Zwarte hekserij

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
callista
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte hekserij

Bericht door callista »

Gaitema schreef:slotje!
Gait...heb je nog een antwoord op mijn vragen?
zoals o.a. schuilt er gevaar in het lezen van [kinder] boeken over heksen - zoals Elly Loos beweert?
volgens jou? - neem je dat ook aan van haar?
grondig christelijk
Man/Vrouw: M

Bericht door grondig christelijk »

ook van mijn kant een link met getuigenis

http://www.youtube.com/watch?v=4QVutU0l58c
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

callista schreef:
zoals o.a. schuilt er gevaar in het lezen van [kinder] boeken over heksen - zoals Elly Loos beweert?
O ja wel, maar ik heb een zwijgplicht gekregen.
Dus ik zwijg. Ik heb je overigens mijn bronnen al gegeven.
Tegenbronnen heb ik niet gevonden.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
callista

Bericht door callista »

Gaitema schreef:
callista schreef:
ik vraag om JOUW mening hierover, niet om bronnen - die ken ik allemaal zelf wel.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

callista schreef:
Gaitema schreef:
callista schreef:
ik vraag om JOUW mening hierover, niet om bronnen - die ken ik allemaal zelf wel.
Jouw mening was dat ik klakkeloos dingen over nam, ik ken mijn bronnen.
Mijn mening is dat Elly gelijk heeft en dat het christendom de volle waarheid is.
Dat laatste lijkt me hier verder off-topic. Het gaat hier puur om zwarte hekserij.
callista

Bericht door callista »

geen antwoord op mijn vraag dus - oké.... ;)

en: dat was mijn mening niet , maar een vraag en vragen.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Ik neem dan maar afscheid van de middeleeuwen.
Tot ziens!
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Callista:

Je vragen waren:
toen je het verhaal van Elly Loos hoorde heb je dat onmiddellijk voor waar aangenomen - ook al gaf zijzelf niet duidelijk aan bij welke sekte, covern etc. zij gezeten had?
Ja, in goed vertrouwen. Ik ben als tukker wel achterdochtig, maar zooo achterdochtig nu ook weer niet, dat ik haar niet zou geloven.

jij hebt geen kinderen, maar stel dat je ze krijgt, mogen ze dan van jou ook geen boeken over heksen e.d. lezen---Hans en Grietje, Harry Potter etc.
want daarvoor waarschuwt Elly Loos ook -

Ik zou mijn kinderen niet die zaken verbieden, maar er wel als ze ouder zijn er over hebben.

ben je het daar dan ook mee eens?
m.a.w. heeft ze je angst aangejaagd?

Ik ben het met haar geloof eens. Ik hoef het daarvoor niet met elke standpunt helemaal eens te zijn.
Ik hoef de opvoeding niet precies op de zelfde manier te geven, zoals zij dat doet.

Angst aanjagen? Nee, God is immers vele male machtiger en sterker dan Lucifer. Lucifer is een gevallen engel en daarmee niet meer dan wij als mensen. Er is immers een groot leger aan beschermengelen om me heen. Als ik Jezus volg en niet me inlaat met de occulte zaken waar de bijbel tegen waarschuwt, dan heb ik geen kwaad te vrezen. Angst is ook een belangrijk wapen in de handen van Lucifer. Door angst verlam je mensen en houd je ze af van het Licht.

Voor zo ver mijn mening. Moet kunnen toch?
Gaitema

Bericht door Gaitema »

vrolijke schreef:Ik neem dan maar afscheid van de middeleeuwen.
Tot ziens!
wicca is heden en verleden. Zwarte hekserij is heden (zie ook Zolderworms bijdrage) en verleden en de christelijke opvattingen zijn heden en verleden.
Dit is wat ik er van begrijp.
callista

Bericht door callista »

dank voor je antwoord Gaitema..... duidelijk

over het begrip of de betekenis van de naam Lucifer zal ik het maar verder niet meer hebben, want dat is al eerder besproken. ;)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Naam mijn idee is het wel okee zo, al had ik nog een vraag.
Ik zie namelijk een hoop meningen en verder geen bronnen om er wat mee te kunnen.
In de bronnen die in vond las ik dat zwarte magie en zwarte hekserij bestaan en Halloween dus een feest is die in heel de hekserij gevierd wordt.
Echter, ik hoorde Elly vertellen over de satanische leer. Daar zou iets niet aan kloppen in de context tot de zwarte hekserij. Wat niet?
Ik zou graag concreet willen weten wie er aanbeden wordt als hun god in de zwarte hekserij aan de hand van broninformatie.
Als dat Lucifer is, zoals Elly beweerd, dan is dat vanuit christelijk oogpunt ( voor zover ik het begrijp) een vorm van satanisme. Maar mocht het gewoon moeder aarde zijn of zo, dan is dat het niet. Echter kunnen de praktijken nog wel gevaarlijk zijn.

Wie heeft er bronnen?
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Loyola schreef:
Gaitema schreef:...
Allerlei gedachtes over dat ze het allemaal uit haar dikke teen zuigt en een grote bedrieger is, het zal allemaal wel..
Ik zit niet zo achterdochtig in elkaar om dat zo te zien.
Anders gezegd: je vind historische feiten niet belangrijk en gelooft liever alles wat mensen zeggen?
Ik moet deze vraag nog concreet antwoord. Ik hecht wel waarde aan historische feiten en heb hier ook op internet gezocht.
Ik geloof wat ik geloof, maar ben ook altijd benieuwd naar de juiste onderbouwingen.
De bronnen die ik vond heb ik geplaatst. Je kan via google veel vinden onder zwarte magie, zwarte hekserij, hekserij in het algemeen.
Ik las er over in seculiere bronnen, christelijke bronnen en New Age bronnen. Dat vind ik interessant, dat ook New Age bronnen er over hebben.

Drie seculiere bronnen zijn:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_magie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Heks_(persoon)

Voor mij is dit een bestaande werkelijkheid. Ik vind het goed onderbouwd.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 12 apr 2013, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo Hee - oud account

Bericht door Zo Hee - oud account »

Ik ben bang dat je bijzonder weinig echt behoorlijke bronnen gaat vinden.

Natuurlijk zijn er historische bronnen van de bestrijders van "hekserij". Van de Hexenhamer, het werk van Gui, tot de processtukken van de maagd van Orleans en die van Salem.

Probleem daarvan is, dat ze zelden vertellen wat "de vijand" echt denkt maar vooral wat de bestrijders over "de vijand" denken. Vergelijk het met de westerse propaganda over de Sovjet Unie uit de koude oorlog, of de protestantse flauwekul over de RKK uit de tijd van de Nederlandse Opstand. Wel boeiend, en natuurlijk valt er wel iets uit af te leiden, maar niet meer dan dat.

Voorzover ik kan nagaan is er geen directe lijn tussen de vele varianten die "hekserij" worden genoemd in verschillende culturen en historische periodes. Soms zie je met name bij moderne "wiccans", opvallend vaak met een soort feministische bijklank, wel pogingen alles met alles te verbinden, om zo een groot complot van de kerk/mannen/machthebbers tegen heksen/vrouwen/onderdrukten te construeren. Maar de fundamenten daaronder komen in feite niet veel verder dan vormovereenkomsten aanzien voor systeem.

Als je je in het onderwerp gaat verdiepen zie je dat het ook aan de andere kant zo werkt: vormovereenkomst wordt aangezien voor systeem. Maar in de praktijk beweren individuele wiccans zo verschillende dingen, dat van systeem niet heel veel sprake lijkt te zijn.

Waar je wel groeiend systeem ziet is in de vorm. Ik vermoed dat Hollywood daar de drijvende factor is. Net zoals vandaag de dag iedereen vrij nauwkeurig allerlei details over vampieren en zombies weet te vertellen, ook al bestaan ze niet, zo weet men ook vanalles over heksen te melden. Als je vandaag een film wil maken over een vampier die voor je verhaal bij daglicht moet kunnen werken, dan MOET je daar een oplossing voor in je verhaal stoppen, anders is het ongeloofwaardig. Ik hoop dat je de ironie hiervan ziet. Een verkeerd verteld vampierenverhaal is ongeloofwaardig.

