Christelijke kijk op de extremistische Islam

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Jaron
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door Jaron »

JW88 schreef:Ericjan is hier 1 van de weinige realistische christenen.
Ja, nu opeens wel, natuurlijk, haha! :clown:
Adinomis schreef: Bovenstaand bijbelgedeelte kun je in persoonlijke situaties toepassen. Hoewel ook niet in alle situaties. Zoiets doe je om de ander te winnen. Maar de overheid draagt het zwaard niet tevergeefs. (Rom,13:4) De overheid moet zijn onderdanen beschermen.
Helemaal gelijk, maar dat is wat toch wel wat anders dan "grondig (...) bombarderen zodat die kinderen niet gevechtsrijp zullen worden....." Onschuldige kinderen die nergens wat aan kunnen doen. Gaat wel heel ver, vind ik. Dat zie ik persoonlijk niet als echt 'christelijk'. De hele toon van de post vind ik opvallend haatdragend.
Dit is een onderschrift.
JW88

Bericht door JW88 »

Jaron schreef:
JW88 schreef:Ericjan is hier 1 van de weinige realistische christenen.
Ja, nu opeens wel, natuurlijk, haha! :clown:
Adinomis schreef: Bovenstaand bijbelgedeelte kun je in persoonlijke situaties toepassen. Hoewel ook niet in alle situaties. Zoiets doe je om de ander te winnen. Maar de overheid draagt het zwaard niet tevergeefs. (Rom,13:4) De overheid moet zijn onderdanen beschermen.
Helemaal gelijk, maar dat is wat toch wel wat anders dan "grondig (...) bombarderen zodat die kinderen niet gevechtsrijp zullen worden....." Onschuldige kinderen die nergens wat aan kunnen doen. Gaat wel heel ver, vind ik. Dat zie ik persoonlijk niet als echt 'christelijk'. De hele toon van de post vind ik opvallend haatdragend.
Nou in deze kwestie is hij tot nu toe de enige christenen die realistisch denkt in mijn ogen.

De toon is niet ''haatdragend'' maar nogmaals realistisch! Ik denk dat jij en vele anderen hier de ernst van de situatie niet inzien. Ook de gevolgen en de dreiging van IS wordt hier flink onderschat, gewoonweg niets doen of de dialoog aan gaan of andere vredelievende dingen is niet realistisch, bij dit conflict gaan nou eenmaal veel doden vallen, dat is onvermijdbaar, hoe spijtig dat ook is.

Ik pleit hier ook niet voor het bombarderen van onschuldige kinderen of van het systematisch en bewust dood maken van elke IS strijder, ik pleit hier voor een realistische harde aanpak en het gevolg van die aanpak is dat er waarschijnlijk vele IS strijders het leven zullen verliezen (en daar heb ik echt geen enkel probleem mee) deze mensen kennen het risico wat nemen door bij de IS te gaan, dan moeten ze ook de consequenties maar ondergaan ''part of the game''
meribel
Man/Vrouw: V

Bericht door meribel »

Adinomis schreef:
Jaron schreef:

Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen; zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Want als u hen liefhebt die u liefhebben, wat voor loon hebt u dan? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? En als u alleen uw broeders groet, wat doet u meer dan anderen? Doen ook de tollenaars niet zo? Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Hmmmmmmm, dat klinkt toch heel anders dan 'uitroeien dat tuig'.
Bovenstaand bijbelgedeelte kun je in persoonlijke situaties toepassen. Hoewel ook niet in alle situaties. Zoiets doe je om de ander te winnen. Maar de overheid draagt het zwaard niet tevergeefs. (Rom,13:4) De overheid moet zijn onderdanen beschermen.
@Adinomis, hoe zie je deze tekst in verhouding tot een aanval op een ander land of gebied?
Je kan toch niet zeggen met deze tekst in het hand...en overheden die zijn onderdanen niet beschermen, dan doen wij dat maar ( dan is er nog een flink aantal landen waar wat te doen is )
@de teksten uit Openbaringen, ik zie daar ook de islam in inderdaad, maar tegelijk zijn er blijkbaar dingen die staan te gebeuren ( en hoe afgrijselijk ook, moeten gebeuren? ) .
HarryK

Bericht door HarryK »

ericjan schreef:[modbreak Trajecto]
Juridisch op zijn minst twijfelachtig of een tekst als er hier als reactie stond een toelaatbare meningsuiting is. Derhalve is die geheel verwijderd. Ook in de quote dus geschrapt.
Dit neigt in mijn ogen naar een oproep tot genocide.
Ik vind het een heel dubieuze opmerking.
Volgens mij zijn mensen voor minder voor de rechter gesleept.

