De gelovigen van het eerste testament.

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Adinomis
Man/Vrouw: V

Re: De gelovigen van het eerste testament.

Bericht door Adinomis »

Eliyahu schreef:
Adinomis schreef: Ik begrijp het Martine. We hoeven niet bang te zijn voor een straffende God als we één met Jezus zijn. Dan leven we binnen een liefdesrelatie. Het is goed om dat niet toe te laten al zal satan wel eens pogingen daartoe doen.
Bs'd

Hoe verklaar je dan de christenen die bij bosjes door ISIS afgeslacht worden, en die door bv noord korea en china in concentratiekampen gestopt worden?

Is dat jouw idee van een "liefdesrelatie"?
Ik bedoel de relatie tussen God en de gelovige. Die wordt niet tenietgedaan door folteraars. Maar wie in Yeshua HaMashiach deel gekregen heeft aan Zijn verzoenend lijden, hoeft niet meer te vrezen voor de straffende hand van God in de eeuwigheid. We kunnen in dit leven vervolgd worden. Het is niet altijd zo dat moeilijke omstandigheden een straf op iemands persoonlijke zonden zijn. Het zijn wel gevolgen van het feit dat de hele wereld in zonde ligt, het gebroken bestaan. Het kan goddelozen best voor de wind gaan. Maar de psalmdichter Asaf eindigt met: totdat ik op hun einde lette.
Lees psalm 73 maar:
3 want ik was jaloers op de dwazen,
toen ik de vrede van de goddelozen zag.

4 Tot aan hun dood zijn er immers geen boeien,
en hun kracht is fris.
5 Zij verkeren niet in moeiten, zoals andere stervelingen,
en worden niet gekweld met andere mensen.

6 Daarom hangt de hoogmoed hun als een ketting om de nek,
het geweld bedekt hen als een mantel.
7 Hun ogen puilen uit van vet,
zij hebben de inbeeldingen van hun hart overtroffen.

8 Zij spotten en spreken boosaardig van onderdrukking,
zij spreken uit de hoogte.
9 Zij zetten hun mond op tegen de hemel,
hun tong wandelt honend rond op de aarde.

10 Daarom kan Gods volk ertoe komen,
wanneer er een volle beker water voor hen uitgeperst wordt,
11 dat zij zeggen: Hoe kan God het weten?
Zou de Allerhoogste er weet van hebben?
12 Zie, dezen zijn goddeloos,
toch hebben zij in de wereld rust en vermeerderen hun vermogen.

13 Ja, voor niets heb ik mijn hart gezuiverd
en mijn handen in onschuld gewassen.
14 Want de hele dag word ik gekweld
en mijn bestraffing is er elke morgen.

15 Als ik zou zeggen: Ik zal ook zo spreken,
zie, ik zou ontrouw zijn aan al Uw kinderen.
16 Toch heb ik nagedacht om dit te kunnen begrijpen,
maar het was moeite in mijn ogen,
17 totdat ik Gods heiligdom binnenging
en op hun einde lette.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Dessa

Bericht door Dessa »

Gal 5:14 Want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Mat. 22:34 Toen de Farizeeën gehoord hadden, dat Hij de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen zij bijeen, 35 en één van hen, een wetgeleerde, vroeg, om Hem te verzoeken: 36 Meester, wat is het grote gebod in de wet? 37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Eliyahu schreef:En je kan moeilijk ontkennen dat het christendom Gods feesten overboord gegooid heeft en vervangen heeft door heidendom zoals kerstmis.

Dus je zegt: "Nee nee nee, dat doen wij niet, Gods wetten overboord gooien en vervangen door heidendom", en ondertussen doe je dat wel.
Ik zei geen 3 keer nee ergens. 8-)
Jij weet helemaal niet hoe ik feesten vier :)
Eliyahu
Man/Vrouw: M

Bericht door Eliyahu »

Dessa schreef:Gal 5:14 Want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Bs'd

"Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf" is slechts 1 van de 613 geboden. Niet allemaal.

