Ontwikkeling van edelheid
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Ontwikkeling van edelheid
Persoonlijk beleef ik vaak momenten waarin je “in oordeel” kan schieten. Vertelt een moeder over haar angst voor haar zoon die in het leger zit, samen met de reële oorlogsdreiging, dan schiet voorbij “wat denk je dan, carrière in het leger in vredestijd is wel erg makkelijk”, ik schaam me onmiddellijk, en voel verder ook de angst van de moeder, maar qua ‘edelheid van hart’ is weer een kans verloren gegaan.
Volgens mij test God ons voortdurend, zolang we nog niet verlost zijn, met mogelijkheden om edel van hart te zijn. Ik probeer alleen nog maar daarop te letten. De rest van het leven lijkt van geen belang. Maar het kost moeite. Juist ook omdat in het oordeel schieten zo makkelijk is.
Herkent iemand dat?
Volgens mij test God ons voortdurend, zolang we nog niet verlost zijn, met mogelijkheden om edel van hart te zijn. Ik probeer alleen nog maar daarop te letten. De rest van het leven lijkt van geen belang. Maar het kost moeite. Juist ook omdat in het oordeel schieten zo makkelijk is.
Herkent iemand dat?
[uit principe ben ik voor principes]
-
Re: Ontwikkeling van edelheid
Een beetje met dit verhaal op de achtergrond:
https://www.youtube.com/watch?v=7Z5c7ObcJi8
Het sterren en stippen verhaal
-
Die initiële gedachte die je had doet mij een beetje denken aan een intrusie. Maar je uitte die gedachte toch niet? Ik betwijfel of die edelheid van hart waar je blijkbaar naar streeft wel realistisch is.Leon schreef: 20 dec 2024, 11:13 Persoonlijk beleef ik vaak momenten waarin je “in oordeel” kan schieten. Vertelt een moeder over haar angst voor haar zoon die in het leger zit, samen met de reële oorlogsdreiging, dan schiet voorbij “wat denk je dan, carrière in het leger in vredestijd is wel erg makkelijk”, ik schaam me onmiddellijk, en voel verder ook de angst van de moeder, maar qua ‘edelheid van hart’ is weer een kans verloren gegaan.
Herkent iemand dat?
-
Intrusies geven de staat van jouw hart aan. De intrusie waarmee jij twijfelt aan het realisme van streven naar edelheid, hoe plaats jij die?Bastiaan73 schreef: 20 dec 2024, 11:24Die initiële gedachte die je had doet mij een beetje denken aan een intrusie. Maar je uitte die gedachte toch niet? Ik betwijfel of die edelheid van hart waar je blijkbaar naar streeft wel realistisch is.
-
Waar baseer je dat precies op? Kan een intrusie niet ook gewoon een slippertje zijn van een verder goed hart?
Vrede en alle goeds
-
Ja dat kan ook, maar de intrusie moet je wel ernstig nemen, denk ik. Dat je raad vraagt.Robert Frans schreef: 20 dec 2024, 11:50Waar baseer je dat precies op? Kan een intrusie niet ook gewoon een slippertje zijn van een verder goed hart?
-
- Man/Vrouw: V
Dat filmpje is wellicht een eyeopener voor Wouter in de Gebedshoek. Wellicht heb je zin om het daar te plaatsen?Leon schreef: 20 dec 2024, 11:16 Een beetje met dit verhaal op de achtergrond:
Zo nee, dan wil ik het met alle Liefde doen.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
-
Je kunt het dan ook ook laten bij puur waarnemen dat het gebeurt. En die gedachten verder laten voor wat ze zijn. Als je er dus maar geen voeding aan geeft. Dan ‘sterven’ die gedachten vanzelf.Robert Frans schreef: 20 dec 2024, 11:50Waar baseer je dat precies op? Kan een intrusie niet ook gewoon een slippertje zijn van een verder goed hart?
