Herstel van Israël

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Peter79
Man/Vrouw: M

Re: Herstel van Israël

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:
Wilsophie schreef:Het 1000 jarig rijk is geen Bijbelse term. De Bijbel spreekt over een periode van 1000 jaar waarin satan gebonden wordt.
Het Messiaanse rijk duurt eeuwig. Christus regeert eeuwig in de toekomst.

Vele gereformeerden leren dat die 1000 jaar al begonnen is. Waar ze dat op baseren is mij niet duidelijk. En de meesten kunnen mij ook geen antwoord geven. De dominee zegt het.
Openbaringen 20

1 En ik zag een engel neerdalen uit de hemel met de sleutel van de afgrond en een grote ketting in zijn hand.
2 En hij greep de draak, de oude slang, dat is de duivel en de satan, en bond hem voor duizend jaar,
3 en wierp hem in de afgrond, en sloot hem daarin op en verzegelde die boven hem, opdat hij de volken niet meer zou misleiden, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen zouden zijn. En daarna moet hij een korte tijd worden losgelaten.

Het lijkt mij overduidelijk dat de satan nog niet gebonden is, kijk in de wereld om ons heen, of sterker, kijk zelfs in onze christelijke kerken. De satan is nog niet gebonden.
En 1000 jaar staat er woordelijk, dus dat zijn er geen 1001 en ook geen 999, laat staan duizenden.
En dit is ook de enige tekst die de periode van duizend jaar noemt.

Over het binden is er ook nog deze tekst:
Matteus 12: 22-29 schreef:Toen bracht men een blinde bij hem die bezeten was en niet kon spreken, en hij genas hem, zodat hij weer kon spreken en zien. Alle omstanders stonden versteld en zeiden: ‘Zou híj de Zoon van David zijn?’ Maar de farizeeën die dit hoorden, zeiden tegen elkaar: ‘Hij kan die demonen alleen maar uitdrijven dankzij Beëlzebul, de vorst der demonen.’ Jezus wist wat ze dachten en zei tegen hen: ‘Elk koninkrijk dat innerlijk verdeeld is wordt verwoest, en geen enkele stad of gemeenschap die innerlijk verdeeld is zal standhouden. Als Satan Satan uitdrijft, keert hij zich tegen zichzelf. Hoe kan zijn koninkrijk dan standhouden? En als ik inderdaad door Beëlzebul demonen uitdrijf, door wie drijven uw eigen mensen ze dan uit? Zij zullen dan ook uw rechters zijn! Maar als ik door de Geest van God demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God bij jullie gekomen. Trouwens, hoe kan iemand het huis van een sterkere binnengaan en zijn inboedel roven, als hij die sterkere niet eerst heeft vastgebonden? Pas dan zal hij zijn huis kunnen leegroven.
Jezus, en in navolging van Hem zijn leerlingen en de kerk, roven nu het huis van satan (de overste dezer wereld) leeg. Zie ook Lucas 10: 17 t/m 19: De tweeënzeventig keerden vol vreugde terug en zeiden: ‘Heer, zelfs de demonen onderwerpen zich aan ons bij het horen van uw naam.’ Hij zei tegen hen: ‘Ik heb Satan als een lichtflits uit de hemel zien vallen! Bedenk wel: ik heb jullie de macht gegeven om slangen en schorpioenen te vertrappen en om de kracht van de vijand te breken, zodat niets jullie kan schaden. Dat kan alleen als satan gebonden is. Die duizend jaar is nu. Maar ja, niet letterlijk en een kwestie van niet zien en toch geloven.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

callista schreef:
Wilsophie schreef:
Peter79 schreef:Het is gewoon een woordelijk citaat uit het OT. Net als:
Dit alles is gebeurd opdat in vervulling zou gaan wat bij monde van de profeet door de Heer is gezegd: 23 ‘De maagd zal zwanger zijn en een zoon baren, en men zal hem de naam Immanuel geven,’ wat in onze taal betekent ‘God met ons’ (Matt 1:23).
Zal Jezus dan nog een keer geboren worden? Het is immers al gebeurd en toch staat het er nog in de toekomende tijd.
Inderdaad is dit een woordelijk citaat, zo als vele malen uit de Psalmen of de profeten in het NT wordt geciteerd, maar dat wil niet zeggen dat het nog een keer gaat gebeuren dat is wel heel naief geredeneerd, en dat komt toch dat men geen bedelingen wil zien in het licht van de Bijbel.

"Gij zijt Mijn Zoon heden heb Ik U gegenereerd" staat zo in Psalm 2 meen ik of 110 maar het werd pas vervuld in de opstanding.
En werd ook nog eens uitgesproken bij de doop in water die wijst naar dood en opstanding.
Maar er staat "heden", als je nu achteraf weet wanneer het "heden" zou aanbreken, kun je alles plaatsen in de juiste bedeling en bij het aanbreken van een genade verbond.

En dat is geen Davidische verbond en geen verbond met Noach.
Psalm 2 gaat over David....niets meer of minder.
vers 7:
7 Het besluit van de HEER wil ik bekendmaken.
Hij sprak tot mij:
‘Jij bent mijn zoon,
ik heb je vandaag verwekt.
in de meeste vertalingen dan ook 'zoon' zonder hoofdletter [NBV en Willibrord b.v.

en de Noachidische geboden [voorschriften] bestaan wel zeker
De Tora bevat ook een wet voor niet-Joden, de zeven Noachidische regels
De zeven Noachidische geboden zijn de minimale richtlijnen voor iedere beschaafde samenleving. Wanneer deze leefregels niet nagekomen worden, is de samenleving gedoemd te falen op fundamentele punten.
De zeven Noachidische voorschriften zijn gegeven aan Noach na de zondvloed.

Deze geboden gelden voor de gehele mensheid, omdat alle mensen afstammen van Noach -

De zeven Noachidische geboden vormen de basis van vele culturen.
De bekende 17e eeuwse jurist Hugo de Groot haalt deze wetten nogal eens aan als vroege bron van het internationale recht. -
bron:

http://www.nik.nl/2011/04/de-zeven-noac ... schriften/
Ik had het niet over voorschriften, die ken ik ook uiteraard, maar over het verbond met Noach, dat is toch echt wat anders.
Ik ga niet twisten over de Messiaanse Psalmen , dat is overbekend, juist omdat het NT later verklaart dat het over Christus gaat als de Opgewekte Zoon, gegenereerd, wil dat ook aanduiden. David is niet opgewekt.
Vanaf Psalm 1 gaat het over Christus, maar dat de vertalers dat niet begrepen kan ik ook niet helpen. Er staan veel fouten in met hoofdletters.
De Psalmen heb ik ergens een topic over gezien bestaan uit 5 boeken en zijn ook duidelijk onder verdeeld. Elke boek eindigt met een lofprijs aan God met als slot Psalm 150. En soms gaat het ook over David op een lager niveau.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Peter schreef:Zal voor die tijd Elia nog komen om het volk op te wekken tot bekering?
Vraag dat eens aan een Jood die elke dag extra eten maakt voor Elia en een extra stoel klaarzet.
Mozes en Elia worden omschreven in Openbaring met hun wonderdaden toen zij leefden en beiden zijn op merkwaardige wijze gestorven, dus het kan haast niet anders of zijn zij die twee getuigen en zullen alsnog sterven waar zij toegevoegd worden aan de Gemeente en niet aan het Jodendom.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Wilsophie schreef:
Peter79 schreef:Zal voor die tijd Elia nog komen om het volk op te wekken tot bekering?

