Kan men zeggen: Alle profetie in de Schrift is vervuld?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Adinomis
Man/Vrouw: V

Re: Kan men zeggen: Alle profetie in de Schrift is vervuld?

Bericht door Adinomis »

Veritas Illustrat schreef:
Adinomis schreef:Een voorbeeld van een profetie die duidelijk en controleerbaar vervuld is, is deze:
Deut. 30:5 En de HEERE, uw God, zal u naar het land brengen dat uw vaderen in bezit hadden, en u zult het weer in bezit nemen; en Hij zal u goeddoen en u talrijker maken dan uw vaderen.
Lees deze profetie in zijn context!! De vervulling heeft plaatsgevonden in 1948.
Dat zie ik helaas niet. In de context staat namelijk het volgende:

Deuteronomium 30:2-3 "en wanneer gij u dan tot de HERE, uw God, bekeert en naar zijn stem luistert overeenkomstig alles wat ik u heden gebied, gij en uw kinderen, met geheel uw hart en met geheel uw ziel, dan zal de HERE, uw God, in uw lot een keer brengen en Zich over u erbarmen; Hij zal u weer bijeenbrengen uit al de volken, naar wier gebied de HERE, uw God, u verstrooid heeft.

Het kan zijn, dat God dit later nog doet - ik schrijf dit tegen beter weten in - maar het is zéker niet in 1948 vervuld.
Dat woordje "dan" staat er niet bij in de Statenvertaling en ook niet in de Naardense Bijbelvertaling. Het staat ook niet in de Interlinear Scripture Analyzer
Het feit dat Joden terugkeren naar het land is al een begin van gehoorzaamheid aan Gods roepstem, een vorm van bekering. We kunnen niet verwachten dat ze Jezus aannemen, want ze hebben een blinde vlek voor Jezus. Het lijkt erop dat God met hen de draad weer oppakt, daar waar deze is afgebroken. Uit een ander deel van de bijbel, n.l. Ezechiël 37 wordt duidelijk eerst een natuurlijk herstel uitgebeeld door de "dorre beenderen" die zich aaneensluiten. Later wordt de Geest daarin geblazen.
Ook uit Ezechiël 36 blijkt dat God hen eerst bijeenhaalt en daarna rein water over hen zal sprengen:
Ez. 36:24 Ik zal u uit de heidenvolken halen en u uit alle landen bijeenbrengen. Dan zal Ik u naar uw land brengen.
25 Ik zal rein water op u sprenkelen en u zult rein worden. Van al uw onreinheden en van al uw stinkgoden zal Ik u reinigen.
26 Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.
Datzelfde komt ook in Deut. 30 ter sprake, zoals Eric-Jan ook al naar voren bracht. Nadat het volk is bijeengebracht uit alle delen van de wereld gebeurt dit:
Deut. 30:6 De HEERE, uw God, zal uw hart en het hart van uw nageslacht besnijden, om de HEERE, uw God, lief te hebben met heel uw hart en met heel uw ziel, zodat u leven zult.
En pas als ze in het land zijn zal Jezus verschijnen en Zich bekend maken. Daarvoor is het nodig dat ze eerst in het land zijn. Dit kan gewoon niet gebeuren voordat ze in het land komen.
Zach. 12:10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.
11 Op die dag zal in Jeruzalem de rouwklacht groot zijn, zoals de rouwklacht van Hadad-Rimmon in het dal van Megiddo.
12 Het land zal rouw bedrijven, elk geslacht afzonderlijk: het geslacht van het huis van David afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, het geslacht van het huis van Nathan afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk,
13 het geslacht van het huis van Levi afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, het geslacht van Simeï afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk,
14 al de overige geslachten: elk geslacht afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk.
Is het mogelijk dat er mensen zijn die al die aanwijzingen niet willen geloven? Ja, ook daarin is men vrij.
In de bijbel is de vijgenboom een beeld van Israël. Jezus gaf ons een teken van de eindtijd wat we niet moeten negeren:
Matt. 24:32 Leer van de vijgenboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak al zacht wordt en de bladeren uitspruiten, dan weet u dat de zomer nabij is.
Dit is er gaande in Israël voor wie het wil zien. De tak wordt al zacht en de bladeren beginnen uit te spruiten. De zomer komt!
De HEERE, de God van Israël brengt zijn volk terug naar het land dat hun vaderen in bezit hadden. Hij heeft het hun in 1948 weer in bezit gegeven en Hij zal hen goeddoen en hen talrijker maken dan hun vaderen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Poempoem

Bericht door Poempoem »

Ik denk niet dat je zo makkelijk een lijstje van profetieen kunt maken en vervolgens afvinken welke al wel/nog niet vervuld zijn. Wat dit betreft herken ik me meer in bevindelijke kerken waar geleerd wordt over meervoudige vervulling (soms drievoudige vervulling) van profetieen.

