Wie en wat is Israël?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Man/Vrouw: M

Re: Wie en wat is Israël?

Bericht door ericjan »

robert75 schreef:Onder welk verbond vallen eigenlijk de Messiaanse Joden. De Joden die Jezus geaccepteerd hebben als Messias, vallen die onder het oude verbond of het nieuwe verbond.
Nogal verwarrend als je Jood bent. En inderdaad God maakt geen onderscheid tussen Jood en Griek immers zijn we allen één in Christus. Jij zegt blijkbaar dat God wel onderscheid maakt tussen Jood en Griek en dat de voorwaardes voor Joden anders zijn dan voor de Griek. (Heiden).
De bijbel legt dat toch uit?
In christus is de muur die er was tussen Joden (die al dichtbij GOD waren) en heidenen (die zonder GOD waren) weggenomen, waardoor wij uit de heidenen nu OOK dichtbij GOD zijn, zoals de Joden dat al waren. Dus Messiaanse Joden vallen onder het Verbond van Christus en daarmee niet meer onder het eerste Verbond met GOD.

robert75 schreef:Iedereen die Christus heeft is Abrahams nageslacht overeenkomstig de belofte erfgenamen, of je nu Jood of Griek bent. Alleen als je in Jezus bent. Jij zegt dat dat niet geld voor Joden. maar God maakt geen onderscheid, jij zegt van wel.
De Joden waren en zijn al vanwege hen afkomst erfgenamen van Abraham, Isaac en Jacob. Daarom zijn de nog steeds geliefd bij God leert de bijbel, zelfs al zijn ze vijanden van het evangelie. Romeinen 11:28
Nu in Christus zijn wij uit de heidenen OOK erfgenamen (mede-erfgenamen) geworden naast de Joden in het Jodendom.
Het onderscheid is alleen gemaakt, omdat de christelijke Joden eerst moeilijk konden geloven dat ook niet Joden Christus konden volgen. Dus liet Paulus zien dat in Christus en als Zijn volgeling er geen onderscheid meer is tussen Jood en heiden. Maar dat zegt niet dat het Jodendom en alle beloften zijn verworpen, want dat is niet het geval. God Zijn eerste verbond met Israel is eeuwig.
robert75 schreef:Ik ben de weg de waarheid, en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door mij. Dat betekend dat ook niet de Jood tot de Vader komt als ze Christus niet hebben. Immers komt niemand tot de Vader dan door Christus. Jij zegt behalve de Joden.
Niet ik, de bijbel zegt dat, want Jezus heeft Zijn offer voor de Joden gebracht om Zijn volk zalig te maken, niet proberen of een kans erop, maar zalig maken leert
21 en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden. [Matteus 1]
Jezus heeft met Zijn Offer het voorwerk voor Zijn Volk Israel al gedaan, zodat GOD hiermee straks al Zijn profetieën hierover tav Israel kan vervullen. Dat was de eerste reden om het offer te brengen, Israel genade verlenen (ook al mogen ze het nog niet zien van GOD). Die Genade is OOK aan ons uit de de heidenen gegeven.

Johannes 11
50 en u overweegt niet dat het nuttig voor ons is dat één mens sterft voor het volk, en niet heel het volk verloren gaat.
51 Dit zei hij echter niet uit zichzelf, maar als hogepriester van dat jaar profeteerde hij dat Jezus sterven zou voor het volk,

Hier is het volk duidelijk het volk Israel.

Ook Romeinen 11 laat dat toch zien?
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
Hier staat de belofte dat God de zonden van Israel zal weg gaan nemen,

28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
Ondanks dat ze vijanden zijn van het evangelie dus zal GOD dat doen, omdat GOD ze liefheeft omwille van hun voorvaderen.

29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,

Wij uit de heidenen krijgen nu ontferming van GOD dankzij hun ongehoorzaamheid. Wanneer GOD Isrsael niet had verblind voor het evangelie, dan zou het evangelie niet naar ons uit de heidenen zijn gekomen.

31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
Hier de belofte dat GOD Israel dezelfde ontferming zal geven als dat Hij ons uit de heidenen geeft.