Natuurlijk!!! De kenmerken van de 2 getuigen staan uitgebreid in Openbaringen en gaat om Mozes en Elia.
Dus Mozes en Elia komen nog. Een vrij volledige herhaling van de eerste komst dus.
Bovendien is God altijd een God Die gelovigen achterliet ter getuigenis.
Dat was bij Abraham, bij Noach, Lot enz... altijd een gelovig overblijfsel tot aan de dag van vandaag.
En als je gelooft in de opname van de Gemeente , zijnde de wederhoudende macht dan moet er weer een overblijfsel zijn en zo is God zo consequent dat Hij 2 getuigen stuurt om Israël te bewegen tot geloof en wat gebeurt er, er komen uit elke stam 12.000 mensen uit de stammen tot geloof om alsnog de opdracht tot wereldevangelisatie gestalte te geven.
Dat is Gods wonder en de Joden weten dat als geen ander...hoop ik...
Ja, ik begrijp steeds meer dat we bij de Joden moeten zijn voor ware kennis over de Vader van Jezus Christus. Nog even wachten tot hun verblinding is opgeheven.
ericjan

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:
ericjan schreef:Gelukkig definieer je hier zelf kundig waar je volledig mank gaat, want God Zijn profetieën komen namelijk woordelijk uit en niet een beetje.
Er is inderdaad sprake in de bijbel over 1 komst en 1 wederkomst ! Niet op 1 grote hoop gooien aub.
Op basis van jouw standpunt kan je dan stellen dat Jezus geen enkele profetie vervuld heeft bij zijn eerste komst?
Nee hoor, de bijbel geeft immers zelf aan waar Jezus OT profetieën vervuld heeft.
Peter79 schreef:Het OT spreekt niet over een wederkomst. Kan je stellen dat de eerste komst van Jezus niet is voorzegd, dat het volgens het OT geen komst is, maar dat de profetieën uit het OT over de komst van Jezus gaan waarbij het het aardse koninkrijk herstelt, dus volgens het NT de wederkomst?
Het OT spreekt veelvuldig over Jezus als de Messias en dat is bij Zijn tweede komst, dus wederkomst, veelal in combinatie met de woorden die dagen, de laatste dagen etc.
ericjan schreef:
Peter79 schreef:
ericjan schreef: Dit vers heeft NIETS met alle gelovige christenen te maken, wederom is dat vervangingstheologie Peter, het gaat puur over de Joden. In Openbaring 7 verderop komen pas christenen aan de beurt. De grote verdrukking zal zich voornamelijk afspelen in Israel.

Laat je Bijbel dan maar dicht, Eric Jan. Het is aan de mensen toen geschreven en met welk recht pas jij bepaalde teksten toe op gelovigen van nu? Ik zal mijn zinnetje veranderen in: Dit beeld is een bemoediging voor iedere Jood die toen werd verdrukt
Het gaat er gewoon niet over ons Christenen, het is echt vergeestelijken van de bijbel. Wij christenen hebben niets van doen met de 144.000 verzegelden uit de 12 stammen Peter !.
Peter79 schreef:Dat is het punt hier niet. Jij plaatst Sion in de toekomst, maar in die tekst was dat geen toekomst. Johannes zag het op dat moment en dat hij dat zag, was een bemoediging, want degenen die op dat moment gestorven waren om het geloof, in jou interpretatie alleen de Joden, waren in Sion.
Het is een beeld dat Johannes kreeg in de toekomst Peter, niet voor niets worden er nota bene gerept over de 12 stammen van Israel en ze worden ook nog eens opgesomd. Heeft niets met bemoediging te maken voor christenen, dat is nu een overduidelijk voorbeeld van vervangingsleer helaas. Het is de belofte van Jezus dat God 144.000 Joden uit 12 stammen, 12.000 elk zal sparen in de eindtijd tijdens de grote verdrukking van Israel door de wereld. Deze verzegeld God om te voorkomen dat Zijn wraak op de wereld daarover deze 144.000 Joden zal treffen. Als je leest zie je ook dat de engelen willen beginnen met de wereld te vernietigen en gruwelijke rampen te starten en dan komt er een engel die roept, wacht, eerst de 1444.000 Joden verzegelen.....

1 Hierna zag ik vier engelen staan op de vier hoeken van de aarde. Zij hielden de vier winden van de aarde tegen, opdat er geen wind zou waaien op de aarde, of op de zee of tegen enige boom.
2 En ik zag een andere engel opkomen van waar de zon opgaat, met het zegel van de levende God. En hij riep met luide stem tegen de vier engelen aan wie het gegeven was de aarde en de zee schade toe te brengen,

3 en zei: Breng geen schade toe aan de aarde, en ook niet aan de zee en de bomen, totdat wij de dienaren van onze God aan hun voorhoofd verzegeld hebben.
4 En ik hoorde het aantal van hen die verzegeld waren: honderdvierenveertigduizend waren er verzegeld uit alle stammen van de Israëlieten. (Openbaring 7)

Uiteindelijk komen die 144.000 Joden terug in Openbaring 14, dij eren de God van Israel en zingen een lied dat niemand anders dan zij kennen voor God.
Erna komen de engelen naar de wereld en brengen de laatste waarschuwingen om alsnog God te aanbidden met de waarschuwing van Zijn geweldige wraak die hen anders zal overvallen.

6 En ik zag een andere engel, die hoog aan de hemel vloog. En hij had het eeuwige Evangelie, om dat te verkondigen aan hen die op de aarde wonen, en aan elke natie, stam, taal en volk.
7 En hij zei met een luide stem: Vrees God en geef Hem eer, want het uur van Zijn oordeel is gekomen. En aanbid Hem Die de hemel, de aarde, de zee en de waterbronnen gemaakt heeft.
8 En een andere engel volgde, die zei: Zij is gevallen, zij is gevallen, Babylon, de grote stad, omdat zij alle volken van de wijn van de toorn van haar hoererij heeft laten drinken.
9 En een derde engel volgde hen, die met een luide stem zei: Als iemand het beest en zijn beeld aanbidt, en het merkteken op zijn voorhoofd of op zijn hand ontvangt,
10 dan zal hij ook drinken van de wijn van de toorn van God
, die onvermengd is ingeschonken in de drinkbeker van Zijn toorn, en gepijnigd worden in vuur en zwavel voor het oog van de heilige engelen en van het Lam.
11 En de rook van hun pijniging stijgt op tot in alle eeuwigheid, en zij die het beest en zijn beeld aanbidden, hebben dag en nacht geen rust, evenmin als iemand die het merkteken van zijn naam ontvangt.
12 Hier zien we de volharding van de heiligen. Hier komen openbaar die de geboden van God en het geloof in Jezus in acht nemen.