Mat. 22:34 Toen de Farizeeën gehoord hadden, dat Hij de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen zij bijeen, 35 en één van hen, een wetgeleerde, vroeg, om Hem te verzoeken: 36 Meester, wat is het grote gebod in de wet? 37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
"En zie, iemand kwam tot Hem en zeide: Meester, wat voor goed moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven? 17 Hij zeide tot hem: Wat vraagt gij Mij naar het goede? Eén is de Goede. Maar indien gij het leven wilt binnengaan, onderhoud de geboden. 18 Hij zeide tot Hem: Welke? Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doodslaan, gij zult niet echtbreken, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven, 19 eer uw vader en uw moeder, en gij zult uw naaste liefhebben als uzelf."
Matt 19

Hij zegt dus niet: "Je hoeft alleen maar te geloven", maar hij zegt: "Onderhoudt de 10 geboden en de wet van Mozes". De eerste vijf geboden die hij noemt komen uit de 10 geboden, het zesde gebod uit de wet van Mozes.

Eliyahu schreef:En je kan moeilijk ontkennen dat het christendom Gods feesten overboord gegooid heeft en vervangen heeft door heidendom zoals kerstmis.

Dus je zegt: "Nee nee nee, dat doen wij niet, Gods wetten overboord gooien en vervangen door heidendom", en ondertussen doe je dat wel.
Ik zei geen 3 keer nee ergens. 8-)
Jij weet helemaal niet hoe ik feesten vier :)
Vertel eens dan. Zit je nu in een loofhutje?

Dit bericht wordt u toegestuurd vanuit mijn loofhut in het heilige land.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

"Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf" is slechts 1 van de 613 geboden. Niet allemaal.

"En zie, iemand kwam tot Hem en zeide: Meester, wat voor goed moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven? 17 Hij zeide tot hem: Wat vraagt gij Mij naar het goede? Eén is de Goede. Maar indien gij het leven wilt binnengaan, onderhoud de geboden. 18 Hij zeide tot Hem: Welke? Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doodslaan, gij zult niet echtbreken, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven, 19 eer uw vader en uw moeder, en gij zult uw naaste liefhebben als uzelf."
Matt 19

Hij zegt dus niet: "Je hoeft alleen maar te geloven", maar hij zegt: "Onderhoudt de 10 geboden en de wet van Mozes". De eerste vijf geboden die hij noemt komen uit de 10 geboden, het zesde gebod uit de wet van Mozes.
Je haalt het wel wat door elkaar, door verschillende hoofdstukken te noemen.
Mattheus 19 vers 28 spreekt over wedergeboorte en over de 12 tronen en over het verlaten van zijn huis om Hem te dienen.
Mattheus 22 vers 40 spreekt over de samenvatting van de wet door de Naaste lief te hebben en dat is Christus.
Er staat nergens wat jij citeert in je laatste zin. Ik kan het niet vinden.
ericjan

Bericht door ericjan »

Voor de Genade om het eeuwige leven te ontvangen ipv de hel is Jezus noodzakelijk inderdaad, maar de Wet van GOD doen is mbt Zijn Zegen ontvangen en zelfs verhoring van onze gebeden.

Verder zijn er beloften van GOD aan de voorvaderen van de Joden, hun nageslacht. Die zijn echter niet van toepassing op een niet Jood die het Jodendom gaat omarmen en dat maakt de discussie hier ook zo moeilijk.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:Voor de Genade om het eeuwige leven te ontvangen ipv de hel is Jezus noodzakelijk inderdaad, maar de Wet van GOD doen is mbt Zijn Zegen ontvangen en zelfs verhoring van onze gebeden.

Verder zijn er beloften van GOD aan de voorvaderen van de Joden, hun nageslacht. Die zijn echter niet van toepassing op een niet Jood die het Jodendom gaat omarmen en dat maakt de discussie hier ook zo moeilijk.
Staat het ontvangen van genade die verschenen is aan alle mensen lijnrecht tegenover een of , de hel?" Wat is de hel dan? En wat bedoel je met de Wet van God doen? Hoe doe je dat en worden gebeden verhoord als je de wet houdt??? Kom toch Ericjan, meen je dat nu echt?

