Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
-
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 20 mar 2025, 00:11
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Antivaxxers zowel als dwangvaxxers dienen allebei de Boze. God heeft de mens gegeven te heersen over de dieren, maar niet om te heersen over andere mensen. Zij die willen heersen over de mens en zo ver willen gaan dat ze bereid zijn zelfs andermans fysieke integriteit (dwangvaxxen) te schenden, scheppen hun eigen Karma. Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zij die een ander wilden dwingen om een vaccin te nemen, nota bene een experimenteel vaccin, worden binnenkort zelf gedwongen om het teken van het beest te nemen in hun lichaam. Het hóeft natuurlijk niet (net zoals dat in veel landen ging met het vaccin), maar als je het niet doet word je uitgesloten van de mogelijkheid iets te kunnen kopen of verkopen.
Trump is in die korte tijd dat hij in het Witte Huis zit al vrij ver gevorderd met het installeren van het biometrische trackingsysteem. Nu zijn het nog migranten die ze willen beheersen, strakjes is het iedereen. Nu is het nog alleen tracking buiten het lichaam, strakjes zit er ook een component in het lichaam. Hadden ze anderen maar niet moeten willen dwingen.
https://youtu.be/dsJTnfEGzYI?si=WjyA5CakPMAn41X-
Bekering van dwingelandij is overigens nog steeds mogelijk.
Wat betreft geweten, God ziet het hart aan. Hij weet van ieder individu wat ten diepste de echte reden was van zijn of haar keuze en standpunt. Gewetensonderzoek dat diep genoeg gaat dan kom je de Leeuw en het Lam tegen. Achter de Deur in je eigen hart.
Zij die een ander wilden dwingen om een vaccin te nemen, nota bene een experimenteel vaccin, worden binnenkort zelf gedwongen om het teken van het beest te nemen in hun lichaam. Het hóeft natuurlijk niet (net zoals dat in veel landen ging met het vaccin), maar als je het niet doet word je uitgesloten van de mogelijkheid iets te kunnen kopen of verkopen.
Trump is in die korte tijd dat hij in het Witte Huis zit al vrij ver gevorderd met het installeren van het biometrische trackingsysteem. Nu zijn het nog migranten die ze willen beheersen, strakjes is het iedereen. Nu is het nog alleen tracking buiten het lichaam, strakjes zit er ook een component in het lichaam. Hadden ze anderen maar niet moeten willen dwingen.
https://youtu.be/dsJTnfEGzYI?si=WjyA5CakPMAn41X-
Bekering van dwingelandij is overigens nog steeds mogelijk.
Wat betreft geweten, God ziet het hart aan. Hij weet van ieder individu wat ten diepste de echte reden was van zijn of haar keuze en standpunt. Gewetensonderzoek dat diep genoeg gaat dan kom je de Leeuw en het Lam tegen. Achter de Deur in je eigen hart.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Johannes 3:3-4)
-
- Berichten: 8147
- Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
- Man/Vrouw: V
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Dat klopt. Dus aangezien die stammenstrijd tot op de dag van vandaag voortduurt schiet het niet echt op met die ontwikkeling van het geweten, die zich kennelijk nog steeds niet veel verder heeft ontwikkeld dan die van een stamverband.dingo schreef: 19 apr 2025, 10:53Dat kun je ook zien als verschillende stadia van ontwikkeling van geweten.Petra schreef: 19 apr 2025, 08:08
Uit de vele kerksplitsingen en onderlinge strijd tussen de verschillende geloofs groepen blijkt het tegenoverstelde. Dat is immers in wezen niks anders dan een voortdurende stammenstrijd vanwege het onvermogen om verder te kunnen kijken dan wat wenselijk/profijtelijk voor het eigen stamverband is.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
- Berichten: 8147
- Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
- Man/Vrouw: V
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
De achterliggende gedachte is dat de Stambaas ervoor zorg dat dat niet gebeurt. Of vanwege ondoorgrondelijke redenen dat wel Wil laten gebeuren.dingo schreef: 19 apr 2025, 10:53
Lijkt me een slecht voorbeeld want door geen vaccins te accepteren kan de stam uitsterven.
Dat is aan de Stambaas.
