Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
HarryK
Man/Vrouw: M

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door HarryK »

callista schreef:
HarryK schreef:
callista schreef:De meeste gelovigen willen God niet afvallen en komen dan met allerlei excuses etc...., terwijl heel duidelijk is dat er hier oneerlijkheid en onrechtvaardigheid in het spel is......[als dat zo willekeurig zou gaan]....
Ik heb het weleens vergeleken met dat diegenen aan een vorm van het Stockholm-Syndroom lijden....
En ik heb daarna aangetoond dat die vergelijking onjuist en beledigend s.
Prima Harry, dat is dan jouw visie [mening]
Daar heb je ook recht op....

Overtuigd heb je me niet.. ;)
Bovendien zou ik me als ik jou was niet zo gauw beledigd voelen....dat heeft er niets mee te maken n.l.
Maar als iets hard binnenkomt en confronterend is kan ik me dat ook wel weer voorstellen als reactie..... :w
Van (symptomen voor) "Stockholm syndroom" zijn duidelijke beschrijvingen.
Ik heb aangetoond dat die niet opgaan voor gelovigen.
Dat zit niet op het niveau van "een mening", maar op het niveau van waarheid en leugen.

En dat je mensen 'syndromen' toeschrijft die niet juist zijn,
heeft niks te maken met beledigd "voelen", maar met beledigd "worden".
Psalm 1:1
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

JW88 schreef:Ik heb je anders nog niet zien reageren op mijn laatste post mbt jou hier, en de diepere uitleg van die wonderbaarlijke genezing die je hebt meegemaakt in jouw omgeving, dus ik zou zeggen begin daar eens mee.
Ik heb je steeds uitgebreid geantwoord. En over die wonderbaarlijke genezing ga ik verder niets zeggen. Dat is een privézaak.
"Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist" (David Ben-Gurion).
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
BdO

Bericht door BdO »

JW88 schreef:
Inktvlam schreef:
JW88 schreef:Ik heb op al je vragen antwoord gegeven, maar jij niet op die van mij....

Wat een leugenaar.

JW88 schreef:wetenschap is 100% de realiteit.
Ik zag Diederik Stapel gisteren nog op tv. De fraudeur. De onderzoekscommissie moest constateren dat de reviewers van zijn werk jarenlang hadden zitten slapen.
Frank van Kolfsschoten schreef het boek Ontspoorde wetenschap.
De vervalste embryotekeningen van Ernst Haeckel worden gewoon nog gebruikt. Ook Richard Dawkins heeft ze gebruikt. Al in 1874 werd Haeckel door collega's van bedrog beschuldigd. Voor dat bedrog werd Haeckel ook nog beloond met allerlei prijzen. Die zelfde vervalste embryotekeningen worden nog steeds gebruikt in de huidige leerboeken van evolutionaire biologie. Men weet dus al meer dan honderd jaar dat die tekeningen vervalst zijn en ze worden domweg nog steeds gebruikt! Stephen Jay Gould noemde dat ooit de academische versie van moord.
Als je je verdiept in de evolutietheorie kom je de ene leugen na de andere tegen.
http://www.evolutionnews.org/2009/10/st ... 26411.html
http://www.evolutionnews.org/2012/11/sk ... 66381.html
Ik heb je anders nog niet zien reageren op mijn laatste post mbt jou hier, en de diepere uitleg van die wonderbaarlijke genezing die je hebt meegemaakt in jouw omgeving, dus ik zou zeggen begin daar eens mee.
Het lijkt mij dat jij eerst inhoudelijk op Inktvlams argumenten in moet gaan. En niet alleen maar roepen dat je zijn vragen hebt beantwoordt. Dat heb je absoluut niet, en ik ben niet de enige die dat opvalt. De gene die achterstallig werk heeft op dit vlak ben jij, niet Inktvlam. Pas als je daar mee klaar bent is het gepast om over iets nieuws te beginnen en Inktvlam daar vragen over te stellen.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Dessa
Man/Vrouw: V

Bericht door Dessa »

vrolijke schreef:
Dessa schreef:
vrolijke schreef:
Dessa schreef:Als iemand genezen is zonder dat er een dokter aan te pas is gekomen moet er wel iets anders gebeurd zijn en dat die dingen gebeuren is gewoon een feit en er zijn zat verhalen van mensen die genezen zijn na gebed.
Ik heb 10 jaar lang pukkeltjes in mijn gezicht gehad.
5 huiddokters heb ik geraadpleegd. Tot slot heb ik er mee geleefd, tot ze vanzelf zijn weggegaan.
Als ik zou gebeden hebben, zou men het aan dat gebed toegeschreven hebben.
Zo werken "gebedsgenezingen".
Dat kan zo ook gebeuren ja, er zijn echt ontelbaar veel mogelijkheden voor genezing maar het ene hoeft het andere niet uit te sluiten.
Maarr; hoe grondiger een "wondergenezing" onderzocht wordt, hoe minder tot geen enkele er over blijft.
Ik bedoelde hier niet alleen wondergenezingen in de vorm van gebedsgenezing, het is maar wat je een wonder wilt noemen ook ;)
BdO

