Dat woordje "dan" staat er niet bij in de Statenvertaling en ook niet in de Naardense Bijbelvertaling. Het staat ook niet in de Interlinear Scripture AnalyzerVeritas Illustrat schreef:Dat zie ik helaas niet. In de context staat namelijk het volgende:Adinomis schreef:Een voorbeeld van een profetie die duidelijk en controleerbaar vervuld is, is deze:
Lees deze profetie in zijn context!! De vervulling heeft plaatsgevonden in 1948.Deut. 30:5 En de HEERE, uw God, zal u naar het land brengen dat uw vaderen in bezit hadden, en u zult het weer in bezit nemen; en Hij zal u goeddoen en u talrijker maken dan uw vaderen.
Deuteronomium 30:2-3 "en wanneer gij u dan tot de HERE, uw God, bekeert en naar zijn stem luistert overeenkomstig alles wat ik u heden gebied, gij en uw kinderen, met geheel uw hart en met geheel uw ziel, dan zal de HERE, uw God, in uw lot een keer brengen en Zich over u erbarmen; Hij zal u weer bijeenbrengen uit al de volken, naar wier gebied de HERE, uw God, u verstrooid heeft.
Het kan zijn, dat God dit later nog doet - ik schrijf dit tegen beter weten in - maar het is zéker niet in 1948 vervuld.
Het feit dat Joden terugkeren naar het land is al een begin van gehoorzaamheid aan Gods roepstem, een vorm van bekering. We kunnen niet verwachten dat ze Jezus aannemen, want ze hebben een blinde vlek voor Jezus. Het lijkt erop dat God met hen de draad weer oppakt, daar waar deze is afgebroken. Uit een ander deel van de bijbel, n.l. Ezechiël 37 wordt duidelijk eerst een natuurlijk herstel uitgebeeld door de "dorre beenderen" die zich aaneensluiten. Later wordt de Geest daarin geblazen.
Ook uit Ezechiël 36 blijkt dat God hen eerst bijeenhaalt en daarna rein water over hen zal sprengen:
Datzelfde komt ook in Deut. 30 ter sprake, zoals Eric-Jan ook al naar voren bracht. Nadat het volk is bijeengebracht uit alle delen van de wereld gebeurt dit:Ez. 36:24 Ik zal u uit de heidenvolken halen en u uit alle landen bijeenbrengen. Dan zal Ik u naar uw land brengen.
25 Ik zal rein water op u sprenkelen en u zult rein worden. Van al uw onreinheden en van al uw stinkgoden zal Ik u reinigen.
26 Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.
En pas als ze in het land zijn zal Jezus verschijnen en Zich bekend maken. Daarvoor is het nodig dat ze eerst in het land zijn. Dit kan gewoon niet gebeuren voordat ze in het land komen.Deut. 30:6 De HEERE, uw God, zal uw hart en het hart van uw nageslacht besnijden, om de HEERE, uw God, lief te hebben met heel uw hart en met heel uw ziel, zodat u leven zult.
Is het mogelijk dat er mensen zijn die al die aanwijzingen niet willen geloven? Ja, ook daarin is men vrij.Zach. 12:10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.
11 Op die dag zal in Jeruzalem de rouwklacht groot zijn, zoals de rouwklacht van Hadad-Rimmon in het dal van Megiddo.
12 Het land zal rouw bedrijven, elk geslacht afzonderlijk: het geslacht van het huis van David afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, het geslacht van het huis van Nathan afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk,
13 het geslacht van het huis van Levi afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, het geslacht van Simeï afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk,
14 al de overige geslachten: elk geslacht afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk.
In de bijbel is de vijgenboom een beeld van Israël. Jezus gaf ons een teken van de eindtijd wat we niet moeten negeren:
Dit is er gaande in Israël voor wie het wil zien. De tak wordt al zacht en de bladeren beginnen uit te spruiten. De zomer komt!Matt. 24:32 Leer van de vijgenboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak al zacht wordt en de bladeren uitspruiten, dan weet u dat de zomer nabij is.
De HEERE, de God van Israël brengt zijn volk terug naar het land dat hun vaderen in bezit hadden. Hij heeft het hun in 1948 weer in bezit gegeven en Hij zal hen goeddoen en hen talrijker maken dan hun vaderen.