meribel schreef:
@Adinomis, hoe zie je deze tekst in verhouding tot een aanval op een ander land of gebied?
tekst geciteerd door Jaron
Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen; zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Want als u hen liefhebt die u liefhebben, wat voor loon hebt u dan? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? En als u alleen uw broeders groet, wat doet u meer dan anderen? Doen ook de tollenaars niet zo? Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.
Deze tekst kun je niet zomaar één op één toepassen als een uitgangspunt voor de overheid. Hoewel het bestaansrecht van de overheid door God is ingesteld - zij staat in dienst van God (Rom. 13:2 en 4) - kun je de overheid in zijn totaliteit geen dienstknecht van God noemen. Ook het volk waarover zij gesteld is vormt als geheel geen "volk van God".
Daarom worden daar andere regels gehanteerd, die niet gebaseerd zijn op de omgang met God. (Afgezien van de invloed van enkele gelovige overheidspersonen),
meribel schreef:
Je kan toch niet zeggen met deze tekst in het hand...en overheden die zijn onderdanen niet beschermen, dan doen wij dat maar ( dan is er nog een flink aantal landen waar wat te doen is )
@de teksten uit Openbaringen, ik zie daar ook de islam in inderdaad, maar tegelijk zijn er blijkbaar dingen die staan te gebeuren ( en hoe afgrijselijk ook, moeten gebeuren? )
Wat ik begrepen heb heeft Irak om hulp gevraagd, omdat zij niet in staat zijn ISIS te stoppen. Bovendien is aangetoond dat ISIS indirect ook een bedreiging is voor ons land.
Er is verschil in de aanpak van de overheid en onze houding in individuele situaties. In Rom. 13:4 zegt Paulus dat "de overheid het zwaard niet tevergeefs draagt". Maar in Rom. 12 en 17 zegt Paulus: "vergeldt niemand kwaad met kwaad" en "wreekt uzelf niet". Het eerste gaat over de overheid en het tweede heeft betrekking op individuele verhoudingen.
We hoeven ons niet te laten afslachten. Dat gebeurde ook niet toen men Jezus wilde doden in Lukas 4:28-30. Zelfs de kruisiging was geen noodlot, maar een keuze van Jezus om die weg te gaan.
Joh.10:18 Niemand neemt het Mij af, maar Ik geef het uit Mijzelf; Ik heb macht het te geven, en heb macht het opnieuw te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen.
Ik denk dat deze beide voorbeelden een blauwdruk zijn voor onze keuzes als gelovigen t.o.v. onze vijanden. (Ook Paulus kwam voor zijn rechten op. Hand. 16:37-39)
In een
ander topic heb ik eens iets geschreven over het "jezelf wegcijferen". Ik denk dat deze principes ook hier van toepassing zijn.
En ja, er zullen donkere tijden en verdrukkingen komen. Hoe we daarmee om zullen gaan? Ik weet het niet. Maar als we steeds het oog op Jezus houden zullen we zijn nabijheid ervaren. Grote kans dat we opgenomen worden voor die tijd. Maar zo niet...... (er zijn nu al zoveel christenen die enorme verdrukking ervaren) we vertrouwen op Hem die ons liefheeft. Wat kan ons schaden?
Rom. 8:35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Zoals geschreven staat: Want omwille van U worden wij de hele dag gedood, wij worden beschouwd als slachtschapen.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem Die ons heeft liefgehad.
38 Want ik ben ervan overtuigd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch krachten, noch tegenwoordige, noch toekomstige dingen,
39 noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus, onze Heere.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.