Natuurlijk zou niemand het Jodendom omarmen, maar ik lees van jouw hand en die van Adinomis een aantal zaken die er dichtbij komen en de discussie is helemaal niet moeilijk als er goed onderscheid gemaakt wordt A: tussen heidenen en de Joden en ook wat men onder Joden verstaat.
En B. tussen hen die de wet willen houden en hen die leven uit de Hand van Gods genade?
Ik omarm het Jodendom niet en ook niet de wet, maar het is voor mij andersom: Ik ben veilig in Jezus armen en uitsluitend op grond van geloof en genade en de wet heeft geen enkele kracht om van de religie van het Jodendom , maar elke ander religie zoals de refodom, maar te zwijgen , ik heb er echt niets mee.
Ik was een heiden en ben verlost van zonde , dood en wet en ben met Christus opgestaan. Zo eenvoudig leef ik ook.
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

ericjan: " De wet van God doen is mbt Zijn Zegen ontvangen en zelfs verhoring van onze gebeden".

Volgens mij HEBBEN wij reeds ALLE Zegen ontvangen en heeft dat niets van doen met het "doen" van de wet van God.
De wet was TOT OP Christus, en wij leven door Hem uit genade.

Niemand kan de wet van God "doen" . Dat kon het volk Israel al niet, dus laat staan de gelovigen uit de heidenen, aan wie die wet niet eens gegeven is.
Dessa

Bericht door Dessa »

Eliyahu schreef:
Dessa schreef:Gal 5:14 Want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Bs'd

De gehele wet is in 1 woord vervuld staat er.

[quote="Eliyahu""]
Dessa schreef:Mat. 22:34 Toen de Farizeeën gehoord hadden, dat Hij de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen zij bijeen, 35 en één van hen, een wetgeleerde, vroeg, om Hem te verzoeken: 36 Meester, wat is het grote gebod in de wet? 37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
Matt 19

Hij zegt dus niet: "Je hoeft alleen maar te geloven", maar hij zegt: "Onderhoudt de 10 geboden en de wet van Mozes". De eerste vijf geboden die hij noemt komen uit de 10 geboden, het zesde gebod uit de wet van Mozes.[/quote]
Dat wat jij noemt zijn de 10 geboden en die wil/doe je als christen vrijwillig en niet om te verdienen en dus niet omdat het moet in de zin van gestraft of beloond worden. Bovendien zijn al dit soort teksten die je aanhaalt uit het NT voordat Jezus aan het kruis ging.

Eliyahu schreef:Vertel eens dan. Zit je nu in een loofhutje?
In een ander loofhutje dan jij 8-)
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:

Zij zijn nu niet de bruid. Dat is nog toekomst, pas na hun bekering, nee geen reden tot blijdschap als zij niet de Here Jezus aanvaarden als hun Redder en Verlosser. Een ritueel zonder Christus is krachteloos.
Ik wil het in de eerste plaats geen ritueel noemen, maar een feest door God ingesteld. Je kunt het ook meebeleven uit liefde tot en gehoorzaamheid aan God en vanuit de liefde van Christus, die huilde om zijn volk en zei:
"Gij zult Mij van nu aan niet zien, totdat gij zeggen zult: Gezegend is Hij, Die komt in den Naam des Heeren!" Dan behoren ze tot de Bruid.

Het Loofhuttenfeest behoort tot de vastgestelde tijden. De uitdrukking "vaste tijden" (Gen. 1) is een begrip in Israël. Men noemt het "mo'adiem" מוֹעֲדִים
Vanavond hoorde ik Sieb Buiten voor de radio. Hij zei, in verband met het Loofhuttenfeest:

"Hoe lang blijven we ons nog keren tegen de orde van God? Wordt het niet tijd om de orde van God terug te brengen in ons leven?"

Hij zei ook nog dat tussen de najaarsfeesten ook 50 dagen zaten, net zo als de omer telling 49 dagen tussen Pesach en Sjavoeot (Wekenfeest), 49+1. Dat was nieuw voor me.
En Wilsophie, jij die zo van de getallen in de bijbel houdt, zal dat zeker aanspreken.

Het getal 70 slaat op de volken (Gen. 10). Tijdens het Loofhuttenfeest moesten de Israëlieten in het totaal 70 stieren offeren. Zij vervulden daarmee de priesterdienst voor de volken.
Het Loofhuttenfeest is er met het oog op de volken. (Zach. 14:16-19)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Dutch

Bericht door Dutch »

Dessa schreef:Dat wat jij noemt zijn de 10 geboden en die wil/doe je als christen vrijwillig en niet om te verdienen en dus niet omdat het moet in de zin van gestraft of beloond worden. Bovendien zijn al dit soort teksten die je aanhaalt uit het NT voordat Jezus aan het kruis ging.
Ik ben daar mee eens. Tegen wie zegt hij dit? Daarbij... wanneer wij kijken naar Handelingen 15, 16 en 21.. zien wij dat er onderscheidt wordt gemaakt tussen gelovigen uit de heidenen en gelovigen uit de Joden. Laat ik Handelingen 21 maar citeren.

