Geeft niks hoor.Tiberius Claudius schreef: 08 jul 2025, 10:30Die had ik in mijn drift even overgeslagen.Messenger schreef: 08 jul 2025, 10:25
En niet te vergeten met een rolband zoals op Schiphol "Mind your step!"![]()
Sorry hoor.

Geeft niks hoor.Tiberius Claudius schreef: 08 jul 2025, 10:30Die had ik in mijn drift even overgeslagen.Messenger schreef: 08 jul 2025, 10:25
En niet te vergeten met een rolband zoals op Schiphol "Mind your step!"![]()
Sorry hoor.
Uiteraard kende Jezus geen mis.Alpha schreef: 07 jul 2025, 17:05 Bedankt voor je reactie.
Nee, ik citeer slechts de teksten, die jij kan invullen.
Ik toon dat ecclesia gemeente betekend, geen kerk!
Eucharistie is een kerkelijke term, die aantoonbaar niet is begrepen.
Jezus kende geen “heilige mis”.
Het avondmaal vierde Jezus met zijn discipelen, die later werden gezalfd met de heilige geest.
Mattheüs 26:
26 Terwijl ze verder aten, nam Jezus een brood. Hij sprak een zegen uit, brak het en gaf het aan de discipelen. Hij zei: ‘Neem dit en eet. Dit betekent mijn lichaam.’
27 Toen nam hij een beker. Hij sprak een dankgebed uit en gaf hun de beker, terwijl hij zei: ‘Drink hier allemaal uit,
28 want dit betekent mijn “bloed van het verbond”, dat voor velen vergoten zal worden om zonden te vergeven. NWV.
De gebruikte symboliek wordt duidelijk niet begrepen.
Het brood kan niet letterlijk zijn lichaam betekenen, de wijn kan niet letterlijk zijn bloed betekenen.
Wanneer het letterlijk zou zijn, zouden zij Gods gebod hebben overtreden.
Het is voor joden niet toegestaan om mensenvlees te eten of bloed te drinken.
......
Paulus doelde beslist niet op gnostische en Judese stromingen.
Hij is persoonlijk door Jezus ter correctie geroepen en was daarna een oprechte, fanatieke volgeling van Jezus.
Gezien de grote kloof tussen de leringen van de gnostische en de Bijbelse evangeliën zal hij daar niet in trappen.
De gnostiek is geënt o.a. op filosofie geënt.
Paulus mening daarop was deze:
Kolossenzen 2:
8 Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, de basisprincipes van de wereld en niet op Christus. NWV.
8 Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus. HSV.
8 Weest op uw hoede, zorgt dat ge u niet laat meeslepen door waardeloze, bedrieglijke theorieën, puur menselijke bedenksels, die de machten van
van de kosmos verheerlijken maar Christus bestrijden. WB.
8 Past op, dat niemand u meesleept door de wijsbegeerte of ijdele drogredenen, die op de overlevering der mensen zijn gegrond, of op de leerbeginselen der wereld, maar niet op Christus. PC.
En dat terwijl in de bijbel zelf (Jesaja 45 vers 5 t/m 7) de verantwoording van het kwaad door God zelf wordt aanvaard.peda schreef: 08 jul 2025, 11:33 Het punt is wel dat de JG nog geloven in het bestaan van de gevallen engel met de naam Lucifer of wel Satan.
De "booswicht", door mensen verzonnen was een ideale zondebok waarmee de mens de eigen verantwoordelijkheid kon ontlopen. "De duivel nam bezit van mij en liet me dit alles doen."Peda schreef: Deze '' booswicht "' inspireert de mensen met slechte, God-onwelgevallige slogans die vele mensen prettig in de oren klinken en dus volgen en God staat het de "' booswicht "' toe om zijn onheil over de aarde uit te spreiden.
