Gait...heb je nog een antwoord op mijn vragen?Gaitema schreef:slotje!
zoals o.a. schuilt er gevaar in het lezen van [kinder] boeken over heksen - zoals Elly Loos beweert?
volgens jou? - neem je dat ook aan van haar?
Gait...heb je nog een antwoord op mijn vragen?Gaitema schreef:slotje!
O ja wel, maar ik heb een zwijgplicht gekregen.callista schreef:Gait...heb je nog een antwoord op mijn vragen?Gaitema schreef:slotje!
zoals o.a. schuilt er gevaar in het lezen van [kinder] boeken over heksen - zoals Elly Loos beweert?
ik vraag om JOUW mening hierover, niet om bronnen - die ken ik allemaal zelf wel.Gaitema schreef:O ja wel, maar ik heb een zwijgplicht gekregen.callista schreef:Gait...heb je nog een antwoord op mijn vragen?Gaitema schreef:slotje!
Dus ik zwijg. Ik heb je overigens mijn bronnen al gegeven.
Tegenbronnen heb ik niet gevonden.
Jouw mening was dat ik klakkeloos dingen over nam, ik ken mijn bronnen.callista schreef:ik vraag om JOUW mening hierover, niet om bronnen - die ken ik allemaal zelf wel.Gaitema schreef:O ja wel, maar ik heb een zwijgplicht gekregen.callista schreef:Gait...heb je nog een antwoord op mijn vragen?Gaitema schreef:slotje!
Dus ik zwijg. Ik heb je overigens mijn bronnen al gegeven.
Tegenbronnen heb ik niet gevonden.
wicca is heden en verleden. Zwarte hekserij is heden (zie ook Zolderworms bijdrage) en verleden en de christelijke opvattingen zijn heden en verleden.vrolijke schreef:Ik neem dan maar afscheid van de middeleeuwen.
Tot ziens!
Ik moet deze vraag nog concreet antwoord. Ik hecht wel waarde aan historische feiten en heb hier ook op internet gezocht.Loyola schreef:Anders gezegd: je vind historische feiten niet belangrijk en gelooft liever alles wat mensen zeggen?Gaitema schreef:...
Allerlei gedachtes over dat ze het allemaal uit haar dikke teen zuigt en een grote bedrieger is, het zal allemaal wel..
Ik zit niet zo achterdochtig in elkaar om dat zo te zien.
Dat hekserij bestaat in de zin van dat er groepen samen komen die dingen doen en zich heksen noemen is vooral waar ik op doel met het idee dat het een bestaande werkelijkheid is, maar ook dat je net als met het bekende voorbeeld van het glaasje draaien het voor komt dat in de zwarte magie verbinding wordt gelegd met de geestelijke wereld. Hoewel ik daarmee dat samen vat als, dat er echt geesten van overleden mensen zich kunnen gaan mengen met deze mensen en dat je kan te maken hebben met gevallen engelen. Dat is echter niet staafbaar, maar dat ligt voor mij in de lijn van wat ik wel meer gelezen heb en gehoord heb, zelfs uit kerkelijke kringen. Zo sprak ik een meid die deze geestelijke wereld kan zien op een christelijke Cross-roadvakantie. Het is voor ons als buitenstaanders niet te doen om daar een concrete voorstelling van te maken, denk ik.Riemer schreef:Hoi Gaitema;
Je schrijft dat het voor jou een bestaande werkelijkheid is. Bedoel je daarmee te zeggen dat het gewoon "bestaat"?
Er zijn volgens mij heel veel bestaande werkelijkheden die wij als mens al dan niet zien of herkennen.
Sommige werkelijkheden kun je "een openbaring" noemen, andere noem je iets waar je (vanuit christelijk oogpunt) weg moet blijven.
Maar goed: er zijn vele werkelijkheden. Net zoveel als er mensen op aarde zijn, ieder ziet en beleeft zijn eigen werkelijkheid.
Jostein Gaarder heeft daar leuke boeken over geschreven. In de bieb kun je allicht "De kinderen uit Soekhavati" vinden. Ondanks dat het een boek voor jongeren is is het een aanrader om te lezen!
Nee. Gelukkig maar. Nou ja. Een oud klasgenoot van me (die ook christen was) zei eens tegen me voor de grap:Zo Hee schreef:Ach, de ene christen is ook de andere niet
Zo Hee schreef:Ach, de ene christen is ook de andere niet
Zo Hee schreef:Mooi als je zo tevreden met jezelf kan zijn
Als de hele wereld was als ik, hoop ik dat ze zich in een laatste vernietigingsoorlog met miljarden tegelijk over de kling jagen. Lekker rustig.
O ja. Ik heb nog gelezen over christenen in China. Ze werden geconfronteerd met mensen die niet begrepen waar ze het toch onderling met elkaar over hadden. Inderdaad: het lichaam van Christus, het bloed en vlees van Christus en het Lam offeren. Ze konden er niets van maken...callista schreef:stel dat iemand, die nog onbekend is met het christendom zich gaat focussen op de rituelen van brood en wijn als het lichaam en bloed van ChristusZo Hee schreef:Ach, de ene christen is ook de andere niet
deze zal misschien zeggen dat christenen kannibalen zijn...
Een atoombom kan ook veel meer schade aanrichten.callista schreef:er zijn bepaalde christelijke sektes en orthodoxe en evangelische stromingen, die i.m.o. veel gevaarlijker zijn en veel meer schade aanrichten.
http://www.youtube.com/watch?v=OBPUYo2gO0M.
of kleine kinderen indoctrineren met de Bijbel in hand vanuit rechts evangelische en creationistische hoek:
zoals bij de Jesus Camps.
schandalig...
dergelijke kampen zijn ook te vinden in Nederland, zij het dan niet zo dramatisch als hier - maar toch.
kinderen moet je kind laten zijn en ze niet gaan hersenspoelen.
zoiets kan grote gevolgen hebben.
http://www.youtube.com/watch?v=yC8C9FodbRs