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
-
Laten we het filmpje niet gebruiken om iemand te willen veranderen. Dan wordt het een irritant filmpje.Yours schreef: 20 dec 2024, 11:59Dat filmpje is wellicht een eyeopener voor Wouter in de Gebedshoek. Wellicht heb je zin om het daar te plaatsen?Leon schreef: 20 dec 2024, 11:16 Een beetje met dit verhaal op de achtergrond:
Zo nee, dan wil ik het met alle Liefde doen.
Ik hou je niet tegen hoor. Vind het zelf een waardevol filmpje.
Laatst gewijzigd door Leon op 20 dec 2024, 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Dat is ook een optie.Yours schreef: 20 dec 2024, 12:01Je kunt het dan ook ook laten bij puur waarnemen dat het gebeurt. En die gedachten verder laten voor wat ze zijn. Als je er dus maar geen voeding aan geeft. Dan ‘sterven’ die gedachten vanzelf.Robert Frans schreef: 20 dec 2024, 11:50
Waar baseer je dat precies op? Kan een intrusie niet ook gewoon een slippertje zijn van een verder goed hart?
-
Volgens mij is er nogal verschil tussen oordelen als in een mening hebben, gedachten hebben en gedachten afwegen. Dingen goed-of afkeuren. En op mensen labels plakken/ stippen of sterren plakken/of bestikkeren met whatever. Dat laatste is imo totaal wat danders dan het eerste.Leon schreef: 20 dec 2024, 11:13 Persoonlijk beleef ik vaak momenten waarin je “in oordeel” kan schieten. Vertelt een moeder over haar angst voor haar zoon die in het leger zit, samen met de reële oorlogsdreiging, dan schiet voorbij “wat denk je dan, carrière in het leger in vredestijd is wel erg makkelijk”, ik schaam me onmiddellijk, en voel verder ook de angst van de moeder, maar qua ‘edelheid van hart’ is weer een kans verloren gegaan.
Herkent iemand dat?
Edel van hart lijkt mij ook totaal wat anders dan meningloos moeten zijn. Sterker nog.. ik denk dat je zonder mening niet eens edelheid zou kunnen ontwikkelen of uitvoeren.
Maar goed.. om te beginnen is het denk ik handig als je eerst uitlegt wat je precies onder edel van hart verstaat. Misschien is dat heel anders als hoe ik (of anderen) dat zien. Ik zie het als oprecht, meelevend en integer.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
Ligt eraan. Als het af en toe gebeurt, dan kan het voldoende zijn om er geen acht meer op te slaan. Eventueel bid je een kort schietgebedje om vergeving (bijv. 'Heer Jezus, ontferm U over mij') en ga je weer over tot de orde van de dag. Teveel aandacht eraan schenken is immers ook niet goed, want dan heb je kans dat je heel erg gefixeerd raakt op iets relatiefs kleins, terwijl er misschien wel belangrijkere zaken je aandacht nodig hebben. Natuurlijk kan iets kleins uitgroeien tot iets groots, maar vaak is het kleine domweg negeren al voldoende om het niet te laten groeien.Leon schreef: 20 dec 2024, 11:58 Ja dat kan ook, maar de intrusie moet je wel ernstig nemen, denk ik. Dat je raad vraagt.
Vrede en alle goeds
-
Het antwoord is al gegeven door Yours: als je "in oordeel" schiet dan doet je denkvermogen dat en je kunt het bij het zuivere waarnemen houden. Als je dat zuiver doet, valt het oordeel buiten jou. Dan vervalt de zuiverheid van het hart niet. In het hart schuilt immers de hogere geestelijke ziel van de affectieve ruimte welke ontvankelijk is voor God.Leon schreef: 20 dec 2024, 11:13 Persoonlijk beleef ik vaak momenten waarin je “in oordeel” kan schieten. Vertelt een moeder over haar angst voor haar zoon die in het leger zit, samen met de reële oorlogsdreiging, dan schiet voorbij “wat denk je dan, carrière in het leger in vredestijd is wel erg makkelijk”, ik schaam me onmiddellijk, en voel verder ook de angst van de moeder, maar qua ‘edelheid van hart’ is weer een kans verloren gegaan.
