Reiziger schreef: 02 dec 2024, 17:33
In het bijzonder is dit bericht aan
Messenger gericht.
Uiteraard 'mag' iedereen een constructieve reactie geven.
Messenger schreef:Okay, je gelooft dus niet in onvoorwaardelijke liefde van God? Hoe kun je dan zonde begaan?
Reiziger schreef:
Als iemand gelooft in de „onvoorwaardelijke liefde van God“, betekent dit dan ook dat iemand geen zonde kan begaan?
Niet in de ogen van God. Als mensen denken we aan wetten en geboden, overtredingen daarvan noemen we soms zonde/zondig en de overtreder veroordelen we als zondaar.
Geboden, wetten en zondes zijn menselijke begrippen en kaders. Ze verschillen van tijd tot tijd, van plaats tot plaats, van cultuur tot cultuur, van religie tot religie enz.
Messenger schreef:En eigenlijk geloof je dan ook niet in een vrije wil, of zie ik dat verkeerd? Nogmaals, hoe kun je dan zonde begaan?
Reiziger schreef:
Of iemand ‘gelooft’ in een vrije wil of niet, heeft geen invloed op het feit dat die wil (vrij of niet) bestaat. En dus ook niet op het feit dat iemand zonde kan begaan.
Per definitie zondigt ieder mens of die mens nu gelooft of niet.
Inderdaad, zonde en vrije wil is een mensenaangelegenheid. God is daar niet mee bezig, pure liefde oordeelt niet.
Messenger schreef:Waarom zou je die getuigenissen bloedserieus nemen van mensen die je nooit hebt gekend? In de zin dat je hen op hun [kleur]ogen gelooft
Reiziger schreef:
Wat doet de kleur van de ogen ertoe?
De uitspraak : Ik vertrouw je op je blauwe ogen klinkt raar tegen iemand met een andere kleur ogen.
Messenger schreef:Neem je ook getuigenissen van hedendaagse mensen bloedserieus? Ongeacht tegenstrijdig bewijs?
Reiziger schreef:
Wat heeft bewijs te maken met een getuigenis? Bewijzen komen pas aan de orde als de ‘waarheids-vraag’ aan de orde is.
Ik ben met geloof ook op zoek naar waarheidsvinding. Mozes en de 10 geboden vind ik uiterst dubieus.
Messenger schreef:God ervaart zich via al het leven, want God is toch alomtegenwoordig? Als God zich overal in openbaart, ervaart God zich toch in hetgeen dat wordt geopenbaard?
Reiziger schreef:
Wat heeft de openbaring van God te maken met wat God ervaart? God openbaart zich richting de mens. Wat God ervaart is en blijft voor de mens niet-openbaar.
Als God zich overal openbaart, is het toch ook God die als wesp wordt waargenomen?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.