[modbreak Tin] Ja. Het is sowieso onvoorstelbaar dat iemand dit soort opmerkingen op een geloofsforum durft te zetten.
Jaron

Bericht door Jaron »

meribel schreef:( en hoe afgrijselijk ook, moeten gebeuren? ) .
Interessant punt. Veel christenen lijken te denken dat je als christen zegening en voorspoed mag verwachten, maar de Bijbel zegt toch regelmatig heel andere dingen (inderdaad, hoe afgrijselijk ook). Daarmee hoeven we natuurlijk niet meteen te zeggen dat we alles dan maar over ons heen moeten laten komen, maar op een bepaald punt kan het zo zijn dat het alsnog over ons heen komt...
Dit is een onderschrift.
Jaron

Bericht door Jaron »

HarryK schreef: Dit neigt in mijn ogen naar een oproep tot genocide.
Ik vind het een heel dubieuze opmerking.
Volgens mij zijn mensen voor minder voor de rechter gesleept.
Zo kan je het inderdaad ook zeggen. En het neigt er nog geeneens naar... het IS het.
Dit is een onderschrift.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

meribel schreef:
@Adinomis, hoe zie je deze tekst in verhouding tot een aanval op een ander land of gebied?
tekst geciteerd door Jaron
Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen; zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Want als u hen liefhebt die u liefhebben, wat voor loon hebt u dan? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? En als u alleen uw broeders groet, wat doet u meer dan anderen? Doen ook de tollenaars niet zo? Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.
Deze tekst kun je niet zomaar één op één toepassen als een uitgangspunt voor de overheid. Hoewel het bestaansrecht van de overheid door God is ingesteld - zij staat in dienst van God (Rom. 13:2 en 4) - kun je de overheid in zijn totaliteit geen dienstknecht van God noemen. Ook het volk waarover zij gesteld is vormt als geheel geen "volk van God".
Daarom worden daar andere regels gehanteerd, die niet gebaseerd zijn op de omgang met God. (Afgezien van de invloed van enkele gelovige overheidspersonen),
meribel schreef: Je kan toch niet zeggen met deze tekst in het hand...en overheden die zijn onderdanen niet beschermen, dan doen wij dat maar ( dan is er nog een flink aantal landen waar wat te doen is )
@de teksten uit Openbaringen, ik zie daar ook de islam in inderdaad, maar tegelijk zijn er blijkbaar dingen die staan te gebeuren ( en hoe afgrijselijk ook, moeten gebeuren? )
Wat ik begrepen heb heeft Irak om hulp gevraagd, omdat zij niet in staat zijn ISIS te stoppen. Bovendien is aangetoond dat ISIS indirect ook een bedreiging is voor ons land.
Er is verschil in de aanpak van de overheid en onze houding in individuele situaties. In Rom. 13:4 zegt Paulus dat "de overheid het zwaard niet tevergeefs draagt". Maar in Rom. 12 en 17 zegt Paulus: "vergeldt niemand kwaad met kwaad" en "wreekt uzelf niet". Het eerste gaat over de overheid en het tweede heeft betrekking op individuele verhoudingen.
We hoeven ons niet te laten afslachten. Dat gebeurde ook niet toen men Jezus wilde doden in Lukas 4:28-30. Zelfs de kruisiging was geen noodlot, maar een keuze van Jezus om die weg te gaan.
Joh.10:18 Niemand neemt het Mij af, maar Ik geef het uit Mijzelf; Ik heb macht het te geven, en heb macht het opnieuw te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen.
Ik denk dat deze beide voorbeelden een blauwdruk zijn voor onze keuzes als gelovigen t.o.v. onze vijanden. (Ook Paulus kwam voor zijn rechten op. Hand. 16:37-39)
In een ander topic heb ik eens iets geschreven over het "jezelf wegcijferen". Ik denk dat deze principes ook hier van toepassing zijn.

