Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Adinomis
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Abraham wacht op de opstanding ten laatste dage. En dan verschijnen zij voor die Grote Witte Troon, en dan zullen toch zijn werken beoordeeld worden?
Staat het in de bijbel dat Abraham wacht op de opstanding "ten laatste dage" en dat dat dan betrekking heeft op het oordeel? Ik geloof dat Abraham bij de gemeente hoort, Dat blijkt ook uit de tekst uit Matteüs 8:11:
Maar Ik zeg u dat er velen zullen komen van oost en west en zij zullen aan tafel gaan met Abraham, Izak en Jakob in het Koninkrijk der hemelen.
Abraham had in zijn tijd al zicht op Jezus.
Joh. 8:56 Abraham, uw vader, verheugde zich er sterk op dat hij Mijn dag zou zien, en hij heeft die gezien en heeft zich verblijd.
Hij verwachtte de stad met fundamenten, waarvan God de Bouwmeester en Ontwerper is, Naar mijn mening wordt hier het hemels Jeruzalem bedoeld.

Paulus gebruikt in Gal. 3 het geloof van Abraham in Gods beloften in Christus als voorbeeld. Dat geldt dan voor Joden en heidenen.
Wilsophie schreef: Dat dacht ik altijd, want de Gemeente verschijnt voor de Rechterstoel van Christus, waar ook de werken beoordeeld worden. NIet veroordeeld, maar beoordeeld.
Ik heb het niet over de toorn van God, of de straf , maar over de werken des geloofs.
Abraham was gerechtvaardigd door geloof en wij ook, maar er staat toch iets over de werken die het vuur doorstaan en de werken die verbrand worden en dat zijn die beide oordelen op verschillende tijden in de heilsgeschiedenis. Dacht ik.
Het leven van Abraham en van elke gelovige heeft toch ook een doel op aarde vanwege de werken des geloofs?
Je bedoelt wat er geschreven staat in 1 Kor, 3:
13 Ieders werk zal openbaar worden. De dag zal het namelijk duidelijk maken, omdat die in vuur verschijnt. En hoe ieders werk is, zal het vuur beproeven.
14 Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen.
14 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo als door vuur heen.
Ja, ik ga er van uit dat deze beoordeling van werken voor Abraham geldt, maar ook voor ons, gelovigen uit de heidenen. Het gaat erom dat onze werken "in Christus" zijn verricht. Dat is het werk dat God door ons heen tot stand kan brengen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:
Staat het in de bijbel dat Abraham wacht op de opstanding "ten laatste dage" en dat dat dan betrekking heeft op het oordeel? Ik geloof dat Abraham bij de gemeente hoort, Dat blijkt ook uit de tekst uit Matteüs 8:11:
Abraham verachtte als eerste de stad met fundamenten en Abraham maakt onderdeel uit van de gelovigen uit het Oude Verbond en van hen staat geschreven dat zij zullen opstaan ten laatste dage en dat is de Jongste Dag. Abraham behoorde niet tot het Lichaam van Christus, dat kon niet want Abraham en al die gelovigen waren zeker gerechtvaardigd door geloof , maar niet wedergeboren dat kon ook niet want wedergeboorte heeft alles te maken met de Heilige Geest en dat heeft weer alles te maken met de opstanding van Christus. De positie en de toekomst van de OT gelovigen zijn van een andere aard dan van de Gemeente, maar volgens mij hebben we het daar al talloze keren over gehad.
Maar Ik zeg u dat er velen zullen komen van oost en west en zij zullen aan tafel gaan met Abraham, Izak en Jakob in het Koninkrijk der hemelen.

Het is weer een zaak van bedelingen. De vraag is hier wanneer dat zal plaats vinden en wie degenen zijn die komen uit het oosten en het westen. Dat gaat hier niet over de Gemeente. Lees wat er daarna staat: "En de kinderen des Koninkrijks zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis enz...het werpen in de buitenste duisternis. Wie zijn die kinderen dan volgens jou? En wanneer zullen de velen verzameld worden uit het oosten en het westen?
De profeten spreken over een verzameling uit het Noorderland, of uit het Noorden of uiterste der aarde en dat gaat allemaal niet over hetzelfde of dezelfden en als we geen onderscheid maken waar Mattheus 24 en 25 over schrijft over en we plaatsen de OT gelovigen in het Nieuwe verbond door hen te laten behoren bij de Gemeente komen we er nooit uit.
Abraham had in zijn tijd al zicht op Jezus.

