Wie en wat is Israël?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Man/Vrouw: M

Re: Wie en wat is Israël?

Bericht door ericjan »

robert75 schreef:
ericjan schreef:39 Want Ik zeg u: U zult Mij van nu af aan niet zien, totdat u zegt: Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heere! [Matteus 23]6 Zij dan die samengekomen waren, vroegen Hem: Heere, zult U in deze tijd voor Israël het Koninkrijk weer herstellen?7 En Hij zei tegen hen: Het komt u niet toe de tijden of gelegenheden te weten die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft, [handelingen 1]Jezus komt dus voor Israël het Koninkrijk herstellen, alleen geeft Hij aan dat alleen GOD weet wanneer dat zijn zal.Dat moment zal het moment zijn dat ook de vele profetieën uit het OT hierover in vervulling gaan, waar Jezus wraak neemt op de vijanden van Israël en dus vijanden van Hem.De Opname van christenen is dus iets anders en zal eerder geschieden.
Jezus komt geen aards koninkrijk herstellen. De vroegere Joden geloofde namelijk in een Messias die hun zou bevrijden van hun aardse vijanden. Een soort Mozes figuur die het op zou nemen tegen de Romeinen en hen zou verslaan. Maar ze begrepen de profetieën niet, daarom waren ze erg teleurgesteld toen Jezus werd gekruisigd. (Luk 24:21).
Jezus kwam TOEN inderdaad nog niet Zijn koninkrijk op aarde herstellen, maar zal dat WEL doen bij Zijn Wederkomst. Daarom corrigeert Jezus hen ook niet wanneer ze aan Hem vragen wanneer Hij het Koninkrijk van Israël zal herstellen? In feite bevestigd Jezus het feit dat Hij het koninkrijk Israel komt herstellen bij Zijn Wederkomst, alleen het tijdstip trekt Jezus in twijfel.

robert75 schreef:[Hun geloof kreeg een enorme dreun toen Jezus aan het kruis werd genageld. En dat geloofde ze nog steeds toen Christus herrezen was. Vandaar:" zult u in deze tijd het koninkrijk herstellen. Toen Christus zijn eigen dood en opstanding verkondigde werd hij zelfs bestraft door Petrus. Dat zal niet gebeuren Heer. Zei Petrus. Omdat ze de profetieën niet begrepen.
Inderdaad begrepen ook de discipelen niet wat Jezus Zijn ware taak was, dat leert de bijbel immers ook. Want God heeft de Joden voor het evangelie verblind leert de bijbel ook, dus ze konden het niet begrijpen. Daarom sprak Jezus zovaak in gelijkenissen omdat de Joden het niet mochten begrijpen.
robert75 schreef:Maar Christus was niet gekomen om ons te bevrijden van aardse vijanden
Toen niet maar straks bij Zijn Wederkomst wel.
De Joden hadden wel heel goed de OT profetieën daarover gelezen, alleen had Jezus die toen nog niet vervuld.
robert75 schreef:maar om verlossing te geven uit de zonde. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen maar het zwaard. Want in de wereld zult u geen vrede vinden maar verdrukking. Dat heeft Jezus gezegd namelijk. Christus werd afgewezen omdat hij niet voldeed aan het aardse en menselijke beeld van de Messias.
Ten eerste was het de Wil van GOD dat de Joden Christus afwezen omdat Hij daarmee de Joden genade kon geven in de dood van Jezus.
Ten tweede was het niet een verkeerd beeld dat de Joden hadden, ze kenden de profetieën heel goed, alleen waren die nog niet voor dat moment maar pas voor wanneer Jezus wederkomst als de langverwachte Messias van de Joden naar Israël. Daarom ook komt Jezus terug naar Jeruzalem en niet naar bijvoorbeeld Rome.
Jezus komt namelijk niet terug voor ons christenen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ineke-kitty
Man/Vrouw: V

Bericht door ineke-kitty »

Robert75

Ik heb dit al eens eerder gevraagd, waar plaats jij de grote verdrukking, en waar plaats jij de 2e komst van de Here Jezus Christus dan?
Imo is dat NIET bij het eindoordeel, maar aan het einde van de 70e week, m.a.w. aan het einde van de grote verdrukking, als Hij Zijn voeten zal zetten op de Olijfberg, en Zijn Koninkrijk op aarde, te beginnen bij Jeruzalem, zal oprichten.
Dat is nog steeds het "einde" niet. In tegendeel, het begint met de 1000 jarige regering van Christus Jezus op de troon van David.
robert75

Bericht door robert75 »

Nee ze konden de profetieën niet EricJan anders zouden Jezus niet afgewezen hebben. Als ze de profetieën hadden begrepen zoals jij wil beweren dan hadden ze Jezus geaccepteerd. Buiten dat om wat jij zegt dat het de wil van God is om het volk te verblinden slaat nergens op. Dus blijkbaar was het Gods wil om het volk te verblinden, maar God straft ook het volk omdat ze Jezus hebben afgewezen. Daarom werd Israël verwoest door de Romeinen. Dat heeft niets met een rechtvaardige God te maken. God wist allang dat ze zijn Zoon zouden afwijzen, dat wist hij al voor Jezus überhaupt was geboren zoals geopenbaard in Jesaja 6:10.

Zoals Jezus ze had gewaarschuwd in Mattheus 21. Daar lezen we:"

42 Jezus zei tegen hen: Hebt u nooit gelezen in de Schriften: De steen die de bouwers verworpen hadden, die is tot een hoeksteen geworden; dit is door de Heere geschied, en het is wonderlijk in onze ogen?
43 Daarom zeg Ik u dat het Koninkrijk van God van u weggenomen zal worden en aan een volk gegeven dat de vruchten ervan voortbrengt.

Over welk volk zullen we het hier hebben. Over de heidenen, waar het evangelie naar toe is gegaan toen Stefanus werd gestenigd en het Joodse volk de Messias definitief hadden afgewezen. En tevens het einde inluidde van de 70 weken van Daniel.
ericjan

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:Robert75

Ik heb dit al eens eerder gevraagd, waar plaats jij de grote verdrukking, en waar plaats jij de 2e komst van de Here Jezus Christus dan?
Imo is dat NIET bij het eindoordeel, maar aan het einde van de 70e week, m.a.w. aan het einde van de grote verdrukking, als Hij Zijn voeten zal zetten op de Olijfberg, en Zijn Koninkrijk op aarde, te beginnen bij Jeruzalem, zal oprichten.
Dat is nog steeds het "einde" niet. In tegendeel, het begint met de 1000 jarige regering van Christus Jezus op de troon van David.
De grote verdrukking zal plaatsvinden de 7 jaren (3,5 jaar verdrukking) voordat Jezus zal wederkomen als de lang verwachte Messias van de Joden in Israël op de Olijfberg. Na de grote verdrukking zal Jezus dus wederkomen als hun Messias. Wanneer Jezus wederkomt naar Jeruzalem zal de satan gebonden worden voor 1000 jaar en zal het duizend jarig vredesrijk starten. Inderdaad is het einde pas NA het laatste oordeel zoals omschreven in Openbaring 20.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
robert75

Bericht door robert75 »

ineke-kitty schreef:Robert75

Wanneer Christus terug komt weet geen mens als alleen God weet dat. Wel kan je met zekerheid zeggen dat hij binnenkort terug zal komen. Maar wanneer dat binnenkort precies is dat weet ik niet. Lees Daniel 2 bv, het beeld van Nebudkadnezar waar elk metaal een koninkrijk voorstelt te beginnen bij Babylon zelf en drie die volgen. Dat waren de Meden-perzen, Grieken en de Romeinen. Wij bevinden ons in de tenen van dat beeld wat een verdeeld koninkrijk voorstelt. Het volgende wat Nebudkadnezar zag was de Rots die uit de Hemel neerdaalde, wat de tweede komst van Jezus voorstelt. Wij bevinden ons vlak voor zijn tweede komst.