Dat daardoor alle andere mensen ook extra gevaar lopen ...is ook in handen van de (eigen) Stambaas.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
- Berichten: 4766
- Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
De stam kan sowieso uitsterven, al dan niet vaccinerend. Vaccinatie helpt maar geeft, zoals alles in de geneeskunde, geen garantie. De jaarlijkse griepprik is daar een voorbeeld van. Heeft men voor de verkeerde griep geselecteerd dan heeft de prik weinig effect.Petra schreef: 20 apr 2025, 06:26De achterliggende gedachte is dat de Stambaas ervoor zorg dat dat niet gebeurt. Of vanwege ondoorgrondelijke redenen dat wel Wil laten gebeuren.dingo schreef: 19 apr 2025, 10:53
Lijkt me een slecht voorbeeld want door geen vaccins te accepteren kan de stam uitsterven.
Dat is aan de Stambaas.
Dat daardoor alle andere mensen ook extra gevaar lopen ...is ook in handen van de (eigen) Stambaas.
En dan hebben we het nog niet over resistentie die onze minuscule vrienden, de bacteriën en virussen, in no-time kunnen ontwikkelen.
Maar, zoals gezegd, vaccineren helpt.
Met geweten heeft het volgens mij niks te maken. Als het ergens om draait is het gewoon zelfzuchtig lijfsbehoud. Je wilt je eigen risico op ziekte en dood verkleinen. Groepsimmuniteit is slechts bijvangst. Antivaxxers denken, nogal dom, dat het risico van het vaccin groter is dan de ziekte. Of, nog dommer, dat ze chips van Bill Gates ingespoten krijgen. Met geweten heeft het allemaal niks te maken
-
- Site Admin
- Berichten: 4022
- Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Niet echt, als je kijkt hoe met name de moraaltheologie zich in die tweeduizend jaar heeft ontwikkeld kan je niet stellen dat het stil is blijven staan. Je kan zelfs betogen dat het humanisme zonder het christendom niet ontstaan zou zijn. En zoals elke grote maatschappelijke beweging heb je mensen die voorop lopen en mensen in de achterhoede.Petra schreef: 20 apr 2025, 06:18Dat klopt. Dus aangezien die stammenstrijd tot op de dag van vandaag voortduurt schiet het niet echt op met die ontwikkeling van het geweten, die zich kennelijk nog steeds niet veel verder heeft ontwikkeld dan die van een stamverband.dingo schreef: 19 apr 2025, 10:53
Dat kun je ook zien als verschillende stadia van ontwikkeling van geweten.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
-
- Berichten: 3925
- Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Voor de strenge gelovigen ligt dat meestal anders:Mullog schreef: 20 apr 2025, 09:26De stam kan sowieso uitsterven, al dan niet vaccinerend. Vaccinatie helpt maar geeft, zoals alles in de geneeskunde, geen garantie. De jaarlijkse griepprik is daar een voorbeeld van. Heeft men voor de verkeerde griep geselecteerd dan heeft de prik weinig effect.Petra schreef: 20 apr 2025, 06:26
De achterliggende gedachte is dat de Stambaas ervoor zorg dat dat niet gebeurt. Of vanwege ondoorgrondelijke redenen dat wel Wil laten gebeuren.
Dat is aan de Stambaas.
Dat daardoor alle andere mensen ook extra gevaar lopen ...is ook in handen van de (eigen) Stambaas.
En dan hebben we het nog niet over resistentie die onze minuscule vrienden, de bacteriën en virussen, in no-time kunnen ontwikkelen.
Maar, zoals gezegd, vaccineren helpt.
Met geweten heeft het volgens mij niks te maken. Als het ergens om draait is het gewoon zelfzuchtig lijfsbehoud. Je wilt je eigen risico op ziekte en dood verkleinen. Groepsimmuniteit is slechts bijvangst. Antivaxxers denken, nogal dom, dat het risico van het vaccin groter is dan de ziekte. Of, nog dommer, dat ze chips van Bill Gates ingespoten krijgen. Met geweten heeft het allemaal niks te maken
Zij ontkennen niet dat het goed werkt, ze vinden deze voorzorg tegen de wil van God in gaan.
Om de zelfde rede zijn ze vaak niet verzekerd tegen van alles en nog wat.
PS.