Er is geen 'bedoelde weg', God heeft geen voorkeur welke weg de mens bewandelt vanwege de vrije wil.Peda schreef: De oplossing wordt in het laatste bijbel boek ook gegeven, namelijk God schakelt op het door Hem voorbestemde moment uiteindelijk de "' booswicht "' uit en na deze uitschakeling zijn de mensen die dan bevrijd zijn van de slechte inspiratie, volledig in staat om de door God Bedoelde Weg te bewandelen.
De Jg wachten al zo lang als ze er zijn en gaat nog wel even duren en uiteindelijk nooit gebeuren.Peda schreef: Voor de JG is het dus het wachten op het moment dat God gaat ingrijpen en de "' booswicht "" uitschakelt. Dat ingrijpen wordt door de JG volgers wel als dichtbij gezien, zo althans hun boodschap. God geeft immers uitleg aan wie Hij Wil en dat is het B L.
Voor diegenen die niet geloven in het bestaan van de "' booswicht "" is het een stuk lastiger om te geloven in een goede afloop.
In de procestheologie wordt zelfs helemaal geen garantie gegeven dat het goed afloopt, aldaar kan het experiment "' schepping "" best wel mislukken.
Kortom meerdere toekomst-opties.
Het woord kerk komt van het Griekse woord kyriake (κυριακή), dat 'van de Heer' betekent en door de eerste christenen eveneens werd gebruikt voor het aanduiden van de plaats waar ze samenkwamen en uiteindelijk ook voor de samenkomsten zelf. Het woord ecclesia heeft inderdaad een andere betekenis en wordt door de kerk ook gebruikt in haar uitingen, om de gemeenschap aan te duiden. Kerk en gemeente/gemeenschap zijn dus twee legitieme woorden uit de apostolische tijd om de kerk mee aan te duiden.Alpha schreef: 07 jul 2025, 17:05 Bedankt voor je reactie.
Eucharistie is Grieks voor dankzegging. Lijkt mij een uitstekende bijbelse term om de Mis mee aan te duiden.Eucharistie is een kerkelijke term, die aantoonbaar niet is begrepen.
Allereerst is dat een rare vertaling, want Jezus zegt daar gewoon 'Dit is mijn Lichaam/mijn Bloed.' Maar goed, dat is nu eenmaal eigen aan de NWV, om het allemaal voor jullie te 'verduidelijken'. Maar jouw tegenwerping is al zo oud als de weg naar Rome en ook al duizenden keren weerlegd. Het werkelijk tegenwoordigstellen en nuttigen van Jezus' Lichaam en Bloed doen we op sacramentele wijze, dus in de gedaanten van brood en wijn. Daarmee valt het dus niet onder het gebod van kannibalisme. Daardoor kan elk stukje brood het volledige, ondeelbare Lichaam van Christus zijn en elke druppel wijn al het Bloed dat Hij vergoten heeft.Mattheüs 26:
26 Terwijl ze verder aten, nam Jezus een brood. Hij sprak een zegen uit, brak het en gaf het aan de discipelen. Hij zei: ‘Neem dit en eet. Dit betekent mijn lichaam.’
27 Toen nam hij een beker. Hij sprak een dankgebed uit en gaf hun de beker, terwijl hij zei: ‘Drink hier allemaal uit,
28 want dit betekent mijn “bloed van het verbond”, dat voor velen vergoten zal worden om zonden te vergeven. NWV.
Het brood kan niet letterlijk zijn lichaam betekenen, de wijn kan niet letterlijk zijn bloed betekenen.
Het is mij bekend hoe zo'n vergadering verloopt. Ik zal zelf inderdaad niet naar zo'n bijeenkomst gaan, maar heb me wel enige tijd geleden in jullie verdiept en heb zelf enige malen met twee vaste Getuigen gesproken over de Bijbel. En ik had begrepen dat een persoonlijke bijbelstudie ongeveer hetzelfde verloopt, maar dan twee op één. Jullie lezen dan gezamenlijk een tekst. Daaronder staan enkele vragen, waarvan de antwoorden eenvoudig in de tekst terug te vinden zijn. Vervolgens mogen mensen de hand opsteken om het zojuist gelezen antwoord te geven. Ook worden jullie middels rollenspellen getraind in het langs de deuren gaan en krijgen jullie tijdens de openbare lezing een soort preek. Het is dus vrij schools allemaal.Ik heb overigens eerst geloofsonderwijs gevolgd bij de NHK.
