Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Sanne
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef: Maar wie zich uitstrekt naar God, voortdurend met Hem in relatie staat en uit liefde doet wat God van hem vraagt, zal merken dat hij in de vrijheid komt te staan. De smalle weg brengt ons in de ruimte. De smalle weg leidt ons naar het Licht.

3 Kor. 3:17 De Heere nu is de Geest; en waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid.
Jak. 2:12 Spreek zó en handel zó als mensen die geoordeeld zullen worden door de wet van de vrijheid.
Ook in Johannes 8:32 zegt Jezus dat de waarheid ons vrij zal maken. En dat is ook zo. Het maakt je vrij van een leven zonder doel of hoop, van valse leer, van een slecht geweten en slechte gewoonten. Maar het vraagt wel inspanning. Jezus voorzei al dat er niet zo veel zullen zijn die bereid zijn die inspanning te leveren; om weerstand te bieden aan onvolmaakte neigingen, groepsdruk of spot. Velen hebben wellicht ook het idee dat Gods wetten en principes juist de vrijheid beperken.

Als je de strijd wel aangaat zul je merken dat het goed met je gaat. In Jesaja 48:18 staat: "O, indien gij slechts werkelijk aandacht aan mijn geboden zoudt schenken! Dan zou uw vrede worden net als een rivier, en uw rechtvaardigheid als de golven der zee."

Misschien zou je het kunnen vergelijken met de noodzaak om af te vallen. Het valt dan niet mee om je eetpatroon te veranderen of om te gaan sporten. Maar als je dat wel gaat doen, dan zul je je uiteindelijk veel beter voelen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Sanne schreef:
Ook in Johannes 8:32 zegt Jezus dat de waarheid ons vrij zal maken. En dat is ook zo. Het maakt je vrij van een leven zonder doel of hoop, van valse leer, van een slecht geweten en slechte gewoonten. Maar het vraagt wel inspanning. Jezus voorzei al dat er niet zo veel zullen zijn die bereid zijn die inspanning te leveren; om weerstand te bieden aan onvolmaakte neigingen, groepsdruk of spot. Velen hebben wellicht ook het idee dat Gods wetten en principes juist de vrijheid beperken.

Als je de strijd wel aangaat zul je merken dat het goed met je gaat. In Jesaja 48:18 staat: "O, indien gij slechts werkelijk aandacht aan mijn geboden zoudt schenken! Dan zou uw vrede worden net als een rivier, en uw rechtvaardigheid als de golven der zee."

Misschien zou je het kunnen vergelijken met de noodzaak om af te vallen. Het valt dan niet mee om je eetpatroon te veranderen of om te gaan sporten. Maar als je dat wel gaat doen, dan zul je je uiteindelijk veel beter voelen.
Helemaal waar Sanne! Ik moet nu ook denken aan wat Jezus zei: "Want wie zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar wie zijn leven zal verliezen omwille van Mij en om het Evangelie, die zal het behouden.(Marcus :35)

En om op die plaat met die twee wegen terug te komen, waarover Martine en Dessa het hadden, ik heb eens een kritische uitleg daarover gehoord, Het zou om één en dezelfde weg gaan, waarin de gelovige in tegengestelde richting loopt. Hij loopt dan tegen de stroom in. Het is ook maar een beeld, maar er zit wel wat in.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Dessa

Bericht door Dessa »

Adinomis schreef:En om op die plaat met die twee wegen terug te komen, waarover Martine en Dessa het hadden, ik heb eens een kritische uitleg daarover gehoord, Het zou om één en dezelfde weg gaan, waarin de gelovige in tegengestelde richting loopt. Hij loopt dan tegen de stroom in. Het is ook maar een beeld, maar er zit wel wat in.
Dat vind ik al beter klinken :)
Vertrokken user_03
Man/Vrouw: M

Bericht door Vertrokken user_03 »