32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.
GOD heeft Israel dus bewust opgesloten in ongehoorzaamheid om Zich zo over hen te kunnen ontfermen, zoals de vele profetieën laten zien.
robert75 schreef:En God heeft inderdaad geen contractbreuk gepleegd aangezien het nieuwe verbond onder de Joden is bevestigd.
Nee want dan zou God de voorwaarden wijzigen.
In Zijn Eeuwige Beloften beloofd GOD dat Hij heel Israel zalig zal maken en hen het geloof zal schenken. Het zou contractbreuk zijn wanneer GOD ineens de voorwaarden wijzigt door te stellen dat men nu Jezus eerst ervoor dient aan te nemen.
robert75 schreef:Zoals het was geopenbaard in het OT. Die profetieën zijn vervuld in Christus en worden niet meer vervuld in de toekomst. God heeft dan ook geen contractbreuk gesloten maar de Joden zelf, door de Zoon die was aangekondigd in het OT te verwerpen.
De Joden moesten Jezus verwerpen en laten kruisigen, want anders was er voor ons uit de heidenen OOK geen verlossing geweest.
Niemand heeft Jezus gedood, maar Hij heeft Zijn leven Zelf afgelegd om Zijn Volk Israel genade te kunnen schenken door hun zalig te maken.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
robert75

Bericht door robert75 »

Dus blijkbaar maakt het voor Joden niet zoveel uit of ze Jezus nu wel of niet hebben, verlost worden ze toch wel. Als je Jezus accepteert behoor je tot het Nieuwe Verbond, accepteer je Christus niet dan behoor je tot het Oude Verbond. Blijkbaar maakt het niet zoveel uit. Toch een beetje vreemd want verlossing komt alleen maar uit genade, en genade is alleen maar te vinden in Christus en niet in het Joods zijn. Er bestaat niet zo iets als verlossing door Jood zijn. Verlossing komt alleen maar uit genade. En genade is alleen maar te vinden in Jezus.

Zo lezen wij bv in Exodus

Nu dan, als u nauwgezet Mijn stem gehoorzaamt en Mijn verbond in acht neemt, dan zult u uit alle volken Mijn persoonlijk eigendom zijn, want heel de aarde is van Mij.

Dat betekend dat het verbond niet onvoorwaardelijk was. Als u nauwgezet mijn stem gehoorzaamt. En alleen dan, Volgens mij, als ik het OT lees hebben ze dat zelden gedaan, Gods stem gehoorzaamd. Eigenlijk nooit, Dat doen ze zelfs vandaag niet eens. dat was ook de rede waarom ze in Babylonische ballingschap terecht kwamen, maar desondanks heeft God ze nog een tweede kans gegeven. Die kans hebben ze verspeeld door Jezus af te wijzen, De huidige Joden zijn dan ook niet meer het Verbondsvolk maar iedereen die Christus heeft. En dat is wat de Bijbel ons leert en niet wat jij allemaal beweerd. Er zijn geen twee verbonden meer maar eentje, En Christus is het teken van het verbond. En dat is de waarheid, dat is wat de Bijbel ons leert.

Toch een beetje vreemd dat God hier zegt:" Als u mijn stem nauwgezet gehoorzaamd" Maar ondertussen zeg jij dat God er bewust voor kiest dat ze zijn stem niet gehoorzamen. Blijkbaar maak jij van God een leugenaar, Want dat is wat je doet. Toch een beetje vreemd, God zegt A maar doet B.

En buiten dat om zijn de voorwaardes ook niet veranderd, In het OT vond men verlossing van zonde in het offer die ze moesten brengen, Ze vonden vergeving in het bloed, Christus is het Lam van God geworden, en vind je verlossing in het zelfde offer als in de tijd van het OT. Alleen in de tijd van het OT kwam verlossing door het offeren van een letterlijk dier, nu vinden we Verlossing in het bloed van Christus. De vroegere Israëliërs moesten hun vertrouwen leggen in het zelfde als waar wij het vertrouwen in leggen, namelijk het offer.
ericjan

Bericht door ericjan »

robert75 schreef:Dus blijkbaar maakt het voor Joden niet zoveel uit of ze Jezus nu wel of niet hebben, verlost worden ze toch wel. Als je Jezus accepteert behoor je tot het Nieuwe Verbond, accepteer je Christus niet dan behoor je tot het Oude Verbond. Blijkbaar maakt het niet zoveel uit. Toch een beetje vreemd want verlossing komt alleen maar uit genade, en genade is alleen maar te vinden in Christus en niet in het Joods zijn. Er bestaat niet zo iets als verlossing door Jood zijn. Verlossing komt alleen maar uit genade. En genade is alleen maar te vinden in Jezus.

