Mijn vijand liefhebben kan ik niet. Maar ik toon toch liefde door het prima te vinden wanneer God hem vergeeft en genadig is. Ik ben niet wraakzuchtig dat ik zou vinden dat God geen genade mag tonen. Lijkt me een okee standpunt.HJW schreef: 10 jun 2024, 16:53Schaam je gerust niet, ik google de hele tijd.Michelangelo2 schreef: 10 jun 2024, 16:14
Ik beken met schaamte dat ik de luie weg gekozen heb. In plaats van mijn notitie bijbel erbij te nemen heb ik Google aan het werk gezet en krijg een karrevracht aan verzen. Ik kies Handelingen 16:30-32. Mooie tekst.
Maar nogmaals, liefde is zeker zeer belangrijk. Ik ben een groot voorstander van naastenliefde. Zou een hoop ellende voorkomen en oplossen.
Handelingen geeft aan dat geloof redt.
Jezus geeft aan dat de liefde de basis is.
Op één plek worden ze naast elkaar gelegd en dan blijkt de liefde boven het geloof te gaan.
Naastenliefde is nog redelijk eenvoudig.
Je vijand liefhebben is de echte uitdaging. Als dat lukt, dan ga je pas echt ellende voorkomen en oplossen.
Je opmerking over de Tenach is interessant. Ik vraag NT christenen wel eens waarom God een mensoffer vraagt in de vorm van Zijn zoon. De God van het OT vergeeft gewoon zonder meer. Dus ik durf te beweren dat in het OT meer liefde voorkomt dat in het NT. Christus spreekt meer over de hel dan ieder ander en Hij maakt God's Torah nog intenser door bijvoorbeeld te stellen dat men reeds overspelig is door eraan te denken.