Bericht door BdO »

Dessa schreef:
BdO schreef:In plaats van gezellig samen speculeren, theorietjes knutselen, samen ergens op te hopen, en elkaar af en toe te gunnen dat men datgene waarop men hoopt als een feit formuleert..
Lastige hierbij is dat wat de 1 gezellig knutselen en speculeren vindt de ander totaal anders kan ervaren, hoe jij het hier stelt zou ideaal zijn.
Geloven in God wordt ook wel eens "de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet" genoemd en die uitspraak kan ook al als zwaar irritant gezien worden door andersdenkenden/andersgelovenden en "christenen" kunnen het weer als spotten zien als dingen in de bijbel bepraat worden die anders gaan dan ze gewend zijn oid, dan is het een kunst om in een goed en vooral liefdevol gesprek te blijven waarbij de ander vrijgelaten wordt in zijn/haar denken.
Tja, ideaal, ideaal.... Ik zou zeggen: minimumdoelstelling. Gewoon tenen intrekken en ophouden met gemekker over spotten, beledigen, etc. Juist voor wie de waarheid kent zou een foutieve bewering niet al te bedreigend hoeven te zijn.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Dessa

Bericht door Dessa »

BdO schreef:
Dessa schreef:
BdO schreef:In plaats van gezellig samen speculeren, theorietjes knutselen, samen ergens op te hopen, en elkaar af en toe te gunnen dat men datgene waarop men hoopt als een feit formuleert..
Lastige hierbij is dat wat de 1 gezellig knutselen en speculeren vindt de ander totaal anders kan ervaren, hoe jij het hier stelt zou ideaal zijn.
Geloven in God wordt ook wel eens "de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet" genoemd en die uitspraak kan ook al als zwaar irritant gezien worden door andersdenkenden/andersgelovenden en "christenen" kunnen het weer als spotten zien als dingen in de bijbel bepraat worden die anders gaan dan ze gewend zijn oid, dan is het een kunst om in een goed en vooral liefdevol gesprek te blijven waarbij de ander vrijgelaten wordt in zijn/haar denken.
Tja, ideaal, ideaal.... Ik zou zeggen: minimumdoelstelling. Gewoon tenen intrekken en ophouden met gemekker over spotten, beledigen, etc. Juist voor wie de waarheid kent zou een foutieve bewering niet al te bedreigend hoeven te zijn.
Ben ik met je eens en daarom zou het ideaal zijn als iedereen dat zou kunnen van alle kanten :)
JW88

Bericht door JW88 »

BdO schreef:
JW88 schreef:
Inktvlam schreef:
JW88 schreef:Ik heb op al je vragen antwoord gegeven, maar jij niet op die van mij....

Wat een leugenaar.

JW88 schreef:wetenschap is 100% de realiteit.
Ik zag Diederik Stapel gisteren nog op tv. De fraudeur. De onderzoekscommissie moest constateren dat de reviewers van zijn werk jarenlang hadden zitten slapen.
Frank van Kolfsschoten schreef het boek Ontspoorde wetenschap.
De vervalste embryotekeningen van Ernst Haeckel worden gewoon nog gebruikt. Ook Richard Dawkins heeft ze gebruikt. Al in 1874 werd Haeckel door collega's van bedrog beschuldigd. Voor dat bedrog werd Haeckel ook nog beloond met allerlei prijzen. Die zelfde vervalste embryotekeningen worden nog steeds gebruikt in de huidige leerboeken van evolutionaire biologie. Men weet dus al meer dan honderd jaar dat die tekeningen vervalst zijn en ze worden domweg nog steeds gebruikt! Stephen Jay Gould noemde dat ooit de academische versie van moord.
Als je je verdiept in de evolutietheorie kom je de ene leugen na de andere tegen.
http://www.evolutionnews.org/2009/10/st ... 26411.html
http://www.evolutionnews.org/2012/11/sk ... 66381.html
Ik heb je anders nog niet zien reageren op mijn laatste post mbt jou hier, en de diepere uitleg van die wonderbaarlijke genezing die je hebt meegemaakt in jouw omgeving, dus ik zou zeggen begin daar eens mee.
Het lijkt mij dat jij eerst inhoudelijk op Inktvlams argumenten in moet gaan. En niet alleen maar roepen dat je zijn vragen hebt beantwoordt. Dat heb je absoluut niet, en ik ben niet de enige die dat opvalt. De gene die achterstallig werk heeft op dit vlak ben jij, niet Inktvlam. Pas als je daar mee klaar bent is het gepast om over iets nieuws te beginnen en Inktvlam daar vragen over te stellen.
Pagina 11 bovenaan, daar staat alles, dat hebben jullie blijkbaar gemist...
Vertrokken user_2

