Het Mattheüs-Evangelie
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Ik ga weer privé verder. Ik merk dat ik dit niet continu kan vol houden.
Soms zal ik hier wel wat plaatsen, als er leven in de brouwerij is
Soms zal ik hier wel wat plaatsen, als er leven in de brouwerij is
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
- Man/Vrouw: V
Dat is iets heeel anders ja, dat staat niet gelijk aan kloppen of rammelen of iets van dien aardGaitema schreef:Een ander begrip dan: "het louterend vuur".Dessa schreef:God hoeft dan toch niet te rammelen, als mensen God al kennen?Gaitema schreef:Dat komt omdat ze God niet kennen, daardoor ervaren ze Hem ook niet.Dessa schreef: Wijze middelen die mensen kunnen aannemen of afwijzen.
Wakker schudden gebeurt meestal ook doordat een mens dat toelaat, dus is al een stap of stappen verder denk ik, er zijn een heleboel mensen die zeggen niets te ervaren van God.
Als ik zeg dat ik de liefde van mijn vriendin niet zou ervaren, dan is er iets mis in de relatie.
Wanneer ervaar je God? Als je weet hebt hoe Hij van je houdt en wat Hij zo veel voor je doet.
Als je Zijn liefde kent.
Dacht even dat ik in het biertopic zatGaitema schreef: Soms zal ik hier wel wat plaatsen, als er leven in de brouwerij is
-
-
De reden waarom Jezus wellicht een vaartocht wilde maken kon wel eens deze types "geestelijken" zijn geweest, die net als een Judas gewin uit de aanwezigheid bij Jezus wilde halen. Zichzelf ermee konden voeden of rijk konden worden aan het informatie verschaffen aan derden (spionage). "De vossen hebben holen" doelt dan op dat zo'n wetgeleerde een vos is dat erop uitgestuurd is, door andere wetgeleerden vanuit hun hol. Vogels kunnen gerelateerd worden aan hoe wij het beeld kennen van de adelaar die gedragen op de wind steeds dichter bij God (de hemel en de zon) komt te vliegen. In dit beeld echter de vogels die ver beneden de hemel neerstrijken op hun nesten om hun prooien te verteren. Van dit alles aan duistere praktijken dat je bij de valse geestelijkheid zag, is er bij Jezus geen sprake. De wetgeleerde begreep dan dat hij niets bij Jezus aan gewin te zoeken had.Het is moeilijk om Jezus te volgen
18 Toen Jezus alle mensen om zich heen zag staan, zei hij tegen zijn leerlingen: ‘Kom, we varen naar de overkant van het meer.’
19 Een wetsleraar kwam naar Jezus toe en zei: ‘Meester, ik wil met u meegaan. Het maakt niet uit waar u naartoe gaat!’ 20 Jezus zei tegen hem: ‘Vossen hebben een hol en vogels hebben een nest. Maar de Mensenzoon heeft geen plek om uit te rusten.’
Uit: Bijbel in Gewone Taal
© 2014 Nederlands Bijbelgenootschap
-
Ik begrijp niets van deze post. Wat wil je ermee zeggen?Gaitema schreef:De reden waarom Jezus wellicht een vaartocht wilde maken kon wel eens deze types "geestelijken" zijn geweest, die net als een Judas gewin uit de aanwezigheid bij Jezus wilde halen. Zichzelf ermee konden voeden of rijk konden worden aan het informatie verschaffen aan derden (spionage). "De vossen hebben holen" doelt dan op dat zo'n wetgeleerde een vos is dat erop uitgestuurd is, door andere wetgeleerden vanuit hun hol. Vogels kunnen gerelateerd worden aan hoe wij het beeld kennen van de adelaar die gedragen op de wind steeds dichter bij God (de hemel en de zon) komt te vliegen. In dit beeld echter de vogels die ver beneden de hemel neerstrijken op hun nesten om hun prooien te verteren. Van dit alles aan duistere praktijken dat je bij de valse geestelijkheid zag, is er bij Jezus geen sprake. De wetgeleerde begreep dan dat hij niets bij Jezus aan gewin te zoeken had.Het is moeilijk om Jezus te volgen
18 Toen Jezus alle mensen om zich heen zag staan, zei hij tegen zijn leerlingen: ‘Kom, we varen naar de overkant van het meer.’
19 Een wetsleraar kwam naar Jezus toe en zei: ‘Meester, ik wil met u meegaan. Het maakt niet uit waar u naartoe gaat!’ 20 Jezus zei tegen hem: ‘Vossen hebben een hol en vogels hebben een nest. Maar de Mensenzoon heeft geen plek om uit te rusten.’
Uit: Bijbel in Gewone Taal
© 2014 Nederlands Bijbelgenootschap
-
De Schriftgeleerde wilde Jezus volgen voor zijn eigen gewin, maar daar trapte Jezus niet in.
Jezus noemde hem een sluwe vos die vanuit zijn vossenhol was gekomen voor zijn eigen gewin en listig gedrag.
Waar komen de Schriftgeleerden vandaan? Van de synagoge van satan.
De vogels landen op hun nesten om hun prooi op te eten. Zoals de raven het zaad van de weg af pikt, dat door God gezaaid wordt.
Deze vogels vliegen laag beneden de hemel en kunnen zich ook nestelen in je eigen hoofd om van jou het slachtoffer te maken.
Ze zijn er puur op uit om dwaling en duisternis aan te brengen. Ze leveren Jezus uiteindelijk dan ook uit.
Ik vat de uitspraak van Jezus daarom op als een uitspraak waarmee Hij de ware aard en bedoelingen van deze Schriftgeleerde bloot legt.
Iedereen die normaal zegt dat die Jezus wil volgen, mag Hem volgen.
Dat deze dat niet van Jezus mag, moet puur in zijn beweegredenen gezocht worden.
De Schriftgeleerde is een sluwe vos en een roofvogel.
Dat Jezus vervolgens zegt dat Hij nergens een plek heeft om zijn hoofd neer te leggen, is om aan te geven dat Hij niet op dat aardse gewin uit is en daar ook niet aan mee werkt.
Jezus noemde hem een sluwe vos die vanuit zijn vossenhol was gekomen voor zijn eigen gewin en listig gedrag.
Waar komen de Schriftgeleerden vandaan? Van de synagoge van satan.
De vogels landen op hun nesten om hun prooi op te eten. Zoals de raven het zaad van de weg af pikt, dat door God gezaaid wordt.
Deze vogels vliegen laag beneden de hemel en kunnen zich ook nestelen in je eigen hoofd om van jou het slachtoffer te maken.
Ze zijn er puur op uit om dwaling en duisternis aan te brengen. Ze leveren Jezus uiteindelijk dan ook uit.
Ik vat de uitspraak van Jezus daarom op als een uitspraak waarmee Hij de ware aard en bedoelingen van deze Schriftgeleerde bloot legt.
Iedereen die normaal zegt dat die Jezus wil volgen, mag Hem volgen.
Dat deze dat niet van Jezus mag, moet puur in zijn beweegredenen gezocht worden.
De Schriftgeleerde is een sluwe vos en een roofvogel.
Dat Jezus vervolgens zegt dat Hij nergens een plek heeft om zijn hoofd neer te leggen, is om aan te geven dat Hij niet op dat aardse gewin uit is en daar ook niet aan mee werkt.
-
Ik heb dit bijbelgedeelte altijd zo begrepen dat Jezus waarschuwt niet te lichtvaardig te zeggen dat je Hem wilt volgen. Jezus is anders dan onze reclame-wereld, waar men bij de geringste belangstelling iemand meteen over de streep probeert te trekken. De schriftgeleerde in Matt. 8:19 meende m.i. wat hij zei. Het klonk ook heel mooi: "Ik wil u volgen, waar U ook heen gaat". Maar had hij zich wel gerealiseerd wat hij daarvoor op moest geven? Het comfort wat Jezus te bieden had was minder dan een hol voor een vos en een nest voor een vogel. Daarna kwam er een andere man die wel wilde volgen, maar wilde wachten tot zijn vader gestorven was. Uit beide voorstellen blijkt dat Jezus waarschuwt dat je dan ook helemaal ervoor moet gaan, wat het je ook kost. En kun je dat opbrengen?
Hetzelfde komen we tegen in het Lukas evangelie:
Hetzelfde komen we tegen in het Lukas evangelie:
Jezus zei: "Want wie van jullie die een toren wil bouwen gaat niet eerst de kosten berekenen, om te zien of hij wel genoeg heeft voor de bouw? Als hij het fundament gelegd heeft maar de bouw niet kan voltooien, zal iedereen die dat ziet hem uitlachen en zeggen: “Die man begon te bouwen, maar het karwei afmaken kon hij niet.” En welke koning die erop uittrekt om met een andere koning oorlog te voeren, zal niet eerst bij zichzelf te rade gaan of hij wel met tienduizend man kan optrekken tegen iemand die met twintigduizend man tegen hem oprukt? Als hij dat niet kan, stuurt hij eerst, wanneer de troepen nog ver van elkaar verwijderd zijn, een gezant om naar de voorwaarden voor vrede te vragen. Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn" (Lucas 14:28-33).
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Dat klopt, dat is de gangbare uitleg. Je mag er echter op rekenen dat een schriftgeleerde die zich niet helemaal "echt" zal geven in de zin van hoe het bij God werkt, ook de eigenschappen van de Schriftgeleerden niet zal los kunnen laten. Hij zit met zijn wortels diep in de wereld geworteld en zijn hoofd is ook bij de dingen van de wereld. Zo gaan de woorden van Jezus snel een diepere lading in juist deze zorgvuldig door Jezus uitgekozen woorden aan de Schriftgeleerde gericht krijgen. Echter waren die woorden ook voor hem bedoeld. Wij mogen eruit opmaken dat het navolgen van Jezus ook echt een ontwortelen uit deze wereld betekend en dat we de rondfladderende demonische vogels die zich nestelen in onze gedachten ook moeten los laten. Wij moeten er van bevrijdt worden. Het volgen van Jezus levert je dus inderdaad geen aardse voordelen op. Je kan aards gezien nergens je hoofd te ruste laten leggen. Jezus zal echter wel de vermoeiden en belasten een betere rust geven.
-
Toch deed Jezus in de Bergrede een geruststellende belofte, nl. in Matth.6:33. Wanneer het volgen van Jezus de eerste plaats in je leven inneemt, zal er in je materiële behoefte voorzien worden.Gaitema schreef: Het volgen van Jezus levert je dus inderdaad geen aardse voordelen op. Je kan aards gezien nergens je hoofd te ruste laten leggen.
Dit wil dan niet zeggen dat er nooit moeilijkheden op je pad zullen komen. Maar met de beproeving zal er ook een "uitweg" zijn. 1 Kor.10:13.
-
Ja, dat wel. Tot in hoe verre God dat doet is mij wel eens wat raadselachtig.
Ook nu ik in Rwanda het leven van christenen op het platte land heb gezien.
Echter verwacht ik dat er daar ook wel mooie getuigenissen te vinden zullen zijn,
al was de getuigenis die ik meekreeg dat van een voorganger, die zei:
"het is voor de (hoofdzakelijk arme) mensen hier heel moeilijk om spiritueel te zijn."
Daar gaan de ogen toch met hoop uit naar een blanke die hun kerk binnen stapt,
in de hoop dat God via hem zal helpen. Dat was mijn ervaring daar.
Ook nu ik in Rwanda het leven van christenen op het platte land heb gezien.
Echter verwacht ik dat er daar ook wel mooie getuigenissen te vinden zullen zijn,
al was de getuigenis die ik meekreeg dat van een voorganger, die zei:
"het is voor de (hoofdzakelijk arme) mensen hier heel moeilijk om spiritueel te zijn."
Daar gaan de ogen toch met hoop uit naar een blanke die hun kerk binnen stapt,
in de hoop dat God via hem zal helpen. Dat was mijn ervaring daar.
-
pff wat lijkt me dat moeilijk dan!
ik heb ooit een reis naar zuid Afrika gedaan en ook de bovenliggende landen aangedaan..maar daar in Zimbabwe ( alleen stukje geweest voor de watervallen ) daar was het ook zo extreem dat ze zagen een blanke en hup; bedelen echt met ongelooflijk veel..
en je kan zo weinig.
je voelt je zo'n 'rijke toerist' , en natuurlijk heb ik meer dan hun...maar je kan gewoon zo weinig..
ik heb ooit een reis naar zuid Afrika gedaan en ook de bovenliggende landen aangedaan..maar daar in Zimbabwe ( alleen stukje geweest voor de watervallen ) daar was het ook zo extreem dat ze zagen een blanke en hup; bedelen echt met ongelooflijk veel..
en je kan zo weinig.
je voelt je zo'n 'rijke toerist' , en natuurlijk heb ik meer dan hun...maar je kan gewoon zo weinig..
-
Ik deel jullie ervaring. Ik ben in Kenia geweest. Ik ken het gevoel van onmacht bij het zien van veel armoede en het bedelen. Wat wij echter begrepen was dat veel bedelaars meer geld bij elkaar "verdienen" dan degenen die hard werken. Ik vond het zelf een beter idee om alleen iets te kopen; houtsnijwerk en sieraden bijvoorbeeld.
Daarbij in gedachte het principe in 2 Thess.3:10-13. "Wil iemand niet werken, dan zal hij ook niet eten". En dan even de nadruk op "wil". Er zijn natuurlijk omstandigheden dat iemand echt niet kan werken.
Ik geloof dat als we ons vol geloof inspannen om in ons eigen onderhoud te voorzien, dat die inspanningen ook gezegend zullen worden. En dat als antwoord op onze gebeden, wanneer we even ten einde raad zijn, anderen ons te hulp kunnen komen.
Daarbij in gedachte het principe in 2 Thess.3:10-13. "Wil iemand niet werken, dan zal hij ook niet eten". En dan even de nadruk op "wil". Er zijn natuurlijk omstandigheden dat iemand echt niet kan werken.
Ik geloof dat als we ons vol geloof inspannen om in ons eigen onderhoud te voorzien, dat die inspanningen ook gezegend zullen worden. En dat als antwoord op onze gebeden, wanneer we even ten einde raad zijn, anderen ons te hulp kunnen komen.
-
Ik ken het probleem ook. Ik heb een zoon geadopteerd in India. Ben er ook geweest, Zie de link in de krant die een interview met mijn dochter had.
Wat een armoede daar. Dat gezin kampt met gezondheidsproblemen en er is geen geld en verzekering. Ook nu is er weer een probleem waarvoor ik om een oplossing bid. Het inkomen is zo laag.
Wat een armoede daar. Dat gezin kampt met gezondheidsproblemen en er is geen geld en verzekering. Ook nu is er weer een probleem waarvoor ik om een oplossing bid. Het inkomen is zo laag.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Herkenbare voorbeelden.
De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders.
De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders.
-
In het boek "Van Mattheüs Tot Openbaring" wordt gesteld dat de vader nog moet gaan overlijden en dat hij daarop wil wachten, om afscheid van hem te kunnen nemen. Ik weet niet hoe de theoloog daar bij komt, want ik haal dat zo niet uit de tekst.Matteüs 8: 21-22
21
Een ander, een van de leerlingen,
zegt tot hem: heer, sta mij toe
eerst heen te gaan
en mijn vader te begraven!
22
Maar Jezus zegt tot hem:
volg mij, en laat de doden
hun doden begraven!
Uit de Naardense Vertaling
Wel stelt hij terecht vast dat als je Jezus wilt volgen, dat je dan niet kan blijven hangen in aardse zaken die de tijd in beslag nemen en zo geen ruimte meer laat om op die momenten voor God te arbeiden.
Echter ook hart als je dit doortrekt naar begrafenissen. Jezus doet dit echter wel.
Het ontneemt bij mij niet de indruk dat Jezus moeite heeft met het hele gebeurtenis dat mensen van een begrafenis maakt.
De laatste eer bewijzen aan een mens. Niets dan goeds over de dode. De dodenverering. Iets wat nogal in de mens zit.
Begrafenissen moeten dan denk ik meer praktische aangelegenheden worden, waarbij de dode wel begraven moet worden,
maar we moeten ook leren ons over het te verdriet door Jezus heen te laten zetten. Dat we ons laten troosten door Hem, de boodschapper van het eeuwige leven en een toekomst waarin de dood er niet meer zal zijn! Dus vandaag zullen we missen en verdrietig zijn, maar we pakken de draad weer op en gaan met Jezus mee.
Hoe dit in de praktijk er volgens Jezus uit zou moeten zien?
Ik denk dat het voor ons moeilijk is om wat Hij van ons in zijn troost en liefde aan "volmaaktheid" eigenlijk verwacht uit te voeren.
Ik denk aan Johannes de doper. Toen Jezus te horen kreeg hoe hij gestorven was, trok hij zich terug om even alleen te zijn.
En Hij ging weer op weg. Rouwverwerking is okee, maar wat hem betreft moeten we er niet meer eer aan geven.
-
Het staat inderdaad niet in de tekst dat de vader al was overleden. Maar als de vader wel was overleden, was het niet zo waarschijnlijk dat deze man daar nu stond om naar het onderwijs van Jezus te luisteren. De doden werden meestal snel na het overlijden begraven. Dit zal met het klimaat te maken hebben gehad. Een voorbeeld van een snelle begrafenis vind je in Hand.5:5-10.Gaitema schreef:In het boek "Van Mattheüs Tot Openbaring" wordt gesteld dat de vader nog moet gaan overlijden en dat hij daarop wil wachten, om afscheid van hem te kunnen nemen. Ik weet niet hoe de theoloog daar bij komt, want ik haal dat zo niet uit de tekst.Matteüs 8: 21-22
21
eerst heen te gaan
22
Maar Jezus zegt tot hem:
hun doden begraven!
Wel stelt hij terecht vast dat als je Jezus wilt volgen, dat je dan niet kan blijven hangen in aardse zaken die de tijd in beslag nemen en zo geen ruimte meer laat om op die momenten voor God te arbeiden.
Het lijkt er meer op dat deze man de zorg voor zijn bejaarde vader als reden opgaf om met het volgen van Jezus te wachten. Uit Jezus reactie blijkt dat er geen enkele belemmering zou moeten zijn om uit te stellen. De zorg voor familie en het volgen van Jezus gaan gewoon samen.
-
Helder, dat geeft weer een betere kijk op deze situatie.
-
Ja, ik vind het ook heel aannemelijk zoals Sanne het uitlegt.Gaitema schreef:Helder, dat geeft weer een betere kijk op deze situatie.
-
Als Jezus zegt dat de "de doden hun doden (moeten) begraven", dan heeft hij het natuurlijk niet over personen die al letterlijk dood zijn. Het lijkt of deze man een gegronde reden heeft om met het volgen van Jezus te wachten. Maar Jezus kan in het hart van mensen kijken. Zag Jezus dat het gewoon een smoes was, zodat hij zich in werkelijkheid ook nog met "dode werken" kon bezig houden? - Hebreeën 6:1. Dat zou natuurlijk ook kunnen. Wie zich met zulke werken bezighoudt, is in geestelijk opzicht dood. - Zie bijvoorbeeld 1 Tim.5:6.Matteüs 8: 21-22
21
eerst heen te gaan
22
Maar Jezus zegt tot hem:
hun doden begraven!
En als we deze werken achter ons laten, dan kunnen we God met een rein geweten dienen. - Hebr.9:14.
-
Ja, die dode werken kan van alles in het leven zijn eigenlijk.
Dat ons van bezigheden voor God afhoudt.
Dat ons van bezigheden voor God afhoudt.
-
Eerste niet tweede wel. Op dat moment vroeg Jezus van hem om Hem direct te volgen zonder om te kijken, ik denk dat het wel zo letterlijk bedoeld wordt.Sanne schreef:Als Jezus zegt dat de "de doden hun doden (moeten) begraven", dan heeft hij het natuurlijk niet over personen die al letterlijk dood zijn.
-
Het gaat er dus toch over. Soms hebben mensen grote moeite om over het verdriet en het gemis heen te komen.
Jezus spoort dus aan om ondanks dat de draad toch op te pakken en Hem te volgen. Ik denk dat dit ook het beste genezingsproces is.
Hij is de Trooster.
Ik denk ook aan de genocides in de wereld. Je kan niet zo maar over het verdriet en de trouma's heen zetten,
maar Jezus kan ook deze mensen wel aanmoedigen om met Hem mee op weg te gaan en Hij wil hun harten helen.
Jezus spoort dus aan om ondanks dat de draad toch op te pakken en Hem te volgen. Ik denk dat dit ook het beste genezingsproces is.
Hij is de Trooster.
Ik denk ook aan de genocides in de wereld. Je kan niet zo maar over het verdriet en de trouma's heen zetten,
maar Jezus kan ook deze mensen wel aanmoedigen om met Hem mee op weg te gaan en Hij wil hun harten helen.
-
Ik denk dat onze Heer wil zeggen dat je je niet langer zorgen moet maken over dingen die je niet ongedaan kunt maken.
En dat alles zijn eigen tijd en plaats heeft.
Hij is immers Heer over leven en dood en toont dit met Zijn wederopstanding die Hij ook belooft aan de 'ware' gelovigen.
Dat niets je mag afleiden van Zijn ware liefde en Woord.
En dat alles zijn eigen tijd en plaats heeft.
Hij is immers Heer over leven en dood en toont dit met Zijn wederopstanding die Hij ook belooft aan de 'ware' gelovigen.
Dat niets je mag afleiden van Zijn ware liefde en Woord.
-
Er staat niet dat hij geen verdriet mocht hebben.. ik denk dat dit hetzelfde principe is als met die rijke jongeling die niet zijn geld weg kon geven, vast zitten aan wat dan ook, het gaat er om dat Hij bovenaan staat.Gaitema schreef:Je kan niet zo maar over het verdriet en de trouma's heen zetten,
-
Maar wie kan dat?Dessa schreef:Er staat niet dat hij geen verdriet mocht hebben.. ik denk dat dit hetzelfde principe is als met die rijke jongeling die niet zijn geld weg kon geven, vast zitten aan wat dan ook, het gaat er om dat Hij bovenaan staat.Gaitema schreef:Je kan niet zo maar over het verdriet en de trouma's heen zetten,
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
in Hem zijn wij geborgen.