Ik heb dat ruim een jaar gedaan en omdat ik daar niets leerde, ben ik daarmee gestopt.
Men koos een willekeurig hoofdstuk uit en dat werd gelezen.
Vervolgens kon iedereen zijn mening geven.
Zoveel mensen, zoveel meningen.
[...]
Daarna wordt er een artikel uit een studie wachttoren bestudeerd.
Iedereen kan daar zelf op reageren.
Ook deze studie gaat zeer diep en wordt er veel achtergrondinformatie gegeven.
Na afloop volgt een lied en word met gebed afgesloten.
Dit is dus ook heel merkwaardig. Ik stel dat Paulus met de grote afval duidelijk op gnostische en judese stromingen uit die tijd doelde. Jij werpt dat vervolgens in je eerste zin tegen, om vervolgens in je tweede zin te beargumenteren dat hij dat wél deed. Je bent het hierin dus gewoon met mij eens, maar je wilt tóch blijven aanhouden dat Paulus met die afval op het hele christendom bedoelde, zodat je mij alsnog wilt tegenspreken. En dat lukt natuurlijk niet. Je kunt niet twee tegengestelde meningen aanhouden.Paulus doelde beslist niet op gnostische en Judese stromingen.
Gezien de grote kloof tussen de leringen van de gnostische en de Bijbelse evangeliën zal hij daar niet in trappen.
Kolossenzen 2:
8 Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, de basisprincipes van de wereld en niet op Christus. NWV.
8 Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus. HSV.
8 Weest op uw hoede, zorgt dat ge u niet laat meeslepen door waardeloze, bedrieglijke theorieën, puur menselijke bedenksels, die de machten van
8 Past op, dat niemand u meesleept door de wijsbegeerte of ijdele drogredenen, die op de overlevering der mensen zijn gegrond, of op de leerbeginselen der wereld, maar niet op Christus. PC.
Het één sluit het andere niet uit. In de Bijbel vindt je verschillende mystieke beelden die de relatie tussen Christus en zijn kerk of de individuele gelovigen omschrijven. Soms vullen ze elkaar aan, soms overlappen ze elkaar. In het sacrament is Christus werkelijk met zijn Lichaam en Ziel tegenwoordig en verenigt Hij zich ten volle met de ziel van elke gelovige die Hem in staat van genade ontvangt. In de kerk is Christus mystiek tegenwoordig, vormen we samen zijn Lichaam en mogen we samen in zijn Naam handelen en spreken.Tufkah schreef: 09 jul 2025, 12:13 Het ondeelbare lichaam van Christus zijn de lichamen van de mensen die door Christus aanvaard zijn, zij zijn in één Geest gedrenkt.
[...]
Of zou Paulus ons maar wat op de mouw hebben gespeld?
In de kerkelijke visie zoals jij die presenteert is elk stukje brood het volledige, ondeelbare Lichaam van Christus. Ook als met het stukje brood 'gedaante' wordt bedoeld is het toch anders dan in 1 Korinthiërs 12. In 1 Korinthiërs 12 is het één Geest en vele leden. De leden (het lichaam c.q. de lichamen) zijn dan ook juist een veelheid. Dat is precies diametraal aan zoals jij het kerkelijk perspectief schetst.Robert Frans schreef: 09 jul 2025, 17:52Het één sluit het andere niet uit. In de Bijbel vindt je verschillende mystieke beelden die de relatie tussen Christus en zijn kerk of de individuele gelovigen omschrijven. Soms vullen ze elkaar aan, soms overlappen ze elkaar. In het sacrament is Christus werkelijk met zijn Lichaam en Ziel tegenwoordig en verenigt Hij zich ten volle met de ziel van elke gelovige die Hem in staat van genade ontvangt. In de kerk is Christus mystiek tegenwoordig, vormen we samen zijn Lichaam en mogen we samen in zijn Naam handelen en spreken.Tufkah schreef: 09 jul 2025, 12:13 Het ondeelbare lichaam van Christus zijn de lichamen van de mensen die door Christus aanvaard zijn, zij zijn in één Geest gedrenkt.