Bericht door Vertrokken user_2 »

Piebe schreef:Het evangelische christendom is een goeie atheïsten-fabriek.
:lol:
BdO

Bericht door BdO »

JW88 schreef:
BdO schreef: Het lijkt mij dat jij eerst inhoudelijk op Inktvlams argumenten in moet gaan. En niet alleen maar roepen dat je zijn vragen hebt beantwoordt. Dat heb je absoluut niet, en ik ben niet de enige die dat opvalt. De gene die achterstallig werk heeft op dit vlak ben jij, niet Inktvlam. Pas als je daar mee klaar bent is het gepast om over iets nieuws te beginnen en Inktvlam daar vragen over te stellen.
In mijn view staat daar een bericht van Vrolijke. Je kunt de exacte link naar een bericht geven door bij het betreffende bericht op het piepkleine briefsymbooltje onder "Re:" te klikken met de rechtermuisknop, en dan te kiezen "copy shortcut", en dan vervolgens in je bericht te plakken.

En anders quote hem gewoon nog een keer, dan gaat het me ook wel lukken om te vinden welk bericht jij nou bedoelt.
JW88

Bericht door JW88 »

BdO schreef:
JW88 schreef:
BdO schreef: Het lijkt mij dat jij eerst inhoudelijk op Inktvlams argumenten in moet gaan. En niet alleen maar roepen dat je zijn vragen hebt beantwoordt. Dat heb je absoluut niet, en ik ben niet de enige die dat opvalt. De gene die achterstallig werk heeft op dit vlak ben jij, niet Inktvlam. Pas als je daar mee klaar bent is het gepast om over iets nieuws te beginnen en Inktvlam daar vragen over te stellen.
In mijn view staat daar een bericht van Vrolijke. Je kunt de exacte link naar een bericht geven door bij het betreffende bericht op het piepkleine briefsymbooltje onder "Re:" te klikken met de rechtermuisknop, en dan te kiezen "copy shortcut", en dan vervolgens in je bericht te plakken.

En anders quote hem gewoon nog een keer, dan gaat het me ook wel lukken om te vinden welk bericht jij nou bedoelt.
Correctie pagina 12 bovenaan
Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

Dit forum heet "geloofsgesprek" ipv " nietgelovigenbabbel".
op de website staat:
"Houd er wel rekening mee, dat dit primair een christelijk forum is, en dat kritiek op het christendom die niet onderbouwd is, niet wordt geaccepteerd."

In deze draad zie ik de TS niet anders doen dan schoppen tegen het christendom in haar volle breedte en ik verzoek daarom de crew om deze draad te sluiten.

Mensen als Callista en Zolderworm hebben nog enige vorm van inlevingsvermogen, de TS heeft dat nadrukkelijk niet. Grijp dan gewoon in als crew.

Deze draad past niet binnen de oorsprong van het forum en de opzet van het geheel.
Mijn advies: dumpen dit soort draden.
Het voegt niets toe aan het gesprek over geloof noch aan de opbouw van het forum.
JW88

Bericht door JW88 »

Riemer schreef:Dit forum heet "geloofsgesprek" ipv " nietgelovigenbabbel".
op de website staat:
"Houd er wel rekening mee, dat dit primair een christelijk forum is, en dat kritiek op het christendom die niet onderbouwd is, niet wordt geaccepteerd."

In deze draad zie ik de TS niet anders doen dan schoppen tegen het christendom in haar volle breedte en ik verzoek daarom de crew om deze draad te sluiten.

Mensen als Callista en Zolderworm hebben nog enige vorm van inlevingsvermogen, de TS heeft dat nadrukkelijk niet. Grijp dan gewoon in als crew.

Deze draad past niet binnen de oorsprong van het forum en de opzet van het geheel.
Het voegt niets toe aan het gesprek over geloof noch aan de opbouw van het forum.
Wat een belachelijke uitspraak! heb je ooit gehoord van de vrijheid van meningsuiting? Mag ik zeggen wat ik denk over het christendom aub! Ik onderbouw het wel degelijk, dat jou dat niet bevalt en dat jij je snel beledigd voelt daar kan ik niks aan doen. Ik zeg wat ik denk, misschien dat meer mensen in de wereld dat eens zouden moeten doen.
Laatst gewijzigd door JW88 op 15 sep 2014, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
JW88

Bericht door JW88 »

Ik heb het maar ff gekopieerd van pagina 12, het quoten daar ging niet helemaal goed. Schuingedrukt is Inktvlam.

