Leon schreef: Vandaag, 11:18
peda schreef: Vandaag, 11:12
Rechtvaardigheid omvat beiden.
Rechtvaardigheid kan uitgebreid vanuit de ratio worden besproken, maar eveneens vanuit de "' gevoelsmatige "' kant.
\Mijn voorkeur gaat uit naar de ratio kant en daarmede is voor mij de Goddelijke Eigenschap "' Rechtvaardigheid "'
een dominant onderwerp[ in de positieve theologie. Zelf heb ik het regelmatig over "" Rechtvaardigheid "" en dan altijd
ratio-gericht. Overigens in mijn optiek een heel interessant onderwerp, juist omdat de "" Goddelijke Rechtvaardigheid "" op zoveel
menselijk verzet stuit.
Karma en Rechtvaardigheid is uiteraard niet gelijk aan de Goddelijke Eigenschap van Rechtvaardigheid.
Het is moeilijk in gedode Gazanen/Palestijnen (alle oorlogslachtoffers) martelaren te zien, die zalig zullen zijn, en een betere aarde zullen beërven. Het je niet aantrekken van dat soort leed, omdat het zou passen in een rechtvaardig plaatje, is erg lastig. Het stelt mijn geloof ernstig op de proef. Wat ik doe is me overgeven aan
machteloosheid. Dat schijnt een soort voorwaarde te zijn om de rechtvaardigheid te mogen “ontvangen”. Het laatste woord is nog niet gezegd.
Hallo Leon,
Het theodicee vraagstuk is bij een Persoonsachtige God tot dusverre niet bevredigend opgelost.
Er zijn vele antwoorden in de loop der tijd gegeven, maar aan elk antwoord hangen weer vele "' maren "'.
Bij het onpersoonlijke kosmische karma speelt m.i. de theodicee niet mee.
Of het noodlot puur toeval is, of onverklaarbaar vanuit de theodicee, of te maken heeft met karma gevolgen uit eerder geleefde levens, het
vraagstuk blijft in mijn optiek ten diepste niet oplosbaar. Ik neem de verschillende "' antwoorden "" ter kennis.
Hoe de mens omgaat met de door jou genoemde
machteloosheid, is aan een ieder persoonlijk.