Die complotters kunnen ze beter voor gel verklaren.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
- Berichten: 3925
- Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Ik denk dat je dat niet kunt waar maken.dingo schreef: 20 apr 2025, 09:55Niet echt, als je kijkt hoe met name de moraaltheologie zich in die tweeduizend jaar heeft ontwikkeld kan je niet stellen dat het stil is blijven staan. Je kan zelfs betogen dat het humanisme zonder het christendom niet ontstaan zou zijn. En zoals elke grote maatschappelijke beweging heb je mensen die voorop lopen en mensen in de achterhoede.Petra schreef: 20 apr 2025, 06:18
Dat klopt. Dus aangezien die stammenstrijd tot op de dag van vandaag voortduurt schiet het niet echt op met die ontwikkeling van het geweten, die zich kennelijk nog steeds niet veel verder heeft ontwikkeld dan die van een stamverband.
Het grenst aan toekomst voorspellen en dat is nogal moeilijk.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
De rol van je geweten wordt vooral bepaald bij de vraag in hoeverre er een universele moraal of morele wet bestaat, die door iedereen te kennen is. Wanneer deze niet bestaat, dan is het lastig om iemand op haar geweten aan te spreken, als je het niet met elkaar eens bent over wat goed en kwaad is. Je kunt bijvoorbeeld de hier genoemde stammenstrijd veroordelen, maar zonder universele basis blijft het enkel een persoonlijke mening of voorkeur. Als er echter wél een universele moraal is, dan kun je je eigen en andermans geweten daaraan spiegelen, inclusief die van je voorouders. Je kunt als mensheid dan vaststellen wat goed en kwaad is en in hoeverre mensen of gemeenschappen zich daaraan houden. Maar ook dan blijft het oordelen daarover bijzonder lastig, omdat je daarvoor echt alle omstandigheden en motieven moet kennen en zelf alle wijsheid en inzicht moet hebben in die universele moraal.
In hoeverre je God nodig hebt hiervoor, is een theologische vraag. Maar als er een universele moraal bestaat, waar wij als mensheid ons wel of niet aan houden, dan moet er ook iets of iemand buiten de mensheid zelf zijn waar deze moraal uit voortkomt, die daarin niet substantieel veranderd en waar ieder mens zich toe heeft te verhouden. En datgene of diegene zal dan minimaal lijken op hetgeen veel mensen God noemen.
In hoeverre je God nodig hebt hiervoor, is een theologische vraag. Maar als er een universele moraal bestaat, waar wij als mensheid ons wel of niet aan houden, dan moet er ook iets of iemand buiten de mensheid zelf zijn waar deze moraal uit voortkomt, die daarin niet substantieel veranderd en waar ieder mens zich toe heeft te verhouden. En datgene of diegene zal dan minimaal lijken op hetgeen veel mensen God noemen.
Vrede en alle goeds
-
- Berichten: 22690
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Heeft het persoonlijke ja/neen antwoord op de vraag of er een Universele Moraal bestaat te maken met het geweten of wordt het antwoord buiten het geweten om verkregen.Robert Frans schreef: 20 apr 2025, 10:12 De rol van je geweten wordt vooral bepaald bij de vraag in hoeverre er een universele moraal of morele wet bestaat, die door iedereen te kennen is. Wanneer deze niet bestaat, dan is het lastig om iemand op haar geweten aan te spreken, als je het niet met elkaar eens bent over wat goed en kwaad is. Je kunt bijvoorbeeld de hier genoemde stammenstrijd veroordelen, maar zonder universele basis blijft het enkel een persoonlijke mening of voorkeur. Als er echter wél een universele moraal is, dan kun je je eigen en andermans geweten daaraan spiegelen, inclusief die van je voorouders. Je kunt als mensheid dan vaststellen wat goed en kwaad is en in hoeverre mensen of gemeenschappen zich daaraan houden. Maar ook dan blijft het oordelen daarover bijzonder lastig, omdat je daarvoor echt alle omstandigheden en motieven moet kennen en zelf alle wijsheid en inzicht moet hebben in die universele moraal.
In hoeverre je God nodig hebt hiervoor, is een theologische vraag. Maar als er een universele moraal bestaat, waar wij als mensheid ons wel of niet aan houden, dan moet er ook iets of iemand buiten de mensheid zelf zijn waar deze moraal uit voortkomt, die daarin niet substantieel veranderd en waar ieder mens zich toe heeft te verhouden. En datgene of diegene zal dan minimaal lijken op hetgeen veel mensen God noemen.