Een grijsaard achter een rollator is dat ook survival of the fittest?
Oorverdovende nietszeggendheid die “survival of the fittest”.
Bij survival of the fittest overleven de “fittest”. Wie zijn de “fittest”? Degenen die overleven !! :smile:
Of deze: de fittest produceren het meeste nageslacht. En wie zijn de fittest? Degenen met het meeste nageslacht.
Ik geloof niet dat er veel biologen zijn die nog geloven in “struggle for life”. Ze zoeken de oorzaken van evolutionaire veranderingen in de wondere wereld van het DNA. Maar over het ontstaan van die biochemische systemen hebben ze geen idee.

Natuurlijk bestaat ''survival of the fittest'' dat kan zelfs jij niet ontkennen. In de natuur pakken bijvoorbeeld leeuwen veel eerder zwakkere, oude en zieke dieren dan fitte gezonde dieren. De mens heeft geen natuurlijke vijanden (alleen zichzelf), dus in die zin gaat het niet op, maar in de maatschappij heerst ook een ''survival of the fittest'' wacht dat je van al die derde wereld landen?

Heb je ook de reacties daaronder gelezen? Niemand is echt onder de indruk van die zogenaamde bewijzen.

Wel een erg makkelijke reactie...die feiten liegen er niet om, dit is gewoon bewezen en aangetoond.

Een paar miljoen op de bank rendeert ook, maar daarom heb ik het nog niet. Het zou wel prettig zijn dat de zaken waarvan je voordeel hebt, dat je die ook krijgt toebedeeld van moeder natuur. Zoals een derde hand of ogen in je rug. Maar zo werkt dat niet. Ergens voordeel van hebben is iets anders dan iets laten ontstaan. De vraag blijft nog steeds overeind hoe het kan ontstaan.

Het ontstaat door genetische aanpassing door vele generaties heen, door het beste te creëren voor de leefomgeving en levensstijl van een bepaald dier, waarmee in dat dier het beste rendeert (zo heeft een ijsbeer bijvoorbeeld vliezen tussen zijn tenen om beter te kunnen zwemmen)

Heb je nog plannen om een antwoord te bedenken? Verzin 's wat. Bij een leeg levenloos heelal is er niks “gewoon” of “natuurlijk”. De grote vraag voor de evolutionist blijft hoe seksuele reproductie is ontstaan.

Seksuele reproductie is ontstaan met als doel de continuïteit van soorten te waarborgen, ik snap niet wat daar zo moeilijk aan te begrijpen is? Hoe het proces zelf is ontstaan weet natuurlijk niemand, dat zit gewoon in het DNA van levende wezens.

Ik ontken toch nergens dat organismen zich niet aan kunnen passen. Van chihuahua tot Deense dog is er zelfs een grote variatie mogelijk. Maar voor die aanpassingen zijn wel bepaalde mechanismen nodig, zoals epigenetische mechanismen om dat te verwezenlijken. Als we evo's moeten geloven heeft evolutie zijn eigen mechanismen gecreëerd om vervolgens daarmee nog meer evolutie te bedrijven. :smile:
Pierre Paul Grassé, zoöloog, die president was van de Franse Academie van Wetenschappen, een man met een encyclopedische kennis en schrijver van een 28-delige leerboek van de zoölogie, beweerde al dat variaties binnen soorten niets te maken hebben met evolutie, ze zijn niet meer dan fluctuaties rond een stabiel genotype, een zaak van een kleine ecologische aanpassing.

En nog steeds heb je niet de vraag beantwoord waarom je bijvoorbeeld een leeuw met een tijger kan kruisen als volgens jou geen enkele diersoort genetisch met elkaar over een komt of dezelfde voorvader heeft. Chihuahua en Deense dogs zijn gefokt door mensen, dat is geen natuurlijk proces, slecht voorbeeld. Ecologische aanpassingen hebben inderdaad te maken met het verschil in sommige ondersoorten (zoals bijvoorbeeld een Siberische en een Bengaalse tijger) De wereld veranderd ook steeds, miljarden jaren geleden was de samenstelling van de atmosfeer veel anders dan nu, alleen om die reden al moeten diersoorten evolueren om zich aan te passen aan de omgeving.

Ga je nou weer beginnen over donder en bliksem? Elke bevinding roept weer nieuwe vragen op. Hooguit verandert er iets aan de vraagstelling. Maar je wou toch niet beweren dat wetenschap religie ontkracht heeft?