Gaitema schreef:Volgende tekstgedeelte:
Matteüs 7:13,14

13 Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang.
14 Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Bedenk bij de Bergrede even "Mozes".
Jezus presenteert zich hier als de 2e Mozes maar dan stukken beter :)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Riemer schreef:

13 Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang.
14 Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

Lijkt mij andersom want de Here Jezus presenteert zich als de Messias en Hij is niet de 2e Mozes, maar als een 2e Adam, de Zoon des Mensen, dus de zoon van Adam.
Mozes is een type van de Here Jezus absoluut.... onder het oude verbond. Onder de wet van de Sinai,.... Maar misschien ben je in de war met de verheerlijking op de berg waar Mozes en Elia bij waren. Anders begrijp ik je niet, denk ik. Mozes vroeg om de wet, maar de Here Jezus was de enige die de wet vervulde.

In de brief aan de Hebr. waar gesproken wordt over een hoger en nieuwe verbond zien wij alles in het licht van de "hogere dingen" dat zagen de discipelen ook maar die blik was slechts vergund aan hen, een klein gezelschap, maar geopenbaard door Paulus.
Mozes was een profeet en de Heer idem, en Mozes leidde het volk naar een aards Kanaän en mocht zelf niet binnengaan, echter de Heer leidt Zijn volk naar een hemels Kanaän, maar was Zelf als Eerste in gegaan.
Mozes is in alle facetten een type van de Heer tijdens Zijn bediening onder het oude verbond.
Jozef daarentegen was een type van de Heer onder het oude en het nieuwe verbond.
Zie het topic over Jozef en Juda.
Sanne

Bericht door Sanne »

Wilsophie schreef:
Riemer schreef: Bedenk bij de Bergrede even "Mozes".

Lijkt mij andersom want de Here Jezus presenteert zich als de Messias en Hij is niet de 2e Mozes, maar als een 2e Adam, de Zoon des Mensen, dus de zoon van Adam.
Mozes is een type van de Here Jezus absoluut.... onder het oude verbond. Onder de wet van de Sinai,.... Maar misschien ben je in de war met de verheerlijking op de berg waar Mozes en Elia bij waren. Anders begrijp ik je niet, denk ik. Mozes vroeg om de wet, maar de Here Jezus was de enige die de wet vervulde.
In Deuteronomium 18:15 zegt Mozes dat God een profeet zoals hem zou verwekken. - Zie ook Handelingen 3:19-22.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Riemer schreef:

Ik begrijp wat je bedoelt :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef: En om op die plaat met die twee wegen terug te komen, waarover Martine en Dessa het hadden, ik heb eens een kritische uitleg daarover gehoord, Het zou om één en dezelfde weg gaan, waarin de gelovige in tegengestelde richting loopt. Hij loopt dan tegen de stroom in. Het is ook maar een beeld, maar er zit wel wat in.
Daar zit ook wat in. Ik las eens de uitleg van een dominee die zei dat we twee kanten op kunnen gaan in het geloof, namelijk naar het licht toe en van het licht vandaan.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ps: biblija.net houdt op te bestaan. Het wordt straks bijbel.nl, maar je kan als niet-lid van het NBG enkel gebruik maken van de nieuwe Bijbelvertaling. Om van de overige diensten ook gebruik te maken (zoals de andere Bijbelvertalingen en achtergrondinformatie), moet je lid zijn van het NBG.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dit is wel vermakelijk wat de dominee in "Van Mattheüs tot Openbaring" schrijft:
Citaat uit "Van Mattheüs tot Openbaring":