Met hekserij is het, vermoed ik en zie ik vanuit geen enkele bron overtuigend weersproken, niet anders. We weten zo goed aan welke criteria een goed heksenverhaal moet voldoen, dat iemand die dat verhaal maar netjes binnen de genre-grenzen vertelt, "geloofwaardig" is.

Maar het krijgt pas werkelijke realiteitswaarde als mensen er in geloven. Daarmee wordt het een vicieuze cirkel. Als je om welke reden ook geloof hecht aan hekserij, dan zal het ook een effect op je kunnen hebben. En daarmee kan je ervaringen opdoen die als "bewijs" gaan gelden. Maar het bewijst niets meer dan dat je iets al geloofde.

Binnen wat ik dan maar even de genre-grenzen (of de Hollywood clichés) noem, is er onderscheid tussen zwarte en witte hekserij, zoals computer-hackers graag tot in den treure blijven beweren dat je goede hackers, en stoute hackers (ook wel crackers genaamd, serieus!) hebt. Maar als je bronnen zoekt, zal je een keuze moeten maken tussen bronnen van mensen die in hekserij geloven (en dan ga je weinig vinden aan bronnen) of bronnen van bijvoorbeeld literatuuronderzoekers.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dank je Zo Hee. Dat tref ik ook aan bij het googelen. Ik zie vooral van de moderne wiccans dingen, maar voor de rest vond ik nog niet veel concreets dan dat Wikipedia liep zien. Al heb ik daarmee niet heel ver door gezocht. Ik zocht vooral naar een site van zwarte heksen zelf, maar kon die inderdaad niet vinden. Hoewel ik best geloof dat ze er zijn, zo vind je ze ook van satanisme.

Ik kreeg ook het idee dat er niet echt een systeem in zit, in de hekserij. Iedere groep kan zijn ding doen, lijkt me.
Het lijken me ook plaatselijke clubjes die niet met elkaar als één verband met elkaar verbonden zijn.
Dat zijn de indrukken die ik er van heb. Zoals je al zegt.
Hollywood zou best wel eens kunnen hebben bij gedragen aan onze beeld van wat hekserij is en geloof maakt iets zeker waar.
Dat occulte machten gaan spelen, is niet te bewijzen, ook daarover kan ik geen bewijzen aandragen.
Ik zie de hekserij in Nederland ook anders dan die van Egypte en dat wicca's graag het één en ander met elkaar verenigen tot één geheel vind ik wel interessant om van je te lezen. Het leek me al wat éénzijdig toen ik één van hun site's las die ik hier ook plaatste.

Al met al: er zit ene verschil tussen culturen en in de geschiedenis als het over hekserij bestaat en mensen die in de hekserij actief zijn zeggen vele verschillende dingen over wat hekserij of wicca precies is. Al met al: de ene heks is de andere niet.
Zo Hee - oud account

Ach, de ene christen is ook de andere niet :)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Riemer schreef:Hoi Gaitema;

Je schrijft dat het voor jou een bestaande werkelijkheid is. Bedoel je daarmee te zeggen dat het gewoon "bestaat"?
Er zijn volgens mij heel veel bestaande werkelijkheden die wij als mens al dan niet zien of herkennen.
Sommige werkelijkheden kun je "een openbaring" noemen, andere noem je iets waar je (vanuit christelijk oogpunt) weg moet blijven.
Maar goed: er zijn vele werkelijkheden. Net zoveel als er mensen op aarde zijn, ieder ziet en beleeft zijn eigen werkelijkheid.
Jostein Gaarder heeft daar leuke boeken over geschreven. In de bieb kun je allicht "De kinderen uit Soekhavati" vinden. Ondanks dat het een boek voor jongeren is is het een aanrader om te lezen!
Dat hekserij bestaat in de zin van dat er groepen samen komen die dingen doen en zich heksen noemen is vooral waar ik op doel met het idee dat het een bestaande werkelijkheid is, maar ook dat je net als met het bekende voorbeeld van het glaasje draaien het voor komt dat in de zwarte magie verbinding wordt gelegd met de geestelijke wereld. Hoewel ik daarmee dat samen vat als, dat er echt geesten van overleden mensen zich kunnen gaan mengen met deze mensen en dat je kan te maken hebben met gevallen engelen. Dat is echter niet staafbaar, maar dat ligt voor mij in de lijn van wat ik wel meer gelezen heb en gehoord heb, zelfs uit kerkelijke kringen. Zo sprak ik een meid die deze geestelijke wereld kan zien op een christelijke Cross-roadvakantie. Het is voor ons als buitenstaanders niet te doen om daar een concrete voorstelling van te maken, denk ik.
Ook maak ik dat op uit wat Zolderworm schrijft, al heeft hij het over astrale entiteiten. Een soort energie is dat geloof ik.