-
- Berichten: 3925
- Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Ik zie de logica niet dat als er een universele moraal zou bestaan, dat er dan iets is waar het uit voorkomt.Robert Frans schreef: 20 apr 2025, 10:12 De rol van je geweten wordt vooral bepaald bij de vraag in hoeverre er een universele moraal of morele wet bestaat, die door iedereen te kennen is. Wanneer deze niet bestaat, dan is het lastig om iemand op haar geweten aan te spreken, als je het niet met elkaar eens bent over wat goed en kwaad is. Je kunt bijvoorbeeld de hier genoemde stammenstrijd veroordelen, maar zonder universele basis blijft het enkel een persoonlijke mening of voorkeur. Als er echter wél een universele moraal is, dan kun je je eigen en andermans geweten daaraan spiegelen, inclusief die van je voorouders. Je kunt als mensheid dan vaststellen wat goed en kwaad is en in hoeverre mensen of gemeenschappen zich daaraan houden. Maar ook dan blijft het oordelen daarover bijzonder lastig, omdat je daarvoor echt alle omstandigheden en motieven moet kennen en zelf alle wijsheid en inzicht moet hebben in die universele moraal.
In hoeverre je God nodig hebt hiervoor, is een theologische vraag. Maar als er een universele moraal bestaat, waar wij als mensheid ons wel of niet aan houden, dan moet er ook iets of iemand buiten de mensheid zelf zijn waar deze moraal uit voortkomt, die daarin niet substantieel veranderd en waar ieder mens zich toe heeft te verhouden. En datgene of diegene zal dan minimaal lijken op hetgeen veel mensen God noemen.
Het kan immers iets zijn als de natuurconstanten (zoals de gravitatieconstante ) die niet veel mer zijn dan een gegeven.
PS.
Ik denk niet dat er zoiets is, moraal is iets wat ontstaat is door de evolutie)
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Er kan inderdaad een universele moraal gevonden worden. Deze kan ge-weten worden. Deze moraal is onafhankelijk van evolutie.
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.
-
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Dat kan inderdaad, mits we dan ons allemaal daar intrinsiek aan houden en deze moraalwet, als je me die term voor het leesgemak even toestaat, niet overtreden kan worden. Dan komt zij inderdaad logischerwijs voort uit onze natuur, net zoals onze instincten die ons laten eten, drinken, beschutting zoeken, te reageren op gevaar, etc. Maar dat is niet wat wij ervaren. Wij ervaren dat er weliswaar een moraalwet is, maar wij haar voortdurend overtreden. Elke ruzie en elk conflict waarbij men elkaar op algemeen geaccepteerde waarden wijst (dat is niet eerlijk! dat was míjn plek!), is daarvan een belangrijke aanwijzing.Tiberius Claudius schreef: 20 apr 2025, 11:04 Ik zie de logica niet dat als er een universele moraal zou bestaan, dat er dan iets is waar het uit voorkomt.
Het kan immers iets zijn als de natuurconstanten (zoals de gravitatieconstante ) die niet veel mer zijn dan een gegeven.
Zo zien wij het nationaal-socialisme bijvoorbeeld als een flagrante overtreding van de moraalwet, of van de mensenrechten in het algemeen. Maar dat kunnen we alleen vaststellen als er een universele moraalwet is die de nazi's hadden moeten kunnen weten, maar die zij wél overtraden en wij op dat punt niet. Aangezien de nazi's ook mensen waren (hoewel je dat soms zou willen betwijfelen...) en hun handelen dus ook uit de menselijke natuur voortkwam, moet de moraalwet dus daarboven staan, om het nationaal-socialisme geen intrinsiek onderdeel daarvan te laten zijn. Dat vinden de nazi's zelf ook, want zij proberen zich immers net zo te beroepen op de moraalwet en menen in hun kronkelredeneringen dat juist zij zich daaraan houden.