Abraham had Melchizédek op bezoek en wist ongetwijfeld Wie dat was.
Joh. 8:56 Abraham, uw vader, verheugde zich er sterk op dat hij Mijn dag zou zien, en hij heeft die gezien en heeft zich verblijd.
Inderdaad. De vraag is dan die ik graag wil stellen: "Over welke Dag gaat het hier?
Hij verwachtte de stad met fundamenten, waarvan God de Bouwmeester en Ontwerper is, Naar mijn mening wordt hier het hemels Jeruzalem bedoeld.
Ik geloof dat het aardse Jeruzalem bedoeld wordt als de troon van David bestegen wordt door de Zoon van David. Het gaat om een stad met fundamenten en dat is een aardse stad.

Het kost me moeite om al die quotes uit elkaar te houden, dus ik post dit alvast en kijk even of ik alles beantwoord heb.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:a, ik ga er van uit dat deze beoordeling van werken voor Abraham geldt, maar ook voor ons, gelovigen uit de heidenen. Het gaat erom dat onze werken "in Christus" zijn verricht. Dat is het werk dat God door ons heen tot stand kan brengen.
Inderdaad de werken die God heeft voorbereid onder het Nieuwe Verbond zijn geen werken der wet, maar werken des geloofs.
De beoordeling hier van is voor de Gemeente op een ander en veel eerder tijdstip dan de beoordeling van de OT gelovigen.
In ieder geval liggen daar veel profetische gebeurtenissen tussen omdat God het plan met Israël nog moet voleindigen. Het werk aan de wereld is allang geleden volbracht en Zijn werk aan en in het LIchaam van Christus krijgt Zijn voltooiing bij de opname van de Gemeente, een geheimenis wat geopenbaard is aan de apostel Paulus. Ik onderscheid dus het plan van God met de Gemeente en het plan der eeuwen t.a.v. Israël en de overige volkeren en dan kom ik toch weer uit bij de bedelingenleer. Anders belanden we in de verv. theologie en dan is er geen toekomst voor Israël en dat leert de Bijbel nergens.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Het hemels Jeruzalem zal op aarde neerdalen. Het zal één worden. Van het hemelse Jeruzalem worden de fundamenten vermeld: dat hun fundamenten de namen van de apostelen dragen en dat ze versierd zijn met edelstenen.
De poorten ervan dragen de namen van de 12 stammen van Israël. Dit staat beschreven in Openbaring 21.
Die combinatie van apostelen en stammen Israël duiden naar mijn mening op een gezamenlijke toekomst. Maar zoals je weet heb ik Israël niet door de kerk vervangen, integendeel! :D
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Het hemels Jeruzalem zal op aarde neerdalen. Het zal één worden. Van het hemelse Jeruzalem worden de fundamenten vermeld: dat hun fundamenten de namen van de apostelen dragen en dat ze versierd zijn met edelstenen.
De poorten ervan dragen de namen van de 12 stammen van Israël. Dit staat beschreven in Openbaring 21.
Die combinatie van apostelen en stammen Israël duiden naar mijn mening op een gezamenlijke toekomst. Maar zoals je weet heb ik Israël niet door de kerk vervangen, integendeel! :D