Men heeft bij de brede en smalle weg gedacht aan naastenliefde, of aan zelfzucht en onthouding, ook wel (u kent misschien wel die afschuwelijke plaat, die de brede weg voorstelt als die van kermisplezier en de smalle weg als die van de sombere "christenheid") aan wereldwijding. Maar dat is nu juist allemaal de makkelijke, brede weg van het Farizeïsme, die doodloopt. De Weg, d.i. Christus: de Gekruizigde, die is opgestaan! Wie op die weg wandelt, komt alleen te staan en krijgt conflicten, met zijn omgeving en vooral met zichzelf, hij vecht moeizaam om mensen te winnen, want Hij volgt de gekruisigde. Maar te gelijk licht en lacht het triomf in zijn ogen: het is de weg van het Leven, van de Opgestane. Die Weg loopt midden door het stikdonker van de wereld en het nodigt u. En de vraag is wat u nu zult doen.
Zelf mis ik toch weer één begrip: "de weg van de liefde" vanuit het grote en het tweede er aan gelijke gebod:
Heb God lief boven alles en uw naaste als ging het om u zelf.
Jezus bewandelde die weg.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:Dit is wel vermakelijk wat de dominee in "Van Mattheüs tot Openbaring" schrijft:
Citaat uit "Van Mattheüs tot Openbaring":

Men heeft bij de brede en smalle weg gedacht aan naastenliefde, of aan zelfzucht en onthouding, ook wel (u kent misschien wel die afschuwelijke plaat, die de brede weg voorstelt als die van kermisplezier en de smalle weg als die van de sombere "christenheid") aan wereldwijding. Maar dat is nu juist allemaal de makkelijke, brede weg van het Farizeïsme, die doodloopt. De Weg, d.i. Christus: de Gekruizigde, die is opgestaan! Wie op die weg wandelt, komt alleen te staan en krijgt conflicten, met zijn omgeving en vooral met zichzelf, hij vecht moeizaam om mensen te winnen, want Hij volgt de gekruisigde. Maar te gelijk licht en lacht het triomf in zijn ogen: het is de weg van het Leven, van de Opgestane. Die Weg loopt midden door het stikdonker van de wereld en het nodigt u. En de vraag is wat u nu zult doen.
Zelf mis ik toch weer één begrip: "de weg van de liefde" vanuit het grote en het tweede er aan gelijke gebod:
Heb God lief boven alles en uw naaste als ging het om u zelf.
Jezus bewandelde die weg.
Ja, die dominee heeft wel gelijk als hij stelt dat de weg van zelfgemaakte wetten en sombere levensstijl van de Farizeeën associatie oproept met de smalle weg op de bewuste plaat.
Niettemin kan de weg van het volgen van Jezus heel moeilijk zijn. Het is wel de bedoeling dan we onszelf verliezen. Dat we het recht op ons leven uit handen geven aan Jezus.
Je mist het vermelden van het tweede gebod. Maar de dominee heeft het wel over het volgen van de gekruisigde. Dat houdt zeker in dat we God liefhebben boven alles en de naaste als onszelf.
Als we leven vanuit de Geest van Christus komen we niet in conflict met de geboden, maar zal Christus die in ons uitwerken. (Rom. 8:4)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Absoluut. Ik ga er ook van uit dat de dominee een liefdevolle man was. Je kan ook niet telkens alles zeggen.
Ik wilde de liefde er toch maar aan toe voegen, omdat het zo belangrijk is :)
Zonder de liefde in het evangelie, gaat de kern van het geloof waar alles om draait verloren.
De kern is namelijk de Levenskracht van ons bestaan: Gods liefdevolle inwerking in onze levens.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Matteüs 7:15-32

15 Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. 16 Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken of vijgen van distels? 17 Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. 19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.

21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”

24 Wie deze woorden van mij hoort en ernaar handelt, kan vergeleken worden met een verstandig man, die zijn huis bouwde op een rots. 25 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en het huis van alle kanten belaagd werd, stortte het niet in, want het was gefundeerd op een rots. 26 En wie deze woorden van mij hoort en er niet naar handelt, kan vergeleken worden met een onnadenkend man, die zijn huis bouwde op zand. 27 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en er van alle kanten op het huis werd ingebeukt, stortte het in, en er bleef alleen een ruïne over.’

28 Toen Jezus deze rede had uitgesproken, waren de mensen diep onder de indruk van zijn onderricht, 29 want hij sprak hen toe als iemand met gezag, en niet zoals hun schriftgeleerden.