De moraalwet moet dan iets zijn waar de menselijke natuur zich wel of niet aan kan houden, maar waarvan wij vinden dat zij zich daaraan altijd dient te houden, ook als het tegen de menselijke natuur in lijkt te gaan. We worden immers bijvoorbeeld geacht een drenkeling te redden als we dat kunnen, zelfs als dat betekent dat we daarvoor het vervelende, koude water in moeten gaan. De moraalwet volgen is dus niet altijd prettig of vanzelfsprekend en kan daardoor door onze menselijke natuur zowel gehoorzaamd als overtreden worden. En dat maakt mijns inziens dus dat zij geen intrinsiek onderdeel uitmaakt van de menselijke natuur zelf.
Vrede en alle goeds
-
- Berichten: 3925
- Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
De Nationaal Socialisten hadden wel degelijk moraal wetten waar ze zich aan hielden.Robert Frans schreef: 20 apr 2025, 13:25Dat kan inderdaad, mits we dan ons allemaal daar intrinsiek aan houden en deze moraalwet, als je me die term voor het leesgemak even toestaat, niet overtreden kan worden. Dan komt zij inderdaad logischerwijs voort uit onze natuur, net zoals onze instincten die ons laten eten, drinken, beschutting zoeken, te reageren op gevaar, etc. Maar dat is niet wat wij ervaren. Wij ervaren dat er weliswaar een moraalwet is, maar wij haar voortdurend overtreden. Elke ruzie en elk conflict waarbij men elkaar op algemeen geaccepteerde waarden wijst (dat is niet eerlijk! dat was míjn plek!), is daarvan een belangrijke aanwijzing.Tiberius Claudius schreef: 20 apr 2025, 11:04 Ik zie de logica niet dat als er een universele moraal zou bestaan, dat er dan iets is waar het uit voorkomt.
Het kan immers iets zijn als de natuurconstanten (zoals de gravitatieconstante ) die niet veel mer zijn dan een gegeven.
Zo zien wij het nationaal-socialisme bijvoorbeeld als een flagrante overtreding van de moraalwet, of van de mensenrechten in het algemeen. Maar dat kunnen we alleen vaststellen als er een universele moraalwet is die de nazi's hadden moeten kunnen weten, maar die zij wél overtraden en wij op dat punt niet. Aangezien de nazi's ook mensen waren (hoewel je dat soms zou willen betwijfelen...) en hun handelen dus ook uit de menselijke natuur voortkwam, moet de moraalwet dus daarboven staan, om het nationaal-socialisme geen intrinsiek onderdeel daarvan te laten zijn. Dat vinden de nazi's zelf ook, want zij proberen zich immers net zo te beroepen op de moraalwet en menen in hun kronkelredeneringen dat juist zij zich daaraan houden.
De moraalwet moet dan iets zijn waar de menselijke natuur zich wel of niet aan kan houden, maar waarvan wij vinden dat zij zich daaraan altijd dient te houden, ook als het tegen de menselijke natuur in lijkt te gaan. We worden immers bijvoorbeeld geacht een drenkeling te redden als we dat kunnen, zelfs als dat betekent dat we daarvoor het vervelende, koude water in moeten gaan. De moraalwet volgen is dus niet altijd prettig of vanzelfsprekend en kan daardoor door onze menselijke natuur zowel gehoorzaamd als overtreden worden. En dat maakt mijns inziens dus dat zij geen intrinsiek onderdeel uitmaakt van de menselijke natuur zelf.
Probleem is dat ze andere moraal wetten hadden dan wij.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
- Berichten: 22690
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Een instinkt heeft geen connectie met moraal, maar is een genetisch vererfd "' produkt "'.
Ingaan tegen het aangeboren instinkt, gebeurt bij mijn weten dan ook niet, of er moet sprake zijn van een gen-defect.
Is de moraal nu te vergelijken met een soort van aangeboren instinkt. Een "'instinkt"' dat van Hogerhand ( Bedoeling ) in de mens is "'gelegd"' of
via het evolutie-proces ( zonder vooropgezette bedoeling) in de genen is opgenomen ?
Of is de moraal een cultureel op navolgende generaties overgebrachte "' inhoudelijke attitude "' bruikbaar voor de mens als "' kuddedier "' om "'goed"' om te gaan met de ( veelal vijandelijke ) omgeving, gesteund door de in het evolutie-proces tot stand gekomen -empathie verhogende - werking van de "' spiegel-neuronen "'.