Natuurlijk zal dat hemelse Jeruzalem neerdalen als een bruid meen ik, dat er gezegd wordt, maar het gaat veel eerder over een letterlijke troon van David in Jeruzalem en ik geloof dat Abraham de stad met fundamenten verwacht. De sprong naar Openbaring 21 maak ik nu even niet, want dan missen we heel wat profetiën die nog vervuld moeten worden voordat de nieuwe hemel en de aarde zal ontstaan beschreven in Openbaring 21. De OT gelovigen delen in de regering op aarde, de Gemeente niet. De Gemeente is gezet in de hemel en gezegend met alle geestelijke zegeningen in Christus.
Israël wacht nog een hele belangrijke positie in de wereldregering op aarde niet in de hemel.
Je haalt de 12 stammen aan in relatie tot de 12 poorten, alles wat met 12 te maken heeft, heeft te maken met heerschappij, de poorten hebben te maken met heerschappij. Ik weet niet precies wie die 12 apostelen zijn, want Paulus was de 13e apostel dus dat zou dan niet kloppen. Maar nogmaals Openbaring spreekt over heel andere zaken, dan wat er nog vervuld moet worden lang voordat Openbaring 21 in werking gaat. De sprong is mij nu even te groot.
Israël zal veel eerder in beeld komen als "Zijn voeten zullen staan op de Olijfberg" minstens meer dan 1000 jaar eerder. Dan gaat de verwachting van Abraham in werking in de stad met fundamenten en de bestegen troon van David.
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie schreef:
Adinomis schreef:Het hemels Jeruzalem zal op aarde neerdalen. Het zal één worden. Van het hemelse Jeruzalem worden de fundamenten vermeld: dat hun fundamenten de namen van de apostelen dragen en dat ze versierd zijn met edelstenen.
Natuurlijk zal dat hemelse Jeruzalem neerdalen als een bruid meen ik, dat er gezegd wordt, maar het gaat veel eerder over een letterlijke troon van David in Jeruzalem en ik geloof dat Abraham de stad met fundamenten verwacht. De sprong naar Openbaring 21 maak ik nu even niet, want dan missen we heel wat profetiën die nog vervuld moeten worden voordat de nieuwe hemel en de aarde zal ontstaan beschreven in Openbaring 21. De OT gelovigen delen in de regering op aarde, de Gemeente niet. De Gemeente is gezet in de hemel en gezegend met alle geestelijke zegeningen in Christus.
Israël wacht nog een hele belangrijke positie in de wereldregering op aarde niet in de hemel.
Je haalt de 12 stammen aan in relatie tot de 12 poorten, alles wat met 12 te maken heeft, heeft te maken met heerschappij, de poorten hebben te maken met heerschappij. Ik weet niet precies wie die 12 apostelen zijn, want Paulus was de 13e apostel dus dat zou dan niet kloppen. Maar nogmaals Openbaring spreekt over heel andere zaken, dan wat er nog vervuld moet worden lang voordat Openbaring 21 in werking gaat. De sprong is mij nu even te groot.
Israël zal veel eerder in beeld komen als "Zijn voeten zullen staan op de Olijfberg" minstens meer dan 1000 jaar eerder. Dan gaat de verwachting van Abraham in werking in de stad met fundamenten en de bestegen troon van David.

