Adinomis schreef:Dit is een reactie op het bericht van Veritas Illustrat in het topic "Zijn er wijzigingen in de Bijbeltekst aangebracht?"
Maar steeds die kritiek op Israël alsof dat volk heeft afgedaan klopt niet.
Dat zul je mij ook niet horen beweren: dat Israël als volk heeft afgedaan.
En over hun val zegt hij:
Paulus schreef: Rom. 11:11 Ik zeg dan: Zijn zij soms gestruikeld met de bedoeling dat zij vallen zouden? Volstrekt niet! Door hun val echter is de zaligheid tot de heidenen gekomen om hen tot jaloersheid te verwekken. 12 Als dan hun val voor de wereld rijkdom betekent en het feit dat zij achteropkomen rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid!
Deze tekst zegt enkel maar, dat er geen verschil meer is tussen het ene volk (Israël) en het andere volk (de heidenen) als het gaat om het Evangelie. Sterker nog: de val van Israël was juist nodig om het principe van genade voor ieder volk te laten gelden. Geen enkel volk kan zich daarom nog beroemen op afkomst. Ook Israël dus niet.
En als je twijfelt aan de liefdesverklaring van God voor Zijn volk is het goed
deze opsomming te lezen.
[/quote]
Het is een slecht gebruik om te verwijzen naar de schrijfsels van anderen. In feite is het een drogreden om dat wat een ander schrijft te gebruiken als argument.
Daarbij ga je opnieuw te kort door de bocht als je stelt dat God per definitie van Israël houdt. Dat wordt nu juist in de Schrift ontkent: "Want niet hij is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dat is besnijdenis wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, maar hij is een Jood, die het in het verborgen is, en de ware besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God". Er is dus een onderscheid tussen de ene Jood en de andere Jood op grond van het geloof. Dat verschil is zelfs zodanig, dat heidenen die van nature niet tot het aardse Joodse volk horen, toch deel kunnen uitmaken van het hemelse Joodse Volk.
Dat laatste volk, het hemelse Joodse volk, is het enige volk dat God liefheeft. In het OT wordt dit 'hemelse Joodse volk' ook wel 'een rest' genoemd. Het maakte onderdeel uit van het aardse volk, maar stelde juist onder het OT maar weinig voor. Dit volk(sdeel) werd zelfs 'onvruchtbare' genoemd.
De val van het (religieuze) aardse Israël was nodig, zodat het heil in Christus óók voor dat volk beschikbaar was. Daarom zegt Paulus in Romeinen 11:14
"dat ik zo mogelijk de naijver van mijn vlees [en bloed] mocht opwekken, en enigen uit hen behouden".
Hun val is het gevolg van hun ongehoorzaamheid Romeinen 11:32
Want God heeft hen allen (Jood en heiden) onder ongehoorzaamheid besloten, om Zich over hen allen (Jood en heiden) te ontfermen. De reden geeft Paulus in de verzen er voor: Romeinen 11:30-31
"Want evenals gij (heidenen) eertijds aan God ongehoorzaam waart, maar nu ontferming hebt gevonden door hun (Israëls) ongehoorzaamheid, zo zijn ook dezen (de Jood) nu ongehoorzaam geworden, opdat door de u (heidenen) betoonde ontferming ook zij (de jood) thans ontferming zouden vinden".
Hierbij is geen ruimte voor roem. Zowel niet bij de Jood als niet bij de heiden; allen zijn immers 'besloten onder de gehoorzaamheid'. Dit neemt echter niet weg, dat hetgeen het volk is overkomen voor iedereen (óók voor de gelovige! Jood) ten voorbeeld is. Het geestelijke volk Israël, dat onder het OT maar een zieltogend en kwetsbaar bestaan leidde, is onder het nieuwe verbond volledig vrijgemaakt (in Christus) en brengt vrucht voort. Zowel onder het 'oude' volk Israël als onder de heidenen. Daarom zegt Paulus 'en aldus zal gans Israel (het hemelse, bestaande uit Joden en heidenen) behouden worden',
Op grond van die ongehoorzaamheid is echter de gedachte dat het aardse en natuurlijke volk Israël op een bepaald moment alsnog tot bekering komt, niet reëel. Net als de heiden heeft ook de Jood tot op heden de gelegenheid zich te bekeren, want Handelingen 15:21
"Want Mozes heeft van oude tijden af in elke stad (mensen) die hem prediken, want hij wordt elke sabbat in de synagogen voorgelezen". Als hij luistert naar hetgeen Mozes hem vanuit de Schriften vertelt en zich bekeert tot de Christus komt het met hem helemaal in orde. 2 Corinthiërs 3:14-16
"Maar hun gedachten werden verhard, want tot op heden blijft diezelfde bedekking bij het lezen van het Oude Testament, zonder te worden weggenomen. Die (bedekking) wordt tenietgedaan in Christus. Ja, tot op heden ligt er, wanneer Mozes gelezen wordt, een bedekking op hun hart. Maar wanneer het (het hart!) zich tot de Heere bekeert, wordt de bedekking weggenomen".
En zo is er geen onderscheid meer tussen de heiden en de Jood. Het in stand houden van het verschil (de wet en de besnijdenis) is gekunsteld en doet het volk Israël in feite geen goed. De gemeenschappelijke ongehoorzaamheid wordt daarmee op illegale wijze opgeheven, omdat de Jood daardoor geen reden meer ziet om zich te bekeren. Hij denkt nog steeds te behoren tot een uitverkoren volk, terwijl God in Christus juist het onderscheid (uitverkoren en niet-uitverkoren) heeft opgeheven, door 'allen onder de gehoorzaamheid te besluiten'.
De vraag aan is dan nu: wordt het volk Israël nu nog op enig punt tekort gedaan?