En waarom plak je die grote verdrukking op de Joden en niet op de Christenen. Ik zou zeggen kijk eens op je heen hoe Christenen bv in het Midden-Oosten en Afrika vervolgd en verdrukt worden, Die worden vermoord alleen maar omdat ze in Jezus geloven. Zoals Jezus had gezegd. U zult gedood worden omwille van mijn woord. Wat natuurlijk waar is en vervulling van profetie.

Als ik kijk naar de Joden, en ik heb niets tegen dat volk zie ik geen verdrukking. Ik zie dat ze zich er zelf schuldig aan maken. Dat is wat ik zie. Sorry hoor maar dat kan nooit Gods volk zijn.
ineke-kitty

Robert75

Dat er ook nu in onze tijd verdrukkingen zijn, ontken ik niet, die zijn er overigens al sinds de opstanding van Christus geweest. Daar hoef je alleen maar de Handelingen der apostelen voor te lezen.
Echter, de GROTE verdrukking, waar de Here Jezus op doelde in Matth. 24 is nog toekomst, want Hij zegt dat DIE verdrukking nog nooit zo is geweest, en ook nooit meer zal zijn.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Kortom die 7 jaar is opgesplitst in 2 keer 3 en een half jaar genoemd in verschillende Bijbelgedeelten met naam en toenaam, het zijn exact 1260 dagen waarvan de dagen over Israël in mindering zijn gebracht en de eerste helft is idd een verdrukking over Israël en de 2e 3 en een half jaar is verdrukking over de overige volkeren en heeft niets te maken gelukkig met een verdrukking over de Christenen sinds zelfs al in de tijd van de apostelen tijdens o.a. Nero.
De Grote Verdrukking wordt o.a. genoemd "de benauwdheid van Jakob" en wordt omschreven als een verdrukking die nog nooit heeft plaats gevonden en nooit meer zal plaatsvinden.
Jeruzalem zal door de heidenen vertreden worden en zelfs verwoest worden. Dus de Joden terug sturen naar hun land in deze tijd lijkt mij geen verstandige zaak. Ze zullen immers het land moeten verlaten en zullen vluchten. Het begint overigens met een schijnvrede, er zal een verbond gesloten worden tussen 10 staten.
Er zal een afgodsbeeld opgericht worden en men zal die "gruwel der verwoesting" aanbidden.
ericjan

Bericht door ericjan »

robert75 schreef:Nee ze konden de profetieën niet EricJan anders zouden Jezus niet afgewezen hebben.
Zoals Jezus kwam in Israël voldeed ook niet aan de profetieën uit het OT, ze begrepen de profetieën dus heel erg goed.

Voorbeelden:
Jesaja 11 & 34 & 63 & 65, Jeremia 9, Ezechiel 9, Joel 3, Zacharia 14 en nog veel meer voobeelden.
robert75 schreef:Als ze de profetieën hadden begrepen
God wilde niet dat ze Jezus accepteerde, Hij heeft hen immers opzettelijk voor het evangelie verblind.

robert75 schreef:Buiten dat om wat jij zegt dat het de wil van God is om het volk te verblinden slaat nergens op. Dus blijkbaar was het Gods wil om het volk te verblinden, maar God straft ook het volk omdat ze Jezus hebben afgewezen.
zie hieronder dat de bijbel dat duidelijk maakt
Paulus meldt het zelf in o.a. Romeinen 11
8 zoals geschreven staat: God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.

Lucas 9
18 En het gebeurde, toen Hij in persoonlijk gebed was, dat de discipelen in Zijn nabijheid waren. En Hij vroeg hun: Wie zeggen de menigten dat Ik ben?
19 Zij antwoordden en zeiden: Johannes de Doper, en anderen: Elia, en weer anderen dat een van de oude profeten opgestaan is.
20 Hij zei tegen hen: Maar u, wie zegt u dat Ik ben? Petrus antwoordde en zei: De Christus van God.
21En Hij sprak hen streng toe en beval dat zij dit tegen niemand zeggen zouden.

Zelfs de discipelen begrepen immers niet (altijd) wat Jezus bedoelde in Lucas 18
34 Zij begrepen echter niets van deze dingen en dit woord was voor hen verborgen en zij begrepen niet wat er gezegd werd

Matteus 13:10
Waarom Jezus door gelijkenissen sprak (Jezus verhulde ook Zijn boodschap voor Israel)
10 En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen?
11 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.

Lucas 8:10
10 En Hij zeide: U is het gegeven, de verborgenheden van het Koninkrijk Gods te verstaan; maar tot de anderen spreek Ik in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en horende niet verstaan.

Handelingen 28:24-29
24 En sommigen geloofden wel, hetgeen gezegd werd, maar sommigen geloofden niet.
25 En tegen elkander oneens zijnde, scheidden zij; als Paulus dit éne woord gezegd had, namelijk: Wel heeft de Heilige Geest gesproken door Jesaja, den profeet, tot onze vaderen,
26 Zeggende: Ga heen tot dit volk, en zeg: Met het gehoor zult gij horen, en geenszins verstaan; en ziende zult gij zien, en geenszins bemerken.
27 Want het hart dezes volks is dik geworden, en met de oren hebben zij zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan
, en zij zich bekeren, en Ik hen geneze.

Johannes 12:37-41
De Joden blijven verhard (omdat Jezus Zijn boodschap voor Israel verhult)
37 En hoewel Hij zovele tekenen voor hen gedaan had, nochtans geloofden zij in Hem niet;
38 Opdat het woord van Jesaja, den profeet, vervuld werd, dat hij gesproken heeft: Heere, wie heeft onze prediking geloofd, en wien is de arm des Heeren geopenbaard?
39 Daarom konden zij niet geloven, dewijl Jesaja wederom gezegd heeft:
40 Hij heeft hun ogen verblind, en hun hart verhard; opdat zij met de ogen niet zien, en met het hart niet verstaan, en zij bekeerd worden, en Ik hen geneze.
41 Dit zeide Jesaja
, toen hij Zijn heerlijkheid zag, en van Hem sprak

Jesaja 6:9-11
9 Toen zeide Hij: Ga henen, en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet, en ziende ziet, maar merkt niet.
10 Maak het hart dezes volks vet, en maak hun oren zwaar, en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere
, en Hij het geneze.