Nu we deze tekst hebben, lees ik een mooie overzicht over Matth. 7 uit de "Handboek bij de bijbel", geciteerd:
Oordeel niet te hard (1-5); maak onderscheid (6).
Blijf bidden (7-11).
Vers 12, 'de gouden regel' vat de hele preek in één uitspraak samen: 'Alles wat gij wilt, dat de mensen doen, doet gij hun aldus.'
Dit is de essentie van zowel de Wet als de Profeten.
Dus:
- Overtuig uzelf ervan dat u op de goede weg naar het eeuwige leven bent (13-14) - Laat u niet misleiden- ken de boom aan zijn vruchten (15-20)
- Woorden zijn niet genoeg; vele rusten op zelfbedrog (21-23)
- De veilige weg is te handelen naar de onderwijzing van Christus: een huis gebouwd op een rots kan de storm weerstaan (24-27)
Door de hele preek heen ziet Mattheüs de autoriteit die Jezus afzondert van alle andere leraren en die grote indruk maakt op zijn toehoorders.
Absoluut waar en die rots vinden we in het geloof van Petrus. Beter gezegd het engelse "faith", wat gepaard gaat met een vertrouwensrelatie.
Vanuit die vertrouwensrelatie met Jezus werkt Hij de goede vruchten in ons uit. Ook is het een deel van ons zelf, door het ons eigen te maken om in deze levenswandel vanuit de liefde te leven.
Sanne

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef:
Matteüs 7:15-32

15 Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. 16 Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken of vijgen van distels? 17 Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. 19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.

21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”

24 Wie deze woorden van mij hoort en ernaar handelt, kan vergeleken worden met een verstandig man, die zijn huis bouwde op een rots. 25 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en het huis van alle kanten belaagd werd, stortte het niet in, want het was gefundeerd op een rots. 26 En wie deze woorden van mij hoort en er niet naar handelt, kan vergeleken worden met een onnadenkend man, die zijn huis bouwde op zand. 27 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en er van alle kanten op het huis werd ingebeukt, stortte het in, en er bleef alleen een ruïne over.’

28 Toen Jezus deze rede had uitgesproken, waren de mensen diep onder de indruk van zijn onderricht, 29 want hij sprak hen toe als iemand met gezag, en niet zoals hun schriftgeleerden.

Dit is wel een ernstig stukje uit de Bergrede. Jezus geeft hier aan dat niet een ieder die zegt dat hij christen is, het ook daadwerkelijk is. Jezus plantte de gemeente als een goede boom die goede vruchten zou blijven voortbrengen. Nu merk je dat mensen zich van het geloof afkeren omdat ze zien dat religie de oorzaak is van verdeeldheid, oorlog en conflicten. Rotte vruchten aan een rotte boom. Jezus gaf geen enkele grond voor het gebruik van geweld en het voeren van oorlog. - Zie Mattheus 26:52.
Liefde is de lijm die christenen wereldwijd verenigt.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dit is wel een ernstig stukje uit de Bergrede. Jezus geeft hier aan dat niet een ieder die zegt dat hij christen is, het ook daadwerkelijk is. Jezus plantte de gemeente als een goede boom die goede vruchten zou blijven voortbrengen. Nu merk je dat mensen zich van het geloof afkeren omdat ze zien dat religie de oorzaak is van verdeeldheid, oorlog en conflicten. Rotte vruchten aan een rotte boom. Jezus gaf geen enkele grond voor het gebruik van geweld en het voeren van oorlog. - Zie Mattheus 26:52.
Is dit echt waar? Weet je dat ik dit helemaal niet zo ervaar? Ik weet mij verbonden in Christus Jezus met hen die IN Hem geborgen zijn en één plant met Hem zijn geworden maar ervaar dat niet als "lijm", maar" met en als een eeuwige liefdeband wiens namen ongedeerd in Zijn handpalm staan gegraveerd".
Ik ben niet met Christenen verenigt, maar met Christus.
HarryK

