Religie, menselijk bedacht of van de Bron?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Robert Frans
Man/Vrouw: M

Re: Religie, menselijk bedacht of van de Bron?

Bericht door Robert Frans »

Messenger schreef: 04 aug 2026, 10:59 Er is volgens mij geen Hem waarover we kunnen spreken, eerder een Haar/Hem/Het. God past in alle hokjes van de LHBTI+ gemeenschap en dat alleen maakt God zeer inclusief en alles omvattend. De beperkte blik op goddelijkheid zie ik eerder in het verheerlijken van een mens als Enige Zoon van God, terwijl alle leven voortkomt uit de Bron.
Binnen de queergemeenschap is het gebruikelijk om de voornaamwoorden te gebruiken waarmee iemand zich voorstelt. Als iemand zich dus als man identificeert, met de voornaamwoorden hij/hem, dan wordt je geacht die voornaamwoorden te gebruiken, ook als je diegene er vrouwelijk of non-binair vindt uitzien. Wat jij nu bij God doet is echter in strijd daarmee. Hij stelt zich immers als een Vader voor, dus als een Hij/Hem in de verschillende wereldwijde geloofstradities, maar jij respecteert dat niet en wilt Hem aanspreken zoals jij dat wenst.

Kortom, noch in de betreffende geloofstradities noch in de queergemeenschap is er geen reden om God anders aan te spreken dan met Hij/Hem. Ook als je terecht gelooft dat God ongeslachtelijk is, maakt dat niet uit. Hij openbaart en identificeert zich (op aarde) met deze voornaamwoorden, zal daar zijn redenen voor hebben jegens ons, dus heb je die uit respect en eerbied voor Hem te gebruiken. Als je dat bij een queer uit respect al moet doen, hoeveel temeer dan bij de Schepper van hemel en aarde, de Bron van alle liefde, goedheid en vreugde?
Oordelen is onze soort eigen. Katten en honden, insecten, planten, rivieren, de zon...oordelen allemaal niet. Maar omdat wij als mensen dat wel doen en van God een menselijk superwezen hebben gemaakt nemen we aan dat God dan ook oordeelt.
Dieren oordelen wel degelijk jegens elkaar: is die ander een vijand, een vreemdeling of een vriend? Zal ik diegene op mijn territorium toelaten of niet? Wie mag wel en wie niet met de wijfjes paren en wie zal het wijfje uiteindelijk uitkiezen? Wie krijgt het beste stukje vlees bij een vangst en wie mag op de botten kluiven? Wie wordt de volgende alfa? Er wordt regelmatig gevochten om territoria, macht en seks en verschillende diersoorten kennen uitgebreide hiërarchieën en pikordes waar je maar beter niet aan tornt.

O, en verkrachting, diefstal, infanticide en zelfs discriminatie komen ook bij dieren gewoon voor.
Het katholieke geloof heeft zich via missionarissen wereldwijd verspreid, overal waar nieuwe werelden werden ontdekt. Culturen die veranderden onder invloed van de kerk en waarin de RKK sommige onderdelen van de plaatselijke religie integreerden in het katholieke geloof. Zo kun je inderdaad de RKK zien als een universeel geloof door het missiewerk wereldwijd.
Precies. En zij zou zich niet zo universeel kunnen verspreiden als het Evangelie niet zo universeel zou zijn. Ondanks alle misstanden die daar helaas ook mee gepaard gingen.
Gebrokenheid? Misschien in de menselijke opvattingen. Voor de Bron is er geen gebrokenheid, net zo min als zonde.
Nogmaals, spreken over gebrokenheid en zonde zijn menselijke interpretaties.
Gebaseerd op universele ervaringen die je in zowel religieuze als niet-religieuze levensbeschouwingen wereldwijd tegenkomt. Waarbij ook de uitweg overal hetzelfde lijkt te zijn: berouw, bekering, gematigdheid, offerbereidheid, zelfverloochening en onvoorwaardelijke liefde. Het enige verschil is dat de ene levensbeschouwing óók de barmhartigheid leert en het belang van onvoorwaardelijke vergeving, terwijl de andere weer vooral gericht is op wraak en vergelding.
Vrede en alle goeds
Messenger

Bericht door Messenger »

