Zolderworm schreef:JW88 schreef:Het probleem met jou is, is dat je helemaal niks uitsluit en daardoor geen standpunt in kan nemen, daardoor zweef je overal tussenin, je bent en zegt dus eigenlijk helemaal niks want je weet het nooit, zo is een discussie met jou dus evenmin mogelijk.
Mijn
standpunt is dat ik niets uitsluit. Omdat ik besef dat de menselijke kenvermogens en het menselijk verstand zeer beperkt zijn. Ofte wel: wij kunnen niet precies weten wat er is, en wat niet. Je kunt zeggen: dat is mijn leer. Hierover kun je uitstekend een filosofische discussie opzetten, zoals filosofen feitelijk al tweeduizend jaar hebben gedaan en nog steeds doen. Het probleem is alleen dat jij kennelijk totaal geen kaas hebt gegeten van filosofie.
Ik ben van bepaalde dingen overtuigd dat klopt, dat wil niet zeggen dat er genoeg dingen of vragen zijn waarop ik geen antwoord heb en daar kan ik ook prima mee leven, echter zijn er genoeg dingen die ik bij voorbaat uit kan sluiten zoals bijvoorbeeld een almachtige God.
Alleen weet je die overtuigingen niet te bevestigen met goede argumenten. Dat maakt de discussie zo saai.
Ik hoef niet te filosoferen over parallelle werelden omdat ze niet bestaan, tot die conclusie ben ik lang geleden al gekomen, dat jij daar anders over denkt vind ik prima.
Ja, in dat geval hoef je ook niet mee te doen met een forumdiscussie. Dan maak je gewoon lekker een facebookpagina over je leer, en dan weten we dat weer.
Dus misschien kan jij ook een club oprichten die ''De club van onwetendheid'' noemen en kun je zelf de voorzitter daar van worden.
Dat wordt dan eerder een club ter bestudering van de vraagstukken rondom de kennisleer. En dat is een zeer interessant onderwerp.
Als jij niks uitsluit dan sluit je ook niet uit dan varkens kunnen vliegen en kabouters ergens vrij rond lopen, dan ben je in mijn ogen volstrekt ongeloofwaardig.
Volgens jouw redenatie zou ''fantasie'' en ''onrealistisch'' helemaal niet bestaan, we leven niet in 1 of ander sprookjesland
Het begrip werkelijkheid is een aanduiding voor de wereld, waarin we leven, en is verwant aan de begrippen "realiteit" en het bestaan. Dit begrip is een heel elementair begrip, dat evident lijkt en geen tekst en uitleg behoeft. Veel vakwetenschap gebruikt het begrip werkelijkheid ook als evident ofwel als zeer duidelijk
Er zijn geen verschillende versies van de werkelijkheid, er is maar 1 algemene werkelijkheid waarin echter voor bepaalde dingen wel verschillende interpretaties kunnen worden gegeven, jij kan bijvoorbeeld een behang wat ik donker rood vind gewoon rood vinden, maar je kan het niet groen met gele stippen vinden, dat is de grens van de werkelijkheid overschrijden, de grens word bepaald door logica rationaliteit ook daar is een algemeen beeld van.
Als je iets niet (uiteindelijk) kan aantonen bestaat het niet, dat is een realistische gedachte.
Ik kan zelf heel goed bepalen waar ik wel of niet aan mee doe en jij vind dat het geen goede argumenten zijn dat is slechts jouw bescheiden mening niet meer.