Heeft God het kwaad geschapen?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
HarryK
Man/Vrouw: M

Re: Heeft God het kwaad geschapen?

Bericht door HarryK »

JW88 schreef:Nogmaals voor mij zijn dit de 3 relevantie opties, welke zouden volgens jou nog meer relevant zijn dan?

Wat is jouw antwoord dan op de vraag ''waarom stopt God het kwaad niet''? en wat is er mis met de conclusie dat het dan een vrij wrede God is, die het blijkbaar nodig vind dat onschuldige kinderen van 5 na een lijdensweg dood gaan aan een terminale ziekte, die het nodig vind dat onschuldige meisjes van 10 worden verkracht, die het nodig vind dat onschuldige mensen op brute wijze worden onthoofd door IS en zo kan ik nog wel even doorgaan, elke God die dat bewust toelaat moet daar wel een hele maar dan ook hele goede reden voor hebben!

Bij het ontbreken van kwaad en ellende zou de wereld toch veel beter af zijn of niet dan? Waarom is er kwaad en ellende nodig?

De punten die ik op noem zijn niet leuk om te horen maar het is wel de realiteit en slechts een hele kleine greep van alle vreselijke en verschrikkelijk dingen die er op deze wereld gebeuren, daar moet je niet voor weg lopen.

Er zijn genoeg algemene dingen die als slecht/kwaad of ellende worden gezien, dat snap jij ook wel.
Eveneens nogmaals:
Jouw uitgangspunten kloppen volgens mij niet, en als jij daar niet op wilt doorgaan: prima, maar dan heeft geen enkele reactie of antwoord zin.
Zoals ook nu weer: de vraag waarom kwaad en ellende nodig is?
Binnen het kader van dit subforum is het antwoord heel simpel: omdat de mens dat over zichzelf heeft afgeroepen.
De mens heeft daar zelf voor gekozen.
Dat die keuze inhoudt dat de mens met kwaad te maken krijgt, tja ... dan had de mens anders moeten kiezen.
Dat kun je leuk vinden of niet, maar dat is de bijbelse waarheid.

Om het even te vergelijken:
Als jij met vuur speelt, en jouw vingers brandt: ga je dan God de schuld geven omdat Hij het niet heeft voorkomen?
En als God het zou voorkomen door dat vuur waarmee jij speelt te doven: ik denk dat je dan God ter verantwoording roept waarom Hij dat vuurtje steeds dooft.

Dus opnieuw mijn vraag:
Hoe kom je er bij dat - bijbels gezien - de normale situatie is dat het leven hier op aarde een paradijselijk leven hoort te zijn?
Psalm 1:1
JW88

Bericht door JW88 »

coby schreef:
JW88 schreef:
JW88 schreef:God en het kwaad is een vreemde combinatie.
Stel dat God echt bestaat en de duivel ook.
En de duivel is verantwoordelijk voor alle kwade dingen op de wereld, oorlog, ziekten, moorden etc etc...

Dan zijn er dus 3 mogelijkheden:

1: God wil het kwaad wel stoppen maar kan het niet.... Dat betekent dus dat het een vrij zwakke God is
2: God kan het kwaad wel stoppen maar doet het niet..... dat betekent dus dat God de mensen aan hun lot over laat, niet een hele aardige God lijkt me, vrij wreed ook.
3: God kan het kwaad wel stoppen en wil het ook wel..... Waarom doet hij het dan niet?

Waarom zou ik dan in een zwakke/wrede God geloven? Of een God die niks doet? Dat is niet heel logisch toch.
Die vragen zijn anders toch vrij relevant in dit topic.

