Inderdaad kan de wetenschap niets op harde empirische wijze vertellen over het al of niet bestaan van reuzen ergens in de kosmos. Op onze aarde worden reuzen, ondanks eeuwenlang naarstig zoeken, tot op heden niet aangetroffen.Tiberius Claudius schreef: ↑08 apr 2024, 15:31Je geeft alleen maar aan waarom je de wetenschap buiten de deur wilt houden.peda schreef: ↑08 apr 2024, 15:14
Als vriend der wetenschap zoek ik als eerste naar wetenschappelijke antwoorden.
Antwoorden die in strijd zijn met de harde wetenschap, elimineer ik onmiddellijk uit mijn denkwereld.
Maar ik houd mij wel consequent aan de wetenschappelijke grenzen, namelijk wat ( nog ) niet op harde empirische wijze te onderzoeken is, daarover geeft de wetenschap geen antwoord. Daar houd ik met grote persoonlijke consequentie aan vast. Kortom de wetenschap heeft bij mij 100 % voorrang boven alles, maar ik zie ook zeer duidelijk de (huidige) grenzen van het wetenschappelijke domein en aan niet wetenschappelijk onderbouwde oprekking van die grenzen, doe ik persoonlijk niet mee.
Je verklaart 'de wetenschap' als het ware onbevoegd tot oordelen.
Met die methode kan alles worden beweert over alles.
Want een ieder kan die claim maken bijvoorbeeld over het bestaan van reuzen.
Op aarde sluit ik het bestaan van echte reuzen op basis van waarneming dus op basis van redelijkheid uit.
Over de aan de N T Jezus toegeschreven Wonderen, volg ik de verklaring uit de klassieke geloofskring niet, daarover geen misverstand. Maar dit niet volgen, kan ik niet hard maken met de wetenschap in de hand, maar ik volg een andere subjectieve argumentatie. Maar argumentatie is geen hard bewijs en daar gaat het mij om.