Eveneens nogmaals:JW88 schreef:Nogmaals voor mij zijn dit de 3 relevantie opties, welke zouden volgens jou nog meer relevant zijn dan?
Wat is jouw antwoord dan op de vraag ''waarom stopt God het kwaad niet''? en wat is er mis met de conclusie dat het dan een vrij wrede God is, die het blijkbaar nodig vind dat onschuldige kinderen van 5 na een lijdensweg dood gaan aan een terminale ziekte, die het nodig vind dat onschuldige meisjes van 10 worden verkracht, die het nodig vind dat onschuldige mensen op brute wijze worden onthoofd door IS en zo kan ik nog wel even doorgaan, elke God die dat bewust toelaat moet daar wel een hele maar dan ook hele goede reden voor hebben!
Bij het ontbreken van kwaad en ellende zou de wereld toch veel beter af zijn of niet dan? Waarom is er kwaad en ellende nodig?
De punten die ik op noem zijn niet leuk om te horen maar het is wel de realiteit en slechts een hele kleine greep van alle vreselijke en verschrikkelijk dingen die er op deze wereld gebeuren, daar moet je niet voor weg lopen.
Er zijn genoeg algemene dingen die als slecht/kwaad of ellende worden gezien, dat snap jij ook wel.
Jouw uitgangspunten kloppen volgens mij niet, en als jij daar niet op wilt doorgaan: prima, maar dan heeft geen enkele reactie of antwoord zin.
Zoals ook nu weer: de vraag waarom kwaad en ellende nodig is?
Binnen het kader van dit subforum is het antwoord heel simpel: omdat de mens dat over zichzelf heeft afgeroepen.
De mens heeft daar zelf voor gekozen.
Dat die keuze inhoudt dat de mens met kwaad te maken krijgt, tja ... dan had de mens anders moeten kiezen.
Dat kun je leuk vinden of niet, maar dat is de bijbelse waarheid.
Om het even te vergelijken:
Als jij met vuur speelt, en jouw vingers brandt: ga je dan God de schuld geven omdat Hij het niet heeft voorkomen?
En als God het zou voorkomen door dat vuur waarmee jij speelt te doven: ik denk dat je dan God ter verantwoording roept waarom Hij dat vuurtje steeds dooft.
Dus opnieuw mijn vraag:
Hoe kom je er bij dat - bijbels gezien - de normale situatie is dat het leven hier op aarde een paradijselijk leven hoort te zijn?