Maar allemaal prachtig filosofisch commentaar, ik heb alleen nog steeds geen concreet antwoord op mijn stelling...
De stelling klopt al niet. De duivel is niet verantwoordelijk voor alle kwade dingen op de aarde.
Adam liet de zonde binnen, een mens. Dus moest een mens de zonde weer uit de wereld krijgen en moest God Mens worden. De heerschappij over de aarde was aan Adam gegeven en hij gaf het aan de duivel. Jezus nam die autoriteit terug en delegeerde die aan de kerk, maar niet iedereen ging Hem gelijk aannemen, anders waren we allang in het 1000jarig vrederijk nu.
1. Hij kan niet nu alle kwaad stoppen, alleen door er een eind aan te maken en een 1000 jarig vrederijk te stichten, maar Hij is nog lankmoedig jegens u, Hij wil dat iedereen gered wordt.
Hoe moet God een mens stoppen als Hitler? Doden, maar dan blijft Hij aan het doden als je al het kwaad uit wilt roeien. De schepping wacht op het openbaar komen der volwassen zonen Gods die uitstappen als Jezus deed. Hoe maakte God een eind aan kwaad toen Jezus er was? Door Zijn Lichaam te gebruiken en die duivel te gelasten op te zouten.
2. Hij laat beiden opgroeien tot de oogst, goeden en kwaden, de voleinding der wereld, zodat het niet ten koste van de goeden gaat.
3. Hij wil daar Zijn Lichaam, mensen, voor gebruiken. Hoe kan God het kwaad uit mij uitroeien als ik het vertik om Hem Zijn gang te laten gaan? Hij dwingt mensen niet om Hem te volgen.
Dan is dus de conclusie dat het een vrij zwakke God is...
JW88

Bericht door JW88 »

HarryK schreef:
JW88 schreef:Nogmaals voor mij zijn dit de 3 relevantie opties, welke zouden volgens jou nog meer relevant zijn dan?

Wat is jouw antwoord dan op de vraag ''waarom stopt God het kwaad niet''? en wat is er mis met de conclusie dat het dan een vrij wrede God is, die het blijkbaar nodig vind dat onschuldige kinderen van 5 na een lijdensweg dood gaan aan een terminale ziekte, die het nodig vind dat onschuldige meisjes van 10 worden verkracht, die het nodig vind dat onschuldige mensen op brute wijze worden onthoofd door IS en zo kan ik nog wel even doorgaan, elke God die dat bewust toelaat moet daar wel een hele maar dan ook hele goede reden voor hebben!

Bij het ontbreken van kwaad en ellende zou de wereld toch veel beter af zijn of niet dan? Waarom is er kwaad en ellende nodig?

De punten die ik op noem zijn niet leuk om te horen maar het is wel de realiteit en slechts een hele kleine greep van alle vreselijke en verschrikkelijk dingen die er op deze wereld gebeuren, daar moet je niet voor weg lopen.

Er zijn genoeg algemene dingen die als slecht/kwaad of ellende worden gezien, dat snap jij ook wel.
Eveneens nogmaals:
Jouw uitgangspunten kloppen volgens mij niet, en als jij daar niet op wilt doorgaan: prima, maar dan heeft geen enkele reactie of antwoord zin.
Zoals ook nu weer: de vraag waarom kwaad en ellende nodig is?
Binnen het kader van dit subforum is het antwoord heel simpel: omdat de mens dat over zichzelf heeft afgeroepen.
De mens heeft daar zelf voor gekozen.
Dat die keuze inhoudt dat de mens met kwaad te maken krijgt, tja ... dan had de mens anders moeten kiezen.
Dat kun je leuk vinden of niet, maar dat is de bijbelse waarheid.

Om het even te vergelijken:
Als jij met vuur speelt, en jouw vingers brandt: ga je dan God de schuld geven omdat Hij het niet heeft voorkomen?
En als God het zou voorkomen door dat vuur waarmee jij speelt te doven: ik denk dat je dan God ter verantwoording roept waarom Hij dat vuurtje steeds dooft.

Dus opnieuw mijn vraag:
Hoe kom je er bij dat - bijbels gezien - de normale situatie is dat het leven hier op aarde een paradijselijk leven hoort te zijn?
Maar als de mens verantwoordelijk is voor al het kwaad en God heeft de mens geschapen, dan is God dus ook indirect verantwoordelijk voor het kwaad.
Het was dan ook wel erg naïef van God om de mens een vrije wil te geven.