Zo lezen wij bv in Exodus

Nu dan, als u nauwgezet Mijn stem gehoorzaamt en Mijn verbond in acht neemt, dan zult u uit alle volken Mijn persoonlijk eigendom zijn, want heel de aarde is van Mij.
Maar zoals GOD dat zegt in Exodus 19 vers 5 klopt het toch ook?
GOD heeft toch een hele tijd Israël verlaten? Zijn gezicht verborgen, maar hen noot vergeten?
Dat staat toch allemaal in die citaten over Genade van Israel?
God heeft Israel tijdelijk verlaten (enkele eeuwen) en Zijn Aangezicht verborgen voor hen, omdat ze NIET gehoorzaamden. Maar toch vergeeft GOD hen belooft Hij.

Zo zegt GOD ook iets verder op:
30 Wanneer gij in angst zult zijn, en u al deze dingen zullen treffen; in het laatste der dagen, dan zult gij wederkeren tot den HEERE, uw God, en Zijn stem gehoorzaam zijn.
31 Want de HEERE, uw God, is een barmhartig God; Hij zal u niet verlaten, noch u verderven; en Hij zal het verbond uwer vaderen, dat Hij hun gezworen heeft, niet vergeten.

Daarbij ging het in Exodus 19:5 niet over Genade maar over God Zijn Zegen over Israel. Wederom haal je GOD Zijn Zegen en Genade in Christus door elkaar alsof ze hetzelfde zijn, terwijl ze dat niet zijn.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
robert75

Bericht door robert75 »

Jij maakt de fout door overal waar Israël staat dat te plakken op de Joden, maar dat is de waarheid niet, er zijn twee Israëls. Israël het volk van God, Hij die in Jezus is, en Israël het koninkrijk. Christus is de vervulling van Israël, daarom koos hij ook 12 apostelen. Zo had je de 12 stammen plus Levi die het fundament waren van het oude Israël. En zo heb je 12 apostelen plus Jezus die het nieuwe Israël voorstellen. Waarmee het oude Israël ten einde kwam. Dat laat Romeinen ook duidelijk zien. Ze lezen we in Romeinen 11:26

En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.

Inderdaad heel Israël zal zalig worden. Namelijk iedereen die in Christus is. Want die behoren Israël toe. En in Romeinen 10:1 Lezen we vervolgens.

1 Broeders, de oprechte wens van mijn hart en mijn gebed tot God voor Israël is gericht op hun zaligheid.

Nu hangt er een vraagteken achter heel Israël zal zalig worden. Nu moet je er voor bidden. Nu wie is deze Israël? Dat zijn dus de Joden. Aangezien Paulus tot de broeders spreekt. En de broeders waren degene die in Christus waren. Maw wij moeten bidden dat Israël, de Joden zalig zullen worden.
Vertrokken user_2

Bericht door Vertrokken user_2 »

Adinomis schreef:We zijn zo gewend om het oude testament te lezen vanuit het nieuwe testament. Maar dat is de omgekeerde volgorde.
Neuh, we doen dat in navolging van Christus.... Je kent vast wel de uitdrukking: ...'U hebt in De Schrift gelezen... MAAR IK ZEG U'... Ik geloof niet dat Jezus de verkeerde volgorde hanteerde.
Adinomis schreef: Het verbond met Abraham is een eenzijdig verbond van God, met alleen maar beloften en geen voorwaarden.
oh?
"Verder zei God nog tegen Abraham: ‘U moet dus mijn verbond onderhouden, u en uw nakomelingen, generatie na generatie." (Gen 17:9)
Wat moesten ze dan, generatie na generatie, onderhouden van dat verbond, als er geen voorwaarden waren?