De nationaal-socialisten hadden een ander ideaal als de communisten, de liberalen, de humanisten, de christenen of welke ideaal-volger ook.
Bestaat er een Universele Enige Echte Moraal, of heeft elk ideaal een eigen moraal ?
Ingaan tegen het aangeboren instinkt, gebeurt bij mijn weten dan ook niet, of er moet sprake zijn van een gen-defect.
Is de moraal nu te vergelijken met een soort van aangeboren instinkt. Een "'instinkt"' dat van Hogerhand ( Bedoeling ) in de mens is "'gelegd"' of
via het evolutie-proces ( zonder vooropgezette bedoeling) in de genen is opgenomen ?
Of is de moraal een cultureel op navolgende generaties overgebrachte "' inhoudelijke attitude "' bruikbaar voor de mens als "' kuddedier "' om "'goed"' om te gaan met de ( veelal vijandelijke ) omgeving, gesteund door de in het evolutie-proces tot stand gekomen -empathie verhogende - werking van de "' spiegel-neuronen "'.
De nationaal-socialisten hadden een ander ideaal als de communisten, de liberalen, de humanisten, de christenen of welke ideaal-volger ook.
Bestaat er een Universele Enige Echte Moraal, of heeft elk ideaal een eigen moraal ?
-
- Berichten: 3925
- Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Dat zie ik anders:peda schreef: 20 apr 2025, 13:50 Een instinkt heeft geen connectie met moraal, maar is een genetisch vererfd "' produkt "'.
Moraal is ook een genetisch vererfd instinct.
Wel is moraal gecompliceerder geworden en moet gedeeltelijk worden aangeleerd.
Men kan het een beetje vergelijken met taal. Die is ook een product van de evolutie, maar moet wel worden aangeleerd.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Onwetendheid van de universele moraal zou je ook de erfzonde kunnen noemen. Deze moraal is niet in de mens "gelegd" maar deze moraal is uit zichzelf zo. Deze universele moraal heeft ook niks met idealisme van doen, idealisme is strijdig met een universele moraal. Idealisme is verbonden met de wens-natuur van het ego welke zich een ideale wereld voorstelt. Deze ideale wereld werd door zowel de nazi's als de communisten "bedacht" en uiteindelijk streden deze twee idealen tegen elkaar.
Het probleem betreffende moraal is het menselijk denkvermogen, deze bedenkt steeds "de juiste" moraal. Waar vervolgens een ander menselijk denkvermogen het niet mee eens is. Daarom is geen enkele moraal juist die gekend kan worden, de enig juiste moraal geeft zich te kennen.
Hoge deugd doet niet en het is er haar niet om te doen. Lage deugd doet, maar het is er haar om te doen. (Lao Tse)
Het probleem betreffende moraal is het menselijk denkvermogen, deze bedenkt steeds "de juiste" moraal. Waar vervolgens een ander menselijk denkvermogen het niet mee eens is. Daarom is geen enkele moraal juist die gekend kan worden, de enig juiste moraal geeft zich te kennen.
Hoge deugd doet niet en het is er haar niet om te doen. Lage deugd doet, maar het is er haar om te doen. (Lao Tse)
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.
-
- Berichten: 3925
- Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Er bestaat geen universele moraal.Tufkah schreef: 20 apr 2025, 14:32 Onwetendheid van de universele moraal zou je ook de erfzonde kunnen noemen. Deze moraal is niet in de mens "gelegd" maar deze moraal is uit zichzelf zo. Deze universele moraal heeft ook niks met idealisme van doen, idealisme is strijdig met een universele moraal. Idealisme is verbonden met de wens-natuur van het ego welke zich een ideale wereld voorstelt. Deze ideale wereld werd door zowel de nazi's als de communisten "bedacht" en uiteindelijk streden deze twee idealen tegen elkaar.
Het probleem betreffende moraal is het menselijk denkvermogen, deze bedenkt steeds "de juiste" moraal. Waar vervolgens een ander menselijk denkvermogen het niet mee eens is. Daarom is geen enkele moraal juist die gekend kan worden, de enig juiste moraal geeft zich te kennen.
