Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Alpha »

Inktvlam schreef: 14 jan 2025, 19:43
Dat_beloof_ik schreef: 14 jan 2025, 17:08

Dat is van de hand van de (onbekende) schrijver van Johannes, niet van Jezus.
Je onderbouwt niet dat het van Jezus afkomstig is.
Dat hoeft hij helemaal niet te onderbouwen.
Maar hij mag nou wel 's een keer vertellen waarom hij eeuwig en altijd met deze tekst komt aandraven. En hij niet alleen, die Bijbeltekst behoort tot het standaardrepertoire van de Jehova-getuigen. Ik ben het vaker tegengekomen. Waarschijnlijk het eerste Bijbelvers dat de getuigen uit hun hoofd moeten leren. Maar waarom? Willen ze daarmee aantonen dat de hemel niet toegankelijk is voor de mens? Als dat hun mening is, kunnen ze de rest van Johannes 3 en teksten over de hemel wel schrappen.
Het laatste stuk is weggelaten in de NWV (“de Zoon des mensen, die in de hemel is”). Strikt genomen is de Mensenzoon (het menselijke van Jezus) op aarde geboren en dus niet afkomstig uit de hemel. Maar er staat dat de Mensenzoon verhoogd moet worden (vers 14) en lichaam, ziel en geest vormen één persoon en natuurlijk niet drie. Door zijn goddelijke geest (de volheid Gods, Kolossenzen 2:9) is Jezus goddelijk.

Eerst door het verlossingswerk van Jezus is er een brug naar de hemel geslagen. Voor die tijd bevonden de gestorvenen zich in de aardesfeer. De Bijbel spreekt over “rusten in Abrahams schoot” (Lucas 16:19:31 - de rijke man en de arme Lazarus) en Lorber maakt melding van “smachten in de aardse nacht”. Christus is niet gekomen om over deze wereld te oordelen, maar alleen om allen uit te nodigen voor het rijk van de liefde, het licht en de waarheid.
Helaas zou ik best willen, dat ik de bijbel uit min hoofd kon citeren.

De NWV laat niets weg, als het in de grondtekst staat.
Helaas is “die in de hemel is” één van de vele toevoegingen.

Joh 3:
13 En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is. HSV.
13 No one has ascended to heaven but He who came down from heaven, that is, the Son of Man who is in heaven. KJV
13 And no one hath ascended into heaven, but he that descended out of heaven, even the Son of man, who is in heaven. ASV.
13 καὶ οὐδεὶς ἀναβέβηκεν εἰς τὸν οὐρανὸν εἰ μὴ ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ὁ ὤν ἐν τῷ οὐρανῷ TR 1550
13 En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen. NBG
13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWG
13 Niemand is ten hemel opgestegen dan hij die uit den hemel is neergedaald, de Mensenzoon. Leidse vertaling.
13 Er is nog nooit iemand bij God geweest behalve Ik, de Mensenzoon, die bij Hem vandaan komt. Het boek.
13 Nooit is er iemand naar de hemel geklommen, tenzij Hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des Mensen. WB 1975
13 No one has ascended into heaven except he who descended from heaven, the Son of Man. ESV.
13 No one has ascended into heaven, except He who descended from heaven: the Son of Man. NAS.
13 No one has ever gone into heaven except the one who came from heaven—the Son of Man. NIV.
13 καὶ οὐδεὶς ἀναβέβηκεν εἰς τὸν οὐρανὸν εἰ μὴ ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς, ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου. Wescott and Hort.
13 καὶ οὐδεὶς ἀναβέβηκεν εἰς τὸν οὐρανὸν εἰ μὴ ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς, ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου. Nestle
Alpha

Bericht door Alpha »

Tin schreef: 05 mar 2024, 15:55
Alpha schreef: 05 mar 2024, 10:28 Je ziet de hint dus niet.
Ik ben hier niet uit eigen belang bezig.
Dat begrijp je dus niet.
Je hebt er toch wel degelijk voor gekozen hier te zijn.
Je ziet het als opdracht om dingen te verkondigen waarvan jij denkt dat ze waar zijn en waarvan anderen met de beste wil van de wereld niet kunnen begrijpen hoe iemand die als waarheid zou kunnen zien.
Een ander ziet weer in iets anders 'de' waarheid.
Wat dat betreft zijn we allemaal eender.
Maar omdat jij (en anderen) de eigen waarheid als de enige superieure waarheid zien krijg je de dovemans dans zoals Peda schetst.
Wat schieten we daarmee op?
Ieder reageert op eigen wijze. Soms met enig begrip, soms met venijn.
Wat het ons wel leert is dat met het in de bijbel vermelde gebod van de liefde bij ons nogal matig gesteld is.
Maar ongetwijfeld weet je wel een paar bijbelteksten te leveren en te interpreteren die het enige gelijk uitsluitend bij jou en de JG gemeenschap legt.
De ander zal naar mij luisteren, ik ben doof voor de ander.
Het zij zo.
Wat ik ervan begrijp is dat de menselijke hersenen in het evolutiestadium waarin de mens nu verkeerd nu eenmaal zo werken.
Ik probeer te tonen wat de Bijbel leert.

Er wordt vaak verweten dat ik steeds interpreteer, waarop ik dan stel dat de schepper dat doet en hij geeft uitleg aan wie hij wil.
Hij spreekt via de Bijbel.

Het is erg jammer dat men op mijn pogingen negatief reageert.
Tenslotte is mijn aanwezigheid niet gebaseerd op mijn eigen belang.
Jezus kwam niet op aarde om gediend te worden, maar om te helpen.
Zowel hij als zijn discipelen werden negatief benaderd, ondanks de vele wonderen.

Het is niet makkelijk voor mij positief te reageren, als ik negatief benaderd wordt en onware beweringen gedaan worden.
Ik probeer desondanks de bijbel zelf te laten spreken.
Door de vele ongenuanceerde beweringen is dat best lastig.
Desondanks doe ik erg mijn best om inhoudelijk te reageren op iedere reactie.
Ik besteed daar veel tijd aan, ik zoek daarvoor dingen na.

Alle informatie is op de site JW.ORG volledig openbaar.
Ook daar wordt veel moeite te gedaan om mensen, die dat willen, nauwkeurige kennis uit de Bijbel te geven.

Aan zieltjes winnen, doen Jg niet aan.
Niemand kan onwetend gedoopt worden.
Daarom worden bij Jg nooit kleine kinderen gedoopt.

Op JW.ORG is een project gestart getiteld: "Het evangelie volgens Jezus".

Er is voor een speelfilm vorm gekozen.
Het eerste deel is nu beschikbaar en duurt ongeveer 1:11 h.

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/video ... nj_1_VIDEO

Er komen nog ca. 8 delen.

Om dat zo realistisch te tonen heeft men huizen, een gedeelte van een dorp, stad of van de tempel nagebouwd.
Men heeft daar de laatste informatie van archeologische vondsten gebruikt.
Men volgt de Bijbelse informatie.
Alpha

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 27 feb 2024, 18:04
Alpha schreef: 27 feb 2024, 13:19 Je reageert dus op de letter en niet op de geest, over wat ik precies bedoel.
Lastig voor je, nietwaar?

De Joodse Schriftgeleerden probeerden Jezus op zijn woorden te vangen.
Ze zetten daarmee zichzelf herhaaldelijk te kijk.
Zwakte bod. Een kind begrijpt wat een waarschuwing is. Maar wij moeten ons juist zorgen maken over bijbelse waarschuwingen. Maar echt beangstigend is dat niet als je er geen kunt noemen die deze eeuw tot rampspoed heeft geleid.

Ik herhaal het nogmaals:
Jij waarschuwt ons dat we bijbelse waarschuwingen niet moeten negeren. En je weet niet beter dan te komen met een voorbeeld waar niks bijbels aan is. Geef nu eens een bijbels voorbeeld van bijvoorbeeld iemand die deze eeuw in een zout pilaar is veranderd ofzo.
Ik heb vaker Bijbelse waarschuwingen geciteerd, maar die accepteer je niet.

Je "eist" recente voorbeelden, maar ook die wens je niet te accepteren.

Ik haalde onlangs een waargebeurd voorbeeld aan van een boer in Indonesië.
In de buurt van een uitbarstende vulkaan werden alle mensen geëvacueerd.
Een boer moest eerst nog zijn dieren voeren, hij werd nooit meer gezien, net als zijn dieren.

In de Bijbel kan je gelijksoortige gebeurtenissen vinden van mensen die eerst nog andere dingen moesten doen.
Dat toont aan dat mensen waarschuwingen negeren, als dat niet in hun straatje te pas komt.

Deze tijd, met al zijn problemen, is door Jezus voorzegt, net als de val van Jeruzalem.
Jezus discipelen reageerden direct, toen zij de tekenen herkenden.
Zij vluchtten naar de bergen van Judea en overleefden.

Dat we nu in de voorzegde "eindtijd" leven wordt massaal genegeerd, men weet het weer beter.
Vandaar dat Jezus zei: "Gij hebt het niet gewild". (Matth. 23:37, 38).

Desondanks probeer ik de aankomende gebeurtenissen bekend te maken.
Maar iedereen heeft een vrije wil en keuze. (Mattheüs 7:13,14).
Alpha

Bericht door Alpha »

Reiziger schreef: 08 jan 2025, 12:26 Dit topic is gestart in 2019.

Een zekere Christiaan-2 concludeert in z'n openingsbericht:
En als je God op zijn woord wil geloven, controleer dan het boek waarop je vertrouwt. Om zeker te stellen dat dat boek echt het woord van God is. Door dat boek te controleren op de aanwezigheid (of afwezigheid) van onwaarheid.

Als blijkt dat jouw bijbel nep is (door de aanwezigheid van onwaarheid), zorg dan dat je een echte Bijbel krijgt. ​In het Engels weet ik dat dit de King James Bijbel (Pure Cambridge edition) is. Hoe? Omdat ik de King James Bijbel meermaals gelezen heb en daar geen onwaarheid in gevonden heb. En zo eenvoudig is het.
Deze conclusie is in feite een cirkelredactie.

Ten eerste bestaat dé Bijbel uit meerdere boeken. Ten twee bestaat van geen van die boeken nog een origineel exemplaar. Wel bestaan er vele duizenden kopieën.

Inmiddels zijn er van de Bijbel zelf ook vele vertalingen. Sommige geloofsgroepen hebben zelfs een 'eigen' vertaling gemaakt die zij dan weer als 'oorspronkelijk' (lees: origineel) aan de deur verkopen ;) .

Mijn vraag is dus op welke wijze kan ik bepalen of de bijbel die ik (eventueel) lees én het beste begrijp, echte Bijbel is?
Eigenlijk is het vrij simpel of een vertaling correct is.
Als er geen on-Bijbelse toevoegingen in staan en wel overal Gods naam wordt weergegeven, dat heb je een goede Bijbel vertaling.

Het is niet bepaald een logische redenering dat er geen originelen meer bestaan.
De bijbel werd oorspronkelijk op perkamentrollen geschreven.
Deze kunnen niet vele duizenden jaren overleven, ze vergaan.
Vandaar dat er kopieën werden gemaakt o.a. door Mozes, Joshua, de koningen van Israël en priesters.
De soferim en de masoreten stonden bekend als afschrijvers.
Men had kruiscontroles bedacht om fouten te voorkomen.

In deze publicatie kan je meer informatie vinden met bronverwijzingen.

https://www.jw.org/finder?wtlocale=O&pub=ba&srcid=share

In het hoofdstuk "Hoe is het boek bewaard gebleven?" wordt ingegaan hoe de Bijbel de eeuwen heeft overleefd.

Het Nederlandse woord „bijbel” komt via het Latijn van het Griekse woord biʹbli·a, dat „kleine boeken” of „boekjes” betekent.
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 23 jan 2025, 16:30
Mullog schreef: 27 feb 2024, 18:04
Zwakte bod. Een kind begrijpt wat een waarschuwing is. Maar wij moeten ons juist zorgen maken over bijbelse waarschuwingen. Maar echt beangstigend is dat niet als je er geen kunt noemen die deze eeuw tot rampspoed heeft geleid.

Ik herhaal het nogmaals:
Jij waarschuwt ons dat we bijbelse waarschuwingen niet moeten negeren. En je weet niet beter dan te komen met een voorbeeld waar niks bijbels aan is. Geef nu eens een bijbels voorbeeld van bijvoorbeeld iemand die deze eeuw in een zout pilaar is veranderd ofzo.
Ik heb vaker Bijbelse waarschuwingen geciteerd, maar die accepteer je niet.

Je "eist" recente voorbeelden, maar ook die wens je niet te accepteren.

Ik haalde onlangs een waargebeurd voorbeeld aan van een boer in Indonesië.
In de buurt van een uitbarstende vulkaan werden alle mensen geëvacueerd.
Een boer moest eerst nog zijn dieren voeren, hij werd nooit meer gezien, net als zijn dieren.

In de Bijbel kan je gelijksoortige gebeurtenissen vinden van mensen die eerst nog andere dingen moesten doen.
Dat toont aan dat mensen waarschuwingen negeren, als dat niet in hun straatje te pas komt.

Deze tijd, met al zijn problemen, is door Jezus voorzegt, net als de val van Jeruzalem.

Dat we nu in de voorzegde "eindtijd" leven wordt massaal genegeerd, men weet het weer beter.

Maar iedereen heeft een vrije wil en keuze. (Mattheüs 7:13,14).
Tjeempie, je reageert op een bericht van meer dan een jaar oud :shock:
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 23 jan 2025, 17:14 ...
Het is niet bepaald een logische redenering dat er geen originelen meer bestaan.
...
Dat is wel een logische redenering. Het feit is dat er geen originele meer bestaan.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Alpha schreef: 23 jan 2025, 16:30Deze tijd, met al zijn problemen, is door Jezus voorzegt, net als de val van Jeruzalem.

Er is geen enkele kerk die gelooft dat we nu niet in de eindtijd leven. Alleen negeren we inderdaad liever alle niet-uitgekomen voorspellingen, pardon, 'interpretaties' van het WTG over op welke datum in 1874, 1878, 1881, 1914, 1925 of 1975 Jezus zou terugkomen. Op een gegeven moment begint het wel een beetje oud te worden natuurlijk.
Vrede en alle goeds
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dat wat 'de toekomst' zo kenschetst is dat er over de toekomst niks te zeggen valt. Maar uit je uitspraak maak ik wel op dat je nog niet uit water en Geest bent geboren. Immers een ieder die uit de Geest is geboren weet niet waar hij vandaan komt noch waar hij naar toe gaat. (Joh 3:8)
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.
peda

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 24 jan 2025, 10:34

Dat wat 'de toekomst' zo kenschetst is dat er over de toekomst niks te zeggen valt. Maar uit je uitspraak maak ik wel op dat je nog niet uit water en Geest bent geboren. Immers een ieder die uit de Geest is geboren weet niet waar hij vandaan komt noch waar hij naar toe gaat. (Joh 3:8)
Het is nu eenmaal zo dat de JG organisatie ontzettend sterk leunt op de positieve theologie en binnen de positieve theologie een geheel eigen spirituele overtuiging volgt.
De JG zijn gewoon van mening dat Jehova een belangrijk deel van de toekomst in bijbel-boeken heeft Geopenbaard, dus bekend gegeven.
Studie van de Openbaring onder leiding van het B L -gezag , levert wel degelijk informatie over de toekomst, zo de JG volger.
Anderen zien weer niets in deze JG zienswijze en doen van hun afwijzing kond. Deze ""procedure"" loopt inmiddels reeds vanaf het ontstaan van de JG organisatie. De ontmoeting van wederzijds doven, die tot in het oneindige hun onoverbrugbare overtuigingen herhalen, zonder dat zulks tot enige beweging bij de ander leidt. Maar ook de eeuwige herhaling behoort tot de kleuring binnen de bonte stoet, en dus tot het Panta Rhei.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 24 jan 2025, 12:26
Tufkah schreef: 24 jan 2025, 10:34

Het is nu eenmaal zo dat de JG organisatie ontzettend sterk leunt op de positieve theologie en binnen de positieve theologie een geheel eigen spirituele overtuiging volgt.
De JG zijn gewoon van mening dat Jehova een belangrijk deel van de toekomst in bijbel-boeken heeft Geopenbaard, dus bekend gegeven.
Studie van de Openbaring onder leiding van het B L -gezag , levert wel degelijk informatie over de toekomst, zo de JG volger.
Anderen zien weer niets in deze JG zienswijze en doen van hun afwijzing kond. Deze ""procedure"" loopt inmiddels reeds vanaf het ontstaan van de JG organisatie. De ontmoeting van wederzijds doven, die tot in het oneindige hun onoverbrugbare overtuigingen herhalen, zonder dat zulks tot enige beweging bij de ander leidt. Maar ook de eeuwige herhaling behoort tot de kleuring binnen de bonte stoet, en dus tot het Panta Rhei.
Eindtijdgelovigen zijn dan ook bij uitstek natuurlijke mensen. Ze leven in een voorstelling over de toekomst op planeet Aarde, in tegenstelling tot degenen die uit Geest geboren zijn juist niet weten waar ze naar toe gaan. Zoals ik Jezus interpreteer is het 'niet-weten' van een hoger belang dan het 'wel-weten'. En dat correspondeert dan weer met het leven in de liefde van de Vader: de mens legt alles in Zijn handen.

En dat correspondeert ook weer met bescheidenheid. Het siert de mens niet om toekomstige plaatsen te reserveren in een of ander hiernamaals, nieuwe aarde of welke term men ook maar bezigt. De meest bescheiden , geestelijke staat welke de mens mijn inziens kan bereiken is het "Zijn zonder verwachtingen" een totale overgave aan God. (het niet-weten) Dat impliceert ook dat er voor mij niks is weggelegd.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 24 jan 2025, 12:387
Eindtijdgelovigen zijn dan ook bij uitstek natuurlijke mensen. Ze leven in een voorstelling over de toekomst op planeet Aarde, in tegenstelling tot degenen die uit Geest geboren zijn juist niet weten waar ze naar toe gaan. Zoals ik Jezus interpreteer is het 'niet-weten' van een hoger belang dan het 'wel-weten'. En dat correspondeert dan weer met het leven in de liefde van de Vader: de mens legt alles in Zijn handen.

En dat correspondeert ook weer met bescheidenheid. Het siert de mens niet om toekomstige plaatsen te reserveren in een of ander hiernamaals, nieuwe aarde of welke term men ook maar bezigt. De meest bescheiden , geestelijke staat welke de mens mijn inziens kan bereiken is het "Zijn zonder verwachtingen" een totale overgave aan God. (het niet-weten) Dat impliceert ook dat er voor mij niks is weggelegd.
Jammer, jij weet niet waar je vandaan komt, je weet niet waar je heen gaat, je hebt geen verwachtingen en er is niets voor je weggelegd.
Je stelt je tevreden met de inbeelding dat er ergens een Vader is die jou zijn liefde geeft.
Wie daar voldoende aan heeft mist waarschijnlijk liefde van mensen om hem heen, een mooi leven om op terug te kijken en weinig of geen toekomstverwachtingen meer. Kortom, geen echt gelukkig leven lijkt mij terwijl er zoveel van te maken is. Een week geleden zei je dat je naar de dood verlangde, is dat nog steeds zo of heb je inmiddels nog wat aardse lichtpuntjes ontdekt die aan natuurlijke mensen de nodige levensvreugde geven?
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Tufkah schreef: 24 jan 2025, 10:34 Dat wat 'de toekomst' zo kenschetst is dat er over de toekomst niks te zeggen valt. Maar uit je uitspraak maak ik wel op dat je nog niet uit water en Geest bent geboren. Immers een ieder die uit de Geest is geboren weet niet waar hij vandaan komt noch waar hij naar toe gaat. (Joh 3:8)
Al vaker besproken. Je begrijpt die tekst verkeerd. De Geest weet nou juist wel waar hij vandaan komt en waar hij naar toegaat !! Maar de toehoorder, in dit geval Nicodemus die niet uit de geest geboren is, weet het niet. Hij begrijpt de woorden van Jezus niet. Het gaat dus om de onwetendheid van Nicodemus !! De Bijbeltekst is zonder toelichting inderdaad niet echt duidelijk.

[Joh.3:8] De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.
Toelichting:
[5] Want zie de wind waait waar hij wil, en u hoort het suizen, maar u weet ondanks dat niet, waar hij oorspronkelijk vandaan komt. Zo gaat het nu ook als u met iemand spreekt, die uit de geest komt. U ziet en hoort hem wel, maar omdat hij op zijn geestelijke manier met u spreekt, begrijpt en verstaat u het niet en ook niet waar, wat hij zegt, vandaan komt, en wat hij daarmee bedoelt. Maar omdat u een rechtschapen wijze bent, zal het u op het juiste moment gegeven worden om die dingen in u op te nemen en te begrijpen.
[10] Ik zeg u: De geest, die in en uit zichzelf geest is, is de enige, die weet wat de geest is en hoe zijn leven er uit ziet! Het vlees is echter alleen maar een buitenste bast en weet niets van de geest, tenzij de geest het aan het omhulsel, de bast, openbaart; uw geest wordt echter nog te veel door uw vlees beheerst en afgeschermd en het kent hem daarom niet. Eens zal uw geest echter, zoals Ik u dat al gezegd heb, vrij worden; dan zult u ons getuigenis begrijpen en aannemen!'
https://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/1/19/
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Mullog

Bericht door Mullog »

J-W schreef: 24 jan 2025, 13:27 ... Kortom, geen echt gelukkig leven lijkt mij terwijl er zoveel van te maken is. ...
Dat heet de smalle weg.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Inktvlam schreef: 24 jan 2025, 15:44
Tufkah schreef: 24 jan 2025, 10:34 Dat wat 'de toekomst' zo kenschetst is dat er over de toekomst niks te zeggen valt. Maar uit je uitspraak maak ik wel op dat je nog niet uit water en Geest bent geboren. Immers een ieder die uit de Geest is geboren weet niet waar hij vandaan komt noch waar hij naar toe gaat. (Joh 3:8)
Al vaker besproken. Je begrijpt die tekst verkeerd. De Geest weet nou juist wel waar hij vandaan komt en waar hij naar toegaat !! Maar de toehoorder, in dit geval Nicodemus die niet uit de geest geboren is, weet het niet. Hij begrijpt de woorden van Jezus niet. Het gaat dus om de onwetendheid van Nicodemus !! De Bijbeltekst is zonder toelichting inderdaad niet echt duidelijk.

[Joh.3:8] De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.
Toelichting:
[5] Want zie de wind waait waar hij wil, en u hoort het suizen, maar u weet ondanks dat niet, waar hij oorspronkelijk vandaan komt. Zo gaat het nu ook als u met iemand spreekt, die uit de geest komt. U ziet en hoort hem wel, maar omdat hij op zijn geestelijke manier met u spreekt, begrijpt en verstaat u het niet en ook niet waar, wat hij zegt, vandaan komt, en wat hij daarmee bedoelt. Maar omdat u een rechtschapen wijze bent, zal het u op het juiste moment gegeven worden om die dingen in u op te nemen en te begrijpen.
[10] Ik zeg u: De geest, die in en uit zichzelf geest is, is de enige, die weet wat de geest is en hoe zijn leven er uit ziet! Het vlees is echter alleen maar een buitenste bast en weet niets van de geest, tenzij de geest het aan het omhulsel, de bast, openbaart; uw geest wordt echter nog te veel door uw vlees beheerst en afgeschermd en het kent hem daarom niet. Eens zal uw geest echter, zoals Ik u dat al gezegd heb, vrij worden; dan zult u ons getuigenis begrijpen en aannemen!'

Het is voor mij onbegrijpelijk dat je Joh.3:8 niet begrijpt. Er staat toch duidelijk "zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is". Jezus zegt dus dat er een onbekend/onbepaald aantal mensen is welke opnieuw uit Geest zijn geboren en niet weten waar ze naar toe gaan. Dat Nicodemus het ook niet begrijpt is helder, want anders hoefde Jezus het hem niet uit te leggen.

En Jezus zegt nog meer in Joh 3: een ieder die niet opnieuw geboren is uit water en Geest kan het Koninkrijk Gods niet zien. En kan ook het Koninkrijk Gods niet ingaan.

Wie Johannes 3 leest en begrijpt, begrijpt ook dat eindtijdgelovigen niet alleen het Koninkrijk Gods niet kunnen zien, maar ook niet zullen ingaan. Immers: eindtijdgelovigen weten wel waar ze naar toe gaan: de eindtijd.
peda

Bericht door peda »

In de positieve theologie worden er vele bijbels-georiënteerde antwoorden op vragen gegeven.
Een prima voorbeeld is Alpha, die al zo'n tien jaren lang op iedere vraag een bijbels gefundeerd antwoord levert, uiteraard naar B L bijbel-interpretatie. Dat velen met het antwoord niets kunnen, is in de visie van Alpha niet zijn schuld, maar ligt de oorzaak van het probleem bij diegenen die niet willen openstaan voor de bijbelse waarheid volgens BL interpretatie. Wie niet openstaat voor de bijbel, ontgaat in essentie de waarheid en diegene moet dan niet klagen dat hij/ zij geen antwoord krijgt. Een nep-bijbel levert geen waarheid en wat een nep-bijbel is, dat antwoord kent de stroming waartoe de gelovige behoort. Zo wordt de JG bijbel vertaling ook niet door iedere gelovige de hemel in geprezen en zo kent iedere bijbel-vertaling wel volgers en afwijzers.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Tufkah schreef: 24 jan 2025, 16:20 Het is voor mij onbegrijpelijk dat je Joh.3:8 niet begrijpt. Er staat toch duidelijk "zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is". Jezus zegt dus dat er een onbekend/onbepaald aantal mensen is welke opnieuw uit Geest zijn geboren en niet weten waar ze naar toe gaan. Dat Nicodemus het ook niet begrijpt is helder, want anders hoefde Jezus het hem niet uit te leggen.

En Jezus zegt nog meer in Joh 3: een ieder die niet opnieuw geboren is uit water en Geest kan het Koninkrijk Gods niet zien. En kan ook het Koninkrijk Gods niet ingaan.

Wie Johannes 3 leest en begrijpt, begrijpt ook dat eindtijdgelovigen niet alleen het Koninkrijk Gods niet kunnen zien, maar ook niet zullen ingaan. Immers: eindtijdgelovigen weten wel waar ze naar toe gaan: de eindtijd.
Zo als jij het wil begrijpen, tart het alle logica. Bedenk, de mens bestaat uit lichaam, ziel en geest. De geest is de godsvonk. Het goddelijke in de mens is niet iets wat alleen Lorber e.a. vertellen, het staat ook gewoon in de Bijbel. "Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest Gods in u woont" (1 Kor. 3:16). En omdat het Gods Geest (een kleine weergave daarvan) betreft, kan er van onwetendheid geen sprake zijn. De ziel moet volledig zuiver worden voordat de eenwording van ziel en geest plaats kan vinden. “Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.” (Joh. 3:5).
[8] De ziel moet eerst met het water der deemoed en der zelfverloochening worden gereinigd en kan daarna pas de geest van de waarheid opnemen, omdat een onreine ziel die nooit bevatten kan, want een onreine ziel is als de nacht, terwijl de waarheid een volle zon is, die overal het daglicht om zich heen verspreidt.
[9] Degene, die zo de waarheid opneemt in zijn door de deemoed gereinigde ziel, en die waarheid als zodanig herkent, wordt door deze waarheid vrijgemaakt in de geest, en deze vrijheid des geestes, ofwel het ingaan van de geest in die vrijheid, is dan het eigenlijke binnengaan in het Rijk van God.
https://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/1/18/
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Inktvlam schreef: 24 jan 2025, 17:12
Tufkah schreef: 24 jan 2025, 16:20 Het is voor mij onbegrijpelijk dat je Joh.3:8 niet begrijpt. Er staat toch duidelijk "zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is". Jezus zegt dus dat er een onbekend/onbepaald aantal mensen is welke opnieuw uit Geest zijn geboren en niet weten waar ze naar toe gaan. Dat Nicodemus het ook niet begrijpt is helder, want anders hoefde Jezus het hem niet uit te leggen.

Zo als jij het wil begrijpen, tart het alle logica. Bedenk, de mens bestaat lichaam, ziel en geest. De geest is de godsvonk. Het goddelijke in de mens is niet iets wat alleen Lorber e.a. vertellen, het staat ook gewoon in de Bijbel. "Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest Gods in u woont" (1 Kor. 3:16). En omdat het Gods Geest (een kleine weergave daarvan) betreft, kan er van onwetendheid geen sprake zijn. De ziel moet volledig zuiver worden voordat de eenwording van ziel en geest plaats kan vinden. “Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.” (Joh. 3:5).
[8] De ziel moet eerst met het water der deemoed en der zelfverloochening worden gereinigd en kan daarna pas de geest van de waarheid opnemen, omdat een onreine ziel die nooit bevatten kan, want een onreine ziel is als de nacht, terwijl de waarheid een volle zon is, die overal het daglicht om zich heen verspreidt.
[9] Degene, die zo de waarheid opneemt in zijn door de deemoed gereinigde ziel, en die waarheid als zodanig herkent, wordt door deze waarheid vrijgemaakt in de geest, en deze vrijheid des geestes, ofwel het ingaan van de geest in die vrijheid, is dan het eigenlijke binnengaan in het Rijk van God.
https://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/1/18/
Het goddelijke in de mens is reeds aanwezig, daar zijn we het over eens, dat is namelijk de essentie van Paulus' brieven. In Korintiërs 6 staat een belangrijke aanwijzing:
Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt?

Waar de angel zit is dat mensen denken dat ze van zichzelf zijn, daarom predikt Jezus ook de zelfverloochening. En mensen die denken dat ze van zichzelf zijn, die denken dat ze naar het hiernamaals gaan. Of de nieuwe aarde of weet ik veel wat. Maar al dat wensdenken doen mensen die denken dat ze van zichzelf zijn. Maar Jezus zegt iets geheel anders: Wie niet opnieuw geboren wordt uit Geest (en water) komt het Koninkrijk Gods niet in!

Jezus heeft het niet eens over het hiernamaals, maar over het Koninkrijk Gods.

Paulus schrijft zijn brieven geheel in lijn met wat Jezus heeft gezegd: wees niet gelijkvormig aan de wereld. En in Romeinen 8:29 staat dat we het evenbeeld kunnen worden van Zijn Zoon, de eerstgeborene van talrijke broeders en zusters. Maar dan zul je wel eerst moeten erkennen dat je niet van jezelf bent en ieder geloof over "na de dood" moeten afzweren. Geloof in hiernamaals, of wat dan ook is privaat geloof van mensen die denken dat ze van zichzelf zijn.
Bastiaan73

Bericht door Bastiaan73 »

Tufkah schreef: 24 jan 2025, 16:20
Inktvlam schreef: 24 jan 2025, 15:44

Toelichting:
Het is voor mij onbegrijpelijk dat je Joh.3:8 niet begrijpt. Er staat toch duidelijk "zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is". Jezus zegt dus dat er een onbekend/onbepaald aantal mensen is welke opnieuw uit Geest zijn geboren en niet weten waar ze naar toe gaan. Dat Nicodemus het ook niet begrijpt is helder, want anders hoefde Jezus het hem niet uit te leggen.

Reactie op Tufkah's zin "Jezus zegt dus dat er een onbekend/onbepaald aantal mensen is welke opnieuw uit Geest zijn geboren en niet weten waar ze naar toe gaan":

'opnieuw uit Geest geboren' lijkt mij dubbelop. Het is 'uit de Geest geboren' of 'opnieuw/wederom geboren'. Of 'uit God geboren' (1 Johannes 3:9, 1 Johannes 4:7, 1 Johannes 5:1,4,18).

Overigens betekent dat wat in Johannes 3:3 in het Nederlands vertaald is met 'wederom', ook 'van boven'. Het Griekse grondwoord is 'anóthen'.

~

Iemand die zo dement als een deur is heeft geen flauw idee waar 'ie vandaan komt of heen gaat. Is die dan uit de Geest geboren?

🤔

~

Maar waar ging dit topic oorspronkelijk ook al weer over?
Christiaan-2 schreef: 19 sep 2019, 21:20 Hoe weet je of jouw bijbel echt is?

...

Voorbeelden van nepbijbels zijn onder meer: ​
  • (Herziene) Statenvertaling (HSv; Sv)
    Nederlands Bijbelgenootschap vertaling (NBG51)
    Nieuwe Bijbelvertaling (NBV)
...

Als blijkt dat jouw bijbel nep is (door de aanwezigheid van onwaarheid), zorg dan dat je een echte Bijbel krijgt. ​In het Engels weet ik dat dit de King James Bijbel (Pure Cambridge edition) is. Hoe? Omdat ik de King James Bijbel meermaals gelezen heb en daar geen onwaarheid in gevonden heb. En zo eenvoudig is het.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Tufkah schreef: 24 jan 2025, 17:28 Het goddelijke in de mens is reeds aanwezig, daar zijn we het over eens, dat is namelijk de essentie van Paulus' brieven. In Korintiërs 6 staat een belangrijke aanwijzing:
Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt?

Waar de angel zit is dat mensen denken dat ze van zichzelf zijn, daarom predikt Jezus ook de zelfverloochening. En mensen die denken dat ze van zichzelf zijn, die denken dat ze naar het hiernamaals gaan. Of de nieuwe aarde of weet ik veel wat. Maar al dat wensdenken doen mensen die denken dat ze van zichzelf zijn. Maar Jezus zegt iets geheel anders: Wie niet opnieuw geboren wordt uit Geest (en water) komt het Koninkrijk Gods niet in!

Paulus schrijft zijn brieven geheel in lijn met wat Jezus heeft gezegd: wees niet gelijkvormig aan de wereld. En in Romeinen 8:29 staat dat we het evenbeeld kunnen worden van Zijn Zoon, de eerstgeborene van talrijke broeders en zusters. Maar dan zul je wel eerst moeten erkennen dat je niet van jezelf bent en ieder geloof over "na de dood" moeten afzweren. Geloof in hiernamaals, of wat dan ook is privaat geloof van mensen die denken dat ze van zichzelf zijn.
Dat “niet van jezelf zijn”, zal wel samenhangen met “duur gekocht zijn” van 1 Kor. 6:20. Het “eigendom” zijn van de Heer kun je positief opvatten. De Heer zelf heeft zijn schapen lief omdat zij van hem zijn, hem kennen en altijd zijn stem horen als hij ze roept (zie Joh.10). “Mijn schapen horen mijn stem en ik ken ze en zij volgen mij. En ik geef hun eeuwig leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand rukken." (Joh. 10:27-28).
Nu nog is de mens niet vrij, maar verslaafd aan zonden. Pas als we ons daar los van kunnen maken zijn we vrij. God is de meest vrije geest die er bestaat. En wij als zijn kinderen zullen ook eens die maximale vrijheid mogen smaken. We kunnen ons dan vrijelijk door alle scheppingen heen bewegen en de gehele oneindigheid doorzien. Het hemelse leven is heerlijkheid op heerlijkheid zonder eind.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Inktvlam schreef: 24 jan 2025, 20:01
Tufkah schreef: 24 jan 2025, 17:28 Het goddelijke in de mens is reeds aanwezig, daar zijn we het over eens, dat is namelijk de essentie van Paulus' brieven. In Korintiërs 6 staat een belangrijke aanwijzing:

Dat “niet van jezelf zijn”, zal wel samenhangen met “duur gekocht zijn” van 1 Kor. 6:20. Het “eigendom” zijn van de Heer kun je positief opvatten. De Heer zelf heeft zijn schapen lief omdat zij van hem zijn, hem kennen en altijd zijn stem horen als hij ze roept (zie Joh.10). “Mijn schapen horen mijn stem en ik ken ze en zij volgen mij. En ik geef hun eeuwig leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand rukken." (Joh. 10:27-28).
Nu nog is de mens niet vrij, maar verslaafd aan zonden. Pas als we ons daar los van kunnen maken zijn we vrij. God is de meest vrije geest die er bestaat. En wij als zijn kinderen zullen ook eens die maximale vrijheid mogen smaken. We kunnen ons dan vrijelijk door alle scheppingen heen bewegen en de gehele oneindigheid doorzien. Het hemelse leven is heerlijkheid op heerlijkheid zonder eind.
Zie de uitersten van deze berichten hier die beiden zowel de kern van waarheid van de negatieve theologie zowel als de positieve theologie in zich dragen.

De negatieve theologie speelt zich af binnen de eerdere levens die de mens beleefd (Tufkah schreef eerder dat ‘Genesis’ over hem gaat) en de positieve theologie binnen de latere levens. Die latere levens leiden tot het èchte eeuwige leven: binnen dàt eeuwige leven ligt de zonde voor altijd achter ons. En wacht ons wat Inktvlam schetst. ☀️
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Inktvlam schetst nog altijd een toekomstperspectief, welke tegenstrijdig is met een ieder die uit Geest geboren is en niet weet waar hij vandaan komt noch waar hij naar toe gaat. Degenen die uit Geest zijn geboren weten dus niets over latere levens.

Waar we tegen aan lopen is de mens welke middels zijn denkvermogen steeds maar de toekomst 'schept', daarbij vergetend dat over de toekomst niets geweten kan worden en dat je ook nooit in de toekomst kan zijn. Het is het menselijk denkvermogen welke daarmee zichzelf begrenst. Het En wacht ons van Yours spreekt een toekomstperspectief uit, en daarmee is Yours 'schepper' van diezelfde toekomst. Daarmee worden 'eeuwigheid' of 'eeuwig leven' ook een toekomstperspectief. (Het is er nu dus nog niet).

Maar Jezus predikte helemaal geen toekomstperspectief. Het Koninkrijk Gods kan gezien worden. (Joh 3:3). Het (Woord des) Koninkrijk Gods kan 'verstaan' worden. (Matt 13:19). Uit deze twee verzen alleen al blijkt dat het Koninkrijk Gods binnen uw 'zien' en 'verstaan' kan zijn. Maar de mens dient dan wel opnieuw geboren te worden uit Geest. (Het zien) Of dient wel uit te kijken voor het Boze. (Het verstaan)

Wat het Evangelie ons zegt -en iedereen mag het daarmee oneens zijn- is dat de mens zich geestelijk kan ontwikkelen tijdens zijn leven. Maar toekomstspiegelingen staan daarbij in de weg.....
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 25 jan 2025, 11:37 Inktvlam schetst nog altijd een toekomstperspectief, welke tegenstrijdig is met een ieder die uit Geest geboren is en niet weet waar hij vandaan komt noch waar hij naar toe gaat. Degenen die uit Geest zijn geboren weten dus niets over latere levens.

Waar we tegen aan lopen is de mens welke middels zijn denkvermogen steeds maar de toekomst 'schept', daarbij vergetend dat over de toekomst niets geweten kan worden en dat je ook nooit in de toekomst kan zijn. Het is het menselijk denkvermogen welke daarmee zichzelf begrenst. Het En wacht ons van Yours spreekt een toekomstperspectief uit, en daarmee is Yours 'schepper' van diezelfde toekomst. Daarmee worden 'eeuwigheid' of 'eeuwig leven' ook een toekomstperspectief. (Het is er nu dus nog niet).