Robert Frans schreef: 04 aug 2026, 11:45 Binnen de queergemeenschap is het gebruikelijk om de voornaamwoorden te gebruiken waarmee iemand zich voorstelt. Als iemand zich dus als man identificeert, met de voornaamwoorden hij/hem, dan wordt je geacht die voornaamwoorden te gebruiken, ook als je diegene er vrouwelijk of non-binair vindt uitzien.
Als ik niet zeker ben van iemands gender, spreek ik die niet aan met meneer of mevrouw. Ik zeg dan bijvoorbeeld "Goedemiddag, met wie ben ik nu in gesprek?"
De NS heeft dit ook mooi opgelost, "Beste Reizigers".
Robert Frans schreef: Wat jij nu bij God doet is echter in strijd daarmee. Hij stelt zich immers als een Vader voor, dus als een Hij/Hem in de verschillende wereldwijde geloofstradities, maar jij respecteert dat niet en wilt Hem aanspreken zoals jij dat wenst.
Nee, religies stellen God als een Vader voor waarmee ze de Bron (God) beperken tot menselijke proporties.
Robert Frans schreef: Kortom, noch in de betreffende geloofstradities noch in de queergemeenschap is er geen reden om God anders aan te spreken dan met Hij/Hem. Ook als je terecht gelooft dat God ongeslachtelijk is, maakt dat niet uit. Hij openbaart en identificeert zich (op aarde) met deze voornaamwoorden, zal daar zijn redenen voor hebben jegens ons, dus heb je die uit respect en eerbied voor Hem te gebruiken. Als je dat bij een queer uit respect al moet doen, hoeveel temeer dan bij de Schepper van hemel en aarde, de Bron van alle liefde, goedheid en vreugde?
Ik kan de Bron van alles-dat-is niet als Hij/Hem zien. Religies hebben bedacht dat God mannelijk moest zijn.
Messenger schreef: Oordelen is onze soort eigen. Katten en honden, insecten, planten, rivieren, de zon...oordelen allemaal niet. Maar omdat wij als mensen dat wel doen en van God een menselijk superwezen hebben gemaakt nemen we aan dat God dan ook oordeelt.
Robert Frans schreef: Dieren oordelen wel degelijk jegens elkaar: is die ander een vijand, een vreemdeling of een vriend? Zal ik diegene op mijn territorium toelaten of niet? Wie mag wel en wie niet met de wijfjes paren en wie zal het wijfje uiteindelijk uitkiezen? Wie krijgt het beste stukje vlees bij een vangst en wie mag op de botten kluiven? Wie wordt de volgende alfa? Er wordt regelmatig gevochten om territoria, macht en seks en verschillende diersoorten kennen uitgebreide hiërarchieën en pikordes waar je maar beter niet aan tornt.
Dit zie ik meer als instinctieve reacties. Ook parende dieren met soortgenoten van dezelfde sekse.
Robert Frans schreef: O, en verkrachting, diefstal, infanticide en zelfs discriminatie komen ook bij dieren gewoon voor.
Maar dat komt bij dieren voort uit instinct en niet uit ampele overwegingen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Religies hebben bedacht dat God mannelijk moest zijn? Nee, dat hebben mensen bedacht die zichzelf een God scheppen naar hun eigen geslacht. Exodus 20:4-6 verbiedt het maken van gesneden beelden, dus ook van mannelijke (denk)beelden. (Of God als een vrouwelijk beeld. God als homo ook niet, zet ik er voor de volledigheid maar even bij)
Het denkvermogen begrijpt niet 'aanwezigheid'.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 04 aug 2026, 12:25 Religies hebben bedacht dat God mannelijk moest zijn? Nee, dat hebben mensen bedacht die zichzelf een God scheppen naar hun eigen geslacht. Exodus 20:4-6 verbiedt het maken van gesneden beelden, dus ook van mannelijke (denk)beelden. (Of God als een vrouwelijk beeld. God als homo ook niet, zet ik er voor de volledigheid maar even bij)
Hoe wil je ook iets of iemand uitbeelden die alles-is-dat-is? Lijkt mij onmogelijk. Een kalf is slechts een fractie van alles-dat-is.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 04 aug 2026, 12:47
Tufkah schreef: 04 aug 2026, 12:25 Religies hebben bedacht dat God mannelijk moest zijn? Nee, dat hebben mensen bedacht die zichzelf een God scheppen naar hun eigen geslacht. Exodus 20:4-6 verbiedt het maken van gesneden beelden, dus ook van mannelijke (denk)beelden. (Of God als een vrouwelijk beeld. God als homo ook niet, zet ik er voor de volledigheid maar even bij)
Hoe wil je ook iets of iemand uitbeelden die alles-is-dat-is? Lijkt mij onmogelijk. Een kalf is slechts een fractie van alles-dat-is.
Daarom hebben religies ook niet bedacht dat God mannelijk is, dat hebben dwalende gelovigen gedaan. Het zijn letterlijk-lezenden die dat soort dingen beweren. In de Bijbel spreekt men slechts in de mannelijke vorm.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Robert Frans schreef: 04 aug 2026, 10:00
Dat_beloof_ik schreef: 03 aug 2026, 23:06 Jammer dat jouw bron alleen in Amsterdam was en niet in Berlijn.
Daar liep het gigantisch verkeerd: 1 dode en 29 gewonden.
Maar toch is jouw bron alomtegenwoordig zeg je?
Wat deed ze in Berlijn dan? Dan had ze haar onbegrensde vrijheid toch even beter in de gaten moeten houden.
Hoe haal je het in je hoofd om dat laatste te stellen, nadat het drama van een paar dagen eerder in Berlijn.