En ja, er zullen donkere tijden en verdrukkingen komen. Hoe we daarmee om zullen gaan? Ik weet het niet. Maar als we steeds het oog op Jezus houden zullen we zijn nabijheid ervaren. Grote kans dat we opgenomen worden voor die tijd. Maar zo niet...... (er zijn nu al zoveel christenen die enorme verdrukking ervaren) we vertrouwen op Hem die ons liefheeft. Wat kan ons schaden?
Rom. 8:35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Zoals geschreven staat: Want omwille van U worden wij de hele dag gedood, wij worden beschouwd als slachtschapen.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem Die ons heeft liefgehad.
38 Want ik ben ervan overtuigd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch krachten, noch tegenwoordige, noch toekomstige dingen,
39 noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus, onze Heere.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ericjan je negeert de correctie van Ineke over de titel van het boek en laat het woord "Israël" weg en misschien bedoel je een ander boek?

Ik las op de site van JvB dit: " Geheel herziene uitgave van": " Met Israël op weg naar de Eindtijd ".
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik lees in dit topic toch herhaaldelijk de aanhaling van Bijbelteksten op iets aan te tonen. Misschien is de regel bijgesteld of is hij lastig uit te voeren, wat ik heel goed begrijp, maar de titel is niet een Bijbelse kijk op de extremistische Islam, maar een Christelijke kijk. En gezien wat opmerkingen over uitroeiing, kan dat een Christelijke kijk zijn, maar daarom hoeft het niet Bijbels te zijn.
HarryK

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:Ik lees in dit topic toch herhaaldelijk de aanhaling van Bijbelteksten op iets aan te tonen. Misschien is de regel bijgesteld of is hij lastig uit te voeren, wat ik heel goed begrijp, maar de titel is niet een Bijbelse kijk op de extremistische Islam, maar een Christelijke kijk. En gezien wat opmerkingen over uitroeiing, kan dat een Christelijke kijk zijn, maar daarom hoeft het niet Bijbels te zijn.
Sorry, maar ik snap niet wat je hier nu mee wilt zeggen.
Psalm 1:1
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Over dit punt werd gemodereerd t.a.v. de bedoelingen en regels in het subforum levensbeschouwing t.a.v. de Bijbel gebruiken als uitsluitend bewijs of aantoonbaar bewijs, maar dat topic is gesloten dus ik kan niet nog nader uitleggen wat ik bedoel. En als het jou als moderator niet aanspreekt zal ik het wel verkeerd hebben begrepen.
HarryK

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:Over dit punt werd gemodereerd t.a.v. de bedoelingen en regels in het subforum levensbeschouwing t.a.v. de Bijbel gebruiken als uitsluitend bewijs of aantoonbaar bewijs, maar dat topic is gesloten dus ik kan niet nog nader uitleggen wat ik bedoel. En als het jou als moderator niet aanspreekt zal ik het wel verkeerd hebben begrepen.
Als iemand hier (in LB) discussieert met het argument "het staat zo in de bijbel, dus een andere mening is niet relevant" (of "fout" of zoiets), dan is zo iemand in LB verkeerd bezig, en wordt daar meestal op gemodereerd.
Maar als ik mijn (christelijke) mening onderbouw met Bijbelteksten, mag dat altijd en overal, ook in LB.
Psalm 1:1
Vertrokken user_2

Bericht door Vertrokken user_2 »

Adinomis schreef:... Er is verschil in de aanpak van de overheid en onze houding in individuele situaties. In Rom. 13:4 zegt Paulus dat "de overheid het zwaard niet tevergeefs draagt". Maar in Rom. 12 en 17 zegt Paulus: "vergeldt niemand kwaad met kwaad" en "wreekt uzelf niet". Het eerste gaat over de overheid en het tweede heeft betrekking op individuele verhoudingen. We hoeven ons niet te laten afslachten. Dat gebeurde ook niet toen men Jezus wilde doden in Lukas 4:28-30. Zelfs de kruisiging was geen noodlot, maar een keuze van Jezus om die weg te gaan. ...