21 Men heeft hun over u verteld dat u alle Joden die onder de heidenen wonen, leert afvallig te worden van Mozes, doordat u zegt dat zij de kinderen niet moeten besnijden en ook niet moeten wandelen overeenkomstig de gebruiken van de wet.
22 Wat staat ons nu te doen? Het is beslist noodzakelijk dat heel de menigte samenkomt, want zij zullen horen dat u gekomen bent.
23 Doe daarom wat wij u zeggen. Wij hebben vier mannen die een gelofte gedaan hebben.
24 Neem die bij u, reinig u samen met hen en betaal voor hen de kosten van de offers, zodat zij zich het hoofd kunnen laten scheren en allen kunnen weten dat er niets waar is van wat hun over u verteld is, maar dat u zo wandelt dat u ook zelf de wet in acht neemt.
25 Maar wat de heidenen betreft die geloven, hebben wij geschreven en goedgevonden dat zij niets dergelijks in acht hoeven te nemen, behalve dat zij zich moeten wachten voor afgodenoffers, voor bloed, voor het verstikte en voor ontucht.
26
Toen nam Paulus de mannen mee en de dag daarna reinigde hij zich samen met hen, ging de tempel binnen en maakte bekend wanneer de dagen van de reiniging vervuld zouden zijn, namelijk wanneer voor ieder van hen het offer zou worden gebracht.

Het is altijd makkelijk om een bepaalde tekst uit de complete context te halen. Tegen wie spreekt Jezus, waarom zegt Jezus dit. In welk land spreekt Jezus dit. Dit zijn wel vragen die eerst beantwoord moet worden wil je een antwoord hebben op de stelling.

Zoals wij kunnen zien, is dat iig de NT gelovigen onderscheidt maakten tussen de gelovigen uit de heidenen en gelovigen uit de Joden. De gelovigen uit de Joden, die werden idd geleerd de wet van Mozes te houden. De gelovigen uit de heidenen, deze werden idd niet geleerd.. anders dan de genoemde geboden.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Het getal 70 slaat op de volken (Gen. 10). Tijdens het Loofhuttenfeest moesten de Israëlieten in het totaal 70 stieren offeren. Zij vervulden daarmee de priesterdienst voor de volken.
Het Loofhuttenfeest is er met het oog op de volken. (Zach. 14:16-19)
Dat had ik ook vermeld in een eerdere post over die 70 stieren, maar die priesterdienst die het volk (zijnde de 12 stammen) zal vervullen is nog toekomst, daarom spreekt het loofhuttenfeest over het Messiaanse rijk en dat is nog niet aangebroken. Op dit moment vervult Israël geen priesterdienst aan de volkeren, integendeel.
Een feest zoals genoemd als een gezet hoogtij door God Zelf wijst naar Christus en een feest onder het nieuwe verbond zonder Christus is voor mij een ritueel, of traditie of religie.

En wat de zegeningen betreft als beloning op de wet houden? Efeze 1 vers 3..."Die ons ( gelovigen onder het nieuw verbond) heeft gezegend heeft met alle geestelijke zegeningen in de hemel in Christus". Verordineerd tot aanstelling tot zonen/erfgenaam door Jezus Christus in Zichzelven naar het welbehagen van Zijn wil en tot prijs der heerlijkheid Zijner genade. Ons bekend gemaakt hebbende de verborgenheid ( musterion) van Zijn wil, naar Zijn welbehagen, .... om in de bedeling van de volheid der tijden wederom alles tot één te vergaderen in Christus , beide dat in de hemel is en dat op de aarde is.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Dutch schreef:
Ik ben daar mee eens. Tegen wie zegt hij dit? Daarbij... wanneer wij kijken naar Handelingen 15, 16 en 21.. zien wij dat er onderscheidt wordt gemaakt tussen gelovigen uit de heidenen en gelovigen uit de Joden. Laat ik Handelingen 21 maar citeren.

21 Men heeft hun over u verteld dat u alle Joden die onder de heidenen wonen, leert afvallig te worden van Mozes, doordat u zegt dat zij de kinderen niet moeten besnijden en ook niet moeten wandelen overeenkomstig de gebruiken van de wet.
22 Wat staat ons nu te doen? Het is beslist noodzakelijk dat heel de menigte samenkomt, want zij zullen horen dat u gekomen bent.
23 Doe daarom wat wij u zeggen. Wij hebben vier mannen die een gelofte gedaan hebben.
24 Neem die bij u, reinig u samen met hen en betaal voor hen de kosten van de offers, zodat zij zich het hoofd kunnen laten scheren en allen kunnen weten dat er niets waar is van wat hun over u verteld is, maar dat u zo wandelt dat u ook zelf de wet in acht neemt.
25 Maar wat de heidenen betreft die geloven, hebben wij geschreven en goedgevonden dat zij niets dergelijks in acht hoeven te nemen, behalve dat zij zich moeten wachten voor afgodenoffers, voor bloed, voor het verstikte en voor ontucht.
26
Toen nam Paulus de mannen mee en de dag daarna reinigde hij zich samen met hen, ging de tempel binnen en maakte bekend wanneer de dagen van de reiniging vervuld zouden zijn, namelijk wanneer voor ieder van hen het offer zou worden gebracht.

Het is altijd makkelijk om een bepaalde tekst uit de complete context te halen. Tegen wie spreekt Jezus, waarom zegt Jezus dit. In welk land spreekt Jezus dit. Dit zijn wel vragen die eerst beantwoord moet worden wil je een antwoord hebben op de stelling.

Zoals wij kunnen zien, is dat iig de NT gelovigen onderscheidt maakten tussen de gelovigen uit de heidenen en gelovigen uit de Joden. De gelovigen uit de Joden, die werden idd geleerd de wet van Mozes te houden. De gelovigen uit de heidenen, deze werden idd niet geleerd.. anders dan de genoemde geboden.
Je begint met het citeren van vers 21. Maar in het daaraan voorafgaande vers staat:
20 En toen zij dat gehoord hadden, prezen zij de Heere en zeiden tegen hem: U ziet, broeder, hoeveel duizenden Joden er zijn die geloven; en zij zijn allemaal ijveraars voor de wet.
Uit dit gedeelte blijkt duidelijk dat de eerste gemeente zich aan de wet hield. Waar Paulus en Jezus zich wel tegen keerden was de drang om met het houden van de wet rechtvaardig te zijn voor God en recht te hebben op verlossing. Dan wordt de wet tot een vloek. Ook het verdraaien van de wet en toegevoegde wetten zijn een doorn in Gods oog. Onze verlossing is uit genade alleen. De Joden waren gepokt en gemazeld in Gods voorschriften en hadden daarmee ook niet zoveel moeite. Zij vormden de "edele olijf" die zo door God was opgekweekt. Maar de heidenen kwamen van de "wilde olijf" en hadden totaal geen binding met Gods richtlijnen. Toch moesten beide groepen met elkaar samengaan. Met het oog daarop gold voor hen als "opstapje": dat ze zich moesten onthouden van afgodenoffers, voor bloed, voor het verstikte en voor ontucht."
In Hand. 15 wordt dit al eerder genoemd. Maar let dan ook eens op de tekst die daar vlak achter staat, met het woordje "want" d.w.z. dat het terug grijpt op wat eerder gezegd is.
Hand.15:20 maar aan hen moet schrijven dat zij zich dienen te onthouden van de dingen die door de afgoden besmet zijn, van ontucht, van het verstikte en van bloed.
21 Want Mozes heeft van oude tijden af in elke stad mensen die hem prediken, want hij wordt elke sabbat in de synagogen voorgelezen.
Hier wordt naar mijn mening gezegd: "ze horen het vanzelf wel als ze de synagogen bezoeken". Ze lazen in de synagoge ook alleen uit het eerste testament, want het nieuwe was er nog niet, Het leren omgaan met Gods leefregels is voor de heidenen een proces dat moet groeien.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Jozua 1:7 Alleen, wees zeer sterk en moedig en handel nauwgezet overeenkomstig de gehele wet die mijn knecht Mozes u geboden heeft; wijk daarvan niet af naar rechts noch naar links, opdat gij voorspoedig zijt, overal waar gij gaat". ( NBG vertaling)

Gesproken tegen het volk Israël.
De wet is gegeven tot onderwijzing met als doel welzijn en bescherming van het volk Israël.

