De gelovigen van het eerste testament.

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
callista
Man/Vrouw: V

Re: De gelovigen van het eerste testament.

Bericht door callista »

Eliyahu schreef:
callista schreef:
Eliyahu schreef:
callista schreef: Niks straf dus...allemaal bangmakerij.
Bs'd

En wat denk je wat dit is: "Als het geslacht van de Egyptenaren, waarop geen regen is gevallen, niet zal opgaan en komen, dan zal de plaag komen waarmee J-H-W-H de heidenvolken zal treffen die niet zullen optrekken om het Loofhuttenfeest te vieren.
19 Dit zal de STRAF zijn voor de zonde van Egypte en de straf voor de zonde van alle heidenvolken die niet zullen opgaan om het Loofhuttenfeest te vieren."
Zach 14
Joodse propaganda ......om anderen af te serveren....ook met een nogal hoog primitief gehalte.
ik word er niet warm of koud van.... :w
Bs'd

Dat is niet "joodse propaganda", dat is de bijbel. Dezelfde bijbel waarvan de halve wereldbevolking realiseert dat het van God afkomstig is.
Dat is wat overdreven...de meesten denken toch dat de Bijbel door mensen geschreven is OVER God.
Jij zit bij de verkeerde helft, dus jou zegt dat niks, maar de meeste mensen op dit forum hebben daar wel een boodschap aan.
Wat verkeerd is of goed dat laten we maar in het midden.... :w
Lijkt me wel zo verstandig.
Dessa

Bericht door Dessa »

Eliyahu schreef:Zouden jullie niet allemaal veel liever de wetten van God vervullen dan heidendom achterna te lopen, zoals bv kerstmis?
Waarom haal je ineens kerst er bij, het is net herfst 8-) Je weet sowieso niet wie dat wel en niet vieren en hoe etc

Rom 6:13b maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God. 14 Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
Martine

Bericht door Martine »

Waar het om gaat is dat jij dreigt met straffen van God als we niet het Loofhuttenfeest mee vieren.
Nu is het zo dat een feest gevierd moet worden, niet afgedwongen.
Ik ben te lang en te intens bedreigd met een straffende God. Ik laat mij dat niet weer gebeuren.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Martine schreef:Waar het om gaat is dat jij dreigt met straffen van God als we niet het Loofhuttenfeest mee vieren.
Ik ben te lang en te intens bedreigd met een straffende God. Ik laat mij dat niet weer gebeuren.
We leven nu in de genadetijd. Onze straf heeft Jezus op zich genomen. Maar straks in het Vrederijk wordt dat weer anders. Dan zal Israël de priesterrol voor de volken op zich nemen.
Als je daar geen gebruik van maakt dan treft je de straf van God net zo als we nu geen gebruik maken van de Hogepriester Jezus Christus.
De tekst die Eliyahu uit Zacharia 14 citeert, is echt Gods Woord.

@Dessa. Jij reageert op het feit dat Eiyahu het kerstfeest noemt. De gelovigen uit de heidenen hebben de geboorte van Jezus gekoppeld aan een heidens feest.
Maar wist je dat het waarschijnlijk zo is dat Jezus tijdens het Loofhuttenfeest in een Loofhut geboren is? Van een stal is geen sprake in de bijbel. Een stal zou ook onrein zijn volgens Joodse begrippen.
De kribbe was geen voederbak voor dieren, maar een broodbak voor mensen! Die werd gebruikt tijdens het Loofhuttenfeest om het brood in doeken in te leggen om het vers te houden.
Zo werd Jezus een teken van het "Levende Brood" dat uit de hemel was neergedaald. In de bijbel was ook geen sprake van de os en de ezel in de stal. Dat hebben wij erbij bedacht.
Dus eigenlijk is het nu de tijd om onze kerstliederen te zingen en het Ere zij God!

Als in het Johannes-evangelie in hoofdstuk 1 vers 14 staat: "En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond", staat daar in de grondtekst "heeft onder ons getabernakeld".
In het Engels noemt men het Loofhuttenfeest "Feast of Tabernacles". Met dat feest kwamen er veel pelgrims naar Jeruzalem, maar ook naar Bethlehem dat dicht bij Jeruzalem ligt.