Hee, opvallend dat je hier dezelfde argumentatie m.b.t. IS gebruikt als die Katholieke Kerk gebruikte ten tijde van de kruistochten. Als de KK de islam niet had gestopt duizend jaar geleden, dan hadden we met z'n allen duizend jaar geleden al richting Mekka gebeden...

We mogen inmiddels van de seculiere media dan ook een welgemeend excuus verwachten richting paus Benedictus, die ons al meerdere keren heeft gewaarschuwd voor hetgeen er nu gebeurd (zie o.a. hier). Maar door de seculiere media altijd als belachelijk en islamofobisch is afgedaan... Opvallend genoeg, was de Regensburgerlezing niet eens zozeer een kritiek op de islam, maar ging het over de invloed van de Logos in het christendom. Dat is meteen ook het verschil met de islam... Maar schijbaar heeft de seculiere media niet eens de moeite genomen om de speech echt te lezen.
Titus

Bericht door Titus »

Loyola schreef:
Adinomis schreef:... Er is verschil in de aanpak van de overheid en onze houding in individuele situaties. In Rom. 13:4 zegt Paulus dat "de overheid het zwaard niet tevergeefs draagt". Maar in Rom. 12 en 17 zegt Paulus: "vergeldt niemand kwaad met kwaad" en "wreekt uzelf niet". Het eerste gaat over de overheid en het tweede heeft betrekking op individuele verhoudingen. We hoeven ons niet te laten afslachten. Dat gebeurde ook niet toen men Jezus wilde doden in Lukas 4:28-30. Zelfs de kruisiging was geen noodlot, maar een keuze van Jezus om die weg te gaan. ...

Hee, opvallend dat je hier dezelfde argumentatie m.b.t. IS gebruikt als die Katholieke Kerk gebruikte ten tijde van de kruistochten. Als de KK de islam niet had gestopt duizend jaar geleden, dan hadden we met z'n allen duizend jaar geleden al richting Mekka gebeden...

We mogen inmiddels van de seculiere media dan ook een welgemeend excuus verwachten richting paus Benedictus, die ons al meerdere keren heeft gewaarschuwd voor hetgeen er nu gebeurd (zie o.a. hier). Maar door de seculiere media altijd als belachelijk en islamofobisch is afgedaan... Opvallend genoeg, was de Regensburgerlezing niet eens zozeer een kritiek op de islam, maar ging het over de invloed van de Logos in het christendom. Dat is meteen ook het verschil met de islam... Maar schijbaar heeft de seculiere media niet eens de moeite genomen om de speech echt te lezen.
Nu had de media er ten tijde van Benedictus XVI toch een handje van om al dan niet expres de katholieke Kerk en de paus verkeerd te interpreteren of de nadruk op een bijkomstigheid te leggen zodat de daadwerkelijke boodschap niet benoemd hoefde te worden.

Die excuses zal nooit komen zeker niet van onze staatsmedia. Ik ben verder wel benieuwd wat er staat te gebeuren in de katholieke Kerk mbt de dialoog met de islam. http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuw ... htvaardigd
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

HarryK schreef:
Wilsophie schreef:Over dit punt werd gemodereerd t.a.v. de bedoelingen en regels in het subforum levensbeschouwing t.a.v. de Bijbel gebruiken als uitsluitend bewijs of aantoonbaar bewijs, maar dat topic is gesloten dus ik kan niet nog nader uitleggen wat ik bedoel. En als het jou als moderator niet aanspreekt zal ik het wel verkeerd hebben begrepen.
Als iemand hier (in LB) discussieert met het argument "het staat zo in de bijbel, dus een andere mening is niet relevant" (of "fout" of zoiets), dan is zo iemand in LB verkeerd bezig, en wordt daar meestal op gemodereerd.
Maar als ik mijn (christelijke) mening onderbouw met Bijbelteksten, mag dat altijd en overal, ook in LB.
Dank je wel, maar ik meende dat je nergens op deze wijze mag posten en dat het dus niet specifiek geldt voor LB.
Je mag toch nooit zeggen, de Bijbel zegt....( dus het is zo...)
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Loyola schreef:

Haha, zou ik iets daarvan gekopieerd hebben? :lol: Ik vond wat je schreef in de link niet zo duidelijk terug te vinden. Maar het is wel bewonderenswaardig van de paus om deze feiten eerlijk aan de kaak te stellen.
Helaas is het kerstenen van Europa soms ook met het zwaard gepaard gegaan. Karel de Grote bijvoorbeeld.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
JW88