Herkent iemand dat?
Edelheid van hart kan niets anders zijn dan de liefde van de Vader. Als je daadwerkelijk Godsontvankelijk bent dan verdwijnt dat niet zomaar door een oordeel van het denkvermogen. Dat komt omdat het hart de plaats is van het ware 'denken' , het denkvermogen is slechts volgend.
In de praktijk werkt dat als volgt: het hart corrigeert steeds het mentale denkvermogen. Verder is schaamte okay, het is immers het ego wat zich schaamt. Je mag je best schamen voor een oordeel, maar uiteindelijk zal ook dat weg vallen. Net zoals oordelen. De gezuiverde ziel is geheel vrij van oordeel. (En ook van gedachten). Het denken (voortbrengen van gedachten) is simpelweg van een lagere orde dan het geestelijk leven. Het is dan ook het denken wat het ego voortbrengt. En het is op zijn beurt weer het ego wat een oordeel voortbrengt. Zo houden ego en oordelen elkaar wederzijds in stand.
Als eenmaal het ego is afgebroken dan komt de mens tot volledig kennen van zichzelf. Maar als je bv boos op jezelf bent omdat je oordeelt, dan hou je juist het ego in stand. Juist al die negatieve passies als boosheid, jaloezie, e.d. bepalen het ego. Die negatieve passies houden God tegen, God wil de affectieve ruimte welke de ziel is geheel voor Zichzelf hebben. En dat is dan weer vrijheid!
Welkom terug.
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.
-
Het hart is alleen Edel door Gods geest gemaakt,van nature is de mens boos en kwaadaardig.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
P.S.
Intrusie is een dwanggedachte oftewel conditionering. Het gehele ego zelf is een intrusie. Het is een dwanggedachte dat je als gedachte bestaat. En omdat je dit denkt blijft het ego intact. Dit afbreken kan geen enkel mens op eigen kracht. Alleen het Woord wat God innerlijk in de mens spreekt kan de ego-conditionering op autodidactische wijze afbreken.
Bevrijding van het ego is tevens bevrijding van dwanggedachtes. Hoewel er in bepaalde zin wel conditioneringen zullen blijven: als je auto rijdt drijf je ook op conditioneringen, anders ben je een waardeloze chauffeur.
Intrusie is een dwanggedachte oftewel conditionering. Het gehele ego zelf is een intrusie. Het is een dwanggedachte dat je als gedachte bestaat. En omdat je dit denkt blijft het ego intact. Dit afbreken kan geen enkel mens op eigen kracht. Alleen het Woord wat God innerlijk in de mens spreekt kan de ego-conditionering op autodidactische wijze afbreken.
Bevrijding van het ego is tevens bevrijding van dwanggedachtes. Hoewel er in bepaalde zin wel conditioneringen zullen blijven: als je auto rijdt drijf je ook op conditioneringen, anders ben je een waardeloze chauffeur.
-
Van het www geplukt
P.s. ik denk dat iedereen weleens van dit soort gedachten heeft.
Gewoon negeren lijkt me. Als je er aan toegeeft eindig je vast in een tbs kliniek.Intrusies zijn enge gedachten aan acties die plots in je opkomen, maar je niet echt wilt uitvoeren. Tijdens het autorijden het stuur omgooien. Midden in een gesprek de ander slaan. Een ongepaste opmerking maken.
-
- Site Admin
Het feit dat je direct bedenkt dat het geen gepaste gedachte is en meteen de angst van de moeder voelt is al een vorm van "edelheid van het hart".Leon schreef: 20 dec 2024, 11:13 Persoonlijk beleef ik vaak momenten waarin je “in oordeel” kan schieten. Vertelt een moeder over haar angst voor haar zoon die in het leger zit, samen met de reële oorlogsdreiging, dan schiet voorbij “wat denk je dan, carrière in het leger in vredestijd is wel erg makkelijk”, ik schaam me onmiddellijk, en voel verder ook de angst van de moeder, maar qua ‘edelheid van hart’ is weer een kans verloren gegaan.
Herkent iemand dat?
Ik denk overigens dat de duivel ons meer probeert te beïnvloeden dan dat God ons test maar dat is een persoonlijke opvatting.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
-
Als de opkomende gedachte de staat van het hart, van dat moment, reflecteert, merk je gauw genoeg of je meelevend bent of niet. Maar meelevend dus. Zoals de atlete die door diskwalificatie van nr 1 zelf positie 1 kreeg eerst dacht hoe rot dat moest zijn voor die ander.Petra schreef: 20 dec 2024, 12:26Volgens mij is er nogal verschil tussen oordelen als in een mening hebben, gedachten hebben en gedachten afwegen. Dingen goed-of afkeuren. En op mensen labels plakken/ stippen of sterren plakken/of bestikkeren met whatever. Dat laatste is imo totaal wat danders dan het eerste.Leon schreef: 20 dec 2024, 11:13 Persoonlijk beleef ik vaak momenten waarin je “in oordeel” kan schieten. Vertelt een moeder over haar angst voor haar zoon die in het leger zit, samen met de reële oorlogsdreiging, dan schiet voorbij “wat denk je dan, carrière in het leger in vredestijd is wel erg makkelijk”, ik schaam me onmiddellijk, en voel verder ook de angst van de moeder, maar qua ‘edelheid van hart’ is weer een kans verloren gegaan.
Herkent iemand dat?
Edel van hart lijkt mij ook totaal wat anders dan meningloos moeten zijn. Sterker nog.. ik denk dat je zonder mening niet eens edelheid zou kunnen ontwikkelen of uitvoeren.
Maar goed.. om te beginnen is het denk ik handig als je eerst uitlegt wat je precies onder edel van hart verstaat. Misschien is dat heel anders als hoe ik (of anderen) dat zien. Ik zie het als oprecht, meelevend en integer.
-
Juist omdat het vaak zo automatisch gaat, vind ik het de moeite waard om te onderzoeken, maar het moet inderdaad niet te neurotisch worden.Robert Frans schreef: 20 dec 2024, 12:34Ligt eraan. Als het af en toe gebeurt, dan kan het voldoende zijn om er geen acht meer op te slaan. Eventueel bid je een kort schietgebedje om vergeving (bijv. 'Heer Jezus, ontferm U over mij') en ga je weer over tot de orde van de dag. Teveel aandacht eraan schenken is immers ook niet goed, want dan heb je kans dat je heel erg gefixeerd raakt op iets relatiefs kleins, terwijl er misschien wel belangrijkere zaken je aandacht nodig hebben. Natuurlijk kan iets kleins uitgroeien tot iets groots, maar vaak is het kleine domweg negeren al voldoende om het niet te laten groeien.Leon schreef: 20 dec 2024, 11:58 Ja dat kan ook, maar de intrusie moet je wel ernstig nemen, denk ik. Dat je raad vraagt.
-
Dus een streven naar ontwikkeling van edelheid is uiteindelijk toch de weg van het ego? Moeilijk, dan mag je dus niet denken en dus niet voelen.Tufkah schreef: 20 dec 2024, 12:42Het antwoord is al gegeven door Yours: als je "in oordeel" schiet dan doet je denkvermogen dat en je kunt het bij het zuivere waarnemen houden. Als je dat zuiver doet, valt het oordeel buiten jou. Dan vervalt de zuiverheid van het hart niet. In het hart schuilt immers de hogere geestelijke ziel van de affectieve ruimte welke ontvankelijk is voor God.Leon schreef: 20 dec 2024, 11:13 Persoonlijk beleef ik vaak momenten waarin je “in oordeel” kan schieten. Vertelt een moeder over haar angst voor haar zoon die in het leger zit, samen met de reële oorlogsdreiging, dan schiet voorbij “wat denk je dan, carrière in het leger in vredestijd is wel erg makkelijk”, ik schaam me onmiddellijk, en voel verder ook de angst van de moeder, maar qua ‘edelheid van hart’ is weer een kans verloren gegaan.
