Petra schreef: Gisteren, 09:30
umit schreef: 19 sep 2026, 10:59
Deze vraag illustreert heel goed dat jij het begrip "Almachtig" niet begrijpt.
Een God die Almachtig is, heeft geen begin en geen eind.
Hij leeft buiten de tijd en is dus niet op een gegeven moment ontstaan.
Een God waarvan zijn bestaan afhankelijk is van een bepaalde kans, is niet afhankelijk.
Ik denk dat jij mijn vergelijking niet helemaal goed begrijpt.
Wat ik bedoel is…
Als je toestaat dat er één werkelijkheid kan bestaan zonder externe verklaring (God) waarom kan de eeuwige werkelijkheid dan niet het universum zelf zijn? (Niet eens almachtig of alwetend en dus qua kans eenvoudiger dan God)
İk weet juist wel wat jij probeert te zeggen.
Die discussie hebben we uitgebreid gevoerd hier.
Het probleem is als volgt:
Een oneindige reeks aan afhankelijkheden is niet mogelijk.
Dus moet ons universum een begin hebben gehad. Wetenschappers komen dus met de big bang theorie.
Dat het universum is ontstaan uit een singulariteit. Een zeer klein volume met een zeer grote dichtheid.
Maar omdat ook dat materie is en in het fysische bereik ligt kan je je afvragen waar dat vandaan komt en wat de oorzaak van die big bang is geweest.
Dus het absolute begin mag niet iets fysisch zijn...moet dus in het matafysische bereik liggen, wat geldt als "wetenschappelijk niets"...aangezien het metafysische buiten beschouwing wordt gehouden in de wetenschap.
Bovendien kan je concluderen dat omdat het begin niet afhankelijk is van een oorzaak, moet het dus een beslissing of bewuste keuze zijn geweest.
Dat zijn twee duidelike aanwijzingen voor God.