Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Mullog
Berichten: 4109
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Mullog »

Tiberius Claudius schreef: 01 aug 2024, 15:51
peda schreef: 01 aug 2024, 15:09 Tufkah levert een zeker weten, Alpha levert een zeker weten, Messenger levert een zeker weten, Robert Frans levert een zeker weten, Inktvlam levert een zeker-weten, T C levert zeker weten, Mullog levert zeker weten, enz, enz. Zeker-weten alom is de inbreng op het G G forum , dat is nu precies waar ik het voortdurend over heb, namelijk de grote bonte stoet van zeker-weters. In mijn optiek prima. Laat de vele zeker-weters in volle kleurenpracht hun eigen overtuiging spreken, dan is er vervolgens zeer zeker wel wat onderling te bespreken. Hopelijk niet in confrontatie-modus. :lol:
Peda is geen zeker -weter, dus zijn opmerkingen zijn niet zo relevant en geven geen aanleiding tot visie-confrontatie.
Mullog en TC doen dat zeker niet.
Ze wijzen slechts onhoudbare claims af.
Ik onderschrijf dat
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Tiberius Claudius schreef: 01 aug 2024, 17:32
Tufkah schreef: 01 aug 2024, 17:04

Dat bedoel ik, je hebt geen kennis van levensenergie, voor jou telt alleen wat zintuigelijk waarneembaar is. Daar is dan je wereldbeeld weer op gebaseerd.
Weer een cirkelredenering.
Inderdaad, de zintuigelijke mens kent alleen zintuigelijke waarnemingen en stelt aan de hand daarvan zijn wereldbeeld vast en zijn overtuigingen. Dat is een gesloten cirkel, de zintuigelijke mens kent niks buiten die cirkel. Jouw geloof is dat men ooit -misschien- leven in een lab kan scheppen. Dat geloof is bij jou tot stand gekomen omdat je (kennelijk) alleen de zintuigelijke werkelijkheid kent.

En binnen die cirkel is voor jou de levensenergie flauwekul. Een selffulfilling prophecy.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Mullog
Berichten: 4109
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 01 aug 2024, 19:38 ...
Inderdaad, de zintuigelijke mens kent alleen zintuigelijke waarnemingen ...
Wat neem jij niet zintuiglijk waar?
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3056
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Tufkah schreef: 01 aug 2024, 19:38
Tiberius Claudius schreef: 01 aug 2024, 17:32
Weer een cirkelredenering.
Inderdaad, de zintuigelijke mens kent alleen zintuigelijke waarnemingen en stelt aan de hand daarvan zijn wereldbeeld vast en zijn overtuigingen. Dat is een gesloten cirkel, de zintuigelijke mens kent niks buiten die cirkel. Jouw geloof is dat men ooit -misschien- leven in een lab kan scheppen. Dat geloof is bij jou tot stand gekomen omdat je (kennelijk) alleen de zintuigelijke werkelijkheid kent.

En binnen die cirkel is voor jou de levensenergie flauwekul. Een selffulfilling prophecy.
Ik heb geen geloof.
Ik zie alleen geen beperkende mogelijkheden voor het kunstmatig scheppen van leven.
Jij hebt een geloof:
Dat het niet mogelijk is vanwege de ontbrekende (maar nooit aangetoonde) vis vitalis (ook wel vital force).
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Mullog schreef: 02 aug 2024, 07:18
Tufkah schreef: 01 aug 2024, 19:38 ...
Inderdaad, de zintuigelijke mens kent alleen zintuigelijke waarnemingen ...
Wat neem jij niet zintuiglijk waar?
Daar hadden we het juist over: de levensenergie. Maar ook bv de liefde van de Vader.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Snelheid
Berichten: 11279
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Snelheid »

Tiberius Claudius schreef: 02 aug 2024, 08:48
Tufkah schreef: 01 aug 2024, 19:38

Inderdaad, de zintuigelijke mens kent alleen zintuigelijke waarnemingen en stelt aan de hand daarvan zijn wereldbeeld vast en zijn overtuigingen. Dat is een gesloten cirkel, de zintuigelijke mens kent niks buiten die cirkel. Jouw geloof is dat men ooit -misschien- leven in een lab kan scheppen. Dat geloof is bij jou tot stand gekomen omdat je (kennelijk) alleen de zintuigelijke werkelijkheid kent.

