De gelovigen van het eerste testament.

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
BdO
Man/Vrouw: M

Re: De gelovigen van het eerste testament.

Bericht door BdO »

Veritas Illustrat schreef: nog even iets over een drogreden.

Ik heb die teksten wel gelezen. Om die reden heb ik van mijn antwoord ook zoveel werk gemaakt. Het punt is, dat het aanhalen van een hele hoop teksten zo zonder meer nu juist geen argument is: iedereen geeft er zo z'n eigen draai aan. Het karakter van een drogreden is: de gesprekspartner wordt met een kluitje in het riet gestuurd. De feitelijke drogreden is, dat je je verschuilt achter de autoriteit van iemand anders (Bart Repko in dit geval). Ander voorbeeld: "Mijn dominee geeft me gelijk" of "Willem Ouweneel (whoever), denk er ook zo over", of "tienduizend anderen zijn het met me eens".
Veritas Illustrat schreef: Een drogreden slaat het gesprek dood: je zegt eigenlijk: "Lees eerst de volgende teksten maar eens, die overtuigen je wel (je geeft huiswerk mee)". Je laat dus een iemand anders (ook al zijn het alleen maar Bijbelteksten: het is de selectie van Bert Repko) de kooltjes uit het vuur halen.

Voordat je kunt spreken van een drogreden moet je dan eerst wel vaststellen:
- of er een tekst van een ander wordt gebruikt met als doel om mee te liften op diens authoriteit
- of er inderdaad sprake is van "het aanhalen van een hele hoop teksten waar ieder een eigen draai aan kan geven," enz.

Ik ben ook wel voorstander dat - in een discussie - je je eigen standpunt in je eigen woorden weergeeft, maar als een ander iets al heel raak en bondig heeft geformuleerd, en jij staat daar volledig achter, dan is er eigenlijk niet zo veel mis mee. Dan zou je door iets in je eigen woorden weer proberen te geven de discussiepartner juist nog meer het bos in sturen dan dat je verwijst naar andermans woorden. Ik heb dan ook de indruk dat je hier iets te gretig bent roepen dat de discussiepartner een drogreden gebruikt. Het is overigens ook gewoon niet de stijl van Adinomis getuige al de bijdrages op dit forum. Dat is natuurlijk geen argument, want authoriteit is nooit een argument. Maar als zo iemand wordt gezegd dat die drogredenen gebruikt is dat wel een signaal.

Je had ook gewoon even kunnen vragen wat nou precies Adinomis' punt was met die verwijzing.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Vertrokken user_1

Bericht door Vertrokken user_1 »

BdO schreef:Je had ook gewoon even kunnen vragen wat nou precies Adinomis' punt was met die verwijzing.
Ja, dat bedacht ik me later ook. Bij deze dus nogmaals mijn excuses.

Het enige dat ik als verweer kan aanvoeren is dat ik nog niet één forum ben tegengekomen (ik schrijf al ruim 20 jaar op allerlei forums), waar men uiteindelijk niet terugvalt in drogredenen. Dat komt omdat men uiteindelijk het verschil niet weet tussen een mening en een stelling.

Het is mijn fout - ik geef dit van harte toe - dat ik dacht dat het hier niet anders zou zijn. Adinomis leek dit vooroordeel te bevestigen.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user_1 op 07 sep 2014, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user_1

Bericht door Vertrokken user_1 »

Dutch schreef:
Veritas Illustrat schreef: Op grond van die ongehoorzaamheid is echter de gedachte dat het aardse en natuurlijke volk Israël op een bepaald moment alsnog tot bekering komt, niet reëel. Net als de heiden heeft ook de Jood tot op heden de gelegenheid zich te bekeren, want Handelingen 15:21 "Want Mozes heeft van oude tijden af in elke stad (mensen) die hem prediken, want hij wordt elke sabbat in de synagogen voorgelezen". Als hij luistert naar hetgeen Mozes hem vanuit de Schriften vertelt en zich bekeert tot de Christus komt het met hem helemaal in orde. 2 Corinthiërs 3:14-16 "Maar hun gedachten werden verhard, want tot op heden blijft diezelfde bedekking bij het lezen van het Oude Testament, zonder te worden weggenomen. Die (bedekking) wordt tenietgedaan in Christus. Ja, tot op heden ligt er, wanneer Mozes gelezen wordt, een bedekking op hun hart. Maar wanneer het (het hart!) zich tot de Heere bekeert, wordt de bedekking weggenomen".
De context van Hand 15:21 gaat niet om de Jood die zich bekeerd. Het gaat erom dat dat de gelovigen uit de heidenen niet de wet hoeven te houden- anders dan gelovigen uit de Joden deden.
Ja, daar heb je gelijk in. Daarom noemde ik ook nog die tekst uit 2 Cor. die dat wel doet.
Dutch

Bericht door Dutch »

Veritas Illustrat schreef: Op grond van die ongehoorzaamheid is echter de gedachte dat het aardse en natuurlijke volk Israël op een bepaald moment alsnog tot bekering komt, niet reëel. Net als de heiden heeft ook de Jood tot op heden de gelegenheid zich te bekeren, 2 Corinthiërs 3:14-16 "Maar hun gedachten werden verhard, want tot op heden blijft diezelfde bedekking bij het lezen van het Oude Testament, zonder te worden weggenomen. Die (bedekking) wordt tenietgedaan in Christus. Ja, tot op heden ligt er, wanneer Mozes gelezen wordt, een bedekking op hun hart. Maar wanneer het (het hart!) zich tot de Heere bekeert, wordt de bedekking weggenomen".
Het ging mij niet om de strekking van dit gedeelte. Maar even alleen mbt Handelingen 15.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
BdO

Bericht door BdO »

Veritas Illustrat schreef:
BdO schreef:Je had ook gewoon even kunnen vragen wat nou precies Adinomis' punt was met die verwijzing.
Ja, dat bedacht ik me later ook. Bij deze dus nogmaals mijn excuses.
Prima hoor.
Veritas Illustrat schreef: Het enige dat ik als verweer kan aanvoeren is dat ik nog niet één forum ben tegengekomen (ik schrijf al ruim 20 jaar op allerlei forums), waar men uiteindelijk niet terugvalt in drogredenen.
Niet iedereen. Sommigen zien het aankomen en stoppen op tijd, de rest gaat door, dus topics verzanden daar wel vaak in. Kunst is dan voor jezelf de conclusie te trekken dat de ander door de echte argumenten heen is en je beter een steviger sparringpartner kunt zoeken, en niet door te willen gaan tot een ander dat toegeeft.

Tot zover de off-topic wat mij betreft. ;)
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
ericjan

Bericht door ericjan »

Martine schreef:
Ericjan schreef:- Het vers leert ons dat God Zijn straffen niet gering zijn.
- Het vers leert ons dat wij als Zijn kinderen die straf dienen te dragen, wie NIET gestraft wordt is NIET/NOOIT Zijn kind.
- Het vers leert ons dat God Zijn kinderen geselt indien nodig.
- Het vers leert ons dat God Zijn Tucht ons verdriet zullen geven.
- Het vers leert ons dat we onze wegen recht moeten wandelen om genezen te ontvangen.
Geselen nog wel - God zou in deze tijd voor mishandeling worden veroordeeld.
Dat zegt meer over deze tijd dan over God. ;) De wereld veroordeelt God namelijk inderdaad op heel veel vlakken al, sterker nog, teveel christenen doen dat zelfs! :(
Uiteindelijk zal de wereld tegen Israël en God optrekken misleidt door de antichrist, omdat ze God veroordelen o.a. over het Beloofde Land Israel dat Hij voor eeuwig heeft geschonken aan de Joden.
Martine schreef:Het wonder van Genade is, dat God in Christus de straf op Zich genomen heeft.
En dat wij ons Zijn kinderen mogen noemen.
Romeinen 8: 15,16 en 17:
U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn en om hem te kunnen aanroepen met Abba, 'Vader'. De Geest zelf verzekert onze geest dat wij kinderen Gods zijn.
En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook erfgenamen van God. Samen met Christus zijn zijn wij erfgenamen : wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister".
Dit gaat inderdaad over Genade maar dat is geestelijk voor onze ziel, het staat volledig los van Zijn Zegen. Je maakt hiermee weer heel mooi inzichtelijk waar de christelijke dogma fout gaat. Genade en God Zijn Zegen zijn niet hetzelfde! Zijn genade ontvangen betekent NIET automatisch Zijn Zegen te ontvangen !
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

ericjan schreef:
Zach.12:10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.

Bs'd

Voor Zach 12:10 kijk hier: https://sites.google.com/site/bergzion/et-asher-1
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
ericjan

Bericht door ericjan »

Eliyahu schreef:
ericjan schreef:
Zach.12:10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.

Bs'd

Voor Zach 12:10 kijk hier: https://sites.google.com/site/bergzion/et-asher-1
In de uitleg die je hier brengt middels het citaat
Het bewijs dat het niet God is die doorstoken is in Zach 12:10 staat in hetzelfde vers. God zelf spreekt in dat vers. Als het in dat vers zou gaan over God die doorstoken was, dan zou hij gezegd hebben: "En zij zullen rouwen over MIJ die zij doorstoken hebben". Maar dat staat er niet, er staat: "Zij zullen rouwen over HEM die zij doorstoken hebben", en dat geeft dus duidelijk aan dat het niet God is die doorstoken is in Zach 12:10.

gaat men er volgens mij vanuit dat GOD en Jezus Dezelfde zouden zijn, echter voor mij is Jezus de Zoon van GOD en niet GOD Zelf.
GOD zegt hier dus men zal rouwen over HEM (Yeshua, niet JHWH), die zij doorstoken hebben. Kijk uiteindelijk hebben niet de Joden maar de heidenen in de vorm van Romeinen Jezus letterlijk doorstoken, maar dat ter zijde.
Het christendom claimt dat dit spreekt over JC die terug komt. JC was maar een paar dagen dood, en dat duizenden jaren geleden, en komt daar terug als een triomferende koning, levend en wel. Maar als hij levend als koning terug komt, waarom dan die verschrikkelijke rouw die collectief uitbreekt?
De rauw is er onder de Joden bij Jezus Zijn Wederkomst als de langverwachte Messias, omdat zij dan zullen herkennen dat Jezus inderdaad hun Messias is, waar ze zo lang op gewacht hebben. Zoals iemand die weigert de erkennen dat een kind van hem/haar is, maar na DNA bewijs berouw heeft van deze ontkenning.

Maar desondanks zal Jezus als de Messias alle nog niet vervulde profetieën uit OT en NT vervullen en HEEL Israël redden.
Veel meer zorgen maak ik mij dan of daaronder ook voormalige christenen vallen die nu het Jodendom aanhangen. Want Christus is er OOK voor de Joden als ze dat willen, maar of de beloften van GOD voor het nageslacht van Jacob gelden voor lieden uit de heidenen, dat betwijfel ik ten zeerste.
Het is een eeuwige belofte die teruggaat naar de voorvaderen namelijk, en als mens uit de heidenen behoor je daar dan niet toe toch?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Adinomis
Man/Vrouw: V

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef: Veel meer zorgen maak ik mij dan of daaronder ook voormalige christenen vallen die nu het Jodendom aanhangen. Want Christus is er OOK voor de Joden als ze dat willen, maar of de beloften van GOD voor het nageslacht van Jacob gelden voor lieden uit de heidenen, dat betwijfel ik ten zeerste.
Het is een eeuwige belofte die teruggaat naar de voorvaderen namelijk, en als mens uit de heidenen behoor je daar dan niet toe toch?
Ik denk dat heidenen die tot het Jodendom overgegaan zijn delen in de beloften aan Abraham, Izaäk en Jakob, Dat zag je in het eerste testament bij Ruth, Kaleb, Tamar. In Exodus 12:48 wordt gezegd dat de vreemdeling besneden moet zijn om mee te mogen doen aan de Seder (maaltijd aan de vooravond van Pesach).
Uiteindelijk zullen we in Christus allemaal delen in de zegeningen van Israël, zoals Psalm 87 zegt: de gelovigen uit de volken worden geteld als in Sion geboren.

Een andere zaak is of Eliyahu daarvoor christen is geweest en Christus bewust heeft afgewezen, nadat hij wist wie Hij werkelijk was. Dat zou mij zorgelijk lijken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Adinomis schreef:
ericjan schreef: Veel meer zorgen maak ik mij dan of daaronder ook voormalige christenen vallen die nu het Jodendom aanhangen. Want Christus is er OOK voor de Joden als ze dat willen, maar of de beloften van GOD voor het nageslacht van Jacob gelden voor lieden uit de heidenen, dat betwijfel ik ten zeerste.
Ik denk dat heidenen die tot het Jodendom overgegaan zijn delen in de beloften aan Abraham, Izaäk en Jakob, Dat zag je in het eerste testament bij Ruth, Kaleb, Tamar. In Exodus 12:48 wordt gezegd dat de vreemdeling besneden moet zijn om mee te mogen doen aan de Seder (maaltijd aan de vooravond van Pesach).
Uiteindelijk zullen we in Christus allemaal delen in de zegeningen van Israël, zoals Psalm 87 zegt: de gelovigen uit de volken worden geteld als in Sion geboren.

Een andere zaak is of Eliyahu daarvoor christen is geweest en Christus bewust heeft afgewezen, nadat hij wist wie Hij werkelijk was. Dat zou mij zorgelijk lijken.
Bs'd

Ik ben christelijk geweest, en juist omdat ik er achter gekomen ben wie Christus werkelijk was, ben ik overgegaan naar het joodse geloof.

Nu volg ik de wetten van God, in plaats van heidense inzettingen.

Nu aanbid en gehoorzaam ik de enig ware God J-H-W-H die één is, en doe ik niet meer aan afgodendienst.

Ik ga zo m'n loofhut klaarmaken, vanavond begint het loofhuttenfeest.

HalleluJah!
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

ericjan schreef:
Het christendom claimt dat dit spreekt over JC die terug komt. JC was maar een paar dagen dood, en dat duizenden jaren geleden, en komt daar terug als een triomferende koning, levend en wel. Maar als hij levend als koning terug komt, waarom dan die verschrikkelijke rouw die collectief uitbreekt?
De rauw is er onder de Joden bij Jezus Zijn Wederkomst als de langverwachte Messias, omdat zij dan zullen herkennen dat Jezus inderdaad hun Messias is, waar ze zo lang op gewacht hebben. Zoals iemand die weigert de erkennen dat een kind van hem/haar is, maar na DNA bewijs berouw heeft van deze ontkenning.

Bs'd

"BErouw" is wat anders dan rouw. (en niet rauw) Volgens jullie komt in Zach 10 jullie messias terug als triomferende koning.

Waarom zou iemand gaan rouwen om iemand die springlevend is?
Maar desondanks zal Jezus als de Messias alle nog niet vervulde profetieën uit OT en NT vervullen en HEEL Israël redden.
Dat zullen we nog maar af moeten wachten.

Om het probleem van de onvervulde messiaanse profetiën te omzeilen bedacht het christendom de 'tweede komst'. Maar nergens in de Hebreeuwse bijbel staat het geschreven dat de messias komt, en dan gedood wordt, en dan duizenden jaren later weer komt in een tweede komst. Al de messiaanse profetieen zeggen heel duidelijk dat als de messias komt hij zijn taak gelijk vervult, en niet duizenden jaren later. Ziet u in de bovenstaande profetieen dat er een hiaat van 2000 jaar of meer is tussen de komst van de messias en de verlossing van de vijanden? In de volgende messiaanse profetie van Jeremia kan u zien dat het onmogelijk is om 2000 of meer jaar te plaatsen tussen de komst van de messias en de verlossing:

Jeremia 33:14-16; "Zie, de dagen komen, luidt het woord des HERE, dat ik het goede woord in vervulling zal doen gaan, dat ik over het huis van Juda en het huis van Israel gesproken heb. IN DIE DAGEN EN TE DIEN TIJDE zal ik aan David een spruit der gerechtigheid doen ontspruiten, die naar recht en gerechtigheid in het land zal handelen. IN DIE DAGEN zal Juda verlost worden en Jeruzalem veilig wonen."

Volgens het christendom is de spruit der gerechtigheid al 2000 jaar geleden ontsproten aan David. Maar helaas; er was geen verlossing voor Judah en Jeruzalem woonde niet veilig: 40 jaar na de dood van Jezus, in het jaar 70, werd Jeruzalem totaal verwoest door de romeinen, de tweede tempel werd platgebrand, en het joodse volk verstrooid over de aardbodem. En Jeremia zegt toch heel duidelijk dat ten tijde dat de messias komt, IN DIE DAGEN, dan zal Jeruzalem veilig wonen en zal Juda verlost worden.
Veel meer zorgen maak ik mij dan of daaronder ook voormalige christenen vallen die nu het Jodendom aanhangen. Want Christus is er OOK voor de Joden als ze dat willen, maar of de beloften van GOD voor het nageslacht van Jacob gelden voor lieden uit de heidenen, dat betwijfel ik ten zeerste.
Als je in een orthodoxe procedure overgaat naar het jodendom, dan ben je voor God, de Torah, en het jodendom een jood:

"J-H-W-H zeide tot Mozes en Aäron: Dit is de inzetting van het Pascha: geen enkele vreemdeling mag ervan eten. 44 Iedere slaaf, die door iemand voor geld is gekocht, mag er eerst van eten, wanneer gij hem besneden hebt. 45 Een bijwoner en een dagloner mogen er niet van eten. 46 In één huis zal het gegeten worden; gij zult van het vlees niets uit het huis naar buiten brengen; geen been zult gij ervan breken. 47 De gehele vergadering van Israël zal dit vieren. 48 Maar wanneer een vreemdeling bij u vertoeft en J-H-W-H het Pascha wil vieren, dan zal ieder van het mannelijk geslacht, die bij hem behoort, besneden worden; eerst dan mag hij naderen om het te vieren; hij zal gelden als in het land geboren. Maar geen enkele onbesnedene mag ervan eten. 49 Eénzelfde wet zal gelden voor de geboren Israëliet en voor de vreemdeling, die in uw midden vertoeft."
Ex 12

"Zo zegt J-H-W-H: Onderhoudt het recht en doet gerechtigheid, want mijn heil staat gereed om te komen en mijn gerechtigheid om zich te openbaren. 2 Welzalig de sterveling die dit doet, en het mensenkind dat daaraan vasthoudt; die acht geeft op de sabbat, zodat hij hem niet ontheiligt, en acht geeft op zijn hand, zodat zij niets kwaads doet. 3 Laat dan de vreemdeling die zich bij J-H-W-H aansloot, niet zeggen: J-H-W-H zal mij zeker afzonderen van zijn volk; en laat de ontmande niet zeggen: Zie, ik ben een dorre boom. 4 Want zo zegt J-H-W-H van de ontmanden, die mijn sabbatten onderhouden en verkiezen wat Mij behaagt en vasthouden aan mijn verbond: 5 Ik geef hun in mijn huis en binnen mijn muren een gedenkteken en een naam, beter dan zonen en dochters; Ik geef hun een eeuwige naam, die niet uitgeroeid zal worden. 6 En de vreemdelingen die zich bij J-H-W-H aansloten om Hem te dienen, en om de naam van J-H-W-H lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn, allen die de sabbat onderhouden, zodat zij hem niet ontheiligen, en die vasthouden aan mijn verbond: 7 hen zal Ik brengen naar mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen welgevallig zijn op mijn altaar, want mijn huis zal een bedehuis heten voor alle volken."
Jes 56
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Adinomis schreef:Ik denk dat heidenen die tot het Jodendom overgegaan zijn delen in de beloften aan Abraham, Izaäk en Jakob, Dat zag je in het eerste testament bij Ruth, Kaleb, Tamar. In Exodus 12:48 wordt gezegd dat de vreemdeling besneden moet zijn om mee te mogen doen aan de Seder (maaltijd aan de vooravond van Pesach).
Bs'd

Ben jij een gelovige uit de volken die de wetten van J-H-W-H onderhoudt, of ben je een wetteloze heiden die naast de enig ware God ook nog een "zoon" aanbidt?

Bouw nog gauw een loofhut, voordat het donker wordt, dan kan je 7 dagen in de loofhut wonen:

"Het zal geschieden dat al de overgeblevenen van alle heidenvolken die tegen Jeruzalem zijn opgerukt, van jaar tot jaar zullen opgaan
om zich neer te buigen voor de Koning, J-H-W-H van de legermachten, en om het Loofhuttenfeest te vieren.
17 Het zal geschieden dat er geen regen zal vallen op hem die uit de geslachten van de aarde niet zal opgaan naar Jeruzalem om zich voor de Koning, J-H-W-H van de legermachten, neer te buigen.
18 Als het geslacht van de Egyptenaren, waarop geen regen is gevallen, niet zal opgaan en komen, dan zal de plaag komen waarmee J-H-W-H de heidenvolken zal treffen die niet zullen optrekken om het Loofhuttenfeest te vieren.
19 Dit zal de straf zijn voor de zonde van Egypte en de straf voor de zonde van alle heidenvolken die niet zullen opgaan om het Loofhuttenfeest te vieren."
Zach 14
callista

Bericht door callista »

Eliyahu schreef:
Adinomis schreef:Ik denk dat heidenen die tot het Jodendom overgegaan zijn delen in de beloften aan Abraham, Izaäk en Jakob, Dat zag je in het eerste testament bij Ruth, Kaleb, Tamar. In Exodus 12:48 wordt gezegd dat de vreemdeling besneden moet zijn om mee te mogen doen aan de Seder (maaltijd aan de vooravond van Pesach).
Bs'd

Ben jij een gelovige uit de volken die de wetten van J-H-W-H onderhoudt, of ben je een wetteloze heiden die naast de enig ware God ook nog een "zoon" aanbidt?

Bouw nog gauw een loofhut, voordat het donker wordt, dan kan je 7 dagen in de loofhut wonen:

"Het zal geschieden dat al de overgeblevenen van alle heidenvolken die tegen Jeruzalem zijn opgerukt, van jaar tot jaar zullen opgaan
om zich neer te buigen voor de Koning, J-H-W-H van de legermachten, en om het Loofhuttenfeest te vieren.
17 Het zal geschieden dat er geen regen zal vallen op hem die uit de geslachten van de aarde niet zal opgaan naar Jeruzalem om zich voor de Koning, J-H-W-H van de legermachten, neer te buigen.

18 Als het geslacht van de Egyptenaren, waarop geen regen is gevallen, niet zal opgaan en komen, dan zal de plaag komen waarmee J-H-W-H de heidenvolken zal treffen die niet zullen optrekken om het Loofhuttenfeest te vieren.19

Dit zal de straf zijn voor de zonde van Egypte en de straf voor de zonde van alle heidenvolken die niet zullen opgaan om het Loofhuttenfeest te vieren."
Zach 14

Leuk en aardig allemaal, maar dat zijn wetten en teksten voor de joden [ook vaak propaganda] en niet voor christenen.
Verschil is er en dat mag ook.
Joden zijn geen christenen en christenen geen joden....een wereld van verschil
Christenen hoeven geen Loofhuttenfeest te vieren, maar ik wens jou een fijne en vruchtbare tijd toe Eliyahu....

Niks straf dus...allemaal bangmakerij.
Dessa

Bericht door Dessa »

Is allemaal vanuit het OT gedacht/geleefd.
Volgens mij regent het op iedereen als er een bui valt.
callista

Bericht door callista »

Dessa schreef:Is allemaal vanuit het OT gedacht/geleefd.
Zeker weten, maar niet als je in een Loofhut zit..... ;)
Dessa

Bericht door Dessa »

callista schreef:
Ook niet als ik in m'n huis zit 8-)
callista

Bericht door callista »

Dessa schreef:
callista schreef:
Zo is het maar net en een paraplu wil ook nog weleens helpen.... :D
Maar goed..iedereen is gelijk...
Laatst gewijzigd door callista op 08 okt 2014, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Mooie uitdrukking.
Eliyahu schreef:Ik ga zo m'n loofhut klaarmaken, vanavond begint het loofhuttenfeest.
Ik moet altijd aan Jona denken die een verdek had , het was een loofhut, het woord wat daar gebruikt wordt staat voor een verdek, een bedekking, en Jona vroeg alsnog een schaduw aan God terwijl hij een verdek had, en toen verscheen die wonderboom, vertaald vanuit het woord "kikajon", blijkbaar was de loofhut niet voldoende, het beeldt namelijk de wet uit.
De wonderboom werd opgevreten na een dag en een nacht door een worm.