Daarom werd Israël verwoest door de Romeinen. Dat heeft niets met een rechtvaardige God te maken. God wist allang dat ze zijn Zoon zouden afwijzen, dat wist hij al voor Jezus überhaupt was geboren zoals geopenbaard in Jesaja 6:10.
robert75 schreef:Zoals Jezus ze had gewaarschuwd in Mattheus 21. Daar lezen we:"

42 Jezus zei tegen hen: Hebt u nooit gelezen in de Schriften: De steen die de bouwers verworpen hadden, die is tot een hoeksteen geworden; dit is door de Heere geschied, en het is wonderlijk in onze ogen?
43 Daarom zeg Ik u dat het Koninkrijk van God van u weggenomen zal worden en aan een volk gegeven dat de vruchten ervan voortbrengt.
Precies zoals God wilde dat het zou geschieden dus, omdat Jezus op dat moment nog niet als de lang verwachte Messias van de Joden kwam, dat zal Hij pas zijn bij Zijn wederkomst leert de bijbel. En daarover gaan de vele OT profetieën die de Joden heel goed kennen.

God heeft Israel korte tijd verlaten maar ook Zich ook weer ontfermt over Israel:

Lees Safanja 3, Habakuk 3, Zacharia 8, Jerremia 30, 31 & 32 & 46, Jesaja 43, Ezechiel 34 & 36 & 37 waar God alle doden van heel Israel zal opwekken uit de dood en hen geloof in Christus zal geven en hen genade schenkt.

Tot slot en heel duidelijke in Ezechiel 11
16 Zeg daarom: Zo zegt de Heere HEERE: Hoewel Ik hen ver weggedreven heb onder de heidenvolken en hoewel Ik hen in de landen verspreid heb, toch zal Ik voor hen een heiligdom zijn, hoe kort ook, in de landen waarin zij gekomen zijn.
17 Zeg daarom: Zo zegt de Heere HEERE: Ik zal u verzamelen uit de volken, en Ik zal u bijeenbrengen uit de landen waarover u overal verspreid bent, en Ik zal u het land van Israël geven.
18 Zij zullen daarheen komen en daaruit al zijn afschuwelijke afgoden en al zijn gruweldaden wegdoen.
19 Ik zal hun één hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit hun vlees wegdoen en hun een hart van vlees geven,
20 zodat zij in Mijn verordeningen gaan en Mijn bepalingen in acht nemen en die houden. Dan zullen zij Mij een volk zijn, en zal Ík hun een God zijn.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

robert75 schreef: Zoals Jezus ze had gewaarschuwd in Mattheus 21. Daar lezen we:"

Over welk volk zullen we het hier hebben. Over de heidenen, waar het evangelie naar toe is gegaan toen Stefanus werd gestenigd en het Joodse volk de Messias definitief hadden afgewezen. En tevens het einde inluidde van de 70 weken van Daniel.
Hierover heb ik eerder in het forum iets geschreven, dat ik nu even kopieer:

Op het eerste gezicht lijk je hier een punt te hebben. Ik zal die tekst hier nog even citeren:

Math. 21:43 Daarom zeg Ik u dat het Koninkrijk van God van u weggenomen zal worden en aan een volk gegeven dat de vruchten ervan voortbrengt.

Als we de tekst in zijn verband lezen zien we dat de overpriesters en Farizeeën begrepen dat Jezus over hen sprak. (vs.45) Het ging hier dus over de leiders van het volk. Het Koninkrijk van God zal van hen weggenomen worden en gegeven worden aan diegenen die Jezus, als de Koning der Koningen, geloofden. Even eerder zegt Jezus ook in dit hoofdstuk:

Jezus zei tegen hen: Voorwaar, Ik zeg u dat de tollenaars en de hoeren u voorgaan in het Koninkrijk van God. 32 Want Johannes is bij u gekomen in de weg van de gerechtigheid, en u hebt hem niet geloofd; maar de tollenaars en de hoeren hebben hem geloofd; en hoewel u dat zag, hebt u later geen berouw gehad zodat ook u hem geloofde.

Jezus zegt niet dat het Koninkrijk nu naar de heidenen gaat, of naar de volken (meervoud), maar een ander volk, een andere groep mensen: de tollenaars en de hoeren en allen die Jezus als hun Leidsman erkenden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
robert75

Bericht door robert75 »

Wat heb je toch een verstoord beeld van de profetieën. Al die Oud Testamentische profetieën over de verlosser zijn vervuld in Jezus, Je moet dan ook niet beweren dat Christus toen hij op aarde was niet de Messias was van de Joden, want dat was hij wel degelijk maar ze hebben hem niet als zodanig erkent.

En wat ik al helemaal niet begrijp, blijkbaar verblind God de ene helft van het volk wel en de andere helft niet. Het waren notabene Joden waar Christus een nieuw verbond mee heeft gesloten. De 12 apostelen waren Joden, niet te spreken over de vele die Jezus onder het Joodse volk wel accepteerde als Messias. De eerste Christenen EricJan waren notabene Joden. Zelfs vandaag de dag zijn er Joden die Christus als Messias erkennen. Waarom zijn die niet verblind dan? Je moet helemaal niet beweren dat ze de profetieën wel goed kunnen, want dan zouden ze weten dat Christus de Messias was.
robert75

Bericht door robert75 »

Adinomis schreef:
robert75 schreef: Zoals Jezus ze had gewaarschuwd in Mattheus 21. Daar lezen we:"

Op het eerste gezicht lijk je hier een punt te hebben. Ik zal die tekst hier nog even citeren:

Math. 21:43 Daarom zeg Ik u dat het Koninkrijk van God van u weggenomen zal worden en aan een volk gegeven dat de vruchten ervan voortbrengt.

Als we de tekst in zijn verband lezen zien we dat de overpriesters en Farizeeën begrepen dat Jezus over hen sprak. (vs.45) Het ging hier dus over de leiders van het volk. Het Koninkrijk van God zal van hen weggenomen worden en gegeven worden aan diegenen die Jezus, als de Koning der Koningen, geloofden. Even eerder zegt Jezus ook in dit hoofdstuk:

Jezus zei tegen hen: Voorwaar, Ik zeg u dat de tollenaars en de hoeren u voorgaan in het Koninkrijk van God. 32 Want Johannes is bij u gekomen in de weg van de gerechtigheid, en u hebt hem niet geloofd; maar de tollenaars en de hoeren hebben hem geloofd; en hoewel u dat zag, hebt u later geen berouw gehad zodat ook u hem geloofde.

