Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Een algemene plek voor bespreken van alles dat niet past in een ander meer gespecialiseerd subforum.
Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2648
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Yours »

Jon schreef: 15 apr 2025, 18:55
Yours schreef: 15 apr 2025, 15:33

Het altijd maar Liefde te zijn en te blijven, onder de meest moeilijke omstandigheden, is iets wat ik (h)erken en wat bij mij leidde tot de wedergeboorte in Jezus Christus en een (hernieuwde) verbinding met de Bron. Door het Ken-U-Zelve wat daarop volgde werd mij duidelijk dat ik vele levens had geleefd en daarbinnen veel karma/oorzaak en gevolg had veroorzaakt en òòk goedgemaakt.
Het “Ken Uzelve” heeft geen betrekking op vorige levens en ook niet op het zg. hiernamaals maar op weten wie je bent in Christus.
Er is zoveel wat we niet weten als we in Christus zijn gekomen. Feitelijk weet je dat je daarvoor een zondaar was. Maar niet wat zich (in de vele levens daarvoor) heeft afgespeeld, waardòòr je weer in Christus wilde komen en aldus tot overgave kwam.
Daar kreeg ik zicht op door zeg maar: ‘mijn levensboek’ te gaan lezen. Dat is het èchte Ken-U-Zelve en confronteert je volledig met wie je was.
Yours schreef: 15 apr 2025, 15:33 Niemand, ook niet de Jezus die 20 eeuwen geleden aan het kruis stierf, kan de zonden oftewel het karma/oorzaak en gevolg van anderen inlossen. Waarin ik die fysieke Jezus wèl erken is dat hij na een paar dagen door zijn opstanding via zijn astrale/geestelijke/fijnstoffelijk lichaam er blijk van gaf dat er leven is na de fysieke dood: vanuit het welbekende Hiernamaals. Ik wil er wat dat betreft nog eens de nadruk op leggen dat het onmogelijk is om met het fysieke lichaam te herrijzen als het zilveren koord eenmaal gebroken is.

Jozef van Arimathea vroeg na de kruisiging, waarbinnen Jezus “de Geest gaf”, aan Pilatus’ om het lichaam van Jezus. Nadat Pilatus vernam dat Jezus fysieke lichaam al lang gestorven was schonk hij Jozef het lichaam. Die kocht fijn linnen en nadat hij hem van het kruis afgenomen had, wikkelde hij hem in dat linnen en legde hem in het graf.

Jezus’ lichaam kon na een paar dagen dus echt niet opstaan. Of hij zou gedurende de 40 dagen daarna steeds als een zombie verschenen moeten zijn. Nee, het was het astrale lichaam, waarmee ook wij in het Hiernamaals bekleed zullen zijn als we voor het Licht hebben gekozen, waarmee Jezus Christus aan Maria Magdalena, de Emmaüsgangers en de 11 apostelen verscheen.
Tsja. Dit is ongeloof. Meer kan ik er niet van maken. Sorry.
Noem het zoals je wilt.

Het is onbegrijpelijk dat mensen geloven dat een eenmaal gestorven fysiek lichaam weer levend wordt.
Dat de dood niet altijd zorgvuldig werd/wordt vastgesteld, komt ook in onze tijd nog voor. Maar als het zilveren koord, de verbinding van het fysieke met het geesteslichaam, is gebroken en de ontbinding van het lichaam is ingezet, is opnieuw fysiek levend worden onmogelijk. Bij Jezus was de dood duidelijk vastgesteld. Dan is gedurende veertig dagen met een fysiek lichaam verschijnen ten enen male onmogelijk.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Mullog
Berichten: 4755
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Mullog »

Petra schreef: 16 apr 2025, 06:47
Mullog schreef: 15 apr 2025, 08:47
Dan moet dat dus zijn vastgelegd in de statuten en reglementen van het betreffende genootschap. Waarop dat genootschap dan allerlei subsidies en ondersteuning van de overheid ontzegt kan worden (bijvoorbeeld ANBI (zo heet dat toch?) status met allerlei belastingvoordelen. Want volgens mij is dat als drukmiddel gebruikt om de SGP te dwingen ook vrouwen in de organisatie een rol te geven.

