Als geloof alle kanten op gaat, ben je vatbaar voor angstaanjagend geloof, maar als je geloof wat meer vanuit overzicht is, geeft het juist gemoedsrust.
Ik denk dat een bepaalde “distantie” naar de wereld, overzicht en gemoedsrust geeft.
Als geloof alle kanten op gaat, ben je vatbaar voor angstaanjagend geloof, maar als je geloof wat meer vanuit overzicht is, geeft het juist gemoedsrust.
Dat ik geen gemoedsrust zou hebben is een fantasie van jou.Leon schreef: 18 jul 2025, 19:43Het is een geloof. Jij wijst die mogelijkheid af en ontzegt je daarmee gemoedsrust.
Die specifieke gemoedsrust heb je niet, dat je een andere (mogelijk fatalistische) gemoedsrust hebt kan natuurlijk.Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 09:47Dat ik geen gemoedsrust zou hebben is een fantasie van jou.Leon schreef: 18 jul 2025, 19:43
Het is een geloof. Jij wijst die mogelijkheid af en ontzegt je daarmee gemoedsrust.
Je beweert over mij een diagnose te kunnen stellen zonder dat je daar voor bevoegd bent en ook nog eens zonder me gezien te hebben.Leon schreef: Gisteren, 09:59Die specifieke gemoedsrust heb je niet, dat je een andere (mogelijk fatalistische) gemoedsrust hebt kan natuurlijk.Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 09:47
Dat ik geen gemoedsrust zou hebben is een fantasie van jou.
Vraag me dan af wat “wanhoop” psychisch met iemand doet…
Nee dat wil ik niet. Ik leg alleen een verband aan tussen een bepaald geloof en een bepaald soort gemoedsrust. Jij betrekt het op jezelf, omdat ik beweer dat je jezelf die gemoedsrust ontzegt.Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 10:05Je beweert over mij een diagnose te kunnen stellen zonder dat je daar voor bevoegd bent en ook nog eens zonder me gezien te hebben.Leon schreef: Gisteren, 09:59
Die specifieke gemoedsrust heb je niet, dat je een andere (mogelijk fatalistische) gemoedsrust hebt kan natuurlijk.
Vraag me dan af wat “wanhoop” psychisch met iemand doet…
Je spreekt me wel degelijk aan, dus reageer ik daarop.Leon schreef: Gisteren, 10:09Nee dat wil ik niet. Ik leg alleen een verband aan tussen een bepaald geloof en een bepaald soort gemoedsrust. Jij betrekt het op jezelf, omdat ik beweer dat je jezelf die gemoedsrust ontzegt.Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 10:05
Je beweert over mij een diagnose te kunnen stellen zonder dat je daar voor bevoegd bent en ook nog eens zonder me gezien te hebben.
Maar vertel, waar bestaat jouw gemoedsrust uit?Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 10:13Je spreekt me wel degelijk aan, dus reageer ik daarop.Leon schreef: Gisteren, 10:09
Nee dat wil ik niet. Ik leg alleen een verband aan tussen een bepaald geloof en een bepaald soort gemoedsrust. Jij betrekt het op jezelf, omdat ik beweer dat je jezelf die gemoedsrust ontzegt.
PS.
Zelfs als je een groep bedoelde behoor ik duidelijk tot die groep, dus blijft mijn reactie staan.
Lijkt me een vreemde vraag.Leon schreef: Gisteren, 10:26Maar vertel, waar bestaat jouw gemoedsrust uit?Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 10:13
Je spreekt me wel degelijk aan, dus reageer ik daarop.
PS.
Zelfs als je een groep bedoelde behoor ik duidelijk tot die groep, dus blijft mijn reactie staan.
Veroorzaakt door:Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 10:52Lijkt me een vreemde vraag.
Het is geen ding maar en toestand.
@Tufkah,Tufkah schreef: Gisteren, 10:21Voor jou is het niks. Jij als atheïst gaat binnenkort dood en dan is alles afgelopen. Voor mij is God hartstocht, waarbij vergeleken verliefdheid zoals mensen dat kennen slechts een flauwe afspiegeling is.Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 10:16
Verzonken in God.
Dat lijkt me iets voor iemand die is gedrogeerd met een middel als Paddo's.
Verzinken in God is opgaan in Gods wil, wat tegelijkertijd de afwezigheid is van mijn eigen wil. De hartstocht (de liefde van de Vader) openbaart zich in die afwezigheid van mijn eigen wil. God neemt met Zijn liefde de lege ruimte in, die ik zelf heb achter gelaten. De liefde van de Vader is een gemoedsbeweging welke mij oneindige (gemoeds)rust schenkt. Leeg wil met betrekking op het gemoed zeggen: leeg van begeerten en wensen.Yours schreef: Gisteren, 11:32@Tufkah,Tufkah schreef: Gisteren, 10:21
Voor jou is het niks. Jij als atheïst gaat binnenkort dood en dan is alles afgelopen. Voor mij is God hartstocht, waarbij vergeleken verliefdheid zoals mensen dat kennen slechts een flauwe afspiegeling is.