Bericht door HarryK »

Matteüs 7:24-27
24 Wie deze woorden van mij hoort en ernaar handelt, kan vergeleken worden met een verstandig man, die zijn huis bouwde op een rots.
25 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en het huis van alle kanten belaagd werd, stortte het niet in, want het was gefundeerd op een rots.
26 En wie deze woorden van mij hoort en er niet naar handelt, kan vergeleken worden met een onnadenkend man, die zijn huis bouwde op zand.
27 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en er van alle kanten op het huis werd ingebeukt, stortte het in, en er bleef alleen een ruïne over.’
Voor mij is dit één van de belangrijkste teksten uit het onderwijs van Jezus.

Velen lezen dit in termen van "ik moet mijn geloof bouwen op de rots, op Christus."
Hoe waar ook, dat is niet wat hier staat.
Hier staat in essentie: Je moet niet alleen luisteren naar mijn (= Jezus') woorden, maar je moet er naar handelen.
Geloof moet resulteren in (geloofs)daden.
Psalm 1:1
Adinomis

Bericht door Adinomis »

aan de beurt om te behandelen Matteüs 7:15-32

Deze uitspraak van Jezus is door Johannes ter harte genomen, want hij zegt in zijn eerste brief: 4:1 Geliefden, geloof niet elke geest, maar beproef de geesten of zij uit God zijn; want er zijn veel valse profeten in de wereld uitgegaan.
Valse profeten zijn diegenen waarvan je niet die smalle weg van wedergeboorte hoeft te nemen. Ze kunnen mooie woorden gebruiken en daarom herken je ze vaak niet direct. Ze doen zich voor als een "mede-schaap". Zo lijkt het tenminste aan de buitenkant. Maar aan de binnenkant blijken het roofzuchtige wolven te zijn, dus wolven in schaapskleren. Maar hoe kun je dat onderscheiden? Dan geeft Jezus het voorbeeld van de boom en zijn vruchten. In Galaten 5:22 wordt een opsomming van vruchten gegeven: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Toch is het hierbij ook oppassen. Zijn dit echt vruchten van de Geest, zijn het natuurlijke eigenschappen die iemand heeft of is het imitatie, toneel....? Je kunt ook nog verder naar andere vruchten kijken. Worden mensen gezegend door hun profetische gaven, leren ze te leven vanuit Christus?
In het geciteerde deel van 1 Joh. 4, wordt gezegd dat een leraar moet erkennen dat Jezus in het vlees gekomen is. Maar ook dat is voor ons niet voldoende, maar had betrekking op bepaalde dwaalleraren in die tijd.
Aanval en verweer - First-century faith - F.F. Bruce blz. 84/85