"... alle mannelijke personen moeten besneden worden." (Gen 17:10)
Ah ja...de besnijdenis.... ;)

Verder ben ik het tot nu toe prima met Robert eens. Hij legt het uitstekend uit, waarvoor Hulde! :)
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Robert75 schreef:Er is maar een verbond en niet twee,

Er is een oud en een nieuw verbond, of oude en nieuwe testamen. Echter de gesloten verbonden tussen God en Abraham, Noach, David enz.... daarvan zijn er meerderen, het huwelijksverbond is uitsluitend gesloten met Jehovah en Israël alle 12 stammen , het is een verbond dat Israël verbroken heeft en niet Jehovah.
Hij zal daarom een nieuwe huwelijksverbond sluiten met een gelovige natie in de toekomst. Geen 2 bruiden, maar 1 bruid die wedergeboren is.
Dat er uit de 2 en de 10 stammen in de loop van de heilsgeschiedenis individuele mensen tot geloof komen is altijd al zo geweest, het was altijd een minderheid.
Dus jouw argument dat er nu joden tot geloof komen in Jezus Christus Robert heeft niet van doen met Gods plan met Israël en Hij heeft hun harten verhard en hun ogen verblind, maar altijd nog is God genadig over hen die Hem liefhebben, daar is nooit verandering in gekomen, het is heel belangrijk, om het plan Gods in deze te onderscheiden van Gods werk aan individuele mensen zoals onder alle volkeren en een plan wat God heeft aan een volk, aan een natie.
De Bijbels boodschap of eigenlijk opdracht, maakt alle VOLKEREN tot Mijn discipelen is nu niet aan de orde, maar is pas toekomst op het getuigenis van de 2 getuigen ( Mozes en Elia) de 144.000 dan is er pas sprake van een wereldevangelisatie en nu wordt gepredikt aan individuen. Dus de wereldkerk vergelijken met zuurdesem, mag je doen maar is negatief, het is gebakken lucht. Het is het deeg van de zonde.
Zuurdesem is niet een beeld van de groei van het koninkrijk op aarde, integendeel. Daarom ik zei het eerder mocht er geen zuurdesem in de offers verwerkt worden op 1 offer na en dat had een reden.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Het is inderdaad de verkeerde volgorde Adi. Je leest het NT in het licht van het oude testament, dat ben ik met je eens.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

@ Loyalo als de Here Jezus de Schriften citeert en zegt: "Er staat geschreven" zoals bij de Emmausgangers o.a. dan citeert Hij uit de Wet , de Psalmen en de profeten en dat is het Oude Verbond want God heeft vele malen en op velerlei wijzen gesproken via de profeten , maar nu (sinds de opstanding) spreekt Hij door de Zoon. Hebr 1 vers 1.
Vertrokken user_2

Wilsophie schreef:@ Loyalo als de Here Jezus de Schriften citeert en zegt: "Er staat geschreven" zoals bij de Emmausgangers o.a. dan citeert Hij uit de Wet , de Psalmen en de profeten en dat is het Oude Verbond want God heeft vele malen en op velerlei wijzen gesproken via de profeten , maar nu (sinds de opstanding) spreekt Hij door de Zoon. Hebr 1 vers 1.
Dus de Emmausgangers krijgen christelijke leer geleerd door Christus zelf. Hij legt uit hoe de TeNaCh gelezen moet worden. Dus het OT lezen vanuit christelijke visie. Het ultieme voorbeeld van hoe men het OT vanuit christelijke visie (of NT) zou moeten lezen!

Dank voor dit voorbeeld waar Christus ons leert dan het dus niet is zoals jij en Adi beweren!
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dat mag je stellen, dat het niet zo is als Adi en ik beweren met een eenvoudig enkel voorbeeld, maar er zijn veel meer voorbeelden uiteraard en bovendien je onderbouwt en toont niet aan waarom het voorbeeld leidt tot een feit dat iets niet zo is.

Natuurlijk heeft Christus Zelf alles geleerd uit de Schriften. Hij bestudeerde ze dagelijks en leerde uit de Schrift ontdekken de weg die HIj moest gaan.
Of dacht je dat Hij in de wieg de Tenach of hoe het heten mag kon opzeggen.
Lees maar wat de Here Jezus hen onderweg onderwees. Lijkt me overduidelijk.
robert75

Bericht door robert75 »