Wat wilde jouw bron daar zeggen?
Dat groepscultuur al eeuwen in de mens aanwezig is, en dat dit tijdens de Pride in Berlijn even helder zichtbaar werd als een donderslag bij heldere hemel?

Excuses voor het opblazen van je luchtballon.
Ik heb weleens een queer op televisie horen zeggen dat in de jaren negentig er veel meer tolerantie en vrijheid was voor queers op straat dan nu. Er waren toen echter ook veel minder tot vrijwel geen Pride-uitingen: geen vlaggen, geen gaybrapaden, geen eigen dagen, weken en maanden. Nu neemt het aantal Pride-uitingen toe, samen met de intolerantie. Interessant en wellicht ook van belang kan dan zijn om te onderzoeken of hierin misschien een correlatie te bespeuren is.

Zelf erger ik me in mijn zwakkere momenten soms een beetje aan dat queers veel meer aandacht in de media lijken te krijgen dan andere net zulke belangrijke minderheidsgroeperingen. Waaronder degene waar ik toe behoor (neurodiversen of -divergenten). Maar als witte man behoor ik natuurlijk vooral naar achteren te gaan. Gelukkig heb ik die zwakkere momenten niet zo vaak en hoop ik vooral dat die polarisatie van beide kanten uit wat meer indamt en we een manier weten te vinden om vreedzaam met of anders naast elkaar te leven.
Daarin heb je denk ik gelijk. Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
Mullog

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 04 aug 2026, 14:44
Messenger schreef: 04 aug 2026, 12:47
Daarom hebben religies ook niet bedacht dat God mannelijk is, dat hebben dwalende gelovigen gedaan. Het zijn letterlijk-lezenden die dat soort dingen beweren. In de Bijbel spreekt men slechts in de mannelijke vorm.
Waarmee je zo ongeveer alle gelovigen (nu en die er ooit geweest zijn) op de hele wereld, op één na, als dwalend bestempeld.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Messenger schreef: 04 aug 2026, 12:06 Als ik niet zeker ben van iemands gender, spreek ik die niet aan met meneer of mevrouw. Ik zeg dan bijvoorbeeld "Goedemiddag, met wie ben ik nu in gesprek?"
De NS heeft dit ook mooi opgelost, "Beste Reizigers".
Maar als iemand aangeeft van welke gender hij of zij is en welke voornaamwoorden hij of zij prefereert, dan zul jij je daar lijkt mij dan ook aan houden en diegene als zodanig aanspreken. Waarom bij God dan niet? Je zegt dat Gods mannelijke voornaamwoorden door mensen zou zijn bedacht, maar dan kunnen jouw uitspraken dat net zo goed zijn. Waarom zou ik jou eerder moeten geloven dan die andere godsdiensten? Vanuit welk gezag spreek jij dan precies?
Nee, religies stellen God als een Vader voor waarmee ze de Bron (God) beperken tot menselijke proporties.
En jij stelt Hem voor als abstract en onpersoonlijk en beperkt Hem slechts tot wat jij mooi en prettig vindt. Wat wil je hiermee dus zeggen?
Ik kan de Bron van alles-dat-is niet als Hij/Hem zien. Religies hebben bedacht dat God mannelijk moest zijn.
En jij hebt daarom bedacht dat Hij níét zich als mannelijk zou openbaren en dat Hij verschillende dingen niet zou kunnen doen als God.

Het is jouw woord tegen die van anderen. Als God echter zich echter wereldwijd in verschillende godsdiensten als mannelijk laat openbaren, dan kan dat net zo goed een aanwijzing zijn dat Hij zich (voor nu) zo wil openbaren. Ik zie geen reden om jouw persoonlijke opvattingen als meer maatgevend te beschouwen en jou dus hierin meer leergezag toe te kennen dan bijvoorbeeld de katholieke kerk.
Dit zie ik meer als instinctieve reacties. Ook parende dieren met soortgenoten van dezelfde sekse.
[...]
Maar dat komt bij dieren voort uit instinct en niet uit ampele overwegingen.
Dat geldt dan ook voor de liefdevolle, mooie eigenschappen en leefvormen bij dieren. Dieren kunnen geen kwaad doen inderdaad, maar dan ook geen goed, want voor beiden moet je vrije keuze hebben. Het heeft daarom geen enkele zin om ons qua moraal te vergelijken met dieren.
Vrede en alle goeds
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Mullog schreef: Gisteren, 08:40
Tufkah schreef: 04 aug 2026, 14:44

Waarmee je zo ongeveer alle gelovigen (nu en die er ooit geweest zijn) op de hele wereld, op één na, als dwalend bestempeld.
Ik heb geen idee hoeveel gelovigen denken dat God mannelijk is. Jij schijnt het te weten. Uit welke bron heb je dat?

1 Johannes 4:8. Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde.
1 Johannes 4:16. En wij hebben gekend en geloofd de liefde, die God tot ons heeft. God is liefde; en die in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.

Volgens het Johannes Evangelie is God liefde, dus jij denkt dat ik de enige gelovige ben die het Evangelie gelooft?
Messenger

Bericht door Messenger »

Robert Frans schreef: Gisteren, 09:33 Maar als iemand aangeeft van welke gender hij of zij is en welke voornaamwoorden hij of zij prefereert, dan zul jij je daar lijkt mij dan ook aan houden en diegene als zodanig aanspreken. Waarom bij God dan niet? Je zegt dat Gods mannelijke voornaamwoorden door mensen zou zijn bedacht, maar dan kunnen jouw uitspraken dat net zo goed zijn. Waarom zou ik jou eerder moeten geloven dan die andere godsdiensten? Vanuit welk gezag spreek jij dan precies?
Bij God doe ik dat niet, omdat God geen gender heeft. Je hoeft me niet te geloven (zie mijn onderschrift), ik spreek vanuit mijn eigen gezag.
Messenger schreef:Nee, religies stellen God als een Vader voor waarmee ze de Bron (God) beperken tot menselijke proporties.
Robert Frans schreef:En jij stelt Hem voor als abstract en onpersoonlijk en beperkt Hem slechts tot wat jij mooi en prettig vindt. Wat wil je hiermee dus zeggen?
God is alles-dat-is en kan daardoor ook persoonlijk zijn, zij het dat de expressie van God ontelbare vormen kent en niet op 1 manier vast te pinnen is.
Messenger schreef:Ik kan de Bron van alles-dat-is niet als Hij/Hem zien. Religies hebben bedacht dat God mannelijk moest zijn.
Robert Frans schreef:En jij hebt daarom bedacht dat Hij níét zich als mannelijk zou openbaren en dat Hij verschillende dingen niet zou kunnen doen als God.
God/de Bron openbaart zich op eindeloos veel manieren, zo onder andere ook als mannelijk of vrouwelijk. Gods almacht maakt het mogelijk om alles te realiseren, niets is onmogelijk.
Robert Frans schreef: Het is jouw woord tegen die van anderen. Als God echter zich echter wereldwijd in verschillende godsdiensten als mannelijk laat openbaren, dan kan dat net zo goed een aanwijzing zijn dat Hij zich (voor nu) zo wil openbaren. Ik zie geen reden om jouw persoonlijke opvattingen als meer maatgevend te beschouwen en jou dus hierin meer leergezag toe te kennen dan bijvoorbeeld de katholieke kerk.
Zo zijn er in matriarchaten Godinnen geweest en in patriarchaten Goden. In Egypte werd de zon gezien als God. Je hoeft me niet te geloven, ik kan me net als ieder ander vergissen en sta ik als ik sterf oog in oog met Vishnu. :o
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: Gisteren, 10:06
Ik heb geen idee hoeveel gelovigen denken dat God mannelijk is. Jij schijnt het te weten. Uit welke bron heb je dat?

1 Johannes 4:8. Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde.
1 Johannes 4:16. En wij hebben gekend en geloofd de liefde, die God tot ons heeft. God is liefde; en die in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.

Volgens het Johannes Evangelie is God liefde, dus jij denkt dat ik de enige gelovige ben die het Evangelie gelooft?
God is als zodanig uit de Albron geboren, welke Liefde is.
Het fijne van de ‘mannelijke’ God in veel religies is dat de knoet er zo nodig gemakkelijk(er) overheen kan. ;)
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 04:15
Robert Frans schreef: 04 aug 2026, 10:00
Ik heb weleens een queer op televisie horen zeggen dat in de jaren negentig er veel meer tolerantie en vrijheid was voor queers op straat dan nu. Er waren toen echter ook veel minder tot vrijwel geen Pride-uitingen: geen vlaggen, geen gaybrapaden, geen eigen dagen, weken en maanden. Nu neemt het aantal Pride-uitingen toe, samen met de intolerantie. Interessant en wellicht ook van belang kan dan zijn om te onderzoeken of hierin misschien een correlatie te bespeuren is.

Zelf erger ik me in mijn zwakkere momenten soms een beetje aan dat queers veel meer aandacht in de media lijken te krijgen dan andere net zulke belangrijke minderheidsgroeperingen. Waaronder degene waar ik toe behoor (neurodiversen of -divergenten). Maar als witte man behoor ik natuurlijk vooral naar achteren te gaan. Gelukkig heb ik die zwakkere momenten niet zo vaak en hoop ik vooral dat die polarisatie van beide kanten uit wat meer indamt en we een manier weten te vinden om vreedzaam met of anders naast elkaar te leven.
Mijn idee.

Ik ben het verder met Tufkah zijn reactie eens:
Tufkah schreef: 02 aug 2026, 17:47 Ook het verband van geloof met seksuele diversiteit ontgaat mij finaal. Geloof is een vrucht van de Geest, dat heeft niks met seks te maken. Wat zal de seksuele geaardheid van een ander mij bezig houden? Het is volstrekt een raadsel die preoccupatie met geaardheid
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: Gisteren, 11:32

God is als zodanig uit de Albron geboren, welke Liefde is.
De tekst uit 1 Johannes 4 geeft aan dat God als Liefde kenbaar is. Ik kan dat beamen. Ik blijf in God en God blijft in mij.
Het fijne van de ‘mannelijke’ God in veel religies is dat de knoet er zo nodig gemakkelijk(er) overheen kan. ;)
Al die mannelijke godjes zijn -ook is het geïnspireerd op de Bijbel- een voortzetting van de heidense goden. Donar, Wodan, de Mangod, het zal me allemaal worst wezen die bedenksels. God begrepen als (enkelvoudige) Liefde kan op geen enkele manier bedacht of gedacht worden.
Mullog

Bericht door Mullog »

Nee, ik denk niet dat jij de enige gelovige bent die het evangelie gelooft. Ik denk wel dat jij een van de weinige bent die "God is liefde" zo letterlijk interpreteert (over letterlijk lezen van de bijbel gesproken). Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die liefde als een persoon zien.

Er zijn ongeveer 2,5 miljard christenen en 2 miljard moslims op de wereld. Ik durf er wel iets op te zetten dat de overgrote meerderheid van hen op de vraag wat het geslacht van God is spontaan "mannelijk" zullen zeggen. Boedha, weliswaar geen god, was een man. De meeste hindoe goden zijn man. Niet te vergeten Christus, waarin geestelijke mensen opgaan, is een man.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Mullog schreef: Gisteren, 17:44

Nee, ik denk niet dat jij de enige gelovige bent die het evangelie gelooft. Ik denk wel dat jij een van de weinige bent die "God is liefde" zo letterlijk interpreteert (over letterlijk lezen van de bijbel gesproken). Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die liefde als een persoon zien.
Waar heb ik ooit beweert dat Liefde een Persoon is? Je projecteert allerlei kerkelijke gedachten op mij. Ik volg Christus en het Evangelie , niet een of andere kerk.
Niet te vergeten Christus, waarin geestelijke mensen opgaan, is een man.
Het vleesgeworden Woord (de verschijningsvorm) was een man. Het Woord Zelf is geen man, dat staat nergens in de Bijbel.
Dat_beloof_ik