Indien niet vastgelegd wordt er gediscrimineerd en is men daarmee strafbaar.
De SGP is een politieke organisatie, gefinancierd met overheidsgeld, met een publiekelijk maatschappelijk belang. Een overheidsorganisatie krijgt niet de uitzondering die een religieuze organisatie wel krijgt.
Dát was de wettelijke grondslag. De geldststromen afknijpen was het drukmiddel.
Ik had al het gevoel dat mijn verhaal over de SGP wrong. Bedankt :flower1:
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 11583
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Messenger »

Yours schreef: 16 apr 2025, 07:02 Het is onbegrijpelijk dat mensen geloven dat een eenmaal gestorven fysiek lichaam weer levend wordt.
Populaire flauwekul waar horrorfilms met zombies het goed bij doen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3905
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Tiberius Claudius »

Mullog schreef: 15 apr 2025, 17:42
Tiberius Claudius schreef: 15 apr 2025, 12:45
Dan loop je de kans dat ze de schaakclub overnemen.
Dat is wel erg want dammen is me te plat.
Maar dat lossen we dan op door als schakers, met eigen materiaal :!:, bij de damclub te gaan schaken
Toch is het probleem serieuzer dan het lijkt.
Als je iedereen moet toelaten loopt men da kans dat een groep binnenvallers de zaak overneemt en alles anders wordt.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Jon
Berichten: 209
Lid geworden op: 20 mar 2025, 00:11
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Jon »

Messenger schreef: 15 apr 2025, 13:12
Ach de duivel...Weet je nog van Jesaja 45 vers 7?
Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
Dat is old age dogma. Maar niet altijd begrepen door mensen die de duivel een functie willen geven.
Ik volg Jezus (Lucas 10:18) en geen mensen die de duivel ontkennen. Bij die ontkenning spint er maar 1 garen.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Johannes 3:3-4)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 11583
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Messenger »

Jon schreef: 16 apr 2025, 10:28
Messenger schreef: 15 apr 2025, 13:12
Ach de duivel...Weet je nog van Jesaja 45 vers 7?

Dat is old age dogma. Maar niet altijd begrepen door mensen die de duivel een functie willen geven.
Ik volg Jezus (Lucas 10:18) en geen mensen die de duivel ontkennen. Bij die ontkenning spint er maar 1 garen.
Die duivel is de door mensen verzonnen zondebok voor alles wat men zag als kwaad.

Maar zoals ik al schreef staat zelfs in de bijbel dat het God zelf is die vrede en kwaad schept.
(Jesaja 45 vers 7: 7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.)

Daardoor zit de duivel in een boventallige (overbodige) functie.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Snelheid
Berichten: 12724
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Snelheid »

Jon schreef: 16 apr 2025, 10:28
Messenger schreef: 15 apr 2025, 13:12
Ach de duivel...Weet je nog van Jesaja 45 vers 7?

Dat is old age dogma. Maar niet altijd begrepen door mensen die de duivel een functie willen geven.
Ik volg Jezus (Lucas 10:18) en geen mensen die de duivel ontkennen. Bij die ontkenning spint er maar 1 garen.
Inderdaad maar de diabolos heeft veel knechtje helaas ook vindt je ze hier op dit forum,en niet alleen hier.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 11583
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 16 apr 2025, 12:15
Jon schreef: 16 apr 2025, 10:28

Ik volg Jezus (Lucas 10:18) en geen mensen die de duivel ontkennen. Bij die ontkenning spint er maar 1 garen.
Inderdaad maar de diabolos heeft veel knechtje helaas ook vindt je ze hier op dit forum,en niet alleen hier.
Religieus waanidee naar mijn idee.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 4615
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 16 apr 2025, 11:59
Jon schreef: 16 apr 2025, 10:28

Ik volg Jezus (Lucas 10:18) en geen mensen die de duivel ontkennen. Bij die ontkenning spint er maar 1 garen.
Die duivel is de door mensen verzonnen zondebok voor alles wat men zag als kwaad.

Maar zoals ik al schreef staat zelfs in de bijbel dat het God zelf is die vrede en kwaad schept.
(Jesaja 45 vers 7: 7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.)

Daardoor zit de duivel in een boventallige (overbodige) functie.
De zaak is vrij eenvoudig. De mens heeft geestelijke zintuigen, maar die functioneren niet als de mens in de ban is van het kwaad. Of men het nu 'het kwaad' noemt of 'de duivel' of 'het boze', als het boze zich nestelt in het mensenhart kan het Woord des Koninkrijks niet meer verstaan worden.

