JW88 schreef:BdO schreef:JW88 schreef: in dit geval is geweld tegen die gestoorde maniakken gebruiken de enige optie.
Nee hoor, er is ook de optie om niets te doen. En die kan minder slecht zijn dan wel iets doen.
Leg uit....
Jij vind dat we die onschuldige mensen (en ook veel kinderen) daar maar aan hun lot over moeten laten?
Ik heb het al uitgelegd. Er is geen sprake van "laten". Want wij kunnen hun lot niet afwenden. Hooguit kunnen we de situatie d.m.v. ingrijpen enigszins uitstellen, maar ik ben bang dat er dan een groter machtsvacuum achterblijft op het moment dat grondtroepen terug moeten, en het geweld dan des te heviger.
Ik schreef:
De huidige chaos is m.i. een gevolg van eerder ingrijpen. Grondtroepen kosten geld, moeten dus op een gegeven moment weer terug, en het dan ontstane vacuum zal dan waarschijnlijk weer worden opgevuld door iets gewelddadigs, omdat het echte probleem is dat het Westen niet in staat is om in dit soort landen de groei van een evenwichtige situatie voldoende te bevorderen gedurende de tijd dat er grondtroepen zijn.
[/quote]
JW88 schreef:
En dat is nog maar een klein gedeelte van het probleem natuurlijk, je moet het de kop in drukken voordat het zich verder verspreid. Maar jij denkt niet dat IS in de toekomst een gevaar vormt voor de westerse wereld als we nu niks doen? Het valt allemaal wel mee zeker?
In ieder geval is dat geen morele reden om in te grijpen.
Was Saddam Hoessein een gevaar voor de Westerse wereld? Bijvoorbeeld: Had hij kernwapens of was hij ze aan het ontwikkelen? Ik denk van niet. Als hij geen gevaar was voor de Westerse wereld, zal IS dat ook niet zijn. Juist zolang in dit deel van de wereld het verzet tegen een moderne samenleving zo groot zal blijven zal het geen gevaar voor het Westen gaan vormen. Zolang we systeemcrises van banken weten te repareren, een minimale verzorgingsstaat intact laten, pensioenen voldoende laten functioneren en dergelijke zaken in voldoende mate kunnen compenseren voor de zwakke functioneren van familiebanden in Westerse culturen is het Westen sterker.
Ik heb n.a.v. dit topic eens het boekje "Islam" van Karen Armstrong uit mijn kast getrokken. Ik raad je aan (je moet helemaal niks natuurlijk) om het laatste hoofdstukje "de strijdbare Islam" te lezen, of in ieder geval het deel "Fundamentalisme" (v.a. blz 245) van dit hoofdstukje. Daar kom je gewoon veel verder mee dan met een discussie hier (en dat ligt niet aan jou, maar alle forumleden hier bij elkaar kunnen natuurlijk niet op tegen Karen Armstrong, dus vandaar). Het geeft m.i. een hele goede visie op de extremistische islam, (en de rest van het boekje ook de islam als geheel).
http://www.bol.com/nl/p/islam/1001004002504761/
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?