* die de geboden van God = Joden
* het geloof in Jezus in acht nemen = christenen.
De Joden en christenen (wie Christus alsnog hebben aangenomen door het evangelie gebracht door de engelen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Peter schreef:Jezus, en in navolging van Hem zijn leerlingen en de kerk, roven nu het huis van satan (de overste dezer wereld) leeg. Zie ook Lucas 10: 17 t/m 19: De tweeënzeventig keerden vol vreugde terug en zeiden: ‘Heer, zelfs de demonen onderwerpen zich aan ons bij het horen van uw naam.’ Hij zei tegen hen: ‘Ik heb Satan als een lichtflits uit de hemel zien vallen! Bedenk wel: ik heb jullie de macht gegeven om slangen en schorpioenen te vertrappen en om de kracht van de vijand te breken, zodat niets jullie kan schaden. Dat kan alleen als satan gebonden is. Die duizend jaar is nu. Maar ja, niet letterlijk en een kwestie van niet zien en toch geloven.
Aardig is dat het eerst over 70 gaat en er ook 70 terugkeerden in mijn Bijbel en geen 72, want de 70 is precies het getal van de volkeren.
Lucas was geen gelovige uit het Joodse volk omdat Aristarchus, Marcus en Jezus genaamd Justus, daar de enigen uit de besnedenen genoemd worden als medewerkers voor het koninkrijk Gods.
Lucas beschrijft de Here Jezus als de Zoon des Mensen dus niet Zoon der mensen, maar enkelvoud. Het bepaalt ons bij Adam, wat mens betekent.
En daarom gaat het gesl. register terug tot Adam in Lucas. Lucas schreef aan Teofilus en was nauw bevriend met Paulus.
Het gaat in dit evangelie bijna uitsluitend over het koninkrijk, met citaten uit Jesaja.
Het is belangrijk om te zien dat het in het zenden van deze 70 ook gaat over het koninkrijk, maar dat koninkrijk is er nog niet.
Daarom ook verwijzingen naar Matth 9 vers 37 , 10 vers 9-16, Marcus 6 vers 7-11, 13-15 , Matth. 11 vers 21-23 en Matth. 10 vers 40., met als waarschuwing dat zij zich niet moesten verblijden over die demonen en geesten maar over de namen die geschreven zijn in de hemelen.
En dat is de boodschap in dit hoofdstuk.
Zie ook dat er oordelen over Tyrus en Sidon worden uitgesproken maar dan toegepast op Bethsaida en het oordeel van Sodom op Kapernaum en dat is nog steeds NIET gebeurd.
Wie zag satan vallen uit de hemel? Niet die 70 mensen toch?, Het verwijst exact naar Openbaringen. Satan heeft nog steeds toegang tot de 3e hemel al is het niet zijn domein, want zijn domein is de wereld en de lucht. Maar nog steeds is hij de aanklager der broederen en bij Wie klaagt Hij ons aan?

Daar waar wij als gelovigen een Advocaat hebben en een Hogepriester Die voor de gelovigen bidt en pleit.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Erna komen de engelen naar de wereld en brengen de laatste waarschuwingen om alsnog God te aanbidden met de waarschuwing van Zijn geweldige wraak die hen anders zal overvallen.
En die engelen zijn alle gelovigen van nà de Opstanding, allen die tot het Lichaam van Christus behoren zullen zingen het "Ere zij God".
En de herders zijnde het gelovig overblijfsel wachten in de velden van Efratha waar ooit Rachel haar eerstgeboren zoon verloor en ook Rachel was een herderin. Prachtige typologie die dan al spreekt over de toekomst des Heeren.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
En die engelen zijn alle gelovigen van nà de Opstanding, allen die tot het Lichaam van Christus behoren zullen zingen het "Ere zij God".
Waar in de bijbel staat dat wij mensen engelen zullen worden?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Nee niet wij mensen, maar gelovigen uit deze bedeling.
Er zijn een aantal teksten waar staat: "En zijn heiligen met Hem" of "Al Zijn tienduizenden van engelen bij Hem"...en engelen zijn dienende geesten en als ons lichaam veranderd wordt zijn wij dat ook.
Het is iets te snel door de bocht, maar je gaat toch op vakantie, zoek alle teksten op waar staat dat de Heer Zijn voeten zal zetten op de Olijfberg en zoek op wat engelen voor "dingen" zijn. Ze zijn gelijk aan sterren en zo beland ik bij Esther, de ster van de verborgenheid. Even teveel om helemaal uit te leggen.
"Al Zijn heilige engelen met Hem" staat er geschreven....Wie zijn die heiligen anders dan de gelovigen?
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Peter79 schreef: Dat is het punt hier niet. Jij (Ericjan) plaatst Sion in de toekomst, maar in die tekst was dat geen toekomst. Johannes zag het op dat moment en dat hij dat zag, was een bemoediging, want degenen die op dat moment gestorven waren om het geloof, in jou interpretatie alleen de Joden, waren in Sion.
Ik heb de hele discussie niet gelezen. Welke tekst Ericjan hier heeft bedoeld weet ik niet. Wel weet ik dat Sion juist voor de toekomst van grote betekenis is. Het is een plaats waarnaar Gods hart uitgaat.
We lezen dat bijv. in psalm 132. De hele psalm wijst ernaar, maar ik licht er even een tekst uit:
13 Want de HEERE heeft Sion verkozen,
Hij heeft het begeerd tot Zijn woongebied.
14 Dit is, zei Hij, Mijn rustplaats tot in eeuwigheid,
hier zal Ik wonen, want naar haar heb Ik verlangd.

Maar ook:
Psalm 68:17 Waarom, gebergte met al uw toppen, kijkt u met afgunst
naar deze berg, die God als Zijn woning heeft begeerd?
Ja, de HEERE zal er voor altijd wonen.
Salomo had de tempel gebouwd op de berg Moria, waar Abraham zijn zoon offerde, maar waarvoor God in de plaats een ram gaf. Abraham noemde die berg "de HEERE zal erin voorzien"
Mozes zei het al: het is de plaats die de HEERE, uw God, zal uitkiezen om Zijn Naam daar te laten wonen. (Deut.16:11). Het was de plaats waar het offer van Jezus plaatsvond.
Ook in het Nieuwe Testament wordt vaak gerefereerd aan Sion. Uiteindelijk zal daarvan de wet uitgaat voor de hele wereld. (Micha 4:2)
Het is Gods verlangen om daar te wonen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Peter79

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:
Peter79 schreef:
ericjan schreef:Gelukkig definieer je hier zelf kundig waar je volledig mank gaat, want God Zijn profetieën komen namelijk woordelijk uit en niet een beetje.
Er is inderdaad sprake in de bijbel over 1 komst en 1 wederkomst ! Niet op 1 grote hoop gooien aub.
Op basis van jouw standpunt kan je dan stellen dat Jezus geen enkele profetie vervuld heeft bij zijn eerste komst?
Nee hoor, de bijbel geeft immers zelf aan waar Jezus OT profetieën vervuld heeft.
Zie dan maar:

Matteus 1: 21, 23: Zij zal een zoon baren en gij zult Hem de naam Jezus geven. Want Hij is het, die zijn volk zal redden van hun zonden. Dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden hetgeen de Here door de profeet gesproken heeft, toen hij zeide: Zie, de maagd zal zwanger worden en een zoon baren, en men zal Hem de naam Immanuël geven, hetgeen betekent: God met ons.
De Zoon die Maria baarde, werd Jezus genoemd, dus niet Immanuël. De profetie wordt niet woordelijk vervuld.

Matteüs 12: 15-21: En velen volgden Hem en Hij genas hen allen, en Hij verbood hun ten strengste Hem bekend te maken, opdat vervuld zou worden het woord, gesproken door de profeet Jesaja, toen hij zeide:
Zie, mijn knecht, die Ik verkoren heb, mijn geliefde, in wie mijn ziel een welbehagen heeft;
Ik zal mijn Geest op Hem leggen
en Hij zal de heidenen het oordeel verkondigen.
Hij zal niet twisten of schreeuwen, en niemand zal op de pleinen zijn stem horen.
Het geknakte riet zal Hij niet verbreken
en de walmende vlaspit zal Hij niet uitdoven,
voordat Hij het oordeel tot overwinning heeft gebracht.
En op zijn naam zullen de heidenen hopen.

