Ja, Robert75, maar dat komt omdat je een ander uitgangspunt hanteert dan ik. Als ik die teksten lees, dan ben ik klaar als ik - liefst in hetzelfde vers > alinea > hoofdstuk > boek > Bijbel - al direct uitgelegd krijg wat er specifiek in dat vers met een symbool (noem het geheimenis) wordt bedoeld.robert75 schreef:Die Rots uit hoofdstuk 2 correspondeert met de Mensenzoon die met de wolken van de Hemel komt uit hoofdstuk 7, wat verwijst naar de 2e komst van Christus. Die Rots is de tweede komst van Christus. En dat koninkrijk ging natuurlijk niet in na de opstanding van Jezus, want dat koninkrijk word pas door God opgezet in de tijd van de 10 tenen.
En de tenen van de voeten, gedeeltelijk van ijzer en gedeeltelijk van leem – dat koninkrijk zal gedeeltelijk sterk zijn en gedeeltelijk broos.
43 Dat u gezien hebt ijzer vermengd met modderig leem – ze zullen zich door menselijk zaad vermengen, maar ze zullen zich niet aan elkaar hechten, zoals ijzer zich niet vermengt met leem.
44 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel echter een Koninkrijk doen opkomen dat voor eeuwig niet te gronde zal gaan en waarvan de heerschappij niet op een ander volk zal overgaan. Het zal al die andere koninkrijken verbrijzelen en tenietdoen, maar zelf zal het voor eeuwig standhouden.
45 Daarom hebt u gezien dat, niet door mensenhanden, uit de berg een steen werd afgehouwen, die het ijzer, brons, leem, zilver en goud verbrijzelde. De grote God heeft de koning laten weten wat er hierna geschieden zal. De droom is waar en de uitleg ervan betrouwbaar.
In de dagen van die koningen word bedoelt in de dagen van de tien tenen. Christus leefde niet in de tijd van de 10 tenen maar in de tijd van de Romeinen, wat correspondeert met de benen van ijzer. Dus dat koninkrijk kan nooit van start gegaan na de opstanding van Jezus. wij leven in de tijd van de 10 tenen.
Christus komt wel uit de hemel, maar die rots - in dat specifieke vers - niet. Daarbij heb ik met het vers dat er voor staat, aangetoond, dat met die rots - in dat specifieke vers - niet Christus wordt bedoeld. Dat je dan vervolgens in je denken nog meer verbanden legt, is prima, maar als zodanig interpretatie. Overigens doe ik dat ook, dus vind ik het het per definitie prima als iemand dat anders ziet. Ik kan hooguit mijn schouders ophalen over zoveel onbegrip, maar dat is geheel voor mijn rekening en mag ik een ander niet aanrekenen.
Mijn interpretatie dat het Koninkrijk van God wél direct ná de opstanding van Christus van start is gegaan is ook geheel voor mijn rekening. Maar daarvan heb ik gezegd, dat ik dat met nog veel meer 'bewijsplaatsen' kan onderbouwen, maar dat dit nu veel te ver gaat. Dus laten we het hier maar even bij laten, want ik kan je nu al vertellen dat we het op dit punt tóch niet eens worden.