Dit is alleen een reactie op TO, niet de daarna ontstane discussie. :)
[Prediker 7:29]
Eliyahu
Man/Vrouw: M

Bericht door Eliyahu »

Veritas Illustrat schreef:
Adinomis schreef:Een voorbeeld van een profetie die duidelijk en controleerbaar vervuld is, is deze:
Deut. 30:5 En de HEERE, uw God, zal u naar het land brengen dat uw vaderen in bezit hadden, en u zult het weer in bezit nemen; en Hij zal u goeddoen en u talrijker maken dan uw vaderen.
Lees deze profetie in zijn context!! De vervulling heeft plaatsgevonden in 1948.
Dat zie ik helaas niet. In de context staat namelijk het volgende:

Deuteronomium 30:2-3 "en wanneer gij u dan tot de HERE, uw God, bekeert en naar zijn stem luistert overeenkomstig alles wat ik u heden gebied, gij en uw kinderen, met geheel uw hart en met geheel uw ziel, dan zal de HERE, uw God, in uw lot een keer brengen en Zich over u erbarmen; Hij zal u weer bijeenbrengen uit al de volken, naar wier gebied de HERE, uw God, u verstrooid heeft.

Het kan zijn, dat God dit later nog doet - ik schrijf dit tegen beter weten in - maar het is zéker niet in 1948 vervuld.
Bs'd

De vervulling is begonnen in 1948.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

ericjan schreef:
Veritas Illustrat schreef: Deuteronomium 30:2-3 "en wanneer gij u dan tot de HERE, uw God, bekeert en naar zijn stem luistert overeenkomstig alles wat ik u heden gebied, gij en uw kinderen, met geheel uw hart en met geheel uw ziel, dan zal de HERE, uw God, in uw lot een keer brengen en Zich over u erbarmen; Hij zal u weer bijeenbrengen uit al de volken, naar wier gebied de HERE, uw God, u verstrooid heeft.
Verder in Deut 30 staat:
6 De HEERE, uw God, zal uw hart en het hart van uw nageslacht besnijden, om de HEERE, uw God, lief te hebben met heel uw hart en met heel uw ziel, zodat u leven zult.
* GOD zal Zelf het hart ban het nageslacht van het volk Israel besnijden, opdat ze dan GOD lief hebben met heel hun hart en ziel, zodat ze kunnen leven.

7 De HEERE, uw God, zal al deze vervloekingen op uw vijanden leggen en op hen die u haten en die u vervolgd hebben.
* De vervloekingen voor Israel gaan dan over op alle vijanden van Israel en die Israel en/of de Joden haten. Ook christenen ontkomen hier dan niet aan.

8 En ú zult zich bekeren, de stem van de HEERE gehoorzaam zijn en al Zijn geboden, die ik u heden gebied, houden.
*Israel ZAL zich dan bekeren alle geboden weer gaan doen.

9 De HEERE, uw God, zal u overvloed geven in al het werk van uw handen, in de vrucht van uw schoot, in de vrucht van uw vee en in de vrucht van uw land, ten goede. Want de HEERE zal Zich weer ten goede over u verblijden, zoals Hij Zich over uw vaderen verblijd heeft,
GOD ZAL zich dan weer net zo verblijden over Israel en de Joden zoals Hij dat ook deed over hun voorvaderen.

10 wanneer u de stem van de HEERE, uw God, gehoorzaam bent door Zijn geboden en Zijn verordeningen, die in dit wetboek geschreven zijn, in acht te nemen; wanneer u zich bekeert tot de HEERE, uw God, met heel uw hart en met heel uw ziel.
* Israel zal de Heer dan weer gehoorzaam zijn en alle vorderingen in de Wet in acht nemen. Israel zal zich bekeren met hart en ziel.