En binnen die cirkel is voor jou de levensenergie flauwekul. Een selffulfilling prophecy.
Ik heb geen geloof.
Ik zie alleen geen beperkende mogelijkheden voor het kunstmatig scheppen van leven.
Jij hebt een geloof:
Dat het niet mogelijk is vanwege de ontbrekende (maar nooit aangetoonde) vis vitalis (ook wel vital force).
@Hopper/Tufka heeft zijn eigen geloof.
Tja levensenergie inder daad flauwe kul het bestaat niet en is een leugen.Het leven is het leven gegeven door het Opperwezen.Wat de mens met zijn /haar leven doet, tja de meesten bakken er niets van maar hen die echt leven hebben weet van de geheimenis van het Leven.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Mullog
Berichten: 4109
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 02 aug 2024, 09:05
Mullog schreef: 02 aug 2024, 07:18
Wat neem jij niet zintuiglijk waar?
Daar hadden we het juist over: de levensenergie. Maar ook bv de liefde van de Vader.
Hoe neem je de liefde van de Vader waar?
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3056
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Snelheid schreef: 02 aug 2024, 10:39
Tiberius Claudius schreef: 02 aug 2024, 08:48
Ik heb geen geloof.
Ik zie alleen geen beperkende mogelijkheden voor het kunstmatig scheppen van leven.
Jij hebt een geloof:
Dat het niet mogelijk is vanwege de ontbrekende (maar nooit aangetoonde) vis vitalis (ook wel vital force).
@Hopper/Tufka heeft zijn eigen geloof.
Tja levensenergie inder daad flauwe kul het bestaat niet en is een leugen.Het leven is het leven gegeven door het Opperwezen.Wat de mens met zijn /haar leven doet, tja de meesten bakken er niets van maar hen die echt leven hebben weet van de geheimenis van het Leven.
Ik denk niet dat er zo' n opperwezen is.

Maar indien het er is, dan heeft hij iets als 'levensenergie' niet nodig om het geschapene aan de gang te houden.
Immers als het voor de mens noodzakelijk is dan zou het ook voor een bacterie moeten zijn.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Mullog schreef: 02 aug 2024, 15:11
Tufkah schreef: 02 aug 2024, 09:05

Daar hadden we het juist over: de levensenergie. Maar ook bv de liefde van de Vader.
Hoe neem je de liefde van de Vader waar?
De liefde van de Vader is de mystieke vereniging van God en mens. Alleen Efeziërs 3:19 drukt in woorden de betekenis uit:

En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods.

Zoals het vers aangeeft: het gaat alle kennis -en daarmee ook de zintuigelijke waarneming- te boven. De mens raakt vervuld van de volheid Gods.

Vandaar dat ik het alle dagen over 'dit' heb. Vergeleken met liefde van de Vader is de menselijke ik-jij liefde slechts een flauwe afspiegeling. De liefde voor God is een 'verliefdheid' die niet meer over gaat.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Mullog
Berichten: 4109
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 02 aug 2024, 17:11
Mullog schreef: 02 aug 2024, 15:11
Hoe neem je de liefde van de Vader waar?
De liefde van de Vader is de mystieke vereniging van God en mens. Alleen Efeziërs 3:19 drukt in woorden de betekenis uit:

En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods.

Zoals het vers aangeeft: het gaat alle kennis -en daarmee ook de zintuigelijke waarneming- te boven. De mens raakt vervuld van de volheid Gods.

Vandaar dat ik het alle dagen over 'dit' heb. Vergeleken met liefde van de Vader is de menselijke ik-jij liefde slechts een flauwe afspiegeling. De liefde voor God is een 'verliefdheid' die niet meer over gaat.
Wat is de volheid Gods en hoe weet je dat je daarvan vervuld bent?

Hoe voel je de liefde van de Vader?

