Staat het in de bijbel dat Abraham wacht op de opstanding "ten laatste dage" en dat dat dan betrekking heeft op het oordeel? Ik geloof dat Abraham bij de gemeente hoort, Dat blijkt ook uit de tekst uit Matteüs 8:11:Wilsophie schreef:Abraham wacht op de opstanding ten laatste dage. En dan verschijnen zij voor die Grote Witte Troon, en dan zullen toch zijn werken beoordeeld worden?
Abraham had in zijn tijd al zicht op Jezus.Maar Ik zeg u dat er velen zullen komen van oost en west en zij zullen aan tafel gaan met Abraham, Izak en Jakob in het Koninkrijk der hemelen.
Hij verwachtte de stad met fundamenten, waarvan God de Bouwmeester en Ontwerper is, Naar mijn mening wordt hier het hemels Jeruzalem bedoeld.Joh. 8:56 Abraham, uw vader, verheugde zich er sterk op dat hij Mijn dag zou zien, en hij heeft die gezien en heeft zich verblijd.
Paulus gebruikt in Gal. 3 het geloof van Abraham in Gods beloften in Christus als voorbeeld. Dat geldt dan voor Joden en heidenen.
Je bedoelt wat er geschreven staat in 1 Kor, 3:Wilsophie schreef: Dat dacht ik altijd, want de Gemeente verschijnt voor de Rechterstoel van Christus, waar ook de werken beoordeeld worden. NIet veroordeeld, maar beoordeeld.
Ik heb het niet over de toorn van God, of de straf , maar over de werken des geloofs.
Abraham was gerechtvaardigd door geloof en wij ook, maar er staat toch iets over de werken die het vuur doorstaan en de werken die verbrand worden en dat zijn die beide oordelen op verschillende tijden in de heilsgeschiedenis. Dacht ik.
Het leven van Abraham en van elke gelovige heeft toch ook een doel op aarde vanwege de werken des geloofs?
Ja, ik ga er van uit dat deze beoordeling van werken voor Abraham geldt, maar ook voor ons, gelovigen uit de heidenen. Het gaat erom dat onze werken "in Christus" zijn verricht. Dat is het werk dat God door ons heen tot stand kan brengen.13 Ieders werk zal openbaar worden. De dag zal het namelijk duidelijk maken, omdat die in vuur verschijnt. En hoe ieders werk is, zal het vuur beproeven.
14 Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen.
14 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo als door vuur heen.