Als ik met vuur speel en mijn vingers brand is dat mijn eigen schuld, als een kindje van 5 jaar overlijd door een terminale ziekte, als een 10 jarig meisje verkracht wordt als miljoenen onschuldige joden in de 2de wereld oorlog vergast worden, dan is dat niet hun eigen schuld, daar kunnen ze niks aan doen, ze zijn onschuldig, waarom staat God dit kwaad dan toe? Als hij wel de macht heeft om in te grijpen? Dan is dus de conclusie dat het een hele wrede God is, met heel weinig empathie, waarom zou ik daar in geloven, waarom zou ik in een God geloven die dat allemaal toestaat?

Ik kom daarbij doordat de voorbeelden die ik net noem vreselijk en verschrikkelijk zijn en dat we daar heel goed zonder kunnen, of zou jij niet liever in een wereld leven waar geen kanker, verkrachtingen, kindermoord, hongersnood enz enz bestonden? Wat is het nut van al die verschrikkelijke dingen?

Als het antwoord op de vraag ''heeft God het kwaad geschapen'' , ja, is dan is de vervolg vraag, waarom in godsnaam?
HarryK

Bericht door HarryK »

JW88 schreef: ...
...
Dus opnieuw mijn vraag:
coby
Man/Vrouw: V

Bericht door coby »

HarryK schreef: Dus opnieuw mijn vraag:
Nou dat lijkt mij wel de bedoeling en zo was het ook even en zal het weer zijn. Zoals het nu is is abnormaal.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

JW88 schreef:
Zolderworm schreef:
JW88 schreef:
HarryK schreef:
Nee hoor, het geeft alleen maar aan dat je ongeduldig bent.
Even terug naar jouw eerst bijdrage, gisteravond laat:

Om te beginnen zou je hebben kunnen lezen dat jouw stelling dat de duivel verantwoordelijk is voor alle kwade dingen op de wereld, lang niet door iedereen gedeeld wordt.

Vervolgens kom je met de stelling dat er dus 3 mogelijkheden zijn.
Ook dat is totaal onjuist.
In de stellingen gaat het erover of God het kwaad kan stoppen, of Hij het wil, en of Hij het ook doet.
Elementaire logica geeft aan dat je hiermee acht (8) mogelijkheden kunt creëren, niet slechts 3.

Ik zelf geloof dat God het kwaad kan stoppen, maar dat de/een mens zichzelf gerust de vraag mag stellen:
Waarom zou Hij dat doen?
Waarom zou Hij de mens, die zich tegen Hem gekeerd heeft, behoeden tegen kwaad?
En de vervolgvraag zou dan zijn: tegen welk kwaad zou Hij ons dan moeten behoeden?
Alle "kwaad"?
En wie bepaalt dan wat "kwaad" is?
Als jij wat beter zou lezen zou je zien dat ik zeg stel dat de duivel echt bestaat en hij verantwoordelijk is voor al het kwaad.

Deze 3 zijn de enige relevante, als het bijvoorbeeld wel kan en ook doet waarom zou ''willen'' dan nog een optie zijn, of als die het niet kan en niet wil dan is ''doen'' ook nutteloos, dus eerst even beter na denken aub.

Wat jij dus zegt is de stelling ''God kan het kwaad wel stoppen maar hij doet het niet'' dan is daaruit dus de conclusie dat het niet een al te aardige God is, een vrij wrede ook, waarom zou ik in een wrede God geloven?

Maar op de vraag, ''waarom stopt hij het kwaad dan niet'' heb je geen duidelijk antwoord.

Nou er zijn genoeg dingen die vrijwel iedereen als ''slecht'' of ''kwaad'' bestempeld, dus je snapt wel wat ik bedoel, niemand zal staan juichen voor een kinderverkrachter of het leuk vinden als iemand kanker heeft, waarom laat God dit toe?

God heeft toch de mens geschapen naar zijn evenbeeld, dus perfectie. Als de mens zich dan vervolgens tegen God keert, dan is de mens dus verre van perfect, wat tevens ook betekent dat God verre van perfect is...
Waarom probeer je de "gewone" christenen altijd te vangen op hun simpele vermenselijkte godsbeeld? Je kunt natuurlijk ook aan de paarden vragen hoe het kan dat ze geloven dat hun paardengod altijd voor verse hooi zorgt, terwijl zij het niet elke dag krijgen van de boer. Die vraag is even onzinnig als jouw vraag.
Wat een domme en vreemde vergelijking :shock:
Veel christenen zien hun God als een supermens, zoals veel paarden hun God als een superpaard zien.
En wat zijn ''gewone'' christenen?
Christenen die niet op de hoogte zijn van de hedendaagse theologie, waarin God niet als almachtig wordt beschouwd, omdat Hij zichzelf vrijwillig heeft beperkt in zijn schepping.
Het vermenselijkte godsbeeld wordt door het merendeel van de christenen zo gezien, dus waarom niet?
Omdat het in de theologie niet specifiek zo wordt gezien.
Ik snap jou sowieso niet helemaal, soms denk ik dat je een atheïst bent, soms denk ik dat je gelovig bent en soms denk ik dat je er tussen in zit... je bent erg verwarrend.
Ik zit ertussen in.
Only dead fish go with the flow
HarryK

Bericht door HarryK »

coby schreef:
Nou dat lijkt mij wel de bedoeling en zo was het ook even en zal het weer zijn. Zoals het nu is is abnormaal.
Nou, zoals ik de bijbel lees: dat wat jij abnormaal noemt, is voor de in zonde gevallen mens (de mens die tegen God gekozen heeft), 'normaal'.
Gods vloek rust nu namelijk op de schepping.
En onder die vloek is kwaad en ellende en moeiten normaal.
coby

Bericht door coby »

HarryK schreef:
coby schreef:
Nou, zoals ik de bijbel lees: dat wat jij abnormaal noemt, is voor de in zonde gevallen mens (de mens die tegen God gekozen heeft), 'normaal'.
Gods vloek rust nu namelijk op de schepping.
En onder die vloek is kwaad en ellende en moeiten normaal.
Oh okay, dat bedoel je.
HarryK

Bericht door HarryK »

[Modbreak HarryK] Er zijn 18 berichten verwijderd.
Het was weliswaar in beginsel al off-topic, maar toch wel relevant genoeg om er op door te gaan, en mogelijk een apart topic aan te wijden.
Een aantal van de reacties was beneden alle peil, en uiteindelijk is besloten om het toch te verwijderen.
JW88

Bericht door JW88 »

HarryK schreef:
...
Dus opnieuw mijn vraag:
Het gaat er niet om of dat ''bijbels gezien'' de normale situatie zou moeten zijn, het gaat er om wat beter zou zijn voor de mensheid. Wat is nou het nu van al die vreselijke dingen die ik hiervoor opnoemende? waarom staat God dat toe?

Om het concreter te maken waarom staat God het toe dat een onschuldig kindje van 5 na een lang en pijnlijk sterfbed aan een terminale ziekte overlijdt?
coby

Bericht door coby »

JW88 schreef:
Het gaat er niet om of dat ''bijbels gezien'' de normale situatie zou moeten zijn, het gaat er om wat beter zou zijn voor de mensheid. Wat is nou het nu van al die vreselijke dingen die ik hiervoor opnoemende? waarom staat God dat toe?