[...]
Of zou Paulus ons maar wat op de mouw hebben gespeld?
Dat ontken ik dus ook niet, dat de kerk eveneens het Lichaam van Christus is. Dat is net zo goed katholieke leer. Maar dat sluit de werkelijke tegenwoordigheid van Christus in het sacrament niet uit. Hij kan op verschillende manieren aanwezig zijn en zich op verschillende manieren met ons verbinden. Zowel de individuele gelovige als de gemeenschap van gelovigen kunnen zo Christus ontvangen en vertegenwoordigen.Tufkah schreef: 09 jul 2025, 18:47In de kerkelijke visie zoals jij die presenteert is elk stukje brood het volledige, ondeelbare Lichaam van Christus. Ook als met het stukje brood 'gedaante' wordt bedoeld is het toch anders dan in 1 Korinthiërs 12. In 1 Korinthiërs 12 is het één Geest en vele leden. De leden (het lichaam c.q. de lichamen) zijn dan ook juist een veelheid. Dat is precies diametraal aan zoals jij het kerkelijk perspectief schetst.
Bedankt voor je reactie.Dat_beloof_ik schreef: 08 jul 2025, 11:47Uiteraard kende Jezus geen mis.Alpha schreef: 07 jul 2025, 17:05 Bedankt voor je reactie.
Eucharistie is een kerkelijke term, die aantoonbaar niet is begrepen.
Jezus kende geen “heilige mis”.
Het avondmaal vierde Jezus met zijn discipelen, die later werden gezalfd met de heilige geest.
Mattheüs 26:
Paulus doelde beslist niet op gnostische en Judese stromingen.
Hij is persoonlijk door Jezus ter correctie geroepen en was daarna een oprechte, fanatieke volgeling van Jezus.
Kolossenzen 2:
Hij kwam ook niet in koninkrijkszalen.
Jezus bezocht synagoges, en dat deed hij zijn hele leven lang.
Hij werd geboren als Jood en stierf als Jood.
Symboliek is symboliek. Uiteraard betekent brood niet letterlijk lichaam en wijn niet letterlijk bloed.
Je haalt hier symboliek en letterlijk lezen door elkaar.
Ook Paulus was Jood en bleef dat ook, maar in tegenstelling tot Jezus zie je bij hem wel dat er wordt afgeweken van Joodse wetten. Hij wees dus wel degelijk op Judese stromingen, want iets anders was er (nog) niet.
Hij was natuurlijk een hele domme arts, die totaal geen verstand van wetenschap had.Messenger schreef: 01 jul 2025, 13:33Interviews van duizenden jaren geleden maken op mij geen indruk.Alpha schreef: 01 jul 2025, 13:02 Je hebt lammen weer zien lopen, doden gezien, die opgestaan waren, mensen die volledig waren genezen door Jezus?
Lukas is dat consequent na gegaan, door ooggetuigen te interviewen.
Als je de Bijbel grondig had bestudeerd, had je zelf die conclusie kunnen trekken.Tiberius Claudius schreef: 25 jun 2025, 13:06Het is eerder zo dat jij de problemen die uit de teksten voortkomen gewoon negeert.Alpha schreef: 25 jun 2025, 12:57 Nee, hoor. Het is een bekende satire.
Je kan dat zelf nakijken, waar het over gaat.
Ik roep nooit zo maar iets, ik heb nu de bron aangehaald.
Je snapt niets, omdat je niets wilt snappen.
Jouw keuze!
We krijgen hier noot echte antwoorden op, je probeert dan steeds over wat anders te beginnen.
Zo heb je nog steeds niet aangetoond dat Lukas een Jood was.
Misschien was hij een poppendokter?Alpha schreef: 14 jul 2025, 18:43Hij was natuurlijk een hele domme arts, die totaal geen verstand van wetenschap had.Messenger schreef: 01 jul 2025, 13:33
Interviews van duizenden jaren geleden maken op mij geen indruk.
Toch typisch dat men artefacten van artsen gevonden hadden, uit die tijd.
De archeologen concludeerden dat hedendaagse artsen zo aan de slag konden gaan met hun instrumenten.
Het belangrijkste verschil dat die instrumenten geheel met de hand waren gemaakt.
Dat is nu niet meer mogelijk.
Is jouw pot minder zwart, dan de mijne?Robert Frans schreef: 25 jun 2025, 13:59Invuloefening. Elke club vult daar de andere club voor in. Dat zegt dus niets. Ik zou dat vers prima op het WTG kunnen toepassen, maar dat zou jou toch ook niet overtuigen.Alpha schreef: 25 jun 2025, 12:55 1 Timotheüs 4:1 Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen.
Dat is niet wat in deze verzen staat. Ergo, uit het NT kun je duidelijk halen dat de kerk veel meer is dan enkel dat. De apostelen en hun opvolgers ontvingen de volmacht om de eucharistie te vieren, zonden te vergeven, de heilige Geest uit te delen door handoplegging, zieken te zalven, leergezag uit te oefenen en het doopsel toe te dienen. De kerk is dus een plaats waar Christus werkelijk tegenwoordig komt door gebed, sacramenten en naastenliefde. Ze is niet uitsluitend een uitgeverij die haar onbetaalde medewerkers traint in het bestuderen en aan de man brengen van haar lectuur.1 Timotheüs 3:
15 voor het geval ik word opgehouden. Dan weet je hoe je je hoort te gedragen in Gods huisgezin, de gemeente [ecclesia] van de levende God, een steunpilaar en fundament van de waarheid. NWV.
15 Maar het kan zijn dat ik nog een poosje wegblijf. Dan weet je nu alvast hoe de mensen zich moeten gedragen in het huis van God. Het huis van God is de gemeente van de levende God. Het is een steunpilaar en een fundament van de waarheid. HSV.
Een gemeente is een groep mensen die met elkaar de Bijbel bestuderen.
Jouw ervaringen alleen zijn niet relevant. Er is veel geloofsonderwijs te vinden in vrijwel alle kerken: catechese voor de verschillende sacramenten, bijbelstudiekringen, theologische opleidingen, de prediking zelf, noem maar op. De inhoud van het onderwijs bevalt jou misschien niet, maar dat maakt niet uit.Een kerk is dat niet, ik heb zelf ervaren dat onderwijs uit de Bijbel niet een hoofddoel is, eerder bijzaak.
Maar het is waar dat de gemiddelde christen niet elke week urenlang wordt getraind om de juiste antwoorden op de juiste vragen te geven. Er is gelukkig ook veel ruimte voor gebed en aanbidding. Méér nog dan bij het WTG: zij zal niet snel een bijeenkomst houden waar men vrijwel uitsluitend bidt en zingt. Ook zogenoemde aanbiddingsmomenten zijn daar vrijwel uitsluitend op onderwijs en instructie gericht.
Ook een invuloefening. Het vers geeft niet weer om wélke leringen het precies zouden gaan. Je kunt daar dus invullen wat je maar wil. Daarbij staat er dat sómmigen zullen afvallen van het geloof, niet de mééste christenen. Getalsmatig gezien lijkt het WTG dus veel meer onder 'sommigen' te vallen dan het hele christendom. Waarschijnlijker, gezien ook de verzen erna, doelde Paulus gewoon op gnostische en judeese stromingen binnen het vroege christendom.Dat de christenheid aantoonbaar van het geloof is afgevallen blijkt uit 1 Timotheüs 4:1.