Ja ik kan er niks aan doen dat, dat voorbeeld niet in jouw straatje past. In dat voorbeeld wordt religie toch ontkracht door wetenschap of niet dan? Ja absoluut heeft wetenschap religie ontkracht, ik zou je willen adviseren om eens naar Richard Dawkins en Christopher Hitchens te kijken die kunnen jou nog een hoop leren.

Alleen dit voorbeeld al:

Heel wat jongeaardecreationisten nemen de bijbel letterlijk en stellen dat de aarde niet ouder dan 10.000 jaar kan zijn. Het bekendste voorbeeld is de analyse van James Ussher (1581 – 1656), de aartsbisschop van Armagh (Ierland). Op basis van de bijbel rekende hij uit dat de Aarde geschapen werd op 23 oktober 4004 voor Christus. Als men uitgaat van een jonge aarde hebben mensen en dinosauriërs samen geleefd. Het Creation Museum in Kentucky laat bijvoorbeeld taferelen zien van mensen en dinosauriërs die vredig naast elkaar leven.
http://www.scientias.nl/creationistisch ... hten/97287

Wat een grap!

Zoek en gij zult vinden, zegt de bijbel. Dus zoek uit hoe het zit. Ook in de islam en het moderne hindoeïsme en boeddhisme speelt Jezus een belangrijke rol. In Madras (India) is een soort christelijk hindoeïsme ontstaan. Zelfs onder niet-gelovigen bestaat grote sympathie voor Jezus. Het is duidelijk dat Jezus een grote inspiratiebron is voor zeer velen. Met het navolgen van Jezus kun je nooit fout zitten. Ik zou niet weten wat er fout is aan God en de naaste lief te hebben. Uiteindelijk gaat het niet om de juiste kennis, hoewel ook belangrijk, maar om de juiste liefde. God ziet alleen het hart aan. En ook in het hiernamaals kun je nog verder ontwikkelen. Maar de aarde is toch de belangrijkste leerschool.

Hmm zwak antwoord, je gaat helemaal niet in op wat ik zeg... Misschien vind je het zelf ook wel heel toevallig dat het christendom zogenaamd alles bij het juiste eind heeft. Nogmaals er kan maar 1 religie 100% gelijk hebben, of geen 1 natuurlijk.... meerder opties zijn er niet!

Ik ken daadwerkelijk zo'n geval in mijn omgeving.

Hier reageer ik even opnieuw op aangezien Inktvlam aan aangegeven heeft dat hij niet wil zeggen waar het over gaat, dat is ook wel weer heel makkelijk natuurlijk, zeggen dat je zo'n geval kent maar niet zeggen wat, zo leg je direct de discussie lam...
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik lees in dit topic nogal eens uitspraken "...dat God je kan treffen met bepaalde ziekten of aandoeningen of rampspoed"... maar dat is een halve waarheid. Er staat zeker in Jesaja, 45 : "Ik maak de vrede en schep het kwaad , , ik formeer het licht en schep de duisternis, "Ik de Here doe al deze dingen"..
Het kwaad staat hier tegenover vrede en zou dus geen moreel kwaad zijn maar een ongeluk of onheil als gevolg van Gods oordeel over de zonde.
Hier staat duidelijk tegenover het kwaad, het begrip vrede en er staat niet het woordje "goed". Er staat niet, IK maak het goede en schep het kwaad. Daarom zegt Job:"Zouden wij het goede van God aannemen en het kwade niet?"
En zegt Jeremia in Klaagliederen 3 vers 38 "Wie zegt wat, het welk geschiedt zo het de Heere niet beveelt".
Maar al deze teksten spreken over het onheil over het volk Israël ten tijde van het oude verbond. Zie ook Amos 3 vers 6.
Waar het hele hoofdstuk schrijft over oorzaak en gevolg.

In het kader van de bedelingen zien wij toch als NT gelovigen dat er een kentering is gekomen na de dood en opstanding van de Here Jezus?
Althans dat zouden we zien, wat toen brak de tijd van genade aan die verscheen aan alle mensen.
Bovendien kunnen we zien dat de god dezer eeuw in zijn uiterste volheid en inspanning de mens aan het verdelgen is, omdat hij weet dat zijn tijd kort is.
Daar hoef je niet eens geen gelovige voor te zijn.
Dus het kwaad wat de mens overkomt in deze bedeling is niet van God, God bemoeit zich niet met de wereld en de ziekte die mij overkomt even als voorbeeld zie ik helemaal niet als een rampspoed van God in mijn leven, het komt niet eens in mij op en zo braaf en vroom ben ik niet hoor.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 15 sep 2014, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Dessa

Bericht door Dessa »

Even voor de duidelijkheid voor mensen die dit begrip niet kennen, de "god dezer eeuw" wordt in de bijbel de grote tegenstander van God genoemd, satan dus.