Wanneer/waar heeft Jezus de heidenen het oordeel verkondigd? Jezus richtte zich met zijn boodschap tot Israël en heeft nauwelijks met de heidenen van doen gehad. Jezus veegde het tempelplein schoon en verkondigde het evangelie door heel het land en niemand op de pleinen hoorde zijn stem? Als deze profetie vervuld is, dan moet je dat wel vergeestelijken: niemand op de pleinen hoorde naar zijn stem; oftewel niemand luisterde naar Hem.
ericjan schreef:Het OT spreekt veelvuldig over Jezus als de Messias en dat is bij Zijn tweede komst, dus wederkomst, veelal in combinatie met de woorden die dagen, de laatste dagen etc.
Johannes spreekt zelfs over het laatste uur (1 Johannes 2:18). We leven in de laatste dagen, de Messias is al gekomen en het wachten is op de voleinding van de wereld.
ericjan schreef:Het is een beeld dat Johannes kreeg in de toekomst Peter, niet voor niets worden er nota bene gerept over de 12 stammen van Israel en ze worden ook nog eens opgesomd. Heeft niets met bemoediging te maken voor christenen, dat is nu een overduidelijk voorbeeld van vervangingsleer helaas. Het is de belofte van Jezus dat God 144.000 Joden uit 12 stammen, 12.000 elk zal sparen in de eindtijd tijdens de grote verdrukking van Israel door de wereld. Deze verzegeld God om te voorkomen dat Zijn wraak op de wereld daarover deze 144.000 Joden zal treffen. Als je leest zie je ook dat de engelen willen beginnen met de wereld te vernietigen en gruwelijke rampen te starten en dan komt er een engel die roept, wacht, eerst de 1444.000 Joden verzegelen.....
Dat het over de toekomst gaat, is jouw interpretatie Eric Jan. Visioenen uitleggen is een kunst op zich. Petrus kreeg een visioen voordat hij uitgenodigd werd bij een heidense hoofdman. Het visioen had direct verband met wat hij moest doen. Zo hadden de visioenen van Johannes ook directe relevantie voor de eerste lezers/hoorders van het boek Openbaring. En dat jij zeker weet dat het niet bedoeld is als bemoediging, vind ik raar. Johannes is deelgenoot in de verdrukking van de 7 gemeenten en moet hun vertellen wat dan spoedig zal gebeuren. Waarom moet hij hun dingen vertellen die 2000 jaar na dato nog niet gebeurd zijn?
Peter79

Bericht door Peter79 »

Adinomis schreef:
Peter79 schreef: Dat is het punt hier niet. Jij (Ericjan) plaatst Sion in de toekomst, maar in die tekst was dat geen toekomst. Johannes zag het op dat moment en dat hij dat zag, was een bemoediging, want degenen die op dat moment gestorven waren om het geloof, in jou interpretatie alleen de Joden, waren in Sion.
Ik heb de hele discussie niet gelezen. Welke tekst Ericjan hier heeft bedoeld weet ik niet.
Het is naar aanleiding van deze reactie. Het gaat hier over Openbaring 14. De gelovigen in de 7 gemeenten krijgen deze bemoediging: Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren. En ik hoorde een stem uit de hemel zeggen: Schrijf, zalig de doden, die in de Here sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, dat zij rusten van hun moeiten, want hun werken volgen hen na.
Wel weet ik dat Sion juist voor de toekomst van grote betekenis is. Het is een plaats waarnaar Gods hart uitgaat.
We lezen dat bijv. in psalm 132. De hele psalm wijst ernaar, maar ik licht er even een tekst uit:
13 Want de HEERE heeft Sion verkozen,
Hij heeft het begeerd tot Zijn woongebied.
14 Dit is, zei Hij, Mijn rustplaats tot in eeuwigheid,
hier zal Ik wonen, want naar haar heb Ik verlangd.

Maar ook:
Psalm 68:17 Waarom, gebergte met al uw toppen, kijkt u met afgunst
naar deze berg, die God als Zijn woning heeft begeerd?
Ja, de HEERE zal er voor altijd wonen.
Salomo had de tempel gebouwd op de berg Moria, waar Abraham zijn zoon offerde, maar waarvoor God in de plaats een ram gaf. Abraham noemde die berg "de HEERE zal erin voorzien"
Mozes zei het al: het is de plaats die de HEERE, uw God, zal uitkiezen om Zijn Naam daar te laten wonen. (Deut.16:11). Het was de plaats waar het offer van Jezus plaatsvond.
Ook in het Nieuwe Testament wordt vaak gerefereerd aan Sion. Uiteindelijk zal daarvan de wet uitgaat voor de hele wereld. (Micha 4:2)
Het is Gods verlangen om daar te wonen.
Mee eens. Maar Sion zal niet het aardse, maar het hemelse Jeruzalem zijn. De gelovigen in de 7 gemeenten maakten het mee dat Jeruzalem werd verwoest en kregen de troost dat het nieuwe Jeruzalem uit de hemel zou neerdalen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Als ik liederen zing dat gaat over : ": Wij trekken naar Sion, naar 't hemelse , hemelse Sion...enz.. dan is dat de hemel. voor mij.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Wilsophie schreef:Als ik liederen zing dat gaat over : ": Wij trekken naar Sion, naar 't hemelse , hemelse Sion...enz.. dan is dat de hemel. voor mij.
Sion is inderdaad iets van de toekomst, als alles goed is:

Psalm 87:
Van de Korachieten, een psalm, een lied.

Boven alle steden van Jakob
heeft de HEER de poorten van Sion lief,
zijn vesting op de heilige bergen.
Van u wordt met lof gesproken,
stad van God. sela

‘Ik noem Rahab en Babel mijn getrouwen.
Filistea, Tyrus en Nubië
zijn alle hier geboren.’
Met recht kan men van Sion zeggen:
‘Welk volk ook, het is hier geboren,
de Allerhoogste houdt Sion in stand.’

Bij de namen van de volken schrijft de HEER:
‘Dit volk is hier geboren.’ sela
En dansend zingen zij:
‘Mijn bronnen zijn alleen in u.’
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Heel mooi en weet je dat "sela" behalve een rustpunt, ook Petra betekent een gebergte in Jordanié waar het gelovig overblijfsel bewaard zal blijven, en ik heb het gezien op een ezeltje er kunnen duizenden mensen daar een rustpunt vinden.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Peter schreef:Dus Mozes en Elia komen nog. Een vrij volledige herhaling van de eerste komst dus.
De eerste komst was een komst in vernedering en als de Knecht des Heeren en Zijn dieptepunt was de kruisiging.
Zijn tweede komst zal een komst zijn in Heerlijkheid en als de Koning der Koningen.

Mozes en Elia zijn voor mij type van het gelovig overblijfsel uit Israël .
Israël is voor mij een type van de herders en misschien moet ik zeggen "Juda". Daar ben ik niet helemaal uit.
De Wijzen uit het Oosten zijn voor mij ook een type van de Gemeente omdat het er w.s. 2 zijn en het getal 2 spreekt over de Gemeente.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Als ik liederen zing dat gaat over : ": Wij trekken naar Sion, naar 't hemelse , hemelse Sion...enz.. dan is dat de hemel. voor mij.
Maar als Sion hemels is, dan woont God daar al. Dan hoeft Hij het toch niet meer te begeren?
Maar in de psalmen gaat het niet om ONS verlangen, maar het verlangen van GOD YHWH.