Men meent vaak dat het nieuwe Jeruzalem een stad is op de nieuwe aarde. Dat is een misverstand. Het nieuwe Jeruzalem is de uitbeelding van het Koninkrijk van Christus onder het Nieuwe Verbond. Het is eigenlijk de uitbeelding van de situatie waarin wij [als wedergeboren kinderen Gods] op dit moment leven.
Wij wonen nu al binnen de poorten van het nieuwe Jeruzalem; wij hebben deel aan de wateren des levens; wij eten de vruchten van de boom des Levens; wij hebben zon en maan niet van node, want het Lam is ons een kaars.
Christus is ons Licht geworden.
ineke-kitty

ineke-kitty schreef:
Wilsophie schreef:

Men meent vaak dat het nieuwe Jeruzalem een stad is op de nieuwe aarde. Dat is een misverstand. Het nieuwe Jeruzalem is de uitbeelding van het Koninkrijk van Christus onder het Nieuwe Verbond. Het is eigenlijk de uitbeelding van de situatie waarin wij [als wedergeboren kinderen Gods] op dit moment leven.
Wij wonen nu al binnen de poorten van het nieuwe Jeruzalem; wij hebben deel aan de wateren des levens; wij eten de vruchten van de boom des Levens; wij hebben zon en maan niet van node, want het Lam is ons een kaars.
Christus is ons Licht geworden.
Dat nieuwe Jeruzalem is dus niet een stad die na de Jongste Dag uit de hemel neerdaalt op de aarde en dan onderweg ook nog een tijdje blijft zweven. Het is een visioen, een symbolische voorstelling van zaken.
Dat doet Johannes in heel Openbaring en ik zou niet weten waarom dan op hoofdstuk 21 en 22 een uitzondering gemaakt zou worden.
Een stad beeldt nu eenmaal een koninkrijk uit, namelijk in dit geval het Koninkrijk van Christus.
Wij hebben reeds hemels burgerschap ontvangen en zijn reeds met Hem gezet in de hemel, wij zijn dus reeds burgers van dat nieuwe Jeruzalem. Wij leven nu in die stad die nog uitsluitend in de hemel is. In de toekomst zal dat koninkrijk - die stad - ook nederdalen op de aarde en dus uitgebreid worden naar de aarde. Overigens zonder de hemel te verlaten als je begrijpt wat ik bedoel.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Ik krijg de indruk dat er op dit punt ook verschil is in de zienswijze tussen Wilsophie en Ineke-Kitty. Ik vind het prima hoor... We kunnen er verschillend tegenaan kijken.
Het zijn tenslotte dingen die in de toekomst staan te gebeuren. Misschien ontmoeten we elkaar nog eens als alles in vervulling is gegaan.
Als we onze Heiland Yshua HaMashiach maar voor ogen houden en Hem vertrouwen.
Maar nu maar weer terug naar het Mattheüs evangelie.
ineke-kitty

Adinomis schreef:Ik krijg de indruk dat er op dit punt ook verschil is in de zienswijze tussen Wilsophie en Ineke-Kitty. Ik vind het prima hoor... We kunnen er verschillend tegenaan kijken.
Het zijn tenslotte dingen die in de toekomst staan te gebeuren. Misschien ontmoeten we elkaar nog eens als alles in vervulling is gegaan.
Hoe kom je tot de conclusie dat er op dit punt verschil zou zijn tussen de zienswijze van Wil en mij?
ineke-kitty

ineke-kitty schreef:
Adinomis schreef:Ik krijg de indruk dat er op dit punt ook verschil is in de zienswijze tussen Wilsophie en Ineke-Kitty. Ik vind het prima hoor... We kunnen er verschillend tegenaan kijken.
Hoe kom je tot de conclusie dat er op dit punt verschil zou zijn tussen de zienswijze van Wil en mij?
Wij geloven beiden dat er een aards Koninkrijk opgericht zal worden, waarvan de troon van David in het aardse Jeruzalem zal staan. Het hemelse Jeruzalem dat nederdaalt is een beeld van Christus met Zijn Gemeente. Ook daar zijn wij het over eens.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Niet te enthousiast want er is geen verschil tussen de visie van Ineke en mij. Het ging namelijk juist over Mattheus hoofdstuk 8 vers 11 en daar wilde ik juist ook blijven. Ik stelde wat vragen over welke Dag er bedoeld werd , de dat waarin Abraham zich verheugde, maar daar heb ik geen antwoord op gekregen.

Juist om bij Abraham te blijven was ik eigenlijk niet toe aan het onderwerp over het nederdalen van het hemelse Jeruzalem, daarom vond ik die sprong te groot en ik heb uitgelegd waarom.

Door het nederdalen van dat koninkrijk dan wel van die stad krijgt de Gemeente deel aan de aardse zegeningen waar Abraham en heel Israël deel van uit maakt om dat de Gemeente Efraim is en dat spreekt van een erfrecht met een dubbel deel.
Maar dat is hier ook niet het onderwerp. Vandaar dat ik ook niet verder inging op die 12 apostelen bij die gelegenheid en de 12 stammen om bij het evangelie van Mattheus te blijven wat met name gaat over het aanbreken van het aardse koninkrijk.
De stad met fundamenten, het aardse Jeruzalem.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:

Niet te enthousiast want er is geen verschil tussen de visie van Ineke en mij. Het ging namelijk juist over Mattheus hoofdstuk 8 vers 11 en daar wilde ik juist ook blijven. Ik stelde wat vragen over welke Dag er bedoeld werd , de dat waarin Abraham zich verheugde, maar daar heb ik geen antwoord op gekregen.
Deze tekst, waarin staat dat Abraham zich verheugde op de Dag van Jezus Christus staat niet in Mattheüs, maar in Johannes 8:56. Met die dag wordt naar mijn mening het aanbreken van de nieuwe periode van het heilswerk van Jezus bedoeld. Want Jezus zegt dat Abraham die dag heeft gezien en zich heeft verblijd. Hij verheugde zich erop en dat is in vervulling gegaan.