Wilsophie schreef:
Robert75 schreef:Er is maar een verbond en niet twee,

Er is een oud en een nieuw verbond, of oude en nieuwe testamen. Echter de gesloten verbonden tussen God en Abraham, Noach, David enz.... daarvan zijn er meerderen, het huwelijksverbond is uitsluitend gesloten met Jehovah en Israël alle 12 stammen , het is een verbond dat Israël verbroken heeft en niet Jehovah.
Hij zal daarom een nieuwe huwelijksverbond sluiten met een gelovige natie in de toekomst. Geen 2 bruiden, maar 1 bruid die wedergeboren is.
Dat er uit de 2 en de 10 stammen in de loop van de heilsgeschiedenis individuele mensen tot geloof komen is altijd al zo geweest, het was altijd een minderheid.
Dus jouw argument dat er nu joden tot geloof komen in Jezus Christus Robert heeft niet van doen met Gods plan met Israël en Hij heeft hun harten verhard en hun ogen verblind, maar altijd nog is God genadig over hen die Hem liefhebben, daar is nooit verandering in gekomen, het is heel belangrijk, om het plan Gods in deze te onderscheiden van Gods werk aan individuele mensen zoals onder alle volkeren en een plan wat God heeft aan een volk, aan een natie.
De Bijbels boodschap of eigenlijk opdracht, maakt alle VOLKEREN tot Mijn discipelen is nu niet aan de orde, maar is pas toekomst op het getuigenis van de 2 getuigen ( Mozes en Elia) de 144.000 dan is er pas sprake van een wereldevangelisatie en nu wordt gepredikt aan individuen. Dus de wereldkerk vergelijken met zuurdesem, mag je doen maar is negatief, het is gebakken lucht. Het is het deeg van de zonde.
Zuurdesem is niet een beeld van de groei van het koninkrijk op aarde, integendeel. Daarom ik zei het eerder mocht er geen zuurdesem in de offers verwerkt worden op 1 offer na en dat had een reden.
Volgens mij haal je twee mensen door elkaar heen, je quote mij maar je beweerd dingen die ik niet heb gezegd. Ik denk dat je mij en Ericjan door elkaar haalt.
ericjan

Bericht door ericjan »

robert75 schreef:Jij maakt de fout door overal waar Israël staat dat te plakken op de Joden, maar dat is de waarheid niet, er zijn twee Israëls.
Dat is dus pure vervangingsleer die nog steeds hardnekkig in onze christelijke kerken rondwaard. :(
robert75

Bericht door robert75 »

Nog eenmaal de vervangingstheologie bestaat niet, dat is een scheldwoordje bedacht door Christen zionisten die Joden meer lief hebben dan Jezus. Uiteindelijk zijn het ook de Christen zionisten die aan vervangingsleer doen, aangezien hun degene zijn die Christus vervangen met het letterlijke Israël. Christus heeft een Nieuw Verbond gesloten onder het Joodse volk, zoals voorzegt was, Met het huis van Israël zal ik een nieuw verbond sluiten. Iets wat jij niet eens gelooft aangezien jij dat gewoon in de toekomst plaatst. Christus heeft een Nieuw Verbond gesloten en de heidenen zijn mede erfgenamen geworden van het verbond. En het teken van dat Verbond is geloof in Christus, en niets anders dan dat.

Jij gelooft dat de huidige Joden nog steeds het verbondsvolk zijn en dat God hen zegent. Christen zionisten steunen Israël onvoorwaardelijk ongeacht wat ze doen. Ook al negeren ze al de geboden van God het maakt niet uit, Ook al leggen ze zichzelf neer voor een stenen muur, wat God verboden heeft, het maakt niet ut. Mijn Bijbel leert mij dat de straf op de zonde de dood is, En ook dat God geen onderscheid maakt, immers is er geen verschil tussen Joden en Grieken, maar in Christus zijn betekend iets. Zoals Paulus het ons uitlegt in de Romeinen Brief.

Rom 9:6 Ik zeg dit niet alsof het Woord van God vervallen is, want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.

Rom 2:28
Want niet híj is Jood die het in het openbaar is, en niet dát is besnijdenis die in het openbaar in het vlees plaatsvindt,
29 maar híj is Jood die het in het verborgene is, en dát is besnijdenis, die van het hart is, naar de geest, niet naar de letter. Zijn lof is niet uit mensen maar uit God.

Lijkt me duidelijk.
Peter79

Bericht door Peter79 »

robert75 schreef:Nog eenmaal de vervangingstheologie bestaat niet, dat is een scheldwoordje bedacht door Christen zionisten die Joden meer lief hebben dan Jezus. Uiteindelijk zijn het ook de Christen zionisten die aan vervangingsleer doen, aangezien hun degene zijn die Christus vervangen met het letterlijke Israël.
Scherp. Maar zionisten is toch ook weer een scheldwoord?