Maar Jezus predikte helemaal geen toekomstperspectief. Het Koninkrijk Gods kan gezien worden. (Joh 3:3). Het (Woord des) Koninkrijk Gods kan 'verstaan' worden. (Matt 13:19). Uit deze twee verzen alleen al blijkt dat het Koninkrijk Gods binnen uw 'zien' en 'verstaan' kan zijn. Maar de mens dient dan wel opnieuw geboren te worden uit Geest. (Het zien) Of dient wel uit te kijken voor het Boze. (Het verstaan)

Wat het Evangelie ons zegt -en iedereen mag het daarmee oneens zijn- is dat de mens zich geestelijk kan ontwikkelen tijdens zijn leven. Maar toekomstspiegelingen staan daarbij in de weg.....
Ik ben wedergeboren uit de Geest en weet waar ik naar toe ga na mijn fysieke dood: naar het Hiernamaals.
Als zodanig verdwijn ik dus niet in het Niets zoals jij, maar zal te zijner tijd in de Heerlijkheid verblijven die Inktvlam schetst. Want de verbinding met de Bron is in dit leven door de wedergeboorte ‘gebaard’ en met behulp daarvan ‘schep’ ik nu die toekomst.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Bastiaan73

Tufkah schreef: 25 jan 2025, 11:37 Inktvlam schetst nog altijd een toekomstperspectief, welke tegenstrijdig is met een ieder die uit Geest geboren is en niet weet waar hij vandaan komt noch waar hij naar toe gaat. Degenen die uit Geest zijn geboren weten dus niets over latere levens.

Maar Jezus predikte helemaal geen toekomstperspectief*. Het Koninkrijk Gods kan gezien worden. (Joh 3:3). Het (Woord des) Koninkrijk Gods kan 'verstaan' worden. (Matt 13:19). Uit deze twee verzen alleen al blijkt dat het Koninkrijk Gods binnen uw 'zien' en 'verstaan' kan zijn. Maar de mens dient dan wel opnieuw geboren te worden uit Geest. (Het zien) Of dient wel uit te kijken voor het Boze. (Het verstaan)

*: Uitspraken van Jezus over de toekomst:

Mattheüs 24:14: "Dit evangelie van het Koninkrijk zal over de hele wereld worden gepredikt tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen."

Mattheüs 24:30-31: "Dan zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen aan de hemel. En dan zullen alle stammen van de aarde rouw bedrijven, en zij zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken van de hemel, met kracht en grote heerlijkheid. En Hij zal zijn engelen uitzenden met luid bazuingeschal, en zij zullen zijn uitverkorenen bijeenbrengen uit de vier windstreken, van het ene uiterste van de hemel tot het andere."

Mattheüs 24:6-7: "U zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen. Let op, word niet verschrikt, want al die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet het einde. Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; er zullen hongersnoden zijn, besmettelijke ziekten en aardbevingen in verschillende plaatsen."

Mattheüs 24:36: "Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend, ook aan de engelen in de hemel niet, maar alleen aan mijn Vader."

Mattheüs 25:13: "Wees dan waakzaam, want u weet de dag en ook het uur niet."

Lukas 21:28: "Wanneer deze dingen beginnen te gebeuren, kijk dan omhoog en hef uw hoofd op, omdat uw verlossing nabij is."

Mattheüs 25:31-33: "Wanneer de Zoon des mensen komt in zijn heerlijkheid en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op de troon van zijn heerlijkheid. En alle volken zullen voor Hem verzameld worden, en Hij zal hen van elkaar scheiden, zoals een herder de schapen van de bokken scheidt."

🤔
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 25 jan 2025, 11:54

Ik ben wedergeboren uit de Geest en weet waar ik naar toe ga na mijn fysieke dood: naar het Hiernamaals.
Als zodanig verdwijn ik dus niet in het Niets zoals jij, maar zal te zijner tijd in de Heerlijkheid verblijven die Inktvlam schetst. Want de verbinding met de Bron is in dit leven door de wedergeboorte ‘gebaard’ en met behulp daarvan ‘schep’ ik nu die toekomst.
Jij bent wedergeboren uit Geest, maar niet op de wijze zoals Jezus die schetst in Johannes 3:8. Ik verdwijn in het Niets, want binnen mijn weten valt tevens dat degene welke ik in dit leven ben een eenmalige aangelegenheid is. Degene welke ik denk te zijn is niet meer dat een spiegeling van een wereld welke reeds voorbij is. Degene welke ik denk te zijn is een 'creatie' van een brein wat fysiek is en binnen afzienbare tijd sterft.

Jammer voor degenen die in een hiernamaals geloven, maar dat wat slechts een bedenksel/creatie is, gevormd binnen de Tijd, kan de Eeuwigheid niet betreden. Ik kan in mijn brein ook het vrijheidsbeeld bedenken, maar het door mij bedachte vrijheidsbeeld gaat na mijn dood ook nergens heen.

Het probleem van het ego is dat het altijd maar "ergens heen" wil.
Bastiaan73

Tufkah schreef: 25 jan 2025, 12:04
Yours schreef: 25 jan 2025, 11:54 Ik ben wedergeboren uit de Geest en weet waar ik naar toe ga na mijn fysieke dood: naar het Hiernamaals.
Jij bent wedergeboren uit Geest, maar niet op de wijze zoals Jezus die schetst in Johannes 3:8. Ik verdwijn in het Niets, want binnen mijn weten valt tevens dat degene welke ik in dit leven ben een eenmalige aangelegenheid is. Degene welke ik denk te zijn is niet meer dat een spiegeling van een wereld welke reeds voorbij is. Degene welke ik denk te zijn is een 'creatie' van een brein wat fysiek is en binnen afzienbare tijd sterft.

Jammer voor degenen die in een hiernamaals geloven, maar dat wat slechts een bedenksel/creatie is, gevormd binnen de Tijd, kan de Eeuwigheid niet betreden. Ik kan in mijn brein ook het vrijheidsbeeld bedenken, maar het door mij bedachte vrijheidsbeeld gaat na mijn dood ook nergens heen.

Het probleem van het ego is dat het altijd maar "ergens heen" wil.
Is er -volgens jou- een verschil tussen 'het ego/ik' en 'de ziel'? Verdwijnt jouw ziel in het Niets?