Om het concreter te maken waarom staat God het toe dat een onschuldig kindje van 5 na een lang en pijnlijk sterfbed aan een terminale ziekte overlijdt?
Dat is niet iets wat God toestaat of niet toestaat. Dat is een gevolg van de zondeval en dat gebeurt niet omdat het nut heeft of omdat God dat wil. Dat hadden ze vroeger verzonnen in de kerk, omdat er geen wonderen meer gebeurden, want dat was zogenaamd alleen in de tijd van de apostelen en dan ga je maar wachten op God in de hemel om wat te doen, maar Hij wacht tot Zijn hele kerk opstaat om de werken te doen die Jezus deed. Hij zegt: Geneest zieken, wek doden op, om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet. Er staat niet: bid en als Ik zin heb dan zal Ik eens kijken. Gelukkig zijn er nu mensen eindelijk die opstaan in Nederland. Maar dan nog geneest niet iedereen. Waarom niet? Een voorganger zei dat is gewoon het gevolg van dat de wereld in een gevallen staat is na de zondeval. Kijk toen mijn kind in het ziekenhuis lag ging ik die duivel bestraffen.
De enige reden dat ik terug ben gegaan naar God, ik geloofde niet meer, Hij deed niks, m'n ex pikte m'n kinderen in en ik kon bidden tot ik een ons woog, was omdat ik altijd in de Word of Faith heb geleerd dat als er iets ellendigs is God er niks aan kan doen, anders had Hij het gedaan, want Hij is goed, het 'zwakke God' idee zoals je het omschreef. Ik geloof liever in een zwakke God dan een ongeinteresseerde en slechte, maar Hij is niet zwak, alleen afhankelijk van Zijn Lichaam. Toen Jezus op aarde was aan wie gingen de mensen vragen of God ze genas? Gingen ze op de hoek van de straat naar God in de hemel bidden, terwijl Hij voorbij liep? Nee en nadat Hij naar de hemel ging gaf Hij die autoriteit en macht aan Zijn discipelen. Zo kon Hij nog veel meer doen, door de Heilige Geest die door al die gelovigen werkte i.p.v. maar een Mens. Alleen dat is allemaal in de soep geraakt met de loop der eeuwen en nu bidden we tot God in de hemel en als het niet gebeurt zeggen we dat Hij er wel een bedoeling mee zou hebben. Als iemands lichaam niet functioneert kan ie niet veel doen, dat is met God net zo. De gemeente is Zijn Lichaam op aarde.
Jezus moest mens worden, omdat de mens de autoriteit kreeg van God over de aarde en die weggaf aan satan door te zondigen. Jezus rekende af met onze zondenatuur aan het kruis en nam die autoriteit weer terug als Mens. De gelovigen moeten weer heersen over de duivel en ziekte en dat kan, want Hij heeft ons Zijn gedelegeerde macht/ autoriteit gegeven.
HarryK

Bericht door HarryK »

JW88 schreef:
HarryK schreef:
...
Dus opnieuw mijn vraag:
Het gaat er niet om of dat ''bijbels gezien'' de normale situatie zou moeten zijn ...
Fout.
In het subforum "Bijbelstudie" gaat het daar nu net wel om.
Sanne

Bericht door Sanne »

JW88 schreef:
Dan is dus de conclusie dat het een vrij zwakke God is...
Waarom is God een zwakke God als hij het kwade toelaat? Hij heeft daar een goede reden voor. Het is namelijk zo dat Satan een strijdpunt opwierp in de Hof van Eden. Hij trok in twijfel of God wel een goede regeerder is. Hij noemde God een leugenaar die de mens het goede onthield. Volgens hem zou de mens beter af zijn als ze zelf kunnen bepalen wat goed en kwaad is.
Adam en Eva lieten door hun keuze zien dat ze Gods bestuur verwierpen.

Nu had God meteen zijn almacht doen laten gelden door Satan en Adam en Eva direct te vernietigen. Had had bijvoorbeeld met een ander stelletje opnieuw kunnen beginnen. Maar dan zou de vraag of de mens beter af is zonder Gods bestuur nooit beantwoord worden. De engelen keken mee vanuit de hemel. Bij hen was hoogst waarschijnlijk ook vraag ontstaan wie er nu gelijk heeft; God of Satan. Daar kon alleen antwoord op komen als God zou toelaten dat de opstandelingen hun gelijk mochten bewijzen.
Pas als zowel engelen als mensen hebben gezien dat Satan en menselijke bestuurders hebben gefaald, dan zal er begrip voor zijn dat deze kwade geest en zijn handlangers straf zullen ontvangen, namelijk eeuwige vernietiging. En onder Gods bestuur zal de aarde weer een paradijs worden. Goed nieuws voor degenen die daarvoor kiezen.
JW88

Bericht door JW88 »

coby schreef:
JW88 schreef:

Dat is niet iets wat God toestaat of niet toestaat. Dat is een gevolg van de zondeval en dat gebeurt niet omdat het nut heeft of omdat God dat wil. Dat hadden ze vroeger verzonnen in de kerk, omdat er geen wonderen meer gebeurden, want dat was zogenaamd alleen in de tijd van de apostelen en dan ga je maar wachten op God in de hemel om wat te doen, maar Hij wacht tot Zijn hele kerk opstaat om de werken te doen die Jezus deed. Hij zegt: Geneest zieken, wek doden op, om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet. Er staat niet: bid en als Ik zin heb dan zal Ik eens kijken. Gelukkig zijn er nu mensen eindelijk die opstaan in Nederland. Maar dan nog geneest niet iedereen. Waarom niet? Een voorganger zei dat is gewoon het gevolg van dat de wereld in een gevallen staat is na de zondeval. Kijk toen mijn kind in het ziekenhuis lag ging ik die duivel bestraffen.
De enige reden dat ik terug ben gegaan naar God, ik geloofde niet meer, Hij deed niks, m'n ex pikte m'n kinderen in en ik kon bidden tot ik een ons woog, was omdat ik altijd in de Word of Faith heb geleerd dat als er iets ellendigs is God er niks aan kan doen, anders had Hij het gedaan, want Hij is goed, het 'zwakke God' idee zoals je het omschreef. Ik geloof liever in een zwakke God dan een ongeinteresseerde en slechte, maar Hij is niet zwak, alleen afhankelijk van Zijn Lichaam. Toen Jezus op aarde was aan wie gingen de mensen vragen of God ze genas? Gingen ze op de hoek van de straat naar God in de hemel bidden, terwijl Hij voorbij liep? Nee en nadat Hij naar de hemel ging gaf Hij die autoriteit en macht aan Zijn discipelen. Zo kon Hij nog veel meer doen, door de Heilige Geest die door al die gelovigen werkte i.p.v. maar een Mens. Alleen dat is allemaal in de soep geraakt met de loop der eeuwen en nu bidden we tot God in de hemel en als het niet gebeurt zeggen we dat Hij er wel een bedoeling mee zou hebben. Als iemands lichaam niet functioneert kan ie niet veel doen, dat is met God net zo. De gemeente is Zijn Lichaam op aarde.
Jezus moest mens worden, omdat de mens de autoriteit kreeg van God over de aarde en die weggaf aan satan door te zondigen. Jezus rekende af met onze zondenatuur aan het kruis en nam die autoriteit weer terug als Mens. De gelovigen moeten weer heersen over de duivel en ziekte en dat kan, want Hij heeft ons Zijn gedelegeerde macht/ autoriteit gegeven.
Ze verzinnen wel meer dan alleen dat in de kerk.

Maar God grijpt niet in, dus dan staat hij het wel toe, dan moet een onschuldig kindje van 5 jaar dus boeten, nou lekker is dat.

De conclusie dat het dan een vrij zwakke of wrede God is blijft nog steeds staan.

Maar jij gelooft dan zeker ook in gebedsgenezing? Dat door vertrouwen in God en gebed iemand spontaan van bijvoorbeeld kanker kan genezen? :?
Vertrokken user_2

Bericht door Vertrokken user_2 »

[modbreak HarryK] Bericht verwijderd.
Martine

Bericht door Martine »

Loyola schreef: ... bericht verwijderd ...
Dat mag jij vinden.
Toch... JW88 raakt iets aan, wat een vraag is voor velen.
Het feit dat hij steeds het voorbeeld noemt van een vijfjarig kindje dat na een zeer pijnlijk lijden overlijdt, geeft mij de indruk dat het in zijn naaste omgeving is gebeurd. Je kunt vanuit de Bijbel misschien wel veel dingen concluderen, maar als het geloof op de proef wordt gesteld omdat dingen niet kloppen met wat er in de Bijbel staat, als er iets gebeurt wat je zo tot in je ziel raakt, dan is die vraag legaal.
Het is een worsteling die ik volledig herken.
En dan word je de les gelezen op grond van wat in de Bijbel staat.

Op Credible is een gesprek aan de gang over verstand en gevoel. Verstandelijk kun je een hele boel redeneren, maar gevoelsmatig vaak niet, of het gevoel hobbelt er mijlen ver achter aan. Jezus gaf ons opdracht Hem te dienen met geheel het verstand, het hart en de ziel.
Dat betekent dat de boel volledig op de kop kan staan. En sommigen verliezen daarbij hun geloof, anderen wankelen.