Wat wel over Abraham in Mattheüs 8:11 staat vermeld, is dat de gelovigen van Oost en West aan tafel gaan met Abraham, Izak en Jakob, Velen van Israël zullen helaas daarvan buitengesloten zijn. Dit is ook bedoeld als een waarschuwing, gezegd door de Jood Jezus, geschreven door een Jood voor zijn volksgenoten.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:
Wilsophie schreef:

Deze tekst, waarin staat dat Abraham zich verheugde op de Dag van Jezus Christus staat niet in Mattheüs, maar in Johannes 8:56. Met die dag wordt naar mijn mening het aanbreken van de nieuwe periode van het heilswerk van Jezus bedoeld. Want Jezus zegt dat Abraham die dag heeft gezien en zich heeft verblijd. Hij verheugde zich erop en dat is in vervulling gegaan.

Wat wel over Abraham in Mattheüs 8:11 staat vermeld, is dat de gelovigen van Oost en West aan tafel gaan met Abraham, Izak en Jakob, Velen van Israël zullen helaas daarvan buitengesloten zijn. Dit is ook bedoeld als een waarschuwing, gezegd door de Jood Jezus, geschreven door een Jood voor zijn volksgenoten.
Klopt maar ik kwam erop terug omdat jij die tekst erbij haalde. En wanneer begon dat heilswerk volgens jou?
Ik weet echt niet wie dat zijn uit Oost en West?
Vertrokken user_2
Man/Vrouw: M

Bericht door Vertrokken user_2 »

De joodse stammen verspreid in de diaspora. Die zijn als stammen niet meer terug te vinden, dus worden zij nu als de volken ingevoegd in Christus. Jezus maakt hier duidelijk dat het herstel van Israel reeds plaatsvindt. Ik heb het hier over Matteus 8:11...Maar zijn we nu bij Matteus 8 of 15?
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dessa schreef:
Gaitema schreef:
Dessa schreef:
Gaitema schreef:Soms is het dus door op de poort te rammelen en dat Hij daarna binnenkomt als er wordt open gedaan. Soms? Nee, eigenlijk altijd.
Ik zie het niet als rammelen en ik denk ook niet dat mensen het als rammelen ervaren, als ze het sowieso al ervaren, wat al genoeg zegt over de mate en manier van kloppen denk ik, het is aanbiedend.
Ja, dat wel, maar soms gebruikt Hij wijze middelen om mensen wakker te schudden.
Wijze middelen die mensen kunnen aannemen of afwijzen.
Wakker schudden gebeurt meestal ook doordat een mens dat toelaat, dus is al een stap of stappen verder denk ik, er zijn een heleboel mensen die zeggen niets te ervaren van God.
Dat komt omdat ze God niet kennen, daardoor ervaren ze Hem ook niet.
Als ik zeg dat ik de liefde van mijn vriendin niet zou ervaren, dan is er iets mis in de relatie.
Wanneer ervaar je God? Als je weet hebt hoe Hij van je houdt en wat Hij zo veel voor je doet.
Als je Zijn liefde kent.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Loyola schreef:De joodse stammen verspreid in de diaspora. Die zijn als stammen niet meer terug te vinden, dus worden zij nu als de volken ingevoegd in Christus. Jezus maakt hier duidelijk dat het herstel van Israel reeds plaatsvindt. Ik heb het hier over Matteus 8:11...Maar zijn we nu bij Matteus 8 of 15?
Ik heb het idee dat dit inderdaad de opzet van God was. Uiteindelijk belanden we allemaal in de zelfde genadevolle situatie.
Iedereen "mag" erbij zijn. Of je nou voor of na Christus op de aarde geleefd hebt, in Jeruzalem of Moskou.
Iedereen krijgt het zelfde als ze Jezus aannemen en is evenveel waard. Of je nu al in het eerste uur begonnen bent of in de laatste,
iedereen krijgt de zelfde loon van God.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Mattheüs 8: 14-17
14Toen Jezus het huis van Petrus was binnengegaan, zag hij diens schoonmoeder met koorts in bed liggen. 15Hij raakte haar hand aan en de koorts verdween. Ze stond op en begon voor hem te zorgen.
16Bij het vallen van de avond brachten ze vele bezetenen bij hem. Met een enkel bevel dreef hij de geesten uit, en allen die ziek waren genas hij, 17opdat in vervulling ging wat gezegd is door de profeet Jesaja: ‘Hij was het die onze ziekten wegnam en onze kwalen op zich heeft genomen.’
Het is hierin wel duidelijk dat Jezus er was voor de verworpen mensen, waarmee Hij zich niet populair maakt bij de joodse "keurige" mensen.
Om eer van die mensen ging het Hem dan ook niet. Hij nam de ziektes weg en bevrijdde hen die bevrijdt wilden worden.
De mensen die Hem vinden komen duidelijk uit onverwachte hoeken. De wereld wordt ermee op de kop gezet. Wat wit leek blijkt zwart en wat zwart was wordt wit.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