En nog eerder vond Johannes 'de discipel van de Heer', zoals hij in Klein Azië genoemd werd, het nodig om aan de christenen in die provincie te schrijven: 'Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God. Iedere geest die dit niet belijdt,
(d.w.z. die ontkent dat de historische Jezus van Nazareth de eeuwige Zoon van God is) komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld' 1 Joh. 4:1-3).
En opnieuw: 'Er zijn veel dwaalleraren in de wereld verschenen die de komst van Jezus Christus als mens niet belijden. Dat nu is de verleider, de antichrist' (2 Joh.1:7)!
Het optreden van deze 'vele dwaalleraren' was een kenmerk van het 'laatste uur', de dag van de grote en laatste Antichrist (1 Joh.2:18).
Eén vorm van docetisch onderwijs wordt geassocieerd met de naam van Cerinthus, die volgens de traditie de 'dwaalleraar' was die Johannes met name in gedachten had. De geschiedenis vertelt dat deze Cerinthus leerde dat 'de Christus' (een goddelijke macht) op de mens Jezus neerdaalde toen hij gedoopt werd en hem in staat stelde om de machtige werken te doen die zijn zending kenmerkte. Deze 'goddelijke macht' verliet hem weer voordat hij stierf aan het kruis. Dit laatste wordt goed geïllustreerd door het zo genoemde 'Evangelie van Petrus' een docetisch document uit de late tweede eeuw, waarin wordt vermeld dat Jezus aan het kruis zou hebben uitgeroepen: 'Mijn kracht, mijn kracht, waarom hebt ge me verlaten?'
Johannes verwerpt zijn leer, zowel in zijn evangelie en in zijn brieven, uitdrukkelijk.
Goede vruchten aan een boom is geen garantie dat iemand niet zondigt. Vruchten groeien en rijpen. Dat geldt zowel voor goede als slechte vruchten. Maar goede vruchten komen voort uit gemeenschap met Christus. Omdat Hij jou kent en jij Hem kent. Vandaar dat Jezus vervolgens zegt:
Jezus kende ze niet. Ze zochten Hem niet voortdurend op in gebed. Er was geen relatie. En toch spraken ze heel godsdienstig en zelfs in de naam van Jezus. Zo moeilijk is het te onderkennen. Maar als wij voortdurend in gemeenschap blijven met Jezus zal de Heilige Geest het ons duidelijk maken. Dan is bidden niet alleen spreken tot God, maar ook naar Hem luisteren. Een relatie komt van twee kanten, Gal. 4:9 en nu u God kent, ja wat meer is, door God gekend bent,
Onze daden kunnen voortkomen uit "los zand", en hebben dan geen eeuwigheidswaarde. Maar daden die voortkomen uit de relatie met Christus hebben een solide fundament voor de eeuwigheid. Met die daden bouwen we ons levenshuis.
Dat fundament wordt hier vergeleken met een rots die onwrikbaar vast staat. Zo'n huis kan tegen een stootje. In Deut. 30 noemt Mozes God vijf keer "De Rots".
Jezus sprak met gezag. Zijn woorden waren "statements". Geen discussie mogelijk. Wie is wijs en verstandig? Die deze woorden hoort en ook doet. (Waar Harry ook de nadruk op legt).
meribel

Bericht door meribel »

HarryK schreef:
24 Wie deze woorden van mij hoort en ernaar handelt, kan vergeleken worden met een verstandig man, die zijn huis bouwde op een rots.
25 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en het huis van alle kanten belaagd werd, stortte het niet in, want het was gefundeerd op een rots.
26 En wie deze woorden van mij hoort en er niet naar handelt, kan vergeleken worden met een onnadenkend man, die zijn huis bouwde op zand.
27 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en er van alle kanten op het huis werd ingebeukt, stortte het in, en er bleef alleen een ruïne over.’

Velen lezen dit in termen van "ik moet mijn geloof bouwen op de rots, op Christus."
Hier staat in essentie: Je moet niet alleen luisteren naar mijn (= Jezus') woorden, maar je moet er naar handelen.

deze tekst, dit stukje, was de tekst van onze trouwdienst.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:
Is dit echt waar? Weet je dat ik dit helemaal niet zo ervaar? Ik weet mij verbonden in Christus Jezus met hen die IN Hem geborgen zijn en één plant met Hem zijn geworden maar ervaar dat niet als "lijm", maar" met en als een eeuwige liefdeband wiens namen ongedeerd in Zijn handpalm staan gegraveerd".
Ik ben niet met Christenen verenigt, maar met Christus.
Eén voor allen en allen voor Eén.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

HarryK schreef:

Goed punt, dat staat er inderdaad.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:
aan de beurt om te behandelen Matteüs 7:15-32