Maar jij gelooft niet in het kwaad, het boze of hoe men het ook noemen wilt. Maar ik lees ook niks terug over het Woord des Koninkrijks bij je of andere wijze van een geestelijk verstaan. Dus tja...
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.
Mullog
Berichten: 4755
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Mullog »

Tiberius Claudius schreef: 16 apr 2025, 09:45
Mullog schreef: 15 apr 2025, 17:42
Maar dat lossen we dan op door als schakers, met eigen materiaal :!:, bij de damclub te gaan schaken
Toch is het probleem serieuzer dan het lijkt.
Als je iedereen moet toelaten loopt men da kans dat een groep binnenvallers de zaak overneemt en alles anders wordt.
Ik weet niet of dat zo eenvoudig is. Om in het dammen en schaken te blijven. Met een vereniging waar wekelijks pakweg 20 schakers komen moet je al een 40 tal dammers op de been brengen om de vereniging over te nemen. Als je die bij elkaar gescharreld krijgt kun je met zo goed zelf een damclub beginnen.

Overigens zie je wel bij relschoppers dat men mobiel is. Veel van de huidige rellen rondom nieuwe azc's worden veroorzaakt door mensen die er hun beroep van lijken te maken buiten hun gemeente te gaan rellen.
Jon
Berichten: 209
Lid geworden op: 20 mar 2025, 00:11
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Jon »

Messenger schreef: 16 apr 2025, 11:59
Maar zoals ik al schreef staat zelfs in de bijbel dat het God zelf is die vrede en kwaad schept.
(Jesaja 45 vers 7: 7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.)


Daar staat in het geheel niet dat God het kwaad schept, maar dat God onheil brengt over kwaaddoeners. Kwaad staat daar namelijk niet tegenover goed maar tegenover vrede. God schept dus niet het morele kwaad maar doet de gevolgen van het morele kwaad over de kwaaddoeners komen. God is niet de schepper van het kwaad maar de plaatser van het on-heil.


Jes 45:7 St. Vert.:
 “Ik formeer het licht, en schep (bara) de duisternis; Ik maak den vrede en schep
(bara) het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.”

• Jes 45:7 St. Vert. “Ik formeer het licht, en schep (bara) de duisternis; Ik maak den
vrede en schep (bara) het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.”
1. Jes 45:7 NBG “Die het licht formeer en de duisternis schep, die het heil bewerk en
het onheil schep; Ik, de HERE, doe dit alles.
• Jes 45:7 HSV “Ik formeer het licht en schep de duisternis, Ik maak de vrede en schep
het onheil;



Zo op het oog lijkt deze tekst (Jes 45:7) te zeggen dat God de schepper is van het kwaad.
Maar hoe kan onze grote God, die Licht is en Zich in het Licht bevindt “kwaad” scheppen?
“Alverzoeners” maken dan ook gretig gebruik van deze tekst. Zo zegt J. v d Westelaken in
“Bijbels denken” 4e jaargang, nr 9 blz 10: “Deze vertaling van Jesaja is zó direct,
ondubbelzinnig en duidelijk, dat zij een doorslaggevend antwoord biedt op de hele kwestie
van de oorsprong van het kwaad”.
Maar wanneer we de moeite nemen om de tekst beter te onderzoeken, dan ontdekken we dat
bovenstaande conclusie van J. v d W. zeer onjuist is.

Het Hebreeuwse woord voor kwaad is “ra”, dit kan refereren aan:
• Het morele kwaad, of
• Het onheil of het ongeluk als gevolg van het oordeel van God over de zonde.


Het aantal tekstplaatsen waar “ra” wordt toegepast in de zin van het “morele kwaad”, is
ongeveer gelijk aan het aantal tekstplaatsen, waar het gebruikt wordt in de betekenis van
rampspoed of oordeel, dat God als straf over de zondige mens brengt. Dus uit de context
van de tekst moet dus telkens worden opgemaakt, of “ra” wordt gebruikt in morele zijn, of
in bestraffelijke zin. Door eenvoudig te kijken naar de parallellen in de tekst van Jes 45:7,
wordt één en ander vanzelf duidelijk:

“Ik formeer het licht” “en schep (= bara) de duisternis”
“Ik maak de vrede “en schep (= bara) het kwaad” (is onheil volgend op
ongehoorzaamheid)

We zien dat “duisternis” staat tegenover het “licht”, en dat “kwaad” staat tegenover “vrede”.
Als het de bedoeling was geweest te leren, dat God de schepper is geweest van het morele
(innerlijke) kwaad, dan had de tekst moeten luiden: “Ik maak het goede en schep het
kwaad”. (Want goed is de tegenhanger van kwaad).
Maar dát staat er niet, en toch wordt deze tekst meestal wel gelezen alsof er wel staat: “Ik
maak het goede en schep het kwaad”. Maar er staat duidelijk: “Ik maak de vrede en schep
het kwaad”.