JW88 schreef:Wat een belachelijke uitspraak! heb je ooit gehoord van de vrijheid van meningsuiting? Mag ik zeggen wat ik denk over het christendom aub!
De manier waarop iemand zijn/haar mening uit is wel heel belangrijk en er zijn wel grenzen natuurlijk.
BdO

Bericht door BdO »

op de website staat:

Beetje kerks :lol:, de ROEP om ingrijpen. Een forum als avondmaal, dan kan je ergens van af gehouden worden :lol:.

Tja, of Callista meer inlevingsvermogen heeft dan JW88.... is in ieder geval niet waar het om gaat.

Bij het criterium of kritiek wel of niet onderbouwd is moet je denk ik meewegen of iemand z'n best doet om te onderbouwen. Ik denk dat JW88 in ieder geval op zijn manier zijn best doet. En hoe zit het met jouw inlevingsvermogen, @Riemer?

Ingrijpen zou natuurlijk zonde zijn. Het is niet nodig, en het werkt vanuit alle gezichtspunten averrechts. Laat JW88 gewoon lekker schoppen, dat is voor iedereen het best. God kan gelukkig voor zichzelf opkomen, en bovendien kan God een en ander vast iets beter in een context plaatsen, dus daarbij kan Riemer denk ik beter iets anders gaan doen dan roepen om ingrijpen.
JW88

Bericht door JW88 »

BdO schreef:
op de website staat:

Beetje kerks :lol:, de ROEP om ingrijpen. Een forum als avondmaal, dan kan je ergens van af gehouden worden :lol:.

Tja, of Callista meer inlevingsvermogen heeft dan JW88.... is in ieder geval niet waar het om gaat.

Bij het criterium of kritiek wel of niet onderbouwd is moet je denk ik meewegen of iemand z'n best doet om te onderbouwen. Ik denk dat JW88 in ieder geval op zijn manier zijn best doet. En hoe zit het met jouw inlevingsvermogen, @Riemer?

Ingrijpen zou natuurlijk zonde zijn. Het is niet nodig, en het werkt vanuit alle gezichtspunten averrechts. Laat JW88 gewoon lekker schoppen, dat is voor iedereen het best. God kan gelukkig voor zichzelf opkomen, en bovendien kan God een en ander vast iets beter in een context plaatsen, dus daarbij kan Riemer denk ik beter iets anders gaan doen dan roepen om ingrijpen.
Klopt precies!

Ik heb hier toch geen vreselijke dingen gezegd kom op man! anders was ik vast al lang verwijderd als lid, ik ben gewoon overtuigd atheïst, dus vrijwel alles wat religie is staat mij tegen, dan mag ik dat toch zeggen, soms misschien wat pittig, maar nuance verbloemt soms de daadwerkelijke boodschap, onder het mom van vrijheid van meningsuiting moet je alles kunnen zeggen vind ik, anders is het ook geen ''vrijheid'' maar wordt het nog steeds beperkt (en wanneer is een belediging een belediging? mensen zijn vandaag de dag wel heel snel beledigd, je kunt niet rekening met iedereen houden) en ik vind dat ik ten opzichte van sommige mensen in deze wereld nog heel erg genuanceerd ben.
Dessa

Bericht door Dessa »

"Alles" kunnen zeggen is wel heel veel hoor :) zou een interessant nieuw topic zijn wellicht, ik vind bijv voluit vloeken (en daar bedoel ik geen schuttingswoorden mee) echt te ver gaan of iemand dreigen om langs te komen en dat soort dingen, dus er zijn wel grenzen maar ik vind dat in dit topic ook nog niet aan de orde dat het over de grens gaat. Wel soms wat meer respect voor elkaar maar dat vind ik in meerdere topics en in de hele wereld ook zo.
JW88

Bericht door JW88 »

Dessa schreef:"Alles" kunnen zeggen is wel heel veel hoor :) zou een interessant nieuw topic zijn wellicht, ik vind bijv voluit vloeken (en daar bedoel ik geen schuttingswoorden mee) echt te ver gaan of iemand dreigen om langs te komen en dat soort dingen, dus er zijn wel grenzen maar ik vind dat in dit topic ook nog niet aan de orde dat het over de grens gaat. Wel soms wat meer respect voor elkaar maar dat vind ik in meerdere topics en in de hele wereld ook zo.
'Respect'' is vandaag de dag een woord dat veel te veel gebruikt wordt en vaak door personen die zelf totaal geen respect verdienen en het ook niet voor anderen hebben. Het heet niet voor niks de VRIJHEID van meningsuiting, als dat beperkt wordt is het geen vrijheid meer, natuurlijk zijn er extreme dingen en voorbeelden van beledigen of bedreigingen, maar die moeten ook worden aangepakt. Maar dit gaat wel heel off topic zo...
BdO

Bericht door BdO »

JW88 schreef:
BdO schreef:
op de website staat:

Klopt precies!