Hoe noemen anti-vervangingstheologen zichzelf? Ware Christenen? > Ware Christenen vervangen Christus door Israël :clown:
robert75

Bericht door robert75 »

Zionisme is niets anders dan een politieke ideologie die het bestaan van een Joodse staat ondersteunen. De stichting van de staat Israël was dan ook niets anders dan een politieke motivatie en geen goddelijke motivatie, het is dan al zeker geen vervulling van profetie. God staat daar totaal buiten, het was een politieke motivatie. Een staat gesticht door politiek, en meer was het niet.

En Jezus is het ware Israël, Jezus is de vervulling van Israël. Jezus was wel een Jood maar geen Judaist. Integendeel zelfs, Christus sprak zich daar tegen uit, Hij bekritiseerde zelfs het geloof van de Joden, Ik zou niet weten waarom Christus daar nu ineens anders over zou denken.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Loyola schreef:
Neuh, we doen dat in navolging van Christus.... Je kent vast wel de uitdrukking: ...'U hebt in De Schrift gelezen... MAAR IK ZEG U'... Ik geloof niet dat Jezus de verkeerde volgorde hanteerde.
Je koppelt hier - naar mijn mening - twee verschillende uitspraken van Jezus aan elkaar, Er staat niet "U hebt in de Schrift gelezen". In Matt. 5 staat vijf keer in combinatie met "maar Ik zeg u" de zinsnede: "Jullie hebben gehoord dat tot de ouden gezegd is"" of "Jullie hebben gehoord dat er gezegd is". Het gaat hier over "zeggen" d.w.z. om de mondelinge overleveringen. Als het om een letterlijke weergave van een bijbeltekst zou gaan, zou Hij gezegd hebben: "Er staat geschreven....." en dan komt er niet achteraan "maar Ik zeg U". Zie bijv. Matt. 4:4,7,10.
Loyola schreef:
n.a.v. wat Adinomis schreef: Het verbond met Abraham is een eenzijdig verbond van God, met alleen maar beloften en geen voorwaarden.
oh?
"Verder zei God nog tegen Abraham: ‘U moet dus mijn verbond onderhouden, u en uw nakomelingen, generatie na generatie." (Gen 17:9)
Wat moesten ze dan, generatie na generatie, onderhouden van dat verbond, als er geen voorwaarden waren?
alle mannelijke personen moeten besneden worden." (Gen 17:10)
Ah ja...de besnijdenis.... ;)
Ik bedoel het verbond dat aan de basis ligt van de volgende verbonden. Het verbond van de besnijdenis is inderdaad een voorwaardelijk verbond.
De besnijdenis was het teken dat God dit volk apart zette van de andere volken. Maar de beloften van Gods trouw aan hen, voor het land en de zegen zijn onvoorwaardelijk.

Dit is het onvoorwaardelijke verbond dat God sloot met de voorvader van Israël:
Gen. 12:1 De HEER zei tegen Abram: ‘Trek weg uit uw land, uw stam en ouderlijk huis, naar het land dat Ik u zal aanwijzen. 2 Ik zal een groot volk van u maken. Ik zal u zegenen en uw naam groot maken, zodat u een zegen zult zijn. 3 Ik zal degenen zegenen die u zegenen, maar degene die u verwenst zal Ik vervloeken. Om u zullen alle geslachten op aarde zich gezegend noemen.’

Dit verbond werd bevestigd aan Izaäk:

Gen. 26:2 Hier verscheen hem de HEER, die zei: ‘Ga niet naar Egypte, maar ga in het land wonen dat Ik u aanwijs. 3 Vestig u in dit land hier, Ik zal met u zijn en u zegenen. Want aan u en aan uw nakomelingen zal Ik heel dit gebied geven, en Ik zal de eed nakomen die Ik uw vader Abraham gezworen heb. 4 Ik zal uw nakomelingen talrijk maken als de sterren aan de hemel, en aan uw nageslacht zal Ik heel dit gebied schenken. Door uw nakomelingen zal zegen komen over alle volken van de aarde, 5 omdat Abraham geluisterd heeft naar mijn woord en zich heeft gehouden aan wat Ik hem voorhield: aan mijn geboden, verordeningen en wetten.’

Gen. 26:23 Vandaar ging hij naar Berseba. 24 Op een nacht verscheen hem de HEER en zei: ‘Ik ben de God van uw vader Abraham; vrees niet, want Ik sta u bij. Ik zal u zegenen en uw nakomelingen talrijk maken omwille van mijn dienaar Abraham.’