Het hemels Jeruzalem zal op aarde neerdalen. God heeft ons niet voor de hemel geschapen, maar voor de aarde. Die heeft Hij aan de mensenkinderen gegeven.(Ps.115:16)
Het hemels Jeruzalem, zolang dat in de hemel is, is een "tussenstation".

De bijbel wijst steeds naar wat op aarde gaat gebeuren:

Zach.1;Met grote na-ijver zet Ik Mij in
voor Jeruzalem en voor Sion.
15 Maar Ik ben zeer toornig
op die zorgeloze heidenvolken.
Ík was een weinig toornig,
maar zíj hebben geholpen het erger te maken.
16 Daarom, zo zegt de HEERE:
Ik ben naar Jeruzalem teruggekeerd met barmhartigheid;
Mijn huis zal erin herbouwd worden,
spreekt de HEERE van de legermachten,
en het meetlint zal over Jeruzalem uitgespannen worden.
17 Predik verder:
Zo zegt de HEERE van de legermachten:
Mijn steden zullen nog uitbreiden vanwege het goede,
de HEERE zal Sion nog troosten
en Jeruzalem nog verkiezen.

deze psalm is ook mooi om te zingen:

Want Sion is van God begeerd,
't Wordt met Zijn woning hoog vereerd;
"Hier", sprak Hij, die het al beheert,
"Hier zal Ik wonen naar Mijn lust;
Hier is in eeuwigheid Mijn rust."
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:
ericjan schreef:
Peter79 schreef:
Zie dan maar:

Matteus 1: 21, 23: Zij zal een zoon baren en gij zult Hem de naam Jezus geven. Want Hij is het, die zijn volk zal redden van hun zonden. Dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden hetgeen de Here door de profeet gesproken heeft, toen hij zeide: Zie, de maagd zal zwanger worden en een zoon baren, en men zal Hem de naam Immanuël geven, hetgeen betekent: God met ons.
De Zoon die Maria baarde, werd Jezus genoemd, dus niet Immanuël. De profetie wordt niet woordelijk vervuld.
Inderdaad Zijn Naam was Yoshua en niet Jezus. Jozef en Maria moesten Hem Yoshua noemen, maar in het door jou aangehaalde vers staat dat MEN Hem de Naam Immanuel zal geven.
Daarbij werd Jezus veelal aangesproken met Rabbi of Meester. Dus wat je hier nu probeert te bewijzen is mij een raadsel.
Peter79 schreef:Matteüs 12: 15-21: En velen volgden Hem en Hij genas hen allen, en Hij verbood hun ten strengste Hem bekend te maken, opdat vervuld zou worden het woord, gesproken door de profeet Jesaja, toen hij zeide:
Zie, mijn knecht, die Ik verkoren heb, mijn geliefde, in wie mijn ziel een welbehagen heeft;
Hij zal niet twisten of schreeuwen, en niemand zal op de pleinen zijn stem horen.

Wanneer/waar heeft Jezus de heidenen het oordeel verkondigd?

Jezus richtte zich met zijn boodschap tot Israël en heeft nauwelijks met de heidenen van doen gehad. Jezus veegde het tempelplein schoon en verkondigde het evangelie door heel het land en niemand op de pleinen hoorde zijn stem? Als deze profetie vervuld is, dan moet je dat wel vergeestelijken: niemand op de pleinen hoorde naar zijn stem; oftewel niemand luisterde naar Hem.
Dank je wel Peter, want dit citaat bewijst namelijk dat het dus niet (alleen) over Jezus Zijn eerste komst gaat, maar zeker ook over Zijn wederkomst als de Messias van de Joden, dan zal Hij namelijk de heidenen ernstig (laten) waarschuwen door Zijn engelen voor bekering op straffe van vernietiging (Openbaring 7).
ericjan schreef:Het OT spreekt veelvuldig over Jezus als de Messias en dat is bij Zijn tweede komst, dus wederkomst, veelal in combinatie met de woorden die dagen, de laatste dagen etc.
Johannes spreekt zelfs over het laatste uur (1 Johannes 2:18). We leven in de laatste dagen, de Messias is al gekomen en het wachten is op de voleinding van de wereld. [/quote]
Dat is een grote fout die veel gemaakt wordt, de laatste dagen zijn de 7 jaar waarvan de helft misleiding en de andere helft de grote verdrukking van Israel.

-----------
Peter79 schreef:
ericjan schreef:Het is een beeld dat Johannes kreeg in de toekomst Peter, niet voor niets worden er nota bene gerept over de 12 stammen van Israel en ze worden ook nog eens opgesomd. Heeft niets met bemoediging te maken voor christenen, dat is nu een overduidelijk voorbeeld van vervangingsleer helaas. Het is de belofte van Jezus dat God 144.000 Joden uit 12 stammen, 12.000 elk zal sparen in de eindtijd tijdens de grote verdrukking van Israel door de wereld. Deze verzegeld God om te voorkomen dat Zijn wraak op de wereld daarover deze 144.000 Joden zal treffen. Als je leest zie je ook dat de engelen willen beginnen met de wereld te vernietigen en gruwelijke rampen te starten en dan komt er een engel die roept, wacht, eerst de 1444.000 Joden verzegelen.....
Dat het over de toekomst gaat, is jouw interpretatie Eric Jan. Visioenen uitleggen is een kunst op zich. Petrus kreeg een visioen voordat hij uitgenodigd werd bij een heidense hoofdman. Het visioen had direct verband met wat hij moest doen. Zo hadden de visioenen van Johannes ook directe relevantie voor de eerste lezers/hoorders van het boek Openbaring. En dat jij zeker weet dat het niet bedoeld is als bemoediging, vind ik raar. Johannes is deelgenoot in de verdrukking van de 7 gemeenten en moet hun vertellen wat dan spoedig zal gebeuren. Waarom moet hij hun dingen vertellen die 2000 jaar na dato nog niet gebeurd zijn?
Bijna heel Openbaring is immers nog niet gebeurd Peter, dan kan je je afvragen waarom Johannes Openbaring kreeg en moest opschrijven, dus waarom Hoofdstuk 7 ook niet? De 144.000 verzegelde Joden of Joodse bloedlijnen hebben NIETS te maken met de 7 gemeenten. In Openbaring 3 mbt de 7 gemeenten worden alleen de ernstige tekortkomingen opgesomd van Zijn Gemeente, die we nu heden ten dagen in onze kerken terugzien.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Peter schreef:Dus Mozes en Elia komen nog. Een vrij volledige herhaling van de eerste komst dus.
De eerste komst was een komst in vernedering en als de Knecht des Heeren en Zijn dieptepunt was de kruisiging.
Zijn tweede komst zal een komst zijn in Heerlijkheid en als de Koning der Koningen.
Precies ! :)

[modbreak Trajecto] Codes gecorrigeerd
ericjan

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef: Mee eens. Maar Sion zal niet het aardse, maar het hemelse Jeruzalem zijn. De gelovigen in de 7 gemeenten maakten het mee dat Jeruzalem werd verwoest en kregen de troost dat het nieuwe Jeruzalem uit de hemel zou neerdalen.
Er zijn zoveel citaten in de bijbel die aantonen dat dit onjuiste vergeestelijking is Peter. Ik schrik ervan hoe diep die vergeestelijking nog zit :(

Hier staat Jezus op de Berg Sion, dus in het fysieke Beloofde Land Israel en niet in de hemel.
En ik zag, en zie, het Lam stond op de berg Sion, en bij Hem honderdvierenveertigduizend mensen met op hun voorhoofd de Naam van Zijn Vader geschreven. (Openbaring 14:1)

15 Zon en maan worden in het zwart gehuld
en de sterren hebben hun schijnsel ingetrokken.
16 De HEERE zal vanaf Sion brullen als een leeuw,
vanuit Jeruzalem zal Hij Zijn stem laten klinken,
zodat hemel en aarde zullen beven.
Maar de HEERE is een toevlucht voor Zijn volk
en een vesting voor de Israëlieten.

