Dat_beloof_ik schreef: 03 apr 2025, 20:49 Waarom is een goed functionerend geweten een teken van God en niet van bv Allah of Zeus of de afwezigheid van een god?
Mijn persoonlijk antwoord op jouw vraag is dat de God van het christendom, Nieuwe Testament, Zijn wet, die Jezus heeft samengevat in de gulden regel, in de harten van alle mensen heeft geschreven. Dus ook van moslims, atheïsten, hindoeïsten, agnosten, andersgelovigen, etcetera, ook al herkennen zij dit misschien nog niet als zijnde van Christus. Wanneer een mens daar tegenin gaat, gaat in de regel zijn geweten opspelen en een welwillend mens zal dan een volgende keer een andere keuze (proberen te) maken. De Zoon heeft zijn leven als mens dusdanig geleefd dat zijn leven het voorbeeld is voor alle mensen, in het bijzonder christenen. In het bijzonder voor christenen omdat zij Hem al officieel als voorbeeld erkennen. Met als ultieme consequentie dat hij zelfs zijn eigen leven gaf en er niet voor koos om zijn belagers uit te schakelen. Petrus hakte het oor af van de man die hem kwam arresteren; Jezus bestrafte Petrus en genas het oor. Jezus liet zich bespotten, bespugen, geselen en aan het kruis nagelen en verbood zijn discipelen dat te verhinderen. Hij gaf zijn leven voor dat van de mensheid. De andere wang toekeren tot in de dood en geen kwaad met kwaad vergelden.
Allah heeft een andere profeet gestuurd wiens gedrag diametraal tegenovergesteld was aan dat van Jezus. Mohammed was legeraanvoerder en vermoordde 800 Joden. Mensen die hem beledigden werden vermoord, kleine kinderen verkrachtte hij (Aysha was 6 toen hij haar huwde en 9 toen hij haar verkrachtte).
Iemand die de gulden regel van Jezus overtreedt, ongeacht welk geloof of ongeloof hij heeft, voelt dat in zijn binnenste, zijn geweten speelt op. Daarom zijn er ook zoveel moslims die het voorbeeld van Mohammed niet volgen, ondanks het feit dat het leven van de profeet volgens de religie (Hadith) leidraad zou moeten zijn ter navolging van de moslim.
Wat Zeus betreft moet ik het antwoord schuldig blijven. Zeus ken ik niet en ik ken ook geen mensen die in Zeus geloven. Misschien wil je me vertellen welke religie dat is en wat zijn regels waren? En wat je daar zelf van vindt?
Dan heb ik nu ook een vraag aan jou. Je vraagt mij “ Waarom is een goed functionerend geweten geen teken van de afwezigheid van een god?”
Vertel mij dan eens wat de leefregels zijn die die afwezige god in jouw binnenste heeft gelegd? Met andere woorden hoe beoordeel jij in jezelf wat je goed en wat je verkeerd hebt gedaan?