En liefde voor God? Dat heb je toch zelf, zoals liefde voor muziek of liefde modelspoorbanen of liefde voor je geliefden.
J-W
Berichten: 2465
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door J-W »

Mullog schreef: 02 aug 2024, 17:44
.......Wat is de volheid Gods en hoe weet je dat je daarvan vervuld bent?
Goeie vraag. Ik zit er nog steeds mee dat Tufkah het niet eens was met de ban van Petra en de moderatie
wilde dwingen de ban op te heffen en zo niet dan zou hij vertrekken en nooit meer terug komen.
De crew hield voet bij stuk, Tufkah vertrok omdat hij zijn zin niet kreeg en keerde vervolgens onder een andere naam gewoon weer terug.
Blijkbaar kun je de volheid Gods even elders parkeren als je je eigen ego op dat moment belangrijker vindt.
Conclusie: De volheidheid Gods heeft geen toegevoegde waarde voor een mens of het is slechts inbeelding te menen daarmee vervuld te zijn.
Laatst gewijzigd door J-W op 02 aug 2024, 21:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Snelheid
Berichten: 11279
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Snelheid »

Goeie vraag. Ik zit er nog steeds mee dat Tufkah het niet eens was met de ban van Petra en de moderatie
wilde dwingen de ban op te heffen en zo niet dan zou hij vertrekken en nooit meer terug komen.

Tja hoe noem je dat.........................geen ruggengraat.

Wat bannen betreft het is en blijft een zwakte bod. Een moderator die hart heeft voor de leden lost dat anders op,maar goed dat is weer een anderen kwestie.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Snelheid
Berichten: 11279
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Snelheid »

Tiberius Claudius schreef: 02 aug 2024, 15:19
Snelheid schreef: 02 aug 2024, 10:39
@Hopper/Tufka heeft zijn eigen geloof.
Tja levensenergie inder daad flauwe kul het bestaat niet en is een leugen.Het leven is het leven gegeven door het Opperwezen.Wat de mens met zijn /haar leven doet, tja de meesten bakken er niets van maar hen die echt leven hebben weet van de geheimenis van het Leven.
Ik denk niet dat er zo' n opperwezen is.

Maar indien het er is, dan heeft hij iets als 'levensenergie' niet nodig om het geschapene aan de gang te houden.
Immers als het voor de mens noodzakelijk is dan zou het ook voor een bacterie moeten zijn.
Laat men maar blij zijn dat er bacterie is anders zou jij hier niet op dit forum zijn.
En het Opperwezen daar bestaat jij door beledig Hem niet. :naughty: :naughty: :naughty:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Mullog
Berichten: 4109
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Mullog »

Snelheid schreef: 02 aug 2024, 18:34
Tiberius Claudius schreef: 02 aug 2024, 15:19 Ik denk niet dat er zo' n opperwezen is.

Maar indien het er is, dan heeft hij iets als 'levensenergie' niet nodig om het geschapene aan de gang te houden.
Immers als het voor de mens noodzakelijk is dan zou het ook voor een bacterie moeten zijn.
Laat men maar blij zijn dat er bacterie is anders zou jij hier niet op dit forum zijn.
En het Opperwezen daar bestaat jij door beledig Hem niet. :naughty: :naughty: :naughty:
Ik heb het opperwezen, welk dan ook, nog nooit zien reageren op beledigingen zijnerzijds of diepste ellende zijn volgelingen aangedaan. Als ik twee kenmerken van opperwezens mag noemen dan is dat volstrekte onverschilligheid en totale onwil om in te grijpen (of zou het onmacht zijn?)
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Mullog schreef: 02 aug 2024, 17:44
Tufkah schreef: 02 aug 2024, 17:11

De liefde van de Vader is de mystieke vereniging van God en mens. Alleen Efeziërs 3:19 drukt in woorden de betekenis uit:

En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods.

Zoals het vers aangeeft: het gaat alle kennis -en daarmee ook de zintuigelijke waarneming- te boven. De mens raakt vervuld van de volheid Gods.

Vandaar dat ik het alle dagen over 'dit' heb. Vergeleken met liefde van de Vader is de menselijke ik-jij liefde slechts een flauwe afspiegeling. De liefde voor God is een 'verliefdheid' die niet meer over gaat.
Wat is de volheid Gods en hoe weet je dat je daarvan vervuld bent?