Deze uitspraak van Jezus is door Johannes ter harte genomen, want hij zegt in zijn eerste brief: 4:1 Geliefden, geloof niet elke geest, maar beproef de geesten of zij uit God zijn; want er zijn veel valse profeten in de wereld uitgegaan.
Valse profeten zijn diegenen waarvan je niet die smalle weg van wedergeboorte hoeft te nemen. Ze kunnen mooie woorden gebruiken en daarom herken je ze vaak niet direct. Ze doen zich voor als een "mede-schaap". Zo lijkt het tenminste aan de buitenkant. Maar aan de binnenkant blijken het roofzuchtige wolven te zijn, dus wolven in schaapskleren. Maar hoe kun je dat onderscheiden? Dan geeft Jezus het voorbeeld van de boom en zijn vruchten. In Galaten 5:22 wordt een opsomming van vruchten gegeven: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Toch is het hierbij ook oppassen. Zijn dit echt vruchten van de Geest, zijn het natuurlijke eigenschappen die iemand heeft of is het imitatie, toneel....? Je kunt ook nog verder naar andere vruchten kijken. Worden mensen gezegend door hun profetische gaven, leren ze te leven vanuit Christus?
In het geciteerde deel van 1 Joh. 4, wordt gezegd dat een leraar moet erkennen dat Jezus in het vlees gekomen is. Maar ook dat is voor ons niet voldoende, maar had betrekking op bepaalde dwaalleraren in die tijd.
Aanval en verweer - First-century faith - F.F. Bruce blz. 84/85

En nog eerder vond Johannes 'de discipel van de Heer', zoals hij in Klein Azië genoemd werd, het nodig om aan de christenen in die provincie te schrijven: 'Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God. Iedere geest die dit niet belijdt,
(d.w.z. die ontkent dat de historische Jezus van Nazareth de eeuwige Zoon van God is) komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld' 1 Joh. 4:1-3).
En opnieuw: 'Er zijn veel dwaalleraren in de wereld verschenen die de komst van Jezus Christus als mens niet belijden. Dat nu is de verleider, de antichrist' (2 Joh.1:7)!
Het optreden van deze 'vele dwaalleraren' was een kenmerk van het 'laatste uur', de dag van de grote en laatste Antichrist (1 Joh.2:18).
Eén vorm van docetisch onderwijs wordt geassocieerd met de naam van Cerinthus, die volgens de traditie de 'dwaalleraar' was die Johannes met name in gedachten had. De geschiedenis vertelt dat deze Cerinthus leerde dat 'de Christus' (een goddelijke macht) op de mens Jezus neerdaalde toen hij gedoopt werd en hem in staat stelde om de machtige werken te doen die zijn zending kenmerkte. Deze 'goddelijke macht' verliet hem weer voordat hij stierf aan het kruis. Dit laatste wordt goed geïllustreerd door het zo genoemde 'Evangelie van Petrus' een docetisch document uit de late tweede eeuw, waarin wordt vermeld dat Jezus aan het kruis zou hebben uitgeroepen: 'Mijn kracht, mijn kracht, waarom hebt ge me verlaten?'
Johannes verwerpt zijn leer, zowel in zijn evangelie en in zijn brieven, uitdrukkelijk.
Interessant. :)

Zelf heb ik een islamitische collega op het werk die me probeert te overtuigen dat de Koran de ware bijbel is en Mohammed de profeet van God.
In heel het gesprek kom ik er des te duidelijker er achter dat als je Mohammed als profeet aanneemt en hem geloofd, dat je dan de kruisiging van Jezus voor onze zonden moet verwerpen. Volgens Mohammed was Jezus zelfs een aantal honderden jaren eerder er op aarde geweest en in die tijd werden mensen niet gekruisigd. De islam leert ook dat je alleen in de hemel kan komen als je de Islamitische geloofsbelijdenis belijdt, dat er geen God is dan Allah en Mohammed Zijn profeet is. Ze geloven dat christenen die Mohammed als profeet niet erkennen, dat ze naar de hel gaan. Ten slotte weten ze iets heel verleidelijks tegen christenen te zeggen. Ze zeggen dan: "wij erkennen jullie wel, maar jullie erkennen ons niet. Daarmee zijn jullie net als de joden."