De genade Gods is verschenen aan alle mensen en alleen op basis van geloof, dus je kunt niet spreken over dat uiteindelijk allen zullen vallen onder de genade Gods, dat is de leer van de Alverzoening en die verwerp ik ....Jezus kwam helemaal niet voor verworpen mensen, dat staat nergens in de BIjbel. De Heer kwam voor de hele wereld. lees Joh. 3 vers 16.
Of HIj populair was is niet aan de orde. Hij kwam voor de Zijnen, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen ".
Die tekst wil zeggen dat het Joodse volk Hem heeft afgewezen, maar nu de blijde boodschap voor allen..."Maar zovelen( niet allen,) Hem hebben aangenomen. die heeft Hij recht gegeven om zichzelf Kinderen Gods genaamd te worden"> Hier spreekt de Bijbel vooral over OT gelovigen die alsnog dat recht zullen krijgen.

De wereld staat helemaal niet op zijn kop Gaitema want satan heerst en de IS zal er alles aan doen om Gods Woord te dwarsbomen.
De wereld gaat precies een richting op zoals satan had bedacht. Want zij hadden de duisternis liever dan Het Licht.
ineke-kitty

Wilsophie schreef:De genade Gods is verschenen aan alle mensen en alleen op basis van geloof, dus je kunt niet spreken over dat uiteindelijk allen zullen vallen onder de genade Gods, dat is de leer van de Alverzoening en die verwerp ik ....Jezus kwam helemaal niet voor verworpen mensen, dat staat nergens in de BIjbel. De Heer kwam voor de hele wereld. lees Joh. 3 vers 16.
Of HIj populair was is niet aan de orde. Hij kwam voor de Zijnen, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen ".
Die tekst wil zeggen dat het Joodse volk Hem heeft afgewezen, maar nu de blijde boodschap voor allen..."Maar zovelen( niet allen,) Hem hebben aangenomen. die heeft Hij recht gegeven om zichzelf Kinderen Gods genaamd te worden"> Hier spreekt de Bijbel vooral over OT gelovigen die alsnog dat recht zullen krijgen.

De wereld staat helemaal niet op zijn kop Gaitema want satan heerst en de IS zal er alles aan doen om Gods Woord te dwarsbomen.
De wereld gaat precies een richting op zoals satan had bedacht. Want zij hadden de duisternis liever dan Het Licht.

Ik vind het altijd wel apart dat velen Johannes 3:15,16 niet begrijpen. Daar staat toch duidelijk dat uitsluitend degenen die in Hem geloven, niet ten verderve [= verloren] gaan, maar eeuwig leven hebben ontvangen.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Hmm, ik denk dat we langs elkaar heen praten, zoals gewoonlijk. Kortom, morgen nemen we het volgende gedeelte.
:)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:De genade Gods is verschenen aan alle mensen en alleen op basis van geloof, dus je kunt niet spreken over dat uiteindelijk allen zullen vallen onder de genade Gods, dat is de leer van de Alverzoening en die verwerp ik ....Jezus kwam helemaal niet voor verworpen mensen, dat staat nergens in de BIjbel. De Heer kwam voor de hele wereld. lees Joh. 3 vers 16.
Of HIj populair was is niet aan de orde. Hij kwam voor de Zijnen ,maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen ".
Die tekst wil zeggen dat het Joodse volk Hem heeft afgewezen , maar nu de blijde boodschap voor allen..."Maar zovelen( niet allen,) Hem hebben aangenomen. die heeft Hij recht gegeven om zichzelf Kinderen Gods genaamd te worden"> Hier spreekt de Bijbel vooral over OT gelovigen die alsnog dat recht zullen krijgen.

