Inderdaad. Toch zie ik in die hoofdstukken in Romeinen onderscheid in de werken der wet waar het hier over gaat en de werken des geloofs. Steeds maak ik in al mijn postings duidelijk dat rechtvaardiging tot stand komt op grond van geloof en nooit op grond van de werken der wet dan wel over afkomst. Het wordt voor mij ook een herhaling van zetten.Adinomis schreef:Het lijkt me niet aannemelijk dat OT gelovigen voor de "witte troon" naar de werken geoordeeld zullen worden. (Ze staan wel in het boek des levens.) In Openbaring 20:12 staat dat daar de mensen naar hun werken geoordeeld worden. En in Rom. 4:2 staat: Immers, als Abraham uit werken gerechtvaardigd is, heeft hij iets om zich op te beroemen, maar niet bij God. Hij is gerechtvaardigd uit het geloof, net zo als Abel, Henoch, Noach, Sara, Izak, Jacob, Mozes, Rachab, Gideon, Barak, Simson, Jefta, David en Samuel en de profeten. (Zie Heb.11)
Romeinen 3 bevestigt dat er geen rechtvaardigheid op grond van wet en werken en afkomst. Het nut van de besnijdenis van de Jood wordt hier ook duidelijk in de eerste versen van dit hoofdstuk.
Ook dat is heel vaak gezegd. Wedergeboorte is alleen mogelijk nà de opstanding van Christus en heeft alles te maken met de inwoning van de Heilige Geest, de tekst die ik erbij heb aangehaald is dat de Heilige Geest niet eerder gegeven kon worden aan de gelovige nadat de Here Jezus verheerlijkt werd.Adinomis schreef:AIs er een tegenstelling of verschil als we het hebben over rechtvaardig zijn in Gods ogen en wedergeboorte? Rom. 4:3 zegt; En Abraham geloofde God, en het is hem tot gerechtigheid gerekend. dat was een verwijzing van Gen. 15:6. Beide termen worden gebruikt als de vrucht van het geloof. Abraham ontmoette in Melchizedek de Zoon van God en ze deelden samen brood en wijn. Dat brood wierp zijn schaduw vooruit naar het lichaam van Christus, dus naar het beeld van de gemeente. De wijn is het beeld van het verbond in het bloed:
Dat staat er heel duidelijk.
Dus er is wel degelijk onderscheid tussen de OT gelovigen dus onder het oude verbond met een totaal andere functie van de Geest Gods, het is Dezelfde Geest, maar ik noem het voor de duidelijkheid onder het oude verbond de Geest Gods en onder het NIeuwe Verbond de andere Trooster.
Rechtvaardig rekenen is een vrucht van geloof en onder het nieuwe verbond komt er een dimensie bij en dat is de vrucht namelijk de Heilige Geest en daarom spreekt Galaten over de vruchten van de Geest.
Brood en wijn spreken over het nieuwe verbond dat is juist maar niet naar de kruisiging maar naar de opstanding. Wij zijn één brood deelachtig geworden nà de opstanding want het gaat om de wijn van het NIEUWE verbond en de Heer stierf onder het oude verbond en dat bloed vloeide weg.
Dat ging niet de hemel in. Ik denk dat we hier hetzelfde zeggen met andere eigen woorden.
Wedergeboorte en inwoning van de Heilige Geest was niet bekend, lees over Nicodemus en lees de vraag van de discipelen die zeiden: "Heer wij wisten niet eens dat er een Heilige Geest bestond? " Beetje ook met eigen woorden en als er één zou moeten weten wat wedergeboorte was dan was dat de overste leidsman van Israël.
Hij was niet dom, hij kon het blijkbaar niet weten. Wedergeboorte in relatie tot de Heilige Geest was onbekend. "Overmits Jezus nog niet verheerlijkt was".
De eerste opstanding zal gefaseerd plaatsvinden, 1 Cor. 15:23 “Maar ieder in zijn eigen rangorde: Christus als Eersteling, vervolgens die van Christus zijn bij zijn komst”. ( parousia) voor de Gemeente.