Bericht door JW88 »

En zijn de meningen over het bestrijden en aanpakken van IS al bijgedraaid?
ericjan

Bericht door ericjan »

ericjan schreef:
BdO schreef:
ineke-kitty schreef:BdO

Ik zou zeggen, ga de Koran eens lezen, dan kom je er vanzelf achter, waartoe dat boek gelovige moslims oproept.
Ik probeer efficient met m'n tijd om te gaan door hier te vragen of iemand met meer kennis dan ik daar wat over heeft te melden. Als jij daar bij hoort, zou je het dan iets verder willen uitwerken dan het advies "ga de Koran lezen"?
Maar de vraag is of je het van een derde aanneemt.

http://www.answering-islam.org/Dutch/g/ ... geweld.htm
http://ejbron.wordpress.com/2014/01/02/ ... -mensheid/
http://www.jesussaves.nl/index.php?content=117
Deze link had ik zo niet bij de hand voor het weekend, maar wie belangstelling heeft en niet zelf de Koran wil doorworstelen is op deze website heel veel informatie terug te vinden.
http://inbijbelsperspectief.weebly.com/ ... islam.html
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:ericjan

Ik heb dat boek van Jan van Barneveld, en het zou voor velen een eye-opener kunnen zijn.

Ik weet niet of je dezelfde titel bedoeld? Het boek wat ik heb heet: " Eindtijd Israel en de Islam" van Jan van Barneveld. Heel verhelderend moet ik zeggen.
Inderdaad Ineke, dat is het boek.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Ericjan je negeert de correctie van Ineke over de titel van het boek en laat het woord "Israël" weg en misschien bedoel je een ander boek?

Ik las op de site van JvB dit: " Geheel herziene uitgave van": " Met Israël op weg naar de Eindtijd ".
De meeste boeken van JvB zijn erg goed vind ikzelf.
Maar ik negeer niemand, maar woon niet op internet en evenmin op het forum Wilsohie, het hele weekend geen internet en dus geen forum gezien. ;)
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Dank je ericjan voor je bevestiging.
Ik vind het een uitstekend boek, en heb er veel van geleerd, hoewel ik de Koran eveneens heb bestudeerd, en naast de Bijbel heb gelegd. Het is verbazingwekkend om te ontdekken dat er zoveel wezenlijke verschillen bestaan tussen Gods Woord en de Koran, dat elke christen daar "weet" van zou moeten hebben.
Martine

Bericht door Martine »

Voor mij is het grote verschil tussen Koran en Bijbel: de Liefde
Die ontbreekt, zoals ik het zie, in de Koran.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
ericjan

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:Dank je ericjan voor je bevestiging.
Ik vind het een uitstekend boek, en heb er veel van geleerd, hoewel ik de Koran eveneens heb bestudeerd, en naast de Bijbel heb gelegd. Het is verbazingwekkend om te ontdekken dat er zoveel wezenlijke verschillen bestaan tussen Gods Woord en de Koran, dat elke christen daar "weet" van zou moeten hebben.
Inderdaad Ineke, wie de Koran leest met de bijbel ernaast en of Jan van Barneveld zijn boeken leest hierover, die hetzelfde heeft gedaan, ziet de enorme gelijkenissen met de antichrist in islam.

Veel christenen denken nog steeds dat de antichrist een onzedig iemand is die alle regels aan haar laars lapt er lekker op los leeft als een atheïst.
Maar de antichrist maakt oorlog juist tegen Christus, het evangelie en JHWH, de GOD van Israel en tegen GOD Zijn Joodse en Christen kinderen.
JW88

Bericht door JW88 »

De Nederlandse f16 straaljagers zijn al actief geweest tegen IS, dit is een goed begin.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

JW88 schreef:De Nederlandse f16 straaljagers zijn al actief geweest tegen IS, dit is een goed begin.
En JW88 zat op zijn staart te juichen: maak ze dood, maak ze dood!

[modbreak Trajecto] De zaken zijn te ernstig om hier grapjes te maken. Niet doen dus.
Only dead fish go with the flow