De boodschap van Openbaring is onder andere dat Christus heerst boven de duisternis. Boven de vervolging van christenen. Waar het lijkt dat we verloren zijn, is de waarheid dat we in Christus overwinnaars zijn. God zal de hele wereld aan Zijn voeten onderwerpen, staat er in de bijbel. De macht van satan is dan doorbroken. Hij is uitgespeeld. Ik sprak hier niet over de al verzoening, maar over Christus' Heerschappij.
Voor ons wordt de wereld ook op de kop gezet. Door Jezus te leren kennen, kunnen we niet aan dat gene mee doen waarvan de wereld zegt dat het goed is, want het is niet goed wat de wereld brengt. De wereld laat ons leven voor ons zelf met genot, maar Jezus wekt ons en brengt ons in actie voor Hem. Hij zet onze wereld op z'n kop. Wie zijn oude leven verloren heeft op Christus' wil, die zal het ware leven vinden.
We leven niet meer als gelukzoekers, maar als geroepenen.

Wat ik verder zei was gericht op de mensen die Hij Jezus uiteindelijk wist te bereiken. Hij zei immers zelf ook in heldere woorden dat Hij niet kwam voor de vromen, maar voor de zieken die een dokter nodig hebben. Ook hierin zet Hij de wereld op z'n kop.
Nog steeds zie je onder christenen dat de genen die goed en perfect lijken een streepje voor hebben op zij die niet zo zuiver lijken te zijn.
De zo geheten "vromen" die keurig christelijk lijken te leven wordt op een voetstuk gezet en er wordt neergekeken op dat wat niet ermee in de pas loopt. Echter loopt Jezus dikwijls juist "de vrome schijn" voorbij en treft juist de genen op wie werd neergekeken. De genen die "onrein" waren verklaart raakte Hij aan. Eigenlijk begint het dus bij de erkenning dat we Hem als dokter nodig hebben en het zelf niet hebben gebracht, waar God ons wilde hebben.

Dat Jezus voor de joden kwam is waar, maar het is ook waar dat God Hem bracht voor heel de wereld, opdat een ieder die in Hem geloofd werkelijk gered zou worden. Gods totale plan is voor heel Zijn schepping. Alles laat Hij meewerken ten goede. Zelfs de duivel kan niets doen, buiten Gods leidende hand om. Ook hij wordt gebruikt om ons uiteindelijk in Zijn genade te kunnen redden.

Zie daar de gekruisigde Heer op Golgota! Zie.. en genees in Jezus naam.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef: De boodschap van Openbaring is onder andere dat Christus heerst boven de duisternis. Boven de vervolging van christenen. Waar het lijkt dat we verloren zijn, is de waarheid dat we in Christus overwinnaars zijn. God zal de hele wereld aan Zijn voeten onderwerpen, staat er in de bijbel. De macht van satan is dan doorbroken. Hij is uitgespeeld. Ik sprak hier niet over de al verzoening, maar over Christus' Heerschappij.