Herkent iemand dat?
Edelheid van hart kan niets anders zijn dan de liefde van de Vader. Als je daadwerkelijk Godsontvankelijk bent dan verdwijnt dat niet zomaar door een oordeel van het denkvermogen. Dat komt omdat het hart de plaats is van het ware 'denken' , het denkvermogen is slechts volgend.
In de praktijk werkt dat als volgt: het hart corrigeert steeds het mentale denkvermogen. Verder is schaamte okay, het is immers het ego wat zich schaamt. Je mag je best schamen voor een oordeel, maar uiteindelijk zal ook dat weg vallen. Net zoals oordelen. De gezuiverde ziel is geheel vrij van oordeel. (En ook van gedachten). Het denken (voortbrengen van gedachten) is simpelweg van een lagere orde dan het geestelijk leven. Het is dan ook het denken wat het ego voortbrengt. En het is op zijn beurt weer het ego wat een oordeel voortbrengt. Zo houden ego en oordelen elkaar wederzijds in stand.
Als eenmaal het ego is afgebroken dan komt de mens tot volledig kennen van zichzelf. Maar als je bv boos op jezelf bent omdat je oordeelt, dan hou je juist het ego in stand. Juist al die negatieve passies als boosheid, jaloezie, e.d. bepalen het ego. Die negatieve passies houden God tegen, God wil de affectieve ruimte welke de ziel is geheel voor Zichzelf hebben. En dat is dan weer vrijheid!
Welkom terug.
-
Hoe werkt dan Gods geest in de praktijk?Snelheid schreef: 20 dec 2024, 12:44 Het hart is alleen Edel door Gods geest gemaakt,van nature is de mens boos en kwaadaardig.
-
Negeren is passiviteit. Geloof is actief. Dan wil je er wat mee, of zelfs moet je er wat mee.Mullog schreef: 20 dec 2024, 12:57 Van het www gepluktGewoon negeren lijkt me. Als je er aan toegeeft eindig je vast in een tbs kliniek.Intrusies zijn enge gedachten aan acties die plots in je opkomen, maar je niet echt wilt uitvoeren. Tijdens het autorijden het stuur omgooien. Midden in een gesprek de ander slaan. Een ongepaste opmerking maken.
-
De duivel doet ook niets wat God niet kent of weet.dingo schreef: 20 dec 2024, 13:00Het feit dat je direct bedenkt dat het geen gepaste gedachte is en meteen de angst van de moeder voelt is al een vorm van "edelheid van het hart".Leon schreef: 20 dec 2024, 11:13 Persoonlijk beleef ik vaak momenten waarin je “in oordeel” kan schieten. Vertelt een moeder over haar angst voor haar zoon die in het leger zit, samen met de reële oorlogsdreiging, dan schiet voorbij “wat denk je dan, carrière in het leger in vredestijd is wel erg makkelijk”, ik schaam me onmiddellijk, en voel verder ook de angst van de moeder, maar qua ‘edelheid van hart’ is weer een kans verloren gegaan.
Herkent iemand dat?
Ik denk overigens dat de duivel ons meer probeert te beïnvloeden dan dat God ons test maar dat is een persoonlijke opvatting.