Hoge deugd doet niet en het is er haar niet om te doen. Lage deugd doet, maar het is er haar om te doen. (Lao Tse)
Het is slechts een wensdroom van mensen dat ze deze moraal zouden kennen en dus beter dan de andere zijn.
Er is ook geen universele taal, dat is wel eens gedacht maar bleek ook niet haalbaar.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
- Berichten: 22690
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Veel personen achten hun eigen overtuiging beter als de overtuiging van de ander.
Op zich wel logisch, immers als de ander naar eigen inzicht beschikt over een betere overtuiging, dan kan er een overtuigings-verandering plaats vinden.
Bij geestelijk volwassenen is evenwel zo'n overtuigingsverandering een zeer zeldzaam gebeuren.
Maar vindt de persoon met een naar eigen inzicht betere overtuiging zichzelf ook een beter mens als diegenen die een andere overtuiging volgen.
Het zou niet zo mogen zijn ( universele mensenrechten ) maar lukt het ook in de privé praktijk.
Op zich wel logisch, immers als de ander naar eigen inzicht beschikt over een betere overtuiging, dan kan er een overtuigings-verandering plaats vinden.
Bij geestelijk volwassenen is evenwel zo'n overtuigingsverandering een zeer zeldzaam gebeuren.
Maar vindt de persoon met een naar eigen inzicht betere overtuiging zichzelf ook een beter mens als diegenen die een andere overtuiging volgen.
Het zou niet zo mogen zijn ( universele mensenrechten ) maar lukt het ook in de privé praktijk.
Laatst gewijzigd door peda op 20 apr 2025, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Er is wel een universele moraal, maar slechts weinigen kennen die. Omdat deze moraal niet bedacht kan worden.Tiberius Claudius schreef: 20 apr 2025, 14:42Er bestaat geen universele moraal.Tufkah schreef: 20 apr 2025, 14:32 Onwetendheid van de universele moraal zou je ook de erfzonde kunnen noemen. Deze moraal is niet in de mens "gelegd" maar deze moraal is uit zichzelf zo. Deze universele moraal heeft ook niks met idealisme van doen, idealisme is strijdig met een universele moraal. Idealisme is verbonden met de wens-natuur van het ego welke zich een ideale wereld voorstelt. Deze ideale wereld werd door zowel de nazi's als de communisten "bedacht" en uiteindelijk streden deze twee idealen tegen elkaar.
Het probleem betreffende moraal is het menselijk denkvermogen, deze bedenkt steeds "de juiste" moraal. Waar vervolgens een ander menselijk denkvermogen het niet mee eens is. Daarom is geen enkele moraal juist die gekend kan worden, de enig juiste moraal geeft zich te kennen.
Hoge deugd doet niet en het is er haar niet om te doen. Lage deugd doet, maar het is er haar om te doen. (Lao Tse)
Het is slechts een wensdroom van mensen dat ze deze moraal zouden kennen en dus beter dan de andere zijn.
Er is ook geen universele taal, dat is wel eens gedacht maar bleek ook niet haalbaar.
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.
-
- Berichten: 3925
- Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Tja dat die er wel zou zijn en jij hem kennelijk in bezit ment te hebben daarvoor hebben we alleen maar jouw getuigenis.Tufkah schreef: 20 apr 2025, 14:51Er is wel een universele moraal, maar slechts weinigen kennen die. Omdat deze moraal niet bedacht kan worden.Tiberius Claudius schreef: 20 apr 2025, 14:42
Er bestaat geen universele moraal.
Het is slechts een wensdroom van mensen dat ze deze moraal zouden kennen en dus beter dan de andere zijn.
Er is ook geen universele taal, dat is wel eens gedacht maar bleek ook niet haalbaar.
Mij komt het voor dat jij deze moraal hebt bedacht en hem voor de ware bent gaan houden.
Helaas er zijn er miljoenen die een andere moraal hebben en claimen met de zelfde overtuiging als jij dat ze de ware hebben.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
- Berichten: 3925
- Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Dat klopt wel denk ik.peda schreef: 20 apr 2025, 14:51 Veel personen achten hun eigen overtuiging beter als de overtuiging van de ander.
Op zich wel logisch, immers als de ander naar eigen inzicht beschikt over een betere overtuiging, dan kan er een overtuigings-verandering plaats vinden.
