Wie en wat is Israël?
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: V
Re: Wie en wat is Israël?
Veritas
Als jij niet gelooft in de letterlijke wederkomst van Christus op de Olijfberg, en alles vergeestelijkt, houdt wat mij betreft deze discussie op, want ik geloof dat namelijk wel.
Ik geloof eveneens in een letterlijk 1000-jarig vrederijk, waarin Christus zal regeren op aarde.
Ik geloof in de opname van de Gemeente VOORDAT de grote verdrukking aanbreekt over Israel en de volkeren.
Ik geloof dat God Zijn Plan met Israel weer op zal nemen NA de 70e week, dus NA de 7 jaar van verdrukking door de antichrist, als Israel tot bekering zal komen in de Messias.
Ik geloof dat al deze gebeurtenissen nog in de toekomst liggen.
Als jij niet gelooft in de letterlijke wederkomst van Christus op de Olijfberg, en alles vergeestelijkt, houdt wat mij betreft deze discussie op, want ik geloof dat namelijk wel.
Ik geloof eveneens in een letterlijk 1000-jarig vrederijk, waarin Christus zal regeren op aarde.
Ik geloof in de opname van de Gemeente VOORDAT de grote verdrukking aanbreekt over Israel en de volkeren.
Ik geloof dat God Zijn Plan met Israel weer op zal nemen NA de 70e week, dus NA de 7 jaar van verdrukking door de antichrist, als Israel tot bekering zal komen in de Messias.
Ik geloof dat al deze gebeurtenissen nog in de toekomst liggen.
-
Dus je discussiërt alleen met mensen die precies zo geloven als jij? Ik denk dat dat onmogelijk is (en niks aan) want er zijn zoveel gedachten en onvolkomenheden die we nu nog niet kunnen weten. Als alles zo duidelijk in de bijbel stond zouden er niet zoveel gedachten en meningen over bepaalde onderwerpen zijn.ineke-kitty schreef:Als jij niet gelooft in de letterlijke wederkomst van Christus op de Olijfberg, en alles vergeestelijkt, houdt wat mij betreft deze discussie op, want ik geloof dat namelijk wel.
-
Nee , Dessa, ik wil best in discussie gaan met anderen, echter als men alles vergeestelijkt wat er staat geschreven in de profetieën, inclusief het Boek Openbaring, dan houdt voor mij de discussie inderdaad op, en "scheiden" onze wegen .
-
Een discussie is toch uitwisselen van gedachten en meningen en open staan voor elkaar? En wie zegt dat er geen dingen vergeestelijkt bedoeld kunnen worden? Ik geloof zelf ook meer in een letterlijke wederkomst en een letterlijk 1000 jarig vrederijk maar dat zegt niet dat ik iemand anders mening daar niet over zou willen horen en wat daaruit voort kan komen, bovendien hebben we dan een nieuw lichaam imo dus op die manier zou je het ook geestelijk(er) kunnen bezien.ineke-kitty schreef:Nee , Dessa, ik wil best in discussie gaan met anderen, echter als men alles vergeestelijkt wat er staat geschreven in de profetieën, inclusief het Boek Openbaring, dan houdt voor mij de discussie inderdaad op, en "scheiden" onze wegen .
-
Dessa
Het gaat er niet om dat ik iemand anders mening niet zou willen horen, echter gaat het mij er inderdaad om wat daaruit voort kan komen, en als die mening in strijd is met wat ik persoonlijk geloof en belijd, is verdere discussie nutteloos en ontaard dan in nodeloos heen en weer gepraat, waar niets uit voortkomt, dan alleen maar strijd.
Het gaat er niet om dat ik iemand anders mening niet zou willen horen, echter gaat het mij er inderdaad om wat daaruit voort kan komen, en als die mening in strijd is met wat ik persoonlijk geloof en belijd, is verdere discussie nutteloos en ontaard dan in nodeloos heen en weer gepraat, waar niets uit voortkomt, dan alleen maar strijd.
-
Ok, ja als jou zoiets strijd kan geven en je je beslist wilt houden aan wat je nu precies gelooft dan is het een ander verhaal mss, ik begrijp het nu in ieder geval wel beterineke-kitty schreef:Dessa
Ik zie dat zelf heel anders, de (basis)dingen die ik geloof wankelen niet als ik andere meningen en gedachten hoor.