Merk op dat GOD hier spreekt over voorwaarden van het eerste Verbond welke HIJ eenzijdig met Israel heeft afgesloten.
Bs'd

Gods verbond met Israel is onvoorwaardelijk:

De christelijke kerken geloven in de theorie dat God zijn uitverkoren volk verworpen heeft, en dat in plaats daarvan de christenen het nieuwe geestelijke Israel zijn. Echter, God zegt duidelijk in de heilige Thora dat Hij nooit zijn verbond met het joodse volk zal breken, zelfs niet wanneer ze van Hem afdwalen. Wanneer de joden afdwalen zal God ze straffen. (Leviticus 26:14-17) En als ze dan nog niet luisteren, zal God ze zeven maal harder straffen. (Idem:18:22) En als ze dan nog steeds niet luisteren, zal God ze nog eens zeven maal harder straffen. (Idem:23-24) En als ze dan nog steeds niet luisteren en zich blijven verzetten zal God ze nog zeven maal harder straffen. (Idem:27-28) Maar ondanks dit alles zal God Zijn verbond met het joodse volk niet verbreken: Leviticus 26:44-45; "Maar ook zelfs, wanneer zij in het land hunner vijanden zijn, versmaad Ik hen niet en heb Ik geen afkeer van hen, zodat Ik hen zou vernietigen en mijn verbond met hen verbreken: want Ik ben de HERE hun God. Maar ik zal hun ten goede gedenken het verbond met hun voorvaderen, die Ik voor de ogen der volken uit het land Egypte heb geleid, om hun tot een God te zijn, Ik ben de HERE."

"Het woord des HERE kwam tot Jeremia: Hebt gij niet gemerkt wat dit volk spreekt: De twee geslachten die de HERE verkoren heeft, heeft hij verworpen? En mijn volk verachten zij, alsof het geen volk meer is. Zo zegt de HERE: Indien Ik mijn verbond aangaande de dag en de nacht, de verordeningen van hemel en aarde, niet heb vastgesteld, dan zal ik ook het nakroost van Jakob en mijn knecht David verwerpen, dat ik uit zijn nazaten geen heersers neem over het nageslacht van Abraham, Izak en Jakob, want Ik zal een keer brengen in hun lot en Mij over hen ontfermen." Jeremia 33:23-26

Als God de joden verworpen heeft, waarom vervult Hij dan nu de profetieen dat Hij de joden zal verzamelen en naar hun land brengen? "Vrees niet, want Ik ben met u; Ik doe uw nakroost van het oosten komen en vergader u van het westen. Ik zeg tot het noorden: Geef, en tot het zuiden: Houd niet terug, breng mijn zonen van verre en Mijn dochters van het einde der aarde." Jesaja 43:5-6. De hele wereld is getuige van dit wonder, hoe na bijna 2000 jaar van verstrooing over de hele aarde, de joden terugkeren naar Israel. In slechts 50 jaar is er uit niets een staat herrezen, de hebreeuwse taal weer ingesteld. Heeft zoiets zich ooit eerder voorgedaan in de geschiedenis? Is er enig ander volk geweest dat 2000 jaar verstrooid geweest is over de aarde en hun identiteit en hun religie bewaarden?

Hier zien we duidelijk de hand van God.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Eliyahu schreef:
Bs'd

De vervulling is begonnen in 1948.
Dit is inderdaad beter geformuleerd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Jaron

Bericht door Jaron »

Eliyahu schreef: De christelijke kerken geloven in de theorie dat God zijn uitverkoren volk verworpen heeft, en dat in plaats daarvan de christenen het nieuwe geestelijke Israel zijn.
Nou generaliseer je wel heel erg: er zijn meer dan genoeg christenen die dit heel anders zien.
Dit is een onderschrift.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Eliyahu schreef:

"Het woord des HERE kwam tot Jeremia: Hebt gij niet gemerkt wat dit volk spreekt: De twee geslachten die de HERE verkoren heeft, heeft hij verworpen? En mijn volk verachten zij, alsof het geen volk meer is. Zo zegt de HERE: Indien Ik mijn verbond aangaande de dag en de nacht, de verordeningen van hemel en aarde, niet heb vastgesteld, dan zal ik ook het nakroost van Jakob en mijn knecht David verwerpen, dat ik uit zijn nazaten geen heersers neem over het nageslacht van Abraham, Izak en Jakob, want Ik zal een keer brengen in hun lot en Mij over hen ontfermen." Jeremia 33:23-26

Als God de joden verworpen heeft, waarom vervult Hij dan nu de profetieen dat Hij de joden zal verzamelen en naar hun land brengen? "Vrees niet, want Ik ben met u; Ik doe uw nakroost van het oosten komen en vergader u van het westen. Ik zeg tot het noorden: Geef, en tot het zuiden: Houd niet terug, breng mijn zonen van verre en Mijn dochters van het einde der aarde." Jesaja 43:5-6. De hele wereld is getuige van dit wonder, hoe na bijna 2000 jaar van verstrooing over de hele aarde, de joden terugkeren naar Israel. In slechts 50 jaar is er uit niets een staat herrezen, de hebreeuwse taal weer ingesteld. Heeft zoiets zich ooit eerder voorgedaan in de geschiedenis? Is er enig ander volk geweest dat 2000 jaar verstrooid geweest is over de aarde en hun identiteit en hun religie bewaarden?