Jezus zegt niet dat het Koninkrijk nu naar de heidenen gaat, of naar de volken (meervoud), maar een ander volk, een andere groep mensen: de tollenaars en de hoeren en allen die Jezus als hun Leidsman erkenden.
Ja dat klopt, Maar Jezus maakt toch geen onderscheid, want het maakt niet uit of je Jood of Griek bent of vrije of slaaf, want allen bent u één in Christus Jezus (Gal 3:28). Dus voor Christus maakt dat niet uit, iedereen die Christus heeft, Is uit Abrahams zaad overeenkomstig de belofte erfgenamen, Dus in die zin kan Jezus gewoon over een volk spreken, want allen zijn we één in Christus Jezus. Dus hij hoeft niet in meervoud te spreken. Hij zegt toch duidelijk het koninkrijk zal van u weggenomen worden.

Als je auto van je weggenomen word dan ben je toch je auto kwijt. Dus als Het koninkrijk van God van je weggenomen zal worden ben je toch het koninkrijk kwijt? En dat koninkrijk ging naar een ander volk, inderdaad iedereen die Christus erkende als Messias. En daar hoort zowel de heiden die in Christus is bij alsmede de Jood die hem als Messias erkende. Want allen zijn we één volk in Christus. Nadat het evangelie naar de heidenen ging waren de Joden als volk niet meer het verbondsvolk, zoals dat wel in het Oude Testament nog was. alleen die hem accepteerde. Zelfs tot 3/5 jaar na zijn dood. Want het evangelie werd in die periode alleen nog maar onder de Joden verkondigd, daarna ging het pas naar de heidenen. De huidige Joden als volk hebben Jezus toch niet? Dan behoren ze toch ook niet tot Abrahams nageslacht?

Wat Ericjan beweerd dat slaat toch nergens op. Dat God het volk expres blind maakt. Dus blijkbaar heeft God een woord geopenbaard waarvan hij zelf niet wil dat zijn volk dat woord geloofde, om ze er vervolgens ook nog voor te straffen. Sorry hoor maar dat is toch geen rechtvaardige God? Ik vergelijk dat met een moeder die aan haar kind zegt dat hij een koekje mag pakken uit de trommel, en vervolgens doet ze het kind straffen omdat hij een koekje uit de trommel heeft gehaald. Dat is geen liefdevolle ouder. God is toch niet zo. Want Christus wil dat iedereen tot bekering komt zodat niemand verloren gaat. Dat is wat hij wil. God accepteert iedereen alleen niet iedereen accepteert God.

Ik kan niet begrijpen dat mensen de profetieën plakken op een letterlijke staat. Christus heeft toch gezegd mijn koninkrijk is niet van deze wereld. Maar tegenwoordig kijken we naar het letterlijke Israël en denken we dat zijn koninkrijk op deze wereld wordt gesticht. Maar dat heeft Jezus niet gezegd.

Het koninkrijk komt niet op waarneembare wijze, maar tegenwoordig denken we dus van wel.

En Jezus heeft gezegd: "Zie ik ga heen om een plaats voor jullie gereed te maken. En dan kom ik terug, om jullie tot mij te nemen.
Dus wanneer komt die terug? als die plaats die hij gaat maken voor ons gereed is. Tegenwoordig draaien we dat om, want we geloven blijkbaar dat Jezus terug komt en vervolgens hier een koninkrijk sticht. En dan draaien we het dus om. Want dan komt hij eerst terug om vervolgens een koninkrijk te stichten. Maar Jezus heeft duidelijk gezegd. Ik ga heen om een plaats voor jullie gereed te maken, En dan kom ik terug.

Waar je ook uit kan afleiden dat dat koninkrijk dus niet hier is, Want hij is al gereed voor hij terug komt.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

robert75 schreef:
Ja dat klopt, Maar Jezus maakt toch geen onderscheid, want het maakt niet uit of je Jood of Griek bent of vrije of slaaf, want allen bent u één in Christus Jezus (Gal 3:28). Dus voor Christus maakt dat niet uit, iedereen die Christus heeft, Is uit Abrahams zaad overeenkomstig de belofte erfgenamen, Dus in die zin kan Jezus gewoon over een volk spreken, want allen zijn we één in Christus Jezus. Dus hij hoeft niet in meervoud te spreken. Hij zegt toch duidelijk het koninkrijk zal van u weggenomen worden.
Dat we allen één zijn in Christus betekent niet dat alle onderscheid is weggevallen. In Galaten 3:28 wat door jou wordt genoemd staat ook dat er in Christus geen onderscheid is tussen man en vrouw. Jij en ik weten wel dat er best onderscheid is en dat beiden een verschillende positie in het huwelijk innemen. Het betekent dat we allemaal ons met Christus hebben bekleed. Wat betreft de redding en de gaven van Gods Heilige Geest is er geen onderscheid. Maar de positie van Israël is anders dan die van de gelovigen uit de heidenen. God heeft nog een plan met Israël. Daarover is de Bijbel heel duidelijk.
robert75 schreef:
Als je auto van je weggenomen word dan ben je toch je auto kwijt. Dus als Het koninkrijk van God van je weggenomen zal worden ben je toch het koninkrijk kwijt? En dat koninkrijk ging naar een ander volk, inderdaad iedereen die Christus erkende als Messias. En daar hoort zowel de heiden die in Christus is bij alsmede de Jood die hem als Messias erkende. Want allen zijn we één volk in Christus. Nadat het evangelie naar de heidenen ging waren de Joden als volk niet meer het verbondsvolk, zoals dat wel in het Oude Testament nog was. alleen die hem accepteerde. Zelfs tot 3/5 jaar na zijn dood. Want het evangelie werd in die periode alleen nog maar onder de Joden verkondigd, daarna ging het pas naar de heidenen. De huidige Joden als volk hebben Jezus toch niet? Dan behoren ze toch ook niet tot Abrahams nageslacht?
Degenen die de Koning niet erkennen, van hen wordt het Koninkrijk weggenomen. Dat is waar! Maar het verbond met Israël is nooit verbroken. Het verbond met Abraham is een eenzijdig verbond van God, met alleen maar beloften en geen voorwaarden. Zo'n verbond is niet afhankelijk van hoe iemand zich gedraagt. Rom. 9:16 Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.
Het verbond met Abraham is met hem en zijn nageslacht. In Galaten 3:29 staat: Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen. Als wij Christus aannemen dan delen we in het verbond dat met Abraham en zijn nageslacht is gesloten. Dus voor ons, gelovigen uit de heidenen, is er wel een voorwaarde om deel te hebben aan dat verbond.
robert75 schreef:
Wat Ericjan beweerd dat slaat toch nergens op. Dat God het volk expres blind maakt. Dus blijkbaar heeft God een woord geopenbaard waarvan hij zelf niet wil dat zijn volk dat woord geloofde, om ze er vervolgens ook nog voor te straffen. Sorry hoor maar dat is toch geen rechtvaardige God? Ik vergelijk dat met een moeder die aan haar kind zegt dat hij een koekje mag pakken uit de trommel, en vervolgens doet ze het kind straffen omdat hij een koekje uit de trommel heeft gehaald. Dat is geen liefdevolle ouder. God is toch niet zo. Want Christus wil dat iedereen tot bekering komt zodat niemand verloren gaat. Dat is wat hij wil. God accepteert iedereen alleen niet iedereen accepteert God.
Ik ben er wel van overtuigd dat die blindheid van de Joden die van God komt, het gevolg is van ongeloof. Er staat geschreven: Rom. 11: God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden. Maar 2 Kor. 3 zegt: 16 Maar wanneer het zich tot de Heere bekeert, wordt de bedekking weggenomen. Toen ik eens een Messiaanse dienst bezocht kwam er een Jood naar me toe. Hij zei: "wat was ik blind voor Jezus, maar God heeft mijn ogen geopend." Toen antwoordde ik hem: "Maar ik was blind voor de positie van het Joodse volk en ook daarvoor heeft God me de ogen geopend". Dus er is blindheid zowel onder de Joden als onder de Christenen. Maar God gebruikt die blindheid ten goede.
Rom. 11:11 Ik vraag dan: zij zijn toch niet zo gestruikeld, dat zij wel vallen moesten? Volstrekt niet! Door hun val is het heil tot de heidenen gekomen, om hen tot naijver op te wekken.
Het is dus Gods bedoeling dat de gelovigen uit de heidenen een reden voor de Joden zullen zijn om hen jaloers te maken. Maar daar hebben we maar weinig van terecht gebracht.
robert75 schreef:
Ik kan niet begrijpen dat mensen de profetieën plakken op een letterlijke staat. Christus heeft toch gezegd mijn koninkrijk is niet van deze wereld. Maar tegenwoordig kijken we naar het letterlijke Israël en denken we dat zijn koninkrijk op deze wereld wordt gesticht. Maar dat heeft Jezus niet gezegd.