Dit is ook niet te staven. De bijbel zegt vooral: houd je niet bezig met het oproepen met geesten. Houd je daar verre van.
Dat is voor mij dan ook genoeg. Dus concreet: hoe het werkelijk precies zit in de geestelijke wereld, dat weet ik niet.
Maar er is meer..
Laatst gewijzigd door Gaitema op 12 apr 2013, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Zo Hee schreef:Ach, de ene christen is ook de andere niet :)
Nee. Gelukkig maar. Nou ja. Een oud klasgenoot van me (die ook christen was) zei eens tegen me voor de grap:
"als de hele wereld was als ik, dan was er vrede." :mrgreen:
Zo Hee - oud account

Mooi als je zo tevreden met jezelf kan zijn :)

Als de hele wereld was als ik, hoop ik dat ze zich in een laatste vernietigingsoorlog met miljarden tegelijk over de kling jagen. Lekker rustig.
callista

Bericht door callista »

chips...dat wou ik net zeggen... :D
maar inderdaad - daarom is het ook zo moeilijk om dergelijke zaken uit te leggen of te benoemen.
basisprincipes en rituelen komen overal voor, maar het is maar net welke betekenis je er aan geeft.
een buitenstaander zal er weer een andere betekenis aan geven dan een ingewijde [of dit nu over Christendom , Paganisme, Satanisme, Luciferianisme of Wicca, etc gaat]
en dat kan resulteren in een vertekend beeld van de oorspronkelijke bedoeling o.a. van de symboliek van die rituelen.
helaas ook uitmonden in oordelen door onwetendheid

stel dat iemand, die nog onbekend is met het christendom zich gaat focussen op de rituelen van brood en wijn als het lichaam en bloed van Christus
deze zal misschien zeggen dat christenen kannibalen zijn...
Zo Hee - oud account

Dat werd pakweg 2000 jaar geleden ook gezegd over christenen :)

(Wat bewijst dat protestanten zich vergissen met hun Avondmaal, maar dat zal ik niet hardop zeggen om een rel te voorkomen :mrgreen: )
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Zo Hee schreef:Mooi als je zo tevreden met jezelf kan zijn :)

Als de hele wereld was als ik, hoop ik dat ze zich in een laatste vernietigingsoorlog met miljarden tegelijk over de kling jagen. Lekker rustig.
:lol:
Gaitema

Bericht door Gaitema »

callista schreef:
stel dat iemand, die nog onbekend is met het christendom zich gaat focussen op de rituelen van brood en wijn als het lichaam en bloed van Christus
deze zal misschien zeggen dat christenen kannibalen zijn...
O ja. Ik heb nog gelezen over christenen in China. Ze werden geconfronteerd met mensen die niet begrepen waar ze het toch onderling met elkaar over hadden. Inderdaad: het lichaam van Christus, het bloed en vlees van Christus en het Lam offeren. Ze konden er niets van maken... :mrgreen:
grondig christelijk

Bericht door grondig christelijk »

Een interview in eyeopener van de EO met Angela Loeven; link

http://www.eo.nl/radio5/programmas/eyeo ... dcf927213/

Het gaat over hoe ze in de occulte wereld kwam en hoe moeizaam het was om daar VRIJ van te komen. Bekeren is één punt, vrij komen is een vervolg in stappen.
Voorts een opmerking. Er word (in)direct toch gevraagd om bronnen. Ik zou willen verwijzen naar 2 Petrus 1

16 Toen wij u de glorierijke komst van onze Heer Jezus Christus verkondigden, baseerden wij ons niet op vernuftige verzinsels – integendeel, wij hebben met eigen ogen zijn grootheid gezien. 17 Want hij ontving van God, de Vader, eer en luister, toen de stem van de majesteitelijke luister tegen hem zei: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’ 18 Die stem hebben wij zelf uit de hemel horen klinken toen wij met hem op de heilige berg waren.

