Christelijke kijk op de extremistische Islam

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
HarryK
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door HarryK »

[mod-break/waarschuwing HarryK]
JW88 schreef:Dan is het wel lekker makkelijk, commentaar hebben op iemand anders zijn ideeën en oplossingen maar! Dan is jouw aandeel in deze discussie vrij nutteloos.
Je begon het topic met de vraag naar de mening van mensen over de islam.
Dan past het al helemaal niet om dat met dergelijke toon af te wimpelen.

...
JW88 schreef:Dus stop aub met dat idealistisch geleuter ...
En ook de meningen van anderen als idealistisch geleuter benoemen...

Eerder deze week had je ook al een flink aantal van dit soort opmerkingen.
Deze manier van anderen aanspreken moet stoppen.
meribel
Man/Vrouw: V

Bericht door meribel »

JW88 schreef:@Meribel

Ik redeneer realistisch, maar je hebt steeds commentaar op mijn oplossing, zonder zelf een met een oplossing te komen, maar vertel me nu eens, wat is jouw concrete oplossing? Jij denkt niet dat we ze met geweld moeten aanpakken om zo nog meer ellende van hun te voorkomen?
Heb ik al antwoord op gegeven.

En mijn vraag aan jou; zie je dat je hetzelfde redeneert als een IS-Strijder? Want die vechten nl ook tegen het kwaad. Hun kwaad is erger, maar is in hun ogen nodig om erger kwaad te verwijderen zodat ze in een 'vredige' staat kunnen leven ( zo zien zij nl de sharia )

nee ik zeg niet dat ik het eens ben met IS, het gaat me er om of jij je kan verplaatsen in iemand anders zonder dat je het eens bent met diegene.
JW88

Bericht door JW88 »

meribel schreef:

Ik redeneer realistisch, maar je hebt steeds commentaar op mijn oplossing, zonder zelf een met een oplossing te komen, maar vertel me nu eens, wat is jouw concrete oplossing? Jij denkt niet dat we ze met geweld moeten aanpakken om zo nog meer ellende van hun te voorkomen?

En mijn vraag aan jou; zie je dat je hetzelfde redeneert als een IS-Strijder? Want die vechten nl ook tegen het kwaad. Hun kwaad is erger, maar is in hun ogen nodig om erger kwaad te verwijderen zodat ze in een 'vredige' staat kunnen leven ( zo zien zij nl de sharia )

nee ik zeg niet dat ik het eens ben met IS, het gaat me er om of jij je kan verplaatsen in iemand anders zonder dat je het eens bent met diegene.
Daar heb je helemaal nog geen concreet antwoord op gegeven...

Jouw vergelijking gaat mank, jij vergelijkt appels met peren. Jouw redenering kun je zo overal wel op toe passen, dat is niet zeggend. Het gaat om de motivatie en reden waardoor het geweld moet worden gepleegd, dat is de essentie, in dit geval is geweld tegen die gestoorde maniakken gebruiken de enige optie.

Nee ik kan me niet verplaatsten in mensen die onschuldige kinderen dood schieten en anders denkende onthoofden.
BdO

Bericht door BdO »

JW88 schreef: in dit geval is geweld tegen die gestoorde maniakken gebruiken de enige optie.
Nee hoor, er is ook de optie om niets te doen. En die kan minder slecht zijn dan wel iets doen.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
JW88

Bericht door JW88 »

BdO schreef:
JW88 schreef: in dit geval is geweld tegen die gestoorde maniakken gebruiken de enige optie.
Nee hoor, er is ook de optie om niets te doen. En die kan minder slecht zijn dan wel iets doen.
Leg uit....

Jij vind dat we die onschuldige mensen (en ook veel kinderen) daar maar aan hun lot over moeten laten? En dat is nog maar een klein gedeelte van het probleem natuurlijk, je moet het de kop in drukken voordat het zich verder verspreid. Maar jij denkt niet dat IS in de toekomst een gevaar vormt voor de westerse wereld als we nu niks doen? Het valt allemaal wel mee zeker?
BdO

Bericht door BdO »

JW88 schreef:
BdO schreef:
Leg uit....