Het koninkrijk komt niet op waarneembare wijze, maar tegenwoordig denken we dus van wel.
We zijn zo gewend om het oude testament te lezen vanuit het nieuwe testament. Maar dat is de omgekeerde volgorde. We hebben in het verleden het oude testament enigszins laten liggen. We moeten het Nieuwe testament leren lezen vanuit het oude testament. Maar dat is wel een omslag in ons denken. Ik dacht er eerder net zo over als jij Robert.
Nee, het Koninkrijk van God is totaal anders en voldoet niet aan de maatstaven van deze wereld. Maar het staat duidelijk in de Bijbel dat Jezus Koning zal zijn op de troon van David. Lukas 1:32-33. Ook in het OT zijn profetieën die daarop wijzen. Probeer die profetieën eens opnieuw en onbevooroordeeld te lezen. Ezechiel 36, 37. Zach, 2, 12 en 16.
robert75 schreef:
En Jezus heeft gezegd: "Zie ik ga heen om een plaats voor jullie gereed te maken. En dan kom ik terug, om jullie tot mij te nemen.
Dus wanneer komt die terug? als die plaats die hij gaat maken voor ons gereed is. Tegenwoordig draaien we dat om, want we geloven blijkbaar dat Jezus terug komt en vervolgens hier een koninkrijk sticht. En dan draaien we het dus om. Want dan komt hij eerst terug om vervolgens een koninkrijk te stichten. Maar Jezus heeft duidelijk gezegd. Ik ga heen om een plaats voor jullie gereed te maken, En dan kom ik terug.

Waar je ook uit kan afleiden dat dat koninkrijk dus niet hier is, Want hij is al gereed voor hij terug komt.
Die laatste zin begrijp ik niet. Maar over wat je daarvoor schrijft..... het klopt dat Christus terugkomt en zijn gemeente tot zich neemt. Maar de hemel is een tijdelijke verblijfplaats. In zoverre, uiteindelijk zal het hemels Jeruzalem op aarde neerdalen. Hemel en aarde smelten samen. God zal bij de mensen wonen. Maar eerst komt nog een 1000-jarig Vrederijk, waarvan in het verleden (en nog) geleerd werd dat je het geestelijk moest opvatten. We hebben teveel vergeestelijkt door de eeuwen heen. Dat betekent eigenlijk dat het weg wordt geredeneerd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ineke-kitty

Adinomis: "Dat betekent dat het weg wordt geredeneerd"

Er wordt wel meer "weggeredeneerd" , zoals de redenatie van de kerk, dat zij in de plaats van Israel is gekomen.
Ik vraag me wel eens af, of men zijn Bijbel wel kent inzake het profetisch Woord, en het plan Gods met de Gemeente, Israel en de volkeren.

Laatst hoorde ik iemand beweren dat het Boek Openbaring niet letterlijk opgevat moet worden, maar geestelijk, wat uiteraard volstrekt niet waar is. Dat er veel beeldspraak wordt gebruikt moge duidelijk zijn, echter kom je dan toch echt in de problemen wat betreft de letterlijke gebeurtenissen die nog in de toekomst liggen.
ericjan

Bericht door ericjan »

robert75 schreef:Wat heb je toch een verstoord beeld van de profetieën. Al die Oud Testamentische profetieën over de verlosser zijn vervuld in Jezus,
Lees die profetieën nog eens goed dan en zie dat ze nog niet vervuld zijn door Jezus
robert75 schreef:Je moet dan ook niet beweren dat Christus toen hij op aarde was niet de Messias was van de Joden, want dat was hij wel degelijk maar ze hebben hem niet als zodanig erkent.
Jezus heeft de eerste belangrijke zet gezet, Zijn Kruisoffer was in beginsel immers voor Zijn Volk Israël om hen zalig te maken. (Zalig is het niet toerekenen van zonde door GOD) Want het waren ook de Joden die worstelden met de Wet van GOD volledig te doen en dus met zonde, toen wij heidenen nog geen GOD hadden en geen Wet van God hadden.
robert75 schreef:En wat ik al helemaal niet begrijp, blijkbaar verblind God de ene helft van het volk wel en de andere helft niet. Het waren notabene Joden waar Christus een nieuw verbond mee heeft gesloten. De 12 apostelen waren Joden, niet te spreken over de vele die Jezus onder het Joodse volk wel accepteerde als Messias. De eerste Christenen EricJan waren notabene Joden.
Inderdaad het evangelie is door de Joden in de wereld gebracht zoals God in profetieën al aangaf.
Waarom God die opzettelijke verblinding doet staat niet in de bijbel uitgelegd, Paulus leert ons dat het een geheimenis is.
Zelf denk ik dat dit te maken heeft met het feit dat GOD Zijn Eeuwige Beloften tav Zijn eerstgeboren zoon Israël en Uitverkoren Volk zal nakomen zoals Hij beloofd heeft.
robert75 schreef:Zelfs vandaag de dag zijn er Joden die Christus als Messias erkennen. Waarom zijn die niet verblind dan?
Hierin zien we de vervulling van de profetieën daarover:
17 Zeg daarom: Zo zegt de Heere HEERE: Ik zal u verzamelen uit de volken, en Ik zal u bijeenbrengen uit de landen waarover uoveral verspreid bent, en Ik zal u het land van Israël geven.
18 Zij zullen daarheen komen en daaruit al zijn afschuwelijkeafgoden en al zijn gruweldaden wegdoen.
19 Ik zal hun één hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit hun vlees wegdoen en hun een hart van vlees geven,
20 zodat zij in Mijn verordeningen gaan en Mijn bepalingen in acht nemen en die houden. Dan zullen zij Mij een volk zijn, en zal Ík hun een God zijn.