Het is een ervaringsweg, het gaan van de smalle Weg zoals Jezus die heeft voorzegd.
Hoe voel je de liefde van de Vader?
Je zou zeggen: "In het hart", toch is dat niet helemaal het geval.
En liefde voor God? Dat heb je toch zelf, zoals liefde voor muziek of liefde modelspoorbanen of liefde voor je geliefden.
Nee, het zelf kan geen liefde voor God voelen. Vandaar dat Jezus de zelfverloochening predikt, waar nog iets van 'zelf' is kan God Zichzelf niet vervullen. Daarom kent de liefde van de Vader geen ik-jij relatie zoals je liefde voelt voor je partner of kinderen. Daarom gaat de liefde van God ook boven alles uit.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10627
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Mullog schreef: 02 aug 2024, 20:38
Snelheid schreef: 02 aug 2024, 18:34
Laat men maar blij zijn dat er bacterie is anders zou jij hier niet op dit forum zijn.
En het Opperwezen daar bestaat jij door beledig Hem niet. :naughty: :naughty: :naughty:
Ik heb het opperwezen, welk dan ook, nog nooit zien reageren op beledigingen zijnerzijds of diepste ellende zijn volgelingen aangedaan. Als ik twee kenmerken van opperwezens mag noemen dan is dat volstrekte onverschilligheid en totale onwil om in te grijpen (of zou het onmacht zijn?)
Beledigingen raken God niet want God kan niet gekwetst worden, God is onkwetsbaar.

God is onverschillig over wat je kiest en doet met je vrije wil en geeft niet om de uitkomst, omdat God weet dat de uitkomst perfect is.
Dat God onverschillig is, wil niet zeggen dat God niet betrokken is.

God zal nooit of te nimmer tornen aan de vrije wil. Ingrijpen is dan ook niet aan de orde. God deelt de almacht met de mens omdat de vrije wil van de mens de wil van God is. "Jouw/Jullie wil is Mijn wil. En Mijn wil geschiedde."
Probleem hierin is dat de mens een wit voetje wil halen bij God en smeekt om dingen zo gedaan te krijgen.

Als de mens goed en wel zou beseffen dat God elke keuze en elke uitkomst heeft klaarliggen en de mens zich niet ondergeschikt opstelt (het Opperwezen zijn wij en God tezamen en er is geen superioriteit) kan de mens alles kiezen en de uitkomst afroepen.

De mens heeft dus zelf de scheppingskracht. Maar men is zich daar wel of niet van bewust.
Verder werkt de scheppingskracht zowel individeel als collectief.
En de scheppingskracht staat continue aan bij ieder van ons.

Zo schep je misschien op individueel niveau terwijl je daar niet van bewust bent en je zodoende niet het resultaat krijgt dat je wilde.
Zo is niet kiezen in feite ook kiezen.
En zo schep je de realiteit om jou heen. Je hebt misschien het idee dat het leven je overkomt, niet wetende dat het leven zich door jou voltrekt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Mullog schreef: 02 aug 2024, 20:38
Ik heb het opperwezen, welk dan ook, nog nooit zien reageren op beledigingen zijnerzijds of diepste ellende zijn volgelingen aangedaan. Als ik twee kenmerken van opperwezens mag noemen dan is dat volstrekte onverschilligheid en totale onwil om in te grijpen (of zou het onmacht zijn?)
God reageert niet op beledigingen of aantijgingen, de kinderen van God doen dat ook niet.

De mensen leven in ego-toestand in deze wereld, maar dat hoeft niet zo te blijven. Het ego heeft geen toegang tot Gods Koninkrijk, daarmee is Gods Koninkrijk dan ook een Koninkrijk van liefde.

Het Koninkrijk komt niet door ernaar uit te kijken. Men zal niet zeggen: kijk, hier is het, of: kijk, daar is het. Maar het koninkrijk van de Vader is over de aarde verspreid en de mensen zien het niet. Maar de kinderen Gods herkennen elkaar wel: aan de vrucht herkent men de boom. Of de boom ego/zelfzucht is omdat de boom de liefde van de Vader is, dat scheelt nogal.