Jij vind dat we die onschuldige mensen (en ook veel kinderen) daar maar aan hun lot over moeten laten?
Ik heb het al uitgelegd. Er is geen sprake van "laten". Want wij kunnen hun lot niet afwenden. Hooguit kunnen we de situatie d.m.v. ingrijpen enigszins uitstellen, maar ik ben bang dat er dan een groter machtsvacuum achterblijft op het moment dat grondtroepen terug moeten, en het geweld dan des te heviger.

Ik schreef:
De huidige chaos is m.i. een gevolg van eerder ingrijpen. Grondtroepen kosten geld, moeten dus op een gegeven moment weer terug, en het dan ontstane vacuum zal dan waarschijnlijk weer worden opgevuld door iets gewelddadigs, omdat het echte probleem is dat het Westen niet in staat is om in dit soort landen de groei van een evenwichtige situatie voldoende te bevorderen gedurende de tijd dat er grondtroepen zijn.
[/quote]
JW88 schreef: En dat is nog maar een klein gedeelte van het probleem natuurlijk, je moet het de kop in drukken voordat het zich verder verspreid. Maar jij denkt niet dat IS in de toekomst een gevaar vormt voor de westerse wereld als we nu niks doen? Het valt allemaal wel mee zeker?
In ieder geval is dat geen morele reden om in te grijpen.

Was Saddam Hoessein een gevaar voor de Westerse wereld? Bijvoorbeeld: Had hij kernwapens of was hij ze aan het ontwikkelen? Ik denk van niet. Als hij geen gevaar was voor de Westerse wereld, zal IS dat ook niet zijn. Juist zolang in dit deel van de wereld het verzet tegen een moderne samenleving zo groot zal blijven zal het geen gevaar voor het Westen gaan vormen. Zolang we systeemcrises van banken weten te repareren, een minimale verzorgingsstaat intact laten, pensioenen voldoende laten functioneren en dergelijke zaken in voldoende mate kunnen compenseren voor de zwakke functioneren van familiebanden in Westerse culturen is het Westen sterker.

Ik heb n.a.v. dit topic eens het boekje "Islam" van Karen Armstrong uit mijn kast getrokken. Ik raad je aan (je moet helemaal niks natuurlijk) om het laatste hoofdstukje "de strijdbare Islam" te lezen, of in ieder geval het deel "Fundamentalisme" (v.a. blz 245) van dit hoofdstukje. Daar kom je gewoon veel verder mee dan met een discussie hier (en dat ligt niet aan jou, maar alle forumleden hier bij elkaar kunnen natuurlijk niet op tegen Karen Armstrong, dus vandaar). Het geeft m.i. een hele goede visie op de extremistische islam, (en de rest van het boekje ook de islam als geheel).

http://www.bol.com/nl/p/islam/1001004002504761/
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
pyro

Bericht door pyro »

BdO schreef:alle forumleden hier bij elkaar kunnen natuurlijk niet op tegen Karen Armstrong
alle dopingtests waren negatief zeker? :roll:

Overigens: de 'oorlog' tegen IS staat in het teken van de bekende geopolitieke machtsstrijd om de schaarse middelen en de economische belangen. Dat ideologische gesteggel is meer om de aandacht van het grote publiek af te leiden van de knikkers waar het eigenlijk om draait.
Laatst gewijzigd door pyro op 27 sep 2014, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
BdO

Bericht door BdO »

pyro schreef:
BdO schreef:alle forumleden hier bij elkaar kunnen natuurlijk niet op tegen Karen Armstrong
:D

kinderdoping of volwassendoping?
pyro

Bericht door pyro »

BdO schreef:
pyro schreef:
:D

kinderdoping of volwassendoping?
Een Pot Nat (EPON)
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
meribel

Bericht door meribel »

JW88 schreef:
meribel schreef:

Jouw vergelijking gaat mank, jij vergelijkt appels met peren. Jouw redenering kun je zo overal wel op toe passen, dat is niet zeggend. Het gaat om de motivatie en reden waardoor het geweld moet worden gepleegd, dat is de essentie, in dit geval is geweld tegen die gestoorde maniakken gebruiken de enige optie.