Bij geestelijk volwassenen is evenwel zo'n overtuigingsverandering een zeer zeldzaam gebeuren.
Maar vindt de persoon met een naar eigen inzicht betere overtuiging zichzelf ook een beter mens als diegenen die een andere overtuiging volgen.
Het zou niet zo mogen zijn ( universele mensenrechten ) maar lukt het ook in de privé praktijk.
Het geldt ook voor andere zaken dat men naarmate men ouder wordt moeilijker aangeleerde zaken verandert zoals:
Taal , Geloof , Hobby's , ............................
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
- Berichten: 4766
- Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Die is er niet. Het universum is vrij van waarden en onverschillig. Goed en kwaad bestaan niet. Er zijn alleen onbreekbare fysische wetten die niet oordelen maar slechts toestaan wat toegestaan is.Robert Frans schreef: 20 apr 2025, 10:12 De rol van je geweten wordt vooral bepaald bij de vraag in hoeverre er een universele moraal of morele wet bestaat, die door iedereen te kennen is. ...
-
- Berichten: 22690
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Dat het universum vrij van waarden, vrij van bedoeling, vrij van zin is, behoeft m.i. geen betoog.
De dominante vraag is m.i. of het universum ook gelijk staat aan "' all what is "'.
Voor een juiste positiebepaling is wel hard bewijs nodig en zelf kan ik dat harde bewijs niet leveren.
Daarom ook de discussie over de '' fundamentals "'.
Is het universum "' all what is "' of is er "' Meer "' achter "" what is "".
Wie levert het harde bewijs voor de juistheid van visie A of B of C.
De dominante vraag is m.i. of het universum ook gelijk staat aan "' all what is "'.
Voor een juiste positiebepaling is wel hard bewijs nodig en zelf kan ik dat harde bewijs niet leveren.
Daarom ook de discussie over de '' fundamentals "'.
Is het universum "' all what is "' of is er "' Meer "' achter "" what is "".
Wie levert het harde bewijs voor de juistheid van visie A of B of C.

-
- Berichten: 3925
- Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
Wanneer iemand beweert dat er meer is dan ligt de bewijslast voor dat mer bij hem.peda schreef: 20 apr 2025, 16:44 Dat het universum vrij van waarden, vrij van bedoeling, vrij van zin is, behoeft m.i. geen betoog.
De dominante vraag is m.i. of het universum ook gelijk staat aan "' all what is "'.
Voor een juiste positiebepaling is wel hard bewijs nodig en zelf kan ik dat harde bewijs niet leveren.
Daarom ook de discussie over de '' fundamentals "'.
Is het universum "' all what is "' of is er "' Meer "' achter "" what is "".
Wie levert het harde bewijs voor de juistheid van visie A of B of C.![]()
Anders vervalt men in:
Alle beweringen waarvan niet bewezen kunnen worden dat ze onwaar zijn zijn dus waar.

En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
- Site Admin
- Berichten: 4022
- Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
- Man/Vrouw: M
Re: Het geweten in relatie tot God, Allah, Zeus, of de afwezigheid van een god
In de naturalistische wereldvisie wel. De werkelijkheid is niet zo eenvoudig. Hoe kun je weten wat je niet weet als je de mogelijkheid uitsluit dat alles wat je (nu) niet kan meten, ook niet bestaat. Mijn onderschrift komt niet uit de lucht vallen daar is over nagedacht.Tiberius Claudius schreef: 20 apr 2025, 16:51Wanneer iemand beweert dat er meer is dan ligt de bewijslast voor dat mer bij hem.peda schreef: 20 apr 2025, 16:44 Dat het universum vrij van waarden, vrij van bedoeling, vrij van zin is, behoeft m.i. geen betoog.
De dominante vraag is m.i. of het universum ook gelijk staat aan "' all what is "'.
Voor een juiste positiebepaling is wel hard bewijs nodig en zelf kan ik dat harde bewijs niet leveren.
Daarom ook de discussie over de '' fundamentals "'.
Is het universum "' all what is "' of is er "' Meer "' achter "" what is "".
Wie levert het harde bewijs voor de juistheid van visie A of B of C.![]()
Anders vervalt men in:
Alle beweringen waarvan niet bewezen kunnen worden dat ze onwaar zijn zijn dus waar.![]()
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right