Goed dat je over de Romeinen brief begint, ik citeer even de (herziene) SV, die nét even ander is:Inktvlam schreef: ↑14 mei 2024, 13:13
Maar wie is volgens jou dan de “grote tovenaar”?
“Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn” (Rom.1:19-20).
18-19 Want de toorn van God wordt geopenbaard vanuit de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van de mensen, die de waarheid in ongerechtigheid onderdrukken,omdat wat van God gekend kan worden, hun bekend is. God Zelf heeft het hun immers geopenbaard.
20 Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend en doorzien, namelijk én Zijn eeuwige kracht én Zijn Goddelijkheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn.
Allereerst: God dient met gepaste eerbied en bescheidenheid benaderd te worden. Dus de vraag "Maar wie is volgens jou dan de “grote tovenaar”?" beantwoord ik niet. Waarom, dat geeft de door jou aangehaalde verzen nu juist aan. God openbaart Zelf. Dat kan alleen middels het "Ken Uzelve". Mij is bekend dat God het fysieke aspect schept middels zijn Geest. God schept voortdurend. Het is niet zo dat God 6 metaforische dagen aan het scheppen was en dat het toen klaar was. Jouw en mijn fysieke bestaan toont aan dat de schepping nog altijd voortduurt. Naast mijn fysieke lichaam (stof) is er een energetisch (dubbel) lichaam. Daar heb ik niet altijd kennis van gehad, door het gaan van de Weg weet ik dat soort zaken.
Het is slechts één van de wijzen waarop God nog altijd in de schepping 'rust'. (Op de 7e dag rustte God). Maar deze kennis is niet overdraagbaar van mij op jou, ieder mens kan zelf die kennis verkrijgen door het gaan van de Weg. Op deze wijze heb ik kennis van God als Schepper. Weet ik daarmee zaken over het verleden? Nee, die weet ik niet. Mocht God het behagen om mij die kennis te schenken dan merk ik dat vanzelf wel, maar God heeft mij er niets over medegedeeld. Dus volg ik bij het ontstaan van het heelal en de levende soorten gewoon de wetenschap. De wetenschap verklaart het ontstaan van soorten middels evolutie, maar de wetenschap staat met lege handen betreffende 'hoe' het leven is ontstaan. Uitgerekend op dat punt levert het "Ken Uzelve" uitkomst. God is de Bron van leven. God is de Bron van (menselijke) geest.
Spreken uit naam van God betreffende dit soort zaken is niet verstandig. Intellectuele kennis (wetenschap) is overdraagbaar. Wat God openbaart is niet overdraagbaar. In de Bijbel staat door God geopenbaarde kennis, maar die kennis dient de mens zelf te 'krijgen'. Prima om te lezen wat Paulus allemaal schrijft, maar het is zaak dat jij diezelfde kennis krijgt die Paulus had. En die verkrijg je niet door namens God te gaan spreken hoe God wel of niet de schepping heeft geschapen.
En de wetenschap is God niet, de wetenschap fungeert bij twijfel. Wie de wetenschap volgt die stelt zo af en toe zijn inzichten bij. Een halve eeuw terug wisten we niet wat DNA was en nu weten we er steeds meer van. Maar voor het geestelijk leven is het ontstaan van de soorten niet eens van belang, dat gaat immers over de natuurlijke mens. Mijn belangstelling er voor is dan ook maar beperkt, wat uit God is, lijkt me er meer toe doen .