Nee ik kan me niet verplaatsten in mensen die onschuldige kinderen dood schieten en anders denkende onthoofden.
Jammer dat je je daar niet in kan verplaatsen, anders weet je misschien wat blindelings vermoorden van IS strijders kan doen met de kinderen van de IS strijders. Die zijn over tien jaar ook weer gevechtsrijp immers en nog meer gesterkt in het idee dat hun vaders tegen bloeddorstige honden vochten.
JW88

Bericht door JW88 »

Volgens mij zijn Europa en Amerika het nogal eens met mijn stelling, namelijk de IS keihard aanpakken! Er komen vooralsnog geen grondtroepen, maar dat gaat niet lang meer duren denk ik...
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

meribel schreef:
JW88 schreef:
meribel schreef:

Jammer dat je je daar niet in kan verplaatsen, anders weet je misschien wat blindelings vermoorden van IS strijders kan doen met de kinderen van de IS strijders. Die zijn over tien jaar ook weer gevechtsrijp immers en nog meer gesterkt in het idee dat hun vaders tegen bloeddorstige honden vochten.
Ik denk dat over tien jaar alles anders is. Net als nu in het voormalige Joegoslavië. Volgens mij kun je hier geen voorspellingen doen.
Only dead fish go with the flow
JW88

Bericht door JW88 »

Het stoort me wel dat sommige mensen hier de dreiging van IS voor het westen niet echt serieus vinden en het maar afdoen als ''het valt allemaal wel mee'' en dan vervolgens prediken dat we wel respect voor hun moeten hebben en dat ze wel enigszins te begrijpen zijn.

Is de Islam (of bepaalde facetten daarvan) eigenlijk ook een bedreiging voor het christendom? Vandaag de dag of wellicht in de toekomst?

Voor de IS heb ik geen respect, 0,00, het zijn niet meer dan gestoorde maniakken die onder de naam van Allah hun gruwelijke daden begaan.
Idealistische mensen die dit op een idealistische manier willen aanpakken (de dialoog aangaan, helemaal niet ingrijpen of vredelievende acties) moeten anno 2014 echt wakker worden en zich realiseren dat de extremistische kant van de Islam wel degelijk een bedreiging vormt voor het westen (als dat vandaag de dag nog niet zo is dan in de toekomst wel) je moet dit ''kwaad'' bij de wortel aanpakken en volledig uitroeien.

Dit is een proces wat waarschijnlijk meerdere jaren in beslag gaat nemen, maar dat er nu actie moet worden ondernomen is wel duidelijk. Militair ingrijpen is onvermijdelijk. Het westen heeft geleerd van het eerdere ingrijpen in Irak en in Afghanistan, de afwikkeling en de eindfase moet dan nu ook beter. Maar 1 ding is zeker en dat is dat de extremistisch Islam kei en keihard moet worden aangepakt!
ericjan

Bericht door ericjan »

meribel schreef: Jammer dat je je daar niet in kan verplaatsen, anders weet je misschien wat blindelings vermoorden van IS strijders kan doen met de kinderen van de IS strijders. Die zijn over tien jaar ook weer gevechtsrijp immers en nog meer gesterkt in het idee dat hun vaders tegen bloeddorstige honden vochten.
[modbreak Trajecto]
Juridisch op zijn minst twijfelachtig of een tekst als er hier als reactie stond een toelaatbare meningsuiting is. Derhalve is die geheel verwijderd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