[Ezechiel 11]

Ezechiel 36
25 Ik zal rein water op u sprenkelen en u zult rein worden. Van al uw onreinheden en van al uw stinkgoden zal Ik u reinigen.
26 Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.
27 Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt.
[Ezechiel 36]

4 Want de kinderen Israëls zullen vele dagen blijven zitten, zonder koning, en zonder vorst, en zonder offer, en zonder opgericht beeld, en zonder efod en terafim.
5 Daarna zullen zich de kinderen Israëls bekeren, en zoeken den HEERE, hun God, en David, hun koning; en zij zullen vrezende komen tot den HEERE en tot Zijn goedheid, in het laatste der dagen.
[Hosea 3]
robert75 schreef:Je moet helemaal niet beweren dat ze de profetieën wel goed kunnen, want dan zouden ze weten dat Christus de Messias was.
Zie bovenstaande profetieën, die zijn ook nog niet uitgekomen en gaan nog uitkomen. De Joden kenden en kennen HUN profetieën dus heel goed. Alleen eigent de christelijke kerk teveel van deze verzen zichzelf onterecht toe in de vervangingsleer of mildere uitwassen daarvan.
ericjan

Bericht door ericjan »

robert75 schreef:
Adinomis schreef:

Ja dat klopt, Maar Jezus maakt toch geen onderscheid, want het maakt niet uit of je Jood of Griek bent of vrije of slaaf, want allen bent u één in Christus Jezus (Gal 3:28). Dus voor Christus maakt dat niet uit, iedereen die Christus heeft, Is uit Abrahams zaad overeenkomstig de belofte erfgenamen, Dus in die zin kan Jezus gewoon over een volk spreken, want allen zijn we één in Christus Jezus.
In Christus is er geen onderscheid meer tussen een Joodse afkomst of een Griekse afkomst (heidense). In Christus zijn we allemaal gelijk.
Maar buiten Christus om is er voor God nog steeds Israël en het Jodendom waar men Hem eert.
Er is dus nog steeds de Jood en de christen met elk hun eigen Beloften. De bijbel zegt nergens dat de Joden nu christenen geworden zijn. Wel zegt de bijbel dat wij uit de heidenen bij Israël zijn gevoegd en dat we nu OOK dezelfde genade hebben.
robert75 schreef:Dus hij hoeft niet in meervoud te spreken. Hij zegt toch duidelijk het koninkrijk zal van u weggenomen worden.
Als je auto van je weggenomen word dan ben je toch je auto kwijt. Dus als Het koninkrijk van God van je weggenomen zal worden ben je toch het koninkrijk kwijt?
En dat koninkrijk ging naar een ander volk, inderdaad iedereen die Christus erkende als Messias.
De auto kan toch altijd weer worden teruggegeven?
Dat laat de bijbel ook steeds zien, dat God Zich tijdelijk verschuilt voor Israël maar Zich daarna weer over hen ontfermt.
7 Voor een klein ogenblik heb Ik u verlaten,
maar in grote barmhartigheid zal Ik u bijeenbrengen.

8 In een stortvloed van grote toorn heb Ik voor u
Mijn aangezicht een ogenblik verborgen,
maar met eeuwige goedertierenheid zal Ik Mij over u ontfermen,
zegt de HEERE, uw Verlosser.
9 Want dit zal voor Mij zijn als bij de wateren van Noach,
toen Ik zwoercdat de wateren van Noach niet meer over de aarde zouden komen;
zo heb Ik gezworen dat Ik niet meer op u toornen zal en u niet meer bestraffen zal.
[Jesaja 54]

robert75 schreef:En daar hoort zowel de heiden die in Christus is bij alsmede de Jood die hem als Messias erkende. Want allen zijn we één volk in Christus. Nadat het evangelie naar de heidenen ging waren de Joden als volk niet meer het verbondsvolk, zoals dat wel in het Oude Testament nog was.
De bijbel leert toch echt anders Robert!
8 Hij denkt aan Zijn verbond voor eeuwig,
aan de belofte die Hij gedaan heeft, tot in duizend generaties,
9 aan het verbond dat Hij met Abraham gesloten heeft,
en Zijn eed aan Izak.
10 Voor Jakob heeft Hij het vastgesteld als een verordening,
voor Israël als een eeuwig verbond,
11 door te zeggen: Ik zal u het land Kanaän geven,
het gebied dat uw erfelijk bezit is
. [Psalm 105]
robert75 schreef:alleen die hem accepteerde. Zelfs tot 3/5 jaar na zijn dood. Want het evangelie werd in die periode alleen nog maar onder de Joden verkondigd, daarna ging het pas naar de heidenen. De huidige Joden als volk hebben Jezus toch niet? Dan behoren ze toch ook niet tot Abrahams nageslacht?
29 Ik zal Mijn goedertierenheid tegenover hem voor eeuwig houden,
aan Mijn verbond met hem trouw blijven.

30 Ik zal zijn nageslacht voor eeuwig laten bestaan
en zijn troon als de dagen van de hemel.

31 Als zijn kinderen Mijn wet verlaten
en in Mijn bepalingen niet gaan,
32 als zij Mijn verordeningen ontheiligen
en Mijn geboden niet in acht nemen,

33 dan zal Ik hun overtreding met de roede straffen
en hun ongerechtigheid met slagen.

34 Maar Mijn goedertierenheid zal Ik bij hem niet wegnemen
en in Mijn trouw niet falen.

35 Ik zal Mijn verbond niet ontheiligen
en wat over Mijn lippen gekomen is, niet veranderen.
36 Eens heb Ik gezworen bij Mijn heiligheid
:
Nooit zal Ik tegen David liegen!
ericjan

Bericht door ericjan »

Vervolg ivm meer dan 10.000 leestekens
robert75 schreef:Wat Ericjan beweerd dat slaat toch nergens op. Dat God het volk expres blind maakt.
7 Wat dan? Wat Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen en de anderen zijn verhard,
8 zoals geschreven staat: God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.

11 Ik zeg dan: Zijn zij soms gestruikeld met de bedoeling dat zij vallen zouden? Volstrekt niet! Door hun val echter is de zaligheid tot de heidenen gekomen om hen tot jaloersheid te verwekken.
12 Als dan hun val voor de wereld rijkdom betekent en het feit dat zij achteropkomen rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid!
[Romeinen 11]
robert75 schreef:Dus blijkbaar heeft God een woord geopenbaard waarvan hij zelf niet wil dat zijn volk dat woord geloofde, om ze er vervolgens ook nog voor te straffen. Sorry hoor maar dat is toch geen rechtvaardige God?
Vertrouw gewoon op God en wat Hij doet. Zie de gelijkenis met Job tav Romeinen 11 vers 12. Denk ook aan de gelijkenis van de verloren zoon.
robert75 schreef:Ik vergelijk dat met een moeder die aan haar kind zegt dat hij een koekje mag pakken uit de trommel, en vervolgens doet ze het kind straffen omdat hij een koekje uit de trommel heeft gehaald. Dat is geen liefdevolle ouder. God is toch niet zo. Want Christus wil dat iedereen tot bekering komt zodat niemand verloren gaat. Dat is wat hij wil. God accepteert iedereen alleen niet iedereen accepteert God.
De bijbel leert anders: God bepaalt wie tot geloof in Jezus komt, niet wij kiezen maar GOD kiest ons.
Johannes 6:65
65 En Hij zei: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.

Johannes 6:44
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.
45 Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen door God onderwezen zijn. Ieder dan die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij.

Johannes 17:9
9 Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U.
11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar dezen zijn in de wereld, en Ik kom naar U toe. Heilige Vader, bewaar hen die U Mij gegeven hebt in Uw Naam, opdat zij één zullen zijn zoals Wij.
12 Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik hen in Uw Naam. Hen die U Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard en niemand uit hen is verloren gegaan dan de zoon van het verderf, opdat de Schrift vervuld wordt.
20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun woord in Mij zullen geloven,

Johannes 6:37
37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
robert75 schreef:Ik kan niet begrijpen dat mensen de profetieën plakken op een letterlijke staat. Christus heeft toch gezegd mijn koninkrijk is niet van deze wereld. Maar tegenwoordig kijken we naar het letterlijke Israël en denken we dat zijn koninkrijk op deze wereld wordt gesticht. Maar dat heeft Jezus niet gezegd.

De bijbel leert dat ook. Het geestelijke is gekomen na Zijn Opstanding, de wereldse versie zal beginnen bij Zijn Wederkomst als de Messias voor de Joden. Jezus komt dan ook terug als Messias voor de Joden en niet voor ons Christenen. Christenen hebben de Opname.
robert75 schreef:En Jezus heeft gezegd: "Zie ik ga heen om een plaats voor jullie gereed te maken. En dan kom ik terug, om jullie tot mij te nemen.
Die plaats is toch al gereed voor Christenen die nu komen te overlijden? Maar daarin geloof jij meende ik ook niet. Nu begrijp ik waarom, want dan past je vervangingsleer niet meer
ericjan

Bericht door ericjan »

De bijbel waarschuwt ons zo duidelijk tav ons verkeerde beeld inzake Israel:

2 Zie, Ik ga Jeruzalem maken tot een bedwelmende beker voor alle volken rondom, ja, ook tegen Juda zal het gaan bij de belegering van Jeruzalem.
3 Op die dag zal het gebeuren dat Ik Jeruzalem zal maken tot een steen die moeilijk te tillen is voor al de volken. Allen die hem optillen, zullen zichzelf zeker diepe sneden toebrengen, en al de volken van de aarde zullen zich tegen haar verzamelen
. [Jesaja 60]
ericjan

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef: We zijn zo gewend om het oude testament te lezen vanuit het nieuwe testament. Maar dat is de omgekeerde volgorde. We hebben in het verleden het oude testament enigszins laten liggen. We moeten het Nieuwe testament leren lezen vanuit het oude testament.
Amen !
robert75

Bericht door robert75 »

Die plaats is toch al gereed voor Christenen die nu komen te overlijden? Maar daarin geloof jij meende ik ook niet. Nu begrijp ik waarom, want dan past je vervangingsleer niet meer
Er is helemaal geen vervangingsleer, Jezus heeft notabene met het zelfde volk waar God een verbond mee had gesloten een nieuw verbond gesloten. Christus heeft een nieuw verbond gesloten onder het Joodse volk en niet onder de heidenen. Het verbond is dan ook niet vervangen door een ander volk. Alleen nu is Christus het teken van het verbond. Daarom zegt de Bijbel ons :als je in Christus bent, Ben je nageslacht van Abraham overeenkomstig de belofte erfgenamen. Blijkbaar geloof jij dat niet, want jij gelooft nog steeds dat het Joodse volk het verbondsvolk is. Wedden van niet!!
ericjan

Bericht door ericjan »

robert75 schreef:
Er is helemaal geen vervangingsleer, Jezus heeft notabene met het zelfde volk waar God een verbond mee had gesloten een nieuw verbond gesloten. Christus heeft een nieuw verbond gesloten onder het Joodse volk en niet onder de heidenen. Het verbond is dan ook niet vervangen door een ander volk. Alleen nu is Christus het teken van het verbond. Daarom zegt de Bijbel ons :als je in Christus bent, Ben je nageslacht van Abraham overeenkomstig de belofte erfgenamen. Blijkbaar geloof jij dat niet, want jij gelooft nog steeds dat het Joodse volk het verbondsvolk is. Wedden van niet!!
31 Zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
32 niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb op de dag dat Ik hun hand vastgreep om hen uit het land Egypte te leiden – Mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ík hen getrouwd had, spreekt de HEERE.
33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.
34 Dan zullen zij niet meer eenieder zijn naaste en eenieder zijn broeder onderwijzen door te zeggen: Ken de HEERE, want zij zullen Mij allen kennen, vanaf hun kleinste tot hun grootste toe, spreekt de HEERE. Want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en aan hun zonde niet meer denken.

We zien hier dat God dat Verbond nog niet heeft gesloten met Zijn Uitverkoren Volk de Joden, want vers 34 is nog niet vervuld, het licht nog in de toekomst.
Ook spreekt de vers over in die dagen, dus bij Jezus Zijn Wederkomst als de Messias.

35 Zo zegt de HEERE,
Die de zon tot een licht geeft overdag
en de vaste orde van maan en sterren
tot een licht in de nacht,
Die de zee opzweept, zodat haar golven bruisen,
HEERE van de legermachten is Zijn Naam.
36 Als deze verordeningen ooit zouden wijken
van voor Mijn aangezicht, spreekt de HEERE,
dan zou ook het nageslacht van Israël ophouden
een volk voor Mijn aangezicht te zijn, alle dagen
!

37 Zo zegt de HEERE:
Als de hemel hierboven ooit opgemeten zou kunnen worden
en de fundamenten van de aarde beneden onderzocht zouden kunnen worden,
dan zou ook Ik heel het nageslacht van Israël verwerpen,

om alles wat zij gedaan hebben, spreekt de HEERE.

God laat hier Zijn trouw zien dat Hij nog eerder de aarde zal vernietigen en het heelal dan dat Hij Israël zou verlaten.

Jezus heeft Zijn Offer wel al gebracht voor het hele volk Israel, zodat GOD hen bij de wederkomst van Jezus als de langverwachte Messias kan vergeven en hun geloof te schenken in Christus. Ook aan allen in heel Israel die Hij uit de dood opwekt zoals Ezechiel 37 woordelijk leert.