Het Koninkrijk is er reeds en ik voel me er thuis.......
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
peda
Berichten: 21440
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 03 aug 2024, 09:44
Mullog schreef: 02 aug 2024, 20:38
Ik heb het opperwezen, welk dan ook, nog nooit zien reageren op beledigingen zijnerzijds of diepste ellende zijn volgelingen aangedaan. Als ik twee kenmerken van opperwezens mag noemen dan is dat volstrekte onverschilligheid en totale onwil om in te grijpen (of zou het onmacht zijn?)
God reageert niet op beledigingen of aantijgingen, de kinderen van God doen dat ook niet.

De mensen leven in ego-toestand in deze wereld, maar dat hoeft niet zo te blijven. Het ego heeft geen toegang tot Gods Koninkrijk, daarmee is Gods Koninkrijk dan ook een Koninkrijk van liefde.

Het Koninkrijk komt niet door ernaar uit te kijken. Men zal niet zeggen: kijk, hier is het, of: kijk, daar is het. Maar het koninkrijk van de Vader is over de aarde verspreid en de mensen zien het niet. Maar de kinderen Gods herkennen elkaar wel: aan de vrucht herkent men de boom. Of de boom ego/zelfzucht is omdat de boom de liefde van de Vader is, dat scheelt nogal.

Het Koninkrijk is er reeds en ik voel me er thuis.......
Mullog reageert met zijn verwijzing naar het lijden op het probleem van de theodicee.
Het punt met de theodicee is dat welke "' oplossing "' er ook wordt aangedragen, de oplossing nooit tevreden stelt.
Komt er iemand met de oplossing dat God niet Almachtig is, dan heb je onmiddellijk het probleem met de bijbelse profetie. Kan een niet Almachtige wel doen Datgene dat Hij profeteert te gaan doen. De oplossing van het lijdende leven heeft een educatief doel, haalt het ook niet wanneer er de ethica bij gehaald wordt.
God Weet meer dan de mens, de mens heeft het maar in goed vertrouwen allemaal te accepteren, paste wellicht een paar honderd jaar geleden nog in het tijdsbeeld, maar per heden wordt de mens als "' beelddrager "" wel mondiger gezien en is een "' slaafse/ onderdanige "" houding niet meer gepast/gevraagd.
Kortom welke oplossing er ook wordt aangedragen, er komt onmiddellijk zo'n berg aan kritiek dat de oplossing niet meer gehoord wordt.
Met de theodicee in de hand, staat elk godsbeeld onmiddellijk in brand.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10627
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 03 aug 2024, 09:44 De mensen leven in ego-toestand in deze wereld, maar dat hoeft niet zo te blijven. Het ego heeft geen toegang tot Gods Koninkrijk, daarmee is Gods Koninkrijk dan ook een Koninkrijk van liefde.
Jij lijkt het ego af te doen als iets negatiefs.

Ego's zijn noodzakelijk om een uniek referentiepunt te hebben in het leven. Zonder ego's ervaart God zich niet.
Zo kun je Trump vreselijk vinden, maar door Trump kun jij jezelf definiëren als anders dan Trump.

Ego's horen erbij en toegang tot Gods Koninkrijk is niet nodig omdat het Koninkrijk Gods in jou en om jou heen is. Daar waar je reeds bent is toegangsverstrekking natuurlijk niet nodig en je kunt er evenmin uit gegooid worden. Er is niets buiten God, God is alomtegenwoordig (overal en nergens).
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 03 aug 2024, 10:03
Tufkah schreef: 03 aug 2024, 09:44

God reageert niet op beledigingen of aantijgingen, de kinderen van God doen dat ook niet.

De mensen leven in ego-toestand in deze wereld, maar dat hoeft niet zo te blijven. Het ego heeft geen toegang tot Gods Koninkrijk, daarmee is Gods Koninkrijk dan ook een Koninkrijk van liefde.

Het Koninkrijk komt niet door ernaar uit te kijken. Men zal niet zeggen: kijk, hier is het, of: kijk, daar is het. Maar het koninkrijk van de Vader is over de aarde verspreid en de mensen zien het niet. Maar de kinderen Gods herkennen elkaar wel: aan de vrucht herkent men de boom. Of de boom ego/zelfzucht is omdat de boom de liefde van de Vader is, dat scheelt nogal.