Hier zien we duidelijk de hand van God.
Ik zie hierin ook de hand van God. In 1945 leek het nog dat het satan zou lukken het volk uit te roeien. En drie jaar later "ontstond" de staat op een deel van het grondgebied dat YHWH voor eeuwig aan Israël had beloofd. Een profetie uit Amos 9 ging in vervulling, waaraan Jakobus refereert in Hand. 15:
15 En hiermee stemmen de woorden van de profeten overeen, zoals geschreven staat:
16 Hierna zal Ik terugkeren en de vervallen hut van David weer opbouwen, en wat daarvan is afgebroken, weer opbouwen en Ik zal hem weer oprichten,
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Misschien een vreemde vraag: "maar is de staat Israël als de vervallen hut van David opgebouwd in 1948?

En waarom is er dan sprake van een deel van een grondgebied?
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie

Het "grondgebied" van Israel zou zelfs reiken tot aan de Eufraat.
Ik geloof dat wat er in 1948 tot stand is gebracht, niets te maken heeft met "de hand van God".
In tegendeel, men heeft op eigen kracht deze staat opgericht, en het vreemde is, dat deze huidige "staat" in de toekomst wederom vernietigt zal worden door de vijanden van Israel.
En dan zou God "de hand" hebben gehad over een land en een stad [Jeruzalem] wat in de toekomst verwoest zal worden?
En God zou de 10 en de 2 stammen al met elkaar verenigd hebben in een land dat straks verwoest zal worden?
Vreemde gedachte vind ik.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik weet niet precies waar het kort inzicht in tijd binnen de eschatologie vandaan komt, al vind ik die beperking al in de AG waar geleerd wordt dat Jezus Christus gezeten is aan de rechterhand van God, de Almachtige Vader, vanwaar Hj komen zal om te oordelen, de levenden en de doden. Het is een heel korte eschatologie van de "laatste dingen".
Het afgeleide woord eschatos wordt aangehaald in 1 Petr. 1 vers 5 ...."geopenbaard in de laatste tijd".
Of in de uitdrukking in Joh. 6 vers 39 met de uitdrukking: "ten jongste dage".
De toekomst der dingen en wat in het laatst zal gebeuren zien we in o.a. Jesaja, de evangelist van het OT genoemd en het gebruikte woord is aldaar "achar"en dat betekent, talrenmen of erna komen.
En de Heere talmt niet met de belofte....
IN het laatst der dagen zal de berg van het huis des HEEREN vaststaan als de hoogste bergen. Al in Deut. en in Numeri wordt gesproken over :"het laatst der dagen".

Belangrijk is de uitspraak dat "daarna" God Zijn Geest zal uitstorten op al wat leeft en uw zonen en uw dochters zullen profeteren enz... hier staat ook het woord "achar".

Micha geeft als tijdgenoot van Jesaja de hele toekomst weer t.a.v. Israël in de voor hem toekomende dagen. Hij ziet hetals één grote gebeurtenis ten tijde van "te dien dage".

Deze aanduiding is van toepassing op de laatste dagen. Dat dit nog 2000 jaar zou duren kon niemand verwachten in OT tijd en zelfs niet toen de Messias kwam, echter Simeon sprak profetische woorden uit.

Het is goed om de verschillende profetiën in het juiste perspectief te plaatsen.

Ik lees nergens een oprichting van een staat in 1948 in de rede der laatste dingen.
Zelfs het lichaam van het dal van dorre beenderen wijst op 12 stammen, die nog steeds niet door God zijn terugverzameld.

De brief van Jacobus is geschreven aan de 12 stammen in de verstrooiing, en deze brief is niet gericht aan gelovige Israëlieten, maar spreekt wel degelijk in een bepaald decor, gezien zijn voorbeeld over de man die de synagoge in kwam in vers 2.

Profetisch gezien komt er een tempel opdat de mens der wetteloosheid zich erin kan vestigen en wil Daniël 9 vers 27 un vervulling gaan.
De macht zal toenemen in het oude Romeinse rijk en Europa zal samen gaan werken met de Arabische landen, een verbond zal gesloten worden en Jeruzalem zal door de heidenen vertreden worden en het einde van deze huidige boze eeuw zal afgesloten worden met de verwoesting van Jeruzalem en God stuurt Zijn volk niet naar een stad dat verwoest zal worden, maar pas als de Zoon van David de troon zal bestijgen. De laatste dagen omvat veel meer dan wat de Apostolisch belijdenis aangeeft.
Piebe

Bericht door Piebe »

Hoe langer een profetie onvervuld blijft, hoe lastiger het wordt de vervulling te bewijzen. Of je moet zeggen dat profeten tot in het oneindige profeteren maar dan zeg je iets anders dan Jezus.
Vertrokken user_1

Bericht door Vertrokken user_1 »

ineke-kitty schreef:Wilsophie

Het "grondgebied" van Israel zou zelfs reiken tot aan de Eufraat.
Ik geloof dat wat er in 1948 tot stand is gebracht, niets te maken heeft met "de hand van God".
In tegendeel, men heeft op eigen kracht deze staat opgericht, en het vreemde is, dat deze huidige "staat" in de toekomst wederom vernietigt zal worden door de vijanden van Israel.
En dan zou God "de hand" hebben gehad over een land en een stad [Jeruzalem] wat in de toekomst verwoest zal worden?
En God zou de 10 en de 2 stammen al met elkaar verenigd hebben in een land dat straks verwoest zal worden?
Vreemde gedachte vind ik.
Als ik jou goed begrijp (graag correctie, indien nodig), dan komt er opnieuw een 'bijeen vergaderen' uit alle volken? Wanneer komt dan Israël collectief tot bekering? Wanneer wordt dan de tempel opnieuw gebouwd? Wanneer komt dan Jezus terug om Zijn voeten op de Olijfberg te zetten? Ik begrijp er nu helemaal niets meer van, als ik eerlijk ben.

De situatie waar de Bijbel het dan over heeft, wordt dan nog verder in de toekomst geplaatst dan nu reeds het geval is. Niet alleen moet er nog van alles tot stand komen; eerst moet de huidige situatie verdwijnen. Kun je dan nog wel zeggen, dat we nú in de eindtijd leven?
ineke-kitty

Veritas

Het heeft alles te maken met de onderbreking in de heilsgeschiedenis.
Hand. 15:14-16 zegt dan ook: NA dezen zal Ik wederkeren, en weder opbouwen de tabernakel van David, die vervallen is..... "
Door de apostel Paulus wordt de verborgenheid bekend gemaakt aan de gelovigen uit de heidenen.
De openbaring van het Koninkrijk der hemelen op aarde werd uitgesteld. God zou Zich EERST uit de heidenen Zich een volk aannemen door Zijn Naam [ = de Gemeente]. En hiermee stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven is: NA dezen!
Dit uitstel maakt deel uit van de verborgenheid. De verborgenheid [ als periode] begon bij de kruisiging van de Here Jezus en eindigt bij de wederkomst van Christus. Pas DAARNA zal het Koninkrijk op aarde geopenbaard worden.

Zoals Wilsophie ook al aangaf: Is de vervallen hut van David reeds opgericht dan? Heeft Christus Zijn Koninkrijk dan al opgericht op aarde? Zit Hij dan al op de troon van David?

Bij Zijn opstanding werd Christus gezet aan de rechterhand Gods.
Zijn Koninkrijk werd wel degelijk gevestigd, maar dan in de hemel, en NIET op aarde.
In DEZE periode wordt er dus een volk uit de heidenen geroepen en deze periode wordt aangeduid met de 5e bedeling, namelijk die der genade.
De 6e bedeling breekt pas aan, nadat de Gemeente is opgenomen. In deze bedeling zullen alle volkeren aan Christus onderworpen worden te beginnen bij het volk Israel, en dit zal gebeuren door verdrukking en oordeel over Israel [ namelijk in de 70e week van Daniel] en daarna over de volkeren.
Dit ALLES ligt nog in de toekomst, en daarmee is deze profetie NIET vervuld.
DAN pas zal de profetie uit Jeremia 30:3 in vervulling gaan en zullen zij het land erfelijk bezitten.

Is dat vandaag de dag al gerealiseerd dan?
Ik dacht toch van niet, gezien de situatie in Israel.
nicodemus zda

Bericht door nicodemus zda »

Hallo,

De profetie (of de profeten) zijn nog niet geheel vervuld:

Wij worden immers nog tot volharding aangespoord door de woorden van Paulus: „Geeft dan uw vrijmoedigheid niet prijs” (...) „want nog een korte, korte tijd, en Hij, die komt, zal er zijn en niet op Zich laten wachten.” We kunnen alleen in een veilige haven aanleggen als we het licht dat we van de Allerhoogste in Christus hebben ontvangen op prijs stellen, en als we blijven rekenen op zijn beloften, de Schrift verder dagelijks en trouw blijven onderzoeken, geduldig wachten en naar meer licht verlangen en vanuit dat gegeven ook de voorwaarden van de belofte aan ons persoonlijke hart, invulling (willen) geven.
Zie ook de profetische tijdlijn hier: http://www.agp-internet.com/react/profetie/0002.htm )

Hartelijke groet
Itamar

Bericht door Itamar »

Beste Veritas Illustrat »

Dat deed me er aan denken, dat iemand mij eens een uitleg heeft gevraagd van de volgende tekst:

Zacharia 14:4 (HSV) "Op die dag zullen Zijn voeten staan op de Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, ten oosten (er) van. Dan zal de Olijfberg in tweeën gespleten worden naar het oosten en naar het westen. Er zal een zeer groot dal ontstaan, als de (ene) helft van de berg naar het noorden zal wijken en de (andere) helft ervan naar het zuiden".

Vraagstelling: Graag zou ik van jullie horen wat jullie uitleg is van deze tekst. Een TIP: een goede uitleg houdt rekening met de context, dus minimaal óók met de verzen voor - en na dit Schriftgedeelte.

1e Het Godsgericht over Libanon en Basan. H; 11:1-3,
2e De volken en Israël prijsgegeven. H; 11:4-17,
3e De heilstijd; Jeruzalem aangevallen en gered. H; 12;1-9,
4e De heilstijd; Het rouwbeklag over den Doorboorde. H; 12:10-14,
5e De heilstijd; Zonde, afgoden en profeten weggedaan. H; 13:1-6,
6e De dood van de Herder en het lot van het volk. H; 13:9-9,
7e Jeruzalem veroverd en gered. Het Koningschap des HEEREN. H; 14:1-21,

8e Het Nieuwe Jeruzalem, dat zeker komen zal,
waar niets inkomt, dat onrein en gruwelijk is. H; 14: 21.

Een hartelijke groet.
HarryK

Bericht door HarryK »

ineke-kitty schreef:Veritas

Het heeft alles te maken met de onderbreking in de heilsgeschiedenis.
Hand. 15:14-16 zegt dan ook: NA dezen zal Ik wederkeren, en weder opbouwen de tabernakel van David, die vervallen is..... "
Door de apostel Paulus wordt de verborgenheid bekend gemaakt aan de gelovigen uit de heidenen.
De openbaring van het Koninkrijk der hemelen op aarde werd uitgesteld. God zou Zich EERST uit de heidenen Zich een volk aannemen door Zijn Naam [ = de Gemeente]. En hiermee stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven is: NA dezen!
Dit uitstel maakt deel uit van de verborgenheid. De verborgenheid [ als periode] begon bij de kruisiging van de Here Jezus en eindigt bij de wederkomst van Christus. Pas DAARNA zal het Koninkrijk op aarde geopenbaard worden.

Zoals Wilsophie ook al aangaf: Is de vervallen hut van David reeds opgericht dan? Heeft Christus Zijn Koninkrijk dan al opgericht op aarde? Zit Hij dan al op de troon van David?

Bij Zijn opstanding werd Christus gezet aan de rechterhand Gods.
Zijn Koninkrijk werd wel degelijk gevestigd, maar dan in de hemel, en NIET op aarde.
In DEZE periode wordt er dus een volk uit de heidenen geroepen en deze periode wordt aangeduid met de 5e bedeling, namelijk die der genade.
De 6e bedeling breekt pas aan, nadat de Gemeente is opgenomen. In deze bedeling zullen alle volkeren aan Christus onderworpen worden te beginnen bij het volk Israel, en dit zal gebeuren door verdrukking en oordeel over Israel [ namelijk in de 70e week van Daniel] en daarna over de volkeren.
DAN pas zal de profetie uit Jeremia 30:3 in vervulling gaan en zullen zij het land erfelijk bezitten.

Handelingen 15:14-17 (SV)
Simeon heeft verhaald hoe God eerst de heidenen heeft bezocht, om uit hen een volk aan te nemen door Zijn Naam.
En hiermede stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven is:
Na dezen zal Ik wederkeren, en weder opbouwen den tabernakel van David, die vervallen is, en hetgeen daarvan verbroken is, weder opbouwen, en Ik zal denzelven weder oprichten,
opdat de overblijvende mensen den Heere zoeken, en al de heidenen, over welken Mijn Naam aangeroepen is, spreekt de Heere, Die dit alles doet.
In deze tekst lees ik dat wat er op dat moment gebeurde (heidenen die tot Gods volk worden gemaakt) gelijk staat aan de vervulling van de geciteerde profetie.
En niet dat de vervulling van de profetie daarna nog een keer zal gebeuren.
Psalm 1:1
Vertrokken user_1

ineke-kitty schreef:Het heeft alles te maken met de onderbreking in de heilsgeschiedenis.
Ik weet dat velen die onderbreking 'zien'. Ik zie die niet. Ook niet in de Bijbel.
Ja, ik denk het wel (3 x)
Bij Zijn opstanding werd Christus gezet aan de rechterhand Gods. Zijn Koninkrijk werd wel degelijk gevestigd, maar dan in de hemel, en NIET op aarde.
Waar staat ergens, dat je dit zo moet uitleggen? Je mag het van mij rustig geloven, hoor. Ik geloof wat anders.

Ik heb enorm veel gelezen over het dispensationalisme. Juist omdat het mij (vroeger) een zeer plausibele uitleg leek. Maar na niet al te lange tijd kwam ik er achter, dat de bedelingenleer meer een soort wishfull thinking is, dan exegese proper.

Het enige dat de dispensationalisten naar mijn mening als 'bewijs' overhielden, was het feit dat Israël in 1948 was opgericht. Nu hoor ik van jou dat de oprichting van Israël in 1948 niet door God is gerealiseerd (dat ben ik overigens met je eens!), maar daarmee geef je jouw enige echte troef op. Nu hebben de dispensationalisten niet meer over dan een enorm aantal aan elkaar geschakelde speculaties, gebaseerd op los uit de pols bijeen gesprokkelde teksten. Als Israël niet door Gods hand in 1948 tot stand is gekomen, dan houdt je niets aan bewijs over en staat jullie leer op hetzelfde niveau als een sprookje voor het slapen gaan.
ineke-kitty

HarryK

Blijft de vraag nog steeds staan: Is de Heer dan al wedergekeerd? Heeft Hij de tabernakel van David dan weder opgebouwd?
Is deze profetie dan reeds vervuld?
Vertrokken user_1

Itamar schreef: Zacharia 14:4 (HSV) "Op die dag zullen Zijn voeten staan op de Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, ten oosten (er) van. Dan zal de Olijfberg in tweeën gespleten worden naar het oosten en naar het westen. Er zal een zeer groot dal ontstaan, als de (ene) helft van de berg naar het noorden zal wijken en de (andere) helft ervan naar het zuiden".

Vraagstelling: Graag zou ik van jullie horen wat jullie uitleg is van deze tekst. Een TIP: een goede uitleg houdt rekening met de context, dus minimaal óók met de verzen voor - en na dit Schriftgedeelte.

1e Het Godsgericht over Libanon en Basan. H; 11:1-3,
2e De volken en Israël prijsgegeven. H; 11:4-17,
3e De heilstijd; Jeruzalem aangevallen en gered. H; 12;1-9,
4e De heilstijd; Het rouwbeklag over den Doorboorde. H; 12:10-14,
5e De heilstijd; Zonde, afgoden en profeten weggedaan. H; 13:1-6,
6e De dood van de Herder en het lot van het volk. H; 13:9-9,
7e Jeruzalem veroverd en gered. Het Koningschap des HEEREN. H; 14:1-21,

8e Het Nieuwe Jeruzalem, dat zeker komen zal,
waar niets inkomt, dat onrein en gruwelijk is. H; 14: 21.

Een hartelijke groet.
Ik heb dit lijstje eerder gezien, maar het is natuurlijk geen exegese. Het is een zeer beknopte weergave van de lijn die in de profetie is te ontdekken. Ieder boek dat een summary geeft van de bijbelboeken, geeft ze. Maar het legt (verklaart) niets uit en inhoudelijk zeker niet de tekst in Zacharia 14:4.
ineke-kitty

Veritas: "en staat jullie leer op hetzelfde niveau als een sprookje voor het slapen gaan"

Als je verder wilt "borduren" op het niveau waar je nu mee aan komt zetten, houdt voor mij [wederom] deze discussie met jou op.
Enig respect voor mij als dispensationalist zou je sieren.
Maar elke keer weer getuigt je reactie van minachting, en daar ben ik niet van gediend.
Vertrokken user_1

ineke-kitty schreef:Blijft de vraag nog steeds staan: Is de Heer dan al wedergekeerd?
Ja, de Heer is wedergekeerd en heeft elke gelovige door de Heilige Geest welkom geheten in Zijn Koninkrijk. Dat is gebeurd en gebeurt nog steeds op het moment dat mensen opnieuw worden geboren door de Heilige Geest.
Heeft Hij de tabernakel van David dan weder opgebouwd?
De tabernakel is opgebouwd sinds de Gemeente een feit is. Jacobus constateert dit (in Handelingen 15) als hij hoort van de vele bekeerlingen uit de heidenen.
Is deze profetie dan reeds vervuld?
Als het gaat om het eerste (de terugkeer van de Heer) en om het tweede (de oprichting van de vervallen Hut van David) dan zeg ik: ja.
Vertrokken user_1

ineke-kitty schreef:Veritas: "en staat jullie leer op hetzelfde niveau als een sprookje voor het slapen gaan"

Als je verder wilt "borduren" op het niveau waar je nu mee aan komt zetten, houdt voor mij [wederom] deze discussie met jou op.
Enig respect voor mij als dispensationalist zou je sieren.
Maar elke keer weer getuigt je reactie van minachting, en daar ben ik niet van gediend.
Nee, ineke-kitty, dat zie je echt verkeerd. Ik schreef héél duidelijk: "Als Israël niet door Gods hand in 1948 tot stand is gekomen, dan houd je niets aan bewijs over". Als het waar is wat ik nu denk (je kunt me natuurlijk rustig het tegendeel proberen aan te tonen, dat dit NIET het enige bewijs is), dan en alleen dan, zal ik constateren dat "je dan niets aan bewijs over houdt en staat jullie leer op hetzelfde niveau als een sprookje voor het slapen gaan".

Ik val in dit geval jou niet aan, maar het dispensationalisme. Ik vraag me ook af wat jouw 'sister in arms' er van zegt. Heeft zij nog troeven achter de hand, die het dispensationalisme van nieuw 'bewijs' voorziet? Misschien schiet je inzicht in deze wel tekort. Dat kan toch? En dat zou jammer zijn, want ik krijg dan onterecht de indruk dat je inderdaad in sprookjes gelooft.

[modbreak Trajecto] Respectloze onwelwillende toon. Niet toegestaan. Wel zijn er in dit forum als het goed is mee bezig om verschillende ideeën uit te wisselen en er naast verschil ook gemeenschappelijkheid in te zien: gesprek tussen verschillende visies in geloof.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Nou dan zijn we het niet eens. De vervallen hut die opgebouwd zal worden gaat gepaard met een letterlijke troon in Jeruzalem met als Koning de Zoon van David en ik zie die troon niet, de Gemeente is de tabernakel niet met handen gebouwd en daar ging de vraag van Ineke over.
En dat de Heer letterlijk is teruggekeerd in heerlijkheid en Zijn voeten heeft gezet op de Olijfberg is ook nog niet gebeurd. Dus we zijn uitgepraat Veritas Illustat zeker met je opmerking over sprookjes, vind ik nogal beledigend en getuige van geen respect en je post heeft dringend een moderatie nodig, want zo gaan wij hier niet met elkaar om.
ineke-kitty

Verirtas: "ik val in dit geval jou niet aan, maar het dispensationalisme"

En daarmee val je dus indirect ook mij aan.
Dat je de bedelingenleer ontkent, is je eigen keuze, IK echter ben daar wel van overtuigd, en om dat af te doen als "een sprookje voor het slapengaan" getuigt van respectloze minachting voor het geloof van een ander.

[modbreak Trajecto] Men moet zich niet persoonlijk aangevallen voelen wanneer een leer die men aanhangt in wijfel wordt getrokken of wordt verworpen, anders wordt gesprek tussen verschillend-gelovigen nauwelijks nog mogelijk.
Het "een sprookje voor het slapengaan" is inderdaad een een ontoelaatbare uitdrukkingswijze.
Vertrokken user_1

ineke-kitty schreef:Verirtas: "ik val in dit geval jou niet aan, maar het dispensationalisme"

En daarmee val je dus indirect ook mij aan.
Dat je de bedelingenleer ontkent, is je eigen keuze, IK echter ben daar wel van overtuigd, en om dat af te doen als "een sprookje voor het slapengaan" getuigt van respectloze minachting voor het geloof van een ander.
Welterusten, ineke-kitty, droom lekker verder.

[modbreak Trajecto] Spelen op de persoon. Niet toegestaan.