Veel leringen, feesten, gebruiken en overleveringen komen niet uit de Bijbel.
Laat die jou genezen.Messenger schreef: 14 jul 2025, 19:15Misschien was hij een poppendokter?Alpha schreef: 14 jul 2025, 18:43 Hij was natuurlijk een hele domme arts, die totaal geen verstand van wetenschap had.
Toch typisch dat men artefacten van artsen gevonden hadden, uit die tijd.
De archeologen concludeerden dat hedendaagse artsen zo aan de slag konden gaan met hun instrumenten.
Het belangrijkste verschil dat die instrumenten geheel met de hand waren gemaakt.
Dat is nu niet meer mogelijk.
Het overbekende klakkeloos overgenomen verhaal.peda schreef: 01 jul 2025, 13:28Alpha bedoelt te zeggen dat hij de B L visie over wat de bijbel leert, groot schrijft.
B L overtuiging= Alpha overtuiging.
IK van Alpha = het B L spreekt door Alpha.
In de JG organisatie wordt door de volgers 100 % het B L na gesproken. Het B L is volgens de J G opvatting de opvolging van het oude apostel collectief.
De oude apostelen waren quasi Goddelijk gezalfd en dezelfde Goddelijke zalving heeft anno 2025 het B L, althans voor wie het gelooft.
Ik heb een heel peleton lijfartsen en die leven nog.Alpha schreef: 14 jul 2025, 19:23Laat die jou genezen.
Puppet on a string?
Paulus schreef:
Kolossenzen 4:14 Lukas, de geliefde arts, en ook Demas doen jullie de groeten NWV.
https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200002790
Het grootste probleem is, ik kan doven niet laten horen en blinden niet laten zien.Dat_beloof_ik schreef: 01 jul 2025, 14:39Het je hele stuk ga je niet in op de laatste regels die ik schreef.Alpha schreef: 01 jul 2025, 12:03 Jezus is aangesteld door zijn vader als koning over de aarde.
Zijn vader delegeerde vele taken aan hem, alsmede aan diverse engelen.
Jezus gaf opdrachten aan zijn volgelingen, zoals het goede nieuws overal bekend te maken.
Ook hij delegeert taken.
Vandaar dat zijn discipelen zelf hun waarnemingen opschreven.
Net als zijn vader maakt hij gebruik van mensen, zodat de wil van zijn vader uitgevoerd wordt.
Uit openbaringen blijkt overduidelijk dat hij precies weet wat er op aarde gebeurd en hij corrigeert als dat nodig is.
Lees nu eens zelf de bijbel en probeer te begrijpen waarover het gaat.
Jezus is de voorzegde en aangestelde koning over de aarde.
Johannes 18:
37 Toen zei Pilatus tegen hem: ‘U bent dus toch een koning?’ Jezus antwoordde: ‘U zegt zelf dat ik een koning ben. Hiervoor ben ik geboren en hiervoor ben ik in de wereld gekomen: om te getuigen van de waarheid. Iedereen die aan de kant van de waarheid staat, luistert naar mijn stem.’
Lukas 1:
31 Luister! Je zult zwanger worden en een zoon krijgen, en je moet hem Jezus noemen.
32 Hij zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste worden genoemd. Jehovah God zal hem de troon van zijn vader David geven.
33 Hij zal voor eeuwig als Koning over het huis van Jakob regeren en aan zijn Koninkrijk zal geen eind komen.’
Lukas 7:
20 Toen de mannen bij hem [Jezus] kwamen, zeiden zij: „Johannes de Doper heeft ons naar u toe gezonden om te zeggen: ’Zijt gij de Komende, of hebben wij een ander te verwachten?’”
21 In dat uur genas hij vele [mensen] van ziekten en ernstige kwalen en goddeloze geesten en schonk hij vele blinden [het vermogen] om te kunnen zien.