Er zijn reacties soms, die mij te 'glad' lijken, waarbij de Bijbel aangehaald wordt, gebruikt wordt en mij het gevoel geven dat door dat te doen, men eigen bepaalde gevoelens overschreeuwt. Maar dat is een strikt persoonlijk gevoel.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
JW88

Bericht door JW88 »

[Modbreak HarryK] Reactie op verwijderd bericht ook verwijderd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Maar JW, is het jou niet bekend dat God Zijn aangezicht heeft verborgen voor deze wereld en dat Hij hen heeft overgegeven aan de machten van de duisternis, aan de god dezer eeuw, dan kun je toch weten wie deze ellende aanricht?
Ik heb ook een zusje verloren van 2 jaar, het was een engeltje zo lief. Mijn pa zei altijd , ze was niet bestemd voor hier op aarde, wie weet waar ze voor bewaard is gebleven.
En vrome woorden daar heb je niets aan, maar het Christendom aanvaardt blijkbaar niet dat God de wereld heeft losgelaten, zij zingen uit volle borst dat "de Heer regeert", maar heus dat is niet zo.
Niet op dit moment.
Martine

Bericht door Martine »

Wilsophie schreef:Maar JW, is het jou niet bekend dat God Zijn aangezicht heeft verborgen voor deze wereld en dat Hij hen heeft overgegeven aan de machten van de duisternis, aan de god dezer eeuw, dan kun je toch weten wie deze ellende aanricht?
Ik heb ook een zusje verloren van 2 jaar, het was een engeltje zo lief. Mijn pa zei altijd , ze was niet bestemd voor hier op aarde, wie weet waar ze voor bewaard is gebleven.
En vrome woorden daar heb je niets aan, maar het Christendom aanvaardt blijkbaar niet dat God de wereld heeft losgelaten, zij zingen uit volle borst dat "de Heer regeert", maar heus dat is niet zo.
Niet op dit moment.
Waarom bid je dan? Waarom zingen mensen, "uit alle macht" zoals Sytze de Vries dichtte?

Zolang wij ademhalen
schept Hij in ons de kracht
om zingend te vertalen
waartoe wij zijn gedacht
elkaar zijn wij gegeven
tot kleur en samenklank,.
De lofzang van het leven
geeft stem aan onze dank.

Al is mijn stem gebroken
mijn adem zonder kracht
het lied op and're lippen
draagt mij dan door de nacht.
Door ademnood bevangen
en in verdriet verstild
het lied van uw verlangen
heeft mij aan 't licht getild

Het donker kan verbleken
door psalmen in de nacht.
De muren kunnen vallen:
zing dan uit alle macht!
God, laat het nooit ontbreken
aan hemelhoog gezang,
waarvan de wijs ons tekent
dit lieve leven lang.

Ons lied wordt steeds gedragen
door vleugels van de hoop.
Het stijgt de angst te boven
om leven dat verloopt.
Het zingt van vergezichten,
het ademt van uw Geest.
In ons gezang mag lichten
het komend bruiloftsfeest.

Het lied geeft alle facetten van het leven weer en in vreugde en verdriet - zing God lof!

Hoe kun je zeggen dat God zich teruggetrokken heeft?
Waar komen dan die dingen vandaan die goed zijn?
Waar haalt de mens de kracht vandaan om zich uit het dal te vechten, bv. na jarenlange mishandeling?

Ik heb vragen, ja... hoe dingen kunnen gebeuren. Er zijn dingen die ik absoluut niet begrijp.

Zoals jij het formuleert lees ik het als: "die domme christenen toch".
Maar als wij niet meer zingen? Hoe komen we dan 'de angst te boven'?