Verzonken in God zijn en tegelijkertijd is God hartstocht?
Daarnaast zegt je dat de atheïst dood gaat en dat dan alles afgelopen is. Maar voor jou is het zoals je altijd verkondigd hebt toch ook afgelopen na je fysieke dood?
Tufkah heeft daar een nieuw onderwerp over geopend:Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 15:32Ik ben het met je eens dat geloof als gedachte in je hoofd zit.Tufkah schreef: Gisteren, 14:54
Het begrip "mentaal geloof" zegt het toch zelf al? Mentaal geloof wil zeggen dat het geloof als een gedachte in je hoofd zit. Volgens jou is geloof per definitie mentaal. Dan vraag ik mij af wat je hier eigenlijk komt doen? Veel belangstelling voor het geloof an sich heb je dan niet.
Maar als jij geen mentaal geloof hebt, zoals je stelde, wat voor geloof is dat dan?
Iets dat niet als gedachte in je hoofd zit, maar wat dan wel?
Dat fascineert mij en daarom ben ik hier en stel ik deze vraag.
Ik had het al gemeld aan dingo, of hij wilde afsplitsen weerYours schreef: Gisteren, 15:44Tufkah heeft daar een nieuw onderwerp over geopend:Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 15:32
Ik ben het met je eens dat geloof als gedachte in je hoofd zit.
Maar als jij geen mentaal geloof hebt, zoals je stelde, wat voor geloof is dat dan?
Iets dat niet als gedachte in je hoofd zit, maar wat dan wel?
Dat fascineert mij en daarom ben ik hier en stel ik deze vraag.
“Mentaal geloof of geloof in het hart.”
viewtopic.php?t=5489
Hier graag on-topic verder.
Alsnog bedankt.dingo schreef: Gisteren, 16:27 Ja ik heb de berichten verplaatst maar dat blijf ik niet doen. Als iedereen ontopic blijft of een nieuw topic opent zadelen jullie mij niet met extra werk op.
Om dat te onderkennen heeft men geen Karma nodig: Een beetje gezond verstand volstaat al.Leon schreef: Gisteren, 18:48 De (natuurlijke) mens is behept met ambities. Door karma leer je dat de eigen ambities niet zonder problemen zijn. En zo hoort het volgens mij.
Het “gezonde verstand” zal een notie van dynamisch evenwicht moeten hebben. Het hoogst haalbare bij de karma-leer is, denk ik, (omdat je altijd wel schuldig/verantwoordelijk bent voor iets) dat dynamische evenwicht. Of je nu gelooft dat dat logisch is of afgedwongen door God, maakt dan niet zoveel uit. Als je ervan uitgaat dat het afgedwongen is (als een natuurwet) dan heb je iig een oorzaak waarom het logisch is.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 09:54Om dat te onderkennen heeft men geen Karma nodig: Een beetje gezond verstand volstaat al.Leon schreef: Gisteren, 18:48 De (natuurlijke) mens is behept met ambities. Door karma leer je dat de eigen ambities niet zonder problemen zijn. En zo hoort het volgens mij.
Je bent als natuurlijke mens per definitie onderworpen aan Karma, of je het daar nu mee eens bent of niet.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 09:54Om dat te onderkennen heeft men geen Karma nodig: Een beetje gezond verstand volstaat al.Leon schreef: Gisteren, 18:48 De (natuurlijke) mens is behept met ambities. Door karma leer je dat de eigen ambities niet zonder problemen zijn. En zo hoort het volgens mij.
Het (eeuwige) probleem met Karma is dat je pas ziet wat voor betekenis het heeft als je Karma overstegen bent. In het veld van goed en kwaad zijn er tallozen die beweren dat Karma onzin is. Of niet bestaat. Karma overstijgen betekent dat je het traject van oorzaak en gevolg doorhebt. Als je een bepaalde oorzaak niet meer laat plaatsvinden, zal het gevolg ook uitblijven.Leon schreef: Vandaag, 10:06Het “gezonde verstand” zal een notie van dynamisch evenwicht moeten hebben. Het hoogst haalbare bij de karma-leer is, denk ik, (omdat je altijd wel schuldig/verantwoordelijk bent voor iets) dat dynamische evenwicht. Of je nu gelooft dat dat logisch is of afgedwongen door God, maakt dan niet zoveel uit. Als je ervan uitgaat dat het afgedwongen is (als een natuurwet) dan heb je iig een oorzaak waarom het logisch is.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 09:54
Om dat te onderkennen heeft men geen Karma nodig: Een beetje gezond verstand volstaat al.