-
Dessa
Het gaat hier ook niet om de basisdingen, want ik neem aan dat elke christen die onderschrijft, maar om het profetisch Woord wat vergeestelijkt wordt, en wat ik persoonlijk pertinent afwijs, omdat ik geloof dat het Plan Gods met Israel wel degelijk in de toekomst zijn letterlijke vervulling zal hebben.
Het gaat hier ook niet om de basisdingen, want ik neem aan dat elke christen die onderschrijft, maar om het profetisch Woord wat vergeestelijkt wordt, en wat ik persoonlijk pertinent afwijs, omdat ik geloof dat het Plan Gods met Israel wel degelijk in de toekomst zijn letterlijke vervulling zal hebben.
-
Ik bedoelde dat de basisdingen die ik geloof niet zullen wankelen als ik andere meningen en gedachten hoor en het kan heel goed zo zijn dat ik een gedachte die ik had wijzig door iets, je blijft leren tijdens de wedloopineke-kitty schreef:Dessa
Ik geloof ook dat het letterlijk vervuld zal worden maar ik weet niet hoe we dat precies zullen ervaren.
-
Dessa
Nee, natuurlijk wankelen de basisdingen niet door de meningen van anderen, maar daar ging het niet over.
En hoe wij dat zullen "ervaren" tegen die tijd is van minder belang, het is van belang dat we geloven in het Plan Gods met Israel en de volkeren in de toekomst.
Nee, natuurlijk wankelen de basisdingen niet door de meningen van anderen, maar daar ging het niet over.
En hoe wij dat zullen "ervaren" tegen die tijd is van minder belang, het is van belang dat we geloven in het Plan Gods met Israel en de volkeren in de toekomst.
-
- Man/Vrouw: M
Inderdaad een nieuwe hemel en aarde, de fysieke aarde die God opnieuw zal maken voor het 1000 jarig vredesrijk, nadat Hij alle ongelovigen en vijanden van Israël heeft gedood en alles heeft vernietigd. Leek mij gesneden koek om niet te quoten, om te lange quotes te voorkomen.robert75 schreef:Sorry dat ik het zeg hoor, maar je bent nu wel heel erg selectief aan het quoten. Dus blijkbaar wil je Jesaja 65 gebruiken om daar mee aan te tonen dat het 1000 jarige rijk op aarde is? Dat is frappant. Want ik gaf je Jesaja 65 als voorbeeld in een voorgaand bericht. Waarom begin je überhaupt bij vers 21 en niet gewoon bij vers 17. Want daar staat:"17 Want zie, Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Aan de vorige dingen zal niet meer gedacht worden, ze zullen niet meer opkomen in het hart.2e voorbeeld laat zien dat er in het 1000 jarige rijk huizen worden gebouwd en wijngaarden gepland om van te eten,
Dat wonen moet op aarde zijn, want in de hemel zal toch niemand wonen in een huis dat een ander gebouwd heeft?
Er zal gearbeid dienen te worden en wederom zal de wolf bij het lammetje liggen zonder gevaar voor het lammetje.
21 Zij zullen huizen bouwen en erin wonen,
zij zullen wijngaarden planten en van hun vrucht eten.
22 In wat zij bouwen, zal geen ander wonen,
van wat zij planten, zal geen ander eten.
Want de dagen van Mijn volk zullen zijn als de dagen van een boom,
en Mijn uitverkorenen zullen lang genieten van het werk van hun handen.
23 Zij zullen zich niet voor niets vermoeien
of kinderen baren voor iets verschrikkelijks,
want zij zijn het nageslacht van de gezegenden door de HEERE,
en hun nakomelingen met hen.
24 En het zal geschieden dat voordat zij roepen, Ík zal antwoorden,
terwijl zij nog spreken, Ík zal horen.
25 Een wolf en een lammetje zullen gezamenlijk weiden,
een leeuw zal stro eten als een rund,
een slang – zijn voedsel zal stof zijn.
Zij zullen geen kwaad doen en geen verderf aanrichten
op heel Mijn heilige berg, zegt de HEERE. [Jesaja 65]
Lees je daar over heen. Jesaja 65 heeft geen betrekking op deze wereld maar op de nieuwe hemel en aarde die God gaat scheppen. Want dat is wat er staat.
Als er alleen stond een nieuwe hemel dan zou je gelijk kunnen hebben, maar dan hadden die andere voorbeelden er niet gestaan, die ik aandroeg.