Izaäk gaf deze profetische zegen door aan Jakob:

Gen. 28: 3 Moge de almachtige God je zegenen en je vruchtbaar maken en talrijk, zodat je uitgroeit tot een grote menigte volken. 4 Moge Hij jou en je nakomelingen de zegen van Abraham schenken, zodat je het land in bezit kunt nemen waar je nu als vreemdeling leeft, het land dat God aan Abraham gegeven heeft.’

God bevestigde dit onvoorwaardelijke verbond aan Jakob:

Gen. 28: 13 Ineens stond de HEER bij hem en zei: ‘Ik ben de HEER, de God van uw vader Abraham en de God van Isaak. Het land waar u op ligt, zal Ik aan u en aan uw nakomelingen geven. 14 Uw nageslacht zal als het stof van de aarde zijn; u zult zich uitbreiden naar het westen en het oosten, naar het noorden en het zuiden; om u en uw nakomelingen zullen alle geslachten van de aarde zich gezegend beschouwen. 15 Ik ben met u; Ik zal u behoeden waar u ook bent, en u terugvoeren naar dit land. Want Ik zal u niet verlaten tot Ik mijn belofte heb vervuld.’
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
robert75

Bericht door robert75 »

Adinomis schreef:Ik bedoel het verbond dat aan de basis ligt van de volgende verbonden. Het verbond van de besnijdenis is inderdaad een voorwaardelijk verbond. De besnijdenis was het teken dat God dit volk apart zette van de andere volken. Maar de beloften van Gods trouw aan hen, voor het land en de zegen zijn onvoorwaardelijk.Dit is het onvoorwaardelijke verbond dat God sloot met de voorvader van Israël:
Maar dat verbond gold niet alleen voor het koninkrijk Israël, zoals geschreven staat.

Gen. 12:1 De HEER zei tegen Abram: ‘Trek weg uit uw land, uw stam en ouderlijk huis, naar het land dat Ik u zal aanwijzen. 2 Ik zal een groot volk van u maken. Ik zal u zegenen en uw naam groot maken, zodat u een zegen zult zijn. 3 Ik zal degenen zegenen die u zegenen, maar degene die u verwenst zal Ik vervloeken. Om u zullen alle geslachten op aarde zich gezegend noemen.’

Het had geen betrekking op alleen maar Joden, maar op alle geslachten van de aarde. Dat verbond gold dus al voor iedereen. Zoals het nog steeds is. En wie was nu de ware afstammeling van Abraham, dat was Jezus. En niemand anders. Zoals Galaten 3:16 ons uitlegt.

Welnu, zo zijn de beloften aan Abraham en aan zijn nageslacht gedaan. Hij zegt niet: En aan de nageslachten, alsof er sprake zou zijn van velen; maar van één: En aan uw Nageslacht; dat is Christus.

Jezus is het ware nageslacht van Abraham en in Jezus zullen alle geslachten van de wereld gezegend worden. Christus heeft zijn volk onder alle volkeren van de aarde. Mist je Jezus accepteert.
callista

Bericht door callista »

robert75 schreef:[
En wie was nu de ware afstammeling van Abraham, dat was Jezus. En niemand anders. Zoals Galaten 3:16 ons uitlegt.
Hoe kan iemand, waarvan gezegd [geleerd] wordt dat deze door de Heilige Geest verwekt is nu een nakomeling zijn van Abraham?
Jezus is het ware nageslacht van Abraham en in Jezus zullen alle geslachten van de wereld gezegend worden. Christus heeft zijn volk onder alle volkeren van de aarde. Mist je Jezus accepteert.
Nogmaals...hoe kan Jezus dan een nageslacht zijn van Abraham?
Uit het zaad van Abraham?.. :roll:

Leg dat eens uit?
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Even vanaf mijn tablet. Lees Gen. 15:18 over het verbond. Moeten alle mensen in dat gebied gaan wonen?
Ja, de belofte mondt uit in Jezus Christus wat onze redding betreft. Indien gij van Christus zijt DAN zijt ge nageslacht van Abraham. Maar Jezus kunnen we niet losmaken van Zijn volk. In Hem hebben we deel aan de zegeningen bestemd voor Abraham en zijn fysieke nageslacht.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
robert75

Bericht door robert75 »

callista schreef:
En wie was nu de ware afstammeling van Abraham, dat was Jezus. En niemand anders. Zoals Galaten 3:16 ons uitlegt.
Hoe kan iemand ,waarvan gezegd [geleerd] wordt dat deze door de Heilige Geest verwekt is nu een nakomeling zijn van Abraham?