Openbaring spreekt over de toekomst, over de volgende bedelingen, de Bijbel zegt: "maar wij zien nu nog niet dat Hem alle dingen onderworpen zijn".
"Maar wij zien Jezus met eer een heerlijkheid gekroond".
Voor ons wordt de wereld ook op de kop gezet. Door Jezus te leren kennen, kunnen we niet aan dat gene mee doen waarvan de wereld zegt dat het goed is, want het is niet goed wat de wereld brengt. De wereld laat ons leven voor ons zelf met genot, maar Jezus wekt ons en brengt ons in actie voor Hem. Hij zet onze wereld op z'n kop. Wie zijn oude leven verloren heeft op Christus' wil, die zal het ware leven vinden.
We leven niet meer als gelukzoekers, maar als geroepenen.
Mee eens, we zijn uit de wereld getrokken en gezet in het Koninkrijk van de Zoon Zijner liefde, uitgeroepenen of ec- clesia.
Wat ik verder zei was gericht op de mensen die Hij Jezus uiteindelijk wist te bereiken. Hij zei immers zelf ook in heldere woorden dat Hij niet kwam voor de vromen, maar voor de zieken die een dokter nodig hebben. Ook hierin zet Hij de wereld op z'n kop.
Nog steeds zie je onder christenen dat de genen die goed en perfect lijken een streepje voor hebben op zij die niet zo zuiver lijken te zijn.
De zo geheten "vromen" die keurig christelijk lijken te leven wordt op een voetstuk gezet en er wordt neergekeken op dat wat niet ermee in de pas loopt. Echter loopt Jezus dikwijls juist "de vrome schijn" voorbij en treft juist de genen op wie werd neergekeken. De genen die "onrein" waren verklaart raakte Hij aan. Eigenlijk begint het dus bij de erkenning dat we Hem als dokter nodig hebben en het zelf niet hebben gebracht, waar God ons wilde hebben.
Mee eens.
Dat Jezus voor de joden kwam is waar, maar het is ook waar dat God Hem bracht voor heel de wereld, opdat een ieder die in Hem geloofd werkelijk gered zou worden. Gods totale plan is voor heel Zijn schepping. Alles laat Hij meewerken ten goede. Zelfs de duivel kan niets doen, buiten Gods leidende hand om. Ook hij wordt gebruikt om ons uiteindelijk in Zijn genade te kunnen redden.

Zie daar de gekruisigde Heer op Golgota! Zie.. en genees in Jezus naam.
De Heer kwam inderdaad voor de Zijnen, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen, maar zovele Hem aangenomen hebben die heeft Hij macht ( recht) gegeven kinderen Gods genaamd te worden. Dat geldt zeker ook voor de OT gelovigen.
De duivel kan wel zijn gang gaan net als bij Job. God heeft Zelf de wereld aan hem overgegeven en Gods hand leidt niet de duivel, maar Gods hand leidt Zijn kinderen voort. ( zegt een lied)
Dessa

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef:
Dessa schreef: Wijze middelen die mensen kunnen aannemen of afwijzen.
Wakker schudden gebeurt meestal ook doordat een mens dat toelaat, dus is al een stap of stappen verder denk ik, er zijn een heleboel mensen die zeggen niets te ervaren van God.
Als ik zeg dat ik de liefde van mijn vriendin niet zou ervaren, dan is er iets mis in de relatie.
Wanneer ervaar je God? Als je weet hebt hoe Hij van je houdt en wat Hij zo veel voor je doet.
Als je Zijn liefde kent.
God hoeft dan toch niet te rammelen, als mensen God al kennen? :)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dessa schreef:
Gaitema schreef:
Dessa schreef: Wijze middelen die mensen kunnen aannemen of afwijzen.
Als je Zijn liefde kent.
God hoeft dan toch niet te rammelen, als mensen God al kennen? :)
Een ander begrip dan: "het louterend vuur".
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef: De Heer kwam inderdaad voor de Zijnen, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen, maar zovele Hem aangenomen hebben die heeft Hij macht ( recht) gegeven kinderen Gods genaamd te worden. Dat geldt zeker ook voor de OT gelovigen.
De duivel kan wel zijn gang gaan net als bij Job. God heeft Zelf de wereld aan hem overgegeven en Gods hand leidt niet de duivel, maar Gods hand leidt Zijn kinderen voort. ( zegt een lied)
Al het voorgaande zijn we wel uitgekomen. Alleen dit punt zie ik in het algemeen vaker weer komen als discussiepunt op het forum.
Ik zelf ben er van overtuigd dat niets kan bestaan zonder dat God het laat bestaan en niets kan gedaan worden, dan dat God het laat gedaan worden. Wij zijn allemaal als klei in de hand van de pottenbakker. Zo verharde God het hart van de Farao ook. Met satan al niet anders.
Als God geen enkele invloed op hem kon uit oefenen, dan was Jezus nooit door satans volgelingen aan het Romeinse gerecht overgeleverd.
Satan erkend het liever niet, maar God heeft hem volledig in de hand.