Het zegt genoeg, denk ik. Je kan niet Jezus volgen als je Mohammed als profeet erkend. Een eenheidsworst valt er niet van te maken.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Matteüs 8:1-4

8
1 Hij daalde de berg af en grote mensenmassa’s volgden hem.

Genezingen en navolging

2 Er kwam iemand naar hem toe die aan huidvraat leed. Hij wierp zich voor hem neer en zei: ‘Heer, als u wilt, kunt u mij rein maken.’ 3 Jezus strekte zijn hand uit, raakte hem aan en zei: ‘Ik wil het, word rein.’ En meteen was hij gereinigd van zijn huidvraat. 4 Jezus zei tegen hem: ‘Denk erom dat u er met niemand over praat, maar ga u aan de priester laten zien en breng als getuigenis voor de mensen het offer dat Mozes heeft voorgeschreven.’

In het boek dat ik lees van de dominee lees ik dat dit een volgorde is waarin dit gebeurde. Eerst heb je de Bergrede en daarna volgen er drie wonderen van drie mensen die bij het Koninkrijk worden toegevoegd. Een melaatse, een heiden en een vrouw. Ondergeschikten voor die tijd.
Jezus doorbreekt dat wat voor onrein wordt aangezien, door de melaatse aan te raken. Hij helpt, ondanks dat.
Hij houdt de goedkope handenklappers op een afstand door de zeggen er niet over te spreken, maar geeft ook de genen voor wie het ook bestemd is de gelegenheid een geloofskeuze te maken, bij het zien van de getuigenis in de tempel, als de man het voorgeschreven offer voor de genezing brengt.
Sanne

Bericht door Sanne »

Wilsophie schreef: Ik ben niet met Christenen verenigt, maar met Christus.
Spreekt Paulus niet tot christenen als hij in de naam van Jezus de oproep doet in 1 Korinthiers 1:10 om eensgezind te zijn in spreken en dat er geen scheuringen zijn, maar om hecht aaneengesmeed te zijn, één van denken en één van gevoelen?
Sanne

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef:
Matteüs 8:1-4

8
1 Hij daalde de berg af en grote mensenmassa’s volgden hem.

Genezingen en navolging

2 Er kwam iemand naar hem toe die aan huidvraat leed. Hij wierp zich voor hem neer en zei: ‘Heer, als u wilt, kunt u mij rein maken.’ 3 Jezus strekte zijn hand uit, raakte hem aan en zei: ‘Ik wil het, word rein.’ En meteen was hij gereinigd van zijn huidvraat. 4 Jezus zei tegen hem: ‘Denk erom dat u er met niemand over praat, maar ga u aan de priester laten zien en breng als getuigenis voor de mensen het offer dat Mozes heeft voorgeschreven.’

In het boek dat ik lees van de dominee lees ik dat dit een volgorde is waarin dit gebeurde. Eerst heb je de Bergrede en daarna volgen er drie wonderen van drie mensen die bij het Koninkrijk worden toegevoegd. Een melaatse, een heiden en een vrouw. Ondergeschikten voor die tijd.
Jezus doorbreekt dat wat voor onrein wordt aangezien, door de melaatse aan te raken. Hij helpt, ondanks dat.
Jezus genas niet alleen omdat hij op die manier in vervulling liet gaan wat over hem voorzegd was, maar er staat: "ik wil het". Hij leefde met mensen mee. Het is ook bijzonder dat er specifiek bij staat dat hij de man aanraakte. Hoe lang was het wellicht geleden dat iemand hem had aangeraakt? Jezus leefde echt mee met de mensen die leden.
We kunnen dankbaar zijn dat deze koning over de aarde zal gaan regeren en een eind zal maken aan al het leed; omdat hij het wil.- Psalm 72:13.
Martine

Bericht door Martine »

Eén van de belangrijkste dingen in dit verhaal is dat Jezus volgens de Joodse wetgeving onrein werd. Als je een melaatse aanraakte mocht je een bepaalde tijd zelf niet meer in de gewone samenleving zijn en eraan meedoen.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.