22 Daarom gaf hij de [twee] ten antwoord: „Gaat heen, bericht aan Johannes wat GIJ gezien en gehoord hebt: de blinden ontvangen het gezicht, de kreupelen lopen, de melaatsen worden gereinigd en de doven horen, de doden worden opgewekt en aan de armen wordt het goede nieuws verteld.
23 En gelukkig is hij die geen aanstoot aan mij neemt.”
Jesaja 60:22 De kleine zal tot duizend worden en de onbeduidende tot een machtig volk.
Ikzelf, Jehovah, zal het versnellen als het de tijd ervoor is.
Deze gebeurtenis vind plaats in de tijd van het einde. (Daniël 12: 9-10).
Jesaja 61:1 De geest van de Soevereine Heer Jehovah rust op mij, omdat Jehovah mij heeft gezalfd om goed nieuws te vertellen aan de zachtmoedigen. Hij heeft mij gestuurd om mensen met een gebroken hart te verbinden, om aan de gevangenen bekend te maken dat ze vrijgelaten zullen worden en aan wie opgesloten zitten dat hun ogen wijd geopend zullen worden,
Daniël 2:44 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel een koninkrijk oprichten dat nooit vernietigd zal worden. En dat koninkrijk zal nooit aan een ander volk worden overgedragen. Het zal al die koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken. Als enige zal het eeuwig blijven bestaan, NWV.
Lukas was een arts, dat blijkt uit zijn geschriften.
Paulus noemde hem de geliefde geneesheer [ἰατρὸς]. (Kol 4:14)
Hij sprak niet over zichzelf als een ooggetuige, maar vermelde gebeurtenissen in het leven van Christus (Lu 1:2)
Hij interviewde vele mensen die zelf ooggetuigen waren en ook degenen die zelf het goede nieuws verkondigden.
Lukas is een van degenen aan wie deze geïnspireerde uitspraken werden toevertrouwd. (Romeinen 3:1, 2).
jij wijst schrijfsels af omdat de schrijver doet voorkomen alsof zijn schrijfsel van vroegere geïnspireerde schrijvers is.
De schrijver van Lukas doet precies hetzelfde en er is geen enkele objectieve grond waarop je kunt baseren dat Lukas anders is dan andere documenten waarvan de schrijvers doen voorkomen alsof die van Jezus zijn.
Vervolgens verwijs je o.a. weer naar Lukas.... zonder op voorgaande in te gaan.
Nog één ding. Ik zie je nu wederom schrijven dat uit Lukas geschriften bleek dat hij arts. Ik heb regelmatig gevraagd wáár dat dan uit zijn geschriften bleek; welke teksten, welke bewoordingen. Zou je daar misschien eens op kunnen reageren?
Je blijft het nl steeds opnieuw inbrengen, maar telkens zonder onderbouwing.
Ps 118:Messenger schreef: 14 jul 2025, 19:41Ik heb een heel peleton lijfartsen en die leven nog.Alpha schreef: 14 jul 2025, 19:23 Laat die jou genezen.
Puppet on a string?
Paulus schreef:
Kolossenzen 4:14 Lukas, de geliefde arts, en ook Demas doen jullie de groeten NWV.
https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200002790
Je presenteert weer heel oud nieuws.peda schreef: 07 jul 2025, 14:45Je gaat niet in op de absoluut dominante positie van het BL in de JG organisatie.Alpha schreef: 07 jul 2025, 14:31 Je weet weinig en veronderstelt veel.
Alle Jg volgen de Bijbel en tonen dat unaniem, wereld wijd.
In overstemming met de Bijbelse leer leren zij de oorlog niet.
Ook ontkennen zij on-Bijbelse leringen, overleveringen, feesten en gebruiken.
Het BL bepaalt de inhoud van de bijbelse gezonde leer en niet de individuele koninkrijkzaal bezoeker.
Als jij zegt dat alle JG de bijbel volgen, dan zeg ik dat alle JG de bijbel uitleg van het BL volgen.
Voor jou is BL bijbeluitleg gelijk aan Bijbelse leer. Voor mij dus niet.