Het Koninkrijk is er reeds en ik voel me er thuis.......
Mullog reageert met zijn verwijzing naar het lijden op het probleem van de theodicee.
Het punt met de theodicee is dat welke "' oplossing "' er ook wordt aangedragen, de oplossing nooit tevreden stelt.
Komt er iemand met de oplossing dat God niet Almachtig is, dan heb je onmiddellijk het probleem met de bijbelse profetie. Kan een niet Almachtige wel doen Datgene dat Hij profeteert te gaan doen. De oplossing van het lijdende leven heeft een educatief doel, haalt het ook niet wanneer er de ethica bij gehaald wordt.
God Weet meer dan de mens, de mens heeft het maar in goed vertrouwen allemaal te accepteren, paste wellicht een paar honderd jaar geleden nog in het tijdsbeeld, maar per heden wordt de mens als "' beelddrager "" wel mondiger gezien en is een "' slaafse/ onderdanige "" houding niet meer gepast/gevraagd.
Kortom welke oplossing er ook wordt aangedragen, er komt onmiddellijk zo'n berg aan kritiek dat de oplossing niet meer gehoord wordt.
Met de theodicee in de hand, staat elk godsbeeld onmiddellijk in brand.
Godsbeelden zijn dan ook ten sterkste af te raden. En de theodicee is voor mij opgelost. Waarmee ik de oorzaak van het lijden ken. De oorzaak van het lijden is de natuurlijke mens. Het is niet moeilijk om te zien hoe in de natuur het recht van de sterkste geldt. En dat is wat we in de mensenwereld ook nog steeds zien, de natuurlijke mens verkeert nog altijd in een dierlijke staat. In Rusland/Oekraïne geldt het recht van de sterkste. In Israel/Palestina geldt het recht van de sterkste. En ga zo maar door.

En daar komen we betreffende de theodicee bij een paradox aan: bij de mystieke dood gaat de natuurlijke mens lijdend ten onder. Lijden is ook het centrale thema bij Jezus de Christus. De mens dient zijn kruis op te nemen en Jezus te volgen. Maar veelal volgt men alleen maar Jezus om zonder te lijden in het hiernamaals te komen. Dat is helemaal niet wat Jezus zegt. De mens dient zelf het lijden te ondergaan, naar voorbeeld van Jezus.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 03 aug 2024, 10:10
Tufkah schreef: 03 aug 2024, 09:44 De mensen leven in ego-toestand in deze wereld, maar dat hoeft niet zo te blijven. Het ego heeft geen toegang tot Gods Koninkrijk, daarmee is Gods Koninkrijk dan ook een Koninkrijk van liefde.
Jij lijkt het ego af te doen als iets negatiefs.

Ego's zijn noodzakelijk om een uniek referentiepunt te hebben in het leven. Zonder ego's ervaart God zich niet.
Zo kun je Trump vreselijk vinden, maar door Trump kun jij jezelf definiëren als anders dan Trump.

Ego's horen erbij en toegang tot Gods Koninkrijk is niet nodig omdat het Koninkrijk Gods in jou en om jou heen is. Daar waar je reeds bent is toegangsverstrekking natuurlijk niet nodig en je kunt er evenmin uit gegooid worden. Er is niets buiten God, God is alomtegenwoordig (overal en nergens).

Je kent mijn opvatting: waar het ego is, daar is de liefde van de Vader niet. En waar de liefde van de Vader is, daar is het ego niet. Daarmee staat mijn opvatting diametraal op die van jou. Hoe tot de liefde van de Vader te bekomen, daar gaat het Evangelie (en de rest van de Bijbel) dan weer over.

Voor degenen die Gods Koninkrijk niet bereiken resteert er het geween en tandengeknars. Het heeft zo allemaal zijn redenen waarom dat zo is: Gods plan. Maar ik ben i.t.t. jou God niet, dus ik kan me ook niet uitlaten over Gods plan.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Overigens doe ik het ego niet af als negatief, het ego is een noodzakelijk kwaad. Zonder het ego kunnen we niet worden wat we werkelijk zijn. En zonder vrije wil kunnen we de vrije wil van het ego niet opgeven. Een strijd tegen het ego is dan ook niet aan te bevelend. Zoek het Woord in jezelf, het Woord spreekt zonder woorden. Alleen in Jezus de Christus is verlossing (van het ego) mogelijk. Want dat is wat er feitelijk gebeurd: Jezus verlost. Waarvan? Van jezelf!
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10627
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 03 aug 2024, 10:39
Messenger schreef: 03 aug 2024, 10:10
Jij lijkt het ego af te doen als iets negatiefs.