BdO schreef: Was Saddam Hoessein een gevaar voor de Westerse wereld? Bijvoorbeeld: Had hij kernwapens of was hij ze aan het ontwikkelen? Ik denk van niet. Als hij geen gevaar was voor de Westerse wereld, zal IS dat ook niet zijn.
Erg naïef vind ik dit.
Want Saddam had geen aanhangers over de hele wereld en IS heeft dat wel, daar IS precies doet hetgeen de Koran voorschrijft en zoals hun afgod het wil.
BdO schreef:Ik heb n.a.v. dit topic eens het boekje "Islam" van Karen Armstrong uit mijn kast getrokken. Ik raad je aan (je moet helemaal niks natuurlijk) om het laatste hoofdstukje "de strijdbare Islam" te lezen, of in ieder geval het deel "Fundamentalisme" (v.a. blz 245) van dit hoofdstukje. Daar kom je gewoon veel verder mee dan met een discussie hier (en dat ligt niet aan jou, maar alle forumleden hier bij elkaar kunnen natuurlijk niet op tegen Karen Armstrong, dus vandaar). Het geeft m.i. een hele goede visie op de extremistische islam, (en de rest van het boekje ook de islam als geheel).
Ik adviseer het boek "Eindtijd en Islam van Jan van Barneveld".
http://janvanbarneveld.nl/
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

JW88 schreef:Het stoort me wel dat sommige mensen hier de dreiging van IS voor het westen niet echt serieus vinden en het maar afdoen als ''het valt allemaal wel mee'' en dan vervolgens prediken dat we wel respect voor hun moeten hebben en dat ze wel enigszins te begrijpen zijn.
Ik deel deze mening volledig, zo typisch Nederlands dit gedrag, echt walgelijk !
We maken gewoon weer dezelfde fout als 70 jaar geleden toen de nazi's opkwamen. Ontkennen en het hoofd in het zand, hopend dat we daarmee de dans zullen ontspringen.
Als het dan toch niet aan ons voorbij gaat, gaan Nederlanders graag over op klagen. We staan daar in de wereld zelfs om bekend, veel woorden maar weinig daden.
ericjan

Bericht door ericjan »

BdO schreef:ericjan kon wel eens een punt hebben. Alleen kan ik niet overzien in hoeverre de Koran inderdaad tot daden als van IS oproept. Weet iemand daar iets van?
Ja ik, ik heb de Koran gelezen toen ik in met MO werkte en in Maleisië. De reden was omdat ik ermee een brug hoopte te slaan tussen islam en christendom, denkend dat we allemaal dezelfde GOD aanbaden. Al lezende en studerende bij een Koran geleerde kwam ik erachter dat de koran een anti-bijbel is.
In 80% lijkt het mee te gaan met de bijbel, maar in die 20% gaat het er radicaal tegenin. Net als vals geld eigenlijk, dat lijkt ook net echt en om het als vals te onthullen zul je op zoek moeten gaan naar de verschillen en juist niet naar wat overeenstemt.
ericjan

Bericht door ericjan »

BdO schreef:
ineke-kitty schreef:BdO

Ik zou zeggen, ga de Koran eens lezen, dan kom je er vanzelf achter, waartoe dat boek gelovige moslims oproept.
Ik probeer efficient met m'n tijd om te gaan door hier te vragen of iemand met meer kennis dan ik daar wat over heeft te melden. Als jij daar bij hoort, zou je het dan iets verder willen uitwerken dan het advies "ga de Koran lezen"?
Maar de vraag is of je het van een derde aanneemt.

http://www.answering-islam.org/Dutch/g/ ... geweld.htm
http://ejbron.wordpress.com/2014/01/02/ ... -mensheid/
http://www.jesussaves.nl/index.php?content=117
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

ericjan

Ik heb dat boek van Jan van Barneveld, en het zou voor velen een eye-opener kunnen zijn.

Ik weet niet of je dezelfde titel bedoeld? Het boek wat ik heb heet: " Eindtijd Israel en de Islam" van Jan van Barneveld. Heel verhelderend moet ik zeggen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

In het boek Openbaring wordt driemaal melding gemaakt van een valse profeet:

1.
Op 16,13

En ik zag uit de bek van de draak, uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten komen, als kikvorsen.
2.
Op 19,20

En het beest werd gegrepen, en met hem de valse profeet, die in zijn tegenwoordigheid de tekenen gedaan had, waardoor hij hen misleid had die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbeden hadden. Deze twee werden levend geworpen in de poel van vuur, die van zwavel brandt.
3.
Op 20,10

En de duivel, die hen misleidde, werd in de poel van vuur en zwavel geworpen, waar ook het beest en de valse profeet reeds zijn. En zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheid.
Welke Godsdienst heeft het altijd over de profeet? Geloof me, ik houd van de moslim mensen met wie ik regelmatig omga. Maar ik hoop dat hun ogen daarvoor open gaan.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Jaron