-
Het probleem met het begrip 'streven' is dat ieder streven initieel van het ego uitgaat. Streven naar edelheid van het hart is dus tegenstrijdig in zichzelf. Gaat het ego dat proberen dan is het resultaat een steeds edeler ego (de deugmens).Leon schreef: 20 dec 2024, 14:18Dus een streven naar ontwikkeling van edelheid is uiteindelijk toch de weg van het ego?Tufkah schreef: 20 dec 2024, 12:42
Het antwoord is al gegeven door Yours: als je "in oordeel" schiet dan doet je denkvermogen dat en je kunt het bij het zuivere waarnemen houden. Als je dat zuiver doet, valt het oordeel buiten jou. Dan vervalt de zuiverheid van het hart niet. In het hart schuilt immers de hogere geestelijke ziel van de affectieve ruimte welke ontvankelijk is voor God.
Welkom terug.
Mijn weg is er een geweest van "In de duisternis blijven staan". Dat is de acceptatie dat de natuurlijke mens niet deugt en zelf de duisternis is. Er staat in het Evangelie geschreven: "En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen." Uit deze vers kunnen we begrijpen dat de duisternis een noodzakelijkheid is. Alleen begrijpt de duisternis (ik) niks van zichzelf. Als het Licht gaat schijnen in de duisternis, dan is het enige wat de duisternis kan doen het niet in de weg lopen. (de negatie)
Jezus zegt: "Waarachtig, ik verzeker u: de Zoon kan niets uit zichzelf doen, hij kan alleen doen wat hij de Vader ziet doen; en wat de Vader doet, dat doet de Zoon op dezelfde manier. " De Zoon is dus een niet-doener. Het ego is een doener. Als je Jezus volgt dan voer je geen strijd tegen het ego, maar dan maak je gebruik van de tegenstelling niet-doener/doener. Waarmee je tevens gebruik maakt van de tegenstelling licht/duisternis. Dan kan de Zoon (als licht der wereld) jou 'onderwijzen' middels die tegenstelling. Het licht is daarmee tevens de negatie van de duisternis.
Het Licht begeert niets in of uit de wereld, de duisternis daarentegen kent alleen maar de wereld en is door de wereld geobsedeerd.
Denken is onvermijdelijk. Het gaat om de Pavlov reactie(s) in je zelf. Als je zelf niet meer 'pavlovt' gaat het je opvallen dat anderen dat wel doen. Ook op dit forum zie ik deelnemers die pavloven. Dat behoeft dan ook geen oordeel mijnerzijds, ik begrijp dat ze horig zijn aan Pavlov. Het ego is een slaaf van zichzelf , het denken is onvrij, ze kunnen er niks aan doen. (Behalve dan Jezus aan nemen)Moeilijk, dan mag je dus niet denken en dus niet voelen.
En 'voelen' is juist heel belangrijk. Maar ik weet niet of we daar hetzelfde onder verstaan. De ziel is geestelijk zintuig en die kan opmerkzaam worden in zijn omgeving. De ziel is een affectieve ruimte en als de particuliere emoties er uit zijn wordt de ziel niet alleen Godsontvankelijk maar ook 'mensontvankelijk'. Juist als je van ieder privaat gevoel en willen bent ontdaan ben je dood! Dan is er geen sympathie of antipathie (of empathie) meer jegens de medemens. Dan betreedt de mens in de omgang met anderen mensen een nieuwe geestelijke laag.
Maar zolang er nog private gevoelens zijn is het het beste om er niet te hard over te oordelen. Als je jaloers, boos of wat anders bent is het het beste om dat te laten zijn. Zoals Yours schrijft: laten bij puur waarnemen dat het gebeurt. Het zuivere waarnemen is namelijk zonder oordeel.
-
Negeren is niet reactief. Dat is wat anders dan passief.Leon schreef: 20 dec 2024, 14:21Negeren is passiviteit. Geloof is actief. Dan wil je er wat mee, of zelfs moet je er wat mee.Mullog schreef: 20 dec 2024, 12:57 Van het www geplukt
Gewoon negeren lijkt me. Als je er aan toegeeft eindig je vast in een tbs kliniek.