Ego's zijn noodzakelijk om een uniek referentiepunt te hebben in het leven. Zonder ego's ervaart God zich niet.
Zo kun je Trump vreselijk vinden, maar door Trump kun jij jezelf definiëren als anders dan Trump.

Ego's horen erbij en toegang tot Gods Koninkrijk is niet nodig omdat het Koninkrijk Gods in jou en om jou heen is. Daar waar je reeds bent is toegangsverstrekking natuurlijk niet nodig en je kunt er evenmin uit gegooid worden. Er is niets buiten God, God is alomtegenwoordig (overal en nergens).

Je kent mijn opvatting: waar het ego is, daar is de liefde van de Vader niet. En waar de liefde van de Vader is, daar is het ego niet. Daarmee staat mijn opvatting diametraal op die van jou. Hoe tot de liefde van de Vader te bekomen, daar gaat het Evangelie (en de rest van de Bijbel) dan weer over.

Voor degenen die Gods Koninkrijk niet bereiken resteert er het geween en tandengeknars. Het heeft zo allemaal zijn redenen waarom dat zo is: Gods plan. Maar ik ben i.t.t. jou God niet, dus ik kan me ook niet uitlaten over Gods plan.
Ik heb je vaker gehoord over het ego en je eigen zienswijze op het christendom, en dat staat ook haaks op mijn inzichten.
Je spreekt je echter diverse keren zelf tegen en dat is begrijpelijk, het is allemaal niet consistent.

Maar hee, wat je gelooft doet er niet toe. Je bent altijd Thuis, ook als je dat niet zo voelt. Elk spiritueel (en atheïstisch) pad is prima.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10627
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 03 aug 2024, 10:42 Overigens doe ik het ego niet af als negatief, het ego is een noodzakelijk kwaad. Zonder het ego kunnen we niet worden wat we werkelijk zijn. En zonder vrije wil kunnen we de vrije wil van het ego niet opgeven. Een strijd tegen het ego is dan ook niet aan te bevelend. Zoek het Woord in jezelf, het Woord spreekt zonder woorden. Alleen in Jezus de Christus is verlossing (van het ego) mogelijk. Want dat is wat er feitelijk gebeurd: Jezus verlost. Waarvan? Van jezelf!
Waarom zou je de vrije wil van het ego opgeven? En waarom zou je van jezelf verlost moeten worden?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 03 aug 2024, 10:47
Tufkah schreef: 03 aug 2024, 10:42 Overigens doe ik het ego niet af als negatief, het ego is een noodzakelijk kwaad. Zonder het ego kunnen we niet worden wat we werkelijk zijn. En zonder vrije wil kunnen we de vrije wil van het ego niet opgeven. Een strijd tegen het ego is dan ook niet aan te bevelend. Zoek het Woord in jezelf, het Woord spreekt zonder woorden. Alleen in Jezus de Christus is verlossing (van het ego) mogelijk. Want dat is wat er feitelijk gebeurd: Jezus verlost. Waarvan? Van jezelf!
Waarom zou je de vrije wil van het ego opgeven? En waarom zou je van jezelf verlost moeten worden?
Dat is een paradox, het ego heeft geen goede reden om de vrije wil en zichzelf op te geven. Daarom predikte Jezus naastenliefde in het dubbelgebod. Daadwerkelijk gepraktiseerde naastenliefde doet het brandpunt (aandacht) van je bewustzijn veranderen. Dit brandpunt is normaliter op het 'zelf' gericht. (Daarom staan grote ego's ook zo graag in de aandacht)

Door daadwerkelijke naastenliefde veranderd het brandpunt en komt de mens in het geestelijk leven terecht en kan het Koninkrijk Gods als het mosterdzaadje groeien in de mens. De geestelijke mens komt dan tot leven. De geestelijke mens is een andere mens dan de natuurlijke mens. Dan wordt de bedoeling van God ook duidelijker.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.