Er mag nog gereageerd worden over de discussie wat betreft het behandelde Bijbelgedeelte. Ik plaats alvast het volgende Bijbelgedeelte:
Matteüs 1:18-25
18 De afkomst van Jezus Christus was als volgt. Toen zijn moeder Maria al was uitgehuwelijkt aan Jozef maar nog niet bij hem woonde, bleek ze zwanger te zijn door de heilige Geest. 19 Haar man Jozef, die een rechtschapen mens was, wilde haar niet in opspraak brengen en dacht erover haar in het geheim te verstoten. 20 Toen hij dit overwoog, verscheen hem in een droom een engel van de Heer. De engel zei: ‘Jozef, zoon van David, wees niet bang je vrouw Maria bij je te nemen, want het kind dat ze draagt is verwekt door de heilige Geest. 21 Ze zal een zoon baren. Geef hem de naam Jezus, want hij zal zijn volk bevrijden van hun zonden.’ 22 Dit alles is gebeurd opdat in vervulling zou gaan wat bij monde van de profeet door de Heer is gezegd: 23 ‘De maagd zal zwanger zijn en een zoon baren, en men zal hem de naam Immanuel geven,’ wat in onze taal betekent ‘God met ons’. 24 Jozef werd wakker en deed wat de engel van de Heer hem had opgedragen: hij nam haar bij zich als zijn vrouw, 25 maar hij had geen gemeenschap met haar voordat ze haar zoon gebaard had. En hij gaf hem de naam Jezus.
Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Wat het boek van Ds. Visser meld is zijn kijk op wie Jezus is, zowel God als Mens en benadrukt de betekenis van de naam Immanu-El: God met ons.
Zelf vind ik het altijd lastig om Jezus te omschrijven, maar ik zie in Hem God en Mens. Een geboorte vanuit God die zelf God is en op deze bijzondere manier op de aarde gekomen is. Het is een wonder wat menig één moeilijk zal kunnen geloven, dat Hij niet door een man verwekt is, maar door de Heilige Geest in een maagd. Een bijzondere eer ook voor Maria en ook voor Jozef, dat hij toch in de rol van een vader over Hem is aangesteld. Het zal ook wel niet makkelijk voor hen zijn geweest, om een God als baby op te voeden.
Hij zal toch een bijzonder wijs Kind zijn geweest, die Zijn ouders daarin overtreft. Ze zullen veel om Hem moeten doorstaan, tot aan moeders afscheid van Hem bij het kruis, maar daarna ook een geweldige weerzien met de Opstanding uit de dood. Ook zo'n onvoorstelbaar mooi wonder. Hij, het Woord van God uitdragend.
Ik geloof dat je het vooral zo moet zien: Het Woord van God komt uit Zijn Vader en Hij draagt dat de wereld in.
Nog wat toelichting vanuit het handboek
In vers 23 heeft Matteüs de eerste van vijf citaten uit het oude testament gebruikt om aan te tonen dat Jezus aan alles voldeed wat de profeten hadden voorspeld. Hier krijgen de woorden van Jesaja een diepere betekenis: in Jezus (hebreeuws ‘Josua’, een naam die ‘God redt’ betekend), is God werkelijk in onze wereld, ‘met ons’ (dat is de betekenis van de naam ‘Immanuel’). Zie ook ‘God met ons’ en ‘de maagdelijke geboorte’.
Matteüs 1:18
18 De afkomst van Jezus Christus was als volgt. Toen zijn moeder Maria al was uitgehuwelijkt aan Jozef maar nog niet bij hem woonde, bleek ze zwanger te zijn door de heilige Geest.
Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Quote vanuit de Handboek bij de Bijbel:
Vers 18: In je joodse maatschappij was deze belofte bindend bij wet en kon alleen door echtscheiding worden verbroken
Matteüs 1:25
25 maar hij had geen gemeenschap met haar voordat ze haar zoon gebaard had. En hij gaf hem de naam Jezus.
Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
Quote vanuit de Handboek bij de Bijbel:
Vers 25: De implicatie is dat Maria en Jozef na de geboorte een normaal huwelijksleven leidden (zie ook 13:55-56). De geboorte had plaats tussen de jaren 6 en 4 v. Chr., de periode waarin Herodes de Grote stierf
Goed dat dit allemaal vermeld wordt in de bijbel, om het zo zuiver na voren te laten komen. Anders zou er een hoop gesmoezeld kunnen worden rondom Jozuf en Maria als niet zulke betrouwbare ouders voor Jezus. Het is dus allemaal strikt binnen Gods wil en Zijn richtlijnen gebeurd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.