Hier zien we dat Sion op aarde is, want er trokken vreemden door. Ik neem aan dat je niet geloofd dat er vreemden door het hemelse Sion trokken?
17 Dan zult u weten dat Ik, de HEERE, uw God ben,
Die op Sion, Mijn heilige berg, woont.
Jeruzalem zal een heiligdom zijn
en vreemden zullen er niet meer doorheen trekken.
(Joel 3)

Hier de belofte dat Jeruzalem onbezorgd wonen zal! In het hemelse Jeruzalem zal toch al geen bezorgdheid zijn ?
Ook vernietigd God hier hardhandig de volken die tegen Jeruzalem zullen strijden..... Welk heiden-volk kan strijden tegen een hemels Sion?
11 Zij zullen erin wonen, een banvloek zal er niet meer zijn: Jeruzalem zal onbezorgd wonen.
12 En dit zal de plaag zijn waarmee de HEERE al de volken zal treffen die tegen Jeruzalem hebben gestreden: Hij zal ieders vlees, terwijl hij nog op zijn voeten staat, doen wegteren; de ogen van allen zullen wegteren in hun kassen en de tong van allen zal wegteren in hun mond.
13 Op die dag zal het geschieden
dat er een grote, door de HEERE bewerkte, verwarring onder hen zal ontstaan,
zodat zij elkaars hand zullen vastgrijpen
en tegen elkaar de hand zullen opheffen
. (Zacharia 14)

Hier is Jezus in het midden van Israel, oordelen zijn weggenomen en de vijanden weggevaagd door Hem. Israel zal dan geen kwaad meer zien (1000 jarig vredesrijk)
15 De HEERE heeft uw oordelen weggenomen,
Hij heeft uw vijand weggevaagd.
De Koning van Israël, de HEERE, is in uw midden:
u zult geen kwaad meer zien.
Safanja 3

Zouden ze in het hemelse Sion de moed verliezen denk je Peter?
16 Op die dag zal tegen Jeruzalem gezegd worden:
Wees niet bevreesd, Sion!
Verlies de moed niet.
Safanja 3

Jezus zal optreden tegen de verdrukkers van Israel, die zijn er in het fysieke Sion en niet het hemelse.
17 De HEERE, uw God, is in uw midden,
een Held, Die verlossen zal.

Hij zal Zich over u verheugen met blijdschap.
Hij zal zwijgen in Zijn liefde.
Hij zal Zich over u verblijden met gejuich.

19 Zie, in die tijd ga Ik optreden
tegen al uw verdrukkers.

De verdrevenen (Joden) uit het fysieke Sion
16 Evenwel zullen allen die u verslinden, zelf verslonden worden,
al uw tegenstander
s – zij allen zullen in gevangenschap gaan.
Wie u plunderen, zullen tot buit worden,
allen die u uitplunderen zal Ik als buit geven.
17 Ja, Ik zal uw herstel bevorderen,
u van uw wonden genezen
,
spreekt de HEERE,
al noemen ze u: Verdrevene,
het is Sion,

niemand vraagt naar haar.
Jeremia 30

5 Laat hen beschaamd en achterwaarts gedreven worden, allen, die Sion haten. (Psalm 102)
Peter79

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:
Peter79 schreef:Matteüs 12: 15-21: En velen volgden Hem en Hij genas hen allen, en Hij verbood hun ten strengste Hem bekend te maken, opdat vervuld zou worden het woord, gesproken door de profeet Jesaja, toen hij zeide:

Wanneer/waar heeft Jezus de heidenen het oordeel verkondigd?

Jezus richtte zich met zijn boodschap tot Israël en heeft nauwelijks met de heidenen van doen gehad. Jezus veegde het tempelplein schoon en verkondigde het evangelie door heel het land en niemand op de pleinen hoorde zijn stem? Als deze profetie vervuld is, dan moet je dat wel vergeestelijken: niemand op de pleinen hoorde naar zijn stem; oftewel niemand luisterde naar Hem.
Dank je wel Peter, want dit citaat bewijst namelijk dat het dus niet (alleen) over Jezus Zijn eerste komst gaat, maar zeker ook over Zijn wederkomst als de Messias van de Joden, dan zal Hij namelijk de heidenen ernstig (laten) waarschuwen door Zijn engelen voor bekering op straffe van vernietiging (Openbaring 7).
Het bewijst dat het NT zegt dat iets vervuld is, maar dat jij daar afbreuk aan doet, doordat je zegt dat het (gedeeltelijk) niet vervuld is. Als het NT zegt dat het vervuld is, dan is het vervuld. Alleen niet zo woordelijk als jij dat bedenkt.
ericjan schreef: Bijna heel Openbaring is immers nog niet gebeurd Peter, dan kan je je afvragen waarom Johannes Openbaring kreeg en moest opschrijven, dus waarom Hoofdstuk 7 ook niet? De 144.000 verzegelde Joden of Joodse bloedlijnen hebben NIETS te maken met de 7 gemeenten. In Openbaring 3 mbt de 7 gemeenten worden alleen de ernstige tekortkomingen opgesomd van Zijn Gemeente, die we nu heden ten dagen in onze kerken terugzien.
Eric Jan, jij legt zoveel nadruk op wat jij met jouw ogen ziet gebeuren. Jij verklaart dingen als waar of niet waar, omdat jij het niet ziet. Dat is prima, jij bent subjectief en ik ook. Maar ik zie onvoldoende basis om op basis van de Bijbeltekst verder te spreken. De uitspraak dat 144.000 verzegelde Joden NIETS te maken hebben met de 7 gemeenten is pertinent onjuist. Het boek Openbaring is namelijk gericht aan de 7 gemeenten, zoals je in hoofdstuk 1 kan lezen. Als je dergelijke simpele tekstuele verbanden ontkent, dan heeft het voor mij geen zin om nog in gesprek te gaan.
nicodemus zda

Bericht door nicodemus zda »

Inderdaad,

Wie of In Openbaring 14:1-5 wordt ook gesproken over de 144.000 en daar wordt gezegd "op wier voorhoofden Zijn naam en de naam Zijns Vaders geschreven stonden." Openb. 14: 1.

In de Bijbel heeft de (een)te maken met karakter. Dat begint al in Genesis 2: 19, 20 waar Adam aan alle dieren een naam geeft die overeen kwam met het karakter, het wezen van de dieren. En God zag hoe Adam de dieren een naam gaf. Dat was zijn eerste werk. God keek toe op dezelfde manier waarop wij de ontwikkeling zien van het intellect in onze kinderen. Daar wordt je enthousiast van. En zo noemde Adam een paar uur later zijn vrouw "Mannin". Gen. 2: 23. Zo kreeg Kaïn zijn naam en Jacob en Sara en Abraham. Al deze namen beeldden een karakter uit. Een zegel is een bevestiging van een eigenschap die Jezus voorstaat! (Koninklijk)

Dat zegel staat voor het karakter van de Vader en de Zoon. Dat wat God uitriep op de vraag van Mozes: "genadig en barmhartig, lankmoedig, groot van goedertierenheid en trouw, die goedertierenheid bestendigt aan duizenden, die onge­rechtigheid, overtreding en zonde vergeeft, maar de schuldige houdt Hij zeker niet onschuldig", (Ex. 34: 6, 7) is overgegaan in het karakter.
Dat is ook het doel van het verlossingsplan "bestemd tot gelijk­vormigheid aan het beeld van Zijn Zoon." Rom. 8: 29. In het Oude Testament wordt van dezelfde groep gezegd: "En wie onder hen struikelt, zal te dien dage zijn als David, en het huis van David als God, als de Engel des Heren voor hun aangezicht." Zach. 12: 8. "Te dien dage zal Ik zoeken te verdelgen alle volken die tegen Jeruzalem (Gods volk) op­rukken." Vers 9.