Al direct na het ontvangen van de wet bleek een tweede functie. Door de wet werd namelijk duidelijk dat niemand in staat was te voldoen aan alle ge- en verboden.

· Galaten 3:19 Waartoe dient dan de wet? Om de overtredingen te doen blijken.

De wet is volmaakt, goed. Het feit dat de wet door geen mens kon worden vol bracht lag dus niet aan de wet, maar ligt volledig aan de kant van de mens. De wet bevestigde elke dag en bij ieder mens dat hij/zij een zondaar was, en dus dat er geen goed in hem/haar was.

Jakobus 2:10 Want wie de gehele wet houdt, maar op één punt struikelt, is schuldig geworden aan alle [geboden].

De wet drijft naar Christus.

Want als we eerlijk proberen de wet nauwgezet te volgen beseffen we dat we zelf nóóit in staat zijn de wet in zijn geheel te gehoorzamen. Daardoor gaan we beseffen dat er hulp van buitenaf nodig is om tot God te kunnen naderen. Dáárom zond God Zijn Zoon, om te doen wat wij niet konden, dat is leven als mens zoals Hij het had bedoeld. Want wat wij niet konden heeft Hij in Zijn oneindige liefde voor ons gedaan! De norm, het volbrengen van de wet, lag al hoog in het OT.

Het verlangen de wet te houden heeft de mens als uitgangspunt.
Daarin staat de mens centraal en zijn pogingen om iets goeds te doen.
Het verlangen om de Heer Jezus te verheerlijken, heeft de Geest als uitgangspunt.
Als dat verlangen er is, wordt om zo te zeggen automatisch ook gedaan wat de wet zegt. Dat is ook wat Romeinen 8:4 zegt: ‘Opdat de rechtvaardige eis van de wet wordt vervuld in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de
Geest.
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie

Het punt is, dat christenen zich tegenwoordig ook willen vereenzelvigen met het Joodse volk, zodat men zelfs, al is men wedergeboren, deel wil nemen aan de Joodse feesten, zoals o.a. het Loofhuttenfeest, en men in hun tuintjes loofhutjes bouwt om, samen met de Joden dit feest te vieren.
Men vergeet daarbij dat het gaat om een ON-gelovig Joods volk, die dit soort feesten houden uit traditie, waar Christus Jezus volkomen buiten wordt gelaten.
Men houdt zich eveneens aan de spijswetten, tenminste degenen die zich "Messiaanse christenen" noemen. Zij houden zich aan de Sabbat [= op zaterdag hun samenkomsten houdende] en reinheidswetten [ o.a. geen gemeenschap op de avond VOOR de Sabbat] enz. enz.
Ik heb het persoonlijk meegemaakt, dus ik weet waar ik over spreek.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:

De wet drijft naar Christus.

Want als we eerlijk proberen de wet nauwgezet te volgen beseffen we dat we zelf nóóit in staat zijn de wet in zijn geheel te gehoorzamen. Daardoor gaan we beseffen dat er hulp van buitenaf nodig is om tot God te kunnen naderen. Dáárom zond God Zijn Zoon, om te doen wat wij niet konden, dat is leven als mens zoals Hij het had bedoeld. Want wat wij niet konden heeft Hij in Zijn oneindige liefde voor ons gedaan! De norm, het volbrengen van de wet, lag al hoog in het OT.
Mee eens.
Het verlangen de wet te houden heeft de mens als uitgangspunt.
Daarin staat de mens centraal en zijn pogingen om iets goeds te doen.
Klopt, als je het zo ziet: dat de mens die wet wil houden om daardoor rechtvaardig voor God te zijn. Maar dat geldt niet als we het doen omdat we uit liefde Gods wil willen doen.
Zoals bijv. David dat uitspreekt in Psalm 119: Hoe lief heb ik Uw wet, .....maar ík verblijd mij in Uw wet. Het is goed voor mij dat ik verdrukt ben geweest,
opdat ik Uw verordeningen zou leren.
Het verlangen om de Heer Jezus te verheerlijken, heeft de Geest als uitgangspunt.
Als dat verlangen er is, wordt om zo te zeggen automatisch ook gedaan wat de wet zegt. Dat is ook wat Romeinen 8:4 zegt: ‘Opdat de rechtvaardige eis van de wet wordt vervuld in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.

Precies, die tekst uit Rom. 8:4 spreekt me ook erg aan. Jezus vervult die wet in ons door Zijn Geest. Maar dat het automatisch gebeurt geloof ik niet. We moeten het Woord van God tot ons nemen ...... eten. We worden hongerig naar Gods Woord en Zijn wil. Dan nemen we het Levende Woord tot ons en dat is Jezus. Zo kan dat proces, dat werkt via verdrukkingen en moeiten, in ons in vervulling gaan. Dan is er geen wet waarmee wij in conflict komen. We benaderen de vervulling van de wet vanuit Christus, dus vanuit een andere invalshoek.
Dutch

Bericht door Dutch »

Adonimis schreef:Uit dit gedeelte blijkt duidelijk dat de eerste gemeente zich aan de wet hield. Waar Paulus en Jezus zich wel tegen keerden was de drang om met het houden van de wet rechtvaardig te zijn voor God en recht te hebben op verlossing.
20 En toen zij dat gehoord hadden, prezen zij de Heere en zeiden tegen hem: U ziet, broeder, hoeveel duizenden Joden er zijn die geloven; en zij zijn allemaal ijveraars voor de wet.

Uit dit gedeelte blijkt dat de bekeerde Joden de wet hielden. En die Joden zijn ijveraars voor de wet. Het gaat niet alleen om de Joodse bekeerlingen in Jeruzalem. Maar de Joden 'wereldwijd' welke bekeerd waren. Dat is nu mijn punt. Mijn discussiepunt is niet- moeten wij vandaag de wet houden.. Hierover wordt verschillend gedacht.
Hand.15:20 maar aan hen moet schrijven dat zij zich dienen te onthouden van de dingen die door de afgoden besmet zijn, van ontucht, van het verstikte en van bloed.
21 Want Mozes heeft van oude tijden af in elke stad mensen die hem prediken, want hij wordt elke sabbat in de synagogen voorgelezen.

Hier wordt naar mijn mening gezegd: "ze horen het vanzelf wel als ze de synagogen bezoeken". Ze lazen in de synagoge ook alleen uit het eerste testament, want het nieuwe was er nog niet, Het leren omgaan met Gods leefregels is voor de heidenen een proces dat moet groeien.
Ik begrijp deze interpretatie. Hier staan andere interpretaties tegenover: Bijvoorbeeld dat juist geleerd wordt vanuit de synagoge dat de kinderen Israëls meer verplichtingen hebben dan de andere. Zij propagandeerde juist niet dat (gelovige) heidenen de Joodse verplichtingen moesten houden. Omdat deze gegeven zijn aan Israël.

(geciteerd vanuit Joodse godsdienst in historisch perspectief citeer ik nu Isodore Epstein 146,149:)
Volgens de Tora heeft ieder mens, zonder aanzien des persoons, de taak om een medewerker van God te zijn voor de vervulling van Zijn beschikkingen, in het tijdlijk en eeuwige. Hierbij bestaat geen onderscheid tussen mensen, klassen of volkeren. Gemeenschappelijk voor alle mensen geldt de plicht van de 7 voorschriften voor de kinderen van Noach te houden. De kinderen Israels hebben echter meer verplichtingen en hun bijdrage moet nog een hoger karakter hebben. Als uitverkoren volk heeft het de plicht om de goddelijke gerechtigheid op aarde te bevorderen en dienen de joden volledige gehoorzaamheid te betrachten aan de Tora,