Ik heb hier toch geen vreselijke dingen gezegd kom op man! anders was ik vast al lang verwijderd als lid, ik ben gewoon overtuigd atheïst, dus vrijwel alles wat religie is staat mij tegen, dan mag ik dat toch zeggen, soms misschien wat pittig, maar nuance verbloemt soms de daadwerkelijke boodschap, onder het mom van vrijheid van meningsuiting moet je alles kunnen zeggen vind ik, anders is het ook geen ''vrijheid'' maar wordt het nog steeds beperkt (en wanneer is een belediging een belediging? mensen zijn vandaag de dag wel heel snel beledigd, je kunt niet rekening met iedereen houden) en ik vind dat ik ten opzichte van sommige mensen in deze wereld nog heel erg genuanceerd ben.
Nou ja, je kunt jouw mening wel minder beledigend zeggen dan je doet. In jouw bijdrages raakt de boodschap (hihi) eerder verbloemd door te weinig dan door te veel nuance.
Dessa

Bericht door Dessa »

JW88 schreef:
Dessa schreef:"Alles" kunnen zeggen is wel heel veel hoor :) zou een interessant nieuw topic zijn wellicht, ik vind bijv voluit vloeken (en daar bedoel ik geen schuttingswoorden mee) echt te ver gaan of iemand dreigen om langs te komen en dat soort dingen, dus er zijn wel grenzen maar ik vind dat in dit topic ook nog niet aan de orde dat het over de grens gaat. Wel soms wat meer respect voor elkaar maar dat vind ik in meerdere topics en in de hele wereld ook zo.
'Respect'' is vandaag de dag een woord dat veel te veel gebruikt wordt en vaak door personen die zelf totaal geen respect verdienen en het ook niet voor anderen hebben. Het heet niet voor niks de VRIJHEID van meningsuiting, als dat beperkt wordt is het geen vrijheid meer, natuurlijk zijn er extreme dingen en voorbeelden van beledigen of bedreigingen, maar die moeten ook worden aangepakt. Maar dit gaat wel heel off topic zo...
Als jij een beter woord voor het respect wat ik bedoel weet?
Ben je het verder wel eens met wat ik beschreef dat er echt wel dingen zijn die je niet kan zeggen?
JW88 schreef:Misschien vind je het zelf ook wel heel toevallig dat het christendom zogenaamd alles bij het juiste eind heeft.
Dit zal je mij niet horen zeggen, "het christendom" is een heel weids begrip en als alles zo duidelijk was dan zouden we er niet over hoeven te discussieren of ons dingen hoeven af te vragen hoe ze zitten, en geloof me de meeste "christenen" begrijpen van heel veel dingen niets maar dat kan totaal los staan van in God geloven.
JW88

Bericht door JW88 »

Dessa schreef:
JW88 schreef:
Als jij een beter woord voor het respect wat ik bedoel weet?
Ben je het verder wel eens met wat ik beschreef dat er echt wel dingen zijn die je niet kan zeggen?
JW88 schreef:Misschien vind je het zelf ook wel heel toevallig dat het christendom zogenaamd alles bij het juiste eind heeft.
Dit zal je mij niet horen zeggen, "het christendom" is een heel weids begrip en als alles zo duidelijk was dan zouden we er niet over hoeven te discussieren of ons dingen hoeven af te vragen hoe ze zitten, en geloof me de meeste "christenen" begrijpen van heel veel dingen niets maar dat kan totaal los staan van in God geloven.
Het gaat niet om het woord, maar het misbruik ervan vandaag de dag.
Ik vind dat je alles moet kunnen zeggen anders is het geen ''Vrijheid'' van meningsuiting meer maar ''beperking'' van meningsuiting, je kan niet met iedereen rekening houden in de maatschappij. Ik vind wel dat je met bepaalde uitspraken of meningen moet uitkijken, de grens ligt er wanneer je de wet overtreed, dan moet je ook gewoon aangepakt worden. Maar in beginsel mag je alles zeggen en vinden over alles vind ik.