Dan zal Zijn naam, Zijn karakter in ons zijn, gelijk aan het beeld van de Zoon

Het gaat dus wel degelijk om een Geestelijk Volk Eric-Jan, het staat er of niet?

In Openbaring 14: 1-5 wordt duidelijk dat de verzegeling komt uit een boodschap. Daar wordt gezegd:
Dezen zijn het die zich met vrouwen niet hebben bevlekt, want zij zijn maagdelijk.
En dus; Dezen ijn het die het Lam volgen waar Hij ook heengaat.

Dezen zijn gekocht uit de mensen als eerstelingen voor God en het Lam. En in hun mond is geen leugen gevonden. Openb. 14:4,5.

Die eerstelingen Eric-Jan zijn dus "gelijk' aan Jezus Christus m.b.t Zijn karakter. Het zijn de 144.000 een symbolisch getal 12x12= de karakters UIT de 12 stammen.
Twee ontbreken, want twee stammen zijn niet meer te vinden, opdat zij in de afvallige gemeentes zijn verdwenen.
Dat die twaalf stammen nog aangeduid worden in het voorbeeld van de stad in de hemel is duidelijk. Immers de maan is onder de voeten van de Vrouw (de maan = het OT)
Namelijk de afschaduwing van Jezus ten tijde van het OT, maar omdat de mensen veelal doof en blind waren het het volk Israël niet deed waar het toe geroepen was, heeft Jezus het OT met al zijn gebruiken (ceremoniële wetgeving) verzegeld. Dat komt dus niet meer teug, ook niet in een Staat Israël op aarde!

De boodschappen waar zij uit voortkomen zijn de bood­schappen van de drie engelen. (Openb. 14:6-12).

1. De eerste eigenschap "niet met vrouwen bevlekt" komt uit de boodschap van de tweede engel. Zij komen uit het Babylon dat gevallen is. Zie vers 8.

2. De tweede eigenschap "zij volgen het Lam waar het ook heengaat", komt
uit de eerste boodschap waar zij het Lam volgen tot in het oordeel. De weg van het lam in het Oude Testament was in het heiligdom. In de da­ gelijkse dienst was er vergiffenis en een nieuw leven. In de jaarlijkse dienst op grote verzoendag ging het bloed van het lam tot in het allerheiligste om het volk te reinigen. Bij de Joden was de grote verzoendag een oordeelsdag en een verzegelingsdag. M.a.w. deze mensen zijn het resultaat van de echte Grote Verzoendag. Vergelijk Leviticus 16: 30 en Hebreeën 10: 1-4. Zij zijn volkomen gereinigd door het bloed van het ware Lam Gods, klaar voor Zijn komst.
3. De derde eigenschap "zij zijn eerstelingen voor God en het Lam". Zij komen uit de derde boodschap. De eer­stelingen van de nieuwe oogst werden door middel van een garve door de priester aan God voorgesteld en dan hoorde men als het ware een stem vanuit de tempel: "de oogst is geheel rijp geworden".

Zie Openb. 14: 15. Wat betekent dat? Wij zien het in vers 12: "Hier zijn ze: die de geboden van God bewaren en het geloof van Jezus". Voor de eerste keer, als het resultaat van goddelijke genade een hele groep, de 144.000 die de geboden bewaren en het geloof van Jezus be­zitten. Rijp. De oogst kan beginnen en vanuit het heiligdom wordt de Zoon des mensen toe­geroepen: "Zend Uw sikkel uit en maai, want de oogst is rijp. De eerstelingen zijn gezien. De oogst begint en de Heiland verschijnt, en zij leven".

Wij zien dus zowel in Openbaring 7 als in Openbaring 14, dat de verzegeling van de 144.000 plaats vindt in voorbereiding op de komst van de Heiland. In Openbaring 14 zien wij verder dat zij een vrucht zijn van een drievoudige boodschap en dat zij als gevolg daarvan drie eigenschappen bezitten.

Blijft de vraag: Wie worden verzegeld?
Verzegeld worden alle stammen van Israël. De stammen worden met name genoemd.
En dat is logisch. Immers Jezus verzegeld alles, wat daarna niet meer terug komt of nog op eigen kracht (aan) Jezus kan
Wie is Israël en wat is een Jood volgens het Nieuwe Testament?

De Bijbel zegt daar drie dingen over:
1. "Want niet hij is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dat is besnijdenis, wat
uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, maar hij is een Jood, die het in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet
naar de letter
." Rom. 2:28, 29.

En derhalve zegt de Schrift over de 144.000 het volgende:

"
Maar het is niet mogelijk, dat het woord Gods zou vervallen zijn. Want niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël, en zij zijn ook niet allen
kinderen
, omdat zij nageslacht van Abraham zijn, maar: Door Isaak zal men van nageslacht van u spreken. Dat wil zeggen: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen Gods, maar de kinderen der belofte gelden voor nageslacht." Rom. 9: 6-8.
3. "Want besneden zijn betekent niets, en onbesneden zijn bete­kent niets, maar wel het houden van Gods geboden." 1 Kor. 7: 19.

Joden zijn dus mensen die een besneden hart hebben of wedergeboren zijn. Mensen die de wet houden en die voortkwamen uit Gods belofte, net zoals gebeurde met Isaak. De voorwaarde voor het zegel is dus de bijbelse bekering en het houden van Gods geboden. Nadat Johannes alles gehoord had, zag hij het. Wat zag hij? Een grote schare die hun klederen gewassen hadden in het bloed van het Lam. Zij kwamen uit grote verdrukking, maar nu met de overwinningspalm in de hand. Christus kan komen.

Samengevat:
1. De verzegeling vindt plaats in de generatie voorafgaande aan de wederkomst.
2. Het zegel bereidt hen voor op de wederkomst.
3. De verzegelden zijn de vrucht van de drievoudige engelenboodschap.
4. Dit alles werd uitgebeeld in de jaarlijkse heiligdomsdienst op de grote verzoendag. Volgens de Joden was de grote verzoendag een oordeelsdag en een dag van verzegeling. (Leo Hirsch, "De wereld van het Joodse geloof. 125-128)

Wie zijn nu die 144.000 :