Dus Jesaja 65 gaat wel degelijk over het 1000 jarig vredesrijk.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
-
Je bedoelt hier na de Wederkomst van Jezus Christus?ineke-kitty schreef: Let wel: het gaat hier over " het laatste der dagen" , en NIET over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
-
@ Ericjan is voor jou in het kader van Jesaja 65 wat ik heb gelezen de 1000 jaar waarin satan gebonden is, hetzelfde is als het aanbreken van bedeling waar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde gestalte zal krijgen?
-
Ah bijna dezelfde vraag Ineke.
-
Ericjan wat versta jij dan onder de Wederkomst van Jezus Christus?ericjan schreef:Je bedoelt hier na de Wederkomst van Jezus Christus?ineke-kitty schreef: Let wel: het gaat hier over " het laatste der dagen" , en NIET over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
-
Bewust aan bedelingen doe ik niet, maar voor mij wordt de satan gebonden vanaf dat Christus wederkomt als de Messias van de Joden naar Israël zolang het duizend jarig vredesrijk duurt.Wilsophie schreef:@ Ericjan is voor jou in het kader van Jesaja 65 wat ik heb gelezen de 1000 jaar waarin satan gebonden is, hetzelfde is als het aanbreken van bedeling waar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde gestalte zal krijgen?
Begin 1000 jarig vredesrijk waar Christus vanuit Israel over de wereld in vrede zal regeren, is de satan gebonden:
Openbaring 20
2 En hij greep de draak, de oude slang, dat is de duivel en de satan, en bond hem voor duizend jaar, maar zal na de 1000 jaar weer worden losgelaten.
3 en wierp hem in de afgrond, en sloot hem daarin op en verzegelde die boven hem, opdat hij de volken niet meer zou misleiden, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen zouden zijn. En daarna moet hij een korte tijd worden losgelaten.
7 En wanneer die duizend jaar tot een einde gekomen zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten.
Daarna zal het eindoordeel komen met het oordeel van God op basis van gedane werken over niet Joden en christenen. Wie hier veroordeeld wordt zal een tweede dood sterven. De satan zal dan pas in de hel worden gegooid met zijn aanhangers.
10 En de duivel, die hen misleidde, werd in de poel van vuur en zwavel geworpen, waar ook het beest en de valse profeet reeds zijn. En zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheid.
-
Ericjan , ik krijg steeds in bepaalde topics waar ik mee denk over bepaalde zaken, de reactie dat mijn bericht eerst goedgekeurd moet worden, ik weet niet wat er aan de hand is, ik heb daar geen info over gekregen , dus ga even wat anders doen, dag hoor.
-
39 Want Ik zeg u: U zult Mij van nu af aan niet zien, totdat u zegt: Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heere! [Matteus 23]Wilsophie schreef:Ericjan wat versta jij dan onder de Wederkomst van Jezus Christus?ericjan schreef:Je bedoelt hier na de Wederkomst van Jezus Christus?ineke-kitty schreef: Let wel: het gaat hier over " het laatste der dagen" , en NIET over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
6 Zij dan die samengekomen waren, vroegen Hem: Heere, zult U in deze tijd voor Israël het Koninkrijk weer herstellen?
7 En Hij zei tegen hen: Het komt u niet toe de tijden of gelegenheden te weten die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft, [handelingen 1]
Jezus komt dus voor Israël het Koninkrijk herstellen, alleen geeft Hij aan dat alleen GOD weet wanneer dat zijn zal.
Dat moment zal het moment zijn dat ook de vele profetieën uit het OT hierover in vervulling gaan, waar Jezus wraak neemt op de vijanden van Israël en dus vijanden van Hem.
De Opname van christenen is dus iets anders en zal eerder geschieden.
-
Die topics zie ik ook Wilsophie, volgens mij geldt dat dan voor allen die reageren op dat topic, het is denk ik niets persoonlijk.Wilsophie schreef:Ericjan , ik krijg steeds in bepaalde topics waar ik mee denk over bepaalde zaken, de reactie dat mijn bericht eerst goedgekeurd moet worden, ik weet niet wat er aan de hand is, ik heb daar geen info over gekregen , dus ga even wat anders doen, dag hoor.
-
Ongelooflijk wat mensen allemaal toevoegen aan het Woord van God: bedelingen, 1000-jarige vrederijken etc. etc. De menselijke fantasie kent geen grenzen .... misschien maar weer eens OT gaan?