Een goed godsbeeld, geeft je ook een beeld van de natuurwetten. Die zijn er dan met een reden. Als karma logisch is, is karma volgens natuurwetten.
zo ver ben ik nog niet, hoogstens de keuze voor mildere alternatieve gevolgenTufkah schreef: Vandaag, 10:12Het (eeuwige) probleem met Karma is dat je pas ziet wat voor betekenis het heeft als je Karma overstegen bent. In het veld van goed en kwaad zijn er tallozen die beweren dat Karma onzin is. Of niet bestaat. Karma overstijgen betekent dat je het traject van oorzaak en gevolg doorhebt. Als je een bepaalde oorzaak niet meer laat plaatsvinden, zal het gevolg ook uitblijven.Leon schreef: Vandaag, 10:06
Het “gezonde verstand” zal een notie van dynamisch evenwicht moeten hebben. Het hoogst haalbare bij de karma-leer is, denk ik, (omdat je altijd wel schuldig/verantwoordelijk bent voor iets) dat dynamische evenwicht. Of je nu gelooft dat dat logisch is of afgedwongen door God, maakt dan niet zoveel uit. Als je ervan uitgaat dat het afgedwongen is (als een natuurwet) dan heb je iig een oorzaak waarom het logisch is.
Een goed godsbeeld, geeft je ook een beeld van de natuurwetten. Die zijn er dan met een reden. Als karma logisch is, is karma volgens natuurwetten.
Karma lijkt iets fictiefs bedacht door mensen.Leon schreef: Vandaag, 10:06Het “gezonde verstand” zal een notie van dynamisch evenwicht moeten hebben. Het hoogst haalbare bij de karma-leer is, denk ik, (omdat je altijd wel schuldig/verantwoordelijk bent voor iets) dat dynamische evenwicht. Of je nu gelooft dat dat logisch is of afgedwongen door God, maakt dan niet zoveel uit. Als je ervan uitgaat dat het afgedwongen is (als een natuurwet) dan heb je iig een oorzaak waarom het logisch is.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 09:54
Om dat te onderkennen heeft men geen Karma nodig: Een beetje gezond verstand volstaat al.
Een goed godsbeeld, geeft je ook een beeld van de natuurwetten. Die zijn er dan met een reden. Als karma logisch is, is karma volgens natuurwetten.
Zoiets als actie=reactie lijkt toch gewoon de fysische werkelijkheid. Er volgt een waarom-verhaal, maar dat kan je ook negeren.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 10:43Karma lijkt iets fictiefs bedacht door mensen.Leon schreef: Vandaag, 10:06
Het “gezonde verstand” zal een notie van dynamisch evenwicht moeten hebben. Het hoogst haalbare bij de karma-leer is, denk ik, (omdat je altijd wel schuldig/verantwoordelijk bent voor iets) dat dynamische evenwicht. Of je nu gelooft dat dat logisch is of afgedwongen door God, maakt dan niet zoveel uit. Als je ervan uitgaat dat het afgedwongen is (als een natuurwet) dan heb je iig een oorzaak waarom het logisch is.
Een goed godsbeeld, geeft je ook een beeld van de natuurwetten. Die zijn er dan met een reden. Als karma logisch is, is karma volgens natuurwetten.
UIt niets blijkt dat Karma bestaat en al helemaal niet dat het nodig zou zijn.
Rechtvaardigheid omvat beiden.Leon schreef: Gisteren, 15:52
Is geloof in karma een mentaal geloof? Mij lijkt rechtvaardigheid niet zozeer iets van een denken, maar van een voelen.
Het is moeilijk in gedode Gazanen/Palestijnen (alle oorlogslachtoffers) martelaren te zien, die zalig zullen zijn, en een betere aarde zullen beërven. Het je niet aantrekken van dat soort leed, omdat het zou passen in een rechtvaardig plaatje, is erg lastig. Het stelt mijn geloof ernstig op de proef. Wat ik doe is me overgeven aan machteloosheid. Dat schijnt een soort voorwaarde te zijn om de rechtvaardigheid te mogen “ontvangen”. Het laatste woord is nog niet gezegd.peda schreef: 54 minuten geledenRechtvaardigheid omvat beiden.Leon schreef: Gisteren, 15:52
Is geloof in karma een mentaal geloof? Mij lijkt rechtvaardigheid niet zozeer iets van een denken, maar van een voelen.
Rechtvaardigheid kan uitgebreid vanuit de ratio worden besproken, maar eveneens vanuit de "' gevoelsmatige "' kant.
\Mijn voorkeur gaat uit naar de ratio kant en daarmede is voor mij de Goddelijke Eigenschap "' Rechtvaardigheid "'
een dominant onderwerp[ in de positieve theologie. Zelf heb ik het regelmatig over "" Rechtvaardigheid "" en dan altijd
ratio-gericht. Overigens in mijn optiek een heel interessant onderwerp, juist omdat de "" Goddelijke Rechtvaardigheid "" op zoveel
menselijk verzet stuit.
Karma en Rechtvaardigheid is uiteraard niet gelijk aan de Goddelijke Eigenschap van Rechtvaardigheid.