Dat Loofhuttenfeest is - zoals alle feesten die in Israël gevierd worden - een feest van YHWH.
Lev.23:2 De feestdagen van de HEERE, die u moet uitroepen, zijn heilige samenkomsten. Dit zijn Mijn feestdagen:

Dus het is beter om deze feesten geen Joodse feesten te noemen, maar feesten van de HEERE of bijbelse feesten. Het Loofhuttenfeest begint vanavond en duurt zeven dagen.
Het werpt zijn schaduw vooruit naar Gods beloften die nog in vervulling moeten gaan: de grote Oogst.

Veel van wat ik hier in mijn eigen bewoordingen schrijf heb ik gelezen in het boek Wake Up.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Dessa

Bericht door Dessa »

Ja dat van kerst weet ik en ik vereer ook geen boom oid, het is maar wat (beter wie) in het middelpunt staat ook.

Ik vind het jammer dat er niet wordt ingegaan op vanuit OT en vanuit NT leven want daar draait het vnl om in dit soort discussies.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dàt is pas Bijbelstudie, helemaal eens met Dessa...als je het NT buiten beschouwing laat vind ik het een halve waarheid. En dat blijkt ook gezien de uitleg, die er nu aan wordt gegeven.
Ik geloof dat de Here Jezus juist in een stal is geboren omdat Hij kwam voor het onreine en het onedele. Dat de Here Jezus onder ons heeft getabernakeld wil niet zeggen dat Hij niet in een stal is geboren en Zijn kribbe geen voederbak zou zijn voor dieren.
Dat de Here Jezus in Bethlehem is geboren wil alles zeggen want dat betekent "broodhuis". De Bijbel noemt deze feesten : "gezette hoogtijden".
Het bezoek van duizenden christenen aan het Loofhuttenfeest in Jeruzalem is misplaatst, vindt rabbijn Lody B. van de Kamp. Wie komt met een christelijke Bijbelse agenda heeft niets te zoeken op dit Joodse feest.
http://www.aciweb.nl/artikelen/artikel-1404.html
..Maar in hun hart is dit slechts een tijdelijke houding. Hun geloof geeft hun in om wel degelijk met de Bijbel in de hand de Jood op te roepen om zich te bekeren. En daar zijn de Israëlische opperrabbijnen niet van gediend.
Bron RD.

Wat het feest zelf betreft was het een instelling voor het Joodse volk net als alle instellingen.
De Hebreeënbrief laat in de hoofdstukken 9 en 10 zien dat de bepalingen uit de wet, en in het bijzonder de offeranden van het Loofhuttenfeest, vervuld zijn door het offer van de Heere Jezus Zelf. Er werden meen ik zo een 70 stieren geslacht om de 70 volkeren uit te beelden.

De Hebr, brief spreekt over de vervulling van deze " toekomende goederen".
"Brandoffers en offers voor de zonde hebben U niet behaagd. Toen zei Ik: Zie, Ik kom – in de boekrol is over Mij geschreven – om Uw wil te doen, o God."
Daarvoor had Hij gezegd:" Slachtoffer en spijsoffer en brandoffers en offers voor de zonde hebt U niet gewild en hebben U niet behaagd," hoewel zij overeenkomstig de wet worden gebracht.”
Hieruit kunnen we afleiden dat de jaarlijkse terugkerende offers als gevolg van het offer van de Heere Jezus niet meer nodig zijn. Het ‘offerdeel’ van het Loofhuttenfeest is daarmee ook uit het feest weggenomen, overbodig gemaakt.

De Joden plaatsen de komst van de Messias tijdens het Loofhuttenfeest, hierbij verwijzend naar een gedeelte uit Zacharia 14. Direct na het Loofhuttenfeest is het Simchat Torah, de Vreugde der Wet.
Dansend worden dan de Torahrollen door de synagogen gedragen, als een bruid die uitzinnig is van blijdschap. Bereidt u zich vast voor! En inderdaad is Israël Gods bruid: "In trouw zal Ik u voor Mij als bruid nemen; en u zult de HEERE kennen. Op die dag zal het geschieden, spreekt de HEERE, dat Ik zal verhoren " (Hosea 2:19-20). De aanstaande bruiloft wordt alvast gevierd op Simchat Torah. Israël is de bruid.

Voor mij is het niet 'mijn /ons’ feest Wij hebben geen uittocht uit Egypte gehad om te gedenken. Wij hoeven geen offers meer te brengen, want ons Offer is al gebracht. Het Loofhuttenfeest kan door christenen dan ook eigenlijk niet gevierd worden, zoals is voorgeschreven in de wet. We kunnen het wel meebeleven en van de inhoud en de symboliek leren.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Dàt is pas Bijbelstudie, helemaal eens met Dessa...als je het NT buiten beschouwing laat vind ik het een halve waarheid. En dat blijkt ook gezien de uitleg, die er nu aan wordt gegeven.
Ik zou zeggen: lees het eens opnieuw. Ik laat het nieuwe testament er niet buiten, integendeel!
Wilsophie schreef: Ik geloof dat de Here Jezus juist in een stal is geboren omdat Hij kwam voor het onreine en het onedele.
Dat staat anders niet in de bijbel.
Wilsophie schreef: Dat de Here Jezus onder ons heeft getabernakeld wil niet zeggen dat Hij niet in een stal is geboren en Zijn kribbe geen voederbak zou zijn voor dieren.
Dat de Here Jezus in Bethlehem is geboren wil alles zeggen want dat betekent "broodhuis". De Bijbel noemt deze feesten : "gezette hoogtijden".
Zelfs de betekenis "Broodhuis" bevestigt zelfs wat ik schreef over de broodbak die het "Levende Brood" bevatte.
Wilsophie schreef:Het bezoek van duizenden christenen aan het Loofhuttenfeest in Jeruzalem is misplaatst, vindt rabbijn Lody B. van de Kamp. Wie komt met een christelijke Bijbelse agenda heeft niets te zoeken op dit Joodse feest.
..Maar in hun hart is dit slechts een tijdelijke houding. Hun geloof geeft hun in om wel degelijk met de Bijbel in de hand de Jood op te roepen om zich te bekeren. En daar zijn de Israëlische opperrabbijnen niet van gediend.
Ik heb het hier niet over gehad, Maar ik vind het ook niet verkeerd. In Zach. 14 wordt gezegd dat het Loofhuttenfeest door alle volken zal worden gevierd. En in Lev. 23:2 staat dat het de feesten van de HEER zijn.
Ik heb zelf uit de mond van van ambassadeur Nihon gehoord dat hij blij is met de steun van de christenen. Bovendien zei jij niet dat de Joden alleen behouden konden worden door Jezus aan te nemen? Wat heb jij dan tegen op evangelisatie? Terwijl ik daarin terughoudend of voorzichtig zou zijn i.v.m. de "blinde vlek" voor Jezus.
Wilsophie schreef: Wat het feest zelf betreft was het een instelling voor het Joodse volk net als alle instellingen.
De Hebreeënbrief laat in de hoofdstukken 9 en 10 zien dat de bepalingen uit de wet, en in het bijzonder de offeranden van het Loofhuttenfeest, vervuld zijn door het offer van de Heere Jezus Zelf. Er werden meen ik zo een 70 stieren geslacht om de 70 volkeren uit te beelden.

De Hebr, brief spreekt over de vervulling van deze " toekomende goederen".
"Brandoffers en offers voor de zonde hebben U niet behaagd. Toen zei Ik: Zie, Ik kom – in de boekrol is over Mij geschreven – om Uw wil te doen, o God."
Daarvoor had Hij gezegd:" Slachtoffer en spijsoffer en brandoffers en offers voor de zonde hebt U niet gewild en hebben U niet behaagd," hoewel zij overeenkomstig de wet worden gebracht.”
Hieruit kunnen we afleiden dat de jaarlijkse terugkerende offers als gevolg van het offer van de Heere Jezus niet meer nodig zijn. Het ‘offerdeel’ van het Loofhuttenfeest is daarmee ook uit het feest weggenomen, overbodig gemaakt.
Wie zegt dan dat er offers moeten worden gebracht? Ik niet. Maar we kunnen wel onze dankbaarheid tonen voor het éne grote offer van Jezus Christus.
Wilsophie schreef: De Joden plaatsen de komst van de Messias tijdens het Loofhuttenfeest, hierbij verwijzend naar een gedeelte uit Zacharia 14. Direct na het Loofhuttenfeest is het Simchat Torah, de Vreugde der Wet.
Dansend worden dan de Torahrollen door de synagogen gedragen, als een bruid die uitzinnig is van blijdschap. Bereidt u zich vast voor! En inderdaad is Israël Gods bruid: "In trouw zal Ik u voor Mij als bruid nemen; en u zult de HEERE kennen. Op die dag zal het geschieden, spreekt de HEERE, dat Ik zal verhoren " (Hosea 2:19-20). De aanstaande bruiloft wordt alvast gevierd op Simchat Torah. Israël is de bruid.
Als je dat zo ziet is dat dan geen reden om blij met hen te zijn?
Wilsophie schreef: Voor mij is het niet 'mijn /ons’ feest Wij hebben geen uittocht uit Egypte gehad om te gedenken. Wij hoeven geen offers meer te brengen, want ons Offer is al gebracht. Het Loofhuttenfeest kan door christenen dan ook eigenlijk niet gevierd worden, zoals is voorgeschreven in de wet. We kunnen het wel meebeleven en van de inhoud en de symboliek leren.
Voor jou niet. Maar als God zelf het feest gebiedt voor alle volken is het dan alleen aan de Joden voorbehouden? Wij hebben ook ons "Egypte", het diensthuis van de zonde, waaruit we moesten worden bevrijd bij onze wedergeboorte. Het volk Israël ging door de Schelfzee en dat wordt vergeleken met onze doop. We hoeven inderdaad geen offers te brengen, maar we kunnen met dankbaarheid het offer van onze Redder gedenken, de eersteling van de grote oogst die komt. -Zo kunnen we inderdaad het feest meebeleven en leren van de symboliek. De loofhutten verwijzen naar de tijdelijke verblijfplaatsen van Israël tijdens de woestijnreis. Ze herinneren ons eraan dat we vreemdelingen en bijwoners zijn op aarde en op weg zijn naar de blijvende stad. (Heb.11:13-16) Zeg me niet dat ik het nieuwe testament er niet in betrek. We begrijpen het nieuwe testament pas vanuit het eerste testament. Het één kan niet zonder het ander.
Openbaring 14 vertelt hoe God zijn engelen uitzendt om de sikkel te slaan in de oogst die rijp is geworden. Aan het einde van de oogst wordt er een maaltijd aangericht, het bruiloftsmaal van het Lam.
Het Loofhuttenfeest grijpt vooruit op het einde van de oogst. Het is een schaduw die vooruitgeworpen wordt van de dingen die komen gaan, die nog vervuld moeten worden. Het nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel neerdaalt, heeft de vorm van een gigantische loofhut!
Afbeelding
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik ben zeker niet tegen evangelisatie onder de Joden, ik citeerde een opperrabbijn.
Er staat wel degelijk in de Bijbel dat de Here Jezus kwam voor het onedele in de brieven van Paulus. De evangeliën spreken erover dat Hij aanzat bij hoeren en tollenaars. Ik denk dat de onreine stal daar typerend voor is, maar als Hij niet in een stal geboren is, dan is dat mij ook prima.
Het volk Israël ging door de Schelfzee en dat wordt vergeleken met onze doop.
Dat vergelijk is niet door mij gemaakt. De doortocht is het beeld van wedergeboorte, de wateren werden van Godswege gekliefd, bebroken net als met een geboorte.
De navelstreng via/met de moeder ( Egypte) is verbroken. Het beeldt de doop in Christus uit en niet "onze doop in water". Althans niet naar mijn visie t.a.v. de doop.
De doop in water zie ik terug in de doortocht door de Jordaan waar men zelf zijn voeten in moest zetten. De doop in water is een uitbeelding waarbij men zelf een keuze maakt om zich te laten dopen.
Als je dat zo ziet is dat dan geen reden om blij met hen te zijn?
Zij zijn nu niet de bruid. Dat is nog toekomst, pas na hun bekering, nee geen reden tot blijdschap als zij niet de Here Jezus aanvaarden als hun Redder en Verlosser. Een ritueel zonder Christus is krachteloos.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

http://www.israelendebijbel.nl/Joodse-Feestdagen

Ik heb ergens wel een fout gemaakt door Grote Verzoendag en Het feest van Sukkoth door elkaar te halen.
Sukkoth is wel het woord wat gebruikt wordt bij Jona. Een afdak zou je kunnen zeggen, maar het was onvoldoende als bescherming en zo bad Jona tot God en God voorzag in de wonderboom.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Ik zou zeggen: lees het eens opnieuw. Ik laat het nieuwe testament er niet buiten, integendeel!
Je haalt zeker het NT erbij, dat was ook mijn kritische kanttekening niet. Ik geloof dat het offer van de Here Jezus Christus door gelovigen die deze hoogtijdagen des Heeren nog vieren vandaag aan de dag buiten beschouwing gelaten. Wij heidenen hadden nooit te maken met de instellingen aan de Joden gegeven, dus ik begrijp het "meevieren" niet zo goed. Ik zou dat niet kunnen als ik niet zeker zou weten dat ik met wedergeboren Christenen heb te maken, en dan nog...geloof ik dat deze inzetting niet van toepassing is op hen die leven onder het nieuwe verbond.
Dan blijf je naar mijn mening bij de traditie en symboliek "hangen" en geloof je niet in een beter verbond met hoger dingen waar we niet meer in de woestijn leven, maar in Kanaän , het hemelse Vaderhuis en misschien heb ik het mis, maar mensen die het Loofhuttenfeest nu vieren, hebben weinig weet van de betekenis voor de toekomst. Wij Christenen hebben Christus aanvaard en in Hem de vervulling van deze Hoogtijdagen. Maar ik ben geen Jood en vier dagelijks de opstanding van Christus.
Christus woont nu in een tabernakel niet met handen gebouwd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Nog even internet afgestruind en gelezen over die maanstanden en zonsverduistering die dit jaar heel bijzonder zijn en de betekenis van Gag het woord "dak" wat alles te maken zou hebben met de strijd van Gog en Magog wat nu erg actueel wordt.
We zullen het zien.

Overigens vond ik het hele verhaal van Adinomis over, geen stal en een broodbak enz... hier: http://www.zoeklicht.nl/artikelen/past+ ... nder+_3153
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Nog even internet afgestruind en gelezen over die maanstanden en zonsverduistering die dit jaar heel bijzonder zijn en de betekenis van Gag het woord "dak" wat alles te maken zou hebben met de strijd van Gog en Magog wat nu erg actueel wordt.
We zullen het zien.

Overigens vond ik het hele verhaal van Adinomis over, geen stal en een broodbak enz... hier: http://www.zoeklicht.nl/artikelen/past+ ... nder+_3153
Dit artikel had ik niet gezien. Maar om 18.07 u schreef ik in dit topic het volgende: "veel van wat ik hier in mijn eigen bewoordingen schrijf heb ik gelezen in het boek Wake Up."

Het boek Wake Up is een uitgave van Het Zoeklicht, en het artikel wat jij vond is ook van Zoeklicht.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik wist dat het boek uitgegeven is door deze organisatie, het was ook niet als kritiek bedoeld. Het zal een prachtig boek zijn en ik had nooit gehoord dat de Here Jezus op het Loofhuttenfeest geboren zou zijn. Heb er mij nu extra in verdiept.
En gaf de link voor de volledigheid en ter bevestiging. Ik heb veel binding met het Zoeklicht ( gehad) door mijn familie die daar zeer betrokken bij waren, dus bij deze dank voor de informatie over dit onderwerp. Het houdt je scherp.
Dessa

Bericht door Dessa »

Adinomis schreef:
Wilsophie schreef:Dàt is pas Bijbelstudie, helemaal eens met Dessa...als je het NT buiten beschouwing laat vind ik het een halve waarheid. En dat blijkt ook gezien de uitleg, die er nu aan wordt gegeven.

Ik zou zeggen: lees het eens opnieuw. Ik laat het nieuwe testament er niet buiten, integendeel!
Even voor de goede orde, ik had dat tegen Eliyahu dat ik het jammer vind dat hij niet ingaat op wat ik vaak aanhaal over leven vanuit OT en leven vanuit NT, ik bedoelde dus niet dat Adinomis het NT er buiten laat ;)
Martine

Bericht door Martine »

Adinomis schreef:
Martine schreef:Waar het om gaat is dat jij dreigt met straffen van God als we niet het Loofhuttenfeest mee vieren.
We leven nu in de genadetijd. Onze straf heeft Jezus op zich genomen. Maar straks in het Vrederijk wordt dat weer anders. Dan zal Israël de priesterrol voor de volken op zich nemen.
Als je daar geen gebruik van maakt dan treft je de straf van God net zo als we nu geen gebruik maken van de Hogepriester Jezus Christus.
De tekst die Eliyahu uit Zacharia 14 citeert, is echt Gods Woord.
Wat ik alleen maar bedoelde te zeggen is, dat waar de straffende God in mijn leven een aanzienlijke plaats heeft gehad, ik dat nu niet meer toelaat/probeer toe te laten, omdat ik mijn leven in de handen van de gekruisigde en Opgestane Heer heb gelegd.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Martine schreef:
Wat ik alleen maar bedoelde te zeggen is, dat waar de straffende God in mijn leven een aanzienlijke plaats heeft gehad, ik dat nu niet meer toelaat/probeer toe te laten, omdat ik mijn leven in de handen van de gekruisigde en Opgestane Heer heb gelegd.
Ik begrijp het Martine. We hoeven niet bang te zijn voor een straffende God als we één met Jezus zijn. Dan leven we binnen een liefdesrelatie. Het is goed om dat niet toe te laten al zal satan wel eens pogingen daartoe doen.
1 Joh.4:17 Hierin is de liefde bij ons volmaakt geworden, dat wij vrijmoedigheid mogen hebben op de dag van het oordeel. Want zoals Hij is, zijn ook wij in deze wereld.
18 Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit. De vrees houdt immers straf in, en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde.
19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefhad.
Eliyahu
Man/Vrouw: M

Bericht door Eliyahu »

callista schreef: Dat is wat overdreven...de meesten denken toch dat de Bijbel door mensen geschreven is OVER God.
Bs'd

Nee hoor, de halve wereldbevolking, dat is 2 miljard christenen en 1,5 miljard moslims, die geloven dat de Tenach door God gegeven is.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Dessa schreef:
Eliyahu schreef:Zouden jullie niet allemaal veel liever de wetten van God vervullen dan heidendom achterna te lopen, zoals bv kerstmis?
Waarom haal je ineens kerst er bij, het is net herfst 8-) Je weet sowieso niet wie dat wel en niet vieren en hoe etc
Bs'd

Ik weet dat het een van oorsprong heidens feest is, en dat het, inclusief alle heidense symbolen zoals de kerstboom, de altijd groene boom die door de heidenen aanbeden werd, overgenomen is door het christendom, en dat kerstmis door vrijwel het hele christendom gevierd wordt.
Rom 6:13b maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God. 14 Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
Ik neem aan dat je daarmee bedoelt: "Nee bedankt, ik hoef de wet van God niet, ik geef de voorkeur aan heidendom".

Wel, voor elk wat wils. Daarvoor heeft een mens vrije wil.

"Maar wat mij en mijn huis betreft, wij zullen J-H-W-H dienen!"
Joz 24,15
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Martine schreef: Ik ben te lang en te intens bedreigd met een straffende God. Ik laat mij dat niet weer gebeuren.
Bs'd

Je zou dit eens moeten lezen: https://sites.google.com/site/777mountzion/holocaustnl
Dessa

Bericht door Dessa »

Eliyahu schreef:k neem aan dat je daarmee bedoelt: "Nee bedankt, ik hoef de wet van God niet, ik geef de voorkeur aan heidendom".

Joz 24,15
Ik hoef de wet van God niet meer te doen om iets te verdienen omdat Zijn genade gekomen is en jij weet best wat ik bedoel (maar gaat er nooit op in) dat jij vanuit het OT leeft, daar zit het hele verschil nl. Maar idd we hebben een vrije wil.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Dessa schreef: Even voor de goede orde, ik had dat tegen Eliyahu dat ik het jammer vind dat hij niet ingaat op wat ik vaak aanhaal over leven vanuit OT en leven vanuit NT, ik bedoelde dus niet dat Adinomis het NT er buiten laat ;)
Bs'd

Ik begrijp je vraag niet, waar moet ik precies op in gaan?
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Adinomis schreef: Ik begrijp het Martine. We hoeven niet bang te zijn voor een straffende God als we één met Jezus zijn. Dan leven we binnen een liefdesrelatie. Het is goed om dat niet toe te laten al zal satan wel eens pogingen daartoe doen.
Bs'd

Hoe verklaar je dan de christenen die bij bosjes door ISIS afgeslacht worden, en die door bv noord korea en china in concentratiekampen gestopt worden?

Is dat jouw idee van een "liefdesrelatie"?
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Dessa schreef:
Eliyahu schreef:k neem aan dat je daarmee bedoelt: "Nee bedankt, ik hoef de wet van God niet, ik geef de voorkeur aan heidendom".