Bericht door Jaron »

ericjan schreef: Dus is het zaak grondig te bombarderen zodat die kinderen niet gevechtsrijp zullen worden.....
Er is ook geen sprake van blindelings bombarderen, maar van grondige eliminatie. Als degenen die nu tegen bombarderen zijn er zelf door zouden worden bedreigd dat piepten ze wel anders.
Grondig uitroeien dus dat tuig voordat het te laat is en we er hier ECHT last van zullen krijgen.
Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen; zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Want als u hen liefhebt die u liefhebben, wat voor loon hebt u dan? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? En als u alleen uw broeders groet, wat doet u meer dan anderen? Doen ook de tollenaars niet zo? Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Hmmmmmmm, dat klinkt toch heel anders dan 'uitroeien dat tuig'.
Dit is een onderschrift.
JW88

Bericht door JW88 »

Jaron schreef:
ericjan schreef: Dus is het zaak grondig te bombarderen zodat die kinderen niet gevechtsrijp zullen worden.....
Er is ook geen sprake van blindelings bombarderen, maar van grondige eliminatie. Als degenen die nu tegen bombarderen zijn er zelf door zouden worden bedreigd dat piepten ze wel anders.
Grondig uitroeien dus dat tuig voordat het te laat is en we er hier ECHT last van zullen krijgen.
Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen; zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Want als u hen liefhebt die u liefhebben, wat voor loon hebt u dan? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? En als u alleen uw broeders groet, wat doet u meer dan anderen? Doen ook de tollenaars niet zo? Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Ja met deze onzinnige idealistische teksten komen we er wel :? Dit is natuurlijk geen enkele oplossing voor de dreiging van IS.
Jaron

Bericht door Jaron »

JW88 schreef:
Jaron schreef:
ericjan schreef: Ja met deze onzinnige idealistische teksten komen we er wel :? Dit is natuurlijk geen enkele oplossing voor de dreiging van IS.
Ik had het ook niet tegen jou. ;) Van jou begrijp ik deze reactie helemaal, logisch! Maar van ericjan, een christen, verwachtte ik toch andere taal.

Trouwens, ericjan, als we 'ECHT last' gaan krijgen van 'dat tuig', dan is het toch Gods wil? Want jij gelooft toch dat alles al vast ligt? Alles is in Gods handen dus waar maak je je druk over? Ik kan me posts van jou herinneren dat mensen die iemand verliezen blij moeten zijn dat die persoon in de hemel is en dat soort opmerkingen, dus... geen probleem, zou ik zeggen. ik vraag me dan af waar jouw venijnige haat opeens vandaan komt.
Dit is een onderschrift.
JW88

Bericht door JW88 »

Jaron schreef:
JW88 schreef:
Jaron schreef:
ericjan schreef: Ja met deze onzinnige idealistische teksten komen we er wel :? Dit is natuurlijk geen enkele oplossing voor de dreiging van IS.
Ik had het ook niet tegen jou. ;) Van jou begrijp ik deze reactie helemaal, logisch! Maar van ericjan, een christen, verwachtte ik toch andere taal.

Trouwens, ericjan, als we 'ECHT last' gaan krijgen van 'dat tuig', dan is het toch Gods wil? Want jij gelooft toch dat alles al vast ligt? Alles is in Gods handen dus waar maak je je druk over? Ik kan me posts van jou herinneren dat mensen die iemand verliezen blij moeten zijn dat die persoon in de hemel is en dat soort opmerkingen, dus... geen probleem, zou ik zeggen. ik vraag me dan af waar jouw venijnige haat opeens vandaan komt.
Ericjan is hier 1 van de weinige realistische christenen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Jaron schreef:

Bovenstaand bijbelgedeelte kun je in persoonlijke situaties toepassen. Hoewel ook niet in alle situaties. Zoiets doe je om de ander te winnen. Maar de overheid draagt het zwaard niet tevergeefs. (Rom,13:4) De overheid moet zijn onderdanen beschermen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.