Vrede staat hier tegenover het tegengestelde van vrede: “oordeel, rampspoed, onheil,
ongeluk, enz.”. En in deze bestraffende zin wordt hier “ra” toegepast, en niet in morele
(innerlijke) zin.

God heeft niet het morele (innerlijke) kwaad geschapen, maar Hij zendt “kwaad” als
vergelding.

En dat “kwaad” betreft onheil, rampspoed en oordeel over hen die Hem ongehoorzaam
zijn.

Daarom kan Job zeggen in Job 2:10: “Zouden wij het goede van God aannemen, en het
kwade niet”? En in diezelfde zin klaagt ook Jeremia in Klaagliederen 3:38: “Komt niet uit
de mond des Allerhoogsten het kwade en het goede?” En dan komt het “kwade”, de straf als
gevolg van ongehoorzaamheid, en het “goede” door de gehoorzaamheid.


Bestudeer verder op: https://waardigwandelen.nl/wp-content/u ... -kwaad.pdf
Laatst gewijzigd door Jon op 16 apr 2025, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Johannes 3:3-4)
Jon
Berichten: 209
Lid geworden op: 20 mar 2025, 00:11
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Jon »

Snelheid schreef: 16 apr 2025, 12:15
Jon schreef: 16 apr 2025, 10:28

Ik volg Jezus (Lucas 10:18) en geen mensen die de duivel ontkennen. Bij die ontkenning spint er maar 1 garen.
Inderdaad maar de diabolos heeft veel knechtje helaas ook vindt je ze hier op dit forum,en niet alleen hier.
Het einde van satan en zijn engelen is bekend.

Ezechiël 28:

13 Gij waart in Eden, Gods hof; alle kostelijk gesteente was uw deksel, sardisstenen, topazen en diamanten, turkooizen, sardonixstenen en jaspisstenen, saffieren, robijnen, en smaragden, en goud; het werk uwer trommelen en uwer pijpen was bij u; ten dage als gij geschapen werdt, waren zij bereid.
14 Gij waart een gezalfde, overdekkende cherub; en Ik had u alzo gezet; gij waart op Gods heiligen berg; gij wandeldet in het midden der vurige stenen.
15 Gij waart volkomen in uw wegen, van den dag af, dat gij geschapen zijt, totdat er ongerechtigheid in u gevonden is.
16 Door de veelheid uws koophandels hebben zij het midden van u met geweld vervuld, en gij hebt gezondigd; daarom zal Ik u ontheiligen van Gods berg, en zal u, gij overdekkende cherub, verdoen uit het midden der vurige stenen.
17 Uw hart verheft zich over uw schoonheid; gij hebt uw wijsheid bedorven, vanwege uw glans; Ik heb u op de aarde henengeworpen, Ik heb u voor het aangezicht der koningen gesteld, om op u te zien.
18 Vanwege de veelheid uwer ongerechtigheden, door het onrecht uws koophandels, hebt gij uw heiligdommen ontheiligd; daarom heb Ik een vuur uit het midden van u doen voortkomen, dat u heeft verteerd, en Ik heb u gemaakt tot as op de aarde, voor de ogen van al degenen, die u zien.
19 Allen, die u kennen onder de volken, zijn over u ontzet; gij zijt een grote schrik geworden, en zult er niet meer zijn tot in eeuwigheid.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Johannes 3:3-4)
peda
Berichten: 22682
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door peda »

