Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9393
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 17 okt 2024, 10:30
Alpha schreef: 17 okt 2024, 10:18 Als je de Bijbel leest èn begrijpt, dan klopt dat niet.
Je houdt jezelf voor de gek.

Mt 7:
13 Ga naar binnen door de nauwe poort, want breed is de poort en wijd is de weg die naar de vernietiging leidt, en veel mensen gaan daardoor naar binnen.
14 Maar nauw is de poort en smal is de weg die naar het leven leidt, en maar weinig mensen vinden die.

2 Pe 3: 9 Jehovah is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen denken, maar hij heeft geduld met jullie. Hij wil namelijk niet dat er iemand vernietigd wordt maar dat iedereen berouw krijgt. NWV.
De bijbel is mensenwerk. Geschreven, bewerkt en herschreven door mensen voor vele interpretatie.
Eigenlijk is het een grote misvatting over God.
Je hebt inderdaad een hele grote misvatting over God.
Daar heb je alleen je zelf mee, niet mij.

Welterusten.

Mattheüs 25:
1 Het Koninkrijk van de hemel kan vergeleken worden met tien maagden die met hun lampen op weg gingen, de bruidegom tegemoet.
2 Vijf van hen waren dwaas en vijf waren verstandig.
3 Want de dwaze maagden namen wel hun lampen mee maar geen olie,
4 terwijl de verstandige maagden behalve hun lampen ook een kruik met olie meenamen.
5 Omdat de bruidegom op zich liet wachten, werden ze allemaal moe en vielen ze in slaap.
6 Maar midden in de nacht werd er geroepen: “Daar is de bruidegom! Ga hem tegemoet.”
7 Toen stonden alle maagden op en maakten hun lampen klaar.
8 De dwaze maagden zeiden tegen de verstandige: “Geef ons wat van jullie olie, want onze lampen gaan bijna uit.”
9 De verstandige maagden antwoordden: “Misschien is er niet genoeg voor ons en jullie samen. Jullie kunnen beter naar een verkoper gaan om zelf olie te kopen.”
10 Terwijl ze onderweg waren om olie te kopen, kwam de bruidegom. De maagden die klaarstonden, gingen met hem naar binnen naar het bruiloftsfeest, en de deur werd gesloten.
11 Later kwamen ook de andere maagden. “Mijnheer, mijnheer, laat ons binnen!”, riepen ze.
12 Maar hij antwoordde: “Ik verzeker jullie, ik ken jullie niet.”
13 Blijf dus waakzaam, want jullie weten de dag en het uur niet.
NWV
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9393
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 08 okt 2024, 15:45
Alpha schreef: 08 okt 2024, 15:14 Je mening is helaas niet op feiten, maar op vooroordeel gebaseerd.

Als ik wat schrijf, citeer ik wetenschappelijke onderzoeken, die geverifieerd zijn.
De gevonden geschriften zijn niet op één plaats verzameld, maar zijn verspreid in diverse bibliotheken.
Er bestaan ca. 6000 Hebreeuwse geschriften (OT)en ca. 5000 Griekse geschriften (NT).
Het was in die tijd gebruikelijk om de oorspronkelijke manuscripten te kopiëren.

Er zijn in Qumran, in de Dode-Zeerollen, de Codex van Aleppo en Papyrus Rylands vele fragmenten gevonden die stammen uit de 2 eeuw v.C, tot de 2e eeuw n.C.

Een Sinaïtische perkamentcodex, gevonedn in het Catharinaklooster, die de gehele christelijke Griekse Geschriften bevat, alsook een gedeelte van de Griekse Septuaginta-vertaling van de Hebreeuwse Geschriften.
Dat is bewaard in de British Library.

Op de TV was een documentaire over 500.000 fragmenten, die men stelselmatig onderzoekt en vergelijkt met de informatie die al beken is.
Door de gevonden manuscripten met elkaar te vergelijken komt men heel dicht bij het origineel.
Men is dan in staat te beoordelen of een tekst later is toegevoegd of niet.

De gevonden codex zijn allemaal geordend.

Codex Bezae Cantabrigiensis, Codex Claromontanus, Codex Washingtonianus I en II, Codex Vaticanus, Codex Sinaiticus, Codex Alexandrinus, Codex Ephraemi, Papyrus Nash, Chester Beatty-papyrus. Deze lijst bestond in 1992 en zal intussen verder uitgebreid zijn.

Op het internet kan je op naam informatie verkrijgen.
Je somt heel wat op.
Maar hete merendeel is vrij jong ze bij wat oudere vondsten plaatsen verandert daar niet aan.

Uit de Griekse tijd zijn er wat fragmenten gevonden, uit de tijd daarvoor is er niets.
Ik had elders 2 links geciteerd, die uitgebreide , onderbouwde informatie gaven.

Op JW.ORG zijn die wetenschappelijke onderzoeken gewoon te zien.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9393
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 08 okt 2024, 16:06
Alpha schreef: 08 okt 2024, 15:56 Volgens de Arabische bron The Book of Revelation antwoordde Mohammed: „Ik kan niet lezen.”
Ik ken wel zo'n boek maar dat stamt van ver voor Mohammed. Misschien bedoel je een ander boek met de zelfde naam?
Wiki:
Er wordt aangenomen dat er veel over Mohammed bekend is uit de Sira -literatuur:

Het leven van Mohammed staat bekend als de Sira en werd geleefd in het volle licht van de geschiedenis. Alles wat hij deed en zei werd vastgelegd. Omdat hij zelf niet kon lezen en schrijven, werd hij voortdurend bediend door een groep van 45 schrijvers die zijn uitspraken, instructies en zijn activiteiten opschreven. Mohammed zelf stond erop zijn belangrijke beslissingen te documenteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10761
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 21 okt 2024, 14:06
Messenger schreef: 17 okt 2024, 10:30
De bijbel is mensenwerk. Geschreven, bewerkt en herschreven door mensen voor vele interpretatie.
Eigenlijk is het een grote misvatting over God.
Je hebt inderdaad een hele grote misvatting over God.
Daar heb je alleen je zelf mee, niet mij.
Het heeft geen enkele zin om bijbelteksten neer te plempen, het is mensenwerk dat ik niet serieus neem.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9393
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Snelheid schreef: 08 okt 2024, 16:51
Alpha schreef: 02 okt 2024, 10:01 Echte christenen voeren Jezus opdracht uit en maken het geode nieuwe bekend.
Helaas is kerkleer in strijd met de Bijbelse leer.
Als je je vasthoud aan kerkelijke mythes, dan toon je dat je de Bijbel niet kent.
Een echte volgeling van Jezus zal nooit oordelen en lasteren.
Hup daar gaat tie weer in opdracht van de plaatselijke wachttoren baasjes.
Nee, in opdracht van Jezus.
Jezus gaf aan iedere oprechte gelovige de opdracht om het goede nieuws wereldwijd te verkondigen.

Ik sprak een katholieke geestelijke die stelde dat de RK traditie boven de bijbel stond.
Mijn vrouw is uit de RKK gestapt, omdat de doodzonde werd afgeschaft.

Wiki:

In de katholieke traditie wordt er onderscheid gemaakt tussen doodzonde en dagelijkse zonde.[1] Zonde is de overtreding van een religieus voorschrift. Het begrip doodzonde wordt weleens verward met het begrip hoofdzonde maar heeft een andere betekenis: zeven zonden die ieder aan de basis liggen van vele andere zonden.

Bij het begaan van een doodzonde verliest de mens de heiligmakende genade, de gemeenschap met God, en kan derhalve niet de hemel binnengaan. Degenen die in staat van doodzonde sterven worden tot de hel veroordeeld. Daarnaast mag een persoon in staat van doodzonde niet de Heilige Communie ontvangen, en kan een priester bij een doodzonde die publiekelijk bekend is de betreffende persoon publiekelijk de Heilige Communie weigeren.

Volgens Jezus gaan er geen mensen naar de hemel.
De hel bestaat niet, het Hebreeuwse sjeʼōlʹ en het Griekse equivalent haiʹdes, heeft de betekenis van een niet individueel graf van de mensheid.

Prediker 9:5 Want de levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets en ze hebben ook geen beloning meer, omdat elke herinnering aan hen verloren gaat.

Psalm 146:4 Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar de grond. Op die dag vergaan zijn gedachten. NWV


Johannes 3:
13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV.
13 En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen. NBG
13 Niemand is opgeklommen ten hemel, dan Hij die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon, die in de hemel is. PCV. 1939.
13Nooit is er iemand naar de hemel geklommen, tenzij Hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des Mensen. Willibrord. 1975


Jeremia 16:
21 ‘Daarom zal ik ze laten weten, deze keer zal ik ze laten weten hoe sterk en machtig ik ben, en ze zullen moeten weten dat mijn naam Jehovah is.’
21 Daarom zal Ik u laten merken, Ditmaal doen voelen Mijn hand en mijn kracht; En weten zullen ze, dat Jahweh mijn Naam is! PCV. 1939
21 Dat zal Ik hun leren! Deze keer laat Ik hen de macht van mijn hand voelen. Ze zullen weten dat mijn naam Jahwe is. Willibrord. 1975
21“ Idcirco ecce ego ostendam eis per vicem hanc, ostendam eis manum meam et virtutem meam, et scient quia nomen mihi Dominus ”.
Laatst gewijzigd door Alpha op 21 okt 2024, 15:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3137
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 21 okt 2024, 14:17
Tiberius Claudius schreef: 08 okt 2024, 16:06
Ik ken wel zo'n boek maar dat stamt van ver voor Mohammed. Misschien bedoel je een ander boek met de zelfde naam?
Wiki:
Er wordt aangenomen dat er veel over Mohammed bekend is uit de Sira -literatuur:

Het leven van Mohammed staat bekend als de Sira en werd geleefd in het volle licht van de geschiedenis. Alles wat hij deed en zei werd vastgelegd. Omdat hij zelf niet kon lezen en schrijven, werd hij voortdurend bediend door een groep van 45 schrijvers die zijn uitspraken, instructies en zijn activiteiten opschreven. Mohammed zelf stond erop zijn belangrijke beslissingen te documenteren.
Mij lijkt het sterk dat hij hij het niet kon.
Hij was van hele goede komaf (geen straatjongen zoals sommigen denken) hij hield toezicht op de karavanen van zijn Tante.
Dat laatste kan je beter niet toevertrouwen aan iemand die niet kan lezen en schrijven is.

Dat verhaal van die schrijvers lijkt me duidelijk een mythe (ik hoor hert voor het eerst) en staat ook haaks op hoe de Koran is ontstaan en de inhoud er van.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?