Wat vindt de Bijbel van de parousia?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Dutch
Man/Vrouw: M

Re: Wat vindt de Bijbel van de parousia?

Bericht door Dutch »

Sanne schreef:
Dutch schreef: Het heeft m.i. geen zin om op de tekenen te letten als Hij bij ons is. En ik denk wanneer je het hoofdstuk leest dat het ook niet helemaal klopt.. (zie vs 30).
Het is alleen met ons geestesoog te zien. De Bijbel spreekt nergens over een tweede komst, alsof hij overeenkomt met de eerste. Petrus zegt niet voor niets dat velen zullen spotten. - 2Petrus 3:4.

Ik geloof dat als er staat dat Jezus komt met de wolken, dat dit onzichtbaar is voor de letterlijke ogen. Het is alleen te zien voor degenen die de tekenen herkennen. -Zie Handelingen 1:9.
Ik denk dat je 2Petrus iets verder moet lezen dan alleen de tekst. Wanneer je de context goed leest, dan geeft juist Petrus aan..dat die spotters - willens en wetens niet erkennen dat God de aarde geschapen heeft (mijn parafrase). Zij geloven niet in de dag des oordeel. En Petrus zegt dan dit:

8 Maar laat vooral dit u niet ontgaan, geliefden, dat één dag bij de Heere is als duizend jaar en duizend jaar als één dag.
9 De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.
10 Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in de nacht. Dan zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen brandend vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen verbranden.

Petrus gaf dus een reactie op de spotters.. laat je niet ontmoedigen.

Ik denk niet dat de Bijbel daar aanleiding voor de geestelijke ogen geeft. Hand 1:9 verwijst naar Zacharia 12, en die wordt weer geciteerd door Johannes in Openbaring.
Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind

Dat het gaat om een letterlijke komst kunnen wij lezen in Openbaring 1:7, waar de apostel Johannes dit ook weergeeft.

Zie, Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien, ook zij die Hem doorstoken hebben. En alle stammen van de aarde zullen rouw over Hem bedrijven. Ja, amen.

Dus je ziet: Jezus komt zoals Hij is gegaan (Hand 1:9), en elk oog zal Hem zien- ook degene (de Joden die niets van Hem moesten hebben), die Hem doorstoken hebben. (Maar kan dit vers ook op de heidenen slaan?- want hebben wij Hem niet allen doorstoken)

Dit zijn een aantal teksten die echt wijzen op een fysieke wederkomst..
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Sanne
Man/Vrouw: V

Bericht door Sanne »

Dutch schreef:
Zie, Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien, ook zij die Hem doorstoken hebben. En alle stammen van de aarde zullen rouw over Hem bedrijven. Ja, amen.

Dus je ziet: Jezus komt zoals Hij is gegaan (Hand 1:9), en elk oog zal Hem zien- ook degene (de Joden die niets van Hem moesten hebben), die Hem doorstoken hebben. (Maar kan dit vers ook op de heidenen slaan?- want hebben wij Hem niet allen doorstoken)

Dit zijn een aantal teksten die echt wijzen op een fysieke wederkomst..
Degenen die hem letterlijk doorstoken hebben, de Romeinen in eerste instantie en ook de Joden die medeplichtig waren, zijn toch dood. Dit heeft dan toch ook een figuurlijke betekenis?!

En het woord "zien" in de Bijbel heeft ook wel degelijk betekenis in de zin van zien met het geestesoog of waarnemen met het verstand. Zie bijvoorbeeld Mattheus 13:13-16.
Zou het niet zijn zoals Jezus het zelf zegt in Johannes 14:19: "Nog een korte tijd en de wereld ziet mij niet meer, maar gij ziet mij want ik leef en gij zult leven.
Dutch
Man/Vrouw: M

Bericht door Dutch »

Hoi Sanne,
Degenen die hem letterlijk doorstoken hebben, de Romeinen in eerste instantie en ook de Joden die medeplichtig waren, zijn toch dood. Dit heeft dan toch ook een figuurlijke betekenis?!

En het woord "zien" in de Bijbel heeft ook wel degelijk betekenis in de zin van zien met het geestesoog of waarnemen met het verstand. Zie bijvoorbeeld Mattheus 13:13-16.
Zou het niet zijn zoals Jezus het zelf zegt in Johannes 14:19: "Nog een korte tijd en de wereld ziet mij niet meer, maar gij ziet mij want ik leef en gij zult leven.
Nee, wanneer je gaat kijken wie schuldig zijn aan de dood van Jezus, en wie Hem 'letterlijk', hebben dood gestoken zijn wij dat allen. De Joden en heidenen hebben Hem niet zien terug komen. Ook niet 'geestelijk'. Openbaring is het laatste boek en als laatste geschreven.. ongeacht welke tijd je dit wil geven. Het feit dat Johannes de profetie aanhaalt van Zacharia.. vult hij deze aan. Waar het gaat in Zacharia over de stam van David en Jeruzalem, spreekt Johannes over alle stammen anders vertaald naties.

Dit is iets anders dan Joh 14:19, waar Jezus zelf het antwoord op geeft in de volgende verzen:
19 Nog een korte tijd en de wereld zal Mij niet meer zien, maar u zult Mij zien, want Ik leef en u zult leven.
20 Op die dag zult u inzien dat Ik in Mijn Vader ben, en u in Mij, en Ik in u.
22 Judas, niet de Iskariot, zei tegen Hem: Heere, hoe komt het dat U Zichzelf aan ons zult openbaren en niet aan de wereld?
23 Jezus antwoordde en zei tegen hem: Als iemand Mij liefheeft, zal hij Mijn woord in acht nemen; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen naar hem toe komen en bij hem intrek nemen.

Dit is totaal anders. Jezus legt hier zelf uit hoe dit in zijn werk gaat. Doordat de Vader, Jezus en de Geest in ons woont, wordt Jezus aan ons geopenbaard.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel