Soms zal ik hier wel wat plaatsen, als er leven in de brouwerij is

Dat is iets heeel anders ja, dat staat niet gelijk aan kloppen of rammelen of iets van dien aardGaitema schreef:Een ander begrip dan: "het louterend vuur".Dessa schreef:God hoeft dan toch niet te rammelen, als mensen God al kennen?Gaitema schreef:Dat komt omdat ze God niet kennen, daardoor ervaren ze Hem ook niet.Dessa schreef: Wijze middelen die mensen kunnen aannemen of afwijzen.
Wakker schudden gebeurt meestal ook doordat een mens dat toelaat, dus is al een stap of stappen verder denk ik, er zijn een heleboel mensen die zeggen niets te ervaren van God.
Als ik zeg dat ik de liefde van mijn vriendin niet zou ervaren, dan is er iets mis in de relatie.
Wanneer ervaar je God? Als je weet hebt hoe Hij van je houdt en wat Hij zo veel voor je doet.
Als je Zijn liefde kent.
Dacht even dat ik in het biertopic zatGaitema schreef: Soms zal ik hier wel wat plaatsen, als er leven in de brouwerij is
De reden waarom Jezus wellicht een vaartocht wilde maken kon wel eens deze types "geestelijken" zijn geweest, die net als een Judas gewin uit de aanwezigheid bij Jezus wilde halen. Zichzelf ermee konden voeden of rijk konden worden aan het informatie verschaffen aan derden (spionage). "De vossen hebben holen" doelt dan op dat zo'n wetgeleerde een vos is dat erop uitgestuurd is, door andere wetgeleerden vanuit hun hol. Vogels kunnen gerelateerd worden aan hoe wij het beeld kennen van de adelaar die gedragen op de wind steeds dichter bij God (de hemel en de zon) komt te vliegen. In dit beeld echter de vogels die ver beneden de hemel neerstrijken op hun nesten om hun prooien te verteren. Van dit alles aan duistere praktijken dat je bij de valse geestelijkheid zag, is er bij Jezus geen sprake. De wetgeleerde begreep dan dat hij niets bij Jezus aan gewin te zoeken had.Het is moeilijk om Jezus te volgen
18 Toen Jezus alle mensen om zich heen zag staan, zei hij tegen zijn leerlingen: ‘Kom, we varen naar de overkant van het meer.’
19 Een wetsleraar kwam naar Jezus toe en zei: ‘Meester, ik wil met u meegaan. Het maakt niet uit waar u naartoe gaat!’ 20 Jezus zei tegen hem: ‘Vossen hebben een hol en vogels hebben een nest. Maar de Mensenzoon heeft geen plek om uit te rusten.’
Uit: Bijbel in Gewone Taal
© 2014 Nederlands Bijbelgenootschap
Ik begrijp niets van deze post. Wat wil je ermee zeggen?Gaitema schreef:De reden waarom Jezus wellicht een vaartocht wilde maken kon wel eens deze types "geestelijken" zijn geweest, die net als een Judas gewin uit de aanwezigheid bij Jezus wilde halen. Zichzelf ermee konden voeden of rijk konden worden aan het informatie verschaffen aan derden (spionage). "De vossen hebben holen" doelt dan op dat zo'n wetgeleerde een vos is dat erop uitgestuurd is, door andere wetgeleerden vanuit hun hol. Vogels kunnen gerelateerd worden aan hoe wij het beeld kennen van de adelaar die gedragen op de wind steeds dichter bij God (de hemel en de zon) komt te vliegen. In dit beeld echter de vogels die ver beneden de hemel neerstrijken op hun nesten om hun prooien te verteren. Van dit alles aan duistere praktijken dat je bij de valse geestelijkheid zag, is er bij Jezus geen sprake. De wetgeleerde begreep dan dat hij niets bij Jezus aan gewin te zoeken had.Het is moeilijk om Jezus te volgen
18 Toen Jezus alle mensen om zich heen zag staan, zei hij tegen zijn leerlingen: ‘Kom, we varen naar de overkant van het meer.’
19 Een wetsleraar kwam naar Jezus toe en zei: ‘Meester, ik wil met u meegaan. Het maakt niet uit waar u naartoe gaat!’ 20 Jezus zei tegen hem: ‘Vossen hebben een hol en vogels hebben een nest. Maar de Mensenzoon heeft geen plek om uit te rusten.’
Uit: Bijbel in Gewone Taal
© 2014 Nederlands Bijbelgenootschap
Jezus zei: "Want wie van jullie die een toren wil bouwen gaat niet eerst de kosten berekenen, om te zien of hij wel genoeg heeft voor de bouw? Als hij het fundament gelegd heeft maar de bouw niet kan voltooien, zal iedereen die dat ziet hem uitlachen en zeggen: “Die man begon te bouwen, maar het karwei afmaken kon hij niet.” En welke koning die erop uittrekt om met een andere koning oorlog te voeren, zal niet eerst bij zichzelf te rade gaan of hij wel met tienduizend man kan optrekken tegen iemand die met twintigduizend man tegen hem oprukt? Als hij dat niet kan, stuurt hij eerst, wanneer de troepen nog ver van elkaar verwijderd zijn, een gezant om naar de voorwaarden voor vrede te vragen. Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn" (Lucas 14:28-33).
Toch deed Jezus in de Bergrede een geruststellende belofte, nl. in Matth.6:33. Wanneer het volgen van Jezus de eerste plaats in je leven inneemt, zal er in je materiële behoefte voorzien worden.Gaitema schreef: Het volgen van Jezus levert je dus inderdaad geen aardse voordelen op. Je kan aards gezien nergens je hoofd te ruste laten leggen.
In het boek "Van Mattheüs Tot Openbaring" wordt gesteld dat de vader nog moet gaan overlijden en dat hij daarop wil wachten, om afscheid van hem te kunnen nemen. Ik weet niet hoe de theoloog daar bij komt, want ik haal dat zo niet uit de tekst.Matteüs 8: 21-22
21
Een ander, een van de leerlingen,
zegt tot hem: heer, sta mij toe
eerst heen te gaan
en mijn vader te begraven!
22
Maar Jezus zegt tot hem:
volg mij, en laat de doden
hun doden begraven!
Uit de Naardense Vertaling
Het staat inderdaad niet in de tekst dat de vader al was overleden. Maar als de vader wel was overleden, was het niet zo waarschijnlijk dat deze man daar nu stond om naar het onderwijs van Jezus te luisteren. De doden werden meestal snel na het overlijden begraven. Dit zal met het klimaat te maken hebben gehad. Een voorbeeld van een snelle begrafenis vind je in Hand.5:5-10.Gaitema schreef:In het boek "Van Mattheüs Tot Openbaring" wordt gesteld dat de vader nog moet gaan overlijden en dat hij daarop wil wachten, om afscheid van hem te kunnen nemen. Ik weet niet hoe de theoloog daar bij komt, want ik haal dat zo niet uit de tekst.Matteüs 8: 21-22
21
eerst heen te gaan
22
Maar Jezus zegt tot hem:
hun doden begraven!
Wel stelt hij terecht vast dat als je Jezus wilt volgen, dat je dan niet kan blijven hangen in aardse zaken die de tijd in beslag nemen en zo geen ruimte meer laat om op die momenten voor God te arbeiden.
Ja, ik vind het ook heel aannemelijk zoals Sanne het uitlegt.Gaitema schreef:Helder, dat geeft weer een betere kijk op deze situatie.
Als Jezus zegt dat de "de doden hun doden (moeten) begraven", dan heeft hij het natuurlijk niet over personen die al letterlijk dood zijn. Het lijkt of deze man een gegronde reden heeft om met het volgen van Jezus te wachten. Maar Jezus kan in het hart van mensen kijken. Zag Jezus dat het gewoon een smoes was, zodat hij zich in werkelijkheid ook nog met "dode werken" kon bezig houden? - Hebreeën 6:1. Dat zou natuurlijk ook kunnen. Wie zich met zulke werken bezighoudt, is in geestelijk opzicht dood. - Zie bijvoorbeeld 1 Tim.5:6.Matteüs 8: 21-22
21
eerst heen te gaan
22
Maar Jezus zegt tot hem:
hun doden begraven!
Eerste niet tweede wel. Op dat moment vroeg Jezus van hem om Hem direct te volgen zonder om te kijken, ik denk dat het wel zo letterlijk bedoeld wordt.Sanne schreef:Als Jezus zegt dat de "de doden hun doden (moeten) begraven", dan heeft hij het natuurlijk niet over personen die al letterlijk dood zijn.
Er staat niet dat hij geen verdriet mocht hebben.. ik denk dat dit hetzelfde principe is als met die rijke jongeling die niet zijn geld weg kon geven, vast zitten aan wat dan ook, het gaat er om dat Hij bovenaan staat.Gaitema schreef:Je kan niet zo maar over het verdriet en de trouma's heen zetten,
maar Jezus kan ook deze mensen wel aanmoedigen om met Hem mee op weg te gaan en Hij wil hun harten helen.
Maar wie kan dat?Dessa schreef:Er staat niet dat hij geen verdriet mocht hebben.. ik denk dat dit hetzelfde principe is als met die rijke jongeling die niet zijn geld weg kon geven, vast zitten aan wat dan ook, het gaat er om dat Hij bovenaan staat.Gaitema schreef:Je kan niet zo maar over het verdriet en de trouma's heen zetten,
maar Jezus kan ook deze mensen wel aanmoedigen om met Hem mee op weg te gaan en Hij wil hun harten helen.