De Bijbel spreekt van de 144.000. als de laatste groep die aan de gemeente van de eerstgeborenen wordt toegevoegd (Openb.7:4), omdat zij stoutmoedig geweigerd hebben om het beest en zijn beeld te aanbidden, maar de geboden van God hebben gehouden en het geloof van Jezus hebben bewaard (Openb.14:9,12). De wraak van satan is opgewekt (Openb.12:17) en het wordt toegelaten iedere denkbare ellende toe te brengen om hun geloof te testen en indien mogelijk hen af te brengen van hun trouw aan God. Daarom wordt van hen geschreven: “Dezen zijn zij die uit de grote verdrukking komen” (Openb.7:14); de laatste vreselijke strijd met het beest en zijn beeld. Door de eeuwen heen moesten de gelovigen strijden met het beest, maar in deze laatste grote worsteling ontmoeten de 144.000 hem onder de meest ongunstige omstandigheden, want hij is furieuzer dan ooit te voren tegen hen die God gehoorzamen. In tegenstelling met enige andere groep gelovigen leven zij in een tijd van grote benauwdheid zoals er nooit is geweest sinds er volken op aarde waren (Dan.12:1). Zij hebben de angst van de tijd van Jakobs benauwdheid doorstaan. Zij zijn zonder middelaar geweest tijdens de laatste uitstorting van God’s oordelen; zij zagen de aarde verwoest door hongersnood en epidemieën. De zon had macht om de mensen en het beest te folteren met hitte en zijzelf hebben honger, dorst en lijden verdragen . Soms hebben zij gedacht dat God hen had verlaten. Dit stelde hen in staat het laatste angstige gebed van Christus te begrijpen: “Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?” Matt.27:46. Deze extreme omstandigheden vereisen een weergaloos geduld en verdraagzaamheid, daarom is van hen geschreven: “Hier blijkt de volharding der heiligen.” Openb.14:12.
De 144.000 worden dus toegevoegd aan al die Overblijfselen uit het verleden (OT).
Het zijn de eerstelingen van het NT, levend of reeds slapende! Zijn worden toegevoegd aan de mensen die gered zijn/verlost uit de tijd van het OT.

Hartelijke groet
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

De brieven aan de 7 gemeenten zijn die Joods? Nee toch.
ericjan

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:
ericjan schreef: Bijna heel Openbaring is immers nog niet gebeurd Peter, dan kan je je afvragen waarom Johannes Openbaring kreeg en moest opschrijven, dus waarom Hoofdstuk 7 ook niet? De 144.000 verzegelde Joden of Joodse bloedlijnen hebben NIETS te maken met de 7 gemeenten. In Openbaring 3 mbt de 7 gemeenten worden alleen de ernstige tekortkomingen opgesomd van Zijn Gemeente, die we nu heden ten dagen in onze kerken terugzien.
Eric Jan, jij legt zoveel nadruk op wat jij met jouw ogen ziet gebeuren. Jij verklaart dingen als waar of niet waar, omdat jij het niet ziet. Dat is prima, jij bent subjectief en ik ook. Maar ik zie onvoldoende basis om op basis van de Bijbeltekst verder te spreken. De uitspraak dat 144.000 verzegelde Joden NIETS te maken hebben met de 7 gemeenten is pertinent onjuist. Het boek Openbaring is namelijk gericht aan de 7 gemeenten, zoals je in hoofdstuk 1 kan lezen. Als je dergelijke simpele tekstuele verbanden ontkent, dan heeft het voor mij geen zin om nog in gesprek te gaan.
Om de 7 gemeenten te laten zien hoe het met de Joden en het Jodendom zit.
Net zo goed dat in het NT (voor de christenen) ook wordt gesproken over het zalig worden van heel Israel in Romeinen 11 en nog meer boeken, toch?
Ik weet dat veel broeders en zusters die citaten ook graag inlijven als voor christenen bestemd helaas. :(
De 144.00o verzegelden van de 12 stammen van Israel staat er woordelijk, erna worden de stammen opgesomd, dus hoezo zou dat maar iets met ons christenen van doen hebben?
Andersom in het OT staan toch ook enkele citaten voor ons christenen? Die zie je dan wel. Als in het OT zaken (kunnen) staan voor christenen, waarom dan niet in het NT voor de Joden?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik leg Genesis naast Openbaring en kom tot de slotsom dat je vanaf Genesis kunt optellen van 1 tot 12 .
1. hemelen en aarde geschapen
2. de eerste opstand van de val van satan.
3. de aarde geformeerd voor de mens
4. het opzicht van de eerste mens
5. de satan onderwerpt de mens Adam
6. de mensheid als één geheel
7. de opbouw van Babylon
8. uittocht en roeping Isr.
9. begin van de tijden der heidenen
10. de eerste komst van Christus
11. de bediening van Christus voor Isr.
12. de gekruisigde Heer.
Dan gaan we naar OPenbaring en die begint met
12 Christus, de opgestane Heer
11 , de Bediening van de Geest voor de Gemeente
10. de Wederkomst van Christus.
9. Einde van de tijden der heidenen
8. uittocht en bestemming van Isr.
7. verwoesting van Babylon
6. alle volkeren één
5 de mens Christus onderwerpt de satan
4. het opzicht van de tweede Mens
2. Laatste opstand en val van satan,
1. nieuwe hemelen en nieuwe aarde.

Leg je het Boek van het begin naast het boek van de aarde,
Dan zie je ook parallellen.
De aarde geschapen in Genesis________ De aarde voorbijgegaan in Openbaring
de eerste opstand van satan in Genesis______ Zijn laatste opstand in Openbaring
Zon, maan en sterren tot tekenen ___________ Zon maan en sterren verbonden met het oordeel
Zon, licht voor de dag in Genesis _____________ Zon niet meer nodig
Duisternis en nacht_________________________ Geen nacht meer
Water, genoemd zee________________________ geen zee meer
Rivieren oude aarde __________________________rivieren nieuwe aarde
Mens naar Gods beeld__________________________ mens naar het beeld van satan in Openbaring 13
Intrede van de zonde___________________________ ontwikkeling en einde van de zonde..
Vloek aangekondigd_____________________________-Geen vloek meer in Openb 22 vers 3
Intrede van de dood ______________________________geen dood meer
Cherubs____________________________________________Cherubs
Mens verdreven________________________________________ mens op zijn plaats
Boom des levens bewaakt__________________________________recht op de boom in 22 vs 14
Dood en lijden begint_____________________________________Geen rouw meer 21 vs 4
Cultuuropbouw____________________________________________ vernietigd door God
Babel begint______________________________________________ Babel eindigt
Vloed van God ________________________________________________Vloed van de satan
Regenboog als teken____________________________________________Herinnering
Sodom en Egypte______________________________________________ Geestelijk Jeruzalem
Enz...

Het doel van de openbaring van Jezus Christus is het laatste profetische boek in de Bijbel en de sleutel ligt in Op. 1 vers 10 het gaat allemaal om "de Dag des Heeren"

Wij leven in de tijd tussen de 1e komst en de 2e komst waarbij het koninkrijk is uitgelsteld.

In Openb. worden alle symbolen zoals kandelaren, sterren, vurige fakkels , hoornen en ogen enz... door God Zelf verklaard.
Men beweert dat Johannes verbannen was naar Patmos maar ik kan dat niet terugvinden.
Hij ging naar Patmos om deze profetie te ontvangen.
En de 7 sterren en de 7 kandelaren enz.. hebben een betekenis, maar Hoofdstuk 2 en 3 zijn van toepassing op de gelovigen uit Israël die leven in de tijd van de Openbaring van Jezus Chrisus en beslist niet op het Lichaam van Christus.

De afsluiting verwijst ook naar het hele boek.
Ik < Jezus heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te betuigen voor de gemeenten, Ik ben de Wortel en het geslacht van DAvid, de blinkende Morgenster.
Het boek heeft danook geen betrekking op de kerk of de Gemeente van deze tijd, maar de periode waarover Openbaring handelt is de bedeling waarin Jezus Christus centraal staat en dat is nog toekomst.