JW88 schreef:meribel schreef:JW88 schreef:En beantwoord mij nou eens concreet de vraag, waarom kabouters voor 99,99% van de mensen volstrekt ongeloofwaardig zijn, maar een almachtige God niet?Dat is voor mij echt exact hetzelfde.
nee jw88, je vergist je ...echt neem van mij aan...je moet het omdraaien,
om je in te leven in iemand is het juist belangrijk dat jíj die vraag gaat beantwoorden. En wees gerust, je gaat er echt niet van geloven hoor...ik heb geen verborgen agenda
maar waaróm geloven mensen niet in kabouters ( klein groepje mensen in ierland uitgezonderd
) maar vele mensen wel in God?
Probeer het zelf eens te verklaren!
En dan moet je wel wat verder gaan dan...'euh mensen zoeken iets van binding maar het is onzinnig mensen zijn gewoond domme wezens'
alhoewel, wellicht is dat je antwoord. Maar ja..wat zoek je dan nog op geloofsgesprek.nl
( en nee ik wil je niet weg hebben...diversiteit aan mensen is juist leuk...een fundamentalistische atheist hadden we nog niet bovendien
)
Er zijn wel mensen die in kabouters geloven, dus de vraag ''waarom geloven mensen niet in kabouters'' is geen correcte vraagstelling (of dat groepje nou groot of klein is, is niet relevant).
Vele mensen geloven wel in God, omdat een algemene eigenschap van de mens is "dat men overal een verklaring voor wil hebben'' Zelfs al is daar nog geen verklaring voor, dus verzinnen ze maar wat.
Om te beginnen bewijst dat nog totaal niet, dat er niet in het echt geen God zou zijn. Wat mensen eventueel verzinnen, heeft met het bestaan van God als realiteit namelijk helemaal niets te maken. Sommige auteurs verzinnen ook van alles over leven op andere planeten. Maar dat wil dan niet zeggen dat er helemaal geen leven op andere planeten is. Alleen ziet het er misschien niet uit zoals deze auteurs het verzonnen hebben. Ik bedoel maar: misschien is God wel transcendentaal, een gedachte waar jij nog helemaal niet op in bent gedaan, over het niet ingaan op argumenten gesproken.
Daarnaast maakt religie veel gebruik van manipulatie, dus dat is ook een reden dat er veel mensen religieus zijn.
Ook dat is een drogreden. Dat wil nog niet zeggen dat alle mensen te allen tijde religieus zijn, omdat ze gemanipuleerd worden. Dat zal maar voor een deel van de gelovigen gelden. Ik ken veel gelovigen die dat niet zijn omdat ze gemanipuleerd worden. Dus dat argument gaat niet op.
Ook zijn er heel veel mensen gedwongen gelovig (denk jij nou echt dat als je in Irak geboren word je de keus hebt om Moslim te zijn, NEE, dat ben je gewoon!)
In Nederland zijn de meeste gelovigen niet gedwongen gelovig. Dus dit argument gaat ook niet op.
Bij veel mensen zit het ook ingebakken in de cultuur of omgeving en is die druk daardoor zo groot dat mensen maar ''gewoon'' gelovig worden.
Nou, dat zie ik bij de meeste gelovigen die ik ken, toch niet gebeuren. Er zijn juist tegenwoordig veel mensen die gelovig zijn geworden terwijl hun familie dat helemaal niet is.
Religie is de meest geslaagde en grootste illusie ooit.
Dat is dus een fundamentalistische (namelijk verabsoluterende) opmerking.