Deze berucht/ beroemde Jesaja 45:7 tekst is voor meerderlei uitleg mogelijk.
Niet vreemd dat de uitleg waarvoor gekozen wordt precies past in de "' bias "" van de individuele beschouwer.
Dat is overigens met meerdere bijbel-teksten het geval. Een bekend voorbeeld is het recente "' gekrakeel "" over "' waar gaat het over "" in het Lot-verhaal en de engelen. Omdat de persoonlijke "" bias "" altijd het voortouw neemt, is een ander begrijpen als de "' bias "" (van de bedoeling van bijbel-teksten) niet mogelijk.
Een verandering zou dan gelijk staan aan "' bias "" verandering en zulks acht ik bij geestelijk-volwassenen schier onmogelijk.
Vandaar mijn credo "" de bias "" bepaalt de tekst-lezing. Oorzaak----Gevolg. Simple comme bonjour !!
Laatst gewijzigd door peda op 16 apr 2025, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 11583
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Messenger »

Jon schreef: 16 apr 2025, 12:49
Messenger schreef: 16 apr 2025, 11:59
Maar zoals ik al schreef staat zelfs in de bijbel dat het God zelf is die vrede en kwaad schept.
(Jesaja 45 vers 7: 7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.)


Daar staat in het geel niet dat God het kwaad schept, maar dat God onheil brengt over kwaaddoeners. Kwaad staat daar namelijk niet tegenover goed maar tegenover vrede. God schept dus niet het morele kwaad maar doet de gevolgen van het morele kwaad over de kwaaddoeners komen. God is niet de schepper van het kwaad maar de plaatser van het on-heil.
Ik heb de Statenbijbel gehanteerd. Daar staat het zoals ik schreef.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Jon
Berichten: 209
Lid geworden op: 20 mar 2025, 00:11
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Jon »

Messenger schreef: 16 apr 2025, 13:04
Jon schreef: 16 apr 2025, 12:49



Daar staat in het geel niet dat God het kwaad schept, maar dat God onheil brengt over kwaaddoeners. Kwaad staat daar namelijk niet tegenover goed maar tegenover vrede. God schept dus niet het morele kwaad maar doet de gevolgen van het morele kwaad over de kwaaddoeners komen. God is niet de schepper van het kwaad maar de plaatser van het on-heil.
Ik heb de Statenbijbel gehanteerd. Daar staat het zoals ik schreef.

En ik heb het grondwoord laten zien dat in de Statenvertaling goed is vertaald en ook de context die bepaalt of het gaat om moreel kwaad of om on-heil (het ongedaan maken van het heil, waarvan de gevolgen op jezelf neerkomen).
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Johannes 3:3-4)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 11583
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Messenger »

Jon schreef: 16 apr 2025, 13:19
Messenger schreef: 16 apr 2025, 13:04
Ik heb de Statenbijbel gehanteerd. Daar staat het zoals ik schreef.

En ik heb het grondwoord laten zien dat in de Statenvertaling goed is vertaald en ook de context die bepaalt of het gaat om moreel kwaad of om on-heil (het ongedaan maken van het heil, waarvan de gevolgen op jezelf neerkomen).
Kwaad en onheil zijn voor mij gelijk. Het is niet wat ik verkies maar het maakt deel uit van onze ervaring. Ik geef de voorkeur aan de vrede en liefde.

Overigens een corrrectie: ik heb de Statenvertaling gehanteerd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2648
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Yours »

Jon schreef: 16 apr 2025, 12:49
Messenger schreef: 16 apr 2025, 11:59
Maar zoals ik al schreef staat zelfs in de bijbel dat het God zelf is die vrede en kwaad schept.
(Jesaja 45 vers 7: 7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.)


Daar staat in het geel niet dat God het kwaad schept, maar dat God onheil brengt over kwaaddoeners. Kwaad staat daar namelijk niet tegenover goed maar tegenover vrede. God schept dus niet het morele kwaad maar doet de gevolgen van het morele kwaad over de kwaaddoeners komen. God is niet de schepper van het kwaad maar de plaatser van het on-heil.


Jes 45:7 St. Vert.:
 “Ik formeer het licht, en schep (bara) de duisternis; Ik maak den vrede en schep
(bara) het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.”

• Jes 45:7 St. Vert. “Ik formeer het licht, en schep (bara) de duisternis; Ik maak den
vrede en schep (bara) het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.”
1. Jes 45:7 NBG “Die het licht formeer en de duisternis schep, die het heil bewerk en
het onheil schep; Ik, de HERE, doe dit alles.
• Jes 45:7 HSV “Ik formeer het licht en schep de duisternis, Ik maak de vrede en schep
het onheil;



Zo op het oog lijkt deze tekst (Jes 45:7) te zeggen dat God de schepper is van het kwaad.
Maar hoe kan onze grote God, die Licht is en Zich in het Licht bevindt “kwaad” scheppen?
“Alverzoeners” maken dan ook gretig gebruik van deze tekst. Zo zegt J. v d Westelaken in
“Bijbels denken” 4e jaargang, nr 9 blz 10: “Deze vertaling van Jesaja is zó direct,
ondubbelzinnig en duidelijk, dat zij een doorslaggevend antwoord biedt op de hele kwestie
van de oorsprong van het kwaad”.
Maar wanneer we de moeite nemen om de tekst beter te onderzoeken, dan ontdekken we dat
bovenstaande conclusie van J. v d W. zeer onjuist is.

Het Hebreeuwse woord voor kwaad is “ra”, dit kan refereren aan:
• Het morele kwaad, of
• Het onheil of het ongeluk als gevolg van het oordeel van God over de zonde.


Het aantal tekstplaatsen waar “ra” wordt toegepast in de zin van het “morele kwaad”, is
ongeveer gelijk aan het aantal tekstplaatsen, waar het gebruikt wordt in de betekenis van
rampspoed of oordeel, dat God als straf over de zondige mens brengt. Dus uit de context
van de tekst moet dus telkens worden opgemaakt, of “ra” wordt gebruikt in morele zijn, of
in bestraffelijke zin. Door eenvoudig te kijken naar de parallellen in de tekst van Jes 45:7,
wordt één en ander vanzelf duidelijk:

“Ik formeer het licht” “en schep (= bara) de duisternis”
“Ik maak de vrede “en schep (= bara) het kwaad” (is onheil volgend op
ongehoorzaamheid)

We zien dat “duisternis” staat tegenover het “licht”, en dat “kwaad” staat tegenover “vrede”.
Als het de bedoeling was geweest te leren, dat God de schepper is geweest van het morele
(innerlijke) kwaad, dan had de tekst moeten luiden: “Ik maak het goede en schep het
kwaad”. (Want goed is de tegenhanger van kwaad).
Maar dát staat er niet, en toch wordt deze tekst meestal wel gelezen alsof er wel staat: “Ik
maak het goede en schep het kwaad”. Maar er staat duidelijk: “Ik maak de vrede en schep
het kwaad”.

Vrede staat hier tegenover het tegengestelde van vrede: “oordeel, rampspoed, onheil,
ongeluk, enz.”. En in deze bestraffende zin wordt hier “ra” toegepast, en niet in morele
(innerlijke) zin.

God heeft niet het morele (innerlijke) kwaad geschapen, maar Hij zendt “kwaad” als
vergelding.

En dat “kwaad” betreft onheil, rampspoed en oordeel over hen die Hem ongehoorzaam
zijn.

Daarom kan Job zeggen in Job 2:10: “Zouden wij het goede van God aannemen, en het
kwade niet”? En in diezelfde zin klaagt ook Jeremia in Klaagliederen 3:38: “Komt niet uit
de mond des Allerhoogsten het kwade en het goede?” En dan komt het “kwade”, de straf als
gevolg van ongehoorzaamheid, en het “goede” door de gehoorzaamheid.


Bestudeer verder op: https://waardigwandelen.nl/wp-content/u ... -kwaad.pdf
Kijk, dit werpt een geheel ander licht op deze tekst van Jesaja/op de kwestie van karma/oorzaak en gevolg.

Er is weer een puzzelstukje gevonden. Dank hiervoor, Jon. :flower1:
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Tufkah
Berichten: 4615
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Tufkah »

Jon schreef: 16 apr 2025, 12:49
Messenger schreef: 16 apr 2025, 11:59
Maar zoals ik al schreef staat zelfs in de bijbel dat het God zelf is die vrede en kwaad schept.
(Jesaja 45 vers 7: 7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.)


Daar staat in het geel niet dat God het kwaad schept, maar dat God onheil brengt over kwaaddoeners. Kwaad staat daar namelijk niet tegenover goed maar tegenover vrede. God schept dus niet het morele kwaad maar doet de gevolgen van het morele kwaad over de kwaaddoeners komen. God is niet de schepper van het kwaad maar de plaatser van het on-heil.


Jes 45:7 St. Vert.:
 “Ik formeer het licht, en schep (bara) de duisternis; Ik maak den vrede en schep
(bara) het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.”

• Jes 45:7 St. Vert. “Ik formeer het licht, en schep (bara) de duisternis; Ik maak den
vrede en schep (bara) het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.”
1. Jes 45:7 NBG “Die het licht formeer en de duisternis schep, die het heil bewerk en
het onheil schep; Ik, de HERE, doe dit alles.
• Jes 45:7 HSV “Ik formeer het licht en schep de duisternis, Ik maak de vrede en schep
het onheil;
Jesaja 45;7 verstaan is nog geen makkie. Er staat wel degelijk dat God het kwaad schept, maar in een ander 'verstaan' kan begrepen worden dat "het kwaad' zich (noodzakelijkerwijs) bevindt in het geschapene. Het geschapene is de duisternis. Wie dus in een wederopstanding in het vlees gelooft, gelooft dus in een wederopstanding in het kwaad, het zondige.

Ik 'versta' het dusdanig dat het (geformeerde) licht tegenover het geschapene staat. En daarmee staat de vrede ook tegenover het kwaad.

Ik vind ook steun bij Jezus in het Johannes Evangelie:

Johannes 6:63
De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.

Jezus zelf zegt dat het vlees geen nut heeft, waarom zouden we dan naar een vleselijke opstanding verlangen?! Zijn Jezus' woorden dan van zo een weinige waarde?
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.
Tufkah
Berichten: 4615
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Tufkah »

Jon schreef: 16 apr 2025, 12:49 (Want goed is de tegenhanger van kwaad).
Ik licht dit er even apart uit. Alleen in het veld van goed en kwaad (onze aardse werkelijkheid) is goed de tegenhanger van kwaad. Het Koninkrijk echter is buiten het veld van goed en kwaad, daar gaat dit argument niet op. Het Koninkrijk is namelijk een Koninkrijk van liefde. Liefde in zijn zuiverste vorm (God Zelve) heeft geen tegenhanger. Het is niet zo dat Satan de tegenspeler is van God. God = Enkelvoudig.

Je kunt van de geestelijke mens dan ook niet beweren dat deze 'goed' is. De geestelijke mens is juist 'niets' omdat hij gehoorzaam is aan God.

Het hangt allemaal samen met kennis van goed en kwaad (Adam en Eva) en het oordelen wat de natuurlijke mens doet.
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.
Jon
Berichten: 209
Lid geworden op: 20 mar 2025, 00:11
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Jon »

Tufkah schreef: 16 apr 2025, 14:43
Jon schreef: 16 apr 2025, 12:49



Daar staat in het geel niet dat God het kwaad schept, maar dat God onheil brengt over kwaaddoeners. Kwaad staat daar namelijk niet tegenover goed maar tegenover vrede. God schept dus niet het morele kwaad maar doet de gevolgen van het morele kwaad over de kwaaddoeners komen. God is niet de schepper van het kwaad maar de plaatser van het on-heil.


Jes 45:7 St. Vert.:
 “Ik formeer het licht, en schep (bara) de duisternis; Ik maak den vrede en schep
(bara) het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.”

• Jes 45:7 St. Vert. “Ik formeer het licht, en schep (bara) de duisternis; Ik maak den
vrede en schep (bara) het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.”
1. Jes 45:7 NBG “Die het licht formeer en de duisternis schep, die het heil bewerk en
het onheil schep; Ik, de HERE, doe dit alles.
• Jes 45:7 HSV “Ik formeer het licht en schep de duisternis, Ik maak de vrede en schep
het onheil;
Jesaja 45;7 verstaan is nog geen makkie. Er staat wel degelijk dat God het kwaad schept, maar in een ander 'verstaan' kan begrepen worden dat "het kwaad' zich (noodzakelijkerwijs) bevindt in het geschapene. Het geschapene is de duisternis. Wie dus in een wederopstanding in het vlees gelooft, gelooft dus in een wederopstanding in het kwaad, het zondige.

Ik 'versta' het dusdanig dat het (geformeerde) licht tegenover het geschapene staat. En daarmee staat de vrede ook tegenover het kwaad.

Ik vind ook steun bij Jezus in het Johannes Evangelie:

Johannes 6:63
De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.

Jezus zelf zegt dat het vlees geen nut heeft, waarom zouden we dan naar een vleselijke opstanding verlangen?! Zijn Jezus' woorden dan van zo een weinige waarde?

Precies. Reïncarneren is een opstanding IN het vlees. Een opstanding ten oordeel.

Mattheus‬ ‭10‬:‭28‬ ‭STV‬‬

‘En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.’
‭‭
https://bible.com/bible/165/mat.10.28.STV
Laatst gewijzigd door Jon op 16 apr 2025, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Johannes 3:3-4)
Jon
Berichten: 209
Lid geworden op: 20 mar 2025, 00:11
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Jon »

Tufkah schreef: 16 apr 2025, 14:53
Jon schreef: 16 apr 2025, 12:49 (Want goed is de tegenhanger van kwaad).
Ik licht dit er even apart uit. Alleen in het veld van goed en kwaad (onze aardse werkelijkheid) is goed de tegenhanger van kwaad. Het Koninkrijk echter is buiten het veld van goed en kwaad, daar gaat dit argument niet op. Het Koninkrijk is namelijk een Koninkrijk van liefde. Liefde in zijn zuiverste vorm (God Zelve) heeft geen tegenhanger. Het is niet zo dat Satan de tegenspeler is van God. God = Enkelvoudig.

Je kunt van de geestelijke mens dan ook niet beweren dat deze 'goed' is. De geestelijke mens is juist 'niets' omdat hij gehoorzaam is aan God.

Het hangt allemaal samen met kennis van goed en kwaad (Adam en Eva) en het oordelen wat de natuurlijke mens doet.
:thumb1:
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Johannes 3:3-4)
peda
Berichten: 22682
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door peda »

Is het voor de "' natuurlijke "' mens wel mogelijk om zich in het "" Koninkrijk "" te bevinden, of is zulks slechts een individuele verheven "' ideale gedachte "".
Een "' ideale gedachte "" is een wens-perspectief, een voorstelling van een denk-wereld, waarin iemand quasi in zijn "' uppie "" existeert, terwijl zijn/haar omgeving niets waarneemt van zo'n "' ideaal-wereld "".
Het probleem is nu juist dat z'n ideaal-wereld voor een ander onzichtbaar is of anders wordt ingevuld, kortom elke beschrijving er van, wordt door een ander niet herkend en dus niet begrepen.
Het is quasi "" de keizer zonder kleren "" waarbij alleen de keizer meent op grootse wijze gekleed te zijn, terwijl andere waarnemers een gewone "'blote kont"' zien. Derhalve misverstand op misverstand in de communicatie over het niet-van-de-wereld-zijnde-Koninkrijk.
Tufkah
Berichten: 4615
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Tufkah »

En toen Hem door de Farizeeën gevraagd werd, wanneer het Koninkrijk van God zou komen, antwoordde Hij hun en zei: Het Koninkrijk van God komt niet op waarneembare wijze. En men zal niet zeggen: Zie hier of zie daar, want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u.

Lukas 17: 20-21

Waar dat "Koninkrijk " zich bevindt heeft Jezus ons reeds mede gedeeld, helaas is de tekst in BV21 veranderd en is na 2000 jaar het Koninkrijk niet langer meer in ons. Een menselijke beslissing uiteraard. Na 2000 jaar ligt de focus meer op "na de dood" dan in tegenwoordigheid.

Het is ook geen ideaal-wereld. Maar wel een onzienlijke wereld, precies wat Jezus zegt: niet op waarneembare wijze,
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 8145
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Petra »

Jon schreef: 16 apr 2025, 12:58
Snelheid schreef: 16 apr 2025, 12:15

Inderdaad maar de diabolos heeft veel knechtje helaas ook vindt je ze hier op dit forum,en niet alleen hier.
Het einde van satan en zijn engelen is bekend.
Naar ik begrijp is Satan met zijn engelen al weetikhoevaak overwonnen.
Daarom vind het zo raar dat ie dan toch nog steeds op onze aardkloot invloed zou hebben.
Staat God dat toe?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3905
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god

Bericht door Tiberius Claudius »

Petra schreef: 16 apr 2025, 18:17
Jon schreef: 16 apr 2025, 12:58

Het einde van satan en zijn engelen is bekend.
Naar ik begrijp is Satan met zijn engelen al weetikhoevaak overwonnen.
Daarom vind het zo raar dat ie dan toch nog steeds op onze aardkloot invloed zou hebben.
Staat God dat toe?
Dat staat God dus duidelijk toe.
Immers als hij het niet toestond, gebeurde het niet.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?