-
Ok ,dank je wel, ben wat overgevoelig. Ben allergisch voor censuur.ericjan schreef:Die topics zie ik ook Wilsophie, volgens mij geldt dat dan voor allen die reageren op dat topic, het is denk ik niets persoonlijk.Wilsophie schreef:Ericjan , ik krijg steeds in bepaalde topics waar ik mee denk over bepaalde zaken, de reactie dat mijn bericht eerst goedgekeurd moet worden, ik weet niet wat er aan de hand is, ik heb daar geen info over gekregen , dus ga even wat anders doen, dag hoor.
-
Je mag rustig terug gaan naar het OT, ben je een Jodin? Ik geloof dat het OT geschreven is als verwijzing naar het nieuwe verbond. Er is geen sprake van menselijke fantastie, maar als jij Gods woord ziet als fantasie dan hoop ik dat het sprookje voor jou eindigt met ...zij leefde lang en gelukkig.Loyola schreef:Ongelooflijk wat mensen allemaal toevoegen aan het Woord van God: bedelingen, 1000-jarige vrederijken etc. etc. De menselijke fantasie kent geen grenzen .... misschien maar weer eens OT gaan?
Er zijn overigens geen 100 jarig vrederijken dus citeer dat dan zorgvuldig als je waarde hecht aan Gods Woord , de 1000 jaar staat voor de periode waarin satan gebonden is en dat is een volstrekt Bijbelse term, dat geldt ook voor de huishouding of de economie waarover de Bijbel spreekt over Gods heilsplan, dus misschien een idee om je erin te verdiepen want het is de inhoud van de Schrift en geen toevoeging. Bedoel je nu OT als on topic of als Oude Testament?
-
Even goed lezen...grammaticaal kan mijn vraag niet op het Oude Testament slaan, dus wat zou OT in de context van een forum dan betekenen denk je?Wilsophie schreef:Je mag rustig terug gaan naar het OT, ben je een Jodin? Ik geloof dat het OT geschreven is als verwijzing naar het nieuwe verbond. Er is geen sprake van menselijke fantastie, maar als jij Gods woord ziet als fantasie dan hoop ik dat het sprookje voor jou eindigt met ...zij leefde lang en gelukkig.Loyola schreef:Ongelooflijk wat mensen allemaal toevoegen aan het Woord van God: bedelingen, 1000-jarige vrederijken etc. etc. De menselijke fantasie kent geen grenzen .... misschien maar weer eens OT gaan?
Er zijn overigens geen 100 jarig vrederijken dus citeer dat dan zorgvuldig als je waarde hecht aan Gods Woord , de 1000 jaar staat voor de periode waarin satan gebonden is en dat is een volstrekt Bijbelse term, dat geldt ook voor de huishouding of de economie waarover de Bijbel spreekt over Gods heilsplan, dus misschien een idee om je erin te verdiepen want het is de inhoud van de Schrift en geen toevoeging. Bedoel je nu OT als on topic of als Oude Testament?
Neuh, het is gewoon toevoeging.... Het oorspronkelijke christendom leert niets over bedelingen. Dat komt gewoon uit de koker van de Britse predikant Scofield.
De interpretaties van 1000-jarige vrederijken die hier in dit topic voorbijkomen zijn ook fantasie en heeft niets met het oorspronkelijk christendom te maken. Komt gewoon uit de koker van het Brits/Amerikaans evangelicalisme.
Misschien zou jij je eens moeten verdiepen in de Schrift en Gods heilplan?
-
Jezus komt geen aards koninkrijk herstellen. De vroegere Joden geloofde namelijk in een Messias die hun zou bevrijden van hun aardse vijanden. Een soort Mozes figuur die het op zou nemen tegen de Romeinen en hen zou verslaan. Maar ze begrepen de profetieën niet, daarom waren ze erg teleurgesteld toen Jezus werd gekruisigd. (Luk 24:21). Hun geloof kreeg een enorme dreun toen Jezus aan het kruis werd genageld. En dat geloofde ze nog steeds toen Christus herrezen was. Vandaar:" zult u in deze tijd het koninkrijk herstellen. Toen Christus zijn eigen dood en opstanding verkondigde werd hij zelfs bestraft door Petrus. Dat zal niet gebeuren Heer. Zei Petrus. Omdat ze de profetieën niet begrepen.ericjan schreef:39 Want Ik zeg u: U zult Mij van nu af aan niet zien, totdat u zegt: Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heere! [Matteus 23]6 Zij dan die samengekomen waren, vroegen Hem: Heere, zult U in deze tijd voor Israël het Koninkrijk weer herstellen?7 En Hij zei tegen hen: Het komt u niet toe de tijden of gelegenheden te weten die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft, [handelingen 1]Jezus komt dus voor Israël het Koninkrijk herstellen, alleen geeft Hij aan dat alleen GOD weet wanneer dat zijn zal.Dat moment zal het moment zijn dat ook de vele profetieën uit het OT hierover in vervulling gaan, waar Jezus wraak neemt op de vijanden van Israël en dus vijanden van Hem.De Opname van christenen is dus iets anders en zal eerder geschieden.