Het is een heel weids begrip inderdaad, maar verschilt op sommige punten toch echt fundamenteel van andere religies, dan zouden die mensen het dus allemaal bij het verkeerde eind hebben samen met atheïsten?
Vertrokken user_1

Bericht door Vertrokken user_1 »

Ik las in deze draad "Mensen als Callista en Zolderworm hebben nog enige vorm van inlevingsvermogen, de TS heeft dat nadrukkelijk niet." Mag ik daaruit concluderen, dat zij representatief zijn voor het type atheïst, dat in het topic wordt genoemd?

Met andere woorden: Zijn zij ooit christen geweest, maar nu atheïst? Ik ben dan ook wel benieuwd waarom ze 'de oversteek' hebben gemaakt. Het lijkt me dat je als 'geboren' atheïst natuurlijk niet de vraag aan een christen kunt stellen wat er voor nodig is om atheïst te worden. Je kunt die vraag wel stellen aan een ex-christen, zogezegd. Maar of een ex-christen wel echt een atheïst kan worden, is nog maar de vraag.

Overigens is het óók de vraag of een 'echte' atheïst wel bestaat. Ieder mens heeft mijn inziens besef van het bestaan van God. Dat is de mens nu eenmaal in z'n genen gestopt. Vandaar dat de Van Dale een atheïst definieert als: "iemand die het bestaan van God 'ont'kent". Een atheïst is dus een soort struisvogel die z'n kop in het zand steekt en daarmee denkt (gelooft?), dat wat hij NIET ziet, er óók niet is.

Als ik voor mezelf spreek, dan is de enige mogelijkheid dat IK atheïst zou worden een kwestie van ongeloof. Tot nu toe heb ik alleen maar ervaren, dat God een Waarmaker is van welk woord ook, dat Hij tot mij persoonlijk spreekt of heeft gesproken. Dat voedt enkel maar mijn geloof. Zolang God daarin consistent is, is het onmogelijk dat ik van mijn geloof zou vallen en atheïst zou worden. Ik ben dan (op dát moment) niet een atheïst die 'het bestaan van God ontkent, want dat kan natuurlijk niet meer. Maar wat ik wel kan ontkennen, is dat God, met name in mijn leven, aan het werk is. Zulke atheïsten zijn er legio. Noem ze struisvogel-gelovigen.
DeZoeker

Bericht door DeZoeker »

Overigens is het óók de vraag of een 'echte' atheïst wel bestaat. Ieder mens heeft mijn inziens besef van het bestaan van God. Dat is de mens nu eenmaal in z'n genen gestopt. Vandaar dat de Van Dale een atheïst definieert als: "iemand die het bestaan van God 'ont'kent". Een atheïst is dus een soort struisvogel die z'n kop in het zand steekt en daarmee denkt (gelooft?), dat wat hij NIET ziet, er óók niet is.
Waarom zou een ex-christen geen atheïst kunnen worden? Volgens mij zijn die er genoeg. Dat je een atheïst omschrijft als iemand die zijn kop in het zand steekt geeft al blijk dat je in het geheel niet vrij bent van vooroordelen. Ik denk eerder dat het omgekeerde van toepassing is...
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Voor mij is het heel moeilijk om op de vraag van de TS te antwoorden, omdat ik mij absoluut geen leven zonder de Here Jezus Christus kan voorstellen.
Kijk het begrip "God" is zo verschillend uit te leggen en de god dezer eeuw ( met dank aan Dessa voor de uitleg) gelooft ook in God en ik denk dat hij een atheist bij uitstek is, hoewel andersom genuanceerder ligt. De mens die God als de Schepper van hemel en aarde verwerpt staat misschien niet vijandig tegenover God.
Misschien wel vijandig tegenover Zijn grondpersoneel, en daar kan ik me iets bij voorstellen.

Maar een leven met een levendige relatie met de Here Jezus Christus is dusdanig ondenkbaar dat ik het echt triest vind dat in mijn optiek deze mensen ook geen toekomstverwachting hebben t.a.v. een eeuwig leven. Daar zou ik helemaal moedeloos van worden want zoals een arts vrijdag tegen mij zei: "Weet U, ik denk dat somberheid in dit leven normaler is dan blijdschap. Zij is niet gelovig en ik heb haar daarover nooit iets verteld, het was een plaatsvervangend arts uit het AMC en een prachtige vrouw en zeer kundig, en haar uitspraak heeft mij het hele weekend bezig gehouden, het hoort hier misschien niet thuis, maar het weerlegt precies wat ik voel of beleef niet te voldoen aan de norm van Halleluja, laat ons blij zijn....en dan een dikke punt erachter , maar gelukkig het lied gaat verder met de woorden... "nu de Heer is opgestaan". Dat is zeker reden tot dankbaarheid, maar dat vind ik totaal andere gevoelens.

Waar zou de atheïst nu dankbaar om kunnen zijn en t.a.v. wie? Zou je die vraag willen beantwoorden JW?