Het 'noachidische voorschriften' is ook bepalend voor het joodse standpunt ten aanzien van de bekering van niet-joden. Het jodendom was een zendingsgodsdienst, maar met een beperkte zendingsactiviteit, omdat ze zich in de Grieks-Romeinse wereld geplaatst zag tegenover een zeer machtig en algemeen verbreid heidendom. Het officiële jodendom deed geen georganiseerde poging om joodse verplichtingen te propageren, omdat die niet voor andere volken bestemd waren. De zendingsactiviteit van het jodendom beperkte zich ertoe om de godsdienst van mens-lievendheid die aan Noach was geopenbaard, in de plaats te stellen van de valse goden en moraal van van de heidense wereld.
Tevens pagina 175
De eerste maal dat een joodse jongen officieel met het jodendom in aanraking komt, is gewoonlijk op de achtste dag na zijn geboorte, wanneer hij door de besnijdenis wordt opgenomen in het verbond van Abraham (brit mila). Deze rite, die in de bijbel een teken van het verbond tussen God en Israël wordt genoemd, bevat de gedachte van nationale heiliging. Zij dient echter zeker niet te worden opgevat als een sacrament dat de jood in godsdienstig en wettelijk opzicht tot jood maakt. Deze rite is onmisbaar voor de niet-jood die tot het jodendom wil overgaan,...............................
Wat wil ik met deze achtergrond nu zeggen in het licht van Hand 15:20-21. Dat is wanneer je dus zou lezen met de informatie die ik hier schrijf. Dan krijg je een andere achtergrond met de gedachtegang, wat er geleerd wordt. Dan zie je dat gelovigen uit de heidenen juist niet geleerd wordt de wet van Mozes te houden. En dat je dat pas moet doen als je je gaat besnijden. Dus het onderwijs is tweeledig wat gegeven werd vanuit het OT, dat was dat de gelovigen uit de heidenen, zich niet hoefden te besnijden en dan niet de wet van Mozes hoefde te houden. Het ander punt is dat gelovigen uit de Joden dit wel moesten doen- omdat zij bij het volk van Israël hoorden.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Dutch schreef: oeien.
Wat wil ik met deze achtergrond nu zeggen in het licht van Hand 15:20-21. Dat is wanneer je dus zou lezen met de informatie die ik hier schrijf. Dan krijg je een andere achtergrond met de gedachtegang, wat er geleerd wordt. Dan zie je dat gelovigen uit de heidenen juist niet geleerd wordt de wet van Mozes te houden. En dat je dat pas moet doen als je je gaat besnijden. Dus het onderwijs is tweeledig wat gegeven werd vanuit het OT, dat was dat de gelovigen uit de heidenen, zich niet hoefden te besnijden en dan niet de wet van Mozes hoefde te houden. Het ander punt is dat gelovigen uit de Joden dit wel moesten doen- omdat zij bij het volk van Israël hoorden.
Vanuit deze insteek is het gedrag van de kerk in het verleden des te schrijnender. Joden werden tot bekering gedwongen. Dat waren de zog. 'Marranos', ' Conversos' of "Nieuwe Christenen'. Het houden aan de geboden werd als 'ketterij' bestempeld, waarvoor men tot de brandstapel veroordeeld kon worden. Ze werden nauwlettend in de gaten gehouden of ze zich toch niet in het geheim aan 'ketterij' schuldig maakten. Bijv. varkensvlees eten, niet op zaterdag werken, geen nette kleren dragen op zondag, andere Joodse gebruiken of gebeden enz, Er waren ook kerken die de Joden bij het avondmaal een boterham met ham gaven om te controleren of ze zich wel echt 'bekeerd' hadden. Dat en nog veel meer aan gruwelijkheden is te lezen in het boek "Bloed aan onze handen" van Dr. Michael L. Brown.
Dutch

Bericht door Dutch »

Adinomis schreef:Vanuit deze insteek is het gedrag van de kerk in het verleden des te schrijnender. Joden werden tot bekering gedwongen. Dat waren de zog. 'Marranos', ' Conversos' of "Nieuwe Christenen'. Het houden aan de geboden werd als 'ketterij' bestempeld, waarvoor men tot de brandstapel veroordeeld kon worden. Ze werden nauwlettend in de gaten gehouden of ze zich toch niet in het geheim aan 'ketterij' schuldig maakten. Bijv. varkensvlees eten, niet op zaterdag werken, geen nette kleren dragen op zondag, andere Joodse gebruiken of gebeden enz, Er waren ook kerken die de Joden bij het avondmaal een boterham met ham gaven om te controleren of ze zich wel echt 'bekeerd' hadden. Dat en nog veel meer aan gruwelijkheden is te lezen in het boek "Bloed aan onze handen" van Dr. Michael L. Brown.
Helemaal mee eens. Ik heb dat boek ook. Kocht hem in het Engels.. en een dag later kwam ik deze in het Nederlands tegen (goedkoper ook). Maar goed.. iig is het goed om te relativeren hoe onze achtergrond is.