Messenger schreef: 04 aug 2026, 11:21 Als een gek een aanslag pleegt of dit wil doen dan wordt hij niet door de Bron tegengehouden, mogelijk wel door andere mensen.
In dat geval is jouw bron dus geen liefde. Als je weet dat een gek een aanslag gaat plegen en je doet er niets aan, dan kun je domweg niet spreken van liefde,
Messenger schreef: 02 aug 2026, 13:08
Voor mij is die Bron allesomvattend: een werkelijkheid die niets uitsluit en niemand buiten de cirkel plaatst. Een aanwezigheid die alomtegenwoordig is, zichtbaar in elke vorm van liefde, in elke zoektocht naar identiteit, in elke stap die een mens zet om zichzelf te worden. Tijdens WorldPride Amsterdam voelde die alomtegenwoordigheid bijna tastbaar. De stad leek even een spiegel van wat de Bron al is: veelkleurig, vrij, onbegrensd.
Dit beeld haal je daarmee dus onderuit.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
Dat_beloof_ik

Yours schreef: Gisteren, 11:43
Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 04:15

Mijn idee.

Ik ben het verder met Tufkah zijn reactie eens:
Tufkah schreef: 02 aug 2026, 17:47 Ook het verband van geloof met seksuele diversiteit ontgaat mij finaal. Geloof is een vrucht van de Geest, dat heeft niks met seks te maken. Wat zal de seksuele geaardheid van een ander mij bezig houden? Het is volstrekt een raadsel die preoccupatie met geaardheid
Dan houdt Tufkah zich wel van de domme.
Bij de meeste religies zien we vruchtbaarheidssymbolen terug, dus de link met seks is in overal terug te vinden.
Wat betreft geaardheid: de bijbel wijst ondubbelzinnig homo's af, daar is al vaak genoeg over geschreven.
En dan komen met "Het is volstrekt een raadsel die preoccupatie met geaardheid", dat is belachelijk.
Mullog

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: Gisteren, 17:53
Mullog schreef: Gisteren, 17:44
Waar heb ik ooit beweert dat Liefde een Persoon is? Je projecteert allerlei kerkelijke gedachten op mij. Ik volg Christus en het Evangelie , niet een of andere kerk.
Niet te vergeten Christus, waarin geestelijke mensen opgaan, is een man.
Het vleesgeworden Woord (de verschijningsvorm) was een man. Het Woord Zelf is geen man, dat staat nergens in de Bijbel.
God wordt door het overgrote merendeel van de gelovigen als een persoon gezien (misschien niet als mens maar wel acterend als een persoon, lees de bijbel er maar op na). Je maakt er nu een flauw taalspelletje van.

Ik probeer niks op je te projecteren. Ik heb eerder de indruk dat jij weereens niet begrepen hebt wat je zelf geschreven hebt en daarom het naar iets anders wil ombuigen.

Het feit dat je Christus volgt impliceert al iets als het volgen van een persoon.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Mullog schreef: Gisteren, 18:43
Tufkah schreef: Gisteren, 17:53

God wordt door het overgrote merendeel van de gelovigen als een persoon gezien (misschien niet als mens maar wel acterend als een persoon, lees de bijbel er maar op na). Je maakt er nu een flauw taalspelletje van.

Ik probeer niks op je te projecteren. Ik heb eerder de indruk dat jij weereens niet begrepen hebt wat je zelf geschreven hebt en daarom het naar iets anders wil ombuigen.

Het feit dat je Christus volgt impliceert al iets als het volgen van een persoon.
Waarom probeer jij mij een geloof op te leggen? Christus is geen persoon. Christus is het Woord , de werkende uitspraak van God. (Joh 1:1) Dat is geen taalspelletje, dat staat in het Evangelie. Dat de kerk er anders over denkt is mij bekend, maar er staat dan ook geschreven dat de volgeling Christus dient te volgen en niet een kerk. (Lucas 9:23-24)

Wat ik volg is uiteraard de werkende uitspraak van God en niet een of andere persoon. De persoon Jezus is niet meer gezien sedert het jaar 29. Deze werkende uitspraak spreekt God in het hart/ziel, mits het hart niet in beslag is genomen door het boze.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: Gisteren, 20:23
..................De persoon Jezus is niet meer gezien sedert het jaar 29. Deze werkende uitspraak spreekt God in het hart/ziel, mits het hart niet in beslag is genomen door het boze.
M.a.w. wie het niet met jouw visie eens is, jou tegenspreekt, is bezeten door het boze.
Jij niet want jij volgt Christus.
Wil je dan nooit meer zeggen dat je andersmans geloof respecteert Tufkah want dan lieg je :naughty:
Messenger

Bericht door Messenger »

Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 18:33
Messenger schreef: 04 aug 2026, 11:21 Als een gek een aanslag pleegt of dit wil doen dan wordt hij niet door de Bron tegengehouden, mogelijk wel door andere mensen.
In dat geval is jouw bron dus geen liefde. Als je weet dat een gek een aanslag gaat plegen en je doet er niets aan, dan kun je domweg niet spreken van liefde,
Messenger schreef: 02 aug 2026, 13:08
Voor mij is die Bron allesomvattend: een werkelijkheid die niets uitsluit en niemand buiten de cirkel plaatst. Een aanwezigheid die alomtegenwoordig is, zichtbaar in elke vorm van liefde, in elke zoektocht naar identiteit, in elke stap die een mens zet om zichzelf te worden. Tijdens WorldPride Amsterdam voelde die alomtegenwoordigheid bijna tastbaar. De stad leek even een spiegel van wat de Bron al is: veelkleurig, vrij, onbegrensd.
De Bron grijpt nooit in vanwege de vrije wil. Dat een gek een aanslag pleegt op een plek waar iedereen feest viert blijft mogelijk. Veiligheidsdiensten hadden hem al lange tijd in het vizier maar lieten hem een uur voor de aanslag gepleegd werd in de bestelbus stappen, volgden hem niet langer.
Dat_beloof_ik

Messenger schreef: Vandaag, 00:43
Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 18:33

De Bron grijpt nooit in vanwege de vrije wil. Dat een gek een aanslag pleegt op een plek waar iedereen feest viert blijft mogelijk. Veiligheidsdiensten hadden hem al lange tijd in het vizier maar lieten hem een uur voor de aanslag gepleegd werd in de bestelbus stappen, volgden hem niet langer.
Als hij niks doet kan hij niet de bron zijn.
De Bron is almachtig, alziend, alwetend, volmaakt, onsterfelijk en onkwetsbaar.
Als jouw bron almachtig is en zichtbaar in alle liefde, maar niet ingrijpt...
Dan is hij ofwel niet almachtig, ofwel heeft hij niets met liefde.
dat hij vanwege vrije wil niets doet, is een menselijk excuus om dat niet over ogen te moeten zien. Of, zoals je dat in je opening noemde, de menselijke vingerafdruk.
Daarmee is jouw bron niets anders dan andere religies.
Messenger

Bericht door Messenger »

Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 05:03
Messenger schreef: Vandaag, 00:43
De Bron is almachtig, alziend, alwetend, volmaakt, onsterfelijk en onkwetsbaar.
dat hij vanwege vrije wil niets doet, is een menselijk excuus om dat niet over ogen te moeten zien. Of, zoals je dat in je opening noemde, de menselijke vingerafdruk.
De liefde van de Bron maakt de vrije wil mogelijk. Het is een vrije wil omdat de mens individueel of collectief keuzes kunnen maken die liefdeloos zijn. Interventie tegen een individu door een ander of een collectief is evenwel ook mogelijk.
Kyron

Bericht door Kyron »

Messenger schreef: 02 aug 2026, 13:08 In de afgelopen maanden heb ik veel nagedacht over hoe geloof en seksuele diversiteit zich tot elkaar verhouden. Niet als tegenpolen, maar als twee manieren waarop de mens probeert te begrijpen wie hij is en waar hij vandaan komt. In die zoektocht gebruik ik steeds vaker de term de Bron – de Liefdevolle Aanwezigheid die ons draagt zonder voorwaarden, zonder dogma’s, zonder de last van eeuwenoude woorden die voor sommigen te zwaar zijn geworden.

Onlangs zag ik een animatie waarin dertien historische aanwijzingen worden gegeven dat religies door mensen zijn gebouwd. Wat mij daarin raakte, was niet de kritiek, maar de helderheid: religies dragen menselijke vingerafdrukken. Zoals het transcript zegt: “You start seeing human fingerprints everywhere. Not divine fingerprints, human ones.”

Religies ontstaan op specifieke plekken, in specifieke tijden, met specifieke problemen. Ze worden gevormd door klimaat, economie, angst, folklore, politiek. Zoals de video zegt: “They built the best explanation they could using the tools, the politics, the climate, and the folklore available to them at the time.”

Voor mij bevestigt dat juist het onderscheid tussen religie en de Bron. Religies veranderen, splijten, worden herschreven, aangepast, hergebruikt. De Bron is almachtig, alziend, alwetend, volmaakt, onsterfelijk en onkwetsbaar. Religies sterven uit; de Bron niet. Religies botsen; de Bron omvat. Religies worden gecorrigeerd; de Bron is volledig. Religies zijn regionaal; de Bron is universeel.

Tijdens WorldPride voelde ik die Bron sterker dan in welke religieuze structuur ook. In de veelkleurigheid, de vrijheid, de menselijkheid. Het was alsof de stad even liet zien hoe de wereld eruitziet wanneer we elkaar niet beoordelen op vorm, maar ontmoeten in essentie.

De video liet me zien hoe religies worden gebouwd.
WorldPride liet me voelen hoe de Bron zich toont in haar veelkleurige expressie.

Wanneer ik vanuit die Bron kijk, zie ik dat liefde in al haar vormen een uitdrukking is van volmaaktheid. Niet de volmaaktheid van perfectie, maar die van volledigheid: het besef dat de schepping rijker wordt naarmate zij meer stemmen, meer kleuren, meer vormen van menselijkheid toelaat.

Op social media zie ik hoe snel gesprekken verharden. Woorden worden wapens, identiteiten worden muren. Daarom kies ik hier bewust voor een andere toon: geen strijd, geen overtuiging, maar een uitnodiging. Een uitnodiging om te kijken naar wat de Bron ons vandaag misschien wil laten zien: dat inclusie geen moderne trend is, maar een spirituele beweging die al eeuwen in de mensheid aanwezig is — en die tijdens WorldPride even helder zichtbaar werd als een regenboog na regen.

Ik geloof dat we elkaar kunnen vinden wanneer we spreken vanuit nieuwsgierigheid in plaats van angst, vanuit verbinding in plaats van traditie alleen. Misschien ontdekken we dan dat seksuele diversiteit niet tegenover geloof staat, maar er juist een dieper licht op werpt.

Hier de animatie die ik hierboven bespreek : https://www.youtube.com/watch?v=LmtlGCp4OMg
Hallo Messenger,

Religie is een prachtig woord. Het komt van religare: verbinden.

En toch heb ik soms een merkwaardige ervaring. Ik voel me als niet-atheïst geregeld méér verbonden met sommige atheïsten en agnosten dan met mensen die zich luid beroepen op die bron, "het Ware Inzicht" of "de Geest, de geestelijke mens". Waarom? Omdat sommigen van hen vooral bezig zijn met verbinden, terwijl sommige freelance-profeten vooral druk lijken met het uitdelen van spirituele parkeerboetes.

Het fascinerende is dat zowel gelovigen als atheïsten dezelfde valkuil kunnen maken. Sommigen verlaten een religieuze instelling, maar nemen de moraalstok mee en beginnen als freelanceprofeten nóg fanatieker de maat te nemen. Het verschil zit niet in het etiket, maar in de houding.

Wie werkelijk uit een Bron van liefde put, hoeft anderen niet voortdurend de maat te nemen. Een bron lest dorst; ze spuit geen hogedrukreiniger op voorbijgangers.

Daarom vond ik in jouw verhaal misschien niet eens de grootste gedachte dat religies menselijke vingerafdrukken dragen. Dat lijkt me bijna vanzelfsprekend. Alles wat door mensen wordt aangeraakt, krijgt menselijke vingerafdrukken. De interessantere vraag is: laten wij óók vingerafdrukken van mededogen achter?

Ik heb holebi's ontmoet die meer genade uitstralen dan sommige predikers. Ik heb orthodoxe gelovigen ontmoet die warmer en gastvrijer waren dan sommige activisten. En ik heb atheïsten ontmoet die de naastenliefde praktiseerden zonder ooit dat woord te gebruiken. Dat alleen al maakt mij voorzichtig met grote claims over wie "dichter bij de Bron" zou staan.

Misschien is de Bron juist datgene wat zichtbaar wordt zodra wij ophouden elkaar voortdurend te classificeren.

Dan wordt een regenboog geen ideologisch symbool, maar een herinnering dat wit licht pas zichtbaar wordt doordat het zich in vele kleuren breekt. Wie één kleur wegneemt, krijgt geen zuiverder licht, maar juist minder licht.

Misschien is dát wel religie in haar mooiste betekenis: niet zoveel mogelijk mensen hetzelfde maken, maar zoveel mogelijk verschillende mensen met elkaar verbinden.
Laatst gewijzigd door Kyron op 06 aug 2026, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: Vandaag, 12:38
Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 05:03

De liefde van de Bron maakt de vrije wil mogelijk. Het is een vrije wil omdat de mens individueel of collectief keuzes kunnen maken die liefdeloos zijn. Interventie tegen een individu door een ander of een collectief is evenwel ook mogelijk.
Binnen de liefde Gods is juist geen vrije wil mogelijk.