De Taal van Eden: hemels Esperanto of gewoon nog geen woordenboek?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Mullog
Man/Vrouw: M

Re: De Taal van Eden: hemels Esperanto of gewoon nog geen woordenboek?

Bericht door Mullog »

dingo schreef: Vandaag, 00:53
Mullog schreef: Gisteren, 21:25
Zonder tijd hangt hij bewegingsloos boven een in de tijd bevroren water. Dat is niet het beeld wat geschetst wordt. Het bepalen van de tijdseenheid van een dag kan ook beschouwd worden als het opdelen van bestaande tijd in eenheden zoals wij mensen de dag in 24 uur en verder verdeeld hebben.

Punt blijft dat nergens staat dat de tijd geschapen wordt.
Ik heb me in een discussie met een aantal sterrenkundigen me laten overtuigen dat ook zonder de ons bekende tijd gebeurtenissen elkaar kunnen opvolgen. De wetenschappelijke onderbouwing kan ik niet reproduceren (veel te ver buiten mijn vakgebied) maar zij gingen er vanuit dat voor de big bang de ons bekende tijd niet bestond. En aangezien ik de big bang als start van de schepping beschouw is voor mij een geschapen tijd een logisch gevolg.
Punt blijft dat het nergens staat. Volgens mij is het ook dat Genesis voor de schrijvers en hun tijdgenoten beschrijft hoe de wereld is ontstaan. Dat er inmiddels veel meer kennis is en het beeld veranderd is doet daar niks aan af. Als jij de big bang als de schepping beschouwd dan neem je heel veel afstand van de beschreven Gods scheppingsdaad. Voor mij is dat verschil een van redenen voor mijn atheïsme.
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

Mullog schreef: Vandaag, 08:01
dingo schreef: Vandaag, 00:53
Ik heb me in een discussie met een aantal sterrenkundigen me laten overtuigen dat ook zonder de ons bekende tijd gebeurtenissen elkaar kunnen opvolgen. De wetenschappelijke onderbouwing kan ik niet reproduceren (veel te ver buiten mijn vakgebied) maar zij gingen er vanuit dat voor de big bang de ons bekende tijd niet bestond. En aangezien ik de big bang als start van de schepping beschouw is voor mij een geschapen tijd een logisch gevolg.
Punt blijft dat het nergens staat. Volgens mij is het ook dat Genesis voor de schrijvers en hun tijdgenoten beschrijft hoe de wereld is ontstaan. Dat er inmiddels veel meer kennis is en het beeld veranderd is doet daar niks aan af. Als jij de big bang als de schepping beschouwd dan neem je heel veel afstand van de beschreven Gods scheppingsdaad. Voor mij is dat verschil een van redenen voor mijn atheïsme.
Het staat er niet expliciet dat klopt voor de schrijver was het ook geen topic.
Dat ik afstand zou nemen van de scheppingsdaad zie ik toch anders. De bijbel is geschreven voor hele generaties gelovigen elk in hun eigen tijd en cultuur. Om dan te verwachten dat het scheppingsverhaal in 21e eeuwse westerse context en referentiekader in de bijbel zou staan is denk ik niet realistisch. En ook het feit dat ik gelovig ben wil niet zeggen dat ik mijn verstand moet uitschakelen en de kennis van mijn tijd moet negeren. Dus ja ik kom ergens anders uit dan jij. Waarbij ik nog wel agnost zou kunnen zijn maar voor mij zou het volstrekt onlogisch zijn om bij het atheïsme uit te komen.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Dat_beloof_ik schreef: 05 aug 2026, 22:26
Inktvlam schreef: 05 aug 2026, 20:53
Wij wel. Maar het evolutieproces weet nergens van. Toch geven de zintuigen ons precies de informatie die we nodig hebben.
Wat loop je dan te mekkeren over details die ontbreken?
Ik stelde “Deze processen zijn volledig herleidbaar tot een samenspel van zintuigen en hersenen, en als zodanig ook algemeen bekend.”
Jouw commentaar was dat de details daaraan ontbreken.
Dus geef ik aan dat iedereen wel weet dat we kijken met onze ogen, horen met onze oren, ruiken met onze neus, proeven met onze mond en voelen met onze handen en dat onze hersenen die signalen verwerken.

Maar in plaats van toe te geven dat inderdaad meer details niet nodig zijn, omdat iedereen die begrijpt spring je over op iets anders en ga je daarover roeptoeteren.
Maak eerst eens af waar we mee bezig waren.
Ja, maak dat eerst 's af. Waar zijn de details?
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Kyron

Bericht door Kyron »

dingo schreef: Vandaag, 08:58
Dat ik afstand zou nemen van de scheppingsdaad zie ik toch anders. De bijbel is geschreven voor hele generaties gelovigen elk in hun eigen tijd en cultuur. Om dan te verwachten dat het scheppingsverhaal in 21e eeuwse westerse context en referentiekader in de bijbel zou staan is denk ik niet realistisch. En ook het feit dat ik gelovig ben wil niet zeggen dat ik mijn verstand moet uitschakelen en de kennis van mijn tijd moet negeren. Dus ja ik kom ergens anders uit dan jij. Waarbij ik nog wel agnost zou kunnen zijn maar voor mij zou het volstrekt onlogisch zijn om bij het atheïsme uit te komen.
Mooi antwoord, Dingo … en ik proef geen "afstand nemen", eerder een andere lens opzetten. Grappig genoeg raken we hier precies het punt van mijn openingsvraag: jij zegt eigenlijk "de boodschap staat, de historische verpakking is tijdgebonden" …. en dat is voor mij bijna letterlijk het onderscheid tussen "sprookjes zijn niet waar gebeurd, dus waardeloos" versus "sprookjes bevatten een waarheid die niet om historiciteit vraagt". Enige verschil: bij Assepoester hoeft niemand overtuigd te worden dat de koets écht een pompoen was. 😊
Mullog

Bericht door Mullog »

Het is ook niet de enige reden waarom atheïst ben. Gezien dat we overeenstemming hebben dat het er niet staat laat ik het hierbij.
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

Mullog schreef: Vandaag, 13:26
Het is ook niet de enige reden waarom atheïst ben. Gezien dat we overeenstemming hebben dat het er niet staat laat ik het hierbij.
We hebben overeenstemming dat het er niet letterlijk staat :). Maar verder prima. We kunnen het altijd nog een andere keer hebben over de andere redenen dat je atheïst bent.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Inktvlam schreef: Vandaag, 10:28
Dat_beloof_ik schreef: 05 aug 2026, 22:26

Wat loop je dan te mekkeren over details die ontbreken?
Ik stelde “Deze processen zijn volledig herleidbaar tot een samenspel van zintuigen en hersenen, en als zodanig ook algemeen bekend.”
Jouw commentaar was dat de details daaraan ontbreken.
Dus geef ik aan dat iedereen wel weet dat we kijken met onze ogen, horen met onze oren, ruiken met onze neus, proeven met onze mond en voelen met onze handen en dat onze hersenen die signalen verwerken.

Maar in plaats van toe te geven dat inderdaad meer details niet nodig zijn, omdat iedereen die begrijpt spring je over op iets anders en ga je daarover roeptoeteren.
Maak eerst eens af waar we mee bezig waren.
Ja, maak dat eerst 's af. Waar zijn de details?
Dat leg ik net uit in de tekst die je van mij citeerde.
Jij denkt dat het allemaal erg ingewikkeld is, maar dat is het niet.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)