Robert Frans schreef: 06 jun 2024, 09:12
De ark was een voorafbeelding van Maria, die het Woord van God als zijn Moeder in haar schoot droeg, en ook van de kerk zelf, die het Woord in haar midden bewaart en verkondigt. Maria en of de kerk is dus als het ware de ark van het nieuwe verbond, waarin alle christenen delen.
De verbondsark was echter het hart van de tempel, daar Gods aanwezigheid op het verzoendeksel rustte. Een joodse tempel zonder ark is als een kerk zonder sacrament, of zonder bijbel.
Jij bakt ze bruin. Als protestant moet ik hier bezwaar tegen maken. Maria was alleen maar de moeder van het materiële lichaam van Jezus. Dus niet de moeder Gods. God is de Eeuwige en Oneindige en heeft geen moeder. Bij het Woord hebben we het over het geestelijke:
“In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God” (Joh.1:1). We moeten wel goed onderscheid blijven maken tussen het geestelijke en het materiële.
Johannes 4:19-24 (HSV):
19) De vrouw zei tegen Hem: Heere, ik zie dat U een profeet bent.
20) Onze vaderen hebben op deze berg aanbeden, en bij u zegt men dat in Jeruzalem de plaats is waar men moet aanbidden.
21) Jezus zei tegen haar: Vrouw, geloof Mij, de tijd komt dat u niet op deze berg, en ook niet in Jeruzalem de Vader zult aanbidden.
22) U aanbidt wat u niet weet; wij aanbidden wat wij weten, want de zaligheid is uit de Joden.
23) Maar de tijd komt en is er nu, dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid, want de Vader zoekt wie Hem zo aanbidden.
24) God is Geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.
Met andere woorden: we hebben helemaal geen ark, geen berg, en ook geen sacramenten en Maria-verering nodig. We kunnen ons rechtstreeks tot de Vader richten, zonder sacramenten of tussenpersonen.
En de paus mag ook vertrekken. Het aanstellen van een paus gaat tegen de Bijbelse leer in:
“En u mag niemand op de aarde uw vader noemen, want Eén is uw Vader, namelijk Hij Die in de hemelen is. En u mag niet meesters genoemd worden, want Eén is uw Meester, namelijk Christus." (Mat. 23:9-10)
Jezus sprak over zijn eigen lichaam als over Gods tempel (Joh.2:19-21) die afgebroken en in drie dagen weer opgebouwd werd. In die tempel (het lichaam van Jezus) is de volheid Gods aanwezig (Kol. 2:9). Ons lichaam is ook een tempel waar onze geest een kleine weergave van God is ook wel de godsvonk genoemd.
"Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest Gods in u woont" (1 Kor. 3:16).
De tempel van steen zal nooit meer herbouwd worden. In het stervensuur van Jezus scheurde het voorhangsel in de tempel van boven tot beneden in twee stukken doormidden. Als uiterlijk teken dat er nu geen belemmeringen meer zijn om de allerheiligste ruimte van de Vader binnen te treden, ieder mens mag er binnen gaan om aldaar het eeuwige leven te ontvangen. Met het volbrengen van het grote offer der liefde op Golgotha werd de barrière tot het werkelijke heiligdom opgeheven, die tot dan toe het gevallen, zondige schepsel van zijn heilige Schepper, God en Vader gescheiden had. Voortaan kon en kan elke ziel vrij in het Vaderhuis terugkeren.
Ook het verhaal van de tempelreiniging heeft diepere lagen. De tempel stelt tevens de mens voor in zijn natuurlijke omgeving. Net als in de tempel bevindt zich in de mens een allerheiligste. Dit allerheiligste is de geest ofwel de goddelijke geestvonk (een kleine weergave van God in onszelf). Dit allerheiligste in de mens is, net als in de tempel, verborgen achter een dikke voorhang, en alleen de liefde tot God, die de ware hogepriester van God in iedere mens is, kan straffeloos de voorhang optillen en in dit allerheiligste komen. Zoals dat allerheiligste maakt dat de rest van de tempel geheiligd en zuiver gehouden moet worden, zo moet bij de mens het geheel geheiligd en zuiver zijn, wil het allerheiligste in hem niet ontheiligd worden. En zo zijn er directe overeenkomsten tussen de tempelreiniging en de ontwikkeling van de mens.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.