Leg dat eens uit?
Om het simpele feit Israël een spiritueel volk is in Christus. Zo word Jezus in Mattheus 1:1 ook de Zoon van Abraham genoemd, maar dat was hij ook niet letterlijk. Ook wij, althans die in Christus zijn mogen hun zelf nageslacht van Abraham noemen, maar dat zijn wij ook niet in de letterlijke betekenis van het woord. maar wel in spirituele zin.
Vertrokken user_1

Bericht door Vertrokken user_1 »

Adinomis schreef:Even vanaf mijn tablet. Lees Gen. 15:18 over het verbond. Moeten alle mensen in dat gebied gaan wonen?
Ja, de belofte mondt uit in Jezus Christus wat onze redding betreft. Indien gij van Christus zijt DAN zijt ge nageslacht van Abraham. Maar Jezus kunnen we niet losmaken van Zijn volk. In Hem hebben we deel aan de zegeningen bestemd voor Abraham en zijn fysieke nageslacht.
Je haalt een aantal zaken door elkaar, vrees ik. In eerste instantie en oppervlakkig bekeken, is inderdaad Israël het fysieke nageslacht van Abraham. Als je echter goed leest wat de geschiedenis van Abraham ons vertelt, dan blijkt dat Israël het enige volk in het Midden-Oosten is dat nu juist NIET kan zeggen, dat ze fysiek van Abraham afstammen.

Het fysieke Israël heeft geen deel aan de zegeningen die aan Abraham (en zijn nageslacht) zijn beloofd. Slechts, wanneer zij zich bekeren en IN Christus hun intrek nemen, kunnen ze zeggen, dat ze nageslacht van Abraham zijn en derhalve deelhebben aan zijn zegeningen. Het punt is, dat het fysieke nageslacht van Abraham niets is beloofd.
ericjan

Bericht door ericjan »

Veritas Illustrat schreef: Het fysieke Israël heeft geen deel aan de zegeningen die aan Abraham (en zijn nageslacht) zijn beloofd. Slechts, wanneer zij zich bekeren en IN Christus hun intrek nemen, kunnen ze zeggen, dat ze nageslacht van Abraham zijn en derhalve deelhebben aan zijn zegeningen. Het punt is, dat het fysieke nageslacht van Abraham niets is beloofd.
:clown:
Daarom koos GOD ook Sarah uit als moeder van Isaac degen die Hij koos in de bloedlijn en daaruit Jacob.
Daarom noemt GOD Zichzelf zo vaak de GOD van Abraham Isaac en Jacob.
Daarom hernoemde GOD Jacob als Israel en werden zijn 12 zonen de stammen van Israel :clown:

Het moet echt niet gekker worden hier. :lol:
ericjan

Bericht door ericjan »

callista schreef:
Hoe kan iemand ,waarvan gezegd [geleerd] wordt dat deze door de Heilige Geest verwekt is nu een nakomeling zijn van Abraham?

Leg dat eens uit?
Heel vaak ben ik het oneens met je Callista, maar voor deze vraag die eigenlijk een conclusie is geef ik je het cijfer 10 ! :D :kiss1:
ericjan

Bericht door ericjan »

robert75 schreef: Om het simpele feit Israël een spiritueel volk is in Christus. Zo word Jezus in Mattheus 1:1 ook de Zoon van Abraham genoemd, maar dat was hij ook niet letterlijk. Ook wij, althans die in Christus zijn mogen hun zelf
ericjan schreef:OOK
nageslacht van Abraham noemen, maar dat zijn wij ook niet in de letterlijke betekenis van het woord. maar wel in spirituele zin.
Maar niet het nageslacht van Isaac en Jacob en daarin zijn het venijn nu net ! Het zaad van Isaac en Jacob.
Daarin onderscheiden de Joden zich van de christenen.
Vertrokken user_2

Het is ongelooflijk en tegelijkertijd diep triest .... maar totdat het beheer mijn account heeft opgeheven, lach ik nog even smakelijk mee om de ironie in bovenstaande opmerkingen. :lol: