Messenger schreef: ↑Vandaag, 13:28
Wat er ook geschreven staat over het Beloofde Land, het is door mensen geschreven.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Maar probeer dat maar eens aan een Gelovige uit te leggen.
Dat wordt vooral moeilijk als die Gelovige zich er daden mee legitimeert , die normale wijze als \niet legitiem gelden.
Het is eigenlijk misbruik maken van God, godslastering dus.
Maar aangezien we overal een vrije wil in hebben, kunnen we God gebruiken als excuus voor genocide bijvoorbeeld.
Godslastering heeft op God geen effect, God is onmogelijk te kwetsen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Omdat de orthodox gelovige niet gelooft dat de bijbel een door mensen geschreven verhaal is en de idee van het door mensen geschreven verhaal dus als "" kul "' bestempelt, is het niet verbazingwekkend dat het door de ongelovigen in de wereld geplaatste "' mensen verhaal "' door hen niet serieus wordt genomen.
Niet serieus nemen, betekent nul, komma fles gezag voor de "" oprisping "'. C'ést la vie, zeker weten.
Gewoon kijken naar de levenspraktijk en je niet verwonderen, zo mijn visie.
peda schreef: ↑Vandaag, 13:48
Omdat de orthodox gelovige niet gelooft dat de bijbel een door mensen geschreven verhaal is en de idee van het door mensen geschreven verhaal dus als "" kul "' bestempelt, is het niet verbazingwekkend dat het "' mensen verhaal "' niet serieus wordt genomen.
Niet serieus nemen, betekent nul, komma fles gezag voor de "" oprisping "'. C'ést la vie, zeker weten.
Het is algemeen bekend dat de bijbel door mensen geschreven en regelmatig werd aangepast. God inspireerde misschien, maar met die inspiratie werd niet veel gedaan of is door menselijke keuze een ander verhaal geschreven dat beter uitkwam.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda schreef: ↑Vandaag, 13:48
Omdat de orthodox gelovige niet gelooft dat de bijbel een door mensen geschreven verhaal is en de idee van het door mensen geschreven verhaal dus als "" kul "' bestempelt, is het niet verbazingwekkend dat het "' mensen verhaal "' niet serieus wordt genomen.
Het is algemeen bekend dat de bijbel door mensen geschreven en regelmatig werd aangepast. God inspireerde misschien, maar met die inspiratie werd niet veel gedaan of is door menselijke keuze een ander verhaal geschreven dat beter uitkwam.
Jij hebt een andere "" bias "" als de orthodoxe gelovigen en dat vind ik prima, maar jouw "' bias "" is niet de "bias "" van de orthodoxe gelovigen en daar refereerde ik aan.
Bias = niet gelijk aan bias, voor mij een zeker weten, gesteund op praktijkwaarneming.
Bonjour schreef: ↑Vandaag, 12:22
Als Palestina nog onderdeel was geweest van een goed draaiend Ottomaans Rijk, waren ze er net zo hard weer uitgegooid. Als Palestina toevallig gelegen was in een Europees land, was het nooit toegestaan.
Dat eerste is nooit het geval geweest. En als het toch zo zou zijn geweest, dan zouden ze er niet zijn uit gegooid.
De Joden werden in he Ottomaanse Rijk gezien als mensen die een eerdere openbaring hadden ontvangen en vielen onder categorie 'Mensen van het Boek', net als Christenen. Als ze een bepaalde belasting betaalden, konden ze in de gemeenschappen leven, al hadden ze dan wel minder rechten dan moslims.
500 jaar geleden werden Joden verdreven uit Zuid-Europese landen en vanwege kun kennis en kunde met open armen ontvangen in het Ottomaanse Rijk.
peda schreef: ↑Vandaag, 13:58Jij hebt een andere "" bias "" als de orthodoxe gelovigen en dat vind ik prima, maar jouw "' bias "" is niet de "bias "" van de orthodoxe gelovigen en daar refereerde ik aan.
Je refereert dan voornamelijk aan protestantse orthodoxe gelovigen, die de Schrift als onfeilbaar Woord van God zien. Katholieken doen dat echter niet. Wij zien de Bijbel als heilig en geïnspireerd, in het bijzonder de evangelieën, maar wel door mensen geschreven en dus niet door God gedicteerd. Samen met de Traditie vormt zij de geloofsschat van de kerk, waar beide bronnen uit voortkomen.
De Joden hier worden erop aangekeken dat ze achter het beleid van Israël staan. En dat is niet gek. Grote groepen Nederlanders inden dat er genocide plaatsvindt en steun aan genocide wordt niet zo gewaardeerd. Als joden duidelijker afstand nemen van het beleid van Israël wordt hun positie beter.
Ik krijg de indruk dat je het geweld tegen joden, wat recentelijk in Amsterdam heeft plaatsgevonden, goed probeert te praten. Heel kwalijk. En de zware beveiliging van joodse instellingen in ons land is niet iets van de laatste jaren, dat is zeker al een jaar of tien gaande.
En er zijn in Israël ook genoeg protesten tegen het beleid van de Israëlische regering. In de Volkskrant stond: kwart miljoen Israëliërs demonstreren tegen Netanyahu: ‘Hij is de slechtste premier uit de geschiedenis’. Probeer maar 's in een moslimland te protesteren tegen de regering. Dat overleef je niet.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Bonjour schreef: ↑Vandaag, 12:22
Als Palestina nog onderdeel was geweest van een goed draaiend Ottomaans Rijk, waren ze er net zo hard weer uitgegooid. Als Palestina toevallig gelegen was in een Europees land, was het nooit toegestaan.
Dat eerste is nooit het geval geweest. En als het toch zo zou zijn geweest, dan zouden ze er niet zijn uit gegooid.
De Joden werden in he Ottomaanse Rijk gezien als mensen die een eerdere openbaring hadden ontvangen en vielen onder categorie 'Mensen van het Boek', net als Christenen. Als ze een bepaalde belasting betaalden, konden ze in de gemeenschappen leven, al hadden ze dan wel minder rechten dan moslims.
500 jaar geleden werden Joden verdreven uit Zuid-Europese landen en vanwege kun kennis en kunde met open armen ontvangen in het Ottomaanse Rijk.
Het werd ze echter niet toegestaan om in Palestina een eigen staat te stichten.
Ook trokken er destijds nauwelijks Joden naar dat gebied.
PS.
Echt positief zag men ze denk ik toch niet, in de verhalen van 1001 nacht hebben ze meestal een bedenkelijke rol.
In onze sprookjes zijn stiefmoeders meestal slechte mensen.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Tiberius Claudius schreef: ↑Vandaag, 12:28
Men toont ook graag het nooit bestaande rijk van David en Salomo.
De sandalen van Abraham heeft men nog niet gevonden. En voor sommigen is dat doorslaggevend bewijs dat Abraham nooit bestaan heeft.
Rond 2008 heeft men de kopermijnen uit de tijd van Salomo ontdekt. Waaruit bleek dat er koper werd geproduceerd op een industriële schaal. Alleen een belangrijke complexe samenleving is daartoe in staat, was de conclusie van de archeologen.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
De sandalen van Abraham heeft men nog niet gevonden. En voor sommigen is dat doorslaggevend bewijs dat Abraham nooit bestaan heeft.
Rond 2008 heeft men de kopermijnen uit de tijd van Salomo ontdekt. Waaruit bleek dat er koper werd geproduceerd op een industriële schaal. Alleen een belangrijke complexe samenleving is daartoe in staat, was de conclusie van de archeologen.
Die kopermijnen stonden onder Egyptisch beheer niets van Salomo dus.
Was slecht werken daar als maar blazen met rietjes, want de blaasbalg kende men niet.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Pieter Omtzigt begrijpt “een aantal bezwaren” van de eerder deze week opgestapte Kamerleden Rosanne Hertzberger en Femke Zeedijk “heel goed”. Dat zei hij zaterdagochtend tijdens het partijcongres. Welke bezwaren de NSC-leider precies goed begreep en welke niet blijft in nevelen gehuld, want zijn speech zat weer eens vol CDA-achtige vaagpraat.
Omtzigt, die een coalitie is aangegaan met de grootste parlementaire pestkop van de eeuw, klaagde over “de toon in het debat in Den Haag” zonder daarbij Wilders te noemen. Terwijl het volgens de opgestapte NSC-staatssecretaris Folkert Idsinga toch echt de PVV-leider was die hem over het randje duwde.
Omtzigt jammerde uitgebreid over demonstranten waarmee hij het oneens is. De NSC-leider haalde uit naar mensen die zich zorgen maken over de etnische zuivering in Gaza en de klimaatcrisis.
Onderwijl lijkt Sint Pieter ook steeds meer in het polariserende frame van de regering mee te gaan. Van de NSC-leider hoeven we ons geen zorgen te maken over de etnische zuivering welke elke dag weer te zien is.
Terwijl Omtzigt Wilders geen enkele keer bij naam noemde (blijkbaar is benoemen dan toch een probleem), sprak hij wel over polarisatie. Die wordt volgens de NSC-leider een probleem “wanneer politici olie op het vuur gooien, grote woorden gebruiken, onmogelijke voorstellen doen en problemen onopgelost laten. Dan voer je een debat om het debat. Dan beledig je elkaar om te beledigen. Dan schreeuw je het hardst om de krant, het nieuws en de sociale media te halen. Maar je verzaakt je taak als politicus, namelijk hard werken aan oplossingen voor Nederland.”
De regering (waar hijzelf aan deelneemt) gooit steeds maar olie op het vuur en vervolgens gaat Sint Pieter klagen over polarisatie , je moet maar durven....
“Met schijnoplossingen maak je de problemen soms erger”, zei Omtzigt zonder ironie, om niet veel later nog maar weer eens over een constitutioneel hof te beginnen.
Ken wat je voor je ziet en wat voor je verborgen is, zal aan je worden geopenbaard.
Inktvlam schreef: ↑Vandaag, 14:35
Die kopermijnen stonden onder Egyptisch beheer niets van Salomo dus.
Was slecht werken daar als maar blazen met rietjes, want de blaasbalg kende men niet.
DE kopermijnen uit de tijd van Salomo?
Waar in Bijbel staat dat er in de tijd van Salomo kopermijnen waren?
Bonjour schreef: ↑Vandaag, 09:58
Ik denk meer dat geloof wordt gebruikt om de andere groep extra te pesten in de rel om landsbezit.
Er is een reden dat de Joden dit land willen en niet de Waddeneilanden. En die is religieus.
Het merendeel van de bevolking van Israël is niet religieus. Net als in Nederland viert men de feesten omdat het gezellig is, keppeltje op uit respect. Zij willen het land omdat ze er recht op hebben. Hun voorouders hebben het land een eeuw geleden wettelijk verkregen. Netanyahu verdedigt nu hun veiligheid en hun eigendom.
De derde tempel speelt alleen maar een rol in het orthodox judaisme. Waarbij slechts een kleine minderheid die tempel nu al gerealiseerd wil zien. De meerderheid van de orthodoxe joden verwacht dat deze zaken ná de komst van de Messias geregeld zullen worden. De orthodoxe jood wil geen gezijk en heeft genoeg aan de klaagmuur. Landsgrenzen boeien hem niet. Deze jood is slim genoeg om gewoon geduldig af te wachten en het aan de Messias over te laten. Heel slim.
Sommige christenen echter kijken naar Israël met andere ogen. Hun kan het niet snel genoeg gaan. Die beginnen alvast te reizen met rode vaarzen en beginnen alvast te metselen. Stelletje malloten. Gaan de heilige teksten uitleggen aan joden en slepen een kruis door de straten. Geen wonder dat ze bespuugd worden.
Ik herhaal dat het conflict niet religieus is. Arabieren en joden hebben beiden land toegewezen gekregen. Joden gingen daarmee accoord. Arabieren niet.
peda schreef: ↑Vandaag, 13:58Jij hebt een andere "" bias "" als de orthodoxe gelovigen en dat vind ik prima, maar jouw "' bias "" is niet de "bias "" van de orthodoxe gelovigen en daar refereerde ik aan.
Wij zien de Bijbel als heilig en geïnspireerd, in het bijzonder de evangelieën, maar wel door mensen geschreven en dus niet door God gedicteerd.
Heel goed!!!
De bijbel is geschreven door mensen die door God geselecteerd en geïnspireerd zijn. Maar Hij heeft niet hun pen vastgehouden. Zij zijn niet wakker geworden uit een trance met verbazing kijkend naar wat ze geschreven hebben. Christenen die voortdurend op versnivo de bijbel lezen en eruit citeren begrijpen dit niet. We lezen een boek en geen losse zinnen.
Je refereert dan voornamelijk aan protestantse orthodoxe gelovigen, die de Schrift als onfeilbaar Woord van God zien. Katholieken doen dat echter niet. Wij zien de Bijbel als heilig en geïnspireerd, in het bijzonder de evangelieën, maar wel door mensen geschreven en dus niet door God gedicteerd. Samen met de Traditie vormt zij de geloofsschat van de kerk, waar beide bronnen uit voortkomen.
Heilig en geïnspireerd, is veel sterker qua geloofsgezag als van menselijke kom-af.
Van menselijke kom-af is "" praten over God"".
Messenger verwijst naar "' praten over God "" en dat kan ieder mens, op eigen onverbindende wijze.
Eliyahu schreef: ↑Gisteren, 14:54
En die aanklacht komt uit dezelfde streek vandaan waar 80 jaar geleden 6 miljoen onschuldige Joodse burgers zijn vermoord, waaronder 1.500.000 kinderen.
De aanklacht komt van Zuid-Afrika.
Bovendien doe je nu alsof Israël 6 miljoen jaar mag moorden. Daar ben ik het niet mee eens.
Bs"d
De aanklacht kan uit Z-A komen, maar het arrestatiebevel komt uit Den Haag.
Ieder weldenkend mens zal zeggen dat Israel zich mag verdedigen tegen aanvallers die maar één doel hebben, en dat is het uitmoorden van iedere Joodse man vrouw en kind, net zoals de nazi's dat deden.
En dat is wat Israel momenteel doet, zich verdedigen tegen nazistische massamoordenaars, die op 7/10 duidelijk hebben laten zien welke gruwelijkheden er zullen gebeuren als ze zouden winnen.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Bonjour schreef: ↑Gisteren, 15:41
De aanklacht komt van Zuid-Afrika.
Bovendien doe je nu alsof Israël 6 miljoen jaar mag moorden. Daar ben ik het niet mee eens.
Bs"d
De aanklacht kan uit Z-A komen, maar het arrestatiebevel komt uit Den Haag.
Ieder weldenkend mens zal zeggen dat Israel zich mag verdedigen tegen aanvallers die maar één doel hebben, en dat is het uitmoorden van iedere Joodse man vrouw en kind, net zoals de nazi's dat deden.
En dat is wat Israel momenteel doet, zich verdedigen tegen nazistische massamoordenaars, die op 7/10 duidelijk hebben laten zien welke gruwelijkheden er zullen gebeuren als ze zouden winnen.
Het zijn precies dit soort reacties die zo langzamerhand alle sympathie voor Israël bij mijnin het putje hebben laten belanden.