Maar Christus was niet gekomen om ons te bevrijden van aardse vijanden maar om verlossing te geven uit de zonde. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen maar het zwaard. Want in de wereld zult u geen vrede vinden maar verdrukking. Dat heeft Jezus gezegd namelijk. Christus werd afgewezen omdat hij niet voldeed aan het aardse en menselijke beeld van de Messias. Tegenwoordig zijn er nog steeds mensen die geloven dat Christus komt om de Joden te bevrijden van aardse vijanden. En dus maken ze de zelfde fout als de vroegere Israëliërs.
-
Robert75
Ik ben dan toch benieuwd in welke periode je Daniel 12:1,2 plaatst waar wordt geprofeteerd:
En te DIER tijd zal Michael opstaan, die grote vorst, die voor de kinderen uws volks staat; als het zulk een tijd der benauwdheid zijn zal, als er niet geweest is sinds dat er een volk geweest is tot op dienzelven tijd toe; en te DIER tijd zal uw volk VERLOST worden, al wie geschreven te zijn in het Boek.
Mattheus 24:21
Want ALSDAN [= in die tijd] zal grote verdrukking wezen, hoedanige niet is geweest van het begin der wereld tot nu toe, en ook niet zijn zal.
Er staat ook uitdrukkelijk bij [ in vers 22] dat DIE dagen verkort zullen worden, omwille van de uitverkorenen.
Met " uw volk" moge het duidelijk zijn dat het gaat over het gelovig overblijfsel dat DAN verlost zal worden, anders zou er geen vlees behouden worden.
De grote verdrukking zal dan ook voor het Joodse volk "verkort" worden zodat een gelovig overblijfsel behouden zal worden.
Ik ben dan toch benieuwd in welke periode je Daniel 12:1,2 plaatst waar wordt geprofeteerd:
En te DIER tijd zal Michael opstaan, die grote vorst, die voor de kinderen uws volks staat; als het zulk een tijd der benauwdheid zijn zal, als er niet geweest is sinds dat er een volk geweest is tot op dienzelven tijd toe; en te DIER tijd zal uw volk VERLOST worden, al wie geschreven te zijn in het Boek.
Want ALSDAN [= in die tijd] zal grote verdrukking wezen, hoedanige niet is geweest van het begin der wereld tot nu toe, en ook niet zijn zal.
Er staat ook uitdrukkelijk bij [ in vers 22] dat DIE dagen verkort zullen worden, omwille van de uitverkorenen.
Met " uw volk" moge het duidelijk zijn dat het gaat over het gelovig overblijfsel dat DAN verlost zal worden, anders zou er geen vlees behouden worden.
De grote verdrukking zal dan ook voor het Joodse volk "verkort" worden zodat een gelovig overblijfsel behouden zal worden.
-
Gewoon als Jezus terug komt, Daniel 12 is een vervolg van hoofdstuk 10 en 11, die drie hoofdstukken horen bij elkaar. Dat is een drieluik en die profetie begint in de tijd van de Perzen tot aan de tweede wederkomst van Christus. Zoals bv hoofdstuk 2 en ook 7. Alleen die beginnen bij Babylon, en eindigen bij de 2e komst van Jezus. Zo staat in Daniel 12:1 In die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst, hij die uw volksgenoten bijstaat. Het zal een benauwde tijd zijn, zoals er niet geweest is sinds er een volk is geweest tot op die tijd. In die tijd zal uw volk ontkomen: ieder die gevonden wordt, opgeschreven in het boek.ineke-kitty schreef:Robert75
Over welk boek zullen we het hier hebben? Over het boek des levens,
En als iemand niet bleek ingeschreven te zijn in het boek des levens, werd hij in de poel van vuur geworpen. (Op 20:15)
Daarom staat in vers 2 van Daniel 12:"En velen van hen die slapen in het stof van de aarde, zullen ontwaken, sommigen tot eeuwig leven, anderen tot smaad, tot eeuwig afgrijzen.
Dat gebeurd dus bij het eindoordeel. En die wordt geveld als Christus terug komt.