Tufkah schreef: 10 dec 2024, 10:46
Messenger schreef: 10 dec 2024, 09:15
Onvoorwaardelijk is zonder voorwaarde, zonder oordeel, om niet...
Pure liefde is onvoorwaardelijk en om niet, verwacht dus niets terug.
Niks liefdevols? God geeft je de vrije wil (zonder voorwaarden/onvoorwaardelijk) en manifesteert de uitkomst die je kiest.
Hitler leefde niet vanuit liefde, dat is waar. Soms is de vrije wil een vloek in plaats van een zegen.
God heeft niets met het begrip zonde. De vrije wil geeft ons een wereld zonder Hitlers als we daar collectief voor kiezen.
Syrië kan laten zien dat het volk in dat land een toekomst krijgt zonder Hitler/Assad. Kiezen ze voor orde in plaats van chaos? Krijgen ze democratie of komt er opnieuw een dictatuur?
De holocaust bleef lange tijd mogelijk omdat de wereld niet bereid was om in te grijpen. Tot de opinie veranderde en diverse landen in alliantie streden tegen de troepen van Hitler en de Tweede Wereldoorlog beëindigden.
Er zijn denk ik genoeg rijken die zich zeer gelukkig voelen. Met een 'zondig' leven of niet.
Het probleem waar we tegen aan lopen is dat jij steeds over een 'eigen' God schrijft en dat ik de Bijbelse God (Ik Ben die Ik Ben) hanteer. Volgend de Bijbel is God het Zijn zelve. Jij bent notabene zelf God. Maar dat gelooft natuurlijk niemand behalve jij zelf.
God is Oorsprong, Bron of hoe je het ook maar noemen wilt. Dat is onbepaald Zijn. Voor er een schepping was, was God er al, anders hoeven we het niet over God te hebben. Omdat God Een is oordeelt God dan ook niet. Er is immers niemand buiten God om te oordelen. Dus op dat punt ben ik het met je eens.
Maar sedert er een schepping is en er mensen zijn is de mogelijkheid om te oordelen wel. Mens A kan over mens B oordelen en dat gebeurd dan ook volop. En daar komen we bij Jezus uit, Jezus zegt: oordeelt niet, want met het oordeel waarmee je oordeelt zul je geoordeeld worden.
De mens die zijn diepste (geestelijke) wezen kent, die weet dat hij
alleen daar gelijkt naar God. Met de nadruk op gelijkenis, de mens is nooit God en zal dat ook nooit worden. In de gelijkenis is dan ook geen enkel oordeel. Daarom spreekt de Bijbel ook over Jezus als de Zoon van God en en niet van God zelf (dat doet alleen de kerk c.q. kerkelijk dogma).
"Ego eimi" heeft een veel diepere betekenis, (Ik Ben die Ik Ben) dan dat jij kunt begrijpen. De diepere betekenis is: "Ik zal bewijzen te zijn". En dat zal duidelijk worden.
Ik schrijf beslist niet over mijn "eigen" God zoals jij, ik toon wie Jehovah werkelijk is.
Dat is zijn naam.
Jesaja 42:8 Ik ben Jehovah. Dat is mijn naam. Ik geef mijn eer aan niemand anders en mijn lof niet aan beelden.
Vandaar dat Gods naam in de NWV overal teruggeplaatst is en niet meer vervangen wordt door HEERE!.
De mens is naar Gods beeld "geschapen".
Gen 1:26 Daarna zei God: ‘Laten wij de mens maken naar ons beeld, zodat ze op ons lijken. Ze moeten het gezag hebben over de vissen in de zee, de vliegende dieren in de lucht en de tamme dieren, over de hele aarde en alle dieren die daarop rondkruipen.
Jezus was Gods eerste schepping.
Spr 8:
22 Jehovah bracht mij voort als het begin van zijn weg, het eerste van zijn werken van lang geleden.
23 In het verre verleden ben ik aangesteld, vanaf het begin, vanaf tijden eerder dan de aarde.
24 Ik werd voortgebracht toen er nog geen diepe wateren waren, toen er geen bronnen waren, overlopend van water.
25 Voordat de bergen waren neergezet, vóór de heuvels, werd ik voortgebracht,
26 toen hij de aarde en haar velden nog niet had gemaakt, toen de eerste kluit grond er nog niet was.
27 Toen hij de hemel maakte, was ik daar, toen hij de horizon aftekende op het watervlak,
28 toen hij daarboven de wolken plaatste, toen hij de bronnen van de waterdiepte vestigde,
29 toen hij grenzen stelde aan de zee zodat het water zijn gebod niet zou overschrijden, toen hij de fundamenten van de aarde legde,
30 toen was ik naast hem als een meesterwerker. Ik was degene op wie hij bijzonder gesteld was, elke dag weer. Ik was altijd vrolijk bij hem.
31 Ik was blij over de aarde, die bewoond kon worden, en ik was bijzonder gesteld op de mensen. NWV.
Ik ben het met je eens dat de schepper geen triade is.
Die leer is omstreeks 325 toegevoegd en in het eerste concilie bevestigd.
Frappant is dat Erasmus in zijn "Textus Receptus" (1516) de triade leer pas in de derde versie, onder druk, heeft toegevoegd.