In Hebreeën 8 komt God daarop terug:
8 Want hen berispend zegt Hij tegen hen: Zie, de dagen komen, spreekt de Heere, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
Merk op dat hier nog steeds in de toekomst gesproken wordt, terwijl het verbond in Christus er al is, daar Christus al is opgestaan uit de dood.

9 niet overeenkomstig het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb, op de dag toen Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte uit te leiden. Want zij bleven niet in Mijn verbond en Ik heb geen acht meer op hen geslagen, zegt de Heere.
10 Want dit is het verbond dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
11 En zij zullen beslist niet ieder zijn naaste en ieder zijn broeder onderwijzen en zeggen: Ken de Heere. Want zij allen zullen Mij kennen, van klein tot groot onder hen.
12 Want Ik zal wat hun ongerechtigheden betreft genadig zijn en aan hun zonden en hun wetteloos gedrag beslist niet meer denken.
13 Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen.

Pas wanneer God dit nieuwe Verbond sluit met Israël bij Jezus Zijn Wederkomst zal hun eerste verbond komen te vervallen. Het verbond in Christus heeft het oude Eeuwige Verbond niet vervangen. Dan zal God Zijn Geest van geloof uitstorten over Israel en zullen allen Jezus herkennen en erkennen als de langverwachte Messias.

10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene. [Zacharia 12]
robert75

Bericht door robert75 »

'Het oude verbond is natuurlijk allang niet meer van kracht, immers heeft Christus een Nieuw Verbond gesloten. En als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen

Dat eerste verbond is weg zoals eeuwen daarvoor al geprofeteerd was, blijkbaar geloof jij dat dus ook al niet. Jezus heeft die profetieën allang vervuld en hoeven derhalve ook niet meer vervuld te worden. Er is maar een verbond en niet twee.
ericjan

Bericht door ericjan »

robert75 schreef:'Het oude verbond is natuurlijk allang niet meer van kracht, immers heeft Christus een Nieuw Verbond gesloten. En als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen

Dat eerste verbond is weg zoals eeuwen daarvoor al geprofeteerd was, blijkbaar geloof jij dat dus ook al niet. Jezus heeft die profetieën allang vervuld en hoeven derhalve ook niet meer vervuld te worden. Er is maar een verbond en niet twee.
Lees mijn voorgaande reactie nog eens Robert en zie dat het nieuwe Verbond dat God sluit met Zijn Uitverkoren Volk nog komen moet.
Er is het eeuwige eerste Verbond tussen God en Israël de Joden en er is het tweede verbond tussen God, Jezus en Zijn volgelingen, ongeacht roots.

Wanneer iemand anders beweert dan zegt die iemand ermee dat GOD aan contract breuk zou doen, wat ik NIET geloof.
Alle beloften van GOD aan Israel zijn Eeuwig zoals ik in een paar verzen heb aangetoond. God zal Zijn Verbond met Israel NOOIT verbreken.

Juist hierdoor kan niet heel Israel (het zaad van Jacob) niet al overgaan tot het evangelie en heeft God hen verblind voor het evangelie.
Ze zijn zelfs een vijand van het evangelie, maar desondanks geliefden van God vanwege hun voorvaderen.

Romeinen 11
28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.

29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.
God Zijn Genade voor Israel is onberouwelijk.

30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
* Voordat we Christus kenden waren we immers ook zondig en lagen onder Zijn oordeel.

31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
* De Joden moesten ongehoorzaam zijn, maar ontvangen uiteindelijk dezelfde ontferming die wij als christenen hebben mogen ontvangen.

32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.
* God heeft de Joden in ongehoorzaamheid opgesloten met een reden.
De reden is om Zich over alle Joden te ontfermen. Duidelijker kan het niet lijkt me.
Laatst gewijzigd door ericjan op 17 sep 2014, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
robert75

Bericht door robert75 »

EricJan, Christus heeft allang een nieuw verbond gesloten. Onder welk volk heeft Jezus een Nieuw Verbond gesloten. Toch onder de Joden?
De apostelen waren Joden, de eerste Christenen waren Joden. Zoals het geprofeteerd was in het OT. Met het huis van Israel zal ik een nieuw verbond sluiten.
Dat heeft die toch gedaan tijdens het laatste avondmaal? Hij heeft een nieuw verbond gesloten met de Joden. Zoals gezegd was, met het huis van Israel. Profetie vervuld.
ericjan

Bericht door ericjan »

robert75 schreef:EricJan, Christus heeft allang een nieuw verbond gesloten. Onder welk volk heeft Jezus een Nieuw Verbond gesloten. Toch onder de Joden?
De apostelen waren Joden, de eerste Christenen waren Joden. Zoals het geprofeteerd was in het OT. Met het huis van Israel zal ik een nieuw verbond sluiten.
Dat heeft die toch gedaan tijdens het laatste avondmaal? Hij heeft een nieuw verbond gesloten met de Joden. Zoals gezegd was, met het huis van Israel. Profetie vervuld.
Dat verbond was toch niet specifiek voor de Joden Robert?
Eerder nog gaf je aan dat er in Christus geen onderscheid is tegen Jood en Griek.
De profetieën laten zien dat ze nog niet uitgekomen zijn tav Israel. Romeinen 11 is daarover ook heel duidelijk. GOD pleegt geen contractbreuk !
Voorwaarden wijzigen is ook een vorm van contractbreuk immers.
robert75

Bericht door robert75 »

Er is maar een verbond en niet twee, Onder welk verbond vallen eigenlijk de Messiaanse Joden. De Joden die Jezus geaccepteerd hebben als Messias, vallen die onder het oude verbond of het nieuwe verbond. Nogal verwarrend als je Jood bent. En inderdaad God maakt geen onderscheid tussen Jood en Griek immers zijn we allen één in Christus. Jij zegt blijkbaar dat God wel onderscheid maakt tussen Jood en Griek en dat de voorwaardes voor Joden anders zijn dan voor de Griek. (Heiden).

Iedereen die Christus heeft is Abrahams nageslacht overeenkomstig de belofte erfgenamen, of je nu Jood of Griek bent. Alleen als je in Jezus bent. Jij zegt dat dat niet geld voor Joden. maar God maakt geen onderscheid, jij zegt van wel.

Ik ben de weg de waarheid, en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door mij. Dat betekend dat ook niet de Jood tot de Vader komt als ze Christus niet hebben. Immers komt niemand tot de Vader dan door Christus. Jij zegt behalve de Joden.

En God heeft inderdaad geen contractbreuk gepleegd aangezien het nieuwe verbond onder de Joden is bevestigd. Zoals het was geopenbaard in het OT. Die profetieën zijn vervuld in Christus en worden niet meer vervuld in de toekomst. God heeft dan ook geen contractbreuk gesloten maar de Joden zelf, door de Zoon die was aangekondigd in het OT te verwerpen.