Daarom toch - tegen ander weten in: Zing God lof.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik jubel dagelijks Gods liefde en heb op dit moment net een nieuw uitgebrachte cd van het koor Hallelujah op staan, zo prachtig.
Dat God Zich heeft teruggetrokken staat in het OT aangekondigd en bevestigd in Romeinen 3.
Bidden is voor mij, gemeenschap hebben met de levende Christus en dat is mijn leven. Dat is niet een moment, maar het is een onderdeel van mijn geloofsbeleving.
Ik heb niets met traditie of traditionele gebeden voor het eten of het Onze Vader.
Het leven is mij Christus en het sterven is gewin. Ik zie er naar uit Hem te ontmoeten.
Martine

Bericht door Martine »

Wilsophie schreef:Ik jubel dagelijks Gods liefde en heb op dit moment net een nieuw uitgebrachte cd van het koor Hallelujah op staan, zo prachtig.
Dat God Zich heeft teruggetrokken staat in het OT aangekondigd en bevestigd in Romeinen 3.
Bidden is voor mij, gemeenschap hebben met de levende Christus en dat is mijn leven. Dat is niet een moment, maar het is een onderdeel van mijn geloofsbeleving.
Ik heb niets met traditie of traditionele gebeden voor het eten of het Onze Vader.
Het leven is mij Christus en het sterven is gewin. Ik zie er naar uit Hem te ontmoeten.
Ik heb Romeinen 3 gelezen en herlezen en ik kan met de beste wereld er niet uit opmaken dat God zich heeft teruggetrokken. Integendeel zelfs: de nadruk wordt gelegd op de mens die zondig is, die zich van God noch gebod wat schijnt aan te trekken en desalniettemin, niettegenstaande dat door God gerechtvaardigd is in Christus. 3: 22 23: God schenkt vrijspraak aan alen die in Christus geloven. Er is geen onderscheid.Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God. Mijn 'geestelijke vader' sprak altijd van 'de vreemde vrijspraak van de Heer' en zo is het ook.

Ik schreef niet dat bidden een moment was. Alleen zijn er perioden dat het gebed heftiger is dan andere keren.
Ik schreef al helemaal niet over bidden bij het eten. En ook niet over het "Onze Vader".
Ik heb het wel gehad over 'zingen uit alle macht' - om te blijven geloven, om het licht niet (geheel) kwijt te raken.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Bs'd

Ik ben J-H-W-H, en niemand anders,
buiten Mij is er geen God.
Ik zal u omgorden, hoewel u Mij niet kende,
6 opdat men zal weten, vanwaar de zon opkomt tot waar zij ondergaat,
dat er buiten Mij niets is.
Ik ben J-H-W-H, en niemand anders.
7 Ik formeer het licht en schep de duisternis,
Ik maak de vrede en schep het kwaad;
Ik, J-H-W-H, doe al deze dingen.

Jesaja 45

.
.
.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
HarryK

Bericht door HarryK »

Eliyahu schreef:
Bs'd

Jesaja 45
Eliyahu,
We praten hier niet door alleen maar citaten neer te zetten.
Geef a.u.b. ook even in eigen woorden aan waarom je dit citeert.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

HarryK schreef:
Eliyahu schreef:
Bs'd

Jesaja 45
Eliyahu,
We praten hier niet door alleen maar citaten neer te zetten.
Geef a.u.b. ook even in eigen woorden aan waarom je dit citeert.
Bs'd

Het lijkt me toch echt dat met dat citaat alles gezegd is, en dat de vraag: "Heeft God het kwaad geschapen?" hiermee helder en duidelijk vanuit de bijbel beantwoord is.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
HarryK

Bericht door HarryK »

Eliyahu schreef:Bs'd

Het lijkt me toch echt dat met dat citaat alles gezegd is, en dat de vraag: "Heeft God het kwaad geschapen?" hiermee helder en duidelijk vanuit de bijbel beantwoord is.
Toch niet helemaal,
want als je in het topic leest wat er allemaal gezegd is,
is o.a. deze tekst ook al enkele keren aan de orde geweest,
en is er (nog steeds) discussie over welk "kwaad" dat dan is.
Is het echt alle (soorten van) kwaad, of een bepaald soort kwaad (in het Hebreeuws schijnen verschillende woorden voor verschillende vormen van "kwaad" te bestaan)?
Als je dan alleen maar met de tekst van Jesaja aan komt zetten, is het niet echt duidelijk wat je nu wilt zeggen.