Het loofhuttenfeest is voor gelovigen van het nieuwe verbond, een beeld van het Messiaanse rijk.

Kikajon is een woord ( ben benieuwd hoe het omschreven wordt in de BGT) met een getalswaarde van 276, een getal dat nog één keer voorkomt bij de schipbruik in Malta, het aantal wat gered werd.
Het is het getal van de duur van een zwangerschap. Prachtig beeld van de behouden Gemeente in de boot van Paulus ( niet de ark dus) .

De wonderboom die dus verdween is één van de typologische vormen waarin de opname van de Gemeente wordt uitgebeeld.
Het verdek is een beeld van de wet, maar doe bood geen soulaas.
Dessa

Bericht door Dessa »

callista schreef:
Dessa schreef:
callista schreef:
Zo is het maar net en een paraplu wil ook nog weleens helpen.... :D
Ligt er aan wat voor 1, je hebt ze ook die meteen naar boven klappen met wind :P

Het lijkt me trouwens wel eens leuk om te zien hoe ze (toen) die loofhuttenfeesten houden/hielden maar dat is wat anders.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Bs'd

Denk jij dat een bui overal ter wereld tegelijk valt?
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

callista schreef: Niks straf dus...allemaal bangmakerij.
Bs'd

En wat denk je wat dit is: "Als het geslacht van de Egyptenaren, waarop geen regen is gevallen, niet zal opgaan en komen, dan zal de plaag komen waarmee J-H-W-H de heidenvolken zal treffen die niet zullen optrekken om het Loofhuttenfeest te vieren.
19 Dit zal de STRAF zijn voor de zonde van Egypte en de straf voor de zonde van alle heidenvolken die niet zullen opgaan om het Loofhuttenfeest te vieren."
Zach 14
Dessa

Bericht door Dessa »

Eliyahu schreef:
Bs'd

Denk jij dat een bui overal ter wereld tegelijk valt?
Nee jij wel?

Het verschil is gewoon en dat zeg ik heel vaak maar ga je niet op in is dat jij vanuit het OT leeft en niet in het vervulde van het NT gelooft dus dan kan je wel aankomen met wetten enz maar mensen die vanuit het NT leven geloven dat Jezus de Vervuller is en jij gelooft dat Hij nog moet komen voor de 1e keer dus daar gaat deze discussie in feite over.
callista

Bericht door callista »

Eliyahu schreef:
Bs'd

En wat denk je wat dit is: "Als het geslacht van de Egyptenaren, waarop geen regen is gevallen, niet zal opgaan en komen, dan zal de plaag komen waarmee J-H-W-H de heidenvolken zal treffen die niet zullen optrekken om het Loofhuttenfeest te vieren.
19 Dit zal de STRAF zijn voor de zonde van Egypte en de straf voor de zonde van alle heidenvolken die niet zullen opgaan om het Loofhuttenfeest te vieren."
Zach 14
Joodse propaganda ......om anderen af te serveren....ook met een nogal hoog primitief gehalte.
ik word er niet warm of koud van.... :w
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

callista schreef:
Eliyahu schreef:
Bs'd

Zach 14
Joodse propaganda ......om anderen af te serveren....ook met een nogal hoog primitief gehalte.
ik word er niet warm of koud van.... :w
Bs'd

Dat is niet "joodse propaganda", dat is de bijbel. Dezelfde bijbel waarvan de halve wereldbevolking realiseert dat het van God afkomstig is.

Jij zit bij de verkeerde helft, dus jou zegt dat niks, maar de meeste mensen op dit forum hebben daar wel een boodschap aan.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Eliyahu schreef:
Adinomis schreef:

Bs'd

Ik ben christelijk geweest, en juist omdat ik er achter gekomen ben wie Christus werkelijk was, ben ik overgegaan naar het joodse geloof.

Nu volg ik de wetten van God, in plaats van heidense inzettingen.

Nu aanbid en gehoorzaam ik de enig ware God J-H-W-H die één is, en doe ik niet meer aan afgodendienst.

Ik ga zo m'n loofhut klaarmaken, vanavond begint het loofhuttenfeest.

HalleluJah!
Bs'd

Zouden jullie niet allemaal veel liever de wetten van God vervullen dan heidendom achterna te lopen, zoals bv kerstmis?