De apostelen vertellen maar getuigen ook dat ze zelf hebben gezien en ervaren.
Op die wijze mogen meerdere getuigenissen van ex-heksen toch ook als voldoende worden bezien? Waarom hen verdacht maken, terwijl de verdachte van de zwarte magie juist die gedachte van verdachtmaking in ons wil planten? Daarbij blijkt uit het interview ook dat de werkelijke bedoelingen van de zwarte magie bewust verborgen worden gehouden door de coven? Bronnen met bewijs zijn daarom toch moeilijk te vinden voor hen die er niet in hebben gezeten. Laat het getuigenis dan voldoende zijn.

Tot slot weet ik uit ervaring dat je binden aan die machten veel ellende over je leven kan veroorzaken. Degene die dit van mij wil geloven, gelove dat, degene die de getuigenis van Angela en de heel simpele van mij afwijst, wijze dat af. Dat is de vrijheid die God ons geeft.
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
callista

Bericht door callista »

er zijn bepaalde christelijke sektes en orthodoxe en evangelische stromingen, die i.m.o. veel gevaarlijker zijn en veel meer schade aanrichten.

http://www.youtube.com/watch?v=OBPUYo2gO0M.

of kleine kinderen indoctrineren met de Bijbel in hand vanuit rechts evangelische en creationistische hoek:
zoals bij de Jesus Camps.
schandalig...
dergelijke kampen zijn ook te vinden in Nederland, zij het dan niet zo dramatisch als hier - maar toch.
kinderen moet je kind laten zijn en ze niet gaan hersenspoelen.
zoiets kan grote gevolgen hebben.

http://www.youtube.com/watch?v=yC8C9FodbRs
HarryK

Bericht door HarryK »

callista schreef:er zijn bepaalde christelijke sektes en orthodoxe en evangelische stromingen, die i.m.o. veel gevaarlijker zijn en veel meer schade aanrichten.

http://www.youtube.com/watch?v=OBPUYo2gO0M.

of kleine kinderen indoctrineren met de Bijbel in hand vanuit rechts evangelische en creationistische hoek:
zoals bij de Jesus Camps.
schandalig...
dergelijke kampen zijn ook te vinden in Nederland, zij het dan niet zo dramatisch als hier - maar toch.
kinderen moet je kind laten zijn en ze niet gaan hersenspoelen.
zoiets kan grote gevolgen hebben.

http://www.youtube.com/watch?v=yC8C9FodbRs
Een atoombom kan ook veel meer schade aanrichten.
Het gaat niet om meer of minder schade.
Het gaat er niet om dat dit opeens niet meer gevaarlijk is, alleen omdat er wel gevaarlijker dingen zijn.
Het topic is "Zwarte hekserij".
Om daar toch graag bij te blijven:

Hebben wij hier nu het idee dat zwarte hekserij bestaat of niet?
Eventueel in diverse vormen.

Hebben we het idee dat als het bestaat, dat het gevaarlijk is?
Gevaarlijk in de zin dat je je inlaat met demonen, zoals christenen dat dan aanduiden?

En ik wil daarover hier dan ook nog een voorbeeld geven:
Lange tijd (ruim 20 jaar) woonde ik naast een buurvrouw die de gave van magnetisme had.
Zij was katholiek, en was erg huiverig voor het gebruik van haar gave.
Een poos geleden kwam ik haar tegen, en we spraken ook hierover.
Ze zei dat ze er mee gestopt was,
omdat ze op allerlei manieren ervaarde dat ze meegezogen werd in een (demonische) wereld
waarmee ze niets te maken wilde hebben.
En dat had te maken met persoonlijke ervaringen,
maar ook om hoe anderen met diezelfde gave er mee omgingen (ook 'zwart' om het maar even zo te noemen).

Het is voor jullie waarschijnlijk geen 'bewijs',
sterker, voor mij is het ook geen 'bewijs',
maar het is voor mij wel een "aanwijzing" dat daarin meer gebeurt dan wij vermoeden.
Psalm 1:1