Jullie doen er alles aan om de opdracht van Jezus te vervullen. Hoe ver zijn jullie nu? Kun je een schatting maken wanneer je iedereen gehad hebt? Jullie zijn goed in rekenen dus neem ik aan dat het BL vast wel een planning heeft wanneer alles is afgerond.Alpha schreef: 14 jul 2025, 19:58
...........Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen. NWV.
Weer de zelfde bewering je beweert dat je meer Bijbelkennis hebt dan anderen, wat overduidelijk niet het geval is.Alpha schreef: 14 jul 2025, 18:46Als je de Bijbel grondig had bestudeerd, had je zelf die conclusie kunnen trekken.Tiberius Claudius schreef: 25 jun 2025, 13:06
Het is eerder zo dat jij de problemen die uit de teksten voortkomen gewoon negeert.
We krijgen hier noot echte antwoorden op, je probeert dan steeds over wat anders te beginnen.
Zo heb je nog steeds niet aangetoond dat Lukas een Jood was.
In tegenstelling tot jou negeer ik niets.
Ik ga echter voor jou niet opnieuw het wiel uitvinden.
Dat mag je zelf doen.
JG volgen de bijbeluitleg van het B L. Wie het met de B L bijbeluitleg niet eens is, vliegt uit de JG organisatie.Alpha schreef: 14 jul 2025, 19:58Je presenteert weer heel oud nieuws.peda schreef: 07 jul 2025, 14:45
Je gaat niet in op de absoluut dominante positie van het BL in de JG organisatie.
Het BL bepaalt de inhoud van de bijbelse gezonde leer en niet de individuele koninkrijkzaal bezoeker.
Als jij zegt dat alle JG de bijbel volgen, dan zeg ik dat alle JG de bijbel uitleg van het BL volgen.
Voor jou is BL bijbeluitleg gelijk aan Bijbelse leer. Voor mij dus niet.
Jg volgen Jezus, en ook hij deed de wil van zijn vader.
2 Petrus 3:
8 Maar lieve vrienden, verlies dit niet uit het oog: bij Jehovah is één dag als duizend jaar en duizend jaar als één dag.
9 Jehovah is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen denken, maar hij heeft geduld met jullie. Hij wil namelijk niet dat er iemand vernietigd wordt maar dat iedereen berouw krijgt.
Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen. NWV.
Je hoeft geen dover te laten horen of blinden te laten zien.Alpha schreef: 14 jul 2025, 19:45Het grootste probleem is, ik kan doven niet laten horen en blinden niet laten zien.Dat_beloof_ik schreef: 01 jul 2025, 14:39
Het je hele stuk ga je niet in op de laatste regels die ik schreef.
jij wijst schrijfsels af omdat de schrijver doet voorkomen alsof zijn schrijfsel van vroegere geïnspireerde schrijvers is.
De schrijver van Lukas doet precies hetzelfde en er is geen enkele objectieve grond waarop je kunt baseren dat Lukas anders is dan andere documenten waarvan de schrijvers doen voorkomen alsof die van Jezus zijn.
Vervolgens verwijs je o.a. weer naar Lukas.... zonder op voorgaande in te gaan.
Nog één ding. Ik zie je nu wederom schrijven dat uit Lukas geschriften bleek dat hij arts. Ik heb regelmatig gevraagd wáár dat dan uit zijn geschriften bleek; welke teksten, welke bewoordingen. Zou je daar misschien eens op kunnen reageren?
Je blijft het nl steeds opnieuw inbrengen, maar telkens zonder onderbouwing.
Sorry, dat ik niet opnieuw het wiel voor je uit vindt.
Als je grondig de Bijbel zou willen bestuderen, dan krijg je daaruit alle antwoorden.
Maar doordat buiten Bijbelse leer je ogen gesloten blijven, dan zal het moeilijk worden.
Maar de Bijbel is ook in braille beschikbaar of eventueel in audio, mits je niet doof bent voor het goede nieuws.