Joz 24,15
Ik hoef de wet van God niet meer te doen om iets te verdienen omdat Zijn genade gekomen is en jij weet best wat ik bedoel (maar gaat er nooit op in) dat jij vanuit het OT leeft, daar zit het hele verschil nl. Maar idd we hebben een vrije wil.
Bs'd

Denk je dat het de bedoeling is van het NT om Gods wet overboord te gooien en te vervangen door heidendom?

"Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen."
Matt 5
Dessa

Bericht door Dessa »

Eliyahu schreef:
Dessa schreef: Even voor de goede orde, ik had dat tegen Eliyahu dat ik het jammer vind dat hij niet ingaat op wat ik vaak aanhaal over leven vanuit OT en leven vanuit NT, ik bedoelde dus niet dat Adinomis het NT er buiten laat ;)
Bs'd

Ik begrijp je vraag niet, waar moet ik precies op in gaan?
Dan lees je wrsl steeds die opmerkingen van mij niet over het OT en NT :)
Jij leeft vanuit het OT en gelooft daardoor oa dat je je aan wetten moet houden, ik leef vanuit het NT waarin Jezus is gekomen en alles heeft volbracht aan het kruis en daarmee is genade gekomen en hoeven de wetten niet meer gehouden te worden.
Denk je dat het de bedoeling is van het NT om Gods wet overboord te gooien en te vervangen door heidendom?

"Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
Precies Hij heeft ze vervuld. Ik haalde die tekst gister ook al aan. Niet vervangen door heidendom maar door genade, jij noemt dat heidendom omdat je niet vanuit die genade leeft omdat je denkt dat de Messias nog moet komen.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Dessa schreef: "Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
Precies Hij heeft ze vervuld. Ik haalde die tekst gister ook al aan. Niet vervangen door heidendom maar door genade, jij noemt dat heidendom omdat je niet vanuit die genade leeft omdat je denkt dat de Messias nog moet komen.[/quote]

Bs'd

Je laat het grootste gedeelte van die quote van JC weg, hier istie weer:

18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen."
Matt 5

Ik kan begrijpen dat jij geloof dat hij ze vervuld heeft.

Maar waarom denk je dan dat jij ze niet meer hoeft te vervullen? Hij zegt toch helder en duidelijk: "Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.

God heeft geboden Zijn bijbelse feesten te onderhouden: "J-H-W-H sprak tot Mozes:
34 Spreek tot de Israëlieten en zeg:
Vanaf de vijftiende dag van deze zevende maand is het zeven dagen lang Loofhuttenfeest voor J-H-W-H.
35 Op de eerste dag is er een heilige samenkomst. Geen enkel dienstwerk mag u doen.
36 Zeven dagen lang moet u J-H-W-H vuuroffers aanbieden.
Op de achtste dag moet u een heilige samenkomst houden en J-H-W-H een vuuroffer aanbieden. Het is een bijzondere samenkomst. U mag geen enkel dienstwerk doen.
37 Dit zijn de feestdagen van J-H-W-H, die u moet uitroepen als heilige samenkomsten om een vuuroffer voor J-H-W-H aan te bieden: brandoffer en graanoffer, slachtoffer en plengoffers, al naargelang het voorschrift voor die bepaalde dag,
38 naast de offers op de sabbatten van J-H-W-H, naast uw geschenken, naast al uw gelofteoffers en naast al uw vrijwillige gaven, die u aan J-H-W-H geeft.

39 Maar vanaf de vijftiende dag van de zevende maand, wanneer u de opbrengst van het land ingezameld hebt, moet u het feest van J-H-W-H zeven dagen lang vieren. Op de eerste dag is het rustdag en op de achtste dag is het rustdag.
40 Op de eerste dag moet u voor uzelf vruchten van sierlijke bomen, takken van palmbomen, takken van loofbomen en van beekwilgen nemen, en u moet zich zeven dagen lang voor het aangezicht van J-H-W-H, uw God, verblijden.
41 Dat feest voor J-H-W-H moet u per jaar zeven dagen lang vieren. Het is een eeuwige verordening, al uw generaties door. In de zevende maand moet u het vieren."

Dat is één van de feestdagen van God.

En je kan moeilijk ontkennen dat het christendom Gods feesten overboord gegooid heeft en vervangen heeft door heidendom zoals kerstmis.

Dus je zegt: "Nee nee nee, dat doen wij niet, Gods wetten overboord gooien en vervangen door heidendom", en ondertussen doe je dat wel